Marea schimbare de la Cluj-Napoca
OVIDIU VAIDA
The author makes a detailed analysis of all the candidates for Cluj-Napoca's
mayoralty, with emphasis on the winner's evolution - Emil Boc - and on the
strategy developed by his team, which was favored by others' strategies. The
conclusion sustained by gathered data shows that Boc's victory should have
been not a surprise, given that we faced a new kind of politician and a new
kind of politics for the post-revolution age.
Context politic
Alegerile locale din 2004 din Cluj-Napoca au avut o incarcatura simbolica mult
peste alegerile similare din alti ani sau din alte orase. Daca, de regula,
Bucurestiul capta atentia opiniei publice si a mass-media, in 2004 si Clujul a
devenit un pol important in lupta politica din Romania. La acest fapt au
contribuit mai multi factori.
Cluj-Napoca a fost considerata istoric, capitala Ardealului, element demn de
retinut in conditiile existentei clivajului centru-periferie, manifestat cu
precadere in aceasta regiune.
Dar poate ce a facut orasul special in viata politica romaneasca a fost
istoria post-decembrista a acestuia, istorie care a demonstrat slabiciunile
clasei politice romanesti si ale sistemului politic.
La primele alegeri locale de dupa Revolutia din 1989, primarul Clujului a
devenit nationalistul Gheorghe Funar, reprezentant al PUNR, partid aparut in
1990 ca o replica la infiintarea UDMR. In turul doi al acelor alegeri, Funar a
inaugurat ceea ce va deveni arma sa favorita la toate intrecerile electorale
care vor urma, anume discursul nationalist. Fara a se impune prin realizari
deosebite in plan administrativ, Gheorghe Funar a folosit cu maiestrie
cateva din instrumentele luptei politice, accentuandu-se pe impunerea propriei
imagini politice.
Unei astfel de strategii, celelalte partide nu i-au putut opune alternative de
succes, astfel ca in 1996, Funar si-a adjudecat al doilea succes local. Deja
Clujul devenise binecunoscut in restul tarii nu prin realizari economice,
culturale sau, de ce nu, fotbalistice, ci prin gesturile ce uneori frizau
ridicolul ale primarului.1
Parca aratand ca politica nu este totusi un lucru atat de simplu, filialele
locale ale principalelor partide romanesti nu au reusit nici in 2000 sa
pregateasca candidati competitivi sau macar capabili sa castige alegerile
pentru postul de primar. Ba mai mult, al doilea in intrecerea electorala de
atunci s-a situat reprezentantul UDMR2, care, pentru a nu exacerba votul
etnic, s-a retras din turul doi pentru a permite accesul reprezentantului CDR.
De fapt, succesele electorale ale lui Funar puteau veni ca urmare a unor
campanii electorale bune sau absentei unor adversari pe masura. Dar ce parea
cu adevarat stanjenitor era modul in care primarul isi exercita mandatul si
interactiona cu celelalte institutii. Practic cei 12 ani de mandat au
constituit un nesfarsit sir de scandaluri, gesturi excentrice sau persiflari
ale autoritatilor statului. Rand pe rand, prefectii, consiliul local sau
instantele judecatoresti sau declarat neputincioase in fata primarului Funar
sau au fost pur si simplu sfidate. La finalul mandatului sau din 2004, Funar
avea calitatea de parat in zeci de procese de calomnie, iar Primaria
Cluj-Napoca era angrenata in peste 6.000 de procese.
Totusi, pentru alegerile din 2004, partidele s-au pregatit mult mai bine. Fata
de alte orase, acum Clujul prezenta cateva avantaje. Urmare a centralizarii
excesive a tarii in plan politic si administrativ in epoca comunista, cu
urmari semnificative si in perioada post-decembrista, s-a ajuns la rezultatul,
cel putin in planul selectiei elitelor politice, ca acestea sa provina in
cvasitotalitatea lor din capitala sau sa fi inceput o cariera politica in
capitala. Din acest punct de vedere, Cluj-Napoca prezenta particularitatea ca,
intr-o competitie evident inegala, sa se situeze totusi pe locul doi intrun
clasament al originii clasei politice romanesti. Plecand de la Gheorghe Funar,
presedintele clujean al celui de-al treilea partid ca pondere parlamentara
intre 1992 si 1996 si continuand cu Andrei Marga, unul din cei mai importanti
ministri ai guvernarii 1996-2000 si pentru o perioada, lider al PNTCD,
fenomenul a ajuns la apogeu dupa alegerile din 2000. Guvernul Nastase a inclus
inca de la inceput, trei ministri clujeni, dublati peste un an de purtatorul
de cuvant al guvernului, provenit tot din orasul de pe Somes. Acestora li s-a
alaturat un universitar local, Emil Boc, care a reusit prin tenacitate si
munca sa devina cel mai vizibil parlamentar roman si chiar presedinte executiv
al PD, al doilea in ierarhia partidului dupa liderul Traian Basescu. De
altminteri, chiar dintre cei pomeniti anterior vor fi desemnati
contracandidatii lui Funar in scrutinul pentru primarie.
Competitia electorala a fost influentata inca de la inceput de doua elemente
stabilite la Bucuresti: injghebarea aliantei dintre PNL si PD si decizia lui
Traian Basescu de a nominaliza pe parlamentarii PD in calitate de candidati la
primariile oraselor de resedinta a acestora. Astfel, deputatul Emil Boc a
devenit candidatul Partidului Democrat pentru primarie. Preluand modelul
Bucurestiului, anume cel al listelor comune si candidatilor unici, Clujul a
fost al doilea si singurul oras in afara capitalei in care alianta PNL-PD a
ales varianta ofertei unice.
Pregatit printr-o reteta a la Dancu, care a inclus printre altele un sondaj in
care reprezentantul PSD avea peste 40% in intentiile de vot ale clujenilor,
Vasile Soporan, prefect al judetului, a fost desemnat candidatul PSD. Misiunea
acestuia se anunta destul de grea, intr-un oras cunoscut ca fiind mai degraba
ostil PSD. UDMR a amanat pana aproape de inceperea campaniei electorale
desemnarea unui candidat propriu.
Confirmand parca insemnatatea alegerilor locale din Cluj-Napoca, un alt partid
si-a desemnat unul dintre lideri in competitia electorala locala. Cu un gest
reprezentand mai degraba lipsa de solutii, Actiunea Populara a nominalizat-o
(direct de la centru) pe Smaranda Enache, vicepresedinte al partidului, mai
cunoscuta in calitate de presedinte al Ligii ProEuropa.
In ciuda eforturilor mediatice ale PSD, Vasile Soporan nu a reusit sa se
impuna ca o optiune electorala serioasa. In mediile politice clujene, erau
deja acceptate doua ipoteze: Emil Boc va reusi sa castige din primul tur, sau
in turul doi se vor califica Boc si Funar, cu consecinte pe masura si asupra
configuratiei consiliului local.
Drept care, intr-un gest mult comentat si mediatizat, PSD i-a desemnat
"la pachet" pe cei doi candidati surpriza pentru Bucuresti si
Cluj-Napoca, respectiv Mircea Geoana si Ioan Rus.
Ioan Rus, perceput mult mai pozitiv electoral, a modificat considerabil
mini-sistemul politic local. Prima consecinta a fost prelungirea in plan local
a acordului parlamentar dintre PSD si UDMR: filialele celor doua partide au
semnat un acord prin care maghiarii renuntau la propriul candidat in favoarea
lui Rus, care pleca astfel in intrecerea electorala cu un ipotetic avans de
20%, cifra reprezentand ponderea populatiei maghiare din Cluj, respectiv a
voturilor acesteia.
Campania electorala
Campania electorala a fost relativ calma. Cei trei mari candidati au
prezentat, cum era de asteptat, strategii electorale corespunzatoare pozitiei
in care se aflau: parlamentarul activ, ministrul clujean eficient si primarul
cu mandat foarte lung. De asemenea, a fost si o batalie a bugetelor de
campanie3, dar si a stilului fiecarui partid. Daca in acest ultim segment, PSD
s-a manifestat ca un partid de guvernamant, atotputernic, asezat, cu un ritm
constant, Alianta PNL-PD a prezentat o campanie dinamica, cu multe impulsuri
si replici rapide la actiunile contracandidatilor4, pe cand PRM a avut o
campanie greoaie, cu elemente si chiar sloganuri de la alegerile anterioare.
Ioan Rus
Candidatul PSD a plecat la drum cu imaginea unui individ puternic, un ministru
eficient si serios, care a facut multe pentru Romania (vezi eliminarea
vizelor) si care poate face la fel de multe pentru Cluj-Napoca. S-au utilizat
mai multe sloganuri electorale: "Inimi langa inima Transilvaniei",
"Impreuna pentru Clujul european" si inevitabilul "Votati Ioan
Rus Primar". De asemenea, in calitate de candidat si al UDMR, Ioan Rus
mai propunea si "Marea impacare" intre cetatenii orasului. In
emisiunile televizate5 sau cele de la radio, Rus se prezenta ca un om
priceput, care face totul serios, de la afaceri la administratie. Totusi,
strategie electorala sau simpla eroare umana, candidatul PSD a manifestat in
dese randuri o anume nervozitate, manifestand parca lehamite sau replicand cu
expresii de genul: "Nu ma inveti dumneata pe mine!".6 In acelasi
spectru negativ se poate inscrie si atitudinea oarecum distanta, manifestata
prin imbracamintea in permanenta neagra si absenta oricarui zambet, chiar si
"electoral" in emisiunile televizate sau mai ales de pe afisele
electorale.
Ca tip de publicitate electorala, PSD, dispunand de resurse impresionante7, a
folosit aproape exclusiv genul above-the-line, publicitate electorala
desfasurata in media traditionala (TV-radio, presa, outdoor). Ioan Rus a
evitat "baile de multime", insa a folosit deseori, calitatea sa de
membru al guvernului. La lansarea candidaturi a participat chiar
primul-ministru Adrian Nastase, iar de-a lungul campaniei electorale s-au
perindat prin judet majoritatea membrilor guvernului, cu vesti bune de la FMI
sau inaugurand diverse locatii, toate in prezenta lui Ioan Rus. In acest
context, a fost relevant gestul guvernului de a inaugura la Cluj-Napoca, cu
trei saptamani mai devreme, lucrarile la autostrada Bors-Brasov.
De asemenea, spre finalul campaniei Ioan Rus a evitat si confruntarile directe
de la TV cu contracandidatii sai, la cele anterioare pierzandu-si uneori
cumpatul in fata catorva acuzatii, firesti totusi intr-o campanie.
Tot PSD a fost si singurul partid care a decurs la lovituri sub centura,
publicand in presa locala cateva caricaturi care il prezentau defavorabil pe
Emil Boc.
Emil Boc
Emil Boc a fost primul competitor care si-a lansat candidatura, cu exceptia,
firesc, a lui Gheorghe Funar, primarul in functie si implicit, candidat in
continuare pentru un nou mandat. Campania lui Boc s-a axat pe doi vectori:
unul a fost cel al propriei imagini, iar al doilea incerca sa lege persoana
candidatului de Alianta PNL-PD, care doar in judetul Cluj, avea liste comune
la consiliile locale ale oraselor si la consiliul judetean. Candidatul PNL-PD
s-a prezentat in campanie ca un om obisnuit, apropiat de oameni. Sloganurile
de campanie au fost in acelasi ton: "DA, e timpul!", "Boc,
vecinul tau de bloc" sau "Arde-i pe corupti!", slogan
binecunoscut, importat din Bucuresti, avand in grafica un ardei iute in
locul literei "i". Emil Boc a mai prezentat si cateva elemente
originale, evitand, de pilda, utilizarea clasicului, dar redundantului
"Votati Emil Boc primar", prezentand, in schimb, in premiera pentru
Cluj-Napoca, scrisori personalizate pentru fiecare cartier sau pliante cu
programul campionatului european de fotbal. Boc a fost, de altfel, si singurul
candidat cu pagina de Internet proprie.
Un alt atu al lui Emil Boc a fost folosirea unei particularitati a orasului
Cluj-Napoca, anume faptul ca este un important centru universitar8. In
conditiile in care studentii din alte localitati au dreptul sa voteze in
orasul in care isi urmeaza studiile, Emil Boc a desfasurat o campanie activa
in campusurile studentesti, ajutat fiind si de faptul ca este cadru didactic
in activitate si cel mai tanar dintre cei trei candidati.9
Spre deosebire de Ioan Rus, beneficiind si de imaginea de politician apropiat
de oameni (aducand oarecum cu stilul lui Ion Iliescu), Emil Boc si alaturi de
el, Alianta PNL-PD, au desfasurat o campanie below-the-line, publicitate
electorala bazata pe intalniri electorale, corespondenta sau spectacole. De
altfel, una dintre zonele in care Boc a punctat corespunzator au fost tocmai
"baile de multime", ocolite de ceilalti candidati.10
Gheorghe Funar
Primarul in exercitiu a pornit in campanie cu aceeasi incredere pe care a
manifesta-o mereu in politica: cea a victorie depline.11 Intr-un clasament
informal al imaginii in campanie, insa, candidatul PRM s-a clasat dupa cei ai
PSD si Aliantei. Gheorghe Funar s-a prezentat in fata electoratului ca un
primar gospodar, care a realizat multe pentru oras, dar care trebuie sa-si
continue proiectele. In acest sens, unul dintre sloganuri a fost relativ bine
ales: "Unitate si continuitate la Cluj-Napoca (s.n.)". Sloganul
principal de campanie insa, "Unii vorbesc, Funar construieste" a
avut destule hibe. In primul rand, forta in mod inutil o rima, apoi incerca
sa-l prezinte pe candidat ca pe gospodar cu multe constructii la activ, in
conditiile in care principala critica adusa acestuia in campanie a fost tocmai
absenta acestora, accentuand astfel aceasta nereusita a primarului, in loc sa
o mascheze. De altfel, sloganurile acestuia nu au fost prezentate etapizat,
sau in circumstante diferite, ci ingramadite toate pe acelasi pliant12.
Gheorghe Funar a avut de surmontat si dezavantajul uzurii adusa de cei 12 ani
de mandat. Acesta nici nu a insistat foarte mult pe realizarile fostelor
mandate, ci a insistat pe proiectele viitoare. Daca unele priveau chestiuni
comune sau de interes general, gen locuinte, piete sau strazi, cateva
propuneri purtau marca originalitatii lui Gheorghe Funar: constructia unei
gradini zoologice, a unui parc de distractii, a unui hipodrom si unei replici,
in marime naturala, a Columnei lui Traian.
Striviti literalmente de batalia dintre cei "trei mari", ceilalti
candidati au reusit cu greutate sa-si faca auzite ofertele electorale. Sarcina
acestora a fost cu atat mai dificila cu cat acestia nu facusera nici un fel de
precampanie electorala, fiind in cele mai multe cazuri, complet necunoscuti
electoratului clujean, cu exceptia targ-muresencei Smarandei Enache, o solutie
de avarie a AP.13 Se cuvin amintite eforturile URR, cu cateva elemente de
modernitate in campanie, anulate insa de lipsa fondurilor si de lipsa
notorietatii candidatilor, cele ale PUR, care a dispus de fonduri consistente
si de sprijinul mascat al postului Antena 1, precum si prestatia Smarandei
Enache, care s-a prezentat in toate dezbaterile televizate cu moderatie. La
polul opus s-au situat PUNR si PNTCD. PUNR a fost cel mai important din Cluj
in perioada 1992-1996, detinand Primaria prin Gheorghe Funar, chiar presedinte
al acestui partid la acel moment. Chiar daca a alunecat incet-incet spre
marginea scenei politice clujene, PUNR a obtinut la alegerile locale din 2000
trei posturi de consilieri locali. PNTCD a suferit la Cluj-Napoca aceeasi
agonie ca in intreaga tara, cu exceptia notabila a Timisoarei. Detinand postul
de prefect al judetului in perioada 1996-2000 si desemnand la localele din
2000 un candidat caruia i-au lipsit doar cateva mii de voturi ca sa-l invinga
pe Gheorghe Funar, PNTCD a esuat in intentia sa de a mai trezi interesul
cetatenilor.
Elemente importante ale campaniei electorale
Gestul lui
Emil Boc de a jura cu mana pe Biblie ca nu va face o alianta electorala cu
UDMR14
Nominalizarea lui Ioan Rus din partea PSD si inlocuirea lui Vasile Soporan15
Anuntul
UDMR ca isi retrage propriul candidat la primarie in favoarea lui Ioan Rus
Anuntul
Aliantei PNL-PD, dupa primul tur, conform caruia nu vor face nici un fel de
intelegere electorala pentru turul doi
Pozitia
evaziva a lui Funar dupa turul 1: initial, acesta sugera o apropiere a sa de
Emil Boc, apoi a revenit, indicand voalat sprijinul sau pentru Ioan Rus
Rezultatele alegerilor
Importanta atat formala cat si simbolica a alegerilor locale a fost confirmata
si de prezenta la urne: 151.531 (56,37%) de cetateni prezenti la vot (dintre
care 149.851 de voturi valabil exprimate), fata de 146.370 (54,2%) votanti in
2000.
Anticipate partial de sondaje, alegerile locale din Cluj-Napoca au produs doua
efecte importante: in primul rand, Gheorghe Funar, unul dintre cei mai
longevivi primari post-decembristi, a fost eliminat din cursa; apoi, a fost
confirmata bipolaritatea politica de la nivel national, cu PSD, respectiv
Alianta PNL-PD, de o parte si de alta a baricadei.
Totusi, bipolaritatea a avut parte de ingredientele locale constituite de
prezenta UDMR si a PRM. De altfel, candidatii celor patru formatiuni politice
au obtinut impreuna peste 95% dintre voturile clujenilor (pentru comparatie,
in 2000 doar primii doi candidati au obtinut rezultate bune: Funar 45,88%,
Eckstein Kovacs Peter 21,15%16). Tot aceeasi candidati au constituit, fiecare,
cate o "locomotiva" pentru partidele sau aliantele lor. Astfel, Ioan
Rus a obtinut 1570 voturi mai mult decat suma voturilor PSD si UDMR, Emil Boc
o diferenta de 5808 voturi, iar Ghe. Funar a avut un plus de 2286 voturi.
Ceilalti candidati au obtinut aproape in totalitate (cu exceptia Smarandei
Enache) scoruri net inferioare partidelor lor. Se manifesta aici o
particularitate a sistemului electoral romanesc utilizat la alegerile locale:
sistemul permite votul util in cazul candidatilor pentru functia de primar si
votul "sentimental" sau ideologic pentru partide.
Diferenta mare la voturi in plus fata de propriul partid17 (5808 vs. 1570)
intre Emil Boc si Ioan Rus poate fi explicata prin mai multe elemente. In
primul rand a fost vorba de o intrecere intre imaginea celor doi candidati:
primul, cu o figura bonoma, mereu zambitor, dar si cu o activitatea
prodigioasa ca parlamentar si fara nici un fel de "pete" in trecutul
sau, al doilea, mai mereu incruntat si cu acuzatii de a-si fi favorizat
propriile firme in mandatul ministerial. De asemenea, s-a estimat ca
electoratul maghiar nu a votat in totalitate in favoarea lui Ioan Rus,
aproximativ 10-15% din voturi mergand spre candidatul Aliantei PNL-PD.
Pe partide, competitia a fost adjudecata de Alianta PNL-PD. In mod curios,
urmatoarele trei partide au obtinut scoruri asemanatoare, PRM, PSD si UDMR
situandu-se in jurul a 20% din optiunile electoratului. Bariera reprezentata
de pragul electoral de 5% nu a mai cauzat situatii dramatice gen PDAR in 1992
sau ApR in 200018: toate celelalte partide sau situat mult sub prag, primul
dintre ele, PUR, obtinand abia 2%. In urma repartizarii mandatelor, Alianta
PNL-PD a obtinut 9 consilieri, iar PRM, PSD si UDMR cate 6. Aceste rezultate
trebuie coroborate si cu cele de la Consiliul Judetean, pentru ca, s-a
constatat ulterior, acestea au contat enorm in negocierile pentru posturile de
viceprimari, respectiv de presedinte si vicepresedinte ai Consiliului
Judetean.
Turul doi
Prin eliminarea lui Gheorghe Funar din competitie si desemnarea
consilierilor locali si judeteni, campania electorala a mai pierdut din
dinamism. A devenit evident ca cel care urma sa castige in turul doi o putea
face doar cu ajutorul voturilor fostului primar. Primele semnale indicau ca
urmau sa aibe loc negocieri intre Alianta PNL-PD si PRM. Dar liderii liberali
si democrati au sesizat corect ca electoratul fidel al lui Ghe. Funar nu putea
sa voteze cu candidatul UDMR. Nu in ultimul rand, componenta Consiliului local
permitea Aliantei PNL-PD sa obtina majoritate cu oricare dintre celelalte
partide, orice alta majoritate putand fi atinsa doar printr-o alianta contra
naturii, PSD-UDMR-PRM.19 Adoptand o veritabila tactica fabianista, acestia au
decis sa astepte rezultatele turului doi pentru a initia tratativele politice.
In conditiile date, intre Funar si staff-ul PSD au fost demarate unele
discutii, finalizate printr-un sustinerea indirecta a candidatului PSD.
Formal, Gheorghe Funar nu a facut nici o declaratie pro-Rus, folosind in
schimb formulari alambicate20 si publicitate electorala in presa locala cu o
dispunere in pagina care sa il favorizeze pe Ioan Rus21. Abia in ultima zi de
campanie, fostul primar a cerut electoratului sau sa voteze "marea
impacare", unul dintre mesajele lui Ioan Rus, dar din nou fara a
nominaliza vreun nume.22 Aceasta maniera de comunicare nu si-a atins scopul:
s-a estimat ulterior, din exit-poll-uri, ca aproximativ 75% din votantii lui
Funar din primul tur au optat pentru Emil Boc in turul doi.
In fine, pe 20 iunie cetatenii Clujului au decis: cu voturile a 79.207
clujeni, Emil Boc a devenit al doilea primar post-decembrist al orasului, in
dauna lui Ioan Rus, care a colectat doar 61.584 voturi.
Comparat cu rezultatele primului tur (Rus - 60.199, Boc - 49.631, Funar -
33.150 voturi) si presupunand ca cei doi candidati si-au pastrat voturile, se
poate observa, la o prezenta la vot relativ apropiata (151.531 - turul 1,
141.438 - turul 2), ca Ioan Rus a adunat doar un plus de 1385 de voturi, in
timp ce adversarul sau a colectat aproape 30.000 mai mult.
Ceea ce a constituit principalul avantaj al lui Ioan Rus in primul tur, anume
sustinerea etnicilor maghiari, s-a intors impotriva lui in turul al
doilea.
Electoratul de factura nationalista, dispus anterior in jurul lui Ghe. Funar,
nu putea, evident, sa voteze cu candidatul UDMR. Astfel, tactica lui Emil
Boc, de a nu incheia aliante intre cele doua tururi de scrutin, s-a dovedit
corecta. O alta estimare a privit prezenta la vot a maghiarilor: obiectivul
principal al acestora era indepartarea lui Funar din fruntea primariei. Cum
scopul a fost atins inca din primul tur, motivarea acestora s-a facut mai
greu, mai ales in favoarea unui candidat care nu o data a avut pozitii critice
la adresa maghiarilor23. Emil Boc a mai beneficiat si de majoritatea voturilor
candidatilor minori, estimate la circa 5.000.
Desi greu de cuantificat, semi-infrangerea PSD la nivel national, dublata de
victoria fara echivoc a lui Traian Basescu din Bucuresti a influentat la
randul ei optiunea de vot din Cluj-Napoca.24 Inaintea turului intai, era
comuna supozitia, mai ales in randul indecisilor, conform careia alegerea lui
Ioan Rus, ar fi facut, in conditiile unei ipotetice guvernari PSD, ca in
timpul mandatului sau sa se aloce fonduri preferentiale Clujului, pe modelul
patentat la Bacau. In mod simetric, un primar PD ar fi atras mai putine
resurse sub acelasi guvern PSD. Optiune rationala in esenta, a fost usor de
reconsiderat in conditiile in care, in urma rezultatelor din turul intai, o
victorie a PSD la alegerile generale nu mai aparea ca atat de sigura.25
Concluzii
Ceea ce parea aproape imposibil de realizat cu trei luni inainte alegerile
locale, anume infrangerea lui Gheorghe Funar in cursa pentru primaria Clujului
s-a realizat mai usor decat in aparenta. Este drept, a fost nevoie de doi
politicieni realizati in buna masura la Bucuresti pentru asta, unul ministru
in functie, al doilea parlamentar activ si vazut posibil ministru in cazul
victoriei partidului sau in alegerile parlamentare.
Candidatul partidului de guvernamant nu a putut surmonta imaginea nefavorabila
adusa de cei patru ani de guvernare, parand stanjenit de postura in care se
afla, aspect intarit si de problemele de comunicare ale acestuia.
Prins intre cei doi organizatori ai alegerilor locale, primarul in functie si
ministrul de interne, candidatul Aliantei PNL-PD a avut puterea sa treaca
peste barierele mediatice, financiare sau ale autoritatilor si sa isi apropie
victoria.
A fost, in ultima instanta, victoria unui nou tip de politician si a unui nou
tip de politica: cea a tenacitatii, a diplomatiei, a respectului fata de
cetatean si a transparentei.
Anexa
Rezultatele finale alegeri locale Cluj-Napoca, turul 1, 6 iunie 2004
Primarie
Ioan Rus (PSD) |
60.199 |
40,17% |
Emil Boc (PNL-PD) |
49.631 |
33,12% |
Gheorghe Funar (PRM) |
33.150 |
22,12% |
Liviu Salajan (PUNR) |
1590 |
1,06% |
Smaranda Enache (AP) |
1212 |
0,80% |
Nicolae Bocsa (URR) |
911 |
0,60% |
Viorica Ilies (PUR) |
770 |
0,51% |
Ioan B. Marcus (PNTCD) |
697 |
0,46% |
Sabin Gherman (PCD) |
652 |
0,43% |
Dorel Barz (PNG) |
542 |
0,36% |
Viorel Marincas (PAS) |
495 |
0,33% |
Consiliu local
PNL-PD |
43.823 |
29,57% |
PRM |
30.864 |
20,82% |
PSD |
30.457 |
20,55% |
UDMR |
28.172 |
19,01% |
PUR |
2975 |
2,00% |
PUNR |
2022 |
1,36% |
URR |
1943 |
1,31% |
PER |
1429 |
0,96% |
PNTCD |
1407 |
0,94% |
PNG |
787 |
0,53% |
PPPS |
761 |
0,51% |
PAS |
612 |
0,41% |
PRSD |
612 |
0,41% |
PCD |
595 |
0,40% |
AP |
509 |
0,34% |
PNDC |
379 |
0,25% |
PFD (Petre Roman) |
254 |
0,17% |
PPP |
201 |
0,13% |
Uniunea Armenilor |
165 |
0,11% |
Forta Dreptatii |
155 |
0,10% |
Asociatia Macedonienilor din Romania |
68 |
0,04% |
NOTE
1 Merita amintit faptul ca ordinea de zi a ultimei sedinte de Consiliu local
ce isi incheia mandatul in iunie 2004 (si implicit ultima a mandatului lui
Ghe. Funar) a continut 201 puncte.
2 Rezultate alegeri Primarie turul 1, Cluj-Napoca, iunie 2000:
1. Ghe. Funar (PRM) - 45,88%; 2. Eckstein Kovacs Peter (UDMR) - 21,15%; 3.
Serban Radulescu (CDR) - 11,44%; 4. Teodor Groza (PDSR) - 5,8%; 5. Aurel Tamas
(PUR) - 3,78%
Rezultate turul 2:
Gheorghe Funar - 53,13%; Serban Radulescu - 46,87%.
3 Conform rapoartelor depuse la Camera de Conturi Cluj, pe ansamblul
judetului, cea mai costisitoare campanie a avut-o PSD (4,2 miliarde lei),
urmat de Alianta PNL-PD (2,4 miliarde lei) plus sumele alocate separat de cele
doua partide, PNL - 57 milioane, PD - 332 milioane; PRM a cheltuit 946
milioane, iar UDMR, 682 milioane lei.
4 Se poate aminti aici clipul electoral al lui Ioan Rus, in care acesta era
prezentat favorabil de Ion Tiriac; replica Aliantei a venit peste doar o zi,
cu un clip electoral in care Emil Boc era sustinut de Andrei Marga si de
liderul unui sindicat studentesc maghiar.
5 Emisiunile televizate au avut un impact important in economia electorala.
S-au impus doua modalitati de emisiuni: dezbaterile cu candidatii fata in fata
sau cele in care candidatul sprijinit de cativa colegi de partid, de regula
dintre cei aflati pe listele de la Consiliul local sau judetean isi expunea
programul; dezbaterile s-au desfasurat pe posturile teritoriale ale Pro TV,
Antena 1 si TVR, precum si pe postul local NCN.
6 In cateva randuri Ioan Rus a savarsit chiar greseli gramaticale; in seria
gafelor facute pe fondul nervozitati se inscrie si declaratia televizata data
dupa anuntarea rezultatelor preliminare din turul intai: "Cand oferi
solutii rationale gasesti aliati pe toti cei care nusi uita creierul pe
noptiera dimineata, cand se duc la serviciu".
7 Spre finalul campaniei electorale, Ioan Rus aparea in ziarele clujene cu
cate trei reclame pe editie; cu cateva seri inainte de turul intai, acelasi
candidat participa simultan la trei emisiuni TV sau radio, doua fiind
inregistrate, iar una in direct.
8 In Cluj-Napoca se afla la studii universitare peste 50.000 de studenti
neclujeni, un segment electoral deosebit de important si atractiv.
9 Campanie care a dat rezultatele scontate: Boc a obtinut in campusurile
universitare in jurul a 70% din voturi.
10 Relevant ni se pare, in acest sens, urmatorul text: "Ar trebui,
totusi, sa ne intrebam care din cei doi corespunde mai mult perceptiei
generale la notiunea de "simpatic". Inginerul Rus este omul cifrelor
si graficelor; avocatul Boc este al frazelor captivante; Rus este omul sobru
(arogant i-au zis unii care se si gandeau cum ar discuta ei cu viitorul
primar); Boc este un ochelarist afabil si zambitor, posibil partener de
sueta." (Ilie Calian, Intrebari fara raspunsuri sigure, Adevarul de Cluj,
22 iunie 2004).
11 Arma folosita inca din 1992: la alegerile prezidentiale din acel an,
Gheorghe Funar afirma in permanenta ca isi va sarbatori ziua de nastere la
Palatul Cotroceni, ca presedinte al tarii.
12 A fost folosit in mod eronat si sloganul de succes al PRM din 2000,
"Jos Mafia! Sus Patria!". Greseala nu a constat in repetarea
acestuia, ci in momentul si situatia prost alese: de cativa ani, presa a
relatat in mai multe randuri de licitatiile organizate de Primarie si
castigate de firmele lui Sabin Funar, fiul primarului.
13 De altfel, Smaranda Enache a speculat o scapare a legii pentru alegerea
autoritatilor administratiei publice locale, care prevedea stabilirea
domiciliului in unitatea administrativ-teritoriala cu cel putin trei luni
inainte de data alegerilor, dar nu stabilea o conditie asemanatoare pentru
candidati; astfel, in mod paradoxal, Smaranda Enache putea candida la
Cluj-Napoca, dar nu putea vota.
14 Gestul a fost calificat initial drept o gafa; ulterior s-a speculat ca a
fost un gest deliberat, cu scopul de a smulge din electoratul lui Ghe. Funar;
staff-ul de campanie a lui Emil Boc a subliniat in permanenta ca a fost vorba
de o neintelegere, fiind deturnat sensul real al afirmatiei, deputatul dorind,
de fapt, sa spuna ca nu face aliante cu nici un partid, ci doar cu cetatenii
Clujului.
15 PSD a declarat ca respectiva miscare a fost urmare a unui plan bine pus la
punct; exista insa elemente prin care s-ar putea contesta existenta vreunui
plan sau strategii: cu doar trei zile inainte de gestul PSD, Ioan Rus i-a
prezentat presei clujene pe candidatii partidului, printre ei, evident si
Vasile Soporan; cu acelasi prilej Rus a mai afirmat ca nici unul dintre
ministrii clujeni nu figureaza pe nici o lista: "Am considerat ca nu este
normal sa inducem in eroare populatia, cum incearca altii sa faca, pentru a
trage doar listele in sus si apoi sa se retraga".
16 Ulterior, candidatul UDMR s-a retras din cursa electorala in favoarea
candidatului CDR Serban Radulescu.
17 Un posibil predictor pentru turul doi, respectiv pentru potentialul de
crestere al candidatilor.
18 Cand celor doua partide le-au lipsit cateva sute, respectiv mii de voturi
pentru a accede in Parlament
19 Luata in calcul de PSD, dar refuzata, evident, de UDMR
20 Consideram ca a fost una din erorile lui Ghe. Funar, politician cunoscut
mai degraba pentru afirmatiile sale transante.
21 Astfel, Funar indemna clujenii sa alega fapte, nu vorbe sau sa voteze
pentru integrare europeana, declaratii dispuse in pagina langa casetele de
publicitate electorala a lui Ioan Rus, cu ale sale "Din 20 iunie trecem
la fapte (s.n)" sau "Impreuna pentru Clujul european".
22 Pozitia lui Ghe. Funar a parut cu atat mai ambigua cu cat chiar prima sa
declaratie, facuta dupa anuntarea rezultatelor preliminare din 6 iunie era
defavorabila lui Ioan Rus: "Important este cine rade la urma, in 20 iunie
si va asigur ca va fi un candidat care nu este sustinut de UDMR, va fi
primarul Clujului".
23 Ioan Rus a criticat pretentiile autonomiste ale maghiarilor, precum si
reamplasarea statui generalilor de la Arad.
24 Ulterior Ioan Rus a facut o paralela intre infrangerea sa si nerezolvarea
chestiunii baronilor.
25 De altfel staff-ul de campanie a lui Emil Boc, sprijinit si de la Bucuresti
a intuit oportunitatea ivita si a produs materiale publicitare care
subliniau rezultatele slabe ale PSD din Ardeal, facand apel la solidaritate
regionala a clujenilor in fata candidatului partidului de guvernamant.
OVIDIU VAIDA - absolvent de studii postuniversitare la Facultatea de
Stiinte Politice din cadrul SNSPA, MA in Contemporary European Studies la
University of Sussex, asistent universitar intre 1999 si 2003 la Facultatea
de Stiinte Politice din cadrul Universitatii Dimitrie Cantemir. In prezent
este doctorand la Facultatea de Studii Europene din cadrul Universitatii
Babes-Bolyai din Cluj.
sus
|