Democratia si mass-media
ANDREI VASILESCU
This is an essay concerning the differences between Romanian
democratic system and the occidental democracies. Following the thesis that
not the of police and justice marks the weakness of Romanian Democracy, but
the lack of an independent mass-media, the author reviews the problems which
have to be addressed in order to ensure a real independence of mass-media:
economic and financial independence and a better legislative framework.
Nici o democratie nu poate fi perfecta; in orice astfel de
sistem politic isi gasesc locul, intr-o masura mai mare sau mai mica, proasta
gestionare a afacerilor publice, coruptia ori traficul de influenta. Cu toate
acestea, e de ajuns o privire comparata sumara pentru a vedea ca exista
diferente notabile intre diversele state ce au o organizare democratica.
Teoreticienii democratiei par sa fi ajuns la un anumit consens cat priveste
conditiile formale pe care un stat trebuie sa le indeplineasca spre a fi
considerat o democratie (Robert A. Dahl enumera o serie de opt garantii
institutionale ce trebuie indeplinite cumulativ). Cum se explica insa
diferentele existente intre statele care au din punct de vedere formal o
astfel de organizare? De ce, in conditiile indeplinirii acelorasi garantii
institutionale, exista diferente de ordin practic atat de mari intre tara
noastra si, bunaoara, Franta sau Marea Britanie?
O parte a raspunsului sta in felul in care, ca parte a garantarii bunei
desfasurari efective a jocului democratic, raportul dintre presa si diversele
grupari politice este mai mult sau mai putin viciat in societatea respectiva.
Trecerea de la democratia restransa, ateniana, la democratiile societatilor
industriale nu ar fi fost posibila fara dezvoltarea spectaculoasa a
mijloacelor de informare, vazute in sensul etimologic cel mai strict al
termenului de "media", adica cel de intermediere, de punte de
legatura intre politicieni si votanti, intre guvernanti si guvernati. Daca in
sensul ei clasic democratia presupunea participarea directa a
indivizilor-cetateni la realizarea jocului democratic, adica la discursurile
si dezbaterile publice din agora urmate de supunerea la vot, in sensul ei
modern democratia presupune existenta unei veritabile "curele de
transmisie" care, in conditiile complexitatii deosebite a vietii moderne,
sa asigure cu succes informarea corecta si nepartinitoare a votantului cu
privire la actorii de pe scena politica. Este evident ca, cu cat acest mijloc
de legatura este mai obstructionat, cu atat imperfectiunile jocului democratic
vor fi mai mari si analog, probabilitatea atingerii unui inalt nivel de
democratizare al societatii respective va fi mai mica.
Una din intrebarile cheie pentru a explica diferenta frapanta dintre
democratia romaneasca si cele occidentale este: de ce isi permit (cu exceptia
partiala a anilor electorali) unii reprezentanti ai puterii din Romania sa
ignore legalitatea? Cel mai la indemana raspuns, repetat aproape obsesiv, este
ca "justitia si politia (sau, mai larg, organele abilitate) sunt
controlate din punct de vedere politic si deci au devenit inapte sa actioneze
potrivit rolului lor". Prin aceasta insa nu se ofera decat o parte a
explicatiei, caci in general in lumea moderna nu poate exista o separatie
absoluta intre puterile statului; si in multe din statele occidentale al caror
standard democratic il invidiem exista de asemenea un grad ridicat de
dependenta al factorilor juridici si administrativi de executiv, adica de
politic (prin posibilitatea numirii si a eliberarii din functii, prin diverse
atributii de control etc.), dar lucrurile nu stau atat de rau ca in Romania. O
explicatie mai plauzibila ar fi ca in statele respective exista, spre
deosebire de Romania, un sistem mediatic independent si foarte puternic ce
poate contrabalansa orice interferenta nelegala intre sferele puterii sau
orice exercitare nedreapta a functiilor publice. Aceasta functie cu totul si
cu totul speciala a mass-media constituie in viziunea multor analisti chiar
rolul ei primordial intr-o democratie, acela de a actiona ca un caine de paza
(watchdog) la actiunile puterii statale. Asta inseamna ca presa are menirea
principala de a actiona ca o contrapondere a puterii politice prin dezvaluirea
abuzurilor in exercitarea autoritatii de stat, precum si prin inlesnirea
dezbaterilor privitoare la buna functionare a guvernarii. Doua sunt
tendintele care pot sa limiteze in mod periculos aceasta functie a presei, si
ambele se manifesta ingrijorator in societatea romaneasca: lipsa ancorarii
puternice a mass-media in piata libera pentru a se asigura independenta
financiara completa fata de guvernare si, respectiv, situarea presei in
pozitia de simplu obiect in voia reglementarilor publice schimbatoare. Doi
reputati politologi americani, Kelley si Donway, au afirmat in acest sens ca
"o presa care functioneaza prin licente, prin reglementari si dispozitii,
devine obiect al presiunilor politice atunci cand trateaza probleme ce
afecteaza interesele celor aflati la putere". Concret, controlul
indirect, prin parghii economico-financiare, si cel direct, prin legi si
dispozitii, tind sa atroieze, daca nu chiar sa anihileze, rolul presei de
supraveghere si de contrabalansare a puterii politice.
Raportul despre libertatea presei in anul 2003 realizat in cadrul proiectului
FreeEx Romania cu sprijinul Fundatiei pentru o Societate Deschisa ilustreaza
cum nu se poate mai bine toate aceste neajunsuri ale mass-media din Romania.
In Romania nu exista in mod propriu-zis, arata Raportul, o lege de organizare
si de functionare a presei, adica un act legislativ care sa aiba un caracter
generic, fundamental cat priveste drepturile si limitarile institutiilor de
presa pe de o parte, respectiv protejarea intereselor acesteia in raport cu
clasa politica si cu patronatul, pe de alta parte. Singurele reglementari in
vigoare (in afara art. 30-31 din Constitutia Romaniei, care statueaza, in sens
generic, libertatea de exprimare si dreptul la informatie) sunt in domeniul
audiovizualului: "Legea audiovizualului" (modificata ultima data in
2002) si "Legea privind infiintarea si functionarea Societatii Romane de
Radiodifuziune si a Societatii Romane de Televiziune" (1994), au mai mult
un caracter tehnic, caci privesc modalitatile de acordare a licentelor pentru
audiovizual si, respectiv, modul de functionare al serviciului public de
radioteleviziune.
Golurile legislative ce privesc mai ales presa scrisa au facut posibile o
serie intreaga de interferente ale factorilor politici in chestiunea
asa-numitelor delicte de presa: punctul de plecare este clasificarea insultei,
calomniei si a ofensei ca si chestiuni de drept penal si nu de drept civil.
Avem in vedere aici celebrele articole 205 (privind insulta), 206 (privind
calomnia) precum si 239 (privind ultrajul prin mijloace de comunicare contra
unui functionar public) care au fost pastrate, intr-o forma foarte putin
revizuita, si dupa ultima modificare a Codului Penal, din anul 2002. Practic,
puterea detine dreptul (o evidenta reminiscenta a sistemului totalitar) de a
interveni in conflictul dintre doua persoane particulare (conflict ce tine de
esenta dreptului civil) prin parghiile juridice pe care le are la dispozitie.
In acest mod, guvernul poate dispune, in permanenta, de o modalitate de santaj
la adresa presei, ceea ce constituie, fara doar si poate, o limitare a sferei
de actiune a acesteia. De fapt, si la adapostul legislatiei civile s-a creat o
cale certa de intimidare a jurnalistilor: posibilitatea lansarii impotriva lor
de actiuni in instanta cu pretinderea, ca daune, a unor sume astronomice; in
acest sens atat guvernele dintre1996 si 2000 cat si guvernarea PSD de dupa
2000 au actionat la unison, prin promovarea de ordonante de urgenta ce
prevedeau, sau macar inlesneau, astfel de actiuni in justitie.
Pe langa prevederile precise, cu un caracter bine determinat, legislatia
romaneasca in vigoare pacatuieste si printr-o serie intreaga de prevederi cu
caracter ambiguu care pot fi interpretate (multe dintre ele au si fost) intr-o
maniera ce duce la aparitia a numeroase abuzuri impotriva jurnalistilor,
generand astfel prin consecinta o limitare severa a libertatii de exprimare;
amintim in acest sens prevederile interpretabile privind comunicarea de
informatii false, incalcarea dreptului la viata privata, asa-zisele
infractiuni contra persoanelor care se bucura de protectie internationala,
furnizarea de date confidentiale privind patrimoniul cultural national mobil,
instigarea militarilor la nerespectarea obligatiilor, divulgarea secretului
care pericliteaza siguranta nationala, instigarea publica si apologia
infractorilor etc. Rezultatul direct al acestor masuri legislative il gasim in cadrul aceluiasi
raport: sute de procese intentate ziaristilor si publicatiilor (intre
1997-2001, unui singur cotidian central i-au fost intentate 318 actiuni in
justitie!), actiuni prin care se cer (si se obtin) despagubiri ce au drept
obiect sume ruinatoare; drept exemple, citam condamnarea lui Dan Balasescu in
solidar cu "Gazeta de Olt" la plata a 18.000 de euro daune morale
prefectului de Dolj (sentinta definitiva!) sau Lia Epure, in solidar cu
"Ziua de Vest" la plata a 15.000 de euro daune morale unui senator
de Timis (recursul inca in judecare la data publicarii raportului) etc. Cat
priveste santajul pornind de la aceste prevederi legale, cifrele vorbesc de
la sine: un chestionar din februarie 2003 in cadrul proiectului Cartea Alba a
Presei arata ca 43,2% dintre redactorii chestionati fusesera amenintati cu
procese penale pentru insulta si calomnie, adica aproape unul din doi
redactori!
Celalalt aspect al limitarii abuzive a libertatii presei din Romania pe care
ne-am propus a-l discuta in articolul de fata priveste ingerintele puterii
prin parghii economico-financiare ce au drept scop denaturarea si chiar
dezinformarea opiniei publice cu privire la realitatile scenei politice. In
democratiile moderne este crucial ca presa sa fie independenta din punct de
vedere financiar; fara autonomia pe care i-o confera autofinantarea, presa de
mare tiraj nu isi poate pastra cu succes rolul de mediator intre scena
politica si marele public. Exista o serie intreaga de factori perturbatori
care pot vicia acest proces, cei mai importanti fiind: functionarea
insuficienta a pietei reclamelor, concentrarea a importante mijloace de presa
in mainile unori grupuri puternic implicate politic (cu scopul evident de a se
servi de audienta acestora pentru a influenta jocul democratic) si folosirea
de catre guvernanti a unor importante "portite legislative"
(acordarea de contracte publicitare grase prin regiile de stat, amanarea pe
termene lungi si foarte lungi a datoriilor catre buget, acordarea
preferentiala de licente etc.) cu scopul de a "premia" atitudinea
fidela, respectiv de a santaja anumite organe de presa.
Nu intamplator am inceput enumerarea cu problemele legate de piata reclamelor:
autonomia financiara a presei, trebuie spus dintru inceput, este in mod direct
legata de bunul mers al acestei piete; cu cat fondurile care ajung la presa pe
aceasta cale sunt mai numeroase, cu atat reprezentantii ei sunt mai feriti de
ingeritele economico-financiare ale puterii sau ale diverselor grupari
politice. Calea cea mai sigura pentru o presa independenta din punct de vedere
financiar este ca prin mecanismele concurentiale ale acestei piete sa se
obtina sume care sa acopere intr-o masura cat mai mare nevoile organelor de
presa. In anii de dupa 1989 s-a inregistrat in Romania o crestere aproape
constanta a indicilor de pe piata reclamelor insa, in suma totala, aceasta s-a
dovedit insuficienta pentru a asigura independenta financiara: desi cresterea
cifrei de afaceri a investitiilor in publicitate e una la prima vedere
uimitoare (de la 26.600.000 dolari in 1993 la 1.263.000.000 dolari in 2002) ea
nu reprezinta decat jumatate din cea a Ungariei, a patra parte a celei din
Polonia, si abia a cincizecea parte fata de Germania! Tot mai multe analize
comparate tind sa arate ca exista o legatura de directa proportionalitate
intre veniturile presei din publicitate (ca simbol al independentei
financiare) si gradul de democratizare al societatii respective. Nu ne putem
astepta deci sa ne plasam prea sus intr-o eventuala ierarhie a democratiilor
europene, cel putin atata timp cat unul dintre cei mai importanti actori de pe
scena mediatica din tara noastra, TVR, depide in proportie de peste 90% de
subventii (acordate de guvern) si de veniturile din taxa de audiovizual
(obtinuta si pastrata prin gratia parlamentului)!
Raportul mentionat aloca un spatiu important fenomenului pe care il numeste de
"berlusconizare" a presei din Romania. Constiente de rolul
fundamental al organelor de presa in influentarea deciziilor electorale,
gruparile politice din Romania, prin anumiti oameni de afaceri interpusi, au
cautat in ultimii ani sa obtina sau sa-si consolideze controlul asupra
mijloacelor de informare in masa ori asupra retelelor de distributie a
acestora. Mai putin evidenta la nivelul presei centrale (desi coalitia PSD -
PUR a reflactat tocmai acest lucru), tendinta s-a manifestat cu precadere la
nivel local, si, firesc, are consecinte din ce in ce mai importante pe masura
ce presa locala tinde sa acapareze un public din ce in ce mai numeros.
Profitand de fragilitatea financiara a multor ziare, televiziuni ori posturi
de radio, combinata cu exercitarea a tot felul de alte presiuni, in multe
judete din Romania oameni de afaceri si politicieni locali (uneori una si
aceeasi persoana) preiau controlul asupra organelor de presa locale fara sa
urmareasca vreun scop comercial, ci doar pentru a le folosi ca mijloace de
exercitare a influentei politice, de protejare a afacerilor proprii ori de
atacare a adversarilor economici si politici; nu de putine ori, fara nici o
sfiala, respectivele persoane au declarat public faptul ca prin exercitarea
acestui control urmaresc obtinerea de voturi. Judete ca Bacau, Brasov,
Constanta, Vrancea, Neamt, se continua in Raport, sunt cele mai bune exemple.
Un aspect si mai important, dar nu suficient de larg comentat, il reprezinta
implicarea directa a reprezentantilor puterii, prin parghiile puse cu
generozitate la dispozitie de catre legislatia lacunara, in bunul mers al
pietei media. Procedeul e unul ce poate sa fie considerat deja
"traditional" pentru tara noastra: oferirea de avantaje economice
sau de pozitie diverselor unitati de presa la schimb cu crearea unei imagini
favorabile prin difuzarea abundenta de informatii cu caracter pozitiv.
Concret, Raportul conexeaza doua tipuri de observatii privitoare la
televiziunile din Romania (segmentul este semnificativ deoarece pe piata
romaneasca televiziunile au, de departe, ponderea cea mai importanta); mai
exact, sunt puse in legatura datele cu privire la datoriile pe care cele mai
importante televiziuni private din Romania le au la buget si aparitiile in
stirile prime-time ale reprezentantilor puterii, fata de reprezentantii
opozitiei. Si Societatea Academica Romana avertiza intr-un raport din ianuarie
2004 ca e extrem de dificil pentru un redactor sa fie impartial atunci cand
stie ca televiziunea la care lucreaza e datoare vanduta la stat. Mai mult,
respectiva organizatie continua atragand atentia asupra unei tendinte
periculoase privind televiziunile din Romania: pentru a evita presiunile
politice, datorate lipsei de putere financiara, editorii s-au refugiat in
ultimii ani in presa de tip tabloid, inclinata spre stiri de senzatie; desi
redactiile sustin ca "aceasta procedura asigura mentinerea unui rating
ridicat", stirile sunt din ce in ce mai putin urmarite, pierzand 20% din
audienta pe care o aveau in anul 2000 (dupa cum se vede opinia incetatenita ca
"publicul e cel care cere scandaluri, crime si violuri" e una
falsa). Daca adaugam si complicitatea suspecta intre anumite publicatii si
anumite ministere, agentii guvernamentale sau regii autonome pe baza unor
generoase contracte de publicitate, obtinem o imagine aproape completa asupra
impactului real pe care presa il realizeaza asupra jocul democratic din
Romania: nici vorba de o reflectare cat mai fidela a realitatilor de pe
scena politica, mass media tinde sa se transforme tot mai mult intr-un
instrument perfid, extrem de periculos si totodata extrem de util in mainile
lipsite de scrupule ale unor politicieni vicleni.
BIBLIOGRAFIE
Raportul pe 2003 al Agentiei de Monitorizare a Presei in http://www.freeex.ro
Dahl, Robert - Poliarhiile, Institutul European, Iasi, 2000
Coman, Mihai - Mass media in Romania post-comunista, Polirom, Iasi, 2003
Pop, Doru - Mass media si democratia, Polirom, Iasi, 2001
Codul Penal, cu modificarile pana la 1 oct. 2003
ADRIAN VASILESCU - Absolvent al Facultatii de Drept, masterand in studii
europene si drept comunitar.
sus
|