Revolutia neoconservatoare
OCTAVIAN MANEA
In this analysis of the
neoconservatism moment that defines nowadays
politics of United States, the author shows that the
new doctrine of multilateralism try to maximize
through minimizing confines of its own liberty of
action. There is nothing wrong with this doctrine,
as long as unipolarity and its powers are engaged in
sustaining global ends, not just selfish American
interests. Social engineering for enforcing
democracy could be a beneficent expression of this
doctrine. The conclusion shows that a new
institutional architecture, able to establish an
international control system over the irresponsible
political actors, is necessary, which makes the
neoconservative doctrine the new hope for an
international constitutional order.
Dupa 11 septembrie mediul de securitate
international a suferit transformari majore mai ales in
ceea ce priveste directiile de politica externa si de
securitate initiate de SUA. Noile amenintari au
determinat administratia Bush sa-si regandeasca
strategiile, sa-si redefineasca misiunea.
O prima observatie asupra politicii externe americane
post 11 septembrie ar fi aceea ca agenda si obiectivele
promovate reflecta un anumit tip specific de raportare
la sistemul international si actorii sai constitutivi,
un comportament international fundamentat in ceea ce am
putea numi perspectiva neo-conservatoare (sau
hegemonista).
Fundamentul pe care se sprijina intreaga doctrina
neo-conservatoare este reductibil la primatul Statelor
Unite asupra sistemului international, cu alte cuvinte
la baza sa de putere atat pe coordonatele de “soft
power” cat mai ales de “hard power”. Noua strategie a
SUA prezinta pe de o parte un angajament fundamental de
a conserva o lume unipolara – nici o coalitie de mari
puteri nu va fi lasata sa instituie o pozitie hegemonica
asupra sistemului.
Statele Unite nu vor incerca sa-si maximizeze
securitatea prin clasica strategie realista de a opera
in sistemul global promovand o politica de “power
balancing”, dar nici nu vor incerca sa adopte o
strategie liberala in care institutiile internationale
si pietele integrate constrang si limiteaza libertatea
sa de actiune. Pur si simplu, Statele Unite vor fi atat
de puternice in raport cu ceilalti actori incat
rivalitatile strategice si competitiile de securitate
dintre marile puteri vor disparea.
Obiectivul fundamental este acela de a permanentiza
disparitatea de putere in raport cu restul sistemului,
consolidand suprematia sa tehnologica printr-o constanta
dezvoltare a acelor compartimente cheie care vor
descuraja orice coalitie potentiala de a-i contesta
leadership-ul global. Robert Kagan unul dintre
promotorii cei mai influenti ai perspectivei
neoconservatoare considera ca scopul primar al Statelor
Unite ar trebui sa fie “prezervarea hegemoniei
globale americane iar finalitatea politicii externe
americane ar trebui sa fie transformarea momentului
unipolar in era unipolara”.1
In consecinta obiectivul primar al politicii externe
americane asumat la nivelul administratiei prezidentiale
ramane acela de a conserva, extinde si consolida pozitia
sa de putere relativa: “America has, and intends to
keep, military strength beyond challenge, there by
making the destabilizing arms races of other eras
pointless, and limiting rivalries to trade and other
pursuits of peace.”2 Cu alte cuvinte,
capacitatea Statelor Unite de a-si maximiza obiectivele
de politica externa depinde de capacitatea de a preveni
ca ceilalti actori din sistem sa achizitioneze puterea
necesara de a se opune efectiv atunci cand interesele
lor se vor confrunta.
In al doilea rand, gruparea neo-conservatoare
vizualizeaza puterea, si in special puterea militara ca
fiind mijlocul esential de maximizare a intereselor
nationale si de securitate. Mai mult, hegemonistii au
vointa si hotararea de a angaja puterea militara in
scopul securizarii intereselor vitale ale SUA.
Hegemonistii pun accent pe primatul Statelor Unite, ei
tind sa vada o lume in care SUA isi folosesc puterea
predominanta pentru a-si promova propriile interese de
securitate, indiferent de pozitia celorlalti actori din
sistem. Finalitatea politicii externe de orientare
neo-conservatoare ramane maximizarea securitatii SUA
prin angajarea neconditionata a resurselor sale de “hard
power”.
La acest nivel al expunerii asumptiilor de baza ale
curentului neoconservator este necesara si o discutie
asupra modalitatilor de exercitare/de proiectare a
primatului american pe scena internationala. Practic
administratia trebuie sa-si asume una din cele doua
opti-uni tactice disponibile: ar trebui sa se centreze
pe asa numitele rule-based institutions sau pe
reactii conjuncturale articulate in forma coalitiilor
ad-hoc?
Astfel un alt element cheie al perspectivei
neo-conservatoare este constituit de o analiza a
amenintarilor globale specifice mediului strategic post
11 septembrie 2001 si mai ales de optiunea tactica
derivata din aceasta evaluare. Hegemonistii isi
reprezinta o lume in care securitatea SUA este
amenintata de un complex de factori interdependenti:
terorism, asa numitele “rogue states” si armele de
distrugere in masa. Acest complex de amenintari
depaseste paradigma clasica sau traditionala pentru care
pericolul principal era reprezentat de ambitiile si
interesele celorlalte mari puteri din sistem. Noua
realitate strategica este substantializata de existenta
retelelor teroriste care tind sa achizitioneze
dispozitive nucleare sau WMD ce pot cauza distrugeri
nelimitate. Aceste grupari nu pot fi descurajate,
singura optiune fiind eliminarea lor. Intr-o epoca a
terorii arbitrare nu este timp sau loc pentru eroare.
Aceste mici retele teroriste pot afecta securitatea
intregii lumi. Ele nu sunt state-natiuni si mai mult ele
nu functioneaza dupa regulile acceptate de comunitatea
internationala a statelor. Scoala neo-conservatoare
considera ca preponderenta puterii americane reprezinta
elementul principal capabil sa asigure securitatea SUA
prin eliminarea acestor amenintari.
Primatul Americii acorda acesteia posibilitatea de a-si
fixa propria agenda de politica externa si de a o urma
fara a fi preconditionata de ajutorul celorlalti actori.
Neo-conservatorii considera ca desi sprijinul
potentialilor aliati este dezirabil, el nu trebuie sa
constituie un imperativ. In caz de necesitate pentru
a-si securiza interesele vitale, America este pregatita
sa actioneze unilateral. Rezultatul este o preferinta
pentru actiunea unilaterala, neingradita de normele sau
institutiile internationale care altfel ar constrange
abilitatea SUA de a actiona eficient. Pe scurt, primatul
SUA permite autonomia obiectivelor sale de politica
externa in fata constrangerilor potentiale ale
comunitatii internationale.
De altfel afirmarea si asigurarea libertatii de actiune
a Washington-ului ramane unul dintre aspectele cruciale
ale doctrinei neo-conservatoare: “An unprecedently
dominant United States...is the unique position of being
able to fashion its own foreign policy. After a decade
of Prometheus playing pygmy, the first task of the new
Bush administration is precisely to reassert American
freedom of action.”3
Pentru neo-conservatori politica externa rezida intr-o
exercitare neconstransa a puterii care astfel permite o
maximizare a libertatii sale de actiune; 11 septembrie a
developat necesitatea vitala conservarii libertatii de
actiune a Washington-ului in relatie cu propria agenda
de politica externa.
Aceasta optica centrata pe potentarea libertatii de
actiune duce la o respingere a priori a constrangerilor
potentiale impuse de institutiile internationale,
regimurile si tratatele multilaterale. Aceste
aranjamente constrang inevitabil abilitatea SUA de a-si
maximiza beneficiile inerente preponderentei in sistem.
Dar, pe fond, SUA nu resping in sine angajamentele
multilaterale ci urmaresc o maximizare a utilitatii
acestora in raport cu propriile interese. Acestea
conteaza, devin utile doar atunci cand promoveaza
interese americane concrete si imediate (articularea
unei perspective instrumentale care pune accent pe
maximizarea utilitatii formulelor multilaterale
formale). Trend-ul actual permite sa observam insa
faptul ca angajamentele in formule multilaterale
institutionalizate au incetat sa reprezinte un scop in
sine sau mijloace optime de promovare a intereselor
vitale ale SUA; in viziunea administratiei Bush aceste
formule constrang, limiteaza SUA si pe ceilalti actori
din sistem care accepta regulile si normele comunitatii
internationale ca fiind imperative legitime, pe de alta
parte insa acestea au o eficienta redusa, o capacitate
de coercitie limitata in raport cu asa numitele “rogue
states” si statele falimentare care afecteaza prin
natura lor interese de securitate vitale ale SUA. In
acest context, Washington-ul promoveaza doctrina noului
unilateralism care opteaza pentru maximizarea propriei
securitati prin minimizarea constrangerilor asupra
libertatii sale de actiune: Their project is thus to
restrain America by building an entangling web of
interdependence, tying down Gulliver with myriad strings
that diminish his overweening power.4
Violenta apocaliptica este o amenintare imediata astfel
ca efortul de a consolida regulile si institutiile
comunitatii internationale sunt lipsite de o valoare
practica imediata. Intr-o astfel de lume regulile
internationale, parteneriatele traditionale si
standardele de legalitate devin secundare. Efectul
acestor retele de interdependenta este de a
tempera/modera puterea americana iar scopul acestei
arhitecturi multilaterale este acela de a reduce
libertatea de actiune a Statelor Unite prin subordonarea
acesteia fata de vointa si interesele celorlalte
natiuni.
O consecinta logica derivata din asumarea acestei
optiuni tactice este aceea ca SUA percep sistemul sau
traditional de aliante ca fiind secundar in raport cu
imperativul afirmarii neingradite a libertatii sale de
actiune. Mai mult, SUA prefera sa opteze pentru actiuni
unilaterale in fata noilor amenintari, care maximizeaza
libertatea sa de actiune si minimalizeaza input-ul
constrangator al aliatilor. Aceasta conceptie se
fundamenteaza pe suprematia SUA in materie de
capabilitati de power projection in orice teatru de
operatiuni. In general, Washington-ul tinde sa evite
mecanismele de tip “checks and balances” de tipul
aliantelor traditionale care promoveaza operatiuni
comune datorita gradului scazut al acestora de eficienta
operationala. Aliatii devin utili atunci cand se
subsumeaza automat preferintelor si intereselor
americane; acestia au devenit mai degraba un asset
strategic a caror utilitate depinde de circumstante.
Scopul consultarilor cu aliatii sai traditionali este
mai putin acela de a forja o politica operationala
comuna ci acela de a-i convinge pe acestia de justetea
cauzei SUA si mai mult pentru a construi un consens si o
legitimitate internationala in jurul pozitiei americane.
Pe scurt, se observa o dezangajare in raport cu
formulele institutiilor internationale care tind sa
instituie un sistem de “checks and balances” asupra
exercitarii puterii americane; sunt preferate formulele
flexibile agregate in jurul intereselor americane si cu
o agenda dictata de Washington.
In fata aliantelor traditionale de tipul NATO
caracterizate printr-un sistem decizional rigid si
inertial care limiteaza enorm eficienta sa operationala
si viteza de reactie, sunt promovate “coalitiile de
vointa” flexibil coagulate in jurul principiului
“misiunea defineste coalitia”: “One of the most
important concepts concerns the nature of coalitions in
this campaign and the mission has to determine the
coalition, not the other way around. Otherwise the
mission will be reduced to the lowest common
denominator. There will not be a single coalition, but
rather different coalitions for different missions, what
the secretary calls flexible coalitions.”5
Nu in ultimul rand doctrina conservatoare isi propune sa
ofere un scop, o finalitate puterii unipolare. Doctrina
noului unilateralism, pentru a prelua formula lui
Charles Krauthammer, postuleaza imperativul de a folosi
unipolaritatea si resursele unice de putere oferite de
aceasta ca un mijloc de promovare si proiectare nu doar
a unor interese americane egoiste ci a unor finalitati
globale. Noul unilateralism pledeaza pentru proiectarea
constienta a puterii americane in virtutea unei
finalitati globale-extinderea pacii si stabilitatii
internationale prin promovarea democratiei. Cu alte
cuvinte scopul este asadar nu doar acela de a face lumea
mai sigura pentru democratie ci chiar acela de a face
lumea mai democratica.
Cei mai influenti neoconservatori militeaza pentru
folosirea activa a puterii unipolare de o asemenea
maniera incat sa genereze o schimbare a regimurilor
politice din acele state care ameninta pacea si
securitatea internationala. Aceasta politica de tipul
regime change nu reprezinta decat finalitatea unei
strategii extinse de promovare a unei guvernari liberal
democratice in intreaga lume.6
Eliminarea acestor regimuri politice tiranice nu
reprezinta decat un obiectiv limitat, scopul de fond
fiind liberalizarea/democratizarea acelor state si
societati considerate ostile. Pentru neoconservatori
coexistenta cu aceste regimuri dictatoriale nu
reprezinta o solutie, ei pledand efectiv pentru o
transformare de esenta a acestor state prin eliminarea
regimurilor lor ostile si democratizarea societatilor.
Perspectiva neoconservatoare presupune totodata si un
ambitios proiect de inginerie sociala, de reformare si
transformare a unor state putin permeabile democratiei.
Retorica neoconservatoare a devenit extrem de influenta
in mediul de securitate post 11 septembrie atunci cand
necesitatea promovarii democratiei devine un imperativ
de securitate si totodata un mijloc indispensabil pentru
securizarea intereselor nationale americane. In acest
context putem comprima politica externa articulata de
administratia Bush in perioada imediat urmatoare
campaniei din Afganistan, la formula globalismului
democratic.7
Razboiul din Irak trebuie inteles in acest cadru
normativ. Campania de eliminare a regimului Saddam
Hussein reprezinta articularea/implementarea si totodata
produsul finit al curentului neoconservator si a
strategiei globalismului democratic care-si propune sa
faca din difuzarea democratiei si succesul libertatii,
mijloacele si finalitatea politicii externe americane.
Proiectul neoconservator de a revolutiona Orientul
Mijlociu prin transformarea Irakului post-Saddam intr-o
democratie autentica promite sa atinga unele din cauzele
originare ale terorismului. De fapt inamicul Statelor
Unite nu este Bin Laden ci amalgamul exploziv de
opresiune politica, intoleranta religioasa, ruina
socio-economica a lumii arabe, adica toate acele
elemente care conjugate produc radicalismul
arabo-islamic. Agenda transformativa neoconservatoare
propune angajarea puterii unipolare a Statelor Unite
intr-un proiect major de inginerie sociala care vizeaza
liberalizarea/democratizarea fortata a Orientului
Mijlociu prin reformarea acelor elemente cheie care
alimenteaza radicalismul arabo-islamic: “At some
point you have to implant something organic and
self-developing. And that something is democracy”.
Neoconservatorii promoveaza o doctrina a libertatii
conform careia difuzarea/expansiunea libertatii si a
democratiei in lume reprezinta un interes major de
securitate al Statelor Unite. Background-ul empiric care
sustine si confera validitate acestei perspective este
focalizat pe modelul Germaniei si al Japoniei de la
sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, moment in
care cele doua amenintari majore pentru securitatea
globala vor fi transformate prin “nation-building” in
societati liberale si totodata in avanposturi de aparare
a libertatii. Eliminarea si totodata formatarea
regimurilor politice din aceste state, urmata de
impunerea unor regimuri democratice vor transforma
Germania si Japonia in doi aliati cheie ai Statelor
Unite.
In consecinta pasul logic succesiv si totodata imperativ
in strategia de ansamblu a razboiului impotriva
terorismului era in viziunea neoconservatorilor
promovarea libertatii si a democratiei tocmai in acele
regiuni considerate a fi un safe-haven pentru
radicalismul arabo-islamic. Revolutionarea democratica a
Irakului ar fi insemnat amorsarea unui proces gradual si
evolutiv de transformare si democratizare a intregului
Orient Mijlociu si totodata crearea unei presiuni
politice de esenta liberala ce ar fi produs in timp o
basculare a regimurilor politice radicale.
Michael McFaul considera ca “Statele Unite ar trebui sa
devina inca o data o putere revizionista-un stat care-si
propune sa schimbe sistemul international ca mijloc de
maximizare a securitatii sale nationale. Scopul ultim al
puterii americane este crearea unei comunitati
internationale de state democratice ce cuprinde fiecare
regiune a planetei.”8 Cu alte cuvinte
globalismul democratic neoconservator pledeaza pentru
folosirea puterii unipolare a SUA de o maniera activa,
chiar ofensiva cu scopul de a altera status-quo-ul in
acele regiuni controlate de radicalismul arabo-islamic
incercand totodata sa creeze cadrul societal optim care
sa favorizeze transformarea democratica. Finalitatea
ultima a politicii externe neoconservatoare este
transformarea politicii mondiale folosind puterea
unipolara a SUA pentru a construi societati liberale.
Pentru a intelege dimensiunile si impactul revolutiei in
politica externa americana induse de administratia Bush,
ar trebui mai intai sa conturam coordonatele generale
ale strategiilor avansate de SUA in perioada postbelica
si care pe fond se afla la originea proiectarii
sistemului international contemporan.
La inceputul perioadei postbelice Statele Unite se
confruntau cu o dilema strategica: problema configurarii
unei ordini sistemice in conditiile unor relatii de
putere de o asimetrie extrema. In acest context Statele
Unite vor opta pentru o ordine sistemica configurata in
jurul unui sistem integrat si interdependent de aliante
de securitate, piete deschise, institutii multilaterale
si formule comune de gestiune si guvernare a sistemului.
Era o ordine construita pe interese si valori comune,
ancorata in capitalism si democratie. Pe de alta parte
era o ordine politica construita pe fundamentul puterii
americane, pe legaturi institutionale si parteneriate
politice strategice. Aspectul esential al acestei ordini
este reprezentat de structura sa de securitate, care
asigura intregii constructii stabilitate si coerenta.
Pe fond, puterea statului care domina sistemul
reprezinta, in conditiile unor relatii de putere
asimetrice, o amenintare pentru stabilitatea intregului
edificiu. In mod potential puterile secundare se pot
simti amenintate de puterea nelimitata si necontrolata a
virtualului hegemon si pot genera aliniamente sau chiar
aliante temporare de contrabalansare a acestuia.
In aceste conditii Statele Unite au incercat sasi
converteasca pozitia de putere relativa intr-o ordine
internationala stabila in care sa poata fi integrate si
celelalte state. Proiectul postbelic era acela de a
genera o ordine politica legitima – in care membrii sai
participa voluntar si consimt la orientarea generala a
sistemului (cu alte cuvinte sistemul legitim dezvolta,
reproduce o ordine politica stabila in timp ce actorii
consimt si internalizeaza principiile si regulile de
baza, acceptandu-le ca fiind proprii).
Elementul critic in formarea acestei ordini pe fondul
unor relatii de putere asimetrice a constat in
capacitatea Statelor Unite de a se angaja in ceea ce
John Ikenberry a numit “strategic self-restraint”
– abilitatea de a exprima in fata potentialilor
parteneri garantii credibile in legatura cu angajamentul
de a-si restrange puterea si de a opera in interiorul
regulilor si principiilor stabilite in ordinea
postbelica.9
In absenta acestor garantii puterile secundare din
sistem ar fi tentate sa reziste hegemoniei americane si
sa se angajeze in rivalitati strategice si in aliante de
contrabalansare a puterii dominante.
Astfel, tendinta a fost aceea de a contura un angajament
constitutional, cu alte cuvinte sa creeze institutii de
baza si principii operative care sa
limiteze/reglementeze capacitatea puterii hegemonice de
a-si exercita arbitrar puterea.10
Un prim element fundamental in configurarea sistemica a
noii ordini internationale este ceea ce Ikenberry va
numi “binding institutions”, cu alte cuvinte
mecanisme institutionale prin care statele isi
autolimiteaza puterea. Pentru a se confrunta cu
incertitudinile si disparitatile de putere din sistem,
actorii vor articula strategii institutionale menite a
lega statele impreuna si a circumscrie un cadru normativ
de exercitare a puterii. Aceste strategii vizau
instituirea unor institutii interguvernamentale care vor
crea legaturi solide intre marile puteri postbelice
creand o retea complexa de interdependente si
constrangeri: “institutions can shape and limit the
way in which power can be used in the system, there by
rendering asymmetric postwar power relations less
potentially exploitive and commitment more certain... By
creating a mutually constraining environment,
institutions allow states to convey assurances to each
other and mitigate the dynamics of anarchy.”11
La baza demersului postbelic al Statelor Unite se afla o
strategie de “security binding” care viza legarea
impreuna a celor mai avansate democratii capitaliste
prin parteneriate de securitate, aliante militare, cu
scopul de a crea o structura interdependenta de
angajamente si constrangeri institutionale si mecanisme
de reasigurare (un vast sistem de aliante al carui
centru era SUA).
Proiectarea acestui sistem depaseste paradigma clasica
ce vizualizeaza aliantele ca fiind o agregare a puterii
membrilor cu scopul de a le maximiza securitatea in fata
puterilor si amenintarilor externe. Aliantele SUA cu
statele din Europa si Japonia au fost create atat in
ideea de a descuraja statele ostile cat mai ales pentru
a stabiliza si gestiona relatiile dintre partenerii de
alianta. Creand aceasta retea interconectata de aliante
de securitate, SUA au putut cu usurinta sa gestioneze
relatiile de putere din Europa si Asia, reusind cu
succes sa previna reproducerea incontrolabila a spiralei
de insecuritate generata de dilema de securitate sau de
rivalitatea strategica dintre marile puteri. Mai mult,
permite Statelor Unite sa-si proiecteze puterea oriunde
in lume cu scopul de a limita si gestiona exercitiul
neingradit al puterii.
Sustenabilitatea ordinii politice postbelice este
explicata prin preponderenta puterii americane in sistem
si in mod complementar printr-o forma de hegemonie
institutionalizata si transparentizata: “the
alliances serve to bind Japan, the US and Western Europe
together and thereby reduce conflict and the potential
for strategic rivalty between these great powers. The
alliances help these states to establish credible
commitment mechanisms that allow each state to gain
access to the policy making processes in the others.”12
Statele Unite au recurs la ceea ce am putea numi
strategia multi-lateralismului liberal care considera ca
interesele nationale si de securitate ale SUA sunt
maximizate de o ordine internationala organizata in
jurul structurilor democratice, a pietelor libere, a
institutiilor multilaterale si mai ales in jurul unor
“binding security ties”. Statul dominant a apelat la o
astfel de strategie cu scopul de a institui o serie de
mecanisme prin care sa stabileasca constrangeri asupra
exercitiului arbitrar al puterii si mai mult, sa
inchida, sa fixeze aceasta putere intr-o ordine
postbelica consensuala. Statele Unite au inteles ca
interesele sale vor fi cel mai bine avansate pin
constructia unui cadru global de reguli si institutii cu
scopul de a fixa SUA in centrul unui sistem
international favorabil si permisiv capabil sa ofere
legitimitate puterii Americane. (un “framework”
sustenabil pentru puterea americana)
In perioada de dupa cel de al doilea razboi mondial, SUA
s-au angajat intr-un proces vast de “institutions
building” destinat a furniza lumii postbelice o
arhitectura de securitate si stabilitate care prin
natura ei sa reflecte interesele tuturor actorilor din
sistem. Aceasta agenda postbelica a vizat nu numai
crearea de institutii de securitate precum ONU si NATO,
ci si regimuri internationale proiectate sa promoveze
reconstructia economica, dezvoltarea si prosperitatea,
precum Planul Marshall, sistemul monetar de la Bretton
Woods, acordurile GATT de promovare a comertului liber.
Aceste institutii au prezervat si extins puterea
americana de o asemenea maniera incat au beneficiat toti
cei care au participat.
Acest tip de constrangere strategica prin folosirea
inedita a institutiilor multilaterale explica aparitia
relatiilor stabile si de cooperare dintre Statele Unite
si celelalte democratii industriale chiar pe fondul unor
disparitati extreme de putere intre acestea. Aceste
“binding institutions” cum ar fi NATO si WTO stabilesc
constrangeri institutionale care limiteaza in mod
efectiv exercitiul concentrat de putere; acestea sunt
mecanisme multilaterale de restrangere a puterii care
limiteaza puterea statului dominant si face posibila
rezistenta statelor slabe in fata acestuia.
Componenta liberal institutionalista postbelica incearca
o solutionare a incertitudinilor induse in sistemul
international de puterea americana. Statele europene si
cele asiatice accepta leadership-ul unui sistem
politico-economic consimtit. In schimb, SUA se
transparentizeaza si se leaga de partenerii sai,
proiectand un cadru institutionalizat care permite
reproducerea stabilitatii acestor parteneriate pe termen
lung, devenind un “user friendly” in sensul ca este
accountable, supusa unor reguli si norme inerente
acestei comunitati institutionalizate (aceasta permite
derularea unui flux politic permanent intre SUA si
partenerii sai si mai mult facilitarea a ceea ce putem
numi “joint decision-making”). Ordinea politica generata
preia o serie de caracteristici constitutionale. In
perioada postbelica a fost creata o ordine
internationala care depaseste limitele politicilor de
tip balanta a puterii si dezvolta caracteristici
constitutionale, prin urmare, un sistem international
prin care regulile, drepturile sunt consimtite in masa,
sunt institutionalizate si sunt evidente pentru toti.
Natura transparenta a politicii americane si reteaua de
institutii multilaterale reasigura statele slabe de
faptul ca pot fi incredintate ca Statele Unite sunt
angajate sa indeparteze exercitiul arbitrar al puterii:
“The US makes its power safe for the world and in
return the world agrees to live within the american
system”.13
Ikenberry considera ca SUA au incercat sa creeze o
ordine constitutionala internationala in care prevaleaza
domnia legii, institutiile multilaterale controleaza
exercitiul puterii, iar stabilitatea sistemului este
atinsa prin limitarea recursului la putere. In viziunea
sa doua sunt elementele fundamentale ale unei ordini
constitutionale: pe de o parte stabilirea de reguli si
institutii care fixeaza limite autoritare in exercitiul
puterii si pe de alta parte legitimitatea sa (in sensul
ca sistemele constitutionale sunt privite de catre toti
membrii, care participa voluntar si consimt la
orientarea generala a sistemului, ca ordini politice
legitime.
Aceasta perspectiva institutionalista explica motivul
pentru care primatul american nu a primit raspunsul
normal de rezistenta si contrabalansare si in mod
complementar, motivul pentru care ordinea internationala
a ramas atat de stabila dupa Razboiul Rece in ciuda
acestor asimetrii extreme de putere: statul dominant
poate stabili o ordine constitutionala intre statele
democratice, o ordine guvernata de domnia legii si
considerata legitima de catre toti actorii care
participa voluntar si convietuiesc dupa regulile si
principiile impuse de aceasta.
Implicatii
11 septembrie a semnalat sfarsitul erei geopolitice si
inaugurarea unei ere a politicii globale. Politica
externa americana nu mai este axata pe geografie
politica ci va fi definita de combinatia, interactiunea
a doua variabile: puterea fara egal a SUA si fenomenul
de globalizare extensiva care domina lumea contemporana.
Provocarea pentru policymaker-ii de la Washington
este recunoasterea acestei schimbari fundamentale dar
mai ales imperativul de a reorienta, de a adopta
politica externa americana pe noul mediu de securitate
(amenintari care sunt prin natura lor globale –
terorismul international, proliferarea WMD, problema
statelor falimentare si a celor slabe) utilizand activ
puterea militara, economica si politica a SUA cu scopul
de a crea, de a contura un mediu international care sa
reflecte interesele si valorile sale vitale.
Provocarea centrala rezida in capacitatea de a
transforma puterea SUA in influenta internationala
efectiva fara ca superioritatea sa militara si economica
sa produca resentimente sau sa-i alieneze chiar si pe
cei mai apropiati aliati. Cu alte cuvinte trebuie
depasita perceptia indusa de Statele Unite in urma
razboiului din Irak – o putere hegemonica orientata spre
un comportament unilateral in scopul de a-si maximiza
propriile interese egoiste de securitate: “Today, we
face an international community increasingly skeptical
of US intensions and resentful of our power”.14
Sustenabilitatea puterii americane depinde de
finalitatea scopului in virtutea careia aceasta este
angajata; in mod imperativ Sustenabilitatea
leadership-ului american depinde de capacitatea de a
produce si crea o ordine internationala legitima adica o
ordine care sa reflecte interesele vitale nu numai ale
SUA ci mai ales ale celorlalti actori din sistem.
Finalitatea politicii externe americane este limitata de
perceptiile celorlalti actori din sistem care ar trebui
sa inteleaga ca aceasta promoveaza nu doar interese ale
SUA ci si propriile lor interese.
Intr-o era a politicii globale imperativul SUA ramane
acela de a angaja puterea sa indispensabila in slujba
intereselor legitime ale comunitatii internationale: “New
american leadership should aim to maximize global public
goods – global peace and stability, global economic
opportunity and growth, public health, democracy and
respect for human rights.”15
Este imperativ ca SUA sa-si readapteze prioritatile in
materie de politica externa cu scopul de a avansa un
raspuns eficient si multilateral in fata unor provocari
de natura globala. SUA nu pot actiona pe o baza
unilaterala in fata noilor provocari care
substantializeaza mediul de securitate post 11
septembrie, care impun prin natura lor un efort
multilateral al comunitatii internationale – terorismul
international, state falimentare si fenomenul
proliferarii dispozitivelor WMD. Mediul de securitate
post 11 septembrie impune o agenda globala care necesita
un raspuns, o reactie globala.
Vom relua pe scurt implicatiile generale care se
desprind din agenda de politica externa promovata de SUA
in perioada postbelica, urmand ca apoi sa conturam
cateva asumptii utile reorientarii si fundamentarii
raspunsului Washington-ului in raport cu lumea post 11
septembrie.
SUA au proiectat o politica externa construita in jurul
conceptului de hegemonie cu caracteristici liberale, cu
alte cuvinte o ordine internationala construita pe
multilateralism, aliante politico-militare coezive,
restrangere strategica, securitate colectiva si
institutii internationale. Au incercat sa contureze o
ordine internationala constitutionala capabila sa ofere
un cadru normativ de reguli si institutii care sa
integreze in mod legitim pe ceilalti actori din sistem.
Au incercat sa proiecteze o ordine internationala
fondata pe norme si reguli impartasite si acceptate de
catre ceilalti actori.
Pe de alta parte insa, SUA au cautat sa fixeze puterea
americana in centrul comunitatii internationale,
promovand o politica externa de auto-limitare, de legare
a sa de alti actori internationali in institutii
constrangatoare cu scopul de a gestiona pe o baza comuna
si impartasita diverse provocari globale.
Efectul acestei politici de a inchide puterea americana
in formule institutionalizate cu potential de limitare a
exercitiului arbitrar al puterii, a fost acela de a
formata conditiile anarhiei internationale in sensul
transformarii SUA intr-o putere transparenta,
predictibila si imputabila. Cu alte cuvinte, SUA se
transforma intr-o putere benigna, constransa si limitata
de un cadru normativ legitim. Astfel puterea statului
dominant este facuta mai putin amenintatoare pentru
puterile secundare, intrucat acesta opereaza in
interiorul unor reguli si institutii care pe fond
limiteaza si controleaza modalitatile de exercitare a
puterii. Actiunile arbitrare ce pot ameninta securitatea
celorlalti actori sunt minimizate prin aderenta statului
dominant la ceea ce am putea numi “a rule-based order”.
Implicatia pe fond generata de aceasta strategie
postbelica si care ar putea deveni principiul
coordonator al oricarei administratii in fata mediului
de securitate post 11 septembrie este urmatoarea: cu cat
Statele Unite isi semnaleaza intentia de a opera, de a
functiona in interiorul unor institutii internationale
multilaterale, cu atat celelalte state vor alege sa
coopereze mai degraba decat sa reziste statului dominant
(este o forma de hegemonie transparenta si benigna).
Dimpotriva, cu cat SUA isi vor afirma intentia de a se
dezangaja dintr-o ordine internationala bazata pe reguli
care limiteaza si constrang libertatea de actiune a
statului dominant sau chiar vor adopta actiuni
unilaterale, cu atat ceilalti actori vor alege sa
reziste decat sa coopereze cu acesta.
In noul context de securitate, Statele Unite ar trebui
sa promoveze o politica externa centrata pe o agenda
care ambitioneaza sa angajeze puterea SUA intr-un efort
de constitutionalizare a vietii internationale: “The
strategy of multilateralism – and the search for
rule-based agreements – should increase rather that
decrease with the rise of American unipolarity. It
predicts that the existing multilateral order – which
itself reflects a multilateral bargain between the US
and the outside world should rein in Bush administration
– and it suggests that the current administration should
respond to general power management incentives and limit
its toward unilateralism.”16
Noul context impune ca SUA sa se angajeze intr-un amplu
efort de eficientizare si recalibrare a institutiilor
comunitatii internationale pe noile amenintari; mai mult
trebuie sa proiecteze o politica externa care combina
puterea SUA cu formulele multilaterale de gestiune a
ordinii internationale.
Este in interesul SUA de a promova si avea aranjamente,
institutii si norme internationale care integreaza
interesele legitime ale celorlalti actori din sistem.
Washington-ul ar trebui sa-si foloseasca preeminenta
pentru a construi formule de cooperare internationala
eficiente: “The challenge of the global age require o
foreign policy that puts America’s primacy at the
service of cooperative efforts.”17
Eficienta acestora este in cele din urma traductibila in
capacitatea Washington-ului de a consolida abilitatea
aranjamentelor internationale existente de a monitoriza
aplicarea cadrului normativ international ca expresie a
consensului actorilor din sistem si mai ales de a forta
implementarea acestui set minimal de reguli ale
comunitatii statelor acolo unde este necesar.
Este imperativa consolidarea regulilor si a
institutiilor care constrang prin natura lor
comportamentul statelor. In cazul in care anumite state
ignora sau incalca cadrul normativ international,
amenintand prin natura actiunilor intreprinse, pacea si
securitatea internationala, este imperativ apelul la
anumite structuri sau formule de enforcing eficiente: “that
requires using America’s power in concert with friends
and allies to make existing international rules and
institutions more effective, to forge new structure of
cooperation to deal with emerging challenges and
opportunities, and to make sure that agreed rules and
norms are effectively enforced. It is only through such
cooperative efforts, backed by the judicious use of
power, that the US can create a world order that is
conducive to its interests.”18
Tendinta este aceea de a consolida un set minimal de
reguli si norme capabile sa raspunda noilor amenintari
de securitate – incalcarea drepturilor omului, state
falimentare, proliferarea dispozitivelor WMD si mai ales
terorismul international. Lumea globala creeaza o
interdependenta a insecuritatii astfel incat se impune
coagularea unui cadru normativ eficient care sa
regularizeze cadenta instabilitatii; noul context induce
o recalibrare, o reformare a coordonatelor clasice ale
sistemului international intre care un loc central il
ocupa conceptul de suveranitate. Aceasta nu mai are o
dimensiune absoluta, ci trebuie sa fie perceputa ca
fiind imputabila, responsabila in fata comunitatii
internationale. Libertatea statului este conditionata de
comportamentul sau, de capacitatea de a functiona in
limitele impuse de cadrul normativ international. Pe
scurt, suveranitatea statului implica drepturi dar si
obligatii; statul este imputabil (accountable) pentru
consecintele politicilor sale in fata comunitatii
internationale.
Asistam la o tendinta de dezvoltare a ceea ce Tony Blair
a numit o doctrina a comunitatii internationale “care
reformuleaza principiul non-interferentei si accentueaza
responsabilitatea statelor pentru propriile actiuni in
fata comunitatii internationale – aceasta doctrina
fixeaza un standard minim de drepturi si obligatii pe
care un stat le detine prin conceptul de suveranitate,
definind astfel aderenta statului respectiv la o
comunitate de valori si la un cadru normativ
international.
Atunci cand un anumit stat promoveaza politici
iresponsabile care prin consecintele lor pot fi
catalogate ca amenintari la adresa pacii si securitatii
internationale, drepturile juridice inerente
suveranitatii sale nu mai pot asigura o protectie
absoluta in fata unei interventii in numele comunitatii
internationale pentru a stopa efectele si consecintele
respectivei politici (exemplul inregistrat de practica
internationala este purificarea etnica): “Acts of
genocide can never be a purely internal matter. When
oppression produces massive flows of refugees which
unsettle neighboring countries than they can properly be
described as threats to international peace and
security... The most pressing foreign policy problem we
face is to identify the circumstances in which we should
get actively involved in other people’s conflicts.”19
In contextul unei lumi integrate, consecintele
instabilitatii dintr-o anumita regiune nu sunt limitate,
circumscrise doar la aceasta ci se pot varsa in tarile
vecine reproducand o spirala de instabilitate care
ameninta pacea si securitatea internationala. Din ce in
ce mai mult in conditiile unei lumi interdependente in
care instabilitatea poate descrie o traiectorie
contagioasa, “problema lor” devine si “problema
noastra”.
Instabilitatea globala impune un imperativ comunitatii
internationale in sensul ca aceasta trebuie sa se
implice activ in gestionarea potentialelor focare de
instabilitate care ameninta pacea si securitatea
internationala.
Lumea post 11 septembrie are nevoie de ordine, de
stabilitate – o doctrina a comunitatii internationale de
“containment” a instabilitatii: “I advocate an
enlightened self interest that puts our values right at
the keat of the policies necessary to protect our
nations. Engagement in the world on the basis of these
values, not isolationism from it is our hard-headed
pragmatism for 21st Century.
A series of interlocking alliances with a common agenda
on issues of security, trade and stability should
replace old rivalries.
In all these areas, we seek one integrated international
community, sharing the same values, working to the same
goals.”20
Sistemul international tinde spre constitutionalizare.
Constitutiile reprezinta o forma de constrangere legala
asupra actorilor politici, manifestate ca declaratii de
principii care specifica drepturi, responsabilitati si
reguli de baza ale participantilor. Un sistem
international constitutional incearca sa fie un sistem
care instituie mecanisme de “checks and balances”, un
set de constrangeri institutionale asupra statelor
membre, obligandu-le pe acestea sa-si transparentizeze
procesul de luare a deciziilor si sa adopte politici
conforme cu principiile si regulile de baza ale
comunitatii internationale. Tendinta este aceea de a
transforma statele in entitati imputabile in fata
comunitatii internationale si de a institui in mod
complementar un proces de monitorizare a modalitatilor
de exercitare a suveranitatii lor interne (indeosebi a
puterilor si a drepturilor atasate acesteia). Statul a
devenit o entitate imputabila in fata comunitatii
internationale, purtatoare de drepturi dar si de
obligatii/responsabilitati.
Constrangerile asupra puterilor suverane sunt asigurate
prin dispozitive si proceduri institutionale care
incearca sa-i integreze pe actorii purtatori de
suveranitate intr-o ordine care sa-i constranga sa-si
exercite puterea printr-un proces politic
institutionalizat la nivelul intregii comunitati
internationale.
O ordine constitutionala are capacitatea de a limita si
de a controla modul in care un actor isi exercita
puterea si mai mult de a-l obliga sa o foloseasca in
conformitate cu normele si interesele comunitatii
internationale.
O ordine internationala constitutionala presupune o
arhitectura institutionala capabila sa-i constranga pe
actori sa proiecteze politici conforme cu normele si
regulile impartasite ale comunitatii internationale. In
caz contrar, atunci cand trebuie sa se confrunte cu
state care adopta politici care ameninta pacea si
securitatea internationala, comunitatea internationala
trebuie sa fie capabila sa adopte masuri coercitive,
masuri de enforcement a normelor de baza.
In contextul strategic post 11 septembrie, cand lumea se
confrunta cu amenintarea statelor falimentare, a
epurarilor etnice, a terorismului international si mai
ales a statelor care detin dispozitive WMD, este
imperativa proiectarea unei arhitecturi institutionale
functionale capabile sa instituie un sistem de control
international asupra comportamentului iresponsabil al
acestor actori si chiar sa adopte masuri coercitive
atunci cand este pusa in pericol pacea si securitatea
internationala.
NOTE
1 Robert KAGAN and William KRISTOL, “The
Present Danger”, The National Interest, Spring,
2000,
www.epnet.com
2 George W.BUSH, Remarks at 2002 Graduation
Exercise of the US Military Academy, West Point, NY, 1
June 2002,
http://www.whitehouse.gov/news/releases/2002/06
3 Charles KRAUTHAMMER apud Ivo H. DAALDER,
“The End of Atlanticism”, Survival, vol.45, no.2,
Summer 2003, p.152
4 Charles KRAUTHAMMER , “ The unipolar moment
revisited “, The National Interest, Winter
2002-2003,
www.epnet.com
5 Speech by Paul D. WOLFOWITZ, US Deputy
Secretary of Defence, 38th Conference on European
Security Policy, 2 februarie 2002 In: Jean-Yves HAINE
(editor), From Laeken to Copenhagen European defence:
core documents, vol. III, Chaillot Papers, no.5, The
European Union Institute for Security Studies,
Paris-February 2003,pp.22-30.
6 Robert KAGAN and William KRISTOL, op. cit.
7 Charles KRAUTHAMMER, “Democratic Realism:
An American Foreign Policy for a Unipolar World “,
Conferinta Irving Kristol, 2004, American Enterprise
Institute, Washington DC.
8 Michael McFAUL, “The Liberty Doctrine:
Reclaiming the purpose of American power”, Policy
Review, April- May, 2002, p. 11.
9 G. John IKENBERRY, “Institutions, Strategic
Restraint, and the Persistence of American Postwar
Order” in International Security, vol.23, no.3
(Winter 1998/1999) , p 54
10 Ibidem, p.55
11 Ibidem, p.60
12 G. John IKENBERRY, “American Grand
Strategy in the Age of Terror”, Survival, vol.
43, Winter 2001-2002, p.24
13 Ibidem, p.21
14 Susan E. RICE, “U.S. National Security
Policy Post-11:Perils and Prospects”, The Fletcher
Forum of World Affairs, vol. 28:1,Winter 2003-04,
p.136
15 Ibidem, p.139
16 G. John IKENBERRY, “The End of the
Neo-Conservative Moment”, p.16
17 Ivo H. DAALDER and James M. LINDSAY,
“Power and Cooperation: An American Foreign Policy for
the Age of Global Politics”, In: Henry E. AARON, James
M.LINDSAY, and Pietro S. NIVOLA (editors), Agenda for
the Nation, Brookings Institution Press, Washington
D.C.,2003, p.322
18 Ibidem,p.290
19 Speech by Tony BLAIR, The doctrine of
international community, 22 April 1999,
www.number-10.gov.uk
20 Speech by Tony BLAIR, Making the right
choices at the time of destiny, 7 April 2002,
www.number-10.gov.uk
OCTAVIAN MANEA - absolvent al Facultatii de Stiinte
Politice din Universitatea Bucuresti. Bursier pentru un
semestru la Facultatea de Stiinte Politice din Bologna.
sus
|