Politică și societate
„Reflexele biopoliticii” sau Despre ce se
întâmplă cu biopolitica azi1
VIORELLA MANOLACHE
[Romanian Academy]
Abstract:
Under the pressure dictated by Western modernity
movements, life finally enters within strategic
(long term) relationships circuit. The present study
establishes that, bio-politics and bio-power
denounces the paradigm of politicization of the
biological life. Foucault’s late writings confirm
the subordination of bio-politics to the
technologies of power, which integrate / reduce life
to biological continuity of the species, to the
objectification of individual body or investigation
of self-techniques, that would allow (beyond the
corset of the institutional), the (re) affirmation
of subjectivity as a force or a form of resistance.
The present reactivation of the bio model
establishes that we cannot evade Foucault’s view, in
which, the biology- meeting – politics confirms
that, none of the terms no longer retains its
original meaning.
Keywords:
Bio-politics; Biopolitics International
Organisation; Bio-Environment; Bio-Legislators;
Bio-Power
Biopolitica drept tendinţă
Într-o eventuală încercare de a (re)defini biopolitica
drept tendinţă, aceasta ar reprezenta „reflecţia etico-socio-politică
asupra problemelor puse de tehnoştiinţa biologică”, cu accent pe „puterea
politică interesată de posibilităţile biotehnologice”2.
În termenii lui Jean-Luc Nancy, biopolitica ar indica ordinea unei
politici globale determinate bioactiv, destinate studierii, luării în grijă şi
controlării fenomenelor determinate de mondializare3.
Având ca punct de sprijin această tensiune neantagonistă, putem accepta, ca
valabilă, supoziţia lui Michel Foucault, potrivit căreia, în pragul epocii
moderne, viaţa naturală începe să fie inclusă în mecanismele şi în calculele
puterii statale, politica transformându-se în (bio)politică. Ideea este
susţinută cu tot ceea ce reclamă recalibrarea lui zoon pe o axă a
politicului bioactiv şi, pe filiera inaugurată de Stagirit, cu acceptarea omului
modern, drept o variantă adaptată a lui zoon politikon, sintagmă în a
cărei „textură politică” este inclusă „viaţa”, ca bioacumulare social-istorică a
guvernării.
Dacă structura cursului, susţinut de Michel Foucault, în intervalul 1978-1979,
îşi propunea axarea pe biopolitică, asumată drept un fel aparte de
„raţionalizare” a problemelor impuse practicii guvernamentale (începând din
secolul al XVIII-lea) şi a implicaţiilor sale politico-economice, un atare
concept se regăseşte integrat şi deturnat înspre cadrul de raţionalitate
politică, în interiorul căruia problemele populaţiei (sănătate, igienă,
natalitate, longevitate, rase) sunt actualizate spre a-şi recupera acuitatea.
Biopolitica îşi recunoaşte echivalentul în politica massificată,
asumată ca dominantă a spaţiilor social-culturale recesive. Este util să facem
precizarea că, în prezenţa acestor „aparenţe” nondialectice, de natură
biopolitică, se menţine o anume presiune organică determinată de faptul că
dinamica autocontradictorie se recunoaşte în opţiunea slabă, potrivit căreia
„bios“-ul nu este mai tare ca „politica”.
Fuzionând cu ethnopolitica (mediul oferit de ethosurile umane, ale
grupului sau instituţiilor), drept politică a vieţii şi a modului în care
trebuie ea trăită,4
biopolitica se converteşte într-un „bun conductor de autoguvernare” a
individului autonom în relaţie cu imperativele unei „bune guvernări”. În
prezenţa unei atari replieri, bioputerea îşi asumă rolul de a socializa
şi colectiviza, în prezenţa şi sub supravegherea biosocialităţii,
traduse drept exerciţii de identificare a sinelui şi a comunităţii prin criterii
biologice. În opinia lui Nikolas Rose, pe măsură ce individualităţile somatice
intră în politicile vieţii, ia naştere o nouă etică a bios-ului.
Potrivit lui Ferenc Fehér5,
criticii americani ai biopoliticii (recte ai „politicii identitare“!)
consideră că termenul este unul pretenţios şi artificial, subsumat tendinţelor
generaliza(n)te ale liberalismului preventiv6.
După cum şi Ágnes Heller7
avertiza asupra faptului că, în interiorul modernităţii, ar exista două
direcţii – cea a „priorităţii libertăţii” şi cea a „întreţinerii vieţii” –
constituite în funcţie de răspunsul oferit de agenţii plasaţi, fie în interiorul
potenţării biopolitice a vieţii, fie în evidenţa politizării corpului.
Ce se întâmplă cu biopolitica azi
Într-un exerciţiu de recuperare şi
recapitulare a „reflexelor biopoliticii”, Nikolas Rose8
se întreba ce se întâmplă cu biopolitica azi,
pretext pentru aintegra o atare noţiune unei noi
„configuraţii a controlului”. De aici, prefigurarea unor
perspective insolite asupra politicii riscului,
cu deviaţiile de rigoare din „registrul ştiinţelor
vieţii”, prin care biopolitica va deveni politică
moleculară, dublată de tehnicile biomedicinei,
care au transformat-o în pretext ethnopolitic.
Blocată într-o conjuncturală redeterminare social-istorică
a „fragmentării” şi de o justificare politică a
reorchestrării ethos-ului, gândirea occidentală evită a se
raporta, de fapt, la o schemă explicativă în care
conceptele operative de „istorie etnică“ şi „etnogeneză“
să redevină „cofraje funcţionale” pentru stabilirea
stocului necesar de energii genetice, asumate ca egregor,
spre a fi transferate programatic unui anume „corp
social”.
Declinul ethnos-ului, chiar şi în ipostaza de
hyperethnos, îşi are punctul germinativ în momentul
în care agenţii unui anume subethnos (ataşaţi
într-un anumit moment istoric, hyperethnos-ului)
optează pentru o activitate subversivă proprie, cu scopul
slăbirii egregorului şi/sau chiar a distrugerii aurei
culturale a „indivizilor entuziaşti“9.
Să ne reamintim, în acest sens, că, la origini, ethnos-ul
desemna caracterul fenomenal (fizic, moral, social,
politic etc.), privit în „unitatea dintre intern şi
extern”, cu luarea în calcul a focalizării punctelor de
vedere etic, politic, sociologic, estetic, asupra
profilului cultural al unui anume corp societal.
Recuperând structurile dominante din cadrul
arhetipurilor biopolitice, reactivate
societal de către „societăţile planificate ştiinţific“,
Ferenc Fehér va reînvesti, foucault-ian, conceptul
acţional de planning societal, cu efecte
aşteptate (previzibile), în ceea ce priveşte rezultatele
implementării controlului voluntar-demografic10.
Din această perspectivă, biopolitica problemelor
demografice rămâne o formă difuză, transplantată
societăţii, ca esenţă a bipolarităţii stat vs.
societate. Cu menţiunea necesară că, în demersul de
echivalare simbolică a vieţii corpului cu
noţiunea de Corp al Naţiunii, populiştii pot fi
consideraţi – avant la lettre –”biopoliticieni
declaraţi”.
Dincolo de polarizarea discursului politic, problema
demografică a ţărilor post-comuniste rămâne una, exclusiv,
de ordin biopolitic. „Disputa” era aproximată
(şi) de H. Arendt, potrivit căreia, atunci când „ştiinţa“,
indiferent de gradul de validitate şi de credibilitate,
pătrunde în politică, se poate vorbi de o politică a
vieţii, evidenţă tradusă, biopolitic, de Ferenc
Fehér,11
prin faptul că o acţiune publică, bazată pe necesitate, ar
exclude actul politic fundamental de luare a deciziilor
libere.
Biopolitica postcomunistă se focalizează (aproape exclusiv) pe rolul
specific, în accepţiunile de soil sau Boden,
(evitând sensul tare, heidegger-ian, de Erde),
temei şi fundament pentru lumea ecologistă
radical-conservatoare.
Reflexe biopolitice: Biopolitics International Organisation
Biopolitics International Organisation12
consideră (cu prea mare lejeritate) că termenul biopolitică a fost
creat din „iubirea pentru biologie” şi din credinţa că biotica este liantul
celor mai multe şi mai de durată acţiuni ale oamenilor.
Organizaţia recunoaşte rolul major al biopoliticii (atât cât reuşeşte
ea să şi-l definească) drept „instrument constructiv” al solidarităţii
sustenabile, marcate de trecerea de la∕ dinspre mijloacele convenţionale, la∕
înspre normele legale, prin crearea cooperării în ceea ce priveşte mijloacele
bio-environmentaliste şi prin apelarea la patrimoniul legislaţiei
internaţionale de soluţionare a conflictelor şi de adoptare a acordurilor
formal-multilaterale.
În viziunea Organizaţiei, solidaritatea constituie punctul forte instituit
odată cu „efectele” în plan societal, promovate de spiritul Revoluţiei Franceze,
reacţie îndreptată împotriva unei Europe patriarhal(ist)e. Dincolo de
solidaritatea naţională şi de clasă, ar exista şi o alta, internaţional(ist)ă,
umanitară – ţel pozitiv pentru integrarea în sfera axiologică a unei lumi
interdependente.
În acest context, biopolitica este considerată drept concept
unificator, intermediat de canalele bio-diplomatice, debarasate de „trasarea
tare” a graniţelor politice şi de apărarea strategică a acestora, mizând pe
complementaritatea instrumentelor legal-instituţionale şi a celor moral-etice.
Dezvoltarea sustenabilă ar reprezenta alternativa procesului economic (scăpat de
sub control) şi a creşterii populaţiei.
Plecând de la constatarea paradoxală a conflictului drept soluţie
gestiona(n)tă oferită ideal-tip-ului liberal, Michael Walzer13
apela şi el la (inter)dependenţa soluţiei neoconservatoare – avansate
de pe terenul liberalismului clasic (conform căreia, indivizii trebuie să fie
responsabili atât în viaţa privată cât şi în interiorul colectivităţii de care
aparţin), cu soluţia egalitară – de sorginte social-democrată (conform
căreia, statul are rolul de a proteja / garanta spaţiul pluralismului şi
libertăţii, în scopul includerii oricărui grup /oricărei coaliţii, discurs
purtat în numele celui mai slab). Potrivit lui Walzer, paradigma este uşor
implantabilă şi la nivelul comunităţii internaţionale, traducând conceptul
foucault-ian de guvernamentalitate globală.
Exemplele oferite în acest sens consideră că Amnesty International şi
Greenpeace sunt tipuri/modele de asociere voluntară, acţionând în numele
vulnerabililor şi al celor lipsiţi de putere, reprezentări ale societăţii civile
globale, nesusţinute, însă, de nicio altă organizaţie/agenţie care să le
reglementaeze funcţionarea sau să ofere puncte de sprijin în sensul celor pe
care statele naţionale le garantează societăţilor civile.
De altfel, bio-diplomaţia ar opera pe terenul cooperării
internaţional(ist)e, în interiorul „protecţiei mediului”, drept interdependenţă
a formelor de viaţă, subsumată circuitului deschis: diplomaţie – oameni –
factori de decizie la nivel naţional şi/sau local (regional), în prezenţa
erodării poziţiei topocentrice a „statelor-central(ist)e” şi a descătuşării
marginii. Organizaţia nu se sfieşte să considere bio-diplomaţia, o
aspiraţie comună pentru statele suverane∕societatea civilă, în a găsi liantul
biologic necesar susţinerii şi evidenţierii diversităţii interculturale14.
Pe urmele recentelor demersuri reorganizatorice ale Consiliului Europei în
ceea ce priveşte creşterea rolului autorităţii locale şi regionale, prin
elaborarea atentă a principiului subsidiarităţii, ca parte primordială a
Tratatului de la Maastrich, proiectul european al biopoliticii urmează
principiile unei Europe descentralizate, traduse prin imperativul
bio-environmental interdependent şi armonios. Imperativul este repus,
potrivit lui Vlavianos-Arvantis, în ecuaţia corpului uman, format dintr-o
singură celulă, încărcat cu∕de acelaşi material genetic, esenţa biopoliticii
constând într-un model corporal(izat) de creştere a calităţii vieţii, în
prezenţa gradului accelerat al specializărilor, al escaladării tehnologice.
Preluând o atare evidenţă şi ancorând-o în registrul dimensiunilor legale,
Haim Klugman (Consultant al Ministerului Justiţiei, Israel) reexamina, din
perspectiva biopoliticii, noţiuni precum protecţia consumatorului, dreptul la
siguranţă, la încheierea corectă a afacerilor şi∕sau la angajarea răspunderii în
domeniul manufacturier. Revederea măsurilor legislative,din perspectiva „razei
incidenţe a prefixului bio-”, reafirmă stringenţa unei viziuni biopolitice
(biopolicy) unitare, acceptată ca etică environmentală –
aspect al unui management politic necesar şi sănătos.
Operând pe fondul autosuficienţei societăţii civile globale, Millenium
Declaration15 (septembrie,
2000), port-vocea celor 192 de state membre ale Naţinilor Unite, decreta
filantropia internaţională drept adjuvant al guvernelor naţionale, în
preîntâmpinarea noilor nevoi, în măsura în care protecţionismul
obstrucţionează spaţiul civic şi restrânge, la nivelul guvernelor naţionale,
contribuţiile donatorilor externi, în contextul unei crize financiare
acutiza(n)te.
Majoritatea intervenţiilor comunitar-europene consideră biopolitica
un fapt suficient de clar delimitat de implicaţiile foucault-iene. Mai exact,
doar faţa văzută a unor procese de cooperare internaţională; o (re)afirmare
bio-tehnologică a potenţialului uman; reper stabilizant al secolului 21. Acest
manifest recalibrează modele reactante, epuizant-latente, unele „vechi de când
lumea” (tirania, democraţia), altele „alternative” (socialism, comunism,
capitalism etc.), pe fondul „noii opţiuni” aşezate în rază bioconcentrică,
parte a unui echilibru dinamic şi a modelelor multidimensionale, ca vectori
potenţiali ai biopoliticii.
Modificările provocate de reactivările „modelului biocentric” ar
solicita, imperativ, medierea de către „agenţii biolegislatori” acceptaţi, ca,
de altfel, întreaga încercare europeană de livrare a unui „model
bioartificializant” (şi bun la toate), doar ca direcţie actuală superficială
politico-filosofică; mai exact, în dimensiunile lor bio-logice(!).
Bio-legislatorii sunt învestiţi cu titulatura de „delegaţi”şi/sau, după caz,
de „experţi” în „setarea limitelor etice”, în interiorul cărora, etica
(politică, civică etc.) poate fi justificată legal şi analizată / evaluată din
varii perspective. Astfel, nu mai este un secret pentru nimeni că accepţiunea
generalizată evidenţiază faptul că biopoliticile au ca scop ultim şi
exclusiv protejarea şi creşterea calităţii vieţii.
Aşezând în aceeaşi ecuaţie, biopolitica şi dezvoltarea
sustenabilă, Comisia Statelor Unite pentru Dezvoltare şi Environment
definea dezvoltarea sustenabilă drept proces∕ metodă care satisface
nevoile generaţiei prezente, fără să pună în pericol dreptul şi abilitatea
generaţiilor viitoare de a-şi satisface propriile nevoi şi aspiraţii vitale.
Suprapunerea (prin încorporare)(a) politicii de mediu (deşi termenul –
environmental – nu apare explicit în definirea şi stabilirea paralaxei
reperelor enunţate) se menţine aproape de limitele trasate de raportul Our
Common Future, cel care descrie sustenabilitatea drept un proces
de schimbare în interiorul căruia, exploatarea resurselor, direcţia
investiţiilor, orientarea dezvoltării ecologice şi schimbările instituţionale
reprezintă modul armonios de asigurare a nevoilor şi aspiraţiilor umane [cu
precizarea noastră că definiţia rămâne, însă, tributară, concepţiei
antropocentriste regăsite şi în Principiul 1 al Declaraţiei de la Rio
(1992)].
Într-o încercare de comparare a elementelor care separă biopolitica
de dezvoltarea sustenabilă, F. Liu (Ex-asistent al Secretarului General
al SUA) indica „reperele” cu care operează dezvoltarea sustenabilă, având ca
punct esenţial dezvoltarea resurselor umane, în toate sectoarele producţiei
(prioritare fiind agricultura şi industria), cu adresabilitate expresă
schimbărilor structural-economice care acompaniază dinamica instituţiilor
sociale.
Aşadar, biopolitica mobilizează toate sectoarele societăţii (nu numai
nivelul autorităţii), prin bioeducaţie, biodiplomaţie, biocultură, ca
tot atâtea forme de activism environmental.
Dincolo de „diferenţe”, dezvoltarea sustenabilă şi biopolitica
nu sunt, însă, în totalitate diferite/divergente, în măsura în care ambele
utilizează instrumente de politică economică, prin internalizarea costurilor
externe. Rezultă că sustenabilitatea economică ar miza pe efectele unei
„economii bi-dimensionale”, mai exact, pe regăsirea echilibrului presupus de
balanţa cerere-ofertă. În schimb, modelul biopoliticii rămâne unul
tri-dimensional, în care profitul poate fi măsurat prin progresul din∕în
educaţie, cultură, creştere a calităţii vieţii ş.a.m.d.
Biocultura se menţine sectorul esenţial ce implică priorităţi de
ordinul co-evoluţiei umanităţii, în acord cu spaţiul înconjurător, oferind şi
„metodele” aferente unei posibile „guvernări biocentrice”, prin ghidarea
plasării în reperele a ceea ce se acceptă ca fiind o teorie situată „dincolo de
dezvoltarea sustenabilă”. Imperativul este concretizat şi prin programele
Universităţii Internaţionale pentru Bio-Environment (I.U.B.E),
instituţie-alternativă pentru analizele de ordin interdisciplinar, ca
mod(alitate) de infuzie teoretico-aplicativă.
Modelul economic cu trei dimensiuni (fără nici un fel de aluzie la
structura deplasărilor neeuclidiene, de care amintea Poincaré, ori a lumii cu
mai multe dimensiuni) aplică în practică demersul bio-legislatorilor de
a interconecta bio-drepturile; obiectiv reperabil „cu ochiul liber” şi
în propunerile Uniunii şi ale Comisiei Europene (The White Paper on Growth,
Competitiveness and Employment, 1993), în care se pledează pentru
instituirea unui model combinatoriu capabil să regăsească un optimum al naturii
şi al muncii, prin care să se pună în evidenţă efectele subevaluării resurselor
de muncă şi/sau, după caz, ale supraevaluării environmentale.
De altfel, nu este surprinzătoare opţiunea livrată de Biopolitics
International Organisation, aceea de a accelera constituirea unei Curţi
Internaţionale Environmentale, în al cărei proiect politic se regăseşte
„referendum-ul global”, drept formulă pragmatică de mobilizare în chestiunile ce
ţin de politica environmentală – pretext de regenerare şi a
principiilor universaliste (aparent abandonate) de funcţionare ale democraţiei
participative.
Plasate într-un context de incompatibilitate evidentă, societatea civilă şi
corolarul ei global, deşi se revendică deopotrivă din spontan,
natural şi neintermediat, operează diferenţe specifice
între/dintre geografie, administraţie centralizată, memorie colectivă,
solidaritate naţională vs. cosmopolitism, globalizare, lipsa
delimitărilor geo-politice.
Dacă societatea civilă se legitimează din opoziţia faţă de Stat caracteristică
secolului al XIX-lea, societatea civilă globală îşi extrage seva funcţională din
conceptul de risc/ autoritate mecanică exprimat de
Beck16 în termenii
„responsabilităţii organizate”. Pentru că riscul – responsabilitatea –
încrederea – securitatea sunt concepte interconectate17.
Evitând soluţia giddens-iană a reflexivităţii ca mod/modalitate de
întrerupere/suspendare a angrenajului riscurilor18,
societatea civilă globală îşi găseşte funcţionalitatea imediată în/din risc,
drept ansamblu de mecanisme şi proceduri care au rolul, funcţia şi/sau tema de a
asigura puterea.
Localizarea politicului în interiorul biopolis-ului,
construit după un proiect babelic bio-arhitectural, prin crearea de
nişe habitaţionale (girate de pattern-uri bio-logice) şi∕sau de restructurare a
resurselor bio-materiale, nu poate omite imperativul decretat, ca restrictiv, de
către Michel Foucault, atunci când contrăgea şi/sau distanţa reperele
biopoliticii de noua politică, deghizată populist. Sau,
dimpotrivă, predispusă la a se despovăra de chingile constrângătoare ale
noilor sale echipamente moderne de control şi de supraveghere.
Bibliografie
BECK, U., GIDDENS, A., LASH, S., Reflexive Modernization Politics.
Tradition and Aesthetics in the Modern Social Order, Cambridge, Polity
Press, 1994.
GIDDENS, A., Consecinţele modernităţii, traducere de Sanda Berce,
Bucureşti, Editura Univers, 2000.
FEHER, Ferenc, HELLER, Agnes, Biopolitics, Viena, Editura Avebury,
European Centre, 1994.
FOUCAULT, Michel, Naşterea biopoliticii, traducere de Bogdan Ghiu,
Cluj: Editura Idea Design & Print,2007.
FOUCAULT, Michel, Biopolitică şi medicină socială, traducere de
Ciprian Mihali,Cluj:Editura Idea Design&Print, 2003.
GEYER, Christian (coord.), Biopolitik, Frankfurt am Main, Suhrkamp,
2011.
HELLER, Ágnes, Sonja Puntscher Riekmann (eds.), Biopolitics. The Politics
of the Body, Race and Nature, Avebury, Aldershot (UK), 1996.
NYE, Robert A., „The Rise and Fall of the Eugenics Empire: Recent Perspectives
on the Impact of Biomedical Thought in Modern Society,” The Historical
Journal 36 (1993);
WALZER, Michael, Politics and Pasion. Toward a more Egalitarian Liberalism,
Yale, Yale University Press, 2005.
NOTE
1 Studiul de faţă reprezintă demersul
iniţial – integrat lucrării/cărţii de autor focalizate pe reperele
teoretice ale biopoliticii, în curs de apariţie la editura
Institutului de Ştiinţe Politice şi Relaţii Internaţionale al Academiei
Române, Bucureşti (2013).
2 Christian Geyer (coord.),
Biopolitik (Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2011). Vezi, în acest sens,
şi nr. 1 al revistei Multitudes, „Biopolitique et biopouvoir”,
Exils, 2000.
3 Jean- Luc Nancy, La création du
monde ou de la mondialisation (Paris: Galilée, 2002).
4 Nikolas Rose, “Politica vieţii înseşi,”
Idea Artă+ Societate 20 (2005),
http://idea.ro/revista/pdf/IDEA20.pdf, accesat la 12. 11.2012.
5 Ferenc Fehér, „Politică pe ruinele
comunismului,” Idea Artă+Societate 20 (2005),
http://idea.ro/revista/pdf/IDEA20.pdf, accesat la 12.11.2012.
6 Liberalismul preventiv consideră că
haosul ( biopolitic) poate fi ameliorat şi chiar prevenit prin
intermediul ”umbrelei de securitate” occidentale, a prosperităţii şi a
secularizării, oferind un set de garanţii minimale (pluralismul, toleranţa,
societatea de consum etc.).
7 Ágnes Heller, Sonja Puntscher Riekmann
(eds.), Biopolitics. The Politics of the Body, Race and Nature
(Avebury: Aldershot (UK), 1996).
10 Plasând o atare evidenţă în
interiorul retoricii naţionaliste a Rusiei, pericolul subpopulării unor
vaste regiuni reclamă uzitarea măsurilor statale coercitive. Această
disfuncţionalitate este dublată de efervescenţa unui feminism puternic
(partidul acestei mişcări a câştigat 6–8% din voturi), mişcare ce reclamă
reconstruirea unui model familial conservator, de tip autoritar.
11 Fehér, Politică pe ruinele,
185.
12 Biopolitics International
Organisation (B.I.O.) a fost fondată în 1985, ca o soluţie la
problemele de mediu, de accelerare a implementării teoriilor efective cu
privire la pământ – motor de dezvoltare al politicilor internaţionale de
garantare a armoniei universale ∕de creştere economică. Organizaţia
însumează reprezentanţi din peste 165 de ţări, inclusiv din România.
13 Michael Walzer, Politics and Pasion.
Toward a more Egalitarian Liberalism (Yale: Yale University Press, 2005).
14 Folosind, ca formă
instituţional-educaţională, modelul biocentric, din afara ştiinţelor
convenţionale, reprezentat prin The International University for the
Bio-Environment (I.U.B.E.), Organizaţia nu se poate distanţa de o
anume retorică de împrumut, considerând, spre exemplu, un program precum
Bio-Syllabus for European Environmental Education, un act educaţional
de pionierat!
16 U. Beck, Risikogesellschaft. Auf
dem Weg in eine andere Moderne (Frankfurt/Main: Suhrkamp Verlag,
1986).
17 A. Giddens, Consecinţele
modernităţii, traducere de Sanda Berce (Bucureşti: Editura Univers,
2000).
18 U. Beck, A. Giddens, S. Lash,
Reflexive Modernization Politics. Tradition and Aesthetics in the Modern
Social Order (Cambridge: Polity Press, 1994).
VIORELLA MANOLACHE - Scientific
researcher III, PhD, Institute Of Political Sciences and
International Relations, Romanian Academy, Bucharest.
sus
|