Partidele ca organizatii politice.
Testul rasturnarii liderului ALEXANDRU RADU
This very interesting analysis
proposes a genuine approach to assess a party’s
strength: the test of overthrown leader. Recent
events from Romanian politics permit a parallel
between three such situations, two of them having
new leaders and one being lead by the same
individual over its entire history. The results show
that we can distinguish between Romanian parties as
stable organizations and unstably organizations, but
overall none of them is very stable. For that they
need to gain strength, and the test of such gains
seems to be that of the overthrown leader.
Este destul de greu de anticipat cu ce se va
solda socul politicianist si populist la care alegerile
din aceasta toamna supun societatea romaneasca si au
adaugat noi trasaturi modelului “democratiei romanesti”
gata de a fi exportat. Putem fi insa optimisti! Daca
democratia este un proces si pana la urma oamenii invata
din experienta, poate ca, intr-un tarziu, virtutile
democratiei plebiscitare si ale liberalismului
constitutional se vor suprapune si in sistemul nostru
politic. Insa atunci, vai, nu vom mai putea vorbi de o
“democratie romaneasca”Pe 28 noiembrie 2004 partidele
romanesti se confrunta pentru a cincea oara dupa 1989
intr-o competitie parlamentara. In general, experienta
acumulata de partide in toata aceasta perioada este
privita ca o premisa a consolidarii sistemului
partidist. Principalul argument invocat in acest sens de
numerosi autori il reprezinta ceea ce am putea numi
generic concentrarea de la nivelul pietei politice.
Intr-adevar, multipartidismul excesiv din prima jumatate
a deceniului trecut a fost inlocuit de un multipartidism
limitat. Aceasta tendinta developeaza nu numai reducerea
progresiva a numarului partidelor politice, ci si
modificarea semnificativa a logicii functionale sau, in
expresia lui Giovanni Sartori, a mecanicii sistemul.
In acelasi timp insa, cum o asemenea dinamica a
sistemului partidist presupune schimbari si la nivelul
partidelor politice ca organizatii politice, apare
fireasca preocuparea pentru investigarea fenomenului
partidist si din aceasta perspectiva. Este ceea ce imi
propun in randurile de fata, cu precizarea ca
intreprinderea mea trebuie privita mai ales ca una cu
valente metodologice. Concret, imi pun problema
identificarii unui instrument care sa masoare gradul de
consolidare a partidelor romanesti ca organizatii
politice.
Pentru aceasta, pornesc de la premisa ca putem vorbi
despre un model tipologic al partidelor romanesti, iar
acesta, raportandu-ne la tipurile clasice de partide
retinute de literatura din domeniu, este cel al
partidului personal. Fara a intra a cum in detalii,
argumentele in favoarea acestei aprecieri le aflam in
specificul procesului de geneza a partidismului
postcomunist. In esenta, partidele s-au constituit “de
sus in jos”, bazate pe anturajul liderilor politici,
evolutia lor ca institutii politice fiind strans legata
de destinul conducatorilor lor. Pe de alta parte, asa
cum bine se stie, o organizatie politica este
considerata un partid politic propriu-zis numai in
masura in care indeplineste un set de conditii printre
care si aceea ca viata ei sa fie mai lunga decat a
membrilor sai1. Aceasta caracteristica a
partidului politic poate fi tradusa prin cerinta ca
schimbarea liderului sa nu afecteze existenta
organi-zatiei ca atare. Ca atare, in mod deosebit in
cazul partidelor romanesti, repet, de factura personala,
se impune a lua in considerare, ca un parametru
esential, capacitatea partidului de a rezista ca
organizatie la schimbarea liderului fondator. Este ceea
ce eu numesc “testul rasturnarii liderului”. Mai
precizez ca am in vedere schimbarea liderului in
conditii de competitie interna democratica.
In fapt, supunerea unui partid la testul rasturnarii
liderului presupune investigarea parcursului sau istoric
in raport cu modificarile structurale generate de
traversarea unor momente de criza ale conducerii,
modificari oficializate prin deciziile adunarilor
generale, de tipul congreselor sau conventiilor
nationale. Operatiunea pare a fi una simpla atata vreme
cat istoria partidelor este cunoscuta. Totusi, cum vom
vedea in continuare, nu orice schimbare a conducerii
unui partid poate fi considerata o rasturnare. In fine,
pentru a formula o judecata globala, testul trebuie
aplicat tuturor partidelor politice existente legal in
Romania. Cu toate acestea, pentru nevoile prezente, ma
voi referi doar la trei cazuri: PNTCD, PD si PRM. Iata,
pe scurt, istoria acestor partide.
Partidul National Taranesc Crestin Democrat este primul
partid politic constituit oficial dupa prabusirea
regimului comunist. Partidul vechilor taranisti a fost
inregistrat la Tribunalul Municipiului Bucuresti la data
de 11 ianuarie 1990, sub denumirea initiala de Partidul
National Taranesc – crestin si democrat (PNT-cd). Lider
fondator al partidului a fost Corneliu Coposu,
reprezentant de seama al miscarii taraniste. Congresul
din 1991, primul de dupa reinfiintarea partidului, l-a
confirmat ca lider al PNTCD. Secondat de Ion Diaconescu,
Corneliu Coposu a condus partidul, nu doar ca un
presedinte, ci si ca un parinte spiritual, pana la
moartea sa, survenita la sfarsitul anului 1995.
La congresul din 1996, al doilea dupa 1989, destinele
partidului au fost preluate oficial de Ion Diaconescu.
Schimbarea presedintelui taranist, produsa totusi in
conditii speciale, nu a afectat unitatea si parcursul
partidului. Dimpotriva, cu noul sau presedinte, PNTCD,
prin intermediul CDR, a castigat alegerile parlamentare
si prezidentiale din 1996. Totusi, fara Corneliu Coposu
PNTCD nu mai era acelasi, efectele disparitiei liderului
fondator facandu-se simtite in timp. Pe 28 martie 1998,
in contextul crizei din interiorul coalitiei majoritare,
premierul taranist Victor Ciorbea, infrant de propriii
sai sustinatori, a trebuit sa paraseasca Palatul
Victoria. Drept urmare, Ciorbea si-a dat demisia din
partid si, alaturi de alti fosti taranisti, a fondat un
nou partid - Alianta Nationala Crestin-Democrata,
provocand prima defectiune majora din existenta
postcomunista a PNTCD.
O noua schisma taranista s-a oficializat la inceputul
anului 2000, in urma demiterii premierului Radu Vasile,
inlocuitorul lui Victor Ciorbea din 1998, inlocuit la
randul sau cu independentul Mugur Isarescu, guvernatorul
Bancii Nationale a Romaniei. Grupul taranistilor fideli
lui Radu Vasile, printre care si numerosi parlamentari,
cunoscut sub numele de “grupului de la Brasov”, s-a
transformat in Partidul Popular.
Parasiti de adeptii lui Ciorbea si Vasile, dar si de
partenerii liberali din CDR, taranistii au inregistrat,
la alegerile generale din toamna anului 2000, cea mai
grava infrangere din intreaga istorie a partidului.
Ob-tinand doar putin peste 5% din voturi, PNTCD a ratat
calificarea in Parlament2. Ca atare,
conducerea nationala a partidului si-a depus mandatul,
lasand congresului viitor misiunea de a alege un nou
lider.
La inceputul lui 2001, delegatii la cel de al treilea
congres taranist au incredintat partidului unui
out-sider, Andrei Marga, reprezentant al gruparii
reformatoare. Mandatul sau nu a durat insa decat sase
luni, Marga fiind inlocuit, in imprejurari confuze, de
fostul premier taranist Victor Ciorbea. Pentru PNTCD a
urmat o perioada neagra, soldata, la sfarsitul lui 2001,
cu separarea oficiala a celor doua aripi taraniste.
In fine, dupa alegerile locale din 2004, un nou congres
taranist l-a inscaunat in fruntea partidului pe primarul
Timisoarei, Gheorghe Ciuhandu. In continuare insa, PNTCD
se mentine la periferia scenei politice.
Asadar, perioadei de puternica stabilitate si ascensiune
constanta, prelungita pentru scurta vreme dupa moartea
lui Corneliu Coposu si incununata cu castigarea
alegerilor din 1996, i-a urmat perioada de criza a
PNTCD, marcata de instabilitate, sciziuni si pierderea
rolului de actor politic important. Pe scurt, putem
aprecia ca PNTCD nu a avut forta de a-i supravietui
liderul sau fondator.
Partidul Democrat, constituit oficial sub acest nume in
primavara anului 1993, este continuatorul aripii Roman a
FSN, devenita partid de sine statator odata cu scindarea
Frontului din martie 1992.
Condus de Petre Roman, PD a atins apogeul carierei sale
politice in mandatul 1996-2000, perioada in care s-a
aflat la guvernare, alaturi de CDR si UDMR. Anterior, in
1995, PD constituise, impreuna cu PSDR, Uniunea
Social-Democrata, alianta care i-a adus consacrarea
internationala. La alegerile din 1996, PD, prin
intermediul USD, s-a clasat pe locul al treilea,
rezultat care i-a permis sa devina a doua formatiune din
coalitia guvernamentala3. Conform acordului
incheiat cu CDR si UDMR, PD a obtinut 6 posturi
guvernamentale (din cele 7 ce reveneau USD), iar Petre
Roman a devenit presedinte al Senatului, a doua functie
in ierarhia statului4. Pozitia ocupata de PD
a fost datorata in special bunei performante
inregistrate de Petre Roman in competitia prezidentiala,
unde a atras voturile a peste 20% dintre alegatori
(peste 2,5 milioane de votanti). Pentru turul secund,
liderul PD a cerut sustinatorilor sai sa il voteze pe
Emil Constantinescu, clasat in primul tur in urma lui
Ion Iliescu, la o distanta de doar 4 procente, fapt care
a contribuit decisiv, asa cum demonstreaza studiile
sociologice, la succesul candidatului CDR.
Ca partid guvernamental, PD s-a distins prin asumarea
unei pozitii declarat reformatoare, pe de-o parte, si
prin afirmarea constanta a independentei sale ca
formatiune politica, pe de alta parte. Strategia sa,
care l-a plasat in postura de opozitie in interiorul
puterii, i-a asigurat un rol decisiv in cadrul coalitiei
guvernamentale. Costurile acestei strategii,
materializate in numeroasele disensiuni si crize
intervenite in functionarea coalitiei, au afectat si
parcursul PD.
In ciuda faptului ca, in ultimul an al mandatului, Petre
Roman si-a asumat functia de ministru de externe, o
pozitie profitabila sub aspect electoral, PD a obtinut o
performanta modesta la alegerile din 2000, la jumatatea
celei din 1996. Totusi, partidul s-a calificat in
parlament pe pozitia a treia, inaintea fostilor sai
parteneri liberali. Un esec usturator a inregistrat insa
liderul PD in competitia prezidentiala, Petre Roman
reusind sa atraga abia 3% dintre votanti.
In aceste conditii, o schimbare la varful partidului era
iminenta. Ea s-a produs in mai 2001, cand, cu 653 de
voturi, de doua ori mai multe decat cele obtinute de
Petre Roman, Traian Basescu, popularul primar al
Capitalei, a devenit noul presedinte al PD, al doilea de
la infiintarea partidului. Trebuie subliniat ca, cel
putin pana in 2001, PD era primul caz in care iesea
infrant presedintele in exercitiu din competitia pentru
sefia partidului.
A urmat o perioada relativ incerta, in care partidul a
inregistrat numeroase dezertari. Multi dintre cei
nemultumiti de schimbarea produsa au parasit partidul,
in principal in favoarea PSD. S-a ajuns astfel la
situatia exceptionala ca, la Senat, PD sa nu mai aiba
grup parlamentar. Totusi, si acest lucru este de
subliniat, partidul si-a pastrat integritatea ca
organizatie, neafectata nici de decizia fostului sau
presedinte de a pune bazele, la inceputul anului 2004,
unui nou partid numit Forta Democrata. In acelasi timp,
fara a atinge tinta propusa de Traian Basescu la
alegerea sa ca presedinte al partidului, PD si-a
ameliorat constant sustinerea electorala. Mai mult, prin
alianta “Dreptate si Adevar”, oficializata in ianuarie
2004, PD a reusit amplificarea rolului jucat pe scena
politica. Ca o confirmare a ascensiunii sale, PD,
alaturi de PNL, a castigat practic alegerile locale din
2004, Traian Basescu reconfirmandu-si mandatul de primar
al Capitalei.
Asadar, la Conventia PD din 2001, liderul sau istoric,
cel care conferise partidului o fizionomie mai degraba
elitista, a cedat locul unei personalitati politice
opuse. Condus de Traian Basescu, PD se prezinta astazi
ca un partid cu o fizionomie schimbata, dar care a
trecut testul rasturnarii liderului.
Partidul Romania Mare, constituit in jurul revistei
Romania Mare condusa de acelasi Corneliu Vadim Tudor, a
fost inregistrat oficial in 1991. Preluand o serie de
fosti membri ai FSN cu vederi nationaliste, PRM a
activat ca partid parlamentar inca de la debutul sau.
Datorita in exclusivitate personalitatii liderului sau,
un excelent orator care reusea intotdeauna sa iasa
invingator din orice confruntare directa cu un adversar,
dar, in fapt, un politician cu certe tendinte
dictatoriale mascate sub stindardul justitiarului, PRM
si-a mentinut reprezentarea parlamentara de circa 4%,
atat in legislatura 1992-1996 fiind chiar, pentru o
perioada scurta, dar agitata, aliat al guvernarii
Vacaroiu cat si in legislatura 1996-2000. La alegerile
parlamentare din 2000, PRM a reusit o surprinzatoarea
ascensiune, plasanduse in pozitia secunda5.
Totodata, liderul sau s-a calificat in turul al doilea
pentru alegerile prezidentiale, atragand de partea sa
peste 30% dintre votanti.
In tot acest timp, PRM s-a distins printr-o disciplina
de fier, orice incalcare a regulilor impuse de lider
fiind drastic sanctionata de acesta, ca si printr-o
puternica stabilitate structural-organizatorica,
partidul dovedindu-se imun la microbul faramitarii
partidiste.
Fondatorul partidului, Corneliu Vadim Tudor, a fost
confirmat, in unanimitate, ca presedinte PRM la primul
sau congres, din martie 1993, si reales, tot cu vot
unanim, in 1997, la al doilea congres PRM. Acelasi
Corneliu Vadim Tudor a fost reconfirmat in functie la
congresul din 2001, desi, de asta data, cu cateva voturi
impotriva.
In ciuda victoriei electorale, partidul a traversat mai
multe momente critice. Numerosi parlamentari si lideri
din linia secunda au parasit PRM, acuzandu-l pe Vadim
Tudor de comportament dictatorial. Pana la inceputul lui
2003, PRM a pierdut 16 parlamentari, din care 15
deputati, adica 13% din totalul reprezentarii sale
parlamentare castigate in alegerile din noiembrie 2000.
Totusi, nici pierderile inregistrate, nici firavele
incercari reformatoare nu au afectat monolitismul
partidului. Explicatia este oarecum simpla. In
majoritatea lor, cei intrati in conflict cu Vadim Tudor
nu erau peremisti get-beget, ci peremisti de ocazie,
precum revolutionarii proveniti din Partidul Fortelor
Democrate, aciuati in partid chiar inainte de alegerile
din 2000, in speranta unor cariere politice personale
ascendente. Neadaptati la disciplina de fier din partid,
acestia nu au avut decat solutia dizidentei. Aceeasi
cale a trebuit s-o urmeze si cei care si-au pus sperante
intr-o utopica reformare “de jos in sus” a partidului,
asemenea lui Sever Mesca si Ilie Neacsu6.
Plecarea tuturor acestora nu a avut urmari importante
asupra partidului in ansamblu, nici in ceea ce priveste
structura sa, nici asupra evolutiei sale politice. Mai
mult, in ultimul an, grupurile sale parlamentare au
recuperat o parte din pierderile inregistrate dupa
alegeri. In prezent, PRM ar fi votat de circa 15% dintre
electori.
Asadar, PRM ramane acelasi one-man-party,
prezervandu-si principalele sale caracteristici ca
organizatie politica. Putem insa aprecia ca o
asemenea evolutie favorizeaza producerea unei crize
interne majore odata cu schimbarea liderului fondator.
Cum se remarca, cele trei cazuri prezentate mai sus
reprezinta, fiecare in parte, o posibila solutie la
testul rasturnarii liderului, ceea ce si justifica
alegerea pe care am facut-o. Astfel, PNTCD este cazul
partidului care nu a rezistat schimbarii liderului
fondator. E drept, criza nu a aparut imediat dupa
moartea lui Corneliu Coposu, ci in timp, devenind
evidenta odata cu esecul electoral din 2000. Cu toate
acestea, evolutia PNTCD ne indreptateste a spune ca
PNTCD a esuat la testul rasturnarii liderului. La polul
opus se situeaza PD, despre care putem afirma ca
reprezinta prototipul partidului consolidat. In fine,
PRM se plaseaza intr-o situatie exceptionala in raport
cu testul rasturnarii liderului – faptul ca este condus
tot de liderul fondator nu ne permite sa facem
deocamdata nici o judecata de valoare in legatura cu
stabilitatea partidului ca organizatie.
Din aplicarea testului pe care il propun rezulta doua
tipuri de concluzii. Pe de-o parte, in functie de
raspunsurile particulare obtinute vom putea imparti
partidele romanesti in doua categorii majore: a)
organizatii politice stabilizate si b) organizatii
politice insuficient stabilizate. Acestora li se adauga
categoria partidelor de tipul PRM. Bunaoara, alaturi de
cele deja mentionate, in prima categorie vom include
formatiuni precum PNL sau UDMR, iar in a doua vor intra
partide ca PSDR, PUNR sau PSM. Pe de alta parte,
comparand ponderile partidelor ce compun cele doua
categorii majore vom constata ca, pe ansamblu, partidele
romanesti sunt inca insuficient stabilizate, concluzie
nu tocmai surprinzatoare.
Voi incheia demersul de fata raspunzand unor posibile
observatii. Mai intai, reamintesc ca nu mi-am propus
altceva decat sa identific o modalitate de a masura
stabilitatea partidelor ca organizatii politice. Cu alte
cuvinte, testul rasturnarii liderului se vrea a fi un
indicator ca multe altele utilizate in stiinta politica
si nimic mai mult. Apoi, desi menirea unor astfel de
indicatori este aceea de a standardiza analiza politica,
si rezultatele testului rasturnarii liderului depind in
buna masura de conventiile adoptate de analist. Un bun
exemplu in acest sens il reprezinta cazul PSD. Astfel,
judecand strict formal problema succesiunii liderilor
acestui partid, PSD poate fi considerat un partid
stabilizat. Daca insa vom considera ca Ion Iliescu a
fost adevaratul lider al partidului, indiferent de
denumirile purtate de acesta – FSN, FDSN, PDSR sau PSD –
atunci va trebui sa plasam PSD alaturi de PRM si sa
asteptam o schimbare de lider in conditii de concurenta
interna. In fine, tin sa intaresc faptul ca testul
rasturnarii liderului este complementar altor modalitati
si perspective de investigare a domeniului. Bunaoara, mi
se pare util a chestiona si raportul dintre centru si
filiale in functionarea partidelor. Ratiunea unei astfel
de investigatii o aflam in tendinta de descentralizare a
partidelor ce se manifesta, in ultimii ani, prin
autonomia tot mai mare a filialelor, unele suficient de
puternice chiar pentru a se opune directivelor
centrului. Exemplele care pot fi citate in acest sens
sunt numeroase, dar diversitatea lor se poate reduce, in
esenta, la doua situatii. Pe de-o parte, trebuie avute
in vedere schimbarile statutare care recunosc forta si
competentele specifice organiza-tiilor locale ale
partidelor. Un criteriu puternic il reprezinta gradul de
independenta acordat de statute filialelor in ceea ce
priveste intocmirea listelor cu candidati parlamentari.
Solutiile utilizate sunt diverse, mergand chiar pana la
libertatea totala a filialelor de a nominaliza
persoanele de pe aceste liste. Un alt criteriu este
structura bugetului unui partid, alimentat in proportie
tot mai mare prin contributiile organizatiilor
teritoriale si a sponsorilor acestora. Spre exemplu, in
campania pentru alegerile locale din acest an,
cheltuielile electorale au fost suportate practic in
totalitate de filiale. Pe de alta parte, este vorba de
ceea ce media numeste fenomenul “baronilor de partid”,
in fapt o manifestare directa a fortei organizatiilor
teritoriale ale partidelor, in general fiefuri
consacrate ale acestora, de ale caror interese si
cerinte conducerile centrale trebuie sa tina seama. Desi
semnalat in mod deosebit in legatura cu partidul de
guvernamant, fenomenul “baronilor de partid” devine o
caracteristica a partidelor stabilizate, cu reprezentare
puternica la nivel teritorial. Dar toate acestea
necesita o discutie separata.
NOTE
1 Este vorba despre ceea ce teoreticienii
partidului politic numesc cerinta durabilitatii (vezi in
acest sens J. LaPalombara & N. Weiner, Political
Parties and Political Development, Princeton
University Press, 1974).
2 Reamintesc ca PNTCD a candidat pe listele
CDR-2000, o coalitie de 5 partide pentru care pragul
electoral era de 10%. Rezultatele obtinute au fost:
5,04% (546.135 voturi) pentru Camera Deputatilor;
respectiv 5,59% (575.706 voturi) pentru Senat.
3 Pentru Senat, USD a obtinut 1.617.384
voturi (13,16%), respectiv 23 mandate (16,08%), iar la
Camera Deputatilor, 1.582.231 voturi (12,93%), respectiv
53 mandate (15,45%).
4 Acordul de solidaritate guvernamentala si
parlamentara dintre CDR, USD si UDMR a fost semnat la
inceputul lunii noiembrie 1996 si oficializat pe 6
decembrie.
5 Rezultatele obtinute de PRM au fost: la
Senat, 21,01% din voturi, respectiv 26,43% din mandate
(37 de senatori); la Camera Deputatilor, 19,48% din
voturi si 24,35% din mandate (84 de deputati).
6 De mentionat ca cei doi, fosti locotenenti
ai lui Corneliu Vadim Tudor, au lansat, in 2002, la
cateva luni dupa plecarea lor din partid, o carte numita
Vadim, intre Presedintie si Ospiciu, in care
liderul PRM este prezentat “dezbracat de costumul de
salvator al neamului”.
ALEXANDRU RADU - conferentiar dr. la Universitatea
Crestina “Dimitrie Cantemir”, autor al lucrarilor
Fenomenul partidist, Nevoia de schimbari,
Partidele politice din Romania dupa 1989 etc.
sus
|