In chestiunile
institutionale stim ce si cum sa reformam?*
* Giovanni
Sartori, Ingineria constitutionala comparata,
trad. de Cristina Dan si Irina Mihaela Stoica, Cuvant
inainte la editia romaneasca de Gheorghe Lencan Stoica,
ed. Mediterana 2000, Bucuresti, 2003.
Preluand o metafora larg citata, adeptii “jumatatii
goale a paharului” se vor alatura idiosincraziei
intelectuale de a condamna schimbarile institutionale
din Romania, indiferent de culoarea politica a
decidentului, fara referire la vreun criteriu de
eficienta sau de functionalitate. Pe de alta parte,
reprezentantii puterii isi asuma rareori vreo umbra de
failibilitate privind capacitatea de a reforma un
(micro)sistem politic. “Jumatatea plina a paharului” se
vede mai bine din terenul de joc si nu de pe banca de
rezerve. Intrebarea ramane: stim ce si cum
sa reformam?
Pentru ambele categorii, ultima carte a politologului
italian Giovanni Sartori reprezinta o excelenta
oportunitate de a construi un discurs argumentat privind
pilonii institutionali ai unei comunitati politice.
Cunoscut prin clasica “Teorie a democratiei
reinterpretate”, prezenta “Ingineriei constitutionale
comparate” pe piata romaneasca se alatura simptomelor de
sincronicitate a stiintei politice romanesti cu cea
occidentala.
Ca si influenta sa teorie despre sistemele de partide (Parties
and Party Systems: A Framework for Analysis, 1976),
analiza conceptelor in stiintele sociale (Social
Science Concepts, 1984) sau teoria democratiei,
Ingegneria constituzionale comparata a devenit in
curt timp un reper bibliografic de neevitat, fenomen
paradoxal avand in vedere ca, asa cum declara autorul,
“aceasta este o lucrare “subtire” dat fiind ca nu m-am
gandit la o lucrare erudita ci la o lucrare orientata
spre practica” (p. 13).
Cartea este impartita in trei parti – Sistemele
electorale, Prezidentialismul si Parlamentarismul si
Teme si propuneri, traducerea romaneasca continand
si trei anexe referitoare la evolutia institutionala a
Italiei in perioada 1995-2000. In prima parte sunt
clasificate sistemele electorale si sunt oferite
definitii clare ale acestora. Trihotomia lui Sartori
difera de analiza clasica prin faptul ca sistemul
proportional, majoritar si al dublului tur de scrutin
sunt categoriile principale. Sistemele mixte nu
constituie un sistem electoral in sine. In functie de
tipul circumscriptiei (uninominal sau plurinominal),
dublul tur de scrutin poate avea atat rezultate
majoritare cat si rezultate proportionale.
Discutia despre votul uninominal este interesanta pentru
tentativa reformarii sistemului electoral din Romania. O
buna parte din neincrederea in partide si institutii
politice se datoreaza unor actori politici alesi pe
liste de partid, a caror conduita contravine normelor
etice si, adesea, juridice. Pozitia lui Sartori este
extrem de realista in aceasta privinta: “caii lui
Caligula sunt alesi mai greu prin votul dat unei
persoane (...) decat prin sistemele cu lista” (p. 32).
Altfel spus, votul pentru o persoana nu elimina
exhaustiv situatia in care persoanele nepotrivite ajung
in functii de reprezentare, dar circumscriptia
uninominala obliga partidele la o selectie mai atenta a
candidatilor.
Adevarata provocare intelectuala provine din
resuscitarea ideii (initiate de M. Duverger) ca exista o
legatura nomologica, cu statut de legitate, intre
sistemele electorale si sistemele de partide.
Scepticismul cercetatorilor (A. Lijphart sau
Bogdanor&Butler) se opune efortului constructiv
sartorian. Un astfel de nexus se poate stabili daca
microteoria porneste de la presupozitia ca legile
stiintei sociale nu sunt de tip determinist, unde
exceptia poate, in mod popperian, “ucide legea”, dar
nici simple generalizari.
In a doua parte, Sartori analizeaza critic si comparativ
cele trei prototipuri de sisteme politice, prezidential,
parlamentar si semiprezidential. Agenda de teme cuprinde
urmatoarele intrebari: cum se explica singularitatea
democratiei amricane ca sistem prezidential functional,
spre deosebire de experienta latino-americana,
condamnata la instabilitate si recurente lovituri de
stat? ce se poate imprumuta din modelul parlamentar tip
Westminster sau kanzelardemokratie? cum putem recunoaste
sistemele semiprezidentiale, al caror prototip este dat
de constitutia franceza redactata de Michel Debré
cumulat cu alegerea directa a presedintelui (din 1962)?
Dintre ultimele capitole retine atentia propunerea
adresata reformatorilor politici a ceea ce Sartori
numeste “prezidentialismul intermitent”. Politologul
italian argumenteaza in favoarea tezei ca
disfunctionalitatile sistemelor parlamentare si/sau
prezidentiale pot fi depasite printr-un mecanism
institutional cu doua “motoare” disponibile in contextul
unei crize de guvernare, anume fie cel prezidential, fie
cel parlamentar.
Adresata in primul rand reformatorilor politici,
Ingineria constitutionala comparata se dovedeste si
un excelent instrument de analiza politica. Scrisa
intr-un ritm alert, cartea frapeaza prin imbinarea unei
rigori analitice maxime cu tonul accesibil, al unei
conferinte. La fel cum majoritatea analizelor dedicate
recentelor alegeri locale au folosit limbajul sartorian
al teoriei sistemelor de partide (prin potentialul lor
de coalitie sau de santaj), este de asteptat ca tezele
expuse in Ingineria constitutionala comparata sa inspire
si sa provoace acele dispute si discutii publice
profesioniste, de care o democratie relativ tanara are
atata nevoie.
Alexandru GABOR
sus
|