Principalele partide din RFG in perioada postbelica
VLAD FLONTA
The article is focused on the main
West German political parties in the postwar period.
According to Jean Blondel, there are only 4 stabile
configurations of party systems in democratic
countries. The German case is the most relevant for
the “two and a half parties” system. This kind of
party system does also exist in Canada, Belgium and
Ireland. However, between 1969 and 1987 the German
system was a perfect “two-party” system.
Germania de astazi este nu numai
mostenitoarea istoriei germane unitare, ci mai ales
mostenitoarea celor doua Germanii, comunista si
occidentala, aparute dupa cel de al doilea razboi
mondial. Dar cu atat mai mult Germania occidentala,
Republica Federala a Germaniei, se constituie in osatura
democratica, de o soliditate democratica aparte.
Pentru ca Germania de astazi s-a nascut din doua
dictaturi, nazista si comunista, si experienta
partidelor din fosta Republica Federala a Germaniei
constituie un exemplu de reconstituire a democratiei, cu
tenacitate, cu multa aplicatie si fara nici un
compromis.
Primul lucru care trebuie remarcat, este ca sistemul de
partide politice din RFG a dat dovada dupa Al Doilea
Razboi Mondial de o remarcabila stabilitate. Cu exceptia
alegerilor din 1949, cand voturile au fost in mod firesc
mai dispersate la primele alegeri libere de dupa
totalitarismul nazist si perioada de ocupatie (la aceste
alegeri nici nu a existat prag electoral; un prag
electoral de 5% a fost introdus la alegerile din 1953 si
se mentine pana azi), CDU/CSU (Christlich-Demokratische
Union/Christlich-Soziale Union, CSU fiind ramura
bavareza a CDU) si SPD (Sozialdemokratische Partei
Deutschlands) au totalizat mereu peste 70% din
sufragii. Proportiile dominarii vietii politice germane
de catre aceste doua partide au variat insa. Ele dominau
deja in 1949 alegerile obtinand un total de 44,4%. La
alegerile din 1953 si 1957 dominarea lor se accentueaza,
dar ramane totusi relativ moderata. Ele obtin impreuna
73,2% in 1953 si 72,3% in 1957. Incepand cu alegerile
din 1961 insa, dominarea acestor partide este
covarsitoare, ele totalizand mereu peste 80% din voturi.
Intre 1969 si 1987 ele totalizeaza chiar peste 90% din
voturi (90,6% in 1969, 94,3% in 1972, 92,6% in 1976,
90,5% in 1980 si 92,5% in 1983).1 Nu ma refer
deocamdata la distributia voturilor intre cele doua
partide, fiind interesat pentru inceput de natura
bipartidismului german.
Conform lui Jean Blondel, exista doar patru configuratii
stabile ale sistemelor de partide in tarile democratice:
1. Bipartidismul perfect, in care doua partide stapanesc
viata politica (aceste doua partide obtin peste 90% din
sufragiile exprimate, iar diferenta medie intre ele nu
este mai mare de 2-3%)
2. Bipartidismul imperfect (sau sistemul “doua partide
si jumatate”), in care cele doua mari partide
totalizeaza in general 75-80% din optiunile
electoratului, al treilea partid fiind mult mai slab
decat primele doua.
3. Multipartidismul cu partid dominant, in care un
partid obtine 40-45% din sufragii, celelalte partide
obti-nand procente considerabil mai mici
4. Multipartidismul pur, in care cele doua partide mari
nu obtin impreuna decat jumatate din sufragii.2
Daca privim cifrele de mai sus, observam ca sistemul de
partide din RFG a oscilat intre bipartidismul perfect si
bipartidismul imperfect. In toate sistemele bipartidiste
imperfecte si in unele din cele perfecte exista ceea ce
se numeste un “partid–balama” (in germana “Türangelpartei”),
denumire plastica si care indica faptul ca, desi mic,
acest partid poate inclina balanta de o parte sau de
alta. Un asemenea partid a fost in Germania FDP (Freie
Demokratische Partei), de orientare liberala . FDP a
lipsit de la guvernare doar in perioadele 1956 -1961
cand CDU/CSU a guvernat impreuna cu DPD –
Demokratische Partei Deutschlands, 1966 – 1969, cand
a existat mai intai o scurta perioada in 1966 in care
CDU/CSU a guvernat in minoritate si apoi CDU/CSU si SPD
au format o mare coalitie si apoi a unei scurte perioade
din 1982 cand a fost randul SPD sa conduca intr-un
guvern minoritar), cu exceptia deci a unei perioade de
8-9 ani, a fost mereu prezent la guvernare intre 1949 si
1998! La alegerile din 1998 structura sistemului german
de partide nu s-a schimbat, dar locul FDP ca
partid–balama a fost luat de partidul ecologist (“Die
Grünen”) . Prin faptul ca poate inclina balanta de o
parte sau de alta, un asemenea partid are intr-un sistem
bipartit un potential de coalitie si un potential de
santaj3 foarte ridicate si poate obtine o
reprezentare guvernamentala peste procentul castigat in
alegeri. Hans-Dietrich Genscher (FDP) a fost ministru de
Externe al RFG pentru o lunga perioada de timp, post de
importanta vitala mai ales in perioada Razboiului Rece.
Apoi, Klaus Kinkel (FDP) a ocupat si el acest post.
Acum, acest post este ocupat de Joschka Fischer,
presedintele partidului ecologist german . Dealtfel,
cazul german este considerat cel mai relevant pentru
sistemul “doua partide si jumatate”. Alte sisteme de
acest fel exista in Canada, Belgia si Irlanda. Cum am
aratat insa, intre 1969 si 1987, sistemul german a fost
un sistem bipartit perfect.
Dupa ce am aruncat aceasta privire generala asupra
sistemului de partide german, sa vedem care sunt actorii
individuali.
*
Sa incepem cu CDU. CDU s-a format in
cursul anilor 1945-1946 intr-o maniera “federala”, adica
sau format partide diferite in diversele land-uri,
care au fost insa de la inceput interdependente si s-au
unit in 1946. Orientarile doctrinare au fost foarte
diferite in aceasta prima faza in diversele zone.
Uniunea Crestin-Democrata era “socialista si radicala la
Berlin, clericala si reactionara la Köln, capitalista si
reactionara la Hamburg si contrarevolutionara si
particularista la München”.4
In cele din urma s-a impus insa in cadrul competitiei
interne din partid organizatia din zona de ocupatie
britanica. Primarul orasului Köln, Konrad Adenauer, a
fost ales la 1 martie 1946 ca presedinte al CDU.
Principiile fundamentale ale politicii lui Adenauer au
fost:
– respingerea oricarei forme de socialism (nu numai a
celui de tip sovietic, care avea sa cuprinda in curand
intreaga Europa de Est, ci si a celui democratic,
promovat de exemplu de SPD) si optiune neconditionata
pentru sistemul economic capitalist.
– orientarea catre integrarea in Europa Occidentala (de
care Germania se izolase in perioada nazista, desi
evident ca facea parte din ea din punct de vedere
teritorial si al traditiilor culturale) si o relatie
privilegiata cu SUA.
– Recucerirea treptata a suveranitatii in cadrul unei
Germanii de Vest, care urma sa aiba o organizare
federala.
– Adoptarea unui sistem de valori “crestin-occidental”
si neoconservator si a unei democratii reprezentative5.
CDU/ CSU a castigat la mica distanta primele alegeri
postbelice, cele din septembrie 1949 (cu 31,0% fata de
29,2% ale SPD) si a guvernat in coalitie cu FDP si DPD,
sub conducerea cancelarului Adenauer, care a ramas in
aceasta functie timp de 14 ani, conducand nu mai putin
de 8 guverne in acest timp. Cand si-a incheiat in 1963
ultimul mandat de cancelar el avea venerabila varsta de
87 ani. Recordul sau de longevitate in functia de
cancelar a fost doborat de Helmut Kohl, care a fost
cancelar intre 1982 si 1998.
La alegerile care au urmat, CDU/CSU a inregistrat o
ascensiune spectaculoasa, obtinand 43,7% in 1953 si
chiar 50,3% in 1957, stabilizandu-se apoi in jurul unei
valori de peste 45%.6 Compozitia sociala7
arata de asemenea ca CDU a devenit un “catch-all-party”,
in sensul definit de Otto Kirchheimer.8
Evolutia numarului de membri confirma de asemenea acest
lucru. Dupa ce in 1947 a avut circa 400.000 de membri,
s-a inregistrat in cursul anilor ‘50-’60 un anumit recul
(215.000 in 1957, 250.000 in 1963, 329.000 in 1970).
Acest lucru pare oarecum paradoxal pentru ca in anii
‘50-’60 CDU a avut un procent electoral mult mai bun
decat in 1949 si pare la prima vedere sa infirme teza ca
CDU a devenit un “catch-all-party”. Totusi era
normal ca dupa perioada de euforie partizana (care
exista in orice tara dupa o perioada totalitara si este
cu atat mai pronuntata cu cat respectiva ordine
totalitara a durat mai mult si a fost mai represiva,
situatia din statele ex-comuniste din Europa de Est
fiind relevanta in acest sens) entuziasmul pentru
politica sa mai scada. De la inceputul anilor ’70 se
reia insa tendinta crescatoare: 423.000 de membri in
1972, 530.000 in 1974, 693.000 in 1980 si 735.000 in
1983. Urmeaza apoi din nou o mica scadere si iarasi o
crestere odata cu unificarea Germaniei, ajungand la
789.000 (din care 134.000 din fosta RDG) in 1990.
Guvernarea Adenauer a fost marcata de destule succese.
In primul rand, Germania de Vest si-a recapatat
suveranitatea (in trei etape: 1949, 1952 si 1955). De
asemenea, RFG a fost admisa in 1950 in Consiliul Europei
ca membru asociat, in 1951 in UNESCO si in 1955 in NATO.
In 1954 a fost semnat un tratat de prietenie cu Statele
Unite, iar in 1955 au fost reluate legaturile
diplomatice cu Uniunea Sovietica, care au facilitat si
intoarcerea a 15.000 de prizonieri de razboi germani.
Succesele electorale ale CDU au fost inlesnite si de
rapida revigorare a economiei germane, sus-tinuta de
Planul Marshall, semnat in 1949. Numarul de someri a
scazut de la circa 2 milioane in 1950 la 500.000 in
1960, ajungand la jumatatea anilor ’60 chiar la 200.000.
Dupa retragerea in 1966 din functia de presedinte a CDU
a unui Adenauer tot mai contestat din toate partile si
tot mai uzat (din toate punctele de vedere, in 1966 avea
90 de ani si avea sa moara in anul urmator) in partid a
urmat o perioada de instabilitate. Au urmat trei
presedinti cu mandate foarte scurte: Ludwig Erhard
1966-67, de asemenea cancelar intre 1963-66, Kurt-Georg
Kiesinger 1967-71, si el cancelar intre 1966-69 in
guvernul de “mare coalitie” intre CDU/CSU si SPD (ramas
singular pana acum) si Rainer Barzel 1971-73. In 1969
CDU a trecut in opozitie, rol cu care s-a obisnuit
destul de greu dupa o perioada de 20 de ani de prezenta
la guvernare. CDU s-a perceput la inceputul anilor ’70
ca un fel de partid guvernant in asteptare. Dar aceasta
asteptare avea sa dureze mult mai mult decat credeau
conducatorii CDU, si anume pana in 1982.
In 1973 a fost ales un nou presedinte al CDU in persoana
primului ministru din Rheinland-Pfalz, Helmut Kohl. El
avea sa ramana in aceasta functie pana dupa pierderea
alegerilor din 1998, cedandu-i apoi locul lui Wolfgang
Schäuble. Guvernarea Kohl, inceputa in 1982, avea sa
aduca o consolidare a puterii economice a Germaniei si,
probabil cea mai mare reusita a lui Kohl, reunificarea
Germaniei in 1990. Este discutabil daca aceasta
reunificare a fost dictata in primul rand de
considerente idealiste9 sau de interese
electorale, avand in vedere faptul ca in decembrie 1990
in Germania au fost alegeri. Este de asemenea de
presupus ca si un alt cancelar ar fi optat pentru
reunificarea Germaniei, agreata in general de opinia
publica atat in Est cat si in Vest, chiar daca ar fi
imprimat poate un ritm mai lent acestui proces. Dar,
precum bine se stie, si norocul joaca un rol important
in istorie. In 1990, Kohl a fost “omul potrivit la locul
potrivit” si a devenit astfel mult celebratul “Kanzler
der Deutschen Einheit”.
Tot guvernarea Kohl a trebuit insa apoi sa suporte
dificultatile reunificarii. Ajutorul pe care Germania de
Vest l-a dat Germaniei de Est pentru reconstructia
economica s-a situat in jurul valorii de 200 de miliarde
DM anual si a fost suportat de populatie prin
controversatul “Solidaritätszuschlag”. Unii “Wessis”
au fost destul de indispusi de faptul ca costurile
reunificarii sunt considerabil mai mari decat s-a spus
initial (de fapt, Oskar Lafontaine-SPD, contracandidatul
lui Kohl la functia de cancelar in 1990, a avertizat in
campania electorala asupra anvergurii costurilor
reunificarii). Acesti bani nu au rezolvat insa peste
noapte problemele economice din fosta RDG. Salariile au
ramas mult mai mici decat in Vest, iar somajul, formal
inexistent in statele comuniste, a crescut exploziv in
urma restructurarii si chiar inchiderii unor
intreprinderi.
Pe acest fond al problemelor reunificarii, a unui numar
de aproape 5 milioane de someri si a erodarii
inevitabile in cazul unei guvernari de 16 ani, CDU/CSU a
pierdut alegerile din 1998, trecand in opozitie, unde a
ramas si dupa alegerile din 2002. Guvernarea
nesatisfacatoare a coalitiei SPD-Grüne a facut ca
CDU/CSU sa creasca din nou in sondaje in primul an dupa
alegeri. Aceste castiguri au fost insa pulverizate de
“scandalul banilor negri” izbucnit la sfarsitul lui
1999. CDU a incalcat legea partidelor germane,
nedeclarand toate donatiile primite. Kohl a refuzat in
repetate randuri sa dea publicitatii numele donatorilor,
pretinzand ca acestia vor sa–si pastreze anonimatul.
Exista banuieli ca de fapt acesti donatori nici nu ar
exista si ca ar fi vorba de bani proveniti din luare de
mita (s-a vorbit insistent de o asemenea mita in cazul
privatizarii rafinariei Leuna din fosta RDG) sau chiar
bani din fondurile SED (Sozialistische Einheitspartei
Deutschlands) fostul partid unic din RDG.
Oricare ar fi adevarul, scandalul a afectat profund
credibilitatea si imaginea partidului, unii crezand
chiar ca partidul nu va rezista acestui scandal si va
disparea pur si simplu, precum partidul crestin–democrat
italian. Wolfgang Schäuble, care, alaturi de Kohl, a
spus numai jumatati si sferturi de adevar saptamani in
sir, a fost silit sa demisioneze din functia de
presedinte al CDU. Locul lui a fost luat de Angela
Merkel, prima femeie care ocupa aceasta functie, care
provine din fosta RDG.
Ma voi referi acum la orientarea doctrinara si
programatica a CDU. Primul program al CDU (Programul de
la Aalen, 1947) era marcat de spiritul
social-democratiei crestine. Desi era in totala opozitie
cu acest spirit, Adenauer a participat la elaborarea
acestui program. El si apropiatii lui au facut concesii
importante acelei parti a partidului care avea o
orientare social-democrata. In program se spunea:
“Sistemul economic capitalist nu a corespuns intereselor
statale si sociale ale poporului german. Dupa
ingrozitoarea catastrofa politica, economica si sociala
care a fost consecinta unei politici criminale, nu poate
exista decat o schimbare din temelii. Continutul si
obiectul acestei noi ordini sociale si economice nu mai
poate fi goana dupa profit si putere caracteristica
capitalismului ci numai bunastarea poporului nostru.”10
Conform acestui program, concernele si intreprinderile
monopoliste urmau sa fie dizolvate si economia urma sa
fie planificata. Acest program nu a fost pus insa
niciodata in aplicare. In 1949 a fost elaborat un alt
program din care urmatorul pasaj suna cu totul altfel:
“Economia sociala de piata
la planificarea si la dirijarea productiei, fortei de
munca si desfacerii, dar aproba influentarea economiei
cu mijloacele organice ale unei politici economice
cuprinzatoare pe baza unei adaptari elastice la cele
observate pe piata. Aceasta politica economica, prin
combinarea reusita a politicilor financiare, de
creditare, comerciale, vamale, fiscale, investitionale
si sociale si prin alte masuri, duce la realizarea
obiectivelor acestei economii, prosperitatea si
acoperirea necesitatilor intregului popor.”11
Primul program in toata regula, acceptat ca atare de
toate curentele de opinie din partid, a fost adoptat la
al patrulea congres al partidului, care a avut loc in
1953 la Hamburg. Acest program consacra o conceptie
liberala asupra statului si principiul subsidiaritatii.
Programul prevedea intre altele:
– despagubiri pentru cei urmariti si persecutati de
regimul nazist
– egalitatea in drepturi a barbatului si femeii
– o reforma a codului penal
– promovarea tinerilor in posturi de decizie
– libertatea religioasa si independenta bisericii fata
de stat
– actiuni pentru depasirea tensiunilor interconfesionale
– sustinerea speciala a celor care doreau sa urmeze
profesiuni academice sau artistice.
Acest program adoptat in 1953 a fost valabil cam 15 ani.
In perioada “marii coalttii” intre CDU/CSU si SPD din
1966-69 s-au inmultit vocile care cereau o revizuire a
programului partidului, tocmai pentru ca diferentele de
program intre cele doua partide pareau sa se stearga tot
mai mult si deci identitatea doctrinara a partidului era
amenintata. Programul a fost discutat la congresele din
1968 si 1971 (Berlin si Düsseldorf), dar o forma
definitiva i s-a dat abia la congresul care a avut loc
in 1973, tot la Hamburg. CDU se defineste in preambul ca
“moderne Volkspartei” (in traducere “partid popular
modern”). Marile obiective politice sunt “pace,
libertate si dreptate”. O pace durabila nu este insa
posibila decat daca “Europa libera va fi unificata
politic pe baza respectarii drepturilor omului si
comunitatilor”. Aceasta Europa libera si unificata urma
sa fie realizata prin extinderea si aprofundarea
comunitatilor europene. In viziunea CDU, era necesara
pentru aceasta si o deschidere spre lagarul socialist
din Estul Europei.
Programul avertizeaza si asupra “pericolului unor
tensiuni sociale si politice majore, care provin in tot
mai mare masura din segregarea intre tarile
industrializate dezvoltate si celelate tari”. Este
necesara de aceea “o politica a solidaritatii
internationale”. Apare si notiunea de egalitate a
sanselor: “Nimeni nu trebuie sa fie impiedicat prin
origine, pozitia sociala a parintilor, domiciliu,
dezavantaje materiale si lipsa dorintei de a se cultiva
a anturajului. De aceea sistemul de invatamant trebuie
sa-i dea fiecaruia sansa egala de a-si folosi si
dezvolta capacitatile si inclinatiile.”. In 1978 a fost
adoptat un “Document al innoirii spirituale a CDU”
(conform partidului) la Ludwigshafen. In preambul se
spune ca programul se bazeaza pe “intelegerea crestina a
omului si a datoriei sale fata de Dumnezeu”. CDU fiind
un partid al poporului, trebuie sa aplaneze adversitatea
intre curentele socialiste, liberale si conservatoare.
Valorile de baza erau definite ca fiind “libertatea,
solidaritatea si dreptatea”. Facand comparatia cu 1973,
observam ca solidaritatea a luat locul pacii in aceasta
triada, celelate doua prioritati ramanand neschimbate.
Aceasta schimbare ar putea fi interpretata ca o
concentrare sporita asupra problemelor interne, eventual
in detrimentul celor externe. In program, alaturi de
multe generalitati aproape goale de continut (care apar
insa in toate programele partidelor, in toate tarile,
democratice sau totalitare, bogate sau sarace) se mai
vorbeste de descentralizare si autoadministrare si de
asemenea de protectia minoritatilor. Nu ma mai refer la
programe ulterioare ale CDU; liniile dominante au ramas
in mare aceleasi.
Voi trece acum la prezentarea partidului mereu aliat cu
CDU, si anume CSU (numit din acest motiv si ramura
bavareza a CDU). CSU s-a format in 1945, la München sub
conducerea lui Josef Müller, un antifascist care
supravietuise unui lagar de concentrare. Demersul lui
Müller era insa dificil pentru ca formarea unui asemenea
partid era aproape imposibila in Bavaria fara a avea
sustinatorii nucleului fostului BVP (Bayerische
Volkspartei). Müller voia sa se distanteze de
aceasta traditie a BVP, dar nu putea, pentru ca aderenta
la ideile lor era inca foarte mare. Aceasta faza a
constituirii CSU a fost marcata de lupte aprige intre
factiuni. Traditionalistii din fostul BVP ar fi dorit un
partid de cadre, separatist (deci impotriva unei aliante
cu CDU) si catolic. Grupul strans in jurul lui Müller ar
fi dorit alianta cu CDU si o orientare
interconfesionala. Primul curent a avut castig de cauza;
Müller a fost inlocuit in 1949 din fruntea partidului de
Hans Ehard, care a ocupat aceasta pozitie pana in 1955
si a fost de asemenea prim-ministru al Bavariei intre
1946-54 si apoi intre 1960-62. Apoi, locul sau a fost
luat de Hans Seidel, care a fost presedinte al CSU pana
in 1961 (si prim-ministru bavarez intre 1957-60).
Dupa 1961 CSU a intrat in era conducerii charismaticului
Franz Josef Strauß, care avea sa conduca partidul nu mai
putin de 27 de ani, pana la moartea sa din 1988. Lui i-a
urmat la conducerea partidului Theo Waigel si Edmund
Stoiber.
Cu exceptia alegerilor locale din 1950, cand a obtinut
doar 27,4% din voturi, si oarecum a celor din 1954, cand
a obtinut 38,0%, CSU a avut o pozitie hegemonica in
Bavaria, obtinand mereu peste 45% si de cele mai multe
ori peste 50% (mergand chiar pana la 62,1% in 1974,
59,1% in 1978 si 58,3% in 1982). La alegerile generale,
CSU a obtinut in circumscriptia bavareza rezultate
foarte asemanatoare, situandu-se dupa 1957 mereu peste
50%.
In ce priveste evolutia numarului de membri, situatia
este foarte asemanatoare cu cea a CDU. Dupa 69.000 de
membri in 1946 si 82.000 in 1947 a urmat acea scadere a
euforiei patizane de care am vorbit si in cazul CDU. In
1955 erau doar 35.000 de membri, iar in 1957 43.000.
apoi insa tendinta crescatoare se reia: 70.000 in 1965,
93.000 in 1970, 123.000 in 1974, 166.000 in 1978 si
184.000 in 1984. CSU fiind un partid bavarez,
reunificarea Germaniei nu aduce o crestere: in 1991 erau
185.000 de membri. Ca si in cazul CDU, compozitia
sociala este foarte echilibrata.
In perioada in care s-a aflat la guvernare, CSU a avut
4-5 ministri in guvernul federal. CSU nu a avut insa
niciodata un cancelar, desi Franz Josef Strauß a
candidat odata, in 1980 pierzand in fata lui Helmut
Schmidt.
Relatiile intre CDU si CSU nu au fost lipsite de momente
de tensiune. Un asemenea moment s-a consumat in 1975,
cand CSU a sfidat CDU, propunandul pe Strauß drept
candidat pentru functia de cancelar la alegerile din
1976, si nu pe Kohl, deja presedinte al CDU (din 1973).
Primul program al CSU a fost elaborat in 1945. El pleda
pentru un “stat al libertatii, democratic, construit pe
baza autoadministrarii si a raspunderii personale”.
Partidul milita si pentru “dreptate sociala, impartirea
echitabila a poverilor si sacrificiilor razboiului si
posibilitati egale pentru toti indiferent de origini,
pozitie sociala sau avere”.
CSU urmarea de asemenea:
– acordarea de despagubiri echitabile celor urmariti si
persecutati de regimul nazist
– instaurarea unei republici federale
– stimularea sindicatelor
– respectarea proprietatii private
– acordarea de salarii echitabile
– preturi stabile
– o reforma a sistemului educational “in spiritul
democratiei si al moralei crestine”.
Intr-un alt program, cel din 1976, CSU se autodefineste
ca fiind atat conservator (“pentru ca se simte obligata
sa asigure un sistem de valori durabil”), liberal
(“pentru ca se pronunta pentru drepturile fundamentale
ale cetateanului si libertatea sa”) si social (“pentru
ca ii sustine pe toti oamenii, in special pe cei mai
slabi”). Bineinteles, CSU nu vedea nici o
incompatibilitate sau contradictie intre aceste
orientari si pretindea sa ia numai partile bune ale
fiecareia dintre ele (caracteristica pe care o imparte
de altfel cu multe alte partide).
Al doilea mare partid al Germaniei, alaturi de CDU, este
SPD, care s-a format in 1945 sub conducerea lui Kurt
Schumacher, personaj charismatic avand si un trecut
antifascist. De la inceput SPD s-a pronuntat pentru un
stat centralizat si nu federal, cum doreau CDU si CSU.
Tot in opozitie cu CDU, SPD a fost impotriva integrarii
in Europa Occidentala, impotriva unei relatii speciale
cu SUA, impotriva aderarii la Consiliul Europei si la
NATO. Nefiind la guvernare pana in 1966, SPD nu a putut
impune insa aceste puncte de vedere. Integrarea in
Europa Occidentala era vazuta ca fiind in mod necesar
“conservatoare, clericala, capitalista si cartelista”,
acestea fiind un paravan pentru o pozitie in esenta
nationalista. Schumacher il numise de altfel pe Adenauer
in 1949 “cancelar al aliatilor”. Unificarea Germaniei
era pentru SPD “nu un obiectiv indepartat, ci un
obiectiv apropiat”, desi nu arata cum s-ar putea realiza
acest lucru in conditiile Razboiului Rece. Ca o ironie a
istoriei, in 1990, cand premizele reunificarii fusesera
create, CDU s-a pronuntat pentru o reunificare rapida,
iar SPD pentru una mai lenta.
In aceasta prima faza, SPD a adoptat o pozitie
socialista radicala, chiar cu accente anticapitaliste.
Insa revigorarea economica rapida, reusita de guvernarea
Adenauer (cu sprijinul Planului Marshall) a facut SPD
sa-si revizuiasca aceasta pozitie. In 1954, la Congresul
de la Berlin, a fost adoptata deviza: “Competitie atat
cat e posibil, planificare atat cat e necesar.”.
Schumacher a murit in 1952 si in fruntea partidului s-a
instalat Erich Ollenhauer, care a atenuat putin pozitia
radicala a SPD. Totusi, in 1956 SPD a initiat miscarea “Kampf
dem Atomtod” (“Lupta impotriva mortii nucleare”)
prin care incerca sa impiedice inarmarea nucleara a “Bundeswehr”
si cerea o zona libera de arme nucleare in Europa. SPD
nu a reusit insa sa impuna un referendum national pe
aceasta tema.
Pozitia SPD in ce priveste politica externa si de
securitate s-a schimbat abia in cursul anului 1960.
Partidul s-a pronuntat la congresul din 1960 pentru o
politica externa comuna cu CDU/CSU si pentru integrarea
in NATO si Europa Occidentala, care erau deja fapte
implinite. O opozitie in raport cu ele era deja complet
anacronica. La acelasi congres Willy Brandt, primarul
Berlinului, a fost nominalizat drept candidat pentru
functia de cancelar la alegerile din 1961, pe care avea
sa le piarda in fata lui Adenauer. In 1963, dupa moartea
lui Erich Ollenhauer, aceaasta avea sa devina si
presedinte al SPD.
Dupa retragerea FDP din guvern in 1966, CDU/CSU a
guvernat pentru o scurta perioada intr-un guvern
minoritar. Dupa dezbateri aprinse in cadrul partidului,
SPD a acceptat oferta CDU/CSU de a intra la guvernare
intr-o “mare coalitie” . Este un moment de mare
importanta al evolutiei democratiei germane postbelice,
care contribuie in mod esential la consolidare. Doua
partide care la inceputul perioadei postbelice sau
plasat pe pozitii radical diferite (si in ceea ce
priveste obiectivele majore, cum sunt politica externa
si de securitate, al carei rol a fost inca amplificat in
perioada Razboiului Rece), polarizand societatea
germana, ajung sa cada de acord asupra unei guvernari
comune. Se trece de la “politica perceputa ca joc de
suma nula” (sau “politica ca confruntare”) la “politica
perceputa ca joc de suma pozitiva” (sau “politica ca
negociere”)12. In termenii teoriei elitelor,
se trece de la elite dezbinate la elite unificate
consensual.13
In 1969 democratia germana avea sa mai faca un pas spre
consolidare, prin realizarea alternantei la guvernare:
CDU/CSU trece in opozitie, dupa 20 ani de guvernare
neintrerupta. Un criteriu propus de Samuel P. Huntington
pentru evaluarea consolidarii democratice este ceea ce
el numeste the two-turnover test (testul dublei
rasturnari)14. Partidul sau coalitia care
vine la putere in urma primelor alegeri libere trebuie
sa piarda la un moment dat puterea prin alegeri, iar cei
care il (o) inlocuiesc sa piarda la randul lor puterea
prin alegeri. Acest lucru se intampla in Germania destul
de tarziu, abia in 1982. Consolidarea democratica
avusese loc insa in Germania mai devreme, in special
datorita boom-ului economic, in contrast radical cu
Republica de la Weimar (1919-1933), care a fost zguduita
de doua crize economice majore. Mai intai in 1922-23,
cand, sub presiunea platii unor mari reparatii de
razboi, s-a produs un dezastru monetar: s-a inregistrat
o inflatie nemaiintalnita in vreo tara in istoria
omenirii. Cifrele sunt incredibile: 1 marca-aur valora
46 de marci in iunie 1922, 84.000 de marci in iulie
1922, 24 de milioane in septembrie, 6 miliarde in
octombrie, si 1 trilion in decembrie 192215.
Apoi, Germania a fost lovita de Marea Criza din anii
1929–1933, care a facilitat fara indoiala ascensiunea
national–socialismului. Spre deosebire de perioada
interbelica, democratia germana era deja suficient de
consolidata pentru ca criza petroliera din anii
1973–1974 si recesiunea economica mondiala care a urmat
sa nu puna in pericol institutiile democratice.
Sa revenim insa la SPD, care din 1969 intra la guvernare
alaturi de FDP sub conducerea cancelarului Willy Brandt.
El si-a legat numele de conceptul de Ostpolitik.
Intre 1949 si 1969, RFG a dus o politica de izolare a
RDG. “Doctrina Hallstein” (numita astfel dupa Walter
Hallstein, secretar de stat la Ministerul de Externe
vest-german, care a formulat-o in 1955) practicata de
RFG cerea sa nu se intretina nici un fel de relatii
diplomatice cu orice stat care ar recunoaste RDG. Brandt
renunta la doctrina Hallstein. Ostpolitik
initiata de el inseamna o politica a destinderii
relatiilor cu blocul comunist si stabilirea unor relatii
speciale cu RDG. RFG recunoaste granitele Oder-Neisse si
statu quo-ul in Europa. Dogmaticul lider
est-german Walter Ulbricht respinge o asemenea evolutie.
Insa in 1970 Brandt si liderul sovietic Leonid Brejnev
semneaza o intelegere in acest sens si pentru ca
Ulbricht se opune in continuare, el este schimbat in
1971 de Kremlin cu Erich Honecker.
RFG devine partenerul comercial cel mai important al RDG
dupa URSS. In anii ‘70-’80 fonduri importante sustin
economia est-germana. RDG reuseste in consecinta sa
evite criza economica pe care toate celelalte tari din
blocul comunist o traverseaza incepand cu jumatatea
anilor ’70. Nivelul de trai din RDG devine cel mai
ridicat din blocul comunist. De aceea, in RDG protestele
sociale sunt minore, ceea ce permite pe de alta parte
regimului sa nu introduca reforme.16 In
special pentru Ostpolitik, Willy Brandt primeste
in 1971 Premiul Nobel pentru Pace.
Brandt a fost insa mai putin priceput in a combate
efectele crizei economice mondiale izbucnite odata cu
criza petroliera. In aceasta situatie, Brandt nu mai era
omul potrivit. Era nevoie de un manager de criza,
specialist in economie. Schimbarea lui Brandt a survenit
in urma scandalului Guillaume. Günther Guillaume a fost
unul din principalii consilieri ai lui Brandt, demascat
ca spion al STASI. Dar si fara afacerea Guillaume,
Brandt ar fi fost schimbat. Locul sau a fost luat de
Helmut Schmidt, fost ministru al Apararii si ministru de
Finante. Guvernarea Schmidt a continuat destinderea dar
s-a remarcat in special prin rezultatele economice
pozitive. S-au facut progrese in ce priveste protectia
sociala, in construirea welfare state.
In cursul anului 1982 divergentele dintre SPD si FDP
s-au amplificat. Ele s-au manifestat mai ales in
discutarea bugetului pe 1983, la care s-au putut observa
contradictii ireductibile. In septembrie 1982 Guvernul
Schmidt a pierdut sprijinul FDP si timp de o luna a
existat un guvern minoritar, urmat apoi de o coalitie
CDU/CSU – FDP sub conducerea noului cancelar Helmut
Kohl.
In 1990 SPD s-a extins si in fosta RDG. Deja in august
1989 acolo se constituise in secret SDP (Sozialdemokratische
Partei). La inceput acest partid a fost privit cu
rezerva de SPD, dar in ianuarie 1990, cand la prima
Adunare Generala publica, SDP si-a schimbat numele in
SPD, s-a conturat deja o apropiere. Congresul SPD-Est,
care a avut loc la Leipzig in februarie 1990 l-a ales pe
Ibrahim Böhme ca presedinte al partidului si pe Willy
Brandt ca presedinte de onoare. Semnificatia acestui
gest era evidenta. Insa desi a primit ajutoare
consistente din Vest, SPD-Est a obtinut doar 21,9% din
voturi la alegerile din martie 1990, intrand totusi la
guvernare. In iunie 1990, Ibrahim Böhme a fost
desconspirat ca colaborator al STASI si presedinte al
SPD-Est a devenit Wolfgang Thierse. Congresul de
unificare a SPD-Est si SPD-Vest a avut loc in septembrie
1990 la Berlin si a scos in evidenta disproportia intre
cele doua partide, SPD-Est dispunand de mai putin de
30.000 de membri si de structuri organizatorice foarte
slabe.
Primele alegeri din Germania unificata, care au avut loc
in decembrie 1990, au confirmat acest lucru. SPD a
obtinut doar 35,2% din voturi. Un rezultat atat de slab
nu mai fusese inregistrat din anii ’50. Slabiciunea
partidului in land-urile din Est a contribuit
serios la acest esec electoral.
In 1998 SPD a reusit sa revina la putere dupa 16 ani de
opozitie, punand capat “erei Kohl”. SPD a dus o campanie
destul de populista si de superficiala in 1998,
castigand datorita erodarii inevitabile a administratiei
Kohl. In campania electorala, Kohl a adoptat o atitudine
defensiva, evitand orice intalnire directa cu
contracandidatul sau, mediaticul si telegenicul Gerhard
Schröder. Acesta, dimpotriva, a facut o campanie
ofensiva si exuberanta, rostind cuvinte mari si anuntand
“sfarsitul erei Kohl”. S-a format o coalitie intre SPD
si Grüne, a carei guvernare a nemultumit considerabil,
SPD mai ales scazand serios in sondaje. Un soc l-a
constituit demisia lui Oskar Lafontaine din functia de
ministru de Finante si concomitent din SPD (al carui
presedinte era). O decizie cel putin ciudata avand in
vedere faptul ca SPD ajunsese in sfarsit la guvernare,
dupa 16 ani de opozitie. El explica totusi aceasta
decizie in cartea sa “Mein Herz schlägt links”
(“Inima mea bate in stanga”).
Compromiterea CDU ca urmare a scandalului banilor negri
a mai ameliorat insa pozitia SPD, care a reusit sa
castige si in 2002.
In ce priveste numarul de membri, SPD depaseste destul
de clar CDU/CSU: 875.000 in 1947, 650.000 in 1951,
590.000 in 1955, 710.000 in 1965, 1.000.000 in 1976,
916.000 in 1985 si 928.000 in 1991.
In final ma voi referi la evolutia programelor SPD. In
august 1945 a aparut prima declaratie programatica a
SPD, elaborata de un colectiv condus de Kurt Schumacher.
Socialismul se opune categoric “caracterului de clasa”
al nazismului si isi propune “spargerea totala a liniei
capitaliste imperialiste si militare”. Conducatorii SPD
considerau atunci ca socialismul si democratia sunt
indisolubil legate si se conditioneaza reciproc. In
viziunea lor, democratia era aproape incompatibila cu
capitalismul. Democratia poate deveni un principiu de
organizare sociala doar daca “puterea politica a banului
este anihilata prin masuri de socializare”.
Un alt obiectiv principal al partidului era
“transformarea interioara completa si definitiva a
germanilor intr-un popor al pacii”. Programul critica
insa in acelasi timp politica de ocupatie a aliatilor,
constatand ca granita zonei de ocupatie sovietice se
mutase prea la vest si ca despagubirile de razboi erau
prea mari, ceea ce inhiba refacerea economica a unei
tari complet distruse si secatuite de razboi. SPD se
pronunta impotriva unui stat federal, aceasta idee fiind
calificata drept separatism, “construirea de state mici”
si “balcanizare a spatiului Reich-ului” (SPD nu a
renuntat la termenul de Reich, desi pleda pentru o forma
de stat republicana).
Dupa esecul electoral din 1949 a aparut un nou program.
SPD renunta la orientarea anticapitalista initiala si la
ideea ca democratia si socialismul ar fi indisolubil
legate, insistand insa in continuare asupra “dreptatii
sociale”.
Partidul isi propune:
– sa lichideze somajul si sa creasca salariile17
– un sistem fiscal mai echitabil
– stimularea constructiei de locuinte sociale
– ajutoare pentru refugiati
– o restructurare a sistemului de asigurari sociale si a
sistemului de pensii
– intarirea administratiei locale
– indepartarea influentei aliatilor
– includerea Berlinului in RFG, ca al 12-lea land
– modificarea granitei Oder-Neisse
– eliberarea prizonierilor de razboi.
Acest program, intitulat “Dürkheimer Punkte”, insista de
asemenea asupra reunificarii rapide a Germaniei.
In 1952, la scurt timp dupa moartea lui Schumacher, la
ongresul de la Dortmund, a fost prezentat un “Program de
actiune al SPD”, adoptat intr-o forma largita la
Congresul SPD de la Berlin, care a avut loc in 1954. In
partid se manifesta tot mai puternic un grup reformist,
care cerea renuntarea la “balastul ideologic”. Conform
acestui “program de actiune”, “SPD a devenit dintr-un
partid al muncitorilor un partid al poporului”.
Un nou pas inainte in aceasta directie a fost facut la
Congresul de la Bad-Godesberg, din 1959. Pentru prima
data doctrina partidului nu se mai revendica de la
analiza marxista a societatii capitaliste. Socialismul
democratic se revendica acum de la “etica crestina”,
“filosofia clasica” si “umanism”. Nu se mai cerea
nationalizarea industriilor stategice si se considera ca
“proprietatea privata asupra mijloacelor de productie
trebuie protejata si stimulata”. Ca urmare a acestor
evolutii, SPD se transforma si el intr-un “catch-all-party”.
In 1975, la Congresul de la Mannheim, partidul
elaboreaza un program in care insista asupra:
– unei reforme a sistemului educational
– unei umanizari a sferei profesionale
– unei reforme a sistemului de sanatate
– egalitatii femeilor cu barbatii
– acordarii unei atentii sporite problemelor ecologice.
Un alt program a fost adoptat la Congresul de la Berlin,
desfasurat in decembrie 1989. Programul pledeaza pentru
o alaa intelegere a progresului:
“Dorim un progres care sa nu se bazeze pe
cantitate, ci pe calitate, pe o mai buna calitate a
vietii umane. Acest lucru cere o regandire,
redirectionare si anumite optiuni, in special in tehnica
si economie. (…) Simpla continuare a dezvoltarilor de
pana acum nu mai asigura un viitor.”18
S-a mentinut termenul “socialism democratic” si Marx a
fost din nou adoptat ca predecesor al
social-democratiei. Iata cum arata societatea socialista
a viitorului in viziunea SPD:
“Dorim sa realizam o societate solidara a
oamenilor liberi si egali, fara privilegii de clasa, in
care toti oamenii sa decida asupra vietii si muncii lor.
Ordinea noua si superioara, spre care tinde socialismul
democratic, este o societate eliberata de impartirea in
clase. Dorim sa realizam aceasta societate prin
eliminarea privilegiilor si desavarsirea democratiei.”19
O conceptie “de clasa” exista si in ce priveste
relatiile dintre statele lumii: “Bogatia statelor
industrializate din Nord se bazeaza pe exploatarea
statelor din Sud”. Aceasta stare de lucruri trebuie sa
inceteze pentru a putea garanta stabilitatea si pacea
lumii iar socialismul democratic este, in viziunea SPD,
solutia.
NOTE
1 Datele provin din Karlheinz Niclauss,
Das Parteiensystem der Bundesrepublik Deutschland Verlag
Ferdinand Schöning, Paderborn, 1995, pp.40-43. (Sistemul
de partide din RFG)
2 Jean Blondel, Party Systems and Patterns
of Government in Western Democracies (in Revue
Canadienne de Sciences Politiques, juin 1968, pp.
183-190) apud George Voicu, Pluripartidismul. O
teorie a democratiei, Editura All, Bucuresti, 1998,
pp. 124-125
3 Dan Pavel, Iulia Huiu, “Nu putem reusi
decat impreuna”. O istorie analitica a conventiei
democratice, 1989-2000, Editura Polirom, Iasi, 2003,
pp. 384-385: “Potentialul de coalitie (“The coalition
potential”) este dat de masura in care este nevoie
de un partid in calitate de potential partener pentru
formarea unei majoritati guvernamentale. Un partid poate
fi considerat ca irelevant, daca nu este nevoie de el
niciodata pentru a forma o majoritate. (...) Potentialul
de santaj (“The blackmail potential”) al unui
partid este legat de potentialul de veto al unui partid
parlamentar, in privinta promulgarii, adoptarii unei
legislatii.” Conceptele au fost introduse de Giovanni
Sartori in Parties ans Party Systems. A Framework for
Analysis, Cambridge University Press, Londron, 1976,
pp. 122-123 si 300-301.
4 Richard Stöss (Hg.) Parteien-Handbluch.
Die Parteien der Bundesrepublik Deutschland, 1945-1980,
2 Bände, Opladen Verlag, 1983, p. 493 (Compendiul
partidelor. Partidele din RFG intre 1945-1980, 2 vol.),
apud Robert Hofmann, Geschichte der Deutschen
Parteien Von der Kaiserzeit bis zur Gegenwart, Piper
Verlag, München, 1993, p. 197 (Istoria partidelor
germane. Din vremurile imperiale pana in prezent).
5 Robert Hofmann, op. cit., p. 197.
6 Karlheinz Niclauss, op. cit., pp.
40-43.
7 Nu mai redau aici aceasta defalcare pe
grupe de meserii, ea este foarte echilibrata. Vezi
pentru detalii Robert Hofmann, op. cit., p. 217.
8 Otto Kirchheimer, The Transformation of
Western European Party Systems, in Joseph La
Palombara & Myron Weiner (Eds.); Political Parties
and Political Development, Princeton University
Press, 1966.
9 Vezi Helmut Kohl, Am vrut unitatea
Germaniei, Editura Institutul European, Iasi, 1999.
10 Robert Hofmann, op.cit. p.206.
11 Robert Hofmann, op.cit. p.207
12 Pentru detalii, vezi Giovanni Sartori,
Teoria democratiei reinterpretata, Editura
Polirom,Iasi, 1999, p.211, pp. 220-223
13 Pentru definirea exacta a acestor
concepte, vezi Michael Burton, Richard Günther, John
Higley, Transormarea elitelor si regimurile
democratice, in Polis, nr. 4/1995, pp. 53-84.
14 Samuel P. Huntington, TheThird Wave.
Democratization in the Late Twentieth Century,
University of Oklahoma Press, 1991, pp.266-267
15 Pierre Milza, Serge Bernstein, Istoria
secolului 20, 3 volume, Editura All, Bucuresti,
1998, vol. 1, p.234
16 Stelian Tanase, Miracolul revolutiei. O
istorie politica a caderii regimurilor comuniste,
Editura Humanitas, Bucuresti, 1999, pp.143-44
17 Lucruri care se cam bat insa cap in cap.
18 Robert Hofmann, op.cit., p.263
19 Robert Hofmann, op.cit.,p.264
VLAD FLONTA - a absolvit Facultatea de Stiinte
Politice si Administrative a Universitatii Bucuresti.
Din 1997, consultant si intermediar de afaceri
independent. In 2003 admis la doctorat la
Goethe-Univsersität Frankfurt am Main, cu o teza
despre elitele economice postcomuniste.
sus
|