Politică și societate
Alegeri prezidențiale în SUA – 2012:
Tonul tendințelor din marketing și
PR politic
AURELIA PERU-BĂLAN
[Academy of Sciences of
Moldova]
Abstract:
This article is a synthesis of political PR
strategies used in the U.S. presidential campaign of
November 6, 2012. Also, we elucidated electoral
profiles of the two candidates-Republican and
Democrat - campaign themes impact on American voting
decision. Article contains U.S. electoral marketing
trend analysis, design principles of electoral
spots, negative advertising in campaign.
Keywords:
Barack Obama; Mitt Romney; democrat; republican;
electoral marketing; campaign themes; electoral
profile; political advertising; debates; political
discourse; cultural persuasion
Alegerile prezidenţiale din SUA - 2012: capitalul de
imagine al campaniei
Repere electorale
În SUA alegerile prezidenţale sunt organizate la fiecare patru ani. Începând
cu anul 1792, alegerile generale pentru alegerea preşedintelui Statelor Unite au
loc în prima zi de marţi din luna noiembrie. În anul 2012 s-a desfăşurat cel
de-al 57-lea scrutin prezidenţial. Preşedintele va fi învestit în funcţie la 20
ianuarie 2013. Din anul 1860, sistemul politic american este dominat de Partidul
Republican şi Partidul Democrat. De la inaugurarea funcţiei de preşedinte şi
pâna în prezent, America a avut 44 şefi de stat. Dintre aceştia, 32 au condus
Statele Unite până la sfârşitulul celui de-al Doilea Război Mondial. După anul
1945, SUA au fost conduse de 12 presedinţi, câte şase din partea democraţilor şi
republicanilor.
Majoritatea preşedinţilor au exercitat câte două mandate consecutive la Casa
Albă. Istoria a atestat şi un caz cu totul ieşit din comun. Cel de-al 32-lea
preşedinte american, Franclin D. Roosevelt (1933-1945), membru al Partidului
Democrat, a fost singurul preşedinte american care a câştigat patru mandate.
Ultimii trei preşedinţi – un republican şi doi democraţi – au avut câte două
mandate.
Tabelul nr. 1 confirmă datele de mai sus:
33 |
Harry S. Truman 1945-1953 |
democrat |
2 mandate |
34 |
Dwight D. Eisenhower1953-1961 |
republican |
2 mandate |
35 |
John F. Kennedy 1961-1963 |
democrat |
asasinat |
36 |
Lyndon B. Johnson 1963-1969 |
democrat |
1,5 mandate |
37 |
Richard M. Nixon 1969-1974 |
republican |
1 mandat, demisie |
38 |
Gerald R. Ford 1974-1977 |
republican |
1 mandat |
39 |
Jimmy Carter 1977-1981 |
democrat |
1 mandat |
40 |
Ronald Reagan 1981-1989 |
republican |
2 mandate |
41 |
George Bush 1989-1993 |
republican |
1 mandat |
42 |
Bill Clinton 1993-2001 |
democrat |
2 mandate |
43 |
George W. Bush 2001-2009 |
republican |
2 mandate |
44 |
BarackObama2009-2012-prezent |
democrat |
2 mandate |
Tradiţia demonstrează că fiecare campanie începe cu o teorie sau
cu un mit despre venirea lui Mesia. Este un mit cultural american înrudit cu
perspectiva succesului. În acest caz, se porneşte de la următoarea premisă: o
situaţie disperată sau poate un haos cumplit, fie el economic, politic ori
religios, o perioadă de mare nesiguranţă şi pesimism, dezordine, confuzie,
frică. În aceste condiţii, oamenii aşteaptă să fie salvaţi de un lider puternic,
fiindu-le inspirat un sentiment accentuat de încredere. Mulţi conducători au
interpretat anume acest rol. Lincoln a apărut pentru a salva unitatea. Franclin
Delano Roosevelt a salvat ţara de la colapsul economic; Kennedy a salvat lumea
întreagă, orientând-o spre democraţie; Reagan a scăpat ţara de inflaţie şi i-a
restabilit prestigiul; Bill Clinton a anulat deficitul bugetar uriaş.1
În anul 2004, consilierii lui George W. Bush au presupus ca ţara are nevoie de
un lider capabil să ia decizii grele în vederea asigurării securităţii lor.În
anul 2008, Barack Obama a candidat cu o teorie privind schimbarea şi
împotriva lui George W. Bush. Potrivit fostului preşedinte american, Bill
Clinton, care a fost printre susţinătorii lui Obama, acesta a pus bazele unei
economii moderne de succes.
Care a fost retorica electorală mitologico-persuasivă din prezidenţialele-2012?
SUA, în calitatea sa de cel mai puternic actor politic global, ne-au oferit, şi
de această dată, noi modele de PR politic. Scrutinul pentru Casa Albă este un
adevărat spectacol, atât din punct de vedere al evoluţiei actorilor principali,
cât şi din cel al strategiilor din spatele acestora. Alături de campania de
imagine tradiţională, candidaţii au utilizat masiv campania online. Reţelele de
socializare au contribuit la diseminarea opţiunilor politice a celor doi
candidaţi. Iar mesajele Twiter au contribuit la mobilizarea electoratului
american. Aceasta a fost „arma secretă” a echipelor de campanie. Twitter a
oferit candidatilor ocazia de a-şi prezinta programele adresându-se direct
oamenilor, fără interferenţa unei instituţii media, care ar putea denatura
spusele lor.
Context
În anul 2012, alegerile prezidenţiale din SUA s-au desfăşurat pe fondul
consecinţelor crizei financiar-economice globale, dar care-şi trage rădăcinile
din SUA. Prin urmare, spre deosebire de alegerile precedente din anul 2008, care
au avut drept subiect strategic dominant politica externă promovată de Statele
Unite, cele din 2012 s-au axat pe tematica social-economică, rata mare a
şomajului de aproximativ 8,2 %. Politica externă nu a fost un subiect important
în această campanie. Adevăratele probleme de politică externă pe care le are, în
prezent, ţara – Afganistan, Irak, Iran – abia dacă au fost menţionate. Între
timp, datoria Statelor Unite ale Americii a ajuns la un nou
record - 16 trilioane dolari, conform datelor prezentate de Departamentul
american al Trezoreriei. De menţionat că din 20 ianuarie 2009, când preşedintele
Barack Obama a venit la Casa Albă, datoria SUA a crescut cu aproximativ 5.400
miliarde dolari.
Lupta pentru fotoliul de la Casa Albă a fost una strânsă. Sondajele de opinie,
realizate în Statele Unite, arătau că cei doi rivali, Barack Obama şi Mitt
Romney, s-au aflat aproape la egalitate în preferinţele electoratului.
În acelaşi context, să urmărim priorităţile de campanie ale americanilor: 50 %
dintre aceştia sunt interesaţi de problematica economocă; 7 % de
securitatea naţională; 17 % de sănătate, 13 % de actuala criză; 53 % dintre albi
fiind gata să-l voteze pe Obama. Pentru comparaţie, în anul 2008, pro Obama au
votat 43 %. 2
Barack Obama, candidatul Partidului Democrat pentru Casa Albă: profil electoral
Născut în anul 1961 în Hawaii, Barack Hussein Obama II (numele său deplin) a
câştigat prima dată alegerile prezidenţiale (2008) în faţa senatorului
republican John McCain, devenind, la vârsta de 47 de ani, primul preşedinte de
culoare al Statelor Unite. Ce a oferit Obama pentru a-şi asigura cel de-al
doilea mandat?
Convenţia Democrată de învestitură a candidatului Obama a avut loc la
Charlotte, Carolina de Nord. În ajunul campaniei electorale, la 4 august, Obama
a împlinit 51 de ani.
La eveniment au participat peste 75.000 de persoane.
Principale declaraţii ale lui Barack Obama la Convenţia Democrată s-au referit
la problematica economică: „Depăşirea crizei va însemna un efort comun, o
responsabilitate partajată şi genul de experimente îndrăzneţe şi persistente pe
care Franklin Roosevelt le-a făcut în timpul singurei crize care a fost mai rea
decât cea actuală”. „În anii care vor veni, vor fi luate decizii mari la
Washington, cu privire la locurile de muncă şi economie, impozite şi deficite,
energie şi educaţie, război şi pace, decizii care vor avea consecinţe enorme
asupra vieţilor noastre şi ale copiilor noştri în deceniile următoare”.
Referitor la politica externă, dar şi ca o contraremarcă a oponentului său
democrat, acesta a declarat: „nu califici Rusia drept inamicul numărul unu, în
loc de Al-Qaida, decât dacă eşti blocat într-o mentalitate a Războiului Rece”.
Candidatul Obama s-a referit şi la problemele de mediu, promiţând că va continua
reducerea poluării cu gaze de seră care încălzesc planeta noastră, deoarece
schimbarea climatică nu este un mit”. 3
Dacă în campania anterioară din 2008, staff-ul Obama a pus miza pe
imaginea internaţională, atunci în 2012 mesajul lui Obama s-a
centrat pe probleme de ordin intern.
Barack Obama: realizări şi oferte electorale:
Economie |
• numărul locurilor de muncă este în
creştere de 31 de luni;
• un plan de reducere a deficitului cu peste 4 mii de
miliarde în următorii zece ani;
• „investiţii” şi o atenţie mai mare în clasa de mijloc:
„nicio gospodărie care câştigă peste 1 milion de dolari anual nu ar trebui
să aloce pentru taxe un procent mai mic din venituri decât o familie din
clasa de mijloc”;
• a contribuit la susţinerea industriei auto americane
printr-un program de restructurare masivă;
• pentru a creşte numărul locurilor de muncă în SUA,
urmăreşte să elimine facilităţile fiscale pentru companiile care apelează la
forţa de muncă în alte ţări. |
Sănătate |
• Principalul său proiect legislativ,
legea referitoare la asigurările medicale, validată în anul 2012, extinde
nivelul de protecţie către păturile sărace ale populaţiei americane.
Proiectul a stârnit controverse legate de implicarea companiilor
farmaceutice, fiind contestat vehement de rivalul Mitt Romney. |
Securitate |
• Retragerea trupelor din Irak;
• „eliminarea” lui Osama bin Laden;
• întărirea relaţiilor cu Israelul, aliaţii din cadrul
NATO, partenerii din Asia şi America Latină;
• Va continua planurile de amplasare a scutului
antirachetă înEuropa. |
Energie |
• În mandatul său, SUA au devenit un
lider mondial în domeniul gazelor naturale, iar producţia este la un nivel
fără precedent;
• Producţia americană în domeniul petrolier este la cel
mai înalt nivel din ultimii 14 ani;
• Investiţii în domeniul surselor alternative de energie. |
Mitt Romney, candidatul Partidului Republican pentru Casa Albă: profil
electoral
Un bogat şi influent om de afaceri, născut în anul 1947, la Detroit, fiul unui
fost guvernator al statului Michigan, George Romney. În anul 2002, a fost ales
guvernator al statului Massachusetts. A candidat pentru nominalizarea
republicanilor la alegerile prezidentiale din 2008, dar a pierdut în faţa lui
McCain. Retorica electorală a lui Mitt Romney în prezidenţialele din 2012 s-a
axat preponderent pe economie. Romney a promis crearea a 12 milioane de locuri
de muncă în cadrul unui plan cu cinci etape.
În tabelul de mai jos vom urmări oferta electorală a candidatului
republicanilor.
Învestirea candidatului republican a avut loc la Tampa, Florida, la 1
septembrie 2012. Convenţia republicanilor s-a desfăşurat trei zile. În discursul
său din startul competiţiei prezidenţiale, Mitt Romney a criticat dur mandatul
lui Barack Obama şi a pledat pentru renaşterea visului american.
Premisele culturale ale persuasiunii au fost prezente totdeauna în retorica
electorală a aspiranţilor pentru Casa Albă. Vom consolida aceste afirmaţii mai
jos, inclusiv în cadrul analizei discursurilor electorale.
Discursul lui Romney s-a axat preponderent pe economie. Afirmând că America se
confruntă cu o rată înaltă a şomajului, acesta a promis crearea a 12 milioane de
locuri de muncă în cadrul unui plan cu cinci etape. De asemenea, Romney le-a
promis americanilor că Statele Unite vor fi independente din punct de vedere
energetic până în 2020.
Mitt Romney - oferta electorală4:
Economie |
• Propune un „Plan în cinci puncte” pentru o
„clasă de mijloc mai puternica” şi pentru „crearea a 12 milioane de locuri de
muncă”. Acesta constă în: „câştigarea independenţei energetice până în anul
2020”, încurajarea comerţului prin reglementări care să ofere şanse egale
afacerilor americane şi să le ajute în faţa unor „naţiuni precum China, care
trişează în domeniul comercial”; acces mai bun la educaţie; reducerea
deficitului prin reducerea dimensiunilor guvernului şi printr-un control mai
mare asupra datoriei federale; încurajarea micilor întreprinzători. |
Sănătate |
• Din prima zi la Casa Alba va începe să
lucreze cu reprezentanţii Congresului pentru a stopa reforma promovată de
Barack Obama - pachetul „obamacare”. În schimb, va promova politici
care sa permita fiecărui stat să pună la punct planuri de reformă croite după
nevoile locale. |
Securitate |
• Anularea reducerii cheltuielilor militare,
înregistrată sub Administraia Obama.
• Invită aliaţii din NATO să-şi onoreze angajamentul de a oferi 2
% din PIB pentru cheltuielile de securitate. Potrivit lui Romney, numai trei
ţări (dintre cele 28 ale NATO) îndeplinesc acest angajament. |
Afaceri externe |
• Întărirea relaţiilor cu Israelul şi
„rezistenţa” in faţa politicilor anti-israelite emergente din ţările
învecinate; rezistenţa în faţa influenţei Iranului şi întărirea legaturilor cu
Irakul, care ar fi avut de suferit sub Obama. Va „descuraja un comportament
agresiv sau expansionist” din partea Rusiei. |
Printre personalităţile care au consolidat atmosfera
spectacolului politic a fost şi actorul Clint Eastwood. Acesta s-a folosit de un
scaun gol pentru a-l prezenta publicului pe Obama. „Sunt 23 de milioane de
şomeri în America”, i-a spus Eastwood unui Obama imaginar, scuturând
spătarul scaunului. Actorul şi-a folosit şi îndrăgita replică din filmul „Dirty
Harry” la adresa preşedintelui: „Haide, înfrumuseţează-mi ziua”, a spus
Clint Eastwood, aluzie evidentă la plecarea lui Obama de la Casa Alba.5
Retorica electorală a candidatului republican a conţinut replici dure la adresa
Rusiei. Acesta a declarat că Rusia este principalul adversar geopolitic al SUA.
Campania republicanului a fost una foarte costisitoare, dar analiştii au
remarcat din start lipsa de carismă a lui Romney, ceea ce a făcut difilcilă
obţinerea victoriei electorale.
Fiind businessman de succes, acesta a încercat să spună americanilor că ştie
cum să ajute SUA să iasă din criză. Mai apoi a precizat, justificându-se parcă
pe sine, că succesul nu este o ruşine. Romney a folosit în mesajul electoral şi
povestea unei iubiri între părinţii săi. Tatăl său îi dăruia în fiece dimineaţă
mamei flori vii. Într-o dimineaţă florile lipseau... Taica-său murise.6
Ca şi Obama, în anul 2008, Mitt Romney şi-a organizat un turneu internaţional.
Aceasta pentru a-şi crea imaginea de bun cunoscător al politicii externe. Acesta
a fost, însă, unul plin de controverse, spre deosebire de cel al lui Obama, care
i-a sporit popularitatea pe bătrânul continent. Prima greşeală pe care a făcut-o
fostul guvernator de Massachusetts a fost la Londra, înainte de ceremonia de
deschidere a Jocurilor Olimpice, când s-a arătat îngrijorat că britanicii nu vor
reuşi să ducă la bun sfârşit şi fără încidente Olimpiada. Comentariile lui
Romney i-au înfuriat pe englezi şi au provocat reacţii inclusiv din partea
premierului David Cameron şi a primarului londonez Boris Johnson. Devenit
„inamicul public numărul unu” încă înainte de a pleca din Marea Britanie, Romney
a revenit fără succes asupra comentariilor sale. Gafa a rămas, însă, şi s-a
dovedit a fi de rău augur pentru turneul americanului peste hotare. Din Marea
Britanie, Mitt Romney a plecat în Israel, unde totul a mers foarte bine până
când guvernatorul a declarat, la o strângere de fonduri din Ierusalim, că
diferenţele economice dintre Israel şi teritoriile învecinate (aluzie la
Palestina), se datorează unei diferenţe culturale. Hipersimplificarea unei stări
de fapt deosebit de complexe din Orientul Mijlociu şi referirea, în repetate
rânduri, la Ierusalim - capitală a Israelului, i-au adus noi critici
republicanului.
Ultima ţară în care au ajuns Mitt şi Ann Romney a fost Polonia. Chiar dacă aici
Romney a fost mult mai atent să nu mai spună sau să facă ceva care ar putea fi
interpretat sau criticat, fostul guvernator nu a fost ferit de un nou scandal.
De vină, de această dată, a fost unul dintre ofiţerii lui de presă, care, iritat
de jurnaliştii ce-l strigau pe Romney pentru a-i pune întrebări, le-a spus:
„Daţi dovadă de puţin respect! Este un loc sfânt pentru polonezi, aşa că tăceţi
dracului din gură”. Replica angajatului lui Romney a fost înregistrată şi a
ajuns în toată presa internaţională.
Mitt Romney a trecut oceanul pentru a avea nişte fotografii cu lideri
internaţionali, care să poată fi folosite în scop electoral acasă. Din păcate
pentru el, a plecat în străinătate fără a avea ceva de spus, iar aceasta l-a
costat din punct de vedere al capitalului de imagine.7
Atacuri electorale
Republicanii despre democraţi.
PR-ul negru a devenit o componentă stabilă a comunicării electorale. La
această tehnică au apelat atât democraţii, cât şi sau cu precădere,
republicanii. Astfel, republicanii au descoperit imediat că echipa democraţilor
a eliminat din programul politic din Campania 2012 referirile la Dumnezeu. Acest
fapt a constituit un bun prilej pentru republicani de a lansa atacuri electorale
la adresa adversarilor politici. În Virginia, în cadrul unui miting electoral,
candidatul republican Mitt Romney a declarat în faţa mulţimii următoarele: „Noi
suntem o naţiune înnobilată de Dumnezeu”; „Poporul american, a primit
drepturile nu de la administraţie, ci de la Dumnezeu însuşi”. Fostul
guvernator de Massachusetts a încercat să sugereze că democraţii ar vrea să
retragă chiar şi expresia „In God We Trust” de pe moneda americană.
Potrivit site-ului www.breitbart.com în platforma
democraţilor din anul 2008 se putea citi: „Avem nevoie de un guvern care să
lupte pentru speranţele, valorile şi interesele angajaţilor şi care să ofere
tuturor celor care vor să muncească şansa de a-şi folosi întreg potenţialul
dăruit de Dumnezeu”. În anul 2012, cuvintele „dăruit de Dumnezeu” au fost
eliminate, iar fraza a fost restructurată astfel: „Ne-am adunat pentru a
revendica principiul pe baza căruia a fost construită clasa de mijloc şi cea mai
prosperă naţiune de pe pământ, acel principiu simplu potrivit căruia în SUA
munca asiduă trebuie plătită, responsabilitatea trebuie răsplătită şi fiecare
dintre noi să fie capabil să evolueze atât cât îi permite priceperea”.8
Democraţii au conştientizat gravitatea situaţiei şi, în consecinţă, Barack Obama
a cerut ca democraţii să reintroducă referirile la Ierusalim „capitala
Israelului” şi la „Dumnezeu” în programul lor de guvernare pentru a înăbuşi cât
mai rapid o controversă sensibilă din punct de vedere politic.
Democraţii despre republicani.
Într-un spot publicitar, tabăra democrată îl acuză implicit pe Mitt
Romney că este responsabil de moartea unei femei bolnave de cancer, decedată
după ce soţul ei a pierdut asigurarea medicală şi slujba, dupa ce compania sa a
fost preluată de fondul de investiţie pe care candidatul republican l-a creat.
Un alt scandal legat de numele lui Romney a făcut deliciul subiectelor de
campanie. Cu 50 de zile înainte de alegeri, o revistă americană de stânga a
publicat luni o înregistrare video realizată cu camera ascunsă, în timpul unei
sesiuni de strângere de fonduri la care presa nu a avut acces, şi în care
candidatul republican Mitt Romney a ironizat „mentalitatea de victimă” a
alegătorilor democraţi. În înregistrare, acesta afirmă că, 47 la sută (dintre
americani) vor vota pentru preşedintele Obama orice s-ar întâmpla. „Există
47 la sută dintre oameni care sunt cu el, care depind de administraţie, care
gândesc că sunt victime, care gândesc că administraţia trebuie să se ocupe de
ei, care gândesc că ei au dreptul să aibă acces la o asigurare de sănătate, la
hrană, la un acoperiş, la tot ceea ce vreţi”. Aceşti oameni gândesc „că acest
lucru li se datorează. Că administraţia ar trebui să li-l ofere. Şi ei vor vota
pentru acest preşedinte (Obama) orice s-ar întâmpla. Aceştia sunt oameni care nu
plătesc impozite”, continuă Romney, spunând că nu va reuşi să-i convingă să
voteze pentru el.
Comitetul de campanie al lui Obama a denunţat aceasta înregistrare cu următorul
comentariu: „Este şocant ceea ce un candidat la preşedinţia Statelor Unite spune
în spatele uşilor închise, unui grup de donatori bogaţi, că jumătate dintre
americani se consideră „victime” (...) şi nu sunt pregătiţi să-şi „ia viaţa în
mâinile lor” (…) „Este dificil să fii preşedintele tuturor americanilor atunci
când tratezi cu dispreţ jumătate din ţară”.9
DistribuDezbaterile electorale: mobilizarea susţinătorilor
Pe durata campaniei au avut loc trei dezbateri electorale. Şi dacă dezbaterile
televizate nu întotdeauna au impact asupra deciziei de vot a electoratului
american, atunci acestea decid, cu siguranţă, poziţia de rating a candidaţilor
în competiţie. Astfel, după prima dezbatere, candidatul republican a crescut
brusc în sondaje. Potrivit unui sondaj realizat de CNN, 67 % dintre americani
consideră că Mitt Romney a câştigat prima dezbatere, în defavoarea lui Barack
Obama, votat doar de 25 % dintre chestionaţi.10
Prima dezbatere a avut loc în 3 octombrie, la Universitatea
din Denver, Colorado, şi a durat 90 de minute. În cadrul primei dezbatereri
televizate din acest ciclu electoral cei doi candidaţi au dezbătut în mod
prioritar probleme din domeniul economic (de ex. poziţia faţă de impozite) şi
cel al asistenţei medicale (aşa-numita reformă din domeniul sănătăţii
„obamacare”. Referitor la reforma medicală, Romney consideră că măsura este
foarte costisitoare şi nedemocratică. Pe de altă parte, Obama a subliniat că
reforma este necesară, deoarece familiile din SUA sunt îngrijorate de un posibil
faliment, în cazul unei boli.
Retorica lui Mitt Romney, a candidatului Partidului Republican, a fost din
start una ofensivă, punând un accent puternic pe economie. Romney l-a acuzat pe
Obama de incapacitatea de a reduce în jumătate deficitul bugetar, aşa cum a
promis în 2008. „Obama prefera ample cheltuieli guvernamentale pentru a rezolva
provocările cu care se confruntă ţara, în loc să încurajeze sistemul privat
pentru creşterea economiei şi a numărului de locuri de muncă. În loc sa creeze
locuri de muncă, Obama creează datorii. Datoriile SUA au atins cote fără
precedent”, a afirmat candidatul republicanilor.
La rândul său, Barack Obama a criticat managementul fiscal promovat de
contracandidatul său republican şi a calificat abordarea acestuia drept
managementul dezechilibrată, deoarece ar împovăra familiile din clasa de mijloc
şi ar mări datoria naţională.
Şi presa internaţională a remarcat faptul că învingător după primele dezbateri
a devenit candidatul republican, Romney, iar Obama a părut un pic prost dispus
şi iritat. De pildă, Obama nu a menţionat celebra înregistrare video sustrasă în
care candidatul conservator apare invocând mentalitatea de „victimă” de care dau
dovadă 47 % dintre americani, chiar dacă democraţii şi-au concentrat numeroase
mesaje publicitare pe acest subiect.
Editorialul din Washington Times remarcă faptul că de la confruntarea
între Jimmy Carter şi Ronald Reagan (1980), preşedinţia SUA nu a mai fost atât
de jenant reprezentată în public. La dezbaterea Carter-Reagan, care a avut loc
pe 28 octombrie 1980, fostul actor Ronald Reagan şi-a dezvăluit talentul de mare
comunicator. De altfel, el i-a adresat atunci preşedintelui în exercitiu Jimmy
Carter celebra întrebare, pe care şi Mitt Romney a reluat-o în 2012: „Vă aflaţi
într-o situaţie mai bună decât în urma cu patru ani?” Ronald Reagan avea să
câstige apoi alegerile.11
Prestaţia lui Obama din prima dezbatere l-a afectat serios.
Cea de-a doua dezbatere a avut loc în 16 octombrie 2012, la
Univeristatea Hofstra, din Hempstead, aproape de New York. Barack Obama şi Mitt
Romney s-au înfruntat cu privire la probleme din domeniile economic, energetic,
securitate şi înarmare, în special, privind atacul asupra consulatului american
de la Benghazi, în care a fost ucis ambasadorul în Libia şi alţi trei agenţi
americani. Preşedintele american Barack Obama îl acuză pe adversarul său
republican Mitt Romney că vrea să-i favorizeze doar pe cei mai bogaţi dintre
americani: „Programul său se reduce la un punct: să se asigure că cei mai
bogaţi pot să joace după reguli diferite”. Aceasta a fost filozofia sa
în domeniul privat, aceasta a fost filozofia sa în calitate de guvernator (al
statului Massachussetts) şi aceasta a fost filozofia sa în calitate de candidat
la preşedinţie”.
La rândul său, candidatul republican la alegerile prezidenţiale americane, Mitt
Romney, l-a acuzat pe preşedintele democrat în exerciţiu, Barack Obama, că
ar conduce Statele Unite pe „calea apucată de Grecia”, din cauza creşterii
datoriei publice: „Am trecut de la o datorie naţională (în valoare) de 7.000
miliarde de dolari la o datorie naţională de 16.000 miliarde de dolari. Acest
lucru ne pune pe calea apucată de Grecia”. De asemenea, Mitt Romney
reproşează Guvernului democrat al preşedintelui Obama deficienţe în materie de
securitate şi informaţii înainte de asaltul asupra consulatului şi îi critică pe
opozanţii lor pentru faptul că au recunoscut cu întârziere că a fost vorba
despre un „atentat terorist”, în care a fost implicată reţeaua Al-Qaida. Romney
a criticat politica preşedintelui Obama în Orientul Mijlociu, referindu-se la
situaţia din Siria şi Libia.12
A treia dezbatere televizată a avut loc în 22 octombrie 2012,
cu două saptamâni înainte de alegeri, la Universitatea Lynn din Boca Raton,
Florida. Dezbaterile au fost axate pe politica externă. Miza pentru ultima
dezbatere televizată din SUA a fost una mare. Prin urmare, este de înţeles de ce
Barack Obama şi Mitt Romney au pus atât de mult preţ pe pregătiri, încât şi-au
suspendat campaniile, gest deosebit de rar într-un sezon electoral.
Barack Obama a avut numeroase atacuri reuşite, unul dintre acestea fiind cel în
care i-a dat replica lui Romney privind diminuarea flotei americane, anul de
referinţă al republicanului fiind 1917. Mitt Romney: „Avem o flotă mai mică
decât oricând post-1917. Avem o aviaţie mai veche şi mai mică decât oricând
post-1947”. Replica lui Obama: „Cred că guvernatorul Romney nu s-a
uitat destul la cum funcţionează armata noastră. Aţi spus că avem mai puţine
nave decât în 1917. Avem şi mai puţini cai şi mai puţine baionete. Armata s-a
schimbat!”.
În timpul dezbareii au fost dezbătute subiecte ca „primăvara arabă”, relaţiile
Siriei cu Iranul, îndepărtarea lui Assad de la conducerea Libiei, iminenţa unui
atac asupra Israelului. În timpul ultimelor dezbateri Obama a vorbit despre
asasinarea lui Osama bin Laden.
În declaraţia finală, Mitt Romney le-a transmis americanilor că au de ales
între două drumuri diferite pentru ţara lor: drumul propus de el – al relansării
economiei şi reafirmării măreţiei Statelor Unite – iar, de cealaltă parte,
drumul preşedintelui, care, a spus republicanul, este „drumul Greciei”. La
rândul său, Obama a spus că „după un deceniu de războaie, americanii trebuie să
aibă grijă şi de ţara lor, iar dacă va avea privilegiul de a rămâne preşedinte
pentru încă patru ani, va depune toate eforturile ca Statele Unite să rămână cea
mai puternică ţară din lume”.13
De menţionat că rolul dezbaterilor prezidenţiale din SUA este, în primul rând,
de a „cuceri” electoratul independent, în 2012 acesta fiind foarte puţin
numeros, iar, în al doilea rând, de a spori capitalul de imagine al
candidaţilor.
Ultima saptămână de campanie a fost marcată de uraganul Sandy (1
noiembrie), cel mai puternic din ultimii 100 ani. De fapt, Sandy l-a
favorizat pe Obama. De această opinie este şi politologul american Patrick
Griffin.14 Preşedintele în
exerciţiu s-a implicat activ în eliminarea efectelor uraganului păgubos.
Obama s-a declarat principalul Salvator.
În ultima saptămână electorală, republicanii şi democraţii organizează câte
două-trei evenimente electorale pe zi, în special, în statele indecise.
Şi tot cu puţin timp înainte de sufragiu, duminică, în cinematografe a demarat
difuzarea filmului „SEAL Team Six: The Raid on Osama bin Laden”. Este
filmul regizorului John Stockwell despre operaţiunea de comando, în care a fost
ucis Osama ben Laden. Cu două zile înaintea scrutinului prezidenţial din 6
noiembrie 2012, filmul „SEAL Team Six: The Raid on Osama bin Laden” a fost
difuzat în premieră de postul de televiziune National Geographic. Acest
fapt a stârnit semne de întrebare. Cu toate că regizorul John Stockwell a
respins într-un interviu orice suspciune de propagandă în favoarea preşedintelui
în exerciţiu şi a negat că filmul urmăreşte ralierea persoanelor indecise cu mai
puţin de 48 de ore înaintea deschiderii birourilor de vot, filmul s-a încadrat
de minune în Campania de imagine a lui Obama. Operaţiunea curajoasă din mai 2011
a constituit un eveniment spectaculos al primului mandat al lui Obama.
Preşedintele apare adeseori în filmul turnat în India şi New Mexico, dar doar în
imagini de arhivă, preluate, majoritatea, de pe site-ul Casei Albe.
În final, vom face unele referinţe la interpretarea sondajelor electorale din
SUA în perioada campaniei electorale. Astfel, cunoscutul publicist american
David Ignatius, editorialist al Washington Post, consideră că
diferenţa de cca 3 milioane de voturi dintre Barack Obama şi Mitt Romney s-a
înregistrat datorită votului minorităţilor şi al femeilor în favoarea
preşedintelui american. În cadrul sondajelor şi exit-poll-urilor, fiind
întrebaţi cum se autoidentifică, 40 % dintre respondenţi au spus că sunt
moderaţi, în timp ce 25 % s-au declarat liberali. Prin urmare, 65 % dintre
americani se consideră mai mult sau mai puţin liberali. Asta ne ajută să
înţelegem de ce americanii au votat realegerea lui Obama. Doar 35 % s-au
declarat conservatori”, a spus sursa. Un lucru foarte interesant: americanilor
nu le pasă mult de politica externă. Situaţii, precum cea din Siria, nu
penetrează conştiinţa politică a americanilor. Doar 5 % consideră că politica
externă este foarte importantă sau cel mai important lucru. Alte 59 % cred că
economia este cel mai important aspect. Este interesantă şi cifra care
arată că 42 % dintre americani au încredere doar în Obama pentru a face faţă
unei crize internaţionale. Doar 36 % au încredere în dl Romney la acest
capitol”, - consider Ignatius.
America se schimbă din punct de vedere demografic. Votul populaţiei latino
a fost unul destul de important în configurarea scenei politice americane.
Într-un scrutin prezidenţial viitor, unele voci spun că acelaşi stat Texas, care
e republican până în măduvă, va deveni „albastru” (democrat), deoarece populaţia
latino creşte foarte rapid. 69 % dintre membrii comunităţii latino
l-au votat pe Obama. Asiaticii-americani l-au susţinut pe candidatul democrat în
proporţie de 74 %. [...] Votul femeilor a mers preponderent spre Obama, 55
% din numărul lor total susţinându-l pe preşedinte, în timp ce doar 43 % au
optat pentru republican”, a conchis expertul.
15
Premise culturale persuasive în discursurile lui Barack Obama
Două discursuri rostite de Barack Obama au pus în evidenţă atât
abilităţile oratoriceşti ale noului locatar al Casei Albe, cât şi prezenţa
premiselor culturale persusive în discursul politic.
În timpul Discursul de inaugurare al preşedintelui Barack Obama din anul 2008,
primul preşedinte de culoare al SUA, a spus la Chicago, în faţa zecilor de mii
de susţinători, că americanii au demonstrat înca o dată, dacă mai era cazul, că
în America totul este posibil (mitul despre posibilitatea succesului):
„Dacă e cineva care se îndoieşte că în America toate lucrurile sunt
posibile, dacă cineva se îndoieşte că visul părinţilor întemeietori încă există
sau pune sub semnul întrebării democraţia noastră, ei au primit acum răspunsul”,
a spus Obama, la începutul discursului.
Mitul valoarea provocării: „Ştiu că aţi făcut aceste lucruri
pentru că înţelegi uriaşa sarcină ce ne aşteaptă. Ştim că de mâine vin o serie
de provocări mai mari decât cele întâmplate vreodată în istoria noastră. Trebuie
să creăm locuri de muncă, trebuie clădite şcoli, trebuie reparate alianţe.
Drumul va fi greu, dar niciodată nu am avut mai multe speranţe că vom ajunge
acolo unde ne-am propus”.
Mitul idealurilor americane se desprinde şi el din retorica
prezidenţială:
„Celor care s-au întrebat dacă SUA sunt încă puternice, vă spun că puterea
noastră nu vine din avuţie, ci din puterea idealurilor noastre: democraţie,
libertate, şansele pe care le avem”.
În final, sloganul de campanie: „Da, putem! … Putem face totul. Când omul
a pus piciorul pe Lună, când a căzut Zidul Berlinului. America, am ajuns atât de
departe şi mai sunt atât de multe lucruri de făcut”. „Acesta este momentul
nostru, să dăm o şansă copiilor noştri, să reafirmăm visul american. Toţi suntem
unul, vom răspunde acestor timpuri! Da, putem! Vă mulţumesc. Dumnezeu să
binecuvânteze America!”,16
a incheiat preşedintele.
Publicitate electorală
Barack Obama a strâns, în septembrie, 181 milioane de
dolari pentru a-şi finanţa cursa electorală pentru Casa Albă, o sumă record
pentru campania prezidenţială americană din 2012.
Spotul oficial de campanie al staff-ului Obama reprezintă de fapt un filmuleţ
promoţional, care durează 7 minute şi 17 secunde. În el sunt prezentate
consecinţele imediate ale crizei din anul 2008 şi paşii consecutivi pe care i-a
întreprins Obama după inaugurarea sa din 20 ianuarie 2009. Spotul a devenit
cunoscut în următoarea formulă „Obama Forward”.17.
(Obama, înainte!)
Din perspectiva algerilor prezidenţiale programate în toamna 2012, maşinăria
electorală a lui Barack Obama a lansat, în 15 martie 2012, nu un spot electoral
clasic, ci, în mod neobişnuit, un documentar on-line de 17 minute. Filmul a fost
lansat pe YouTube.com/barackobama.
Întitulat „The Road We’ve Traveled”, filmul lui Davis Guggenheim
prezintă problemele cu care se confruntă America în momentul în care Obama a
preluat preşedinţia şi măsurile pe care acesta le-a luat ca să pună lucrurile pe
făgaşul cel bun. Perspectiva, desigur, e a Casei Albe, iar filmul (care poate fi
numit promo-cumentar) îl înfăţişează pe preşedinte drept cavalerul
menit să scoată America din criză. Sunt descrise toate momentele-cheie ale
preşedinţiei, de la promovarea reformei sistemului de asigurări de sănătate la
decizia de răscumpărare a creditelor industriei auto şi operaţiunea care a dus
la uciderea lui Osama Bin Laden.
Dar noutatea nu constă doar în opţiunea pentru un film relativ lung pentru
difuzarea în mediul online (în locul clasicului spot TV de 30 de secunde) şi cu
atât mai puţin în conţinutul acestuia, ci, mai ales, în platforma pe care echipa
de campanie digitală a lui Obama o foloseşte: o pagină specială de YouTube
menită să transforme experienţa în general pasivă pe care o presupune urmărirea
unui clip online într-un instrument de organizare, mobilizare de campanie şi
strângere de fonduri. Pagina are în spate un soft care permite utilizatorilor să
împărtăşească pe Facebook, pe Twitter şi prin e-mail ceea ce văd, să se ofere
voluntari şi să facă donaţii, toate acestea fără să trebuiască să părăsească
măcar un moment pagina de pe YouTube dedicată lui Obama.
Campania publicitară a lui Mitt Romney
Unul dintre mentorii mesajelor publicitare ale staff-ului republican a fost
Larry McCarthy. Acesta este recunoscut pentru agresivitatea şi eficienţa
spoturilor electorale create de-a lungul timpului. Ultimul dintre acestea, numit
„Baschet”, a fost elementul central al unei campanii cu un buget total
de 25 de milioane de dolari, finanţat de echipa lui Romney. Spotul a urmărit
să-i convingă pe alegătorii încă nehotărâţi să nu-l voteze pe Barack Obama. În
clipul de 60 de secunde, cu participarea actorilor, apare o femeie care iniţial
a fost sedusă de discursul lui Obama, un bun orator, dar care, în cele din urmă,
este dezamăgită de actualul preşedinte: „Întotdeauna mi-a plăcut să mă uit
la copiii mei când jucau baschet. Şi încă îmi place, deşi lucrurile s-au
schimbat”, spune în spot femeia, care, dintr-o tânără plină de speranţă, se
transformă, peste ani, într-o femeie îmbătrânită şi tristă. Cei doi copii sunt
acum oameni maturi, dar încă mai locuiesc cu mama lor. „Ei nu-şi pot găsi
locuri de muncă pentru a putea începe o carieră, iar eu nu-mi pot permite să mă
pensionez”, afirmă aceasta. După care vine şi mesajul mobilizator pentru
americanii care au de ales între Obama şi candidatul republican Mitt Romney:
„L-am susţinut pe Obama pentru că vorbeşte atât de frumos. A promis
schimbarea, dar lucrurile s-au schimbat în rău. Obama s-a apucat să ne
cheltuiască banii ca şi cum cardurile noastre de credit nu ar avea limite”,
afirmă mama celor doi copii. Ea adaugă că din cauza lui Barack Obama datoria
fiecărui american în parte a crescut cu 16.000 de dolari. Reducerea taxelor,
a datoriei şi crearea de locuri de muncă – aceasta este schimbarea de care avem
nevoie”, 18conchide
femeia.
De remarcat faptul, că McCarthy este şi autorul unor spoturi negative de largă
rezonanţă din perioada prezidenţialelor din 1988 şi 2004, avându-i ca „ţinte
de PR negru” pe democraţii Michael Dukakis şi John Kerry.19
Spotul care a dat tonul tendinţelor actuale de marketing politic în SUA a fost,
totuşi, „America merită ceva mai bun” („America Deserves Better”), creat de
echipa de comunicare a candidatului republican la Casa Alba, Mitt Romney. Spotul
începe cu o replică dată unui spot electoral pro Obama, lansat
de o organizaţie politică, care îl învinuia pe Mitt Romney de faptul că o
familie şi-a pierdut asigurarea şi o femeie a murit, ca urmare a faptului că
republicanul a închis o fabrică. Spotul este însoţit de următorul comentariu:
„Ce se poate spune despre caracterul unui preşedinte atunci când campania sa
electorală încearcă să profite de tragedia unei femei care a murit?!” Dezvoltat
pe ideea centrală „America merită ceva mai bun”, spotul se
încheie cu imaginea lui Barack Obama, filmat din spate, şi care se retrage,
sensul atribuit de autorii spotului fiind plecarea acestuia de pe scena politică
(vezi anexa 1).
Campania negativă este o armă utilizată des în luptele electorale americane. Şi
Barack Obama a recurs în alegeri la campanii axate pe denigrarea adversarului
său. Acest lucru i-a reuşit cel mai bine în discursurile sale electorale la
mitinguri sau dezbateri electorale, în special, în timpul celei de-a treia runde
de dezbateri.
Conform tradiţiilor evoluţiei preşedinţilor de la Casa Albă (vezi tabelul
nr. 1), Barack Obama, cel de-al 44-lea preşedinte al SUA, va ramâne pentru
al doilea mandat la Casa Albă. Este primul preşedinte afroamerican, aflat la
conducerea primei puteri mondiale.
După obţinerea victoriei Obama a rostit un alt discurs, care excelează prin
energie şi forţă persuasivă. De exemplu: „Suntem o familie americană şi ne
vor ridica sau cădea împreună ca o singură naţiune şi ca un singur popor.
Democraţia într-o ţară de 300 de milioane poate părea complicată, dezordonată şi
gălăgioasă. Avem propriile noastre opinii. Fiecare dintre noi îşi are propriile
convingeri. Şi când trecem prin vremuri grele, când luăm decizii importante
pentru ţară, apar emoţii, apar controverse… Disputele de care suntem martori
sunt un simbol al libertăţii noastre. (…) Avem mult de muncit. Rolul cetăţenilor
în democraţia noastră nu se încheie cu procedura de vot. America niciodată nu
aşteaptă să facă ceva pentru noi, este vorba despre ceea ce noi, împreună, prin
muncă grea şi frustrantă de autoguvernare putem face pentru America. Acesta este
principiul pe care ne bazăm”.
Fraza finală vine să reactualizeze fraza istorică rostită de preşedintele
Kennedy.
Strategiile electorale utilizate de această data în SUA au demonstrat clar
faptul că Statele Unite sunt cele care dau tonul în materie de marketing politic
şi electoral. PR negru a devenit o prezenţă copleşitoare în retorica politcă
competitivă din campaniile electorale, fenomen care se face tot mai simţit şi în
campaniile electorale din spaţiul estic al bătrânului continent.
Bibliografie
BORLESCU, Ana, A treia dezbatere-Obamam-Romney,
http://www.mediafax.ro/externe/a-treia-dezbatere-obama-romney-ultima-confruntare-acprezidentiala-a-inceput-video,
accesat 24 octombrie 2012.
ENACHE Iulian, Principalele declaraţii ale lui Barack Obama la
Convenţia Democrată,
http://www.gandul.info/international/principalele-declaratii-ale-lui-barack-obama-la-conventia-democrata-drumul-pe-care-noi-il-propunem-este-poate-mai-dificil-dar-el-ne-va-d,
accesat 07.09.2012
IONEL, Constantin, Platforma democratilor americani
pentru alegerile din noiembrie: politica externă, http://www.hotnews.ro/stiri-alegeri_sua_2012-13381836-profil-alegeri-mitt-romney-candidatul-republicanilor-pentru-casa-alba.htm,
accesat 4 septembrie 2012.
NEAGU, Alina, Presedintia SUA nu a mai fost atat de jenant reprezentata in
public din 1980.Obama l-a facut pe Jimmy Carter sa para extraordinary ,
http://www.hotnews.ro/stiri-international-13350315-editorial-washington-times-despre-prima-confruntare-obama-romney-presedintia-sua-nu-mai-fost-atat-jenant-reprezentata-public-din-1980.htm,
accesat 4 octombrie 2012.
PERU –BALAN, Aurelia, Publicitatea politică: standarde şi practici
internaţionale şi naţionale. Reclama negativă în campaniile electorale,
Revistă de Filozofie , Sociologie şi Ştiinţe Politice, Chişinău, Nr.1, 2011.
LARSON, Charles, Persuasiunea. Receptare şi responsabilitate, Polirom,
Iaşi, 2003.
MATIS, Alina, Trei ţări, trei gafe. Cum a aratat controversatul
turneu a lui Mitt Romney, republicanul care speră să-l învingă pe Obama,
www.gândul.info,
accesat 06.08.2012.
STÂNCU, Răzvan, „Dumnezeu”, motiv de dispută în campania prezidenţială din
SUA,
http://www.romania-actualitati.ro/mobile/dumnezeu-motiv-de-disputa-in-campania-prezidentiala-din-sua-44125,
accesat 20 octombrie 2012.
Anexa 1
Cadre din spotul electoral „America Deserves Better”
NOTE
1 Larson U. Charles ,
Persuasiunea. Receptare şi responsabilitate, (Iaşi: Polirom, 2003),
248.
2 RTVI, Novosti, 1 octombrie.
6 NTV Segodnea, 6 septembrie,
2012, 15.00
7 MATIS, Alina, Trei ţări, trei gafe.
Cum a aratat controversatul turneu a lui Mitt Romney, republicanul care
speră să-l învingă pe Obama, www.gândul.info, accesat 06.08.2012.
14 Euronews, 1 noiembrie 2012.
19 Peru-Balan Aurelia, Revistă de
Filozofie , Sociologie şi Ştiinţe Politice, Chişinău, Nr.1, 2011, p.149
AURELIA PERU-BĂLAN - doctor în
științe politice, conf. univ, AȘM, Institutul
Integrare Europeană și Științe Politice, Republica
Moldova.
sus
|