Mandarinii culturali sau
nevoia de schimbare culturala
- Schita de opinie asupra unei dezbateri in curs
-
PAUL BLENDEA
An analysis of the actual debate over
the supremacy by groups within Romanian cultural field
stated with a short historical excursus. The results
show that throughout the history Romanian culture we can
find a certain continuity, which spitted intellectuals
in groups, upon the model of political parties. Now,
claims the author, it is the time for ending this
situation, for an opening and democratization of
Romanian cultural field.
1. Traditionalisti versus modernisti
"Bonjuristi", "semanatoristi",
"sincronisti", "protocronisti" etc.
sunt nume sub care in decursul istoriei Romaniei regasim
doua grupuri1 cu programe politice opuse: traditionalistii,
conservatorii, cei care vor sa pastreze Romania
neschimbata deoarece considera ca modernizarea ar
insemna pierderea identitatii nationale si modernistii,
cei care vor sa modernizeze tara pentru ca sunt
nesatisfacuti de performantele statului, administratiei
si, in general, ale societatii predominant agrare.
Traditionalismul este in cel mai bun caz dorinta de a
pastra nealterate si de a proteja traditiile acumulate
de societate si in cel mai rau caz o forma de sovinism
care se bazeaza pe idealizarea trecutului.
Traditionalistii sunt autohtonisti, admiratori
neconditionati ai traco-daco-getilor, ai civilizatiei
romanesti medievale si ai civilizatiei Rasaritene. O
parte dintre ei sunt filorasariteni si formeaza
"Partida rusa", cum a fost denumita in secolul
al 19-lea, un subgrup in cadrul grupului traditionalist.
Modernistii sunt adeptii abandonarii civilizatiei agrare
veche de milenii si adoptarii civilizatiei Occidentale,
industriala, capitalista, liberala si democratica.
Dincolo de pojghita infruntarilor de pe taramul culturii
se afla orientarile politice si aliantele
Romaniei. Traditionalistii urmareau realizarea unei Romanii
autarhice, puternice si nealiniate, ceea ce s-a dovedit
a fi o utopie. Traditionalistii filorasariteni aveau in
vedere o alianta cu Rusia, aducand drept argumente
apropierea geografica, traditiile greco-bizantine comune
si faptul ca Rusia era o putere mondiala. Modernistii
urmareau o alianta cu Occidentul care, in opinia lor,
ne-ar fi garantat independenta ca stat si modernizarea
economica si sociala pentru ca, argumentau ei, tarile
apusene aveau cel mai performant sistem economic si
social.
Conservatoare este atitudinea de acceptare a lucrurilor
asa cum sunt; aceasta atitudine este caracteristica
societatilor de tip agrar. Modernistii au subliniat
rolul progresului ghidat de ratiune in istoria
umanitatii. Conservatorii nu se opun progresului per se
si nici nu resping complet ratiunea, ci pun accentul pe
traditie si credinta religioasa. Esenta
conservatorismului este sublinierea traditiei ca sursa
de intelepciune care trece dincolo de ceea ce poate fi
demonstrat sau chiar statuat in mod explicit. In
societate coexista doua tipuri de conservatorism:
social si institutional. Conservatorismul social apara
valorile traditionale, in special cele religioase si
nationale, precum si normele sociale traditionale. In
cel mai bun caz, conservatorii sociali sunt sceptici in
privinta schimbarii sociale. De multe ori ei se pronunta
deschis in favoarea unei interventii in forta a
guvernului pentru a preveni schimbarea sociala.
Conservatorismul institutional se opune schimbarii
rapide in cadrul institutiilor guvernamentale si sociale
si acorda intaietate traditiei in fata ideologiei.
Conservatorismul institutional este sceptic in privinta
planurilor de remodelare a societatii potrivit unui plan
ideologic si se manifesta prin opozitia la schimbarile
rapide in institutiile guvernamentale si sociale. De
regula, conservatorii sociali si institutionali se opun
schimbarilor bruste si radicale din societate,
indiferent daca schimbarea vine de la dreapta sau de la
stanga spectrului politic.
Prima jumatate a secolului al 19-lea a fost marcata de o
serie de razboaie si revolutii a caror consecinta a fost
elaborarea unor noi idei si doctrine, care au configurat
"noua lume". In filozofie, miscarile
rationaliste si pozitiviste au stabilit primatul
ratiunii si al sistemului. Sinteza acestor idei a pornit
de la premisa ca ceea ce este "real" domina
asupra a ceea ce este subiectiv. Aceste idei, precum si
ideile romantismului si ale revolutiei franceze au fost
propagate in Principate de catre boierii care au studiat
in Franta si in alte tari occidentale. Primele grupuri
care au in program modernizarea tarii prin adoptarea
"paradigmei civilizationale"2
(Huntington, 1998) occidentale apar in politica si
cultura romana pe la mijlocul secolului al 19-lea. In
1840 este fondata la Iasi "Dacia literara". In
Programul prezentat in "Introductia" semnata
de M. Kogalniceanu se preciza ca politica va fi evitata
si revista va ocupa numai de literatura scrisa de
romanii de pretutindeni. Totusi, colaboratorii
principali: Vasile Alecsandri, C. Negruzzi, Al. Russo,
Gr. Alexandrescu, Al. Donici, C. Stamati s-au implicat
in revolutia de la 1848 si in viata politica pre- si
post revolutionara ca sustinatori ai curentului
modernist. De altfel, evolutia vietii politice si
culturale romanesti a dovedit ca majoritatea
intelectualilor s-au implicat direct sau indirect in
luptele politice, desi unii jura si astazi in mod
ipocrit pe "Biblia apolitismului".
Asociatia "Junimea" a fost intemeiata la Iasi
in 1863. Revista asociatiei a aparut la 1 martie 1867
sub numele "Convorbiri literare". Printre
membrii fondatori se numara Petre. P. Carp, Vasile
Pogor, Teodor Rosetti, Iacob Negruzzi si Titu Maiorescu,
liderul grupului. Lor li s-a alaturat Mihai Eminescu,
protejatul lui Maiorescu, care a oscilat intre
traditionalism si modernism moderat. Sub conducerea lui
Maiorescu, membrii asociatiei au format in cadrul
grupului modernist subgrupul elitist care a
formulat un raspuns la problema modernizarii Romaniei pe
baza "pozitivismului elitar"3
(Matei, 2004). Prima ciocnire intre cele doua grupuri a
avut loc in timpul revolutiei de la 1848, cand revolutia
industriala si sociala din Occident si-a facut simtita
influenta si in Principate.
Din grupul traditionalistilor au facut parte de-a lungul
timpului boieri, aristocrati, scriitori, intelectuali,
precum si membrii unor partide si miscari, dintre care
s-a detasat Miscarea Legionara prin fanatismul cu care
si-a aparat pozitia. La fel de fanatici ca si
legionarii, comunistii au fost modernisti pentru ca
marxismul este o doctrina de sorginte occidentala, care
pune accentul pe dezvoltarea mijloacelor de productie si
trecerea de la societatea agrara la cea industriala
printr-o politica de industrializare rapida. Din pacate,
efectele sociale ale industrializarii au fost limitate
si deformate prin inlocuirea sistemului economic
capitalist eficient cu sistemul economic socialist
falimentar, in plus, trebuie sa adaugam efectele extrem
de nocive ale abolirii democratiei parlamentare de tip
occidental si instaurarii dictaturii. Perioada
ceausismului a fost marcata de schizoidie doctrinara.
Ceausescu a fost modernist pentru ca a accelerat
trecerea de la societatea agrara la cea industriala si,
in acelasi timp, din punct de vedere doctrinar a virat
catre traditionalism. Astfel, s-a incercat elaborarea
unei doctrine comuniste romanesti - operele lui Marx si
Engels au fost inlocuite cu "operele" lui
Ceausescu -, de fapt un kitsch ideologic in care se
amestecau marxismul cu nationalismul.
2. Intelectuali, traditionalism si
modernism in Romania de azi
Locul traditionalistilor este ocupat astazi de
neotraditionalistii care provin din randurile fostilor
membri marcanti ai PCR, Securitatii, intelectualitatii
comuniste, clerului ortodox si reinviatei Miscari
Legionare. Unii dintre ei beneficiaza de logistica si
structurile Partidului Romania Mare.
Neotraditionalistii vor sa conserve o civilizatie
autarhica, semirurala in care jumatate din populatie nu
are acces la mijloace de trai decente, apa curenta,
ingrijire medicala corespunzatoare si ai carei copii
invata in scoli insalubre sub indrumarea unor profesori
lipsiti de motivatie. Resursele financiare, materiale si
logistica pe care le utilizeaza acest grup pentru a-si
impune programul provin din surse publice, economia gri,
acumularile din perioada comunista si din strainatate.
Subventiile directe si mascate de la bugetul de stat
pentru publicarea de carti, reviste si pentru
desfasurarea unor actiuni, precum si sponsorizarile de
la afaceristii romani si straini legati de grup
constituie surse de finantare solide. Nucleul dur al
acestui grup a facut uz de toate mijloacele, in primul
rand de manipulare si dezinformare, pentru a bloca
desprinderea Romaniei de totalitarism. Din subgrupul
intelectualilor neotraditionalisti care isi au sorgintea
in comunism fac parte: C.V. Tudor, Adrian Paunescu, Dinu
Sararu, D. R. Popescu s.a.
Modernistii sunt fragmentati in mai multe subgrupuri:
modernistii filorasariteni, moderatii si
postmodernistii. Sub presiunea valului integrarii
europene, filorasaritenii s-au metamorfozat din
traditionalisti in modernisti. Liderii lor si-au dat
seama ca mizau pe o carte perdanta, o Romanie legata
economic si politic de spatiul estic, si au schimbat din
mers orientarea. Ca si in cazul neotraditionalistilor,
nucleul dur al grupului este alcatuit din foste varfuri
ale PCR, Securitatii, dar si unii intelectuali, unii
dintre ei chiar pretuiti in anumite perioade si medii
culturale mai largi (Eugen Simion, Razvan Theodorescu,
Augustin Buzura s. a.). Resursele financiare, materiale
si logistica grupului provin, ca si in cazul
neotraditionalistilor, din surse publice, economia gri,
acumularile din perioada comunista si din strainatate.
Impreuna cu neotraditionalistii, ei s-au opus dupa 1989
modernizarii si democratizarii tarii si sunt principalii
raspunzatori pentru intarzierea inscrierii Romaniei pe
orbita europeana.
Modernistii moderati sunt cei care doresc integrarea
treptata a Romaniei in Occident cu pastrarea
specificului local si national. Din randurile lor fac
parte o serie de membri ai partidelor de opozitie si
intelectuali neagreati de fosta putere comunista.
Membrii marcanti ai subgrupului intelectualilor
modernisti moderati sunt: Nicolae Manolescu, Ion
Caramitru, Mircea Dinescu, Andrei Plesu, Gabriel
Liiceanu, Horia Roman Patapievici. Resursele financiare,
materiale si logistica grupului provin din surse
private, publice si din strainatate. Forta financiara a
grupului este mult mai mica decat a grupului
filorasaritean care a avut acces nelimitat la resursele
publice timp de 10 ani. Grupul modernistilor moderati
este sustinut de o serie de intelectuali din exil, cei
mai cunoscuti si mai activi fiind Monica Lovinescu,
Virgil Ierunca si Paul Goma, care in perioada dictaturii
comuniste au avut o pozitie ferm anticomunista si
prooccidentala.
In timp ce modernismul, considerat ca o cunoastere
autoritativ-rationala este conceput ca punct culminant
al Epocii Luminilor, postmodernismul se ocupa de
modul in care autoritatea universaliilor monolitice sau
metanaratiunilor este subminata prin fragmentare si
deconstructie. Postmodernismul incurajeaza perspectivele
discontinue, fluide si multiple. Din perspectiva
postmoderna, modernitatea a fost o continuare a Epocii
Luminilor, o sfortare spre unitate, universalitate,
certitudine si adevaruri inalte. Incepand cu mijlocul
secolului al 20-lea, societatea a devenit treptat
diversa, pluralista si fragmentara. Operele artistilor
si filosofilor postmoderni tind sa imbratiseze
perspective multiple, eclectism, ironie, ruperea
barierelor etc. De multe ori, operele postmoderne
favorizeaza materia in dauna spiritului, masina in dauna
omului, scriitura in dauna discursului, forma in dauna
substantei, suprafata in dauna profunzimii, femininul in
dauna masculinului, copia in dauna originalului,
localismul in dauna universalismului. Postmodernismul
reprezinta si o deziluzie acumulata treptat in ceea ce
priveste proiectul neimplinit al Epocii Luminilor, o
neincredere in progresul stiintei atat de important
pentru gandirea moderna. Lyotard considera ca am platit
destul nostalgia Totului si a Unului, a
totalitarismului, in speta. Stiinta moderna se
raporteaza la marile povestiri, cum sunt dialectica
spiritului, hermeneutica sensului, emanciparea
subiectului national sau muncitor, acumularea bogatiei (welfare
state) pentru a le legitima. Postmoderna, sustine
Lyotard este "neincrederea in
metapovestiri"(p. 15). In a doua parte a secolului
al 20-lea s-au adunat probe suficiente in privinta
esecului intreprinderii moderniste si in special in
privinta viabilitatii notiunii de progres. Daca
modernismul a ajuns la un sfarsit, numele dat acestei
noi perioade este postmodernism. Termenul postmodernism
este folosit intr-o diversitate ametitoare de moduri.
Pentru unii, el inseamna antimodern, pentru altii
inseamna revizuirea premiselor moderniste. A fi
antimodern inseamna a respinge chiar bazele
modernismului, adica doctrina suprematiei ratiunii,
notiunea de adevar, credinta in perfectibilitatea omului
si ideea ca putem crea o societate mai buna.
Postmodernismul s-a dezvoltat pe doua directii majore:
postmodernismul constructivist si deconstructivist;
atat unul, cat si celalalt incearca sa elimine orice
hotare, sa submineze legitimitatea si sa disloce logica
starii moderniste. Postmodernismul constructivist nu
respinge modernismul, ci cauta sa-i revizuiasca
premisele si conceptele de baza. El incerca sa ofere
intuitiilor o noua unitate stiintifica, etica, estetica
si religioasa. El nu respinge stiinta ca atare, ci numai
acele abordari care permit doar datelor stiintelor
naturii sa contribuie la constructia imaginii lumii.
Postmodernismul deconstructivist cauta sa depaseasca
viziunea moderna asupra lumii si presupozitiile care o
sustin prin ceea ce s-ar putea numi o antiviziune asupra
lumii. El "deconstruieste" ideile si valorile
modernismului pentru a pune in evidenta ceea ce il
alcatuieste si arata ca idei moderniste cum sunt
"egalitate" si "libertate" nu sunt
"naturale" pentru umanitate sau
"adevarate" pentru natura umana, ci sunt
idealuri, constructii intelectuale.
Intelectualii postmodernisti romani isi au radacinile
in "Cenaclul de Luni" condus de Nicolae
Manolescu in anii '80. Operele lor se vroiau a fi o
replica la literatura oficiala si la cea mutilata
estetic prin autocenzura. Dupa caderea dictaturii, ei
au infiintat Asociatia Scriitorilor Profesionisti din
Romania (ASPRO) ca alternativa la Uniunea Scriitorilor
pe care o considerau o relicva a trecutului comunist si
au inceput sa atace atat gruparea neotraditionalista,
cat si pe cea modernista: Ei sustin modernizarea si
occidentalizarea Romaniei, dar doresc ca procesul sa se
petreaca cat mai rapid, sa se arda etapele.
Postmodernistii (I. B. Lefter, C. Dobrescu, Al. Musina
s.a.) nu si-au definit clar optiunea politica si aceasta
este una din sursele de conflict cu celelalte grupuri, o
alta sursa fiind resursele publice alocate culturii la
care au un acces extrem de limitat, deoarece sunt
ultimii intrati in scena. De asemenea, ei sunt in plin
proces de definire a identitatii si nu este clar daca
vor ramane un subgrup in cadrul grupului modernist s-au
vor merge pe calea autonomiei. Cu toate ca N. Manolescu
(2004) neaga existenta unor grupari cu interese
divergente:"… ca sa existe cu adevarat tabere, ar
trebui sa existe grupuri majore de interese opuse, nu
cred ca exista asa ceva", un membru marcant al
gruparii postmoderniste recunoaste existenta unei falii
intre modernisti si postmodernisti: "Nici una
dintre confruntarile de acest tip n-a fost
intamplatoare, toate sunt reprezentative pentru
fenomenul amplu la care participa si pe care l-as
descrie prin doua opozitii definitorii pentru starea
actuala a campului intelectual autohton: tensiunile
dintre modernitatea in faza finala si postmodernitatea
incipienta; si cele dintre "autoritarismul"
culturii elitare si "democratismul"
discursurilor pluraliste, care recunosc diversitatea,
alteritatea, multiplicitatea lumii de azi."
(Lefter, 2004).
Apogeul disputei intre modernisti si postmodernisti a
fost atins anul acesta odata cu scandalul decernarii
premiilor ASPRO. O serie de reviste de cultura si
cotidiene au acordat spatiu acestei dispute semn ca ea
este mai mult decat o lupta intre clanuri asa cum crede
Alina Mungiu (2004): "Cred ca nu e nici o ideologie
la mijloc. Clanurile nu au ideologie… se lupta sa nu
existe o piata mare, deschisa, cu criterii de valoare
clare, in care, daca unul face ceva exceptional de bun,
sa recunoastem cu totii…" Datorita implicatiilor
politice ascunse si a bizantinismului, in locul unei
dezbateri de idei s-a recurs la atacuri la persoana.
Andrei Plesu (2004) a "…descoperit, cu stupoare,
cum, impreuna cu cativa nefericiti prieteni, am
contribuit in chip toxic la stagnarea culturala a tarii,
la prigonirea noilor generatii de intelectuali, la
poluarea democratiei autohtone, si la subminarea
valorilor modernitatii." In acelasi timp, Gabriel
Liiceanu (2004) respinge "…teoria potrivit careia
as face parte dintr-un grup bine organizat , care a
acaparat, prin abilitati de tip mafiot, parghiile
puterii culturale…" Sigur ca nu Plesu si Liiceanu
au produs daune culturii si democratiei romane, dar
refuzul lor de a recunoaste ca au putere politica si
simbolica, ca au interese de grup care intra volens
nolens in conflict cu interesele altor grupuri a produs
iritare printre postmodernisti, neotraditionalisti si
observatorii neimplicati.
Agregarea si articularea de interese sunt evidente
pentru orice observator interesat de evolutia campului
politic sau cultural autohton. Actorii principali si-au
combinat imperativele si au identificat obiective
politico-culturale comune pentru fiecare grup sau
subgrup. De asemenea, ori de cate ori a fost nevoie ei
au trecut la articularea de interese, ca mijloc prin
care atitudinile, opiniile si convingerile sunt
transformate in imperative exprese pentru o actiune sau
non-actiune a grupului. Subgrupurile intelectualilor
neotraditionalisti si modernisti se lupta pentru
controlul asupra invatamantului superior, cercetarii,
Academiei Romane, Ministerului Culturii, Ministerului
Educatiei si Uniunii Scriitorilor. Rotatia la putere
care se va produce foarte probabil dupa alegerile din
toamna a declansat deja lupta pentru reimpartirea
resurselor publice alocate culturii. Sa speram ca nu va
fi o rotatie "oarba" in care mandarinii rosii
vor fi inlocuiti cu alti mandarini, ci se va produce o
deschidere si o democratizare a campului cultural
romanesc.
NOTE
1 Folosim conceptul de "grup" cu
semnificatia de "ansamblu de indivizi care se
disting printr-un atribut comun". In acest caz,
atributul comun este ralierea la curentul modernizarii
sau impotrivirea fata de el.
2 Huntington comite o eroare atunci cand
vorbeste despre Romania si linia care separa
catolicismul de ortodoxie in Europa. Din textul lui
reiese ca Transilvania are doar populatie maghiara
catolica.
3 Interesanta la prima vedere, analiza lui S.
A. Matei este minata de jocul politic al autorului care
ataca doar intelectualii incomozi pentru actuala putere.
BIBLIOGRAFIE
Huntington, S. P. (1998), Ciocnirea civilizatiilor si
refacerea ordinii mondiale. Traducere de Radu Carp,
Editura Antet.
Lefter, I. B. (2004), Luptele intelectualilor,
Evenimentul Zilei, 6 iulie.
Liiceanu, G. (2004), De ce se cearta intelectualii
(II), Dilema Veche, nr.25.
Lyotard, J. F. (1993), Conditia postmoderna. Raport
asupra cunoasterii. Traducere de Ciprian Mihali,
Editura Babel, Bucuresti.
Manolescu, N. (2004), Luptele intelectualilor,
Evenimentul Zilei, 6 iulie.
Matei, S. A. (2004), Boierii mintii, Editura
Compania.
Mungiu, A. (2004), De ce se cearta intelectualii (I),
Dilema Veche, nr. 25.
Plesu, A. (2004), Autocritica, Dilema Veche, nr
24.
PAUL BLENDEA - Master in filosofie
si studii interdisciplinare. Cercetator Stiintific
Principal la Institutul de Stiinte ale Educatiei din
Bucuresti. Consultant educational certificat de
Netherlands School for Educational Management, Holland;
formator in Consiliere si Orientarea Carierei certificat
de Holstebro Technical College and Academy and The
Danish Institute for Educational Training of Vocational
Teachers, Denmark; formator de inspectori scolari
certificat de Center for British Teachers, Great
Britain. Autor al unor lucrari si articole in domeniul
managementului educational, politologiei si filosofiei.
sus
|