| Comunicarea politica:
                        argumentul subiectivitatii
 Studiu de caz - campania Ioan Rus
 DAN MERCEA 
							This case study aims a punctual
                        observation of the electoral moment May-June 2004. Local
                        elections have left place for studying the communication
                        techniques of the candidates, and even more important,
                        for anticipating the new currents implemented by
                        specialists and a possible unveiling of the campaign
                        strategies adopted for autumn's presidential elections.
                        The study is focused on the communication strategy of
                        one of the teams participating in the elections for
                        mayoralty of Cluj-Napoca: Social Democrat Party and its
                        candidate, Ioan Rus. Comunicarea politica - punere in
                        coordonate
 De la intarirea unei linii ideologice care permitea o
                        polarizare neta a claselor sociale in nuclee partinice,
                        la varsta expansiunii media vizuale, a extinderii
                        exponentiale a audientei politice si atingand zenitul in
                        actuala afluenta informationala, evolutia comunicarii
                        politice a facut astazi corp comun cu divertismentul
                        mediatic (Curren, Gurevitch, 2000: 156 apud Blumler,
                        Kavanagh 1999). Curren si Gurevitch (Curren, Gurevitch,
                        et al 2000:157) afirmau ca fluxurile mediatice la nivel
                        global, dar si particular, in interiorul democratiilor
                        de ultima generatie, se internationalizeaza, date fiind
                        circumstantele politico-economice si culturale ale
                        transnationalizarii. Au aparut astfel concurente
                        multiple, toate fiind convergente in competitia
                        pentru acces in sfera publica de informare. Actorul
                        politic care acum urca pe scena electorala are in fata
                        nu doar pericolul unei concurente orizontale, venita din
                        partea oponentilor sai ci si al uneia verticale,
                        generata atat de politicile de management comercial ale
                        mass-media (abundenta programelor de divertisment,
                        canelele de stiri 24/7, presiunea formala a pietei si
                        cea de taina a altor institutii de autoritate), cat si
                        de pozitia cetateanului in raport cu coordonatele sferei
                        sale socio-politice (accesul la informatie, pluralismul
                        opiniilor, privilegiul atitudinii critice si sanctiunea
                        absenteismului).
 
 Porii vizibil deschisi ai culturii politice romanesti au
                        dus la aproprierea unor principii de functionare a
                        vietii politice, cu valoare universala. Mai intai forma populara
                        a jocului politic a cerut remontarea scenei in mijlocul
                        corpului social. Politica inalta e intr-un proces
                        de deconstruire, desi inca nefinalizat. Agenda politica
                        e intr-o devenire eteroclita, unde grupuri de interes si
                        subculturi iau nastere sau se consolideaza. Apoi,
                        diversificarea a cerut extinderea sectorului de servicii
                        specializate. Expertii punerii in scena sunt cautati
                        pentru a gasi traiectoria ideala a partidelor, in
                        absenta imperativelor ideologice: de la indivizii
                        puternic bine informati (pluralitate a surselor
                        audio-vizuale si presa), critici in fata acesteia, la
                        rezistenta unor grupuri in fata expunerilor la mesajele
                        politice sau la consumatorii frugali ai acesteia, cu
                        totii trebuie cuprinsi in schema tactica a luptei
                        electorale. Subiectivitatea lor trebuie cunoscuta pentru
                        a compatibiliza mesajul politic cu asteptarile lor.
                        (vezi J.N. Kapferer 2002)
 
 Alinierea mai mult sau mai putin fidela la un astfel de
                        model se produce intr-un timp istoric scurt, daca punem
                        in balanta cazul zoon politikon-ului
                        romanesc.
 
 Acest studiu de caz isi propune o observare punctuala a
                        momentului electoral mai-iunie 2004. Alegerile locale
                        lasa loc decelarii tehnicilor de comunicare ale
                        concurentilor, dar poate mai important, permite
                        anticiparea unor noi curente implementate de
                        practicienii din domeniu si probabila devoalare a
                        strategiilor de campanie pentru prezidentialele din
                        toamna.
 
 Lentila critica a acestui studiu va fi focalizata asupra
                        gestionarii si varietatii persuasiunii de campanie
                        intr-o succinta analiza a contractului de comunicare
                        prezentat de una dintre echipele inscrise la alegerile
                        pentru primaria Cluj-Napoca: Partidul Social Democrat si
                        candidatul sau, Ioan Rus.
 Contractul de comunicare - naratiunea
 Postulatul operational cauta aici constructia unei
                        analize comparative: opinia publica cunoaste relatia
                        contractuala a Partidului Social Democrat cu expertii
                        americani ai "spectacolului" si comunicarii
                        politice (Beciu, 2000: 28), reprezentantii firmei
                        Greenberg, Carville and Shrum. Ideile lor, dar nu doar
                        ele, se vor regasi si in fibrele alegerilor din toamna.
                        Acest fapt ne provoaca sa incercam aici o comparatie in
                        cateva puncte pe care le-am considerat semnificative, in
                        privinta tehnicilor, intre campania candidatului PSD la
                        primaria Cluj-Napoca si campania pentru alegerile
                        primare (primaries) a candidatului democrat Howard Dean,
                        condusa de un strateg non-conformist si inovator, Joe
                        Trippi.
 Despre Greenberg, Carville & Shrum
 James Carville a montat campania care in 1992 l-a
                        transformat pe guvernatorul unui stat din  Deep South-ul
                        american, Arkansas, un intrus in spatiul politic din
                        capitala americana, Bill Clinton, in cel de-al patruzeci
                        si doilea presedinte american (vezi filmul campaniei,
                        "The War Room"). Robert Shrum a stat in
                        spatele campaniei candidatului democrat la presedintie,
                        George McGovern, in 1972, fiind si consultant al
                        presedintelui Bill Clinton si al vicepresedintelui Al
                        Gore, dar si al Partidului Laburist britanic. In 1999 a
                        devenit si consultant electoral al Partidului Laburist
                        israelian, condus atunci de Ehud Barak. Stanley
                        Greenberg a fost la randu-i implicat in campaniile lui
                        Bill Clinton si Tony Blair, dar si a presedintelui
                        sud-african Nelson Mandela. Tal Silberstein, presedinte
                        executiv al acestei companii si piesa activa in campania
                        PSD, l-a asistat pe Ehud Barak sa-si adjudece in 1999
                        portofoliul de premier al Israelului1.
 
 Motivul prezentei acestor consultanti pe piata
                        romaneasca il putem, cred, gasi in cateva din
                        urmatoarele circumstante: cresterea, dinamizarea si
                        maturizarea pietei; stimulentul fondurilor puse in joc
                        (si aici chiar daca nu suntem in masura sa evocam
                        precizia unui raport de audit, putem invoca cifrele
                        amintite de media romaneasca - PSD a cheltuit dublu fata
                        de totalul sumelor cheltuite de celelalte partide, 42
                        milioane USD la nivel national); inovatia pe care
                        toposul politic romanesc o poate asimila si poate nu in
                        ultimul rand si simpatiile social-democrate ale acestor
                        consultanti, pe care aici nu le putem decat intui2.
 
						Joe Trippi si Greenberg, Carville &
                        Shrum?
 Daca in 1992 Bill Clinton arata cu degetul si spunea
                        "it's the economy, stupid!", in 2003-2004,
                        Howard Dean, si el un personaj marginal al vietii
                        politice americane, guvernator al statului Vermont,
                        adapta formula de succes: "it's the people,
                        stupid!" Constructia campaniei Dean a fost gandita
                        avand incastrata in fundatie principiul: mobilizarea
                        politica este epitomul regimului democratic
                        reprezentativ. Batalia electorala trebuie deci purtata
                        pe fiecare strada, angajand cat mai multi voluntari,
                        batand la fiecare poarta, orientandu-ti obiectivele
                        inspre deconstruirea inertiei corpului social care a
                        ajuns sa perceapa tot mai acut cresterea distantei fata
                        de puterea politica. Un astfel de panaceu trebuia sa
                        serveasca atat in mobilizarea vocilor neauzite cat si
                        pentru asigurarea resurselor de campanie. Dean le-a spus
                        sustinatorilor sai: "organizati-va si noi va vom
                        sustine"3. Si a reusit, trezind
                        responsabilitatea fata de rezultatul final in fiecare
                        dintre voluntari: doua milioane de americani au
                        contribuit la campania candidatului, esentiala aici
                        fiind folosirea Internetului pentru facilitarea
                        interactiunii (www.meetup.com;
                        www.MoveOn.org);
                        voluntarii din campanie s-au regasit pe Internet si au
                        folosit acest instrument cu un randament nemaiintalnit
                        pana acum, insa nu au uitat sa bata si la usile
                        oamenilor care probabil mergeau la vot pentru prima
                        data, incercand sa le arate ca pentru aceasta campanie
                        rezonanta cu interesele specifice ale fiecaruia e
                        fundamentala. Tot voluntarii au scris, de mana, o suta
                        optsprezece mii de scrisori, pentru alegatorii din
                        primele state unde s-a decis cine va deveni candidatul
                        Partidului Democrat la alegerile prezidentiale (Iowa,
                        New Hampshire). Staff-ul de campanie s-a intalnit de
                        multe ori in cafenele si baruri, sub privirile ochiului
                        public4 (canvassing - tehnica
                        "contactelor in mijlocul targului"; vezi
                        Stoiciu, 2000:56). Programatic, Dean, desi cu viziuni
                        clar "liberale", in acceptiunea americana a
                        termenului, s-a pozitionat undeva  la mijlocul
                        drumului,
                        insusindu-si ereditatea lui Bill Clinton.
 
 Joe Trippi, desi nu putea sa ocoleasca diatriba frontala
                        cu G.W. Bush, a dat tonul campaniei pe care a condus-o
                        pe nota: "nu te lupta cu cel care va riposta"5.
                        Nuanta cautata de strategul american venea sa intareasca
                        convingerea sa ca argumentatia periferica desi
                        delimiteaza candidatul prin contrast cu oponentii sai,
                        nu e reteta de succes pentru atragerea indecisilor,
                        absentilor de la vot si neimplicatilor. Proportia
                        acestora a devenit tot mai importanta de la un an
                        electoral la altul, in toate democratiile liberale6.
                        Mobilizarea lor si migratia intre taberele combative
                        reprezinta acum cheia de bolta a unei campanii de
                        succes. De aceea Trippi a vazut cel mai pertinent slogan
                        pentru campania Dean ca fiind, "it's the people,
                        stupid!"
 
 De ce John Kerry si nu Howard Dean, candidatul la
                        alegerile prezidentiale din toamna 2004?
                        Particularitatile sistemului american impun o analiza in
                        detaliu care depaseste limitele acestei lucrari. Daca
                        comunicarea politica este o "interactiune
                        institutionala" (Beciu, 2000:28), raportarea
                        mass-media la candidatul Howard Dean s-a facut in
                        defavoarea acestuia din urma. Joe Trippi concluziona la
                        sfarsitul campaniei: mass-media, de foarte devreme in
                        cursa electorala, a nominalizat castigatorul: John Kerry7.
 
 Asumptia de la care am pornit tine cont ca in acest
                        proces de interactiune normele sunt fluide. Drepturile
                        de autor nu sunt consemnate in vreun brevet. Ideile si
                        inovatia circula de la o campanie la alta, de la o tara
                        la alta. Greenberg, Carville & Shrum au fost cu
                        siguranta atenti la campania lui Dean si, asa cum voi
                        incerca sa arat, au ales plusurile acestei campanii si
                        le-au prezentat si staff-ului de campanie a candidatilor
                        la localele din Romania.
 
 Strategia unei campanii electorale este asezata pe un
                        fir narativ, un discurs electoral central in consonanta
                        cu care sunt gandite toate celelalte instrumente de
                        campanie (declaratii, discursuri, brosuri, pliante,
                        calendare, postere etc.).
 
 Discursul lui Ioan Rus, candidatul PSD la primaria
                        Cluj-Napoca, s-a dorit unul pragmatic si punctual,
                        pentru unitate in diversitate, refuzand argumentatia
                        nationalista. Fiecare candidat cultiva o constanta a
                        monologului particularizant8, dar central
                        pentru argumentele puse in joc la acest moment electoral
                        a fost mesajul angajarii cetateanului -  empowerment
                        narative. O atare politica s-ar traduce prin gesturi de
                        curtoazie electorala, mesaje care cuprind nediferentiat
                        intreg electoratul, aratandu-i respect, incredere,
                        solicitudine, menite sa legitimeze prezenta candidatului
                        in cursa electorala.
 
 Unul dintre instrumentele asupra caruia ne oprim,
                        folosit in campania Dean si respectiv Rus, au fost
                        scrisorile catre electorat (direct mailing): scrise de
                        mana de voluntarii campaniei Dean, xerocopii ale unei
                        scrisori redactate de candidat, in cazul lui Ioan Rus.
                        Relevanta aici ramane tonalitatea unui discurs pluralist
                        care nu diferentiaza intre categorii de etnie, clasa,
                        statut social, varsta, sex, rasa:
 
							
							"Dragii mei clujeni,Va multumesc pentru increderea acordata inca din primul
                        tur de scrutin. Va multumesc chiar si celor care nu
                        m-ati votat, dar care v-ati prezentat la urne, pentru ca
                        ati dat dovada de spirit civic si incredere in
                        mecanismele democratice de selectie a liderilor unei
                        comunitati. Pe cei care din motive obiective sau
                        subiective nu ati avut posibilitatea sa mergeti la vot,
                        va invit sa faceti acest lucru, duminica 20 iunie".
 Pana la primul tur de scrutin campania a evoluat in
                        aceasta nota. Previzibil, votul clujenilor urma sa fie
                        unul de sanctiune pentru primarul in functie inca din
                        1992. Scrisoarea lui Ioan Rus poate fi vazuta ca o
                        contrapondere la discursul etnicist al lui Gheorghe
                        Funar. Cu siguranta ea a fost si asta, dar a fost si o
                        marturie a faptului ca votantii clujeni erau pregatiti
                        pentru acest mesaj: electoratul PSD, dar si multi dintre
                        simpatizantii moderati ai PRM, precum si electoratul
                        neangajat (scrisoarea a fost distribuita dupa primul tur
                        de scrutin, cand candidatul PSD a castigat cele mai
                        multe voturi, 40,17%) erau potential receptivi fata de
                        el.
 Am deschis aceasta scrisoare pentru ca pe plic nu scria
                        nimic. Cert este ca cel putin primul paragraf a fost
                        citit de mine si de multi altii, care au primit aceeasi
                        scrisoare. Votantii indecisi (swinging voters) au putut
                        sa citeasca un indemn politicos pentru exercitarea unui
                        drept fundamental. Daca ne gandim la o atitudine
                        defensiva fata de tot ceea ce inseamna mesaj politic,
                        atunci aceasta scrisoare ar putea teoretic sa imprime un
                        efect pozitiv, in beneficiul candidatului: acest tip de
                        informatie e cu siguranta nou pentru ca nu e unul
                        periferic (negativ, lovind in contracandidati) sau
                        nationalist,  decodarea sa cognitiva fiind conditionata
                        afectiv de "o preferinta pentru expunerea la
                        stimuli noi" (Kapferer, 2002:94).
 
 Pe de alta parte, efectul persuasiv creste exponential
                        atunci cand la nivel micro-social mesajul ii suscita pe
                        indivizi sa impartaseasca cu cei apropiati impresia
                        imprimata la nivelul perceptiei personale: "cheia
                        influentei in problemele cu implicatii puternice este
                        transmiterea din gura in gura, si nu mijloacele media
                        impersonale" (Kapferer, 2002:101).
 
 "Ca primar va voi trata pe toti la fel. Nu voi
                        favoriza pe nimeni si nici nu voi desconsidera pe
                        cineva, indiferent de originea sa etnica, de
                        convingerile sale religioase sau politice. Vreau ca in
                        urma mea sa ramana fapte, nu vorbe. Va astept alaturi de
                        mine pentru a construi impreuna Clujul pe care ni-l
                        dorim". Ansolabehere si Iyengar (Mutz, Sniderman et
                        al, 1999:114) postuleaza ca daca mesajul
                        contracandidatilor "functioneaza independent,
                        atunci efectul publicitatii asupra rezultatului
                        alegerilor reprezinta in primul rand o functie a
                        volumului campaniilor respective". De departe, PSD
                        a avut la dispozitie cele mai multe resurse. Discursul
                        lui Ioan Rus a fost faptic intarit de intelegerea cu
                        UDMR si decizia acestei formatiuni de a nu prezenta un
                        candidat la alegerile din iunie. Efectele pozitive
                        pentru PSD aduse de aceasta linie au fost evidente: PRM
                        si Gheorghe Funar au sfarsit pe pozitia a treia, Ioan
                        Rus a terminat primul in runda din 6 iunie.
 
 Discursul lui Emil Boc, desi aproape simetric, n-a
                        reusit in primul tur sa se impuna. In fapt, deci,
                        mesajul lui Ioan Rus a fost mai bine construit,
                        coagulandu-se intr-un liant etnic (si datorita
                        intelegerii cu UDMR), captand prin nota sa toleranta
                        probabil mai multi indecisi decat contracandidatii sai:
                        electoratul UDMR s-a aratat a fi unul foarte disciplinat
                        - 80,5% din maghiari au votat cu Rus si respectiv 24,1 %
                        dintre romani.
 
 Ce n-a inteles Ioan Rus? Notorietatea sa a fost
                        esafodata pe soclul PSD. In 1996, atunci pentru prima
                        data candidat la primaria Clujului, el nu reusea sa iasa
                        din pluton. Ministeriatul i-a sters acest punct negru
                        din portofoliu. Ioan Rus a devenit o figura de
                        autoritate in PSD si in structura guvernamentala. In
                        primavara 2004, intr-o camera obscura a partidului s-a
                        hotarat reinscrierea sa in cursa electorala pentru
                        primaria Clujului, la opt ani dupa primul esec.
 
 Avantajul acestei candidaturi parea a fi explicit:
                        figura de notorietate nationala, personalitate
                        construita si consacrata in procesul aderarii Romaniei
                        la Uniunea Europeana, autonoma in campul ideologic, mai
                        degraba asociata cu o prezenta tehnocrata, o piesa cu
                        greutate in cercul cel mai inalt al puterii.
 
 Scurt-circuitul acestui fir epic castigator s-a produs
                        intre cele doua tururi de scrutin. Electoratul lui
                        Gheorghe Funar, care s-a aratat foarte disciplinat pana
                        la aceste alegeri9, a abandonat corabia
                        capitanului lor: in "Adevarul de Cluj" de
                        vineri 18 iunie 2004 aparea un interviu cu primarul pe
                        duca, care  sugera votantilor fideli lui "ca cel mai
                        nimerit succesor al sau la Primaria Cluj-Napoca ar fi
                        candidatul partidului de guvernamant, Ioan Rus"10.
                        Funar sprijinea pe prima pagina a acestui cotidian local
                        "marea impacare"11 si, desi el a
                        obiectat apoi asupra paginarii si titlului acestui
                        articol intr-un alt ziar local, semnul catre electoratul
                        sau era prea putin evaziv.
 
 Cu toate acestea, campania lui Ioan Rus nu a putut
                        transforma bonusul intr-o victorie. Intre timp,
                        mesajele negative la adresa contracandidatului Emil Boc
                        au crescut ca numar si vehementa, investindu-se poate
                        prea putin sau timid in mobilizarea ex-blocului
                        pro-Funar. Ioan Rus: "sunt un om pragmatic,
                        rational si am facut cele mai putine promisiuni...
                        Atragerea de investitii masive pentru redinamizarea
                        economiei clujene prin crearea unor locuri de munca
                        stabile si bine platite si cresterea nivelului de trai
                        al clujenilor... Masuri sporite pentru protectia sociala
                        a categoriilor defavorizate". Mesajul lui Emil Boc
                        avea la baza aceleasi substante: "in perioada
                        mandatului meu de primar, Clujul va redeveni un oras
                        normal, iar viata economica, sociala si culturala va
                        intra si ea in normalitate"12.
                        Diferentierea celor doua mesaje nu putea fi realizata la
                        acest nivel al propunerilor programatice. Atacurile la
                        persoana nu puteau fi gandite decat pe baza principiului
                        Ansolabehere si Iyengar (Mutz, Sniderman et al, 1999),
                        care au constatat ca publicitatea negativa este
                        practicata in primul rand sub imperativul ripostei
                        proportionale. Un candidat care ignora aceste atacuri
                        poate lasa impresia ca ele sunt adevarate sau ca el nu
                        este cel mai puternic (nu are instinctele de
                        supravietuire cele mai dezvoltate).
 
 In opinia noastra, desi Ioan Rus a facut cei mai multi
                        pasi inspre electoratul PRM, cu ajutorul lui Gheorghe
                        Funar, el a fost dezavantajat in primul rand de
                        conjunctura de imagine a PSD ca perdant in marile centre
                        urbane ale tarii. O relevanta puternica o are si ipoteza
                        
                        atractiei noului pentru populatia chemata din nou la
                        urne: tocmai "lipsa de experienta"13
                        a lui Emil Boc, imaginea sa de outsider i-a  fascinat pe
                        alegatori. Erodarea PSD in actul de guvernare al
                        ultimului ciclu electoral si-a spus cuvantul. Rocada
                        trebuia sa fie una radicala, cel putin in aparenta sau
                        in euforia momentului: "alianta PNL-PD si
                        candidatul acesteia... nu vor realiza nici un troc
                        politic sau intelegere cu PRM, UDMR sau PSD pe seama
                        voturilor clujenilor... functiile publice alese se
                        castiga prin votul cetatenilor si nu prin protocoale sau
                        intelegeri secrete"14.
 Cum putea castiga vice-presedintele
                        PSD?
 Ioan Rus a iesit insa din tiparul confruntarii
                        democratice conventionale imediat dupa aflarea
                        rezultatelor. Desi se declarase "pregatit sa
                        gestionez(e) si un esec", el a derapat brusc spre
                        afirmatii sanctiune pentru electorat: programul
                        reconcilierii interetnice si interconfesionale, prin
                        excelenta chintesenta integrarii europene nu a avut
                        castig de cauza data fiind imaturitatea si lipsa de
                        viziune a votantilor. Astfel, el se intorcea, circular,
                        de la figura candidatului moderat, tolerant, pragmatic,
                        la atitudinea de birocrat autoritar, chemat sa rezolve o
                        situatie.
 "It's the people, stupid!"
 Literatura consacrata procesului de influentare
                        conceptualizeaza, prin intermediul variabilei 
                        subiectivitatea atitudinala a publicului  (Kapferer,
                        2002:102), rezultatul cercetarilor empirice care au
                        aratat ca fiecare individ cauta cu predilectie sa se
                        expuna la informatii concordante cu opiniile personale.
                        Esentiala pentru strategia electorala este segmentarea
                        publicului tinta conform subiectivitatii delimitate cu
                        ajutorul instrumentelor specifice (sondaje de opinie,
                        focus group etc.) si coagularea unor mesaje
                        omogenizabile cu opiniile deja existente. In plus,
                        pentru inserarea informatiilor electorale intre
                        convingerile deja consacrate, ale fiecarui elector, cel
                        mai pertinent mecanism este acela al contactului direct,
                        fie al candidatului, fie al voluntarilor de campanie, cu
                        cat mai multi membri ai corpului electoral.
 
 Diagnoza incercata in paragrafele de mai sus distinge
                        naratiunea campaniei Ioan Rus reflectata in anumite
                        instrumente de campanie (scrisori directe, pliante,
                        brosuri, postere etc.), in afara unei observatii
                        exhaustive a desfasurarii sale in mass-media locale. Nu
                        am luat in discutie politica de informare ci pe aceea de
                        influentare a alegatorului, care avand rezervele
                        amintite, ramane sa fie convins de validitatea si
                        utilitatea mesajelor si programelor propuse.
 
 Importante in acest proces trebuia sa fie  retelele de
                        comunicare intre persoane (Kapferer, 2002:101). In
                        acest scop, o politica de voluntariat bine articulata,
                        intr-un oras universitar unde populatia studenteasca are
                        dinamismul necesar unei asemenea implicari directe, ar
                        fi permis acoperirea unui teren extrem de relevant
                        pentru obiectivul major al campaniei: atragerea
                        indecisilor, a absentilor si a ex-electoratului
                        pro-Funar. Un potential semnificativ, dar putin
                        exploatat15 de toate echipele, l-ar fi avut
                        si internetul, mai ales prin zonele de interactivitate
                        (open debate forums, chat lists) semnalabile prin
                        intermediul instrumentelor amintite (pliante, brosuri,
                        postere etc.).
 NOTE
 1 Vezi Enext, www.enext.ro, 04.04.2004
 2 Si Gerhardt Schroeder a apelat la
                        serviciile lor. Vezi din nou Enext
 3 "Le Point" # 1633, 2 ianuarie
                        2004
 4 Documentarul "CNN Presents",
                        07.03.2004, "The Dean Campaign"
 5 Ibid. "CNN Presents". Joe Trippi:
                        "don't fight the guy who will finght you
                        back!"
 6 La prezidentialele americane din 1996 a
                        participat doar 49% din electorat. In 2000, proportia a
                        fost de 51%. Absenteismul cel mai pronuntat a fost
                        inregistrat intre tineri. Fenomenul a fost explicat in
                        primul rand prin disiparea liniilor ideologice si
                        programatice ale partidelor, cinism si schimbarea de
                        generatie. Pentru detalii suplimentare vezi Miller &
                        Shank "New American Voter", 1996. Nici Romania
                        nu face exceptie: la primul tur al alegerilor locale din
                        iunie 2004 a votat doar 50,11% din populatia cu drept de
                        vot.
 7 Ibid. "CNN Presents"
 8 Gh. Funar:  Cluj-Napoca nu a fost si nu 
						va fi niciodata Kolozsvar; Ioan Rus:  sunt un om 
						pragmatic, rational… probabil oamenii au apreciat si 
						activitatea mea ca ministru al Administratiei si 
						Internelor; Emil
                        Boc:  rezultatele alegerilor locale au aceeasi
                        semnificatie: inceputul sfarsitului pentru partidul
                        corupt PSD. (Funar - pliant - programul guvernarii
                        locale: Rus/Boc in "Gazeta de Cluj", 14-20
                        iunie 2004)
 9 PRM - un partid cu figuri autoritare care
                        au construit un discurs al miturilor colective
                        prezervate in fiinta institutiilor de traditie - armata,
                        biserica etc.
 10 "Adevarul de (la) Cluj",
                        "Ziarul Clujeanului", 21 iunie 2004.
 11 Ibid. "Ziarul Clujeanului"
 12 Alegeti-va primarul!", "Gazeta
                        de Cluj", 14-20 iunie 2004. Raspunsul candidatilor
                        la cererea reporterului: "numiti trei prioritati
                        ale viitoarei administratii locale".
 13 Ibid. "Gazeta de Cluj", 14-20
                        iunie 2004
 14 Ibid. "Gazeta de Cluj"
 15 La universitatile din Cluj sunt in prezent
                        scolarizati aproximativ saizeci de mii de studenti (vezi
                        paginile de Internet ale fiecarei universitati clujene),
                        cu totii rezidenti ai orasului si deci cu drept de vot
                        la alegerile locale. Toate universitatile pun la
                        dispozitia studentilor retele proprii de calculatoare si
                        acces la Internet. In plus, in Cluj exista aproximativ
                        treizeci de cafenele Internet si opt furnizori de
                        servicii Internet. Vezi 
                        http://www.cluj.info/adrese/internet-cafe/8 (consultata
                        la 15.07.2004).
 REFERINTE BIBLIOGRAFICE:Beciu C.  Comunicare politica, Comunicare.ro, Bucuresti,
                        2002
 Beciu C.  Politica discursiva, Polirom, Iasi, 2000
 Curren J., Gurevitch M. et al.  Mass Media and
                        Society,
                        Arnold, Londra, 2000
 Kapferer, J-N.  Caile persuasiunii, Comunicare.ro,
                        Bucuresti, 2002
 Mutz D.C., Sniderman P.M.  Political Persuasion and
                        Attitude Change, University of Michigan Press, 1999
 Stoiciu A.  Comunicarea politica: cum se vand idei si
                        oameni, Humanitas-Libra, Bucuresti, 2000
 DAN MERCEA - Licentiat, Facultatea de
                        Studii Europene, Universitatea Babes-Bolyai; B.A. (H.)
                        Stiinte Politice, Nottingham Trent University;
                        Masterand, Stiinte Politice si Economie Politica,
                        Central European University.
 
			 
             sus 
              |