Comunicarea politica:
argumentul subiectivitatii
Studiu de caz - campania Ioan Rus
DAN MERCEA
This case study aims a punctual
observation of the electoral moment May-June 2004. Local
elections have left place for studying the communication
techniques of the candidates, and even more important,
for anticipating the new currents implemented by
specialists and a possible unveiling of the campaign
strategies adopted for autumn's presidential elections.
The study is focused on the communication strategy of
one of the teams participating in the elections for
mayoralty of Cluj-Napoca: Social Democrat Party and its
candidate, Ioan Rus.
Comunicarea politica - punere in
coordonate
De la intarirea unei linii ideologice care permitea o
polarizare neta a claselor sociale in nuclee partinice,
la varsta expansiunii media vizuale, a extinderii
exponentiale a audientei politice si atingand zenitul in
actuala afluenta informationala, evolutia comunicarii
politice a facut astazi corp comun cu divertismentul
mediatic (Curren, Gurevitch, 2000: 156 apud Blumler,
Kavanagh 1999). Curren si Gurevitch (Curren, Gurevitch,
et al 2000:157) afirmau ca fluxurile mediatice la nivel
global, dar si particular, in interiorul democratiilor
de ultima generatie, se internationalizeaza, date fiind
circumstantele politico-economice si culturale ale
transnationalizarii. Au aparut astfel concurente
multiple, toate fiind convergente in competitia
pentru acces in sfera publica de informare. Actorul
politic care acum urca pe scena electorala are in fata
nu doar pericolul unei concurente orizontale, venita din
partea oponentilor sai ci si al uneia verticale,
generata atat de politicile de management comercial ale
mass-media (abundenta programelor de divertisment,
canelele de stiri 24/7, presiunea formala a pietei si
cea de taina a altor institutii de autoritate), cat si
de pozitia cetateanului in raport cu coordonatele sferei
sale socio-politice (accesul la informatie, pluralismul
opiniilor, privilegiul atitudinii critice si sanctiunea
absenteismului).
Porii vizibil deschisi ai culturii politice romanesti au
dus la aproprierea unor principii de functionare a
vietii politice, cu valoare universala. Mai intai forma populara
a jocului politic a cerut remontarea scenei in mijlocul
corpului social. Politica inalta e intr-un proces
de deconstruire, desi inca nefinalizat. Agenda politica
e intr-o devenire eteroclita, unde grupuri de interes si
subculturi iau nastere sau se consolideaza. Apoi,
diversificarea a cerut extinderea sectorului de servicii
specializate. Expertii punerii in scena sunt cautati
pentru a gasi traiectoria ideala a partidelor, in
absenta imperativelor ideologice: de la indivizii
puternic bine informati (pluralitate a surselor
audio-vizuale si presa), critici in fata acesteia, la
rezistenta unor grupuri in fata expunerilor la mesajele
politice sau la consumatorii frugali ai acesteia, cu
totii trebuie cuprinsi in schema tactica a luptei
electorale. Subiectivitatea lor trebuie cunoscuta pentru
a compatibiliza mesajul politic cu asteptarile lor.
(vezi J.N. Kapferer 2002)
Alinierea mai mult sau mai putin fidela la un astfel de
model se produce intr-un timp istoric scurt, daca punem
in balanta cazul zoon politikon-ului
romanesc.
Acest studiu de caz isi propune o observare punctuala a
momentului electoral mai-iunie 2004. Alegerile locale
lasa loc decelarii tehnicilor de comunicare ale
concurentilor, dar poate mai important, permite
anticiparea unor noi curente implementate de
practicienii din domeniu si probabila devoalare a
strategiilor de campanie pentru prezidentialele din
toamna.
Lentila critica a acestui studiu va fi focalizata asupra
gestionarii si varietatii persuasiunii de campanie
intr-o succinta analiza a contractului de comunicare
prezentat de una dintre echipele inscrise la alegerile
pentru primaria Cluj-Napoca: Partidul Social Democrat si
candidatul sau, Ioan Rus.
Contractul de comunicare - naratiunea
Postulatul operational cauta aici constructia unei
analize comparative: opinia publica cunoaste relatia
contractuala a Partidului Social Democrat cu expertii
americani ai "spectacolului" si comunicarii
politice (Beciu, 2000: 28), reprezentantii firmei
Greenberg, Carville and Shrum. Ideile lor, dar nu doar
ele, se vor regasi si in fibrele alegerilor din toamna.
Acest fapt ne provoaca sa incercam aici o comparatie in
cateva puncte pe care le-am considerat semnificative, in
privinta tehnicilor, intre campania candidatului PSD la
primaria Cluj-Napoca si campania pentru alegerile
primare (primaries) a candidatului democrat Howard Dean,
condusa de un strateg non-conformist si inovator, Joe
Trippi.
Despre Greenberg, Carville & Shrum
James Carville a montat campania care in 1992 l-a
transformat pe guvernatorul unui stat din Deep South-ul
american, Arkansas, un intrus in spatiul politic din
capitala americana, Bill Clinton, in cel de-al patruzeci
si doilea presedinte american (vezi filmul campaniei,
"The War Room"). Robert Shrum a stat in
spatele campaniei candidatului democrat la presedintie,
George McGovern, in 1972, fiind si consultant al
presedintelui Bill Clinton si al vicepresedintelui Al
Gore, dar si al Partidului Laburist britanic. In 1999 a
devenit si consultant electoral al Partidului Laburist
israelian, condus atunci de Ehud Barak. Stanley
Greenberg a fost la randu-i implicat in campaniile lui
Bill Clinton si Tony Blair, dar si a presedintelui
sud-african Nelson Mandela. Tal Silberstein, presedinte
executiv al acestei companii si piesa activa in campania
PSD, l-a asistat pe Ehud Barak sa-si adjudece in 1999
portofoliul de premier al Israelului1.
Motivul prezentei acestor consultanti pe piata
romaneasca il putem, cred, gasi in cateva din
urmatoarele circumstante: cresterea, dinamizarea si
maturizarea pietei; stimulentul fondurilor puse in joc
(si aici chiar daca nu suntem in masura sa evocam
precizia unui raport de audit, putem invoca cifrele
amintite de media romaneasca - PSD a cheltuit dublu fata
de totalul sumelor cheltuite de celelalte partide, 42
milioane USD la nivel national); inovatia pe care
toposul politic romanesc o poate asimila si poate nu in
ultimul rand si simpatiile social-democrate ale acestor
consultanti, pe care aici nu le putem decat intui2.
Joe Trippi si Greenberg, Carville &
Shrum?
Daca in 1992 Bill Clinton arata cu degetul si spunea
"it's the economy, stupid!", in 2003-2004,
Howard Dean, si el un personaj marginal al vietii
politice americane, guvernator al statului Vermont,
adapta formula de succes: "it's the people,
stupid!" Constructia campaniei Dean a fost gandita
avand incastrata in fundatie principiul: mobilizarea
politica este epitomul regimului democratic
reprezentativ. Batalia electorala trebuie deci purtata
pe fiecare strada, angajand cat mai multi voluntari,
batand la fiecare poarta, orientandu-ti obiectivele
inspre deconstruirea inertiei corpului social care a
ajuns sa perceapa tot mai acut cresterea distantei fata
de puterea politica. Un astfel de panaceu trebuia sa
serveasca atat in mobilizarea vocilor neauzite cat si
pentru asigurarea resurselor de campanie. Dean le-a spus
sustinatorilor sai: "organizati-va si noi va vom
sustine"3. Si a reusit, trezind
responsabilitatea fata de rezultatul final in fiecare
dintre voluntari: doua milioane de americani au
contribuit la campania candidatului, esentiala aici
fiind folosirea Internetului pentru facilitarea
interactiunii (www.meetup.com;
www.MoveOn.org);
voluntarii din campanie s-au regasit pe Internet si au
folosit acest instrument cu un randament nemaiintalnit
pana acum, insa nu au uitat sa bata si la usile
oamenilor care probabil mergeau la vot pentru prima
data, incercand sa le arate ca pentru aceasta campanie
rezonanta cu interesele specifice ale fiecaruia e
fundamentala. Tot voluntarii au scris, de mana, o suta
optsprezece mii de scrisori, pentru alegatorii din
primele state unde s-a decis cine va deveni candidatul
Partidului Democrat la alegerile prezidentiale (Iowa,
New Hampshire). Staff-ul de campanie s-a intalnit de
multe ori in cafenele si baruri, sub privirile ochiului
public4 (canvassing - tehnica
"contactelor in mijlocul targului"; vezi
Stoiciu, 2000:56). Programatic, Dean, desi cu viziuni
clar "liberale", in acceptiunea americana a
termenului, s-a pozitionat undeva la mijlocul
drumului,
insusindu-si ereditatea lui Bill Clinton.
Joe Trippi, desi nu putea sa ocoleasca diatriba frontala
cu G.W. Bush, a dat tonul campaniei pe care a condus-o
pe nota: "nu te lupta cu cel care va riposta"5.
Nuanta cautata de strategul american venea sa intareasca
convingerea sa ca argumentatia periferica desi
delimiteaza candidatul prin contrast cu oponentii sai,
nu e reteta de succes pentru atragerea indecisilor,
absentilor de la vot si neimplicatilor. Proportia
acestora a devenit tot mai importanta de la un an
electoral la altul, in toate democratiile liberale6.
Mobilizarea lor si migratia intre taberele combative
reprezinta acum cheia de bolta a unei campanii de
succes. De aceea Trippi a vazut cel mai pertinent slogan
pentru campania Dean ca fiind, "it's the people,
stupid!"
De ce John Kerry si nu Howard Dean, candidatul la
alegerile prezidentiale din toamna 2004?
Particularitatile sistemului american impun o analiza in
detaliu care depaseste limitele acestei lucrari. Daca
comunicarea politica este o "interactiune
institutionala" (Beciu, 2000:28), raportarea
mass-media la candidatul Howard Dean s-a facut in
defavoarea acestuia din urma. Joe Trippi concluziona la
sfarsitul campaniei: mass-media, de foarte devreme in
cursa electorala, a nominalizat castigatorul: John Kerry7.
Asumptia de la care am pornit tine cont ca in acest
proces de interactiune normele sunt fluide. Drepturile
de autor nu sunt consemnate in vreun brevet. Ideile si
inovatia circula de la o campanie la alta, de la o tara
la alta. Greenberg, Carville & Shrum au fost cu
siguranta atenti la campania lui Dean si, asa cum voi
incerca sa arat, au ales plusurile acestei campanii si
le-au prezentat si staff-ului de campanie a candidatilor
la localele din Romania.
Strategia unei campanii electorale este asezata pe un
fir narativ, un discurs electoral central in consonanta
cu care sunt gandite toate celelalte instrumente de
campanie (declaratii, discursuri, brosuri, pliante,
calendare, postere etc.).
Discursul lui Ioan Rus, candidatul PSD la primaria
Cluj-Napoca, s-a dorit unul pragmatic si punctual,
pentru unitate in diversitate, refuzand argumentatia
nationalista. Fiecare candidat cultiva o constanta a
monologului particularizant8, dar central
pentru argumentele puse in joc la acest moment electoral
a fost mesajul angajarii cetateanului - empowerment
narative. O atare politica s-ar traduce prin gesturi de
curtoazie electorala, mesaje care cuprind nediferentiat
intreg electoratul, aratandu-i respect, incredere,
solicitudine, menite sa legitimeze prezenta candidatului
in cursa electorala.
Unul dintre instrumentele asupra caruia ne oprim,
folosit in campania Dean si respectiv Rus, au fost
scrisorile catre electorat (direct mailing): scrise de
mana de voluntarii campaniei Dean, xerocopii ale unei
scrisori redactate de candidat, in cazul lui Ioan Rus.
Relevanta aici ramane tonalitatea unui discurs pluralist
care nu diferentiaza intre categorii de etnie, clasa,
statut social, varsta, sex, rasa:
"Dragii mei clujeni, Va multumesc pentru increderea acordata inca din primul
tur de scrutin. Va multumesc chiar si celor care nu
m-ati votat, dar care v-ati prezentat la urne, pentru ca
ati dat dovada de spirit civic si incredere in
mecanismele democratice de selectie a liderilor unei
comunitati. Pe cei care din motive obiective sau
subiective nu ati avut posibilitatea sa mergeti la vot,
va invit sa faceti acest lucru, duminica 20 iunie".
Pana la primul tur de scrutin campania a evoluat in
aceasta nota. Previzibil, votul clujenilor urma sa fie
unul de sanctiune pentru primarul in functie inca din
1992. Scrisoarea lui Ioan Rus poate fi vazuta ca o
contrapondere la discursul etnicist al lui Gheorghe
Funar. Cu siguranta ea a fost si asta, dar a fost si o
marturie a faptului ca votantii clujeni erau pregatiti
pentru acest mesaj: electoratul PSD, dar si multi dintre
simpatizantii moderati ai PRM, precum si electoratul
neangajat (scrisoarea a fost distribuita dupa primul tur
de scrutin, cand candidatul PSD a castigat cele mai
multe voturi, 40,17%) erau potential receptivi fata de
el.
Am deschis aceasta scrisoare pentru ca pe plic nu scria
nimic. Cert este ca cel putin primul paragraf a fost
citit de mine si de multi altii, care au primit aceeasi
scrisoare. Votantii indecisi (swinging voters) au putut
sa citeasca un indemn politicos pentru exercitarea unui
drept fundamental. Daca ne gandim la o atitudine
defensiva fata de tot ceea ce inseamna mesaj politic,
atunci aceasta scrisoare ar putea teoretic sa imprime un
efect pozitiv, in beneficiul candidatului: acest tip de
informatie e cu siguranta nou pentru ca nu e unul
periferic (negativ, lovind in contracandidati) sau
nationalist, decodarea sa cognitiva fiind conditionata
afectiv de "o preferinta pentru expunerea la
stimuli noi" (Kapferer, 2002:94).
Pe de alta parte, efectul persuasiv creste exponential
atunci cand la nivel micro-social mesajul ii suscita pe
indivizi sa impartaseasca cu cei apropiati impresia
imprimata la nivelul perceptiei personale: "cheia
influentei in problemele cu implicatii puternice este
transmiterea din gura in gura, si nu mijloacele media
impersonale" (Kapferer, 2002:101).
"Ca primar va voi trata pe toti la fel. Nu voi
favoriza pe nimeni si nici nu voi desconsidera pe
cineva, indiferent de originea sa etnica, de
convingerile sale religioase sau politice. Vreau ca in
urma mea sa ramana fapte, nu vorbe. Va astept alaturi de
mine pentru a construi impreuna Clujul pe care ni-l
dorim". Ansolabehere si Iyengar (Mutz, Sniderman et
al, 1999:114) postuleaza ca daca mesajul
contracandidatilor "functioneaza independent,
atunci efectul publicitatii asupra rezultatului
alegerilor reprezinta in primul rand o functie a
volumului campaniilor respective". De departe, PSD
a avut la dispozitie cele mai multe resurse. Discursul
lui Ioan Rus a fost faptic intarit de intelegerea cu
UDMR si decizia acestei formatiuni de a nu prezenta un
candidat la alegerile din iunie. Efectele pozitive
pentru PSD aduse de aceasta linie au fost evidente: PRM
si Gheorghe Funar au sfarsit pe pozitia a treia, Ioan
Rus a terminat primul in runda din 6 iunie.
Discursul lui Emil Boc, desi aproape simetric, n-a
reusit in primul tur sa se impuna. In fapt, deci,
mesajul lui Ioan Rus a fost mai bine construit,
coagulandu-se intr-un liant etnic (si datorita
intelegerii cu UDMR), captand prin nota sa toleranta
probabil mai multi indecisi decat contracandidatii sai:
electoratul UDMR s-a aratat a fi unul foarte disciplinat
- 80,5% din maghiari au votat cu Rus si respectiv 24,1 %
dintre romani.
Ce n-a inteles Ioan Rus? Notorietatea sa a fost
esafodata pe soclul PSD. In 1996, atunci pentru prima
data candidat la primaria Clujului, el nu reusea sa iasa
din pluton. Ministeriatul i-a sters acest punct negru
din portofoliu. Ioan Rus a devenit o figura de
autoritate in PSD si in structura guvernamentala. In
primavara 2004, intr-o camera obscura a partidului s-a
hotarat reinscrierea sa in cursa electorala pentru
primaria Clujului, la opt ani dupa primul esec.
Avantajul acestei candidaturi parea a fi explicit:
figura de notorietate nationala, personalitate
construita si consacrata in procesul aderarii Romaniei
la Uniunea Europeana, autonoma in campul ideologic, mai
degraba asociata cu o prezenta tehnocrata, o piesa cu
greutate in cercul cel mai inalt al puterii.
Scurt-circuitul acestui fir epic castigator s-a produs
intre cele doua tururi de scrutin. Electoratul lui
Gheorghe Funar, care s-a aratat foarte disciplinat pana
la aceste alegeri9, a abandonat corabia
capitanului lor: in "Adevarul de Cluj" de
vineri 18 iunie 2004 aparea un interviu cu primarul pe
duca, care sugera votantilor fideli lui "ca cel mai
nimerit succesor al sau la Primaria Cluj-Napoca ar fi
candidatul partidului de guvernamant, Ioan Rus"10.
Funar sprijinea pe prima pagina a acestui cotidian local
"marea impacare"11 si, desi el a
obiectat apoi asupra paginarii si titlului acestui
articol intr-un alt ziar local, semnul catre electoratul
sau era prea putin evaziv.
Cu toate acestea, campania lui Ioan Rus nu a putut
transforma bonusul intr-o victorie. Intre timp,
mesajele negative la adresa contracandidatului Emil Boc
au crescut ca numar si vehementa, investindu-se poate
prea putin sau timid in mobilizarea ex-blocului
pro-Funar. Ioan Rus: "sunt un om pragmatic,
rational si am facut cele mai putine promisiuni...
Atragerea de investitii masive pentru redinamizarea
economiei clujene prin crearea unor locuri de munca
stabile si bine platite si cresterea nivelului de trai
al clujenilor... Masuri sporite pentru protectia sociala
a categoriilor defavorizate". Mesajul lui Emil Boc
avea la baza aceleasi substante: "in perioada
mandatului meu de primar, Clujul va redeveni un oras
normal, iar viata economica, sociala si culturala va
intra si ea in normalitate"12.
Diferentierea celor doua mesaje nu putea fi realizata la
acest nivel al propunerilor programatice. Atacurile la
persoana nu puteau fi gandite decat pe baza principiului
Ansolabehere si Iyengar (Mutz, Sniderman et al, 1999),
care au constatat ca publicitatea negativa este
practicata in primul rand sub imperativul ripostei
proportionale. Un candidat care ignora aceste atacuri
poate lasa impresia ca ele sunt adevarate sau ca el nu
este cel mai puternic (nu are instinctele de
supravietuire cele mai dezvoltate).
In opinia noastra, desi Ioan Rus a facut cei mai multi
pasi inspre electoratul PRM, cu ajutorul lui Gheorghe
Funar, el a fost dezavantajat in primul rand de
conjunctura de imagine a PSD ca perdant in marile centre
urbane ale tarii. O relevanta puternica o are si ipoteza
atractiei noului pentru populatia chemata din nou la
urne: tocmai "lipsa de experienta"13
a lui Emil Boc, imaginea sa de outsider i-a fascinat pe
alegatori. Erodarea PSD in actul de guvernare al
ultimului ciclu electoral si-a spus cuvantul. Rocada
trebuia sa fie una radicala, cel putin in aparenta sau
in euforia momentului: "alianta PNL-PD si
candidatul acesteia... nu vor realiza nici un troc
politic sau intelegere cu PRM, UDMR sau PSD pe seama
voturilor clujenilor... functiile publice alese se
castiga prin votul cetatenilor si nu prin protocoale sau
intelegeri secrete"14.
Cum putea castiga vice-presedintele
PSD?
Ioan Rus a iesit insa din tiparul confruntarii
democratice conventionale imediat dupa aflarea
rezultatelor. Desi se declarase "pregatit sa
gestionez(e) si un esec", el a derapat brusc spre
afirmatii sanctiune pentru electorat: programul
reconcilierii interetnice si interconfesionale, prin
excelenta chintesenta integrarii europene nu a avut
castig de cauza data fiind imaturitatea si lipsa de
viziune a votantilor. Astfel, el se intorcea, circular,
de la figura candidatului moderat, tolerant, pragmatic,
la atitudinea de birocrat autoritar, chemat sa rezolve o
situatie.
"It's the people, stupid!"
Literatura consacrata procesului de influentare
conceptualizeaza, prin intermediul variabilei
subiectivitatea atitudinala a publicului (Kapferer,
2002:102), rezultatul cercetarilor empirice care au
aratat ca fiecare individ cauta cu predilectie sa se
expuna la informatii concordante cu opiniile personale.
Esentiala pentru strategia electorala este segmentarea
publicului tinta conform subiectivitatii delimitate cu
ajutorul instrumentelor specifice (sondaje de opinie,
focus group etc.) si coagularea unor mesaje
omogenizabile cu opiniile deja existente. In plus,
pentru inserarea informatiilor electorale intre
convingerile deja consacrate, ale fiecarui elector, cel
mai pertinent mecanism este acela al contactului direct,
fie al candidatului, fie al voluntarilor de campanie, cu
cat mai multi membri ai corpului electoral.
Diagnoza incercata in paragrafele de mai sus distinge
naratiunea campaniei Ioan Rus reflectata in anumite
instrumente de campanie (scrisori directe, pliante,
brosuri, postere etc.), in afara unei observatii
exhaustive a desfasurarii sale in mass-media locale. Nu
am luat in discutie politica de informare ci pe aceea de
influentare a alegatorului, care avand rezervele
amintite, ramane sa fie convins de validitatea si
utilitatea mesajelor si programelor propuse.
Importante in acest proces trebuia sa fie retelele de
comunicare intre persoane (Kapferer, 2002:101). In
acest scop, o politica de voluntariat bine articulata,
intr-un oras universitar unde populatia studenteasca are
dinamismul necesar unei asemenea implicari directe, ar
fi permis acoperirea unui teren extrem de relevant
pentru obiectivul major al campaniei: atragerea
indecisilor, a absentilor si a ex-electoratului
pro-Funar. Un potential semnificativ, dar putin
exploatat15 de toate echipele, l-ar fi avut
si internetul, mai ales prin zonele de interactivitate
(open debate forums, chat lists) semnalabile prin
intermediul instrumentelor amintite (pliante, brosuri,
postere etc.).
NOTE
1 Vezi Enext, www.enext.ro, 04.04.2004
2 Si Gerhardt Schroeder a apelat la
serviciile lor. Vezi din nou Enext
3 "Le Point" # 1633, 2 ianuarie
2004
4 Documentarul "CNN Presents",
07.03.2004, "The Dean Campaign"
5 Ibid. "CNN Presents". Joe Trippi:
"don't fight the guy who will finght you
back!"
6 La prezidentialele americane din 1996 a
participat doar 49% din electorat. In 2000, proportia a
fost de 51%. Absenteismul cel mai pronuntat a fost
inregistrat intre tineri. Fenomenul a fost explicat in
primul rand prin disiparea liniilor ideologice si
programatice ale partidelor, cinism si schimbarea de
generatie. Pentru detalii suplimentare vezi Miller &
Shank "New American Voter", 1996. Nici Romania
nu face exceptie: la primul tur al alegerilor locale din
iunie 2004 a votat doar 50,11% din populatia cu drept de
vot.
7 Ibid. "CNN Presents"
8 Gh. Funar: Cluj-Napoca nu a fost si nu
va fi niciodata Kolozsvar; Ioan Rus: sunt un om
pragmatic, rational… probabil oamenii au apreciat si
activitatea mea ca ministru al Administratiei si
Internelor; Emil
Boc: rezultatele alegerilor locale au aceeasi
semnificatie: inceputul sfarsitului pentru partidul
corupt PSD. (Funar - pliant - programul guvernarii
locale: Rus/Boc in "Gazeta de Cluj", 14-20
iunie 2004)
9 PRM - un partid cu figuri autoritare care
au construit un discurs al miturilor colective
prezervate in fiinta institutiilor de traditie - armata,
biserica etc.
10 "Adevarul de (la) Cluj",
"Ziarul Clujeanului", 21 iunie 2004.
11 Ibid. "Ziarul Clujeanului"
12 Alegeti-va primarul!", "Gazeta
de Cluj", 14-20 iunie 2004. Raspunsul candidatilor
la cererea reporterului: "numiti trei prioritati
ale viitoarei administratii locale".
13 Ibid. "Gazeta de Cluj", 14-20
iunie 2004
14 Ibid. "Gazeta de Cluj"
15 La universitatile din Cluj sunt in prezent
scolarizati aproximativ saizeci de mii de studenti (vezi
paginile de Internet ale fiecarei universitati clujene),
cu totii rezidenti ai orasului si deci cu drept de vot
la alegerile locale. Toate universitatile pun la
dispozitia studentilor retele proprii de calculatoare si
acces la Internet. In plus, in Cluj exista aproximativ
treizeci de cafenele Internet si opt furnizori de
servicii Internet. Vezi
http://www.cluj.info/adrese/internet-cafe/8 (consultata
la 15.07.2004).
REFERINTE BIBLIOGRAFICE:
Beciu C. Comunicare politica, Comunicare.ro, Bucuresti,
2002
Beciu C. Politica discursiva, Polirom, Iasi, 2000
Curren J., Gurevitch M. et al. Mass Media and
Society,
Arnold, Londra, 2000
Kapferer, J-N. Caile persuasiunii, Comunicare.ro,
Bucuresti, 2002
Mutz D.C., Sniderman P.M. Political Persuasion and
Attitude Change, University of Michigan Press, 1999
Stoiciu A. Comunicarea politica: cum se vand idei si
oameni, Humanitas-Libra, Bucuresti, 2000
DAN MERCEA - Licentiat, Facultatea de
Studii Europene, Universitatea Babes-Bolyai; B.A. (H.)
Stiinte Politice, Nottingham Trent University;
Masterand, Stiinte Politice si Economie Politica,
Central European University.
sus
|