O incercare de estimare a domeniului “Religie” din economia
nationala CLAUDIU HERTELIU
Here it is a rough assessment of
the amounts of money which result from religion
organizations’ economic activities in Romania. Even
if these activities vary from one church to another,
as well as the destinations of money, we can regard
these amounts as being important in the overall
figures of national capital flow. The author
concludes that as long as these activities remain
under the laws of the market and the patrimonies
have reasonable extents, we cannot talk about
negative aspects of churches’ implication in
economy.
In cele ce urmeaza vom incerca o evaluare
bruta a veniturilor anuale ale cultelor din Romania. Un
prim pas il constituie evidentierea surselor de
venituri. Acestea sunt:
• alocatii de la Bugetul de Stat;
• taxe obligatorii;
• contributii benevole;
• donatii externe;
• afaceri derulate de culte (lumanari, calendare,
cruciulite, carti etc.).
Alocatiile de la bugetul
de stat
Alocatiile de la bugetul de stat sunt
acordate cultelor recunoscute de catre stat si merg in
directia acoperirii salariilor si respectiv in sprijinul
acordat pentru cheltuieli legate de constructiile din
domeniu. In tabelul 1. prezentam valorile acestor
alocatii. Trebuie facute insa trei mentiuni: nu sunt
incluse in aceste date sumele alocate, in mod
exceptional, de catre guvern din fondul aflat la
dispozitia primului ministru in vederea construirii si/
sau renovarii unor asezaminte bisericesti; nu s-au gasit
informatii pentru toti anii (de ex. in perioada
1993-1995 legea bugetului de stat nu detalia informatia
pana la nivelul dorit iar pentru anii 2000 si 2002
informatia nu era disponibila momentan); nu s-a reusit
identificarea momentului descentralizarii finantarii (de
bugetul de stat catre bugetele locale) salariilor
angajatilor neclericali si implicit s-a produs o
diminuare artificiala a alocatiilor bugetare catre
institutiile bisericesti.
Taxele obligatorii1
Delimitarea taxelor obligatorii de contributiile
benevole este, uneori, destul de dificila. Aceasta
deoarece, teoretic, unele sume sunt benevole. Practic
insa, lucrurile stau putin diferit. In continuare, vom
cataloga drept taxe obligatorii, taxele stabilite de
consiliile parohiale si tot aici vom include taxele
pentru serviciile speciale (botez, cununie,
inmormantare, acatiste). Aceasta delimitare este
valabila la Ortodocsi si Catolici. O alta forma sub care
se poate manifesta taxa obligatorie este cea a unei cote
proportionale din venituri2 (de ex. nivelul
este de 10% in cazul Penticostalilor, al Adventistilor
de Ziua a Saptea, al Cultului Mozaic).
Avand in vedere ca Biserica Ortodoxa (BOR) detine
majoritatea covarsitoare (86,7%) a credinciosilor din
Romania, sumele atrase de catre aceasta vor constitui
partea principala a fluxurilor financiare din “sectorul”
religie. In continuare vom lua pe rand serviciile
religioase principale care implica compensatii
materiale.
Tabel 1. Alocatii de la bugetul de stat in
perioada 1991-2004
An |
1991 |
1992 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2001 |
2003 |
2004 |
Alocatii bugetare (mld. lei) |
0.44 |
0.93 |
35.30 |
83.80 |
132.40 |
161.95 |
704.99 |
959.52 |
921.00 |
Echivalent USD (mil.) |
5.82 |
3.03 |
11.45 |
11.69 |
14.92 |
10.56 |
24.26 |
28.90 |
27.49 |
Sursa de date: Legea
bugetului de stat 1991-2004 cu rectificarile si
completarile ulterioare
Botezul
Aplicand proportia detinuta de credinciosii
ortodocsi (87%) la cei 208 mii nou nascuti rezulta un
numar de 181 mii nasteri in familiile de ortodocsi.
Pentru a estima o valoare globala vom utiliza varianta
minima de 200 mii, una medie de 500 mii si una maxima de
1,5 milioane lei. Efectuand calculele rezulta o valoare
minima de 41,6 mld. lei (1,3 mil. USD), o valoare medie
de 104 mld. lei (3,25 mil. USD) si o estimare maximala
de 312 mld. lei (9,75 mil. USD).
Cununia
Cheltuielile legate de cununie sunt diferite
de la o regiune la alta. Exista in mod clar diferentieri
in functie de mediul de rezidenta. Sumele pot varia de
la cateva sute de mii de lei in mediul rural la aproape
10 milioane de lei in Bucuresti sau alte mari centre
urbane.3 Este drept ca o parte din acesti
bani intra la cheltuieli colaterale (lumanari, voal
etc). Cheltuielile colaterale vor fi evidentiate la
sectiunea dedicata impactului asupra unor sectoare ale
economiei nationale. Pentru calcule estimative vom
considera o suma medie de 500 mii pentru fiecare
cununie, o suma minima de 200 mii si o suma maxima de
1,5 milioane lei. Astfel, cele 87 mii de cununii (87%
din 100 de mii) duc la o valoare medie de 43,5 miliarde
lei (aproximativ 1,36 milioane USD). Valoarea minima
rezultata este de 17,4 mld. lei (544 mii USD) iar
valoarea maxima estimata ar fi de 130,5 mld. lei (4,08
milioane USD).
Inmormantarea
Diferentierile pe medii de rezidenta si/ sau regiuni se
mentin si in ceea ce priveste inmormantarea. Pentru
estimari vom considera aceleasi sume: 200 mii minim, 500
mii mediu si respectiv 1,5 milioane lei maxim. Numarul
deceselor este de 250 mii (87% din 285 mii decedati).
Valoarea minima rezultata este 50 mld. lei (1,56
milioane USD), valoarea medie este 125 mld. lei (3,9
milioane USD) iar o estimare maximala ar ajunge la 375
mld. (11,72 milioane USD).
Taxa periodica
Aceasta taxa este, de obicei, anuala. Ea este fixata de
catre consiliul parohial si este intre 50 de mii si 200
mii lei. Rezulta ca cele aproximativ 6,24 mil.
gospodarii ortodoxe contribuie cu circa 624,2 mld lei
(19,5 mil. USD) anual in cazul utilizarii variantei
medii de 100 mii; cu 312,1 mld. lei (9,75 mil. USD) in
cazul variantei minimale si cu 1248,5 mld. lei (39 mil.
USD) daca folosim varianta maximala.
Acatistele, slujbele de pomenire si sfestaniile
mai aduc BOR minim 100 mld. lei (3,13 mil. USD) si maxim
400 mld. lei (12,5 mil. USD)4. Informatiile
sistematizate referitoare la valorile anuale pentru cele
patru categorii de contributii mentionate sunt
prezentate in tabelul 2.
Tabel 2. Estimatii privind contributiile
obligatorii ale enoriasilor ortodocsi (milioane USD)
Categorie |
Minim |
Mediu |
Maxim |
Botez |
1,3 |
3,25 |
9,75 |
Cununie |
0,54 |
1,36 |
4,08 |
Inmormantare |
1,56 |
3,9 |
11,72 |
Taxa periodica |
9,75 |
19,5 |
39 |
Acatiste |
3,13 |
7,81 |
12,5 |
Total |
16,28 |
35,82 |
77,05 |
In ceea ce priveste Bisericile Catolice
ele reprezinta 5,6%5 din totalul
populatiei Romaniei (4,7% credinciosi romano-catolici si
0,9% credinciosi greco-catolici). In Biserica Catolica
taxa se da o data pe an si reprezinta 1% din salariul pe
o luna al unei persoane adulte care lucreaza. Daca este
o vorba de un somer, sau o persoana care nu lucreaza,
sau un pensionar mai sarac, nu se cere taxa. Taxe nu se
iau nici pe serviciile prestate: inmormantari, sfintirea
caselor (de Boboteaza sau in timpul anului). Doar la
Liturghie daca se doreste una, aceasta se programeaza,
iar atunci persoana respectiva face o donatie (cam
50.000 lei), daca nu are bani nu e obligatoriu sa dea.6
Deci cele 403 mii de familii catolice cu o contributie
obligatorie de 50 mii lei pe an duc la o valoare de 20
mld. lei (630 mii USD). In ceea ce priveste liturghiile
special cerute prin extrapolarea estimatiei facute
pentru credinciosii ortodocsi rezulta o valoare minima
de 6,5 mld. lei (202 mii USD), una medie de 16,1 mld.
lei (505 mii USD) si, respectiv, una maximala de 25,8
mld. lei (807 mii USD). Valorile agregate se regasesc in
tabelul 2,3.
Bisericile Protestante (3,7%) au in componenta:
Reformati (3,2%), Unitarieni (0,3%), Evanghelici (0,2%).
Nu detinem informatii relativ la contributiile
obligatorii percepute de acestea. Pentru a face o
estimare consideram varianta minima cea corespunzatoare
Bisericii Catolice si vom prelua valoarea maxima si
respectiv medie de la Biserica Ortodoxa. Efectuand
calculele ajungem la o valoare minima de 17,6 mld. lei
(550 mii USD), una medie de 48,9 mld. lei (1,53 mil.
USD) si o estimare maximala de 105,2 mld. lei (3,29 mil.
USD).
Bisericile Neoprotestante (2,7%) au in componenta:
Penticostali (1,5%), Baptisti (0,6%), Adventisti de Ziua
a Saptea (0,4%) si Crestini dupa Evanghelie (0,2%). In
acest caz nu se percep taxe pentru serviciile prestate
(botez, cununie sau inmormantare) dar exista taxe
obligatorii care pot varia dar se situeaza in jurul
valorii de 10% din veniturile enoriasilor. Refuzul de a
plati aceste taxe obligatorii nu duce la indepartarea
respectivului enorias din biserica. Deci chiar daca sunt
obligatorii, aceste taxe se colecteaza sub forma de
contributii benevole. In unele cazuri (de ex. la
Biserica Baptista) organizarea bisericii aplica pentru
alegerea conducerii congregatiei votul cenzitar
proportional cu contributiile banesti aduse de fiecare
parohie. Pentru o estimare a veniturilor acestor
biserici ne bazam pe informatiile publicate de catre
Biserica Crestina Adventista de Ziua a Saptea7
(BCAZS) si vom utiliza o extrapolare corespunzatoare
pana la ponderea de 2,7% detinuta de catre bisericile
neoprotestante. Astfel, potrivit sursei citate, in anul
2002 contributiile obligatorii (zecimile) stranse de
catre BCAZS Romania au fost in suma de 4,73 mil. USD
(151.4 mld. lei). Prin extrapolare rezulta ca, pentru
toate bisericile neoprotestante, contributiile
obligatorii s-ar situa in jurul valorii de 31,93 mil.
USD (1021.7 mld. lei).
Ramane, astfel, o pondere de 1,3% din populatia tarii ce
cuprinde alte cazuri. Dintre acestia 0,1% sunt fara
religie si nu au astfel de contributii. Pentru restul de
1,2% (musulmani, evrei etc.) vom utiliza o estimare
egala cu media celor 4 categorii denominationale
enumerate pana acum. Estimarea ne conduce la o valoare
minima de 19,3 mld. lei (600 mii USD), una medie de 27,4
mld. lei (860 mii USD) si una maximala de 44,2 mld. lei
(1,38 mil. USD).
In tabelul 3 prezentam, sintetic, valorile obtinute
pentru diversele categorii denominationale prezentate
pana acum.
Tabel 3. Estimatii privind contributiile
obligatorii pe categorii denominationale (milioane
USD)
Religie |
Minim |
Mediu |
Maxim |
Ortodoxa |
16,28 |
35,82 |
77,05 |
Catolica |
0,83 |
1,13 |
1,44 |
Protestanta |
0,55 |
1,53 |
3,29 |
Neoprotestanta |
31,93 |
31,93 |
31,93 |
Alte cazuri |
0,60 |
0,86 |
1,38 |
Total |
50,19 |
71,27 |
115,09 |
Contributiile benevole
In categoria contributiilor benevole includem: cutia
milei, sumele colectate cu “cosuletul” (altele decat
cele obligatorii), sumele stranse in urma vizitelor
efectuate de catre prelati la locuintele enoriasilor,
donatii efectuate de catre enoriasi cu ocazii speciale
(construire lacasuri de cult, actiuni caritabile etc.).
Biserica Ortodoxa
Vom face o estimare cumulata pentru cutia
milei si pentru sumele colectate cu ajutorul “cosuletului”.
Conform rezultatelor BOP publicate de catre fundatia
Soros,12% dintre enoriasii ortodocsi merg cel putin
odata pe saptamana la biserica. Daca in jumatate din
biserici se foloseste aceasta metoda si daca jumatate
din cei prezenti contribuie, rezulta 4,7 milioane de
“contribuabili” saptamanali. Aceasta inseamna 243,4
milioane persoane anual. Ca si la sectiunea precedenta,
vom utiliza trei variante; una minimala (contributii de
o mie de lei), una medie (contributii de 5 mii lei) si
una maximala, utilizand o contributie de 10 mii lei.
Efectuand calculele rezulta o suma minima de 243,5 mld.
lei (7,6 mil. USD), una medie de 1217,3 mld. lei (38.04
mil. USD) si o estimare maximala de 2434,5 mld. lei
(76,08 mil. USD).
Vizitele preotilor la enoriasii din parohie se
produc cel putin odata pe an (pentru estimare vom
utiliza o valoare arbitrara de 1,5 vizite anual).
Aceasta inseamna ca cele 6,24 milioane gospodarii se
transforma in 9,36 milioane vizite. Pentru varianta
minimala de estimare vom utiliza suma de 10 mii lei
pentru o vizita, pentru varianta medie 50 mii lei si
pentru varianta maximala 100 mii lei. Rezulta o valoare
minima de 93,6 mld. lei (2,93 mil. USD), una medie de
468,2 mld. lei (14,63 mil. USD) si una maximala de 936,4
mld. lei (29,26 mil. USD).
Suma stransa de BOR in anul 2003 pentru construirea
de lacasuri de cult a fost de 170 mld. lei (5,38
mil. USD)8 iar bugetul alocat de BOR pentru
actiuni caritabile a fost de 117 mld. lei (3,66
mil. USD)9. In tabelul 4 prezentam
informatiile despre contributiile benevole ale
credinciosilor ortodocsi.
Tabel 4. Estimatii privind contributiile
benevole ale enoriasilor ortodocsi (milioane USD)
Categorie |
Minim |
Mediu |
Maxim |
Cutia milei si alte colecte |
7.61 |
38.04 |
76.08 |
Vizite |
2.93 |
14.63 |
29.26 |
Constructii |
5.38 |
5.38 |
5.38 |
Actiuni caritabile |
3.66 |
3.66 |
3.66 |
Total |
19.57 |
61.71 |
114.38 |
Bisericile Catolice
Estimatiile au fost realizate utilizand
aceleasi prezumtii ca si la BOR. Nu s-au realizat
estimatii pentru sumele adunate in cazul vizitelor
deoarece, asa cum am aratat putin mai sus, nu se strang
sume cu aceste ocazii. De asemenea pentru actiunile
caritabile si pentru sumele stranse in vederea
construirii de lacasuri de cult estimatiile s-au
realizat prin extrapolare. Valoarea minima, rezultata in
urma calculelor, a fost de 34,4 mld. lei (1,08 mil.
USD); valoarea medie inregistrata fiind de 97,3 mld. lei
(3,04 mil. USD) iar cea maximala 175,9 mld. lei (5,5
mil. USD).
Bisericile Protestante
S-a pornit de la aceleasi premise pentru estimarea
sumelor la aceasta categorie. Valorile estimate pentru
categoriile actiuni caritabile si constructii au fost
calculate prin extrapolare. Suma minima rezultata a fost
de 26,7 mld. lei (835 mii USD), cea medie 84,3 mld. lei
(2,63 mil. USD) iar cea maxima de 156,2 mld. lei (4,88
mil. USD).
Bisericile
Neoprotestante
In acest caz s-a utilizat ca si la sectiunea precedenta
informatiile publicate de catre BCAZS. Astfel suma
stransa din contributii benevole de catre BCAZS Romania
a fost de 61,1 mld. lei (1,91 mil. USD)10.
Prin extrapolare, rezulta ca bisericile neoprotestante
au strans o suma de 412,6 mld. lei (12,89 mil. USD).
Pentru celelalte denominatiuni religioase s-a
procedat analog cu sectiunea precedenta tinand cont de
valorile rezultate la precedentele biserici si
tinandu-se cont de ponderea ramasa neacoperita de
estimatii. A rezultat astfel un minim de 13,4 mld. lei
(420 mii USD), o medie de 31,2 mld. lei (980 mii USD) si
un maxim de 56,6 mld. lei (1,67 mil. USD).
In tabelul 5 prezentam, sintetic, valorile obtinute
pentru diversele categorii denominationale prezentate
pana acum.
Tabel 5. Estimatii privind contributiile
benevole pe categorii denominationale (milioane USD)
Religie |
Minim |
Mediu |
Maxim |
Ortodoxa |
19.57 |
61.71 |
114.38 |
Catolica |
1.08 |
3.04 |
5.50 |
Protestanta |
0.84 |
2.63 |
4.88 |
Neoprotestanta |
12.89 |
12.89 |
12.89 |
Alte cazuri |
0.42 |
0.98 |
1.67 |
Total |
34.80 |
81.25 |
139.33 |
Donatiile externe
In cazul donatiilor externe pasim pe nisipuri
miscatoare. Teoretic, toate bisericile au posibilitatea
de a primi bani de la “fratii” din exterior. In cazul
BOR este putin probabil sa se intample asa. Tot in
aceeasi situatie se situeaza (conform raportului citat
anterior) BCAZS. Despre Bisericile Catolice si
Protestante nu sunt astfel de informatii. Celelalte
Biserici Neoprotestante precum si denominatiunile
incluse la alte cazuri, conform unor surse de la
Departamentul de Stat pentru Culte11, sumele
vehiculate ajung la impresionanta cifra de inca 1500
mld. lei (46,88 mil. USD).
Afacerile derulate de
culte
Din categoria afacerilor derulate de culte fac parte:
productia si/ sau vanzarea de cruciulite, lumanari,
calendare, carti; servicii oferite sub forma unor
pelerinaje, inchirieri de spatii, exploatatii agricole,
administrari forestiere, activitati comerciale cu
obiecte de cult; realizari media – muzica, emisiuni
radio/tv, etc. Pentru estimatii s-au folosit
informatiile furnizate de oficialitati ale BOR12
conform carora aceste activitati aduc un venit anual de
aproximativ 600 mld. lei (18,75 mil. USD). O alta
informatie existenta este cea relativ la BCAZS; cifra de
afaceri a editurii acestei biserici a fost de 22,1 mld.
lei (690 mii USD)13. In lipsa altor
informatii s-a utilizat o metoda de extrapolare
asemanatoare cu sectiunile precedente. S-a ajuns,
astfel, la o valoare estimata a veniturilor obtinute de
institutiile bisericesti din Romania, in urma
desfasurarii activitatilor aducatoare de profit, de 823
mld. lei (25,73 mil. USD).
In concluzie, sectorul “religie” din economia nationala
poate fi de dimensiunile prezentate in tabelul 6.
Tabel 6. Estimatie grosiera a sectorului
“religie” din economia nationala (milioane USD)
Categorie |
Minim |
Mediu |
Maxim |
1. Bugetul de Stat14 |
28.9 |
28.9 |
28.9 |
2. Contributii obligatorii |
50.19 |
71.27 |
115.09 |
3. Contributii benevole |
34.80 |
81.25 |
139.33 |
4. Donatii externe |
46.88 |
46.88 |
46.88 |
5. Afaceri derulate |
25.73 |
25.73 |
25.73 |
Total |
186.49 |
254.04 |
355.92 |
Sursa de date:
Calcule proprii
Sumele rezultate nu sunt de neglijat. Ele
reprezinta intre 0,44% si 0,84% din PIB. Situatia este
mai mult sau mai putin comparabila cu cea inregistrata
in alte tari. In SUA de exemplu doar contributiile
pentru biserica (deci capitolele 2 si 3) reprezinta 0,6%
din PIB (in valoare absoluta 60 mld. USD)15.
Efecte colaterale ale
fenomenului religios in domeniul economic
Trecand peste aspectele cu efect indirect asupra
economiei (educatie, sanatate, caritate etc.) in care
institutiile bisericesti au o implicare mai mare sau mai
mica, nu de mica importanta sunt unele aspecte ce
implica asa numitele efecte colaterale. La sectiunea
precedenta am amintit de cheltuielile de la cununie
(lumanari, voalul miresei) care au un efect direct
asupra buzunarelor celor direct implicati. Si in cazul
inmormantarilor apar astfel de cheltuieli colaterale.
Ele sunt incasate, de multe ori, chiar de catre stat.
Astfel au fost identificate, in unele zone, 35 de taxe
de inmormantare, taxe ce pot ajunge la cateva milioane
de lei.16
Un alt domeniu unde sectorul “religie” are o contributie
semnificativa este cel al constructiilor. Sau construit,
se construiesc sau se renoveaza un numar tot mai mare de
lacasuri religioase. Catedrala Mantuirii Neamului are un
buget de 200 milioane USD.
O alta modalitate prin care religia interfereaza cu
economia este data de comportamentul populatiei in jurul
marilor sarbatori religioase (Paste si Craciun). Este
binecunoscut faptul ca o mare parte din firmele de
comert cu amanuntul au aproape 50% din volumul total al
desfacerilor in luna decembrie. De altfel si cu ocazia
sarbatorilor de Paste exista obiceiul de innoire cu
impact asupra desfacerilor. Un alt aspect este cel al
dietei din domeniul posturilor ce preced aceste
sarbatori. Evident ca acest tip de comportament are
efecte asupra cererii de oua si/ sau produse lactate sau
din carne. Ar fi interesant de analizat evolutia
vanzarilor de produse pescaresti in zilele in care este
“dezlegare la peste”.
In Romania exista cazuri in care religia influen-teaza
aproape functional o anumita piata. Este situatia pe
care o intalnim in legatura cu carnea de miel. Cererea
pentru un astfel de produs este intr-o proportie
covarsitoare legata de Paste. Si restul cererii (din
alte perioade ale anului) are tot un substrat religios.
Este vorba despre consumatori carora religia le
interzice consumul de carne de porc (musulmani, mozaici,
adventisti) care consuma cu precadere carne de pasare si
care inlocuiesc carnea de porc cu carne de miel si/ sau
berbecut. In continuare prezentam impactul pe care l-au
avut sarbatorile pascale din 2004 asupra consumului de
carne de miel si oua. Consideram un pret de 3,3 mii lei
pentru un ou si 140 mii lei pentru un kg de carne de
miel, la o greutate medie a unui miel de 10 kg. Cei 3
milioane de miei si cele 40 milioane de oua duc17
in final la o valoare de 4332 mld. lei (135,38 mil. USD)
doar in mediul urban. Valoarea se dubleaza daca se ia in
considerare autoconsumul din mediul rural.
Destinatii ale
fluxurilor financiare
Nu lipsita de importanta este si destinatia acestor sume
vehiculate. Aceste directii sunt:
- salarizare;
- constructii/ consolidari lacasuri de cult, case
parohiale etc.;
- actiuni caritabile si/ sau de asistenta sociala;
- servicii comunitare (educatie, sanatate, media);
- administrare a infrastructurii sectorului;
- externalizari (spre proiecte comune transnationale dar
de aceiasi culoare religioasa);
- activitati misionare (nationale sau internationale).
Concluzii
Pentru comparatie prezentam situatia existenta in alte
tari: in Suedia nu se percep taxe pentru botez, cununie
sau inmormantare decat daca exista dorinta ca acestea sa
se oficieze in alta parohie; in Germania, membrilor
declarati ai bisericilor li se retine din salariu o cota
de 8%, fondul astfel obtinut se distribuie proportional
bisericilor care sunt obligate sa desfasoare si unele
activitati de asistenta sociala (acesta este unul dintre
motivele pentru care numarul enoriasilor declarati nu
depaseste 50% din populatie); fondurile Bisericii
Anglicane sunt constituite din donatii si taxe (doua
treimi) si o treime din dobanzi si prestarea
activitatilor comerciale. Cele prezentate mai sus ne
intaresc convingerea ca fenomenul religios este un actor
important care, direct sau indirect, intr-o masura mai
mica sau mai mare, influenteaza aspectele
economico-sociale. De altfel aceasta nu este o noutate:
Max Weber remarca aceste legaturi inca de la inceputul
secolului trecut.
Departe de a constitui o imagine negativa, sumele
vehiculate in sectorul religie reprezinta o fata umana a
unor institutii care au ca principale scopuri declarate,
cu totul alte teluri decat acumularile materiale. Pe de
alta parte, asa cum am mentionat si in paragrafele
anterioare, exista o multitudine de activitati
desfasurate de catre institutiile bisericesti ce implica
fluxuri financiare si exista o multime de activitati de
tip non-profit in care o implicare a acestora este
inerenta.
Aceste fluxuri financiare nu sunt un scop in sine; sau,
mai bine zis, cel putin acesta este nivelul declarativ
si, in majoritatea cazurilor, cel real. Atata timp cat
nu se ajunge in situatia premergatoare deceniului 6 al
secolului XIX - cand aproape jumatate din terenurile
tarii apartineau institutiilor bisericesti; si acestea
din urma erau implicate in diverse forme de activitate
economica specifice vremii (mori, carciumi, hanuri etc.)
toata implicarea institutiilor confesionale in
activitatile economice nu reprezinta un aspect negativ.
Datorita modului de organizare, oarecum autocratic,
institutiile bisericesti reusesc sa isi administreze cu
abilitate si perseverenta patrimoniul dobandit si, de
cele mai multe ori (vezi cazul Bernardino Nogara al
Bisericii Catolice), acest patrimoniu este intr-un trend
ascendent. Nu consideram ca ar fi utila prezenta pe
scena economica a bisericilor la maniera in care se
manifesta in Iran, de exemplu, dar, atat timp cat
ponderea implicarii se situeaza in limite rezonabile nu
putem decat sa privim cu ochi buni aceasta implicare.
NOTE
1 Toate ipotezele si constructiile
financiare prezentate in continuare vizeaza anul 2003.
2 Trebuie facuta precizarea ca aceasta
contributie “obligatorie” se strange sub forma de
donatii.
3 Pentru edificare, redam in continuare un
fragment din Popescu, I., Taxa pe dumnezeire,
“Cotidianul”, Bucuresti, 5 ianuarie 2004: Sa zicem ca
vreti sa va casatoriti. […]. Prima etapa consta in
alegerea unor nasi potriviti, adica unii dispusi sa
cheltuiasca foarte mult. Obligatia lor este sa cumpere
lumanarile – in jur de 3-4 milioane de lei si voalul
miresei – cel putin 300.000 lei. Apoi se cere sa achite
cheltuielile bisericii. Aici lucrurile se complica
pentru ca, in functie de pretentii biserica poate fi una
modesta, unde slujba costa in jur de doua milioane de
lei, un lacas “mediu” la care se cere peste trei
milioane de lei, sau una dintre bisericile “de protocol”
care “te scutura” de peste sapte milioane de lei. Doua
dintre cele mai scumpe biserici din Bucuresti sunt Casin
si Domnita Balasa, cotate drept “biserici de vipuri”.
Aici preturile pentru o cununie depasesc 7 milioane,
taxe obligatorii la care se adauga donatiile spontane
(pentru impresie!) ale celor cu obrazuri subtiri. Sumele
acestea nu se platesc, insa, dintr-o data, ci in cateva
transe, probabil pentru a diminua efectul lor
psihologic. Astfel se percepe la inceput o taxa de
programare - intre 350.000 si 500.000, singurii bani
pentru care se ofera chitanta... Ce urmeaza sa dai,
intra, chipurile, in Cutia Milei – cea mai subtila forma
de evaziune fiscala! Apoi taxa de nasi – 2, 3, 4... 7
milioane este cea mai substantiala pentru ca reprezinta
de fapt contravaloarea sfintei liturghii. Tot nasii
platesc separat si corul care nu valoreaza niciodata mai
putin de un milion. Urmeaza taxa de altar, pe care o
plateste de obicei mirele, reprezentand de multe ori
contravaloarea multiplicata a unui obiect de cult care
iti este “oferit” chiar in altar(!). In sfarsit, dupa o
saptamana, tinerii insuratei se intorc la biserica
impreuna cu nasii “pentru a fi iertati”. O data cu
lumanarile, daruite bisericii, se mai plateste si taxa
de iertaciune de cel putin cateva sute de mii de lei
pentru cele cateva minute de “citanie”.
4 Amariei, R., Averea bisericii, o taina
bine pazita, “Capital”, Bucuresti, 8 mai 2003
5 ***, Recensamantul populatiei si al
locuintelor – vol. I Populatie – structura demografica,
INS, Bucuresti, 2003
6
http://www.hanuancutei.com/forum/index.php?act=ST&t=664&
accesat la 6 ianuarie 2004
7 La adresa
http://www.adventist.org este publicat urmatorul
material ***, 140th Annual Statistical Report – 2002,
General Conference of Seventh-day Adventists,
Silver Spring, 2003
8 Zubascu, I., Credinciosii ortodocsi au
contribuit cu 170 miliarde de lei la construirea unor
noi biserici, “Romania Libera”, Bucuresti, februarie
2004
9 Zubascu, I., Patriarhia Romana a
cheltuit 117 miliarde de lei in scopuri caritabile,
“Romania Libera”, Bucuresti, 12 februarie 2004
10 ibidem. Merita mentionat faptul ca
o parte din aceste fonduri (135 mii USD) au fost
destinati actiunilor caritabile.
11 citate de Amariei, R. in ibidem
12 citate de Amariei, R. in ibidem
13 ibidem
14 cu mentinerea observatiilor facute la
sectiunea dedicata acestei categorii de venituri.
15 Bobirca, A., Considerente privind
organizarea si reglementarea pietei religiilor,
“Jurnalul Economic”, nr. 9, pag. 100-107, ASE,
Bucuresti, 2002
16 Prezentam, in continuare, parerea
ziaristilor unui cotidian national exprimata in
articolul: Chiruta, R., Vrinceanu, S., 35 de taxe de
inmormantare, “Evenimentul zilei”, Bucuresti, 9
ianuarie 2004: Inmormantarea este pe cale sa devina
un lux pentru multi dintre romani. Bunaoara, un iesean
care doreste sa isi inmormanteze o ruda trebuie sa
achite statului nu mai putin de 35 de taxe. Printre
acestea se numara si “taxa pentru identificare loc de
veci”. }i focsanenii au de platit municipalitatii locale
nu mai putin de 13 taxe pentru o inmormantare, dupa cum
reiese dintr-o hotarare adoptata recent de Consiliul
Local. Sumele, care variaza de la 20.000 lei la doua
milioane lei, se platesc in conturile Directiei de
Dezvoltare Servicii Publice, care se ocupa de
exploatarea cimitirelor din Focsani. Ca urmare a
deprecierii continue a leului, executivul local a
majorat de la inceputul acestui an, toate taxele cu
privire la decese si inmormantari. Astfel, de la
functionarii care se ocupa de eliberarea documentelor
necesare ingropaciunii si pana la groparii care cara
mortul de la masina si pana la groapa, nimeni nu misca
un deget fara a percepe o taxa.
Specialistii municipalitatii s-au gandit insa si la
“oferte speciale” pentru focsanenii care-si dau duhul.
Pentru depunerea defunctului in camera mortuara alesii
locali au stabilit o taxa de 50.000 de lei pentru
fiecare 24 de ore, in vreme ce transportul mortului de
la biserica sau de la dric si pana la locul inhumarii
costa 100.000 de lei. Saparea unei gropi simple se
taxeaza cu 480 000 de lei, in vreme ce o gropnita cu pod
scoate din buzunarul familiei indoliate 500.000 de lei.
Concesionarii unei parcele in cimitirele din Focsani pot
beneficia si de “oferte”. Astfel, daca va fi sapata o
groapa cu pod, concesionarul nu va mai plati taxa pentru
lucrari in cimitir in valoare de 100.000 de lei.
Consilierii locali au stabilit insa sa se taxeze cu cate
50.000 de lei si inhumarea, si deshumarea osemintelor,
in cazul in care in mormant se afla un alt decedat.
Pentru ingroparea cadavrului se mai adauga o taxa
speciala de 70.000 de lei, in timp ce pentru “dezvelire
si acoperire mormant” s-a mai pus o taxa de 150.000 de
lei. Taxa pentru eliberarea adeverintelor din cimitir
costa 70.000 de lei bucata, in timp ce taxa pentru
montarea crucii variaza de la 400.000 de lei la 900.000
de lei, in functie de soclu si suprafata ocupata. Cel
mai mult se taxeaza concesionarea locurilor de veci care
pot ajunge pana la doua milioane de lei. Ca si cum
taxele nu ar fi fost de ajuns, specialistii Primariei
Focsani au instituit si o taxa anuala de 20.000 de lei
pentru intretinerea cimitirelor, dar si o alta de
100.000 de lei, care se plateste in cazul in care rudele
vor sa execute lucrari de amenajare sau ingrijire a
gropilor. Un calcul simplu arata ca, pentru a-si duce
mortul la groapa, familia decedatului trebuie sa dispuna
de peste 1,8 milioane lei, in schimbul carora primeste
de la primarie cele 13 chitante pentru eternitate.”
17 Pop, I., 3 milioane de miei si peste 40
milioane de oua pentru Sarbatorile de Pasti, “Adevarul
economic”, Bucurest i, 7 aprilie 2004
BIBLIOGRAFIE
Amariei, R., Averea bisericii, o taina
bine pazita, “Capital”, Bucuresti, 8 mai 2003
Bobirca, A., Considerente privind organizarea si
reglementarea pietei religiilor, “Jurnalul
Economic”, nr. 9, pag. 100-107, ASE, Bucuresti, 2002
Chiruta, R., Vrinceanu, S., 35 de taxe de
inmormantare, “Evenimentul zilei”, Bucuresti, 9
ianuarie 2004
Pop, I., 3 milioane de miei si peste 40 milioane de
oua pentru Sarbatorile de Pasti, “Adevarul
economic”, Bucuresti, 7 aprilie 2004
Weber, M., Etica protestanta si spiritul
capitalismului, Ed. Humanitas, Bucuresti, 2003
Zubascu, I., Credinciosii ortodocsi au contribuit cu
170 miliarde de lei la construirea unor noi biserici,
“Romania Libera”, Bucuresti, februarie 2004
Zubascu, I., Patriarhia Romana a cheltuit 117
miliarde de lei in scopuri caritabile, “Romania
Libera”, Bucuresti, 12 februarie 2004
***, 140th Annual Statistical Report – 2002,
General Conference of Seventh-day Adventists, Silver
Spring, 2003
***, Legea bugetului de stat cu rectificari si
completari ulterioare, “Monitorul Oficial”,
Bucuresti, 1992-2003
***, Recensamantul populatiei si al locuintelor –
vol. I Populatie – structura demografica, INS,
Bucuresti, 2003
http://www.adventist.org
http://www.hanuancutei.com/forum/index.php?act=ST&t=664&
accesat la 6 ianuarie 2004
CLAUDIU HERTELIU - Asist. univ. drd., Academia de
Studii Economice Bucuresti, Catedra de Statistica si
Previziune Economica.
sus
|