Stabilitatea sistemelor de
partide din Europa de Est
- un parcurs imprevizibil -
IONUT CIOBANU
A comparative analysis of party systems
in South-East and Central European countries after the
falling of Iron Curtain. Conclusions show that the
stabilization process of party systems is faster than
expected, even if it has different paces in each
country.
1. Introducere
Dupa prabusirea regimurilor comuniste, tarile din Europa
de Est se afla in plin proces catre democratie. Acest
proces se dovedeste a fi dificil si datorita faptului ca
institutionalizarea unui sistem politic necesita
acumulari de valori si stabilitate (Huntington 1999:20).
Studiul sistemelor de partide din aceste tari ne poate
oferi informatii despre stadiul tranzitiei spre un regim
democratic functional. In acest context stabilitatea
sistemelor de partide din Europa de Est reprezinta o
provocare pentru orice cercetator in domeniu.
In literatura de specialitate exista doua orientari
importante in abordarea acestui subiect:
- prima, asumata de majoritatea cercetatorilor,
considera procesul de stabilizare a sistemelor de
partide din Est ca fiind unul de durata, influentat in
primul rand de modele de comportament ale electoratului
si ale elitelor (Mair 1997 apud Toole 2000).
- a doua orientare caracterizeaza procesul de
stabilizare ca fiind mai scurt decat se prevedea (Olson
1993, Agh 1994, apud Toole 2000), si influentat in egala
masura (Toole 2000:441) de designul electoral si de
modele de comportament ale electoratului si elitelor.
James Toole demonstreaza, aplicand modelul Mair cu
privire la gradul in care sistemele de partide sunt
stabilizate, ca sistemele de partide din Europa Centrala
(Cehia, Ungaria, Polonia) s-au stabilizat mai rapid
decat era asteptat.
Pentru a determina daca un sistem de partide este
"inghetat", Mair utilizeaza trei indicatori: -
accesul la guvernare, formula guvernamentala si
alternanta la guvernare - considerand ca un sistem se
stabilizeaza atunci cand evolutia acestor indicatori
devine predictibila (Toole 2000:442).
Toole preia acesti indicatori, la care adauga variabile
independente care masoara efectele designului electoral
- fractionalizarea sistemului de partide, si variabile
care masoara comportamentul electoratului -
volatilitatea electorala si "party system
turnover", permeabilitatea sistemului. La aceste
variabile am adaugat excedentul de partide corespunzator
fiecarei tari, ca o masura a influentei sistemului
electoral.
Esantionul Toole a fost extins cu patru tari: Romania si
Bulgaria din Europa de Sud Est si Estonia, Letonia
dintre tarile baltice, pentru a determina daca aceste
sisteme au un traiect comun sau diferentiat. Ne putem
astepta ca cele trei tari central europene, mostenind o
traditie civica mai dezvoltata sa fie mai avansate in
parcursul catre stabilitate decat tarile din SE si cele
baltice, care fie sufera o intarziere economica sau
institutionala, fie au demarat acest proces mai tarziu
(dupa obtinerea independentei) si se confrunta cu
particularitati regionale.
Principala concluzie pe care o emite Toole este ca
procesul de stabilizare este de scurta durata, si este
influentat in egala masura de designul electoral si de
modele de comportament ale electoratului si elitelor.
Acest studiu prin extinderea esantionului incearca sa
testeze validitatea concluziei pentru alte tari din
Europa de Est.
2. Date si metode
Rezultatele pentru toate variabilele in cazul
tarilor din esantionul Toole sunt preluate din articolul
"Government Formation and Party System
Stabilization in East Central Europe" aparut in
Party Politics in anul 2000.
Datele pentru toate celelalte tari ale esantionului, in
ceea ce priveste calculul fractionalizarii, excedentului
de partide, volatilitatea electorala si "party
system turnover" sunt cele oferite de Project on
Political Transformation and the Electoral process in
Post-Communist Europe, University of Essex.
Componenta cabinetelor in cazul Romaniei a fost preluata
din Alexandru Radu - "1989-1999. Nevoia Schimbarii.
Un deceniu de pluripartidism". Pentru Bulgaria si
Estonia au fost folosite datele puse la dispozitie de
site-ul www.Zarate.com,
iar pentru Letonia cele furnizate de Cancelaria de Stat
a Republicii Letonia.
Indicii au fost calculati pentru Romania incepand din
1990, pentru Bulgaria din 1991, Estonia 1992 iar pentru
Letonia din 1993. Toti indicii au fost calculati pentru
camera inferioara si doar pentru partidele care au
obtinut peste 1% din totalul voturilor. In cazul
Ungariei pentru calculul numarului excedentar de partide
au fost luate in calcul locurile alocate pe liste.
Variabilele independente sunt grupate in doua categorii:
- variabile care masoara influenta designului electoral
asupra sistemului de partide: fractionalizarea si
numarul de partide in exces in raport cu numarul de
partide suportat de sistemul electoral;
- variabile care surprind influenta comportamentului
electoratului si elitelor: volatilitatea electorala si
gradul in care se modifica structura partinica a
legislativului - party system turnover.
Fractionalizarea sistemului de partide este
operationalizata prin numarul efectiv de partide,
calculat cu formula Laakso-Taagepera:
unde Si2 este procentul de voturi primite
de un partid care a acumulat peste 1% din voturi.
Numarul excedentar de partide - Nex este operationalizat
prin calculul diferentei dintre numarul efectiv de
partide si numarul de partide suportat de sistemul
electoral. Numarul de partide suportat de sistemul
electoral este calculat cu formula:
Ns = 2,5 + 1,25log M (Cox 1997:207)
unde M este magnitudinea medie a circumscriptiei
electorale;
Nex = N - Ns.
Volatilitatea electorala este, dupa definitia lui Peter
Mair, "schimbarea electorala neta intre doua
alegeri consecutive" si se calculeaza ca fiind suma
tuturor voturilor (procentuale) care se castiga (sau se
pierd) la doua alegeri succesive. Pentru partidele care
au fuzionat am luat in considerare suma procentelor
celor doua (sau mai multe) partide la alegerile
precedente. Pentru coalitiile sau partidele care s-au
destramat, am aplicat aceeasi conventie.
Gradul de modificare a structurii partinice parlamentare
a fost calculat cu ajutorul formulei Toole:
PST |
= |
P in + P out |
---------------- |
(P(t-1)+Pt)2 |
unde:
P in = partide care au intrat in parlament la un moment
dat;
P out = partide care au iesit din parlament la un moment
dat;
P (t-1) = nr. de partide parlamentare la precedentele
alegeri;
P t = nr. de partide parlamentare la momentul in care se
face calculul;
Valorile pe care le poate lua PST sunt cuprinse intre 0
si 2. 0 atunci cand nu exista nici o modificare si 2
atunci cand exista schimbare completa. In cazul
coalitiilor, acestea nu au fost considerate un singur
partid, ci dupa numarul de partide care o compun.
Variabila dependenta - gradul de stabilizare al
sistemului - a fost operationalizata aplicand modelul
Mair:
INDICATORI |
STRUCTURI
STABILIZATE |
STRUCTURI
NESTABILIZATE |
ALTERNANTA LA
GUVERNARE |
COMPLETA/DELOC |
PARTIALA |
FORMULA DE GUVERNARE |
FAMILIARA |
INOVATIVA |
ACCES LA GUVERNARE |
INCHIS |
DESCHIS |
Alternanta la guvernare se refera la gradul in care se
schimba compozitia partinica a cabinetelor dupa alegeri
(Toole 2000:444).
Formula guvernamentala este familiara daca dupa
recastigarea alegerilor coalitia este compusa din
aceleasi partide sau acelasi partid formeaza din nou
singur guvernul. Accesul la guvernare este gradul in
care toate partidele (sau aproape toate) participa la
formarea guvernului.
3. Analiza
3.1 Variabile independente
In Cehia si Ungaria, fractionalizarea sistemelor de
partide este corespunzatoare unor tari cu sistem
multipartidist centripet, volatilitatea electorala este
cea mai scazuta, fiind de aproape trei ori mai mare ca
aceea din tarile occidentale, iar gradul de schimbare al
partidelor parlamentare (party system turnover) si
numarul excedentar de partide este redus. Pentru Cehia,
valorile sunt:
FRACTIONALIZARE |
5.2 |
EXCEDENT DE PARTIDE |
2.2 |
VOLATILITATE ELECTORALA |
21.8% |
PARTY SYSTEM TURNOVER |
0.31 |
In Ungaria aceste valori se prezinta
astfel:
FRACTIONALIZARE |
4.2 |
EXCEDENT DE PARTIDE |
0.7 |
VOLATILITATE ELECTORALA |
28.5% |
PARTY SYSTEM TURNOVER |
0.16 |
Polonia, a treia tara din Europa Centrala,
are valori surprinzatoare, in comparatie cu Cehia si
Ungaria, avand cel mai fractionalizat sistem de partide
si cel mai mare numar excedentar de partide,
volatilitate medie si un grad ridicat de schimbare
parlamentara.
FRACTIONALIZARE |
9.3 |
EXCEDENT DE PARTIDE |
5.5 |
VOLATILITATE ELECTORALA |
44.0% |
PARTY SYSTEM TURNOVER |
1.14 |
In Romania fractionalizarea, volatilitatea
si numarul excedentar de partide sunt comparabile cu ale
Cehiei si Ungariei, numai gradul de permeabilitate are o
valoare mai mare:
FRACTIONALIZARE |
4.8 |
EXCEDENT DE PARTIDE |
1.2 |
VOLATILITATE ELECTORALA |
28.1% |
PARTY SYSTEM TURNOVER |
0.97 |
Bulgaria este tara esantionului cu
sistemul de partide cel mai putin fractionalizat si cu
cel mai mic numar excedentar de partide. Volatilitatea
si "party system turnover" au valori medii, in
cadrul esantionului.
FRACTIONALIZARE |
3.7 |
EXCEDENT DE PARTIDE |
0.1 |
VOLATILITATE ELECTORALA |
42.3% |
PARTY SYSTEM TURNOVER |
0.60 |
In tarile baltice, Estonia si Letonia,
toate valorile variabilelor independente sunt mai
ridicate, doar Polonia avand valori mai mari pentru
unele variabile. In Estonia aceste valori sunt:
FRACTIONALIZARE |
7.0 |
EXCEDENT DE PARTIDE |
3.4 |
VOLATILITATE ELECTORALA |
60.5% |
PARTY SYSTEM TURNOVER |
0.96 |
In Letonia aceste variabile se prezinta
astfel:
FRACTIONALIZARE |
7.1 |
EXCEDENT DE PARTIDE |
3.9 |
VOLATILITATE ELECTORALA |
67.8% |
PARTY SYSTEM TURNOVER |
1.6 |
Fractionalizarea sistemelor de partide
variaza de la 3.7 in Bulgaria si 4.2 in Ungaria - cele
mai mici valori - la 9.3 in Polonia si 7.1 in Letonia.
Media este de 5.9. In studiul comparat pe 36 de tari,
Lijphart a determinat un numar minim de 1.35 si un maxim
de 5.98 (Lijphart 2000:85). Tarile din Europa de Est au
un multipartidism mai atomizat, cea mai mare diferenta
inregistrandu-se la numarul maxim de partide.
Surprinzator, se pare ca nu exista o legatura directa
intre gradul de fractionalizare si gradul de
stabilizare, Cehia si Ungaria, tarile cele mai
stabilizate avand un indice al fragmentarii superior
Bulgariei si comparabil cu cel al Romaniei.
Nici numarul excedentar de partide nu este puternic
corelat cu nivelul stabilizarii, acesta fiind cel mai
scazut in Bulgaria si nu in Cehia sau Ungaria, asa cum
era de asteptat. De altfel, fractionalizarea in cazul
Poloniei este mult superioara Letoniei, care este tara
cu cel mai instabil sistem de partide.
|
Fractionalizare |
Excedent de
partide |
Grad de
stabilizare |
CEHIA |
5.4 |
2.2 |
2/3 |
UNGARIA |
4.2 |
0.7 |
2/3 |
POLONIA |
9.3 |
5.5 |
1/3 |
ROMANIA |
4.8 |
1.2 |
1/3 |
BULGARIA |
3.7 |
0.1 |
1/3 |
ESTONIA |
7.0 |
4.4 |
1/3 |
Letonia |
7.1 |
3.9 |
- |
Volatilitatea electorala crescuta este o
caracteristica importanta a sistemelor de partide din
Europa de Est. Aceasta inregistreaza cel mai scazut
nivel in Cehia (21.8%), in Ungaria (28.55%) si in
Romania (28.13%). Primele doua tari au cel mai ridicat
nivel de stabilitate, in timp ce Romania este
stabilizata 1/3. Cel mai ridicat nivel al volatilitatii
este intalnit in tarile baltice Estonia (60.5%) si
Letonia (67.83%). Bulgaria inregistreaza o valoare
comparabila cu cea a Poloniei. Media pentru intreg
esantionul este de 35.57% de 4 ori mai mult decat media
tarilor vestice, care este de 8.5 % (Mair 1997, apud
Toole 2000).
Gradul de schimbare a structurii partinice parlamentare
PST - inregistreaza cel mai scazut nivel in Ungaria -
0.16, cel mai ridicat fiind in Letonia -1.60. Tarile
stabilizate au un PST mai scazut, ceea ce sugereaza o
legatura mai puternica intre aceasta variabila si gradul
de stabilizare.
|
Volatilitate |
PST |
Grad de stabilitate |
CEHIA |
21.8% |
0.31 |
2/3 |
UNGARIA |
28.5% |
0.16 |
2/3 |
POLONIA |
44.0% |
1.14 |
1/3 |
ROMANIA |
28.13% |
0.97 |
1/3 |
BULGARIA |
42.34% |
0.60 |
1/3 |
ESTONIA |
60.5% |
0.96 |
1/3 |
Letonia |
67.84% |
1.60 |
- |
3.2 Variabila dependenta
Pentru tarile din Europa Centrala, Toole, aplicand
modelul Mair, a ajuns la urmatoarele rezultate:
INDICATOR |
UNGARIA |
CEHIA |
POLONIA |
ALTERNANTA LA GUVERNARE |
COMPLETA |
COMPLETA |
COMPLETA |
FORMULA DE GUVERNARE |
FAMILIARA |
N/A |
INOVATIVA |
ACCES LA GUVERNARE |
DESCHIS |
INCHIS |
DESCHIS |
TIPUL STRUCTURII |
2/3 INCHIS |
2/3 INCHIS |
1/3 INCHIS |
Pentru celelalte tari din esantion, analiza primei
caracteristici - alternanta la guvernare - a relevat
rezultatele:
- In Romania, intre anii 1990-1996, pe durata a doua
mandate parlamentare, scena politica a fost dominata de
Frontul Salvarii Nationale (FSN), iar dupa scindarea
acestuia, de FDSN (Frontul Democrat al Salvarii
Nationale) si PDSR (Partidul Democratiei Sociale din
Romania). In 1996 se produce schimbarea completa a
partidelor de guvernamant. Partidul dominant in cadrul
coalitiei guvernamentale este PNTCD (Partidul National
Taranesc Crestin Democrat). Dupa alegerile din 2000
fostul FDSN, PDSR, devenit acum PSD (Partidul Social
Democrat), revine la guvernare. Se poate spune deci ca
in Romania alternanta la guvernare este completa.
- In Bulgaria, incepand cu alegerile din 1991, doua
partide au dominat alegerile: Uniunea Fortelor
Democratice (SDS) si Partidul Socialist Bulgar (BSP),
care au alternat la guvernare pana in 2001 cu doua
exceptii in perioada decembrie 1992 - ianuarie 1995,
cand la guvernare s-a aflat un cabinet de experti si
unul caretaker. In 2001 alegerile au fost castigate de o
noua grupare: Miscarea Nationala Simeon al doilea. Si in
cazul Bulgariei alternanta la guvernare este completa.
- Din punct de vedere al participarii la guvernare, in
Estonia doua partide se detaseaza: Coalitia Nationala
Pro Patria (Isaama) devenita Uniunea Pro Patria (IERSP),
si Partidul Coalitiei (KMU, ulterior KE). Aceste partide
au guvernat (in cadrul unor coalitii) alternativ in
perioada 1992-2002. Rezulta ca sistemul de partide
estonian a cunoscut o alternanta completa.
- In Letonia situatia este diferita. Niciodata in cei
zece ani analizati compozitia guvernamentala nu s-a
schimbat total, Calea Letona (LC) participand la toate
cabinetele. De asemenea si alte partide sau aflat la
guvernare ani multi - Miscarea pentru Independenta
(LNNK, ulterior FF/LNNK); Uniunea Taranilor Letoni
(LPP). Din aceste motive, alternanta la guvernare este
partiala.
Toate tarile analizate, cu exceptia Letoniei, au
experimentat alternanta completa la guvernare, acesta
fiind criteriul cel mai usor de indeplinit in tranzitia
catre un sistem de partide cu structuri
"inghetate".
Al doilea indicator al modelului Mair, formula de
guvernare are urmatoarea desfasurare in tarile
esantionului:
- In Romania felul formulei guvernamentale poate fi
analizat dupa ce Partidul Social Democrat (PSD) a
castigat din nou alegerile, in anul 2000. In precedenta
participare la guvernare FDSN formase un cabinet
minoritar, care era de fapt o coalitie majoritara
mascata. In anul 2000, PSD in alianta cu Patidul
Umanist Roman (PUR) a format un guvern bicolor
minoritar. In practica, sprijinul pe care UDMR il acorda
guvernului, il transforma intr-o coalitie mascata.
Pentru ca PSD si-a schimbat partenerii de coalitie
formula de guvernare este inovativa.
- Formula guvernamentala bulgareasca este de asemenea
inovativa, deoarece dupa ce a recastigat puterea in
1997, Partidul Socialist Bulgar (BSP) nu a mai guvernat
cu fostii parteneri - Uniunea Fermierilor (BzN) si
Miscarea Ekoglasnost (DE), ci impreuna cu Partidul
Democrat (DP). In 2001 politica bulgaresca a cunoscut o
surpriza de proportii partidul lui Simeon al 2-lea
castigand alegerile si alcatuind guvernul.
- In Estonia situatia este similara: dupa revenirea la
guvernare in 1999, Coalitia Nationala Pro Patria, acum
numita Uniunea Pro Patria s-a aliat cu un ex partener,
Partidul Reformei (RE), al principalilor adversari,
Partidul Coalitiei (KMU). Formula guvernamentala este
deci inovativa.
- Letonia neavand o alternanta la guvernare nu poate
avea o formula de guvernare familiara. In aceste
conditii, cand exista partide care nu au pierdut
niciodata puterea, formula guvernamentala, in termenii
lui Mair, nu poate fi testata aplicand modelul.
In nici una din cele patru tari, formula guvernamentala
nu este familiara (din tot esantionul doar Ungaria are o
astfel de formula), variind de la o inovativitate
moderata - Romania, la cazul extrem al Letoniei.
Accesul la guvernare - ultima caracteristica din
interiorul modelului - este in Romania deschis. Partidul
Romania Mare care este acum exclus de la guvernare din
cauza extremismului sau, a participat la precedenta
guvernare social-democrata la nivel de secretar de stat.
In Bulgaria, doua partide au avut o prezenta constanta
in Parlament - Uniunea Fortelor Democratice (SDS) si
Partidul Socialist Bulgar (BSP). Dar acestea au cooptat
la guvernare majoritatea partidelor mici. Prezenta la
guvernare a partidului fostului suveran, ca principal
partid, demonstreaza accesul deschis la guvernare.
In tarile baltice accesul la guvernare este in mod clar
deschis. In Estonia, noua partide au participat la
guvernare, iar in Letonia paisprezece. Letonia detine
recordul in privinta fluiditatii sistemului sau de
partide.
In urma aplicarii modelului Mair, rezultatul pentru
intreg esantionul, in ceea ce priveste variabila
dependenta, este urmatorul:
|
Alternanta la guvernare |
Formula de guvernare |
Acces la guvernare |
Grad de stabilizare |
Ungaria |
Completa |
Familiara |
Deschis |
2/3 |
Cehia |
Completa |
N/A |
Inchis |
2/3 |
Polonia |
Completa |
Inovativa |
Deschis |
1/3 |
Romania |
Completa |
Inovativa |
Deschis |
1/3 |
Bulgaria |
Completa |
Inovativa |
Deschis |
1/3 |
Estonia |
Completa |
Inovativa |
Deschis |
1/3 |
Letonia |
Partiala |
N/A |
Deschis |
- |
Majoritatea tarilor se gasesc inca intr-o
faza incipienta a procesului de stabilizare. Cehia si
Ungaria par sa traverseze mai rapid acest proces, fiind
stabilizate in proportie de 2/3.
Patru din cele sapte tari ale esantionului (Romania,
Bulgaria, Estonia, Polonia) sunt stabilizate in
proportie de 1/3. Letonia face nota discordanta in
cadrul esantionului, fiind singura tara in care sistemul
de partide nu este stabilizat deloc. Tipul formulei
guvernamentale, alaturi de accesul la guvernare sunt
criteriile cel mai greu de indeplinit. Doar tarile
stabilizate in proportie superioara - Cehia si Ungaria
reusesc sa indeplineasca cate unul din aceste criterii.
Cu doar doua tari stabilizate din intreg esantionul si
cu una dintre ele deloc stabilizata, pana in acest
moment, concluzia lui Toole se dovedeste a fi
invalidata.
4. Rezultate
Corelatiile variabilelor independente care masoara
influenta designului institutional cu gradul de
stabilizare al sistemelor de partide pot fi vizualizate
in tabelele de mai jos:
|
Fractionalizare |
Scazuta |
Medie |
Inalta |
S
t
a
b
i
l
i
t
a
t
e |
Inalta |
|
Cehia - 5.2
Ungaria - 4.2 |
|
Medie |
Bulgaria - 3.7 |
Romania - 4.8 |
Polonia - 9.3
Estonia - 7.0 |
Scazuta |
|
|
Letonia - 7.1 |
|
Numar excedentar de partide |
Scazut |
Mediu |
Inalt |
S
t
a
b
i
l
i
t
a
t
e |
Inalta |
Ungaria - 0.7 |
Cehia - 2.2 |
|
Medie |
Bulgaria - 0.1 |
Romania - 1.2 |
Polonia - 5.5
Estonia - 3.4 |
Scazuta |
|
|
Letonia - 3.9 |
Cehia si Ungaria, tarile stabilizate
superior au un indice al fractionalizarii mediu si nu
scazut asa cum era de asteptat, in timp ce Romania, cu
un indice comparabil cu cel al Ungariei este stabilizata
inferior. Estonia si Letonia, cu indici aproape egali -
7.0 si 7.1, nu sunt stabilizate in aceeasi masura.
Cazurile Bulgariei - care are cel mai mic grad de
fractionalizare dar care nu este stabilizata superior,
si cel al Poloniei - cel mai fractionalizat sistem,
stabilizat mai mult decat cel leton, demonstreaza fara
echivoc ca masura in care sistemul de partide este
fractionalizat nu influenteaza gradul de stabilitate al
acestuia.
A doua variabila independenta care masoara sistemul
electoral - numarul excedentar de partide, are o valoare
mai ridicata in Cehia decat in tarile stabilizate 1/3,
Romania si Bulgaria. Din nou Bulgaria - cea mai scazuta
valoare - si Polonia - cea mai ridicata - sunt
stabilizate in aceeasi masura, fapt care dovedeste
influenta scazuta a acestei variabile independente
asupra variabilei dependente.
Cele doua variabile independente institutionale au o
influenta minima asupra gradului de
"inghetare" al sistemelor de partide in tarile
esantionului.
Relatiile dintre variabilele independente
comportamentale - volatilitatea electorala si gradul de
schimbare al compozitiei parlamentare (party system
turnover) si variabila dependenta pot fi determinate
urmarind figurile:
|
Volatilitate |
Scazuta |
Medie |
Inalta |
S
t
a
b
i
l
i
t
a
t
e |
Inalta |
Cehia - 21.8%
Ungaria - 28.5% |
|
|
Medie |
Romania - 28.1% |
Bulgaria - 42.3%
Polonia - 44.0% |
Estonia - 60.5% |
Scazuta |
|
|
Letonia - 67.8% |
|
Party system turnover |
Scazuta |
Medie |
Inalta |
S
t
a
b
i
l
i
t
a
t
e |
Inalta |
Cehia - 0.31
Ungaria - 0.16 |
|
|
Medie |
|
Romania - 0.97
Bulgaria - 0.60
Estonia - 0.96 |
Polonia - 1.14% |
Scazuta |
|
|
Letonia - 1.60 |
Volatilitatea electorala in tarile
stabilizate in proportie de 2/3 - Cehia si Ungaria au
(impreuna cu Romania) valorile cele mai scazute din tot
esantionul. Polonia si Bulgaria au o volatilitate medie
(pentru esantionul studiat) si un grad de stabilizare de
1/3. Letonia, tara cu cea mai ridicata volatilitate este
si tara cu sistemul de partide complet instabil.
Romania - cu volatilitate inferioara Ungariei - si
Estonia cu o volatilitate superioara tarilor din grupul
"de mijloc", fac nota discordanta, avand
acelasi nivel de stabilizare. Influenta volatilitatii
electorale este superioara variabilelor precedente, insa
nu are o forta explicativa foarte semnificativa.
Ultima variabila independenta - party system turnover -
este variabila cel mai puternic corelata cu cea
dependenta. Tarile cu cele mai mici valori ale PST sunt
si cele stabilizate 2/3. Cele cu valori medii - Romania,
Bulgaria si Estonia - sunt stabilizate la un nivel de
1/3. Letonia confirma si ea impactul superior al acestei
variabile. Doar Polonia nu se inscrie tendintei
generale.
Variabilele independente comportamentale au un impact
mai mare asupra variabilei dependente decat variabilele
independente institutionale, constatare care infirma
ipoteza conform careia ambele seturi de variabile ar
avea o influenta egala asupra stabilitatii sistemelor de
partide.
5. Concluzii
S
T
A
B
I
L
I
T
A
T
E |
FRACTIONALIZARE |
Inalta |
Scazuta |
Medie |
Inalta |
|
Cehia - 5.2
Ungaria - 4.2 |
|
Medie |
Bulgaria - 3.7 |
Romania - 4.8 |
Polonia - 9.3
Estonia - 7,0 |
Scazuta |
|
|
Letonia - 7,1 |
NUMAR EXCEDENTAR
DE PARTIDE |
Inalta |
Scazut |
Mediu |
Inalt |
Ungaria - 0.7 |
Cehia - 2.2 |
|
Medie |
Bulgaria - 0.1 |
Romania - 1.2 |
Polonia - 5.5
Estonia - 3.4 |
Scazuta |
|
|
Letonia - 3.9 |
VOLATILITATE
ELECTORALA |
Inalta |
Scazuta |
Medie |
Inalta |
Cehia - 21.8%
Ungaria - 28.5% |
|
|
Medie |
Romania - 28.1% |
Polonia - 44.0%
Bulgaria - 42.3% |
Estonia - 60.5% |
Scazuta |
|
|
Letonia - 67.8% |
PARTY SYSTEM
TURNOVER |
Inalta |
Scazut |
Mediu |
Inalt |
Cehia - 0.31
Ungaria - 0.16 |
|
|
Medie |
|
Romania - 0.97
Bulgaria - 0.60
Estonia - 0.96 |
Polonia - 1.14 |
Scazuta |
|
|
Letonia - 1.6 |
Sistemele de partide din Europa de
Est, asa cum se poate vedea foarte clar din tabelul de
mai sus, sunt, contrar optimismului afisat de unii
cercetatori, departe de a fi stabilizate. Acest proces
se desfasoara cu viteze diferite in tari diferite ale
esantionului. In tarile central europene, Cehia si
Ungaria stabilizarea sistemelor de partide este mai
avansata decat in tarile mai sudice - Romania si
Bulgaria. Estonia si Letonia sunt tarile cel mai putin
"inghetate" din esantion, caracterizate
printr-o volatilitate electorala ridicata, mai mare
aproape de zece ori decat in democratiile vestice.
Ipoteza de lucru - procesul de stabilizare este mai
rapid decat se prevedea si este influentat in egala
masura de variabilele institutionale cat si de cele
comportamentale a fost invalidata de acest studiu, care
dovedeste ca influentele institutionale sunt minime. Un
mai mare impact il au in mod evident variabilele
comportamentale, volatilitatea electorala si gradul de
schimbare a compozitiei parlamentare. Din acest motiv,
nici evolutia viitoare a acestor sisteme nu este usor
identificat.
Totusi, din analiza variatiei volatilitatii electorale,
care este inconstanta in Romania si Bulgaria si mai ales
in tarile baltice se poate afirma ca nici in viitorul
apropiat sistemele de partide din aceste tari nu vor fi
"inghetate", ci vor fi in permanenta miscare.
BIBLIOGRAFIE
Stefano Bartolini, Mair Peter (eds),1984, Party
Politics in Contemporary Western Europe. Bristol:
Frank Cass.
Gary W. Cox, 1997, Making Votes Count. Cambridge:
Cambridge University Press.
Samuel Huntington, 1999, Ordinea Politica a
Societatilor in Schimbare. Bucuresti: Polirom.
Arend Lijphart, 2000, Modele ale democratiei. Iasi:
Polirom.
Arthur H. Miller, Gwyn Erb, William M. Reisinger, Vicki
L. Hesli, 2000, "Emerging Party Systems in Post -
Soviet Societies: Fact or Fiction?". The Journal
of Politics. 62: 455 - 490.
Project on Political Transformation and the Process
in Post - Communist Europe. University of Essex
Alexandru Radu, 2000, 1989 - 1999. Nevoia schimbarii.
Un deceniu de pluripartidism in Romania. Bucuresti:
Ion Cristoiu.
Traian (coord) Rotariu, Gabriel Badescu, Irina Culic,
Elemer Mezei, Cornelia Muresan, 2000. Metode
statistice aplicate in stiintele sociale. Iasi:
Polirom.
Rein Taagepera, Mathew Shugart, 1989. Seats and
Votes. New Haven & London: Yale University Press.
James Toole, 2000. "Government Formation and Party
Systems Stabilization in east central Europe". Party
Politics. 6: 441- 461.
www.Zarate.com
www.ipu.com
IONUT CIOBANU - masterand, Universitatea din
Bucuresti, Facultatea de Stiinte Politice.
sus
|