Politică și societate
Linșajul mediatic în politica și mass media românească.
Definiţie şi scurte explicaţii
ION NOVĂCESCU
[Babeș-Bolyai University,
Cluj-Napoca]
Abstract:
The Monitoring Report of justice in Romania,
published by the European Commission in late January
of this year, has sparked an intense controversy in
Romanian politics between the president of Romania
and the prime minister of the country, which has
focused on the mediatic lynching who was practiced
against the judges and the anti-corruption
prosecutors. This article defines and analyzes the
mediatic lynching and its specific features that
distinguish it from a press campaign.
Keywords:
the media lynching; press campaign; romanian
politics; the Mechanism for Cooperation and
Verification; E.U. report
După publicarea recentului raport de monitorizare a justiţiei din
România1, demers realizat în
baza Mecanismului de Cooperare şi Verificare (M.C.V.) şi, mai ales după
răspunsul oficial al României la acest raport, exprimat de preşedintele Traian
Băsescu, dezbaterea publică s-a concentrat în jurul unui concept mediatic, cu
înţeles şi practici macabre. În zilele care au urmat publicării
raportului M.C.V., în platourile TV de ştiri şi-n paginile ziarelor politice au
cursacuzele referitoare la folosirea excesivă şi în interes ocult contra unor
oficiali din Justiţie, a unui demers mediatic specific, căruia i se atribuie
conotaţii şi practici non-jurnalistice, demers cunoscut sub numele de
linşaj mediatic. Practic, politicienii, analiştii,
ziariştii prezenţi în talkshow-urile televiziunilor, sau în paginile ziarelor,
ori publicul anonim care comentează în subsolul articolelor publicate în presa
online, au operat intens, în funcţie de interesul politic şi comercial, sau în
în funcţie de simpatie, ori antipatie cu acest concept fără a-l defini şi
explica.2 Ba mai mult decât
atât, dezbaterea a devenit pătimaşă când în această polemică mediatică şi
politică s-au implicat, pe rând, premierul şi preşedintele României pentru a
acuza sau menţiona, în funcţie de interesul politic, unul din grupurile
mediatice suspectate că ar fi practicat linşajul mediatic la adresa unor înalţi
magistraţi sau inspectori ai Agenţiei Naţionale de Integritate (A.N.I.).3
Din acel moment, conceptul de linşaj mediatic a
început să fie folosit ca armă politică de compromitere şi decredibilizare
publică a uneia sau a alteia dintre grupările politico-mediatice aflate în
conflict pe scena internă, cum că ar folosi practici non-jurnalistice şi
anti-europene pentru a-şi satisface interesele private şi de grup în realaţia cu
justiţia română.4
Recunoaştem că definirea şi explicarea conceptului de mai sus ar fi fost destul
de dificilă având în vedere inexistenţa, în literatura românească de
specialitate, a unei lucrări de specialitate care să definească şi să analizeze
conceptul şi practicile sale specifice.
Încercând să elaborăm o definiţie a conceptului cu care operăm, noi credem că
linşajul mediatic este operaţiunea mediatică non-jurnalistică5,
deosebit de agresivă, amplă şi uneori de lungă durată, promovată de către una
sau mai multe instituţii media, coalizate sau nu, care acţionează premeditat,
ori reactiv, împotriva unui individ, de obicei cu statut de persoană publică, în
scopul compromiterii şi distrugerii credibilităţii şi reputaţiei sale. Scopul şi
motivaţia unui linşaj mediatic le reprezintă eliminarea de pe scena publică (sau
pur şi simplu dintr-o anumită funcţie, structură etc) a unei persoane care
împiedică sau deranjează satisfacerea unui anumit interes, fie acela privat sau
de grup; ori acea persoană a devenit inamic public din
diverse motive şi interese sau, pur şi simplu, accidental.
Din punct de vedere fenomenologic, linşajul mediatic are două identităţi
distincte, generate de ariile diferite în care se manifestă: în plan general
(ca atitudine şi manifestare a mass media în cadrul societăţii) şi în plan
particular/individual. La nivelul unei societăţi/comunităţi (naţionale sau
locale), linşajul mediatic este cea mai agresivă formă de manifestare a forţei
şi orgoliului puterii mass media, cea care este considerată a fi cea de-a patra
putere în stat, dar care, în realitate, are un statut de putere neoficială
a regimului democratic. Având în vedere statutul său neoficial, precum şi
relaţiile sale de inferioritate constituţională cu cele trei puteri
oficiale ale democraţiei: puterea legislativă, puterea executivă şi puterea
judecătorească, mass media simte uneori nevoia să-şi manifeste nu numai
frustrarea faţă de acest statut al său, golit de autoritatea legală, ci şi
imensa sa putere, în scopul intimidării/descurajării sau câştigării respectului
celorlalte trei puteri legale şi oficiale. Pe lângă satisfacerea intereselor
oculte şi de obicei restrânse, aceasta este raţiunea formală şi oarecum
ideologică în numele căreia, periodic, reprezentanţi de seamă ai celorlalte trei
puteri constituţionale ale statului democratic sunt „biciuite”, ori
„sacrificate” public pe altarul puterii şi autorităţii Celei de-a Patra Puteri.
Evident, se pune întrebarea: ce sau cine anume asigură o asemenea libertate şi
forţă de distrugere mass mediei şi, implicit linşajului mediatic, ca una dintre
manifestările sale în societate. Pe de-o parte, opinia publică, în
numele căreia A Patra Putere acţionează şi căreia i se adresează pentru
a contra-semna actul său de justiţie mediatică6
şi, în al doilea rând, imaginea publică a unei instituţii sau persoane.
„Acum imaginea înseamnă totul”, susţine Matt Haig într-o lucrare dedicată
brandurilor şi conceptului de imagine publică.7
Imaginea publică a personajului politic, spre exemplu, a ajuns să însemne
totul odată cu introducerea votului universal, când alegătorii votează mai
mult percepţia lor personală asupra acelui politician, decât calităţile şi
capacităţile, ori realizările acestuia. La fel este şi în cazul celorlalte
gulere albe din cadrul puterii judecătoreşti sau a instituţiilor care compun
cele trei puteri constituţionale. Pur şi simplu este vorba despre percepţia pe
care publicul o are asupra acestora. E uşor de înţeles cine anume poate întări
sau modifica percepţia publică asupra unui politician, magistrat, ori înalt
funcţionar al statului; sau cu alte cuvine: cine poate tulbura limpezimea apei.
Mass media este puterea, magicianul care poate poate crea plus valoare
de marcă sau poate cauza pierderea oricărei valori a brandului politic/de
justiţie8 etc. peste noapte.
Aici, în această ecuaţie de zidire sau de distrugere a credibilităţii şi valorii
emoţionale a unui brand politic/al justiţiei etc. se află sursa libertăţii şi a
puterii mass media şi a linşajului mediatic. Un politician/un partid cu imagine
proastă nu va fi votat sau va ajunge să piardă puterea pentru că astăzi, în
România, imaginea lor publică reprezintă, din păcate, cam unicul capital de care
dispun aceşti subiecţi publici. Aşa că, e simplu de înţeles de ce linşajul
mediatic ajunge să îngrozească şi să fie de temut9.
Acum mai bine de 100 de ani, Gustave Le Bon, în Psihologia mulţimilor,
ştia că „tot ceea ce impresionează puternic imaginaţia mulţimilor trebuie să
aibă forma unei imagini şocante şi limpezi.” În acelaşi timp, arăta el, “nu
faptele prin ele însele sunt cele care impresionează imaginaţia populară, ci
modul în care sunt prezentate. Aceste fapte trebuie să producă prin condensare,
dacă mă pot exprima astfel, o imagine şocantă, care să ocupe şi să obsedeze
mintea. Să cunoşti arta de a impresiona imaginaţia mulţimilor înseamnă să
cunoşti arta de a le cârmui”. 10
Aceasta este tactica şi în acelaşi timp metoda de lucru a linşajului mediatic,
dar şi a mass media, în general în competiţia sa pentru autoritate şi respect cu
puterile constituţionale ale regimului democratic, şi nu numai.
În plan particular/individual, linşajul mediatic – ca formă agresivă de
comunicare şi manipulare publică – este generat de ceea ce am putea denumi
Forţa Întunecată a Celei de-a Patra Puteri a statului democratic.
Ritualul unui linşaj mediatic presupune executarea în piaţă a inamicului
public, după ce, în prealabil, acesta a fost declarat persona non grata
şi „condamnat” de către „sentimentul public”, fabricat artificial şi manipulator
în laboratoarele instituţiilor media, transformate în acuzatori publici, ori
revărsat natural din conştiinţa publică, indignată de o anumită faptă
reprobabilă.
În altă ordine de idei, linşajul mediatic este manifestarea excesivă a
arbitrariului şi lipsei de scrupule a Celei de-a Patra Puteri. Prin
raţiunea şi formele sale de manifestare non-jurnalistice, linşajul mediatic nu
are nimic de-aface cu principiile şi nevoile interesului public, ori cu normele
deontologice care guvernează activitatea jurnalistică. Pur şi simplu, prin
intermediul linşajului mediatic şi de obicei în baza unui interes major şi
ocult, o persoană publică este discreditată la nivelul percepţiei publice, în
numele libertăţii de opinie şi exprimare, de către jurnaliştii, prezentatorii
sau moderatorii uneia sau a mai multor instituţii media care, într-un anumit
cadru şi pe baza unui anumit scenariu, dezvăluie (denunţă), incriminează,
condamnă şi execută simbolic acea persoană, cu statut de inculpat
public.11
Din aceste motive, linşajul mediatic, deşi poate fi confundat, nu are nimic în
comun cu o campanie de presă. În timp ce o campanie de presă luptă
pentru o cauză nobilă sau pentru promovarea unui interes public, linşajul
mediatic vizează satisfacerea unui interes privat sau cel mult de grup. Apoi,
elementul definitoriu şi scopul fundamental al unei campanii de presă este
construcţia, în timp ce, în cazul linşajului mediatic, scopul principal este
distrugerea adversarului ori a personajului care deranjează sau a fost declarat
„inamic public. O altă diferentă majoră constă în metodele de acţiune, sau mai
bine spus de luptă mediatică. O campanie de presă operează cu tot registrul
deontologic al genurilor jurnalistice: ştiri, anchete, reportaje, interviuri,
talkshow-uri, editoriale, comentarii, analize, în cele mai multe cazuri produse
şi difuzate în conformitate cu regulile şi valorile deontologiei jurnalistice,
dintre care cele mai importante sunt obiectivitatea, imparţialitatea şi
preponderenţa interesului public faţă de cel privat. De partea cealaltă, şi
linşajul mediatic se foloseşte de o parte din genurile jurnalistice, în special
de: ştiri, anchete, dezvăluiri, talk show-uri, editoriale şi mai ales articole
de opinie, cu diferenţa majoră că producţia şi difuzarea acestora nu respectă
normele deontologice şi principiile interesului public. În fapt, linşajul
mediatic operează şi de fapt se bazează pe un singur instrument de luptă
mediatică non-jurnalistică (arbitrar şi abuziv), şi anume: atacul la
persoană. Această metodă non-jurnalistică utilizează manipularea publică,
prin prezentarea deformată a informaţiei şi este caracterizată de insulte,
calomnii şi etichete defăimătoare, aplicate pe fruntea/imaginea publică a
victimei. În bilanţul unui linşaj mediatic au preponderenţă materialele
fabricate în „laboratoarele adevărului”, subiectivismul şi, evident, materialele
de opinie, în timp ce, în cazul unei campanii de presă, majoritare vor fi
materialele obiective şi imparţiale de informare. Diferenţa majoră, şi altfel
spus, între cele două operaţiuni mediatice este că în cadrul unei campanii de
presă publicul va auzi şi vocea celui incriminat, în timp ce „procedura”
linşajului mediatic „permite” manifestarea zgomotoasă şi agresivă în „sala de
judecată publică” doar a justiţiarilor mediatici.12
Indiferent de sursa media care o promovează (print, tv, online sau
radio), o campanie de presă este un demers care este asumat şi, foarte
important, exersat liber şi voluntar de către majoritatea membrilor
unei redacţii, în timp ce linşajul mediatic este un act comandat şi este
promovat de către un număr restrâns de jurnalişti, care-şi asumă şi de multe ori
le convine rolul şi statutul de călăi mediatici. Aceşti actori publici,
în multe cazuri jurnalişti cu mare experienţă, se preschimbă peste noapte şi se
manifestă public, la ore şi în spaţii de mare audienţă, fără scrupule morale şi
constrângeri deontologice, doar pentru a satisface interesul privat şi ocult în
slujba căruia s-au angajat, dar şi propriile interese.
La urmă, dar nu în cele din urmă, diferenţa majoră dintre linşajul mediatic şi
campania de presă constă şi în realităţile diferite cu care cele două operaţiuni
mediatice operează. În timp ce o campanie de presă se desfăşoară în cadrele şi
operează cu elementele realului, linşajul mediatic recurge des la ceea
ce noi numim iluzionismul mediatic.13
Prin operaţiunea de iluzionism mediatic, prestigitatorul de presă X
(instituţia/„jurnalistul”) fabrică în laboratorul său media (redacţie, cabină de
montaj, calculator de producţie etc.), pentru cititorii şi privitorii săi,
realitatea virtuală convenabilă, motivaţia şi emoţiile necesare pentru
desfăşurarea legitimă şi cu succes a linşajului mediatic.
Aşa după cum s-au manifestat nu numai în România, ci aiurea-n lume, în funcţie
de interesele care le provoacă şi le motivează, linşajele mediatice pot fi de
scurtă ori lungă durată, înregistrându-se cazuri în care agresiunea mediatică
poate să dureze chiar mai mulţi ani. În practica democratică românească, a
votului universal, avem cazul primului linşaj mediatic din politica naţională,
executat în 1919, timp de 333 de zile, de către jurnalistul, Const.
Mille14 şi al său
influent ziar, Adevărul, contra celui mai puternic om de stat al României Mari,
premierul liberal Ion I.C. Brătianu. În urma acelui război politico-mediatic, de
o agresivitate şi creativitate nemaintâlnite, omul politic liberal a fost
trântit de la putere şi a pierdut primele alegeri organizate în România, în baza
votului universal, ce tocmai fusese introdus de guvernul său, în noiembrie 1918.
De atunci a rămas în conştiinţa colectivă celebra zicală: „nimeni nu poate
câştiga un război cu presa!”. Sau, linşajele mediatice
pot fi de scurtă durată şi de slabă intensitate, aşa cum a fost asaltul contra
lui Iuliu Maniu, în 1920, al ziarului clujean România (patronat de
către Octavian Goga), în baza rechizitoriului politic că acesta şi-ar
fi însuşit fraudulos automobilul mareşalului von Mackensen, după retragerea
acestuia şi a armatei sale din România, în noiembrie 1918. În perioada actuală
avem linşajele mediatice pe care diferite instituţii şi trusturi media locale şi
naţionale le practică mai ales la adresa unor politicieni rivali sau a altor
personaje publice; cel mai renumit, intens şi amplu fiind linşajul mediatic
practicat timp de mai mulţi ani de către un trust media contra şefului statului
român.
Să mai precizăm că durata şi duritatea unui linşaj mediatic sunt determinate
şi de: puterea de impact şi influenţare publică a instituţiei media preschimbată
în justiţiar mediatic, de rezistenţa personală la agresiune şi stres a persoanei
devenită inculpat/inamic public, de susţinerea (politică, mediatică ori
corporativă) de care aceasta beneficiază în timpul agresiunii mediatice la care
este supus şi nu în ultimul rând de evoluţia conjuncturii, în cadrul
căreia includem şi evoluţiile sentimentului public. În fapt, succesul sau eşecul
unui linşaj mediatic din raţiuni politice este asigurat de starea şi percepţiile
sentimentului public faţă de un anumit personaj politc; mai precis de existenţa
unui resentiment public la adresa acelui inculpat/inamic public. În măsura în
care strategul unui linşaj mediatic ţine cont de existenţa sau nu a unui
resentiment public la adresa unui politician pentru a declanşa agresiunea
mediatică contra acestuia înseamnă că acel strateg ştie când este
oportună o asemenea operaţiune politico-mediatică. În acelaşi timp, dacă
strategul are capacitatea ca să alimenteze linşajul mediatic din umorile şi
temerile resentimentului public şi mai ales să-l concentreze şi simbolizeze în
şi prin propria sa acţiune, atunci acel strateg ştie cum trebuie să se
facă un linşaj mediatic. Acest fapt este confirmat de istoria linşajul mediatic
anti-brătienist din 1919, când succesul acestei agresiuni mediatice a ziarului
Adevărul şi a jurnalistului Const. Mille, precum şi prăbuşirea politică şi
electorală a premierului Ion I.C. Brătianu şi PNL-ului s-au datorat şi
existenţei unui puternic resentiment public antiliberal, izvorât din
dezastrul şi nenorocirile primului război mondial. Fără a avea la dispoziţie
sondaje de opinie şi alte cercetări ori măsurători sociologice, justiţiarii
mediatici ai anului 1919: Const. Mille, Gh. Costa-Foru, Constantin Bacalbaşa ori
N.D. Cocea au simţit şi s-au urcat pe coama tsunami-ului public
antiliberal, confiscându-l şi dirijându-l contra lui Ion I.C. Brătianu, pe care
l-au portretizat în postura de Icoană a Răului, iar pe liberali ca pe
cei mai mari duşmani şi paraziţi ai societăţii româneşti..
Pe un alt plan, o răsfoire sumară a unei istorii a linşajelor mediatice de
aici şi din întreaga lume ne arată că, într-o proporţie covârşitoare, acestea au
fost provocate de un interes economico-politic. Sunt nenumărate exemple, în
acest sens, în istoria românească trecută şi contemporană, dintre care, unul s-a
petrecut în perioada interbelică iar altele se petrec sub ochii noştrii. În
cazul oamenilor politici români, Ion I.C. Brătianu şi Iuliu Maniu, dar şi a
altora din perioada interbelică şi actuală, linşajul mediatic, ca formă extremă
de agresiune politico-mediatică, s-a manifestat şi a vizat, în principal,
următoarele:
– a fost/este generat de interesul politic dar şi economic al adversarilor
acestora, care urmăreau compromiterea şi distrugerea reputaţiei, credibilităţii
şi autorităţii acestor oameni politici, atât în interiorul propriilor partide,
cât şi pe scena politică, în viaţa publică dar mai ales în cadrul structurilor
de putere ale statului român. Când spunem: interes politic şi economic
avem în vedere influenţa, plus resursele şi repartizarea
acestora, pe care omul politic supus linşajului mediatic le controla în virtutea
statutului şi funcţiei pe care le avea.
– a vizat înlăturarea acestor oameni politici din fruntea partidelor pe care
le conduceau şi în plus, în cazul lui Ion I.C. Brătianu, înlăturarea acestuia
din fruntea guvernului României; explicaţia aceasta este valabilă şi pentru
prezent, când linşajele mediatice au urmărit căderea unor lideri politici din
fruntea partidelor sau din funcţiile înalte pe care le aveau; de premier sau şef
al statului.
– a fost executat mediatic prin intermediul unor instituţii media (ziare, TV,
on line) care, deşi clamau/clamează independenţa editorială şi politică,
erau/sunt înregimentate politic în taberele adverse liderilor deveniţi ţinte
politice.
– a reprezentat o supapă de evacuare a furiei publice, a frustrărilor şi
traumelor sufleteşti naţionale, create şi amplificate în cadrul societăţii
româneşti de primul război mondial, iar acum de criza economică.
În concluzie – şi privind lucrurile dintr-un unghi pozitiv - dincolo de
excesele, abuzurile şi caracteristicile sale non-jurnalistice, linşajul mediatic
poate fi considerat şi o formă de atenţionare şi sancţionare de către opinia
publică a practicilor şi comportamentelor incorecte şi ilegale ale oficialilor
celor trei puteri constituţionale.
Dacă admitem funcţia sa coercitivă, exercitată în numele opiniei publice şi a
interesului general, pentru a corecta atitudinea şi comportamentul celor trei
puteri oficiale, sub nicio formă nu se poate admite exercitarea linşajului
mediatic, în numele unui interes ocult şi privat, şi folosit ca instrument de
discreditare publică şi eliminare a unui individ dintr-o anumită funcţie sau
structură a statului. Cu atât mai puţin se poate admite un linşaj mediatic
executat din raţiuni de răzbunare, ori de pedepsire a unui individ, din diverse
motive private ale unui jurnalist, instituţii sau patroni de media.
Dintr-o altă perspectivă – şi referindu-ne strict la viaţa politică românească
actuală – politicienii români ar trebui să înţeleagă cât de şubredă şi de
vremelnică e postura lor de „stăpâni” ai afacerilor publice în democraţie,
atunci când Cuvântul şi Imaginea, mânuite de jurnalişti
determinaţi, se năpustesc asupra lor pentru a-i prăvăli din jilţurile în care
naţiunea i-a instalat temporar şi cu mandat precis.
Bibliografie
AVRAMESCU, Tiberiu, Constantin Mille. Tinereţea unui socialist,
Bucureşti, Editura Politică, 1973.
BON, Le Gustave, Psihologia mulţimilor, Bucureşti, Editura Anima,
1990.
Comisia Europeană, Raport al Comisiei către Parlamentul European şi
Consiliu privind progresele înregistrate de România în cadrul Mecanismului de
cooperare şi de verificare, Bruxelles, 31.01.2013
MATT, Haig, Mari eşecuri ale unor branduri renumite , Bucureşti,
Editura Meteorpress, 2008
MARCONI, Joe, Ghid practic de relaţii publice, Iaşi, Editura Polirom,
2007.
OLINS, Wally, Despre brand , Bucureşti, Editura Comunicare.ro, 2003.
Presă
Adevărul, 19 februarie 1947
http://adevarul.ro/
http://www.agendadeiasi.ro/
http://www.b1.ro
http://ec.europa.eu
http://www.evz.ro/
http://www.romanialibera.ro/
NOTE
1 Comisia
Europeană a făcut public raportul său în baza M.C.V. pe Justiţie, în data
de 30 ianuarie 2013. Paragraful referitor la mass media românească din
acest raport a generat dezbateri aprinse despre o lege a presei
şi, mai ales, despre linşajul mediatic exercitat de către anumite grupuri
media asupra înalţilor oficiali din justiţie şi sistemul anticorupţie din
România. “Revizuirea standardelor existente pentru a se garanta existenţa
unor mijloace de informare în masă libere şi pluraliste, asigurându-se,
totodată, măsuri reparatorii eficiente împotriva încălcării drepturilor
fundamentale ale omului şi împotriva exercitării de presiuni nejustificate
şi a recurgerii la acte de intimidare de către mijloacele de informare în
masă asupra sistemului judiciar şi a instituţiilor implicate în combaterea
corupţiei. Ar trebui să se dea asigurări Consiliului Naţional al
Audiovizualului cu privire la independenţa sa efectivă, iar acesta ar
trebui să îşi îndeplinească pe deplin rolul prin instituirea şi aplicarea
unui cod de conduită în această privinţă”, se specifică în Raportul MCV.
Comisia Europeană, Raport al Comisiei către Parlamentul European şi
Consiliu privind progresele înregistrate de România în cadrul Mecanismului
de cooperare şi de verificare, Bruxelles, 30.01.2013,
http://adevarul.ro/, accesat 30.01.2013; vezi şi:
http://ec.europa.eu/cvm/progress_reports_en.htm, accesat 30.01.2013
2 Vezi: polemica violentă dintre
grupurile mediatice concurente, respectiv Trustul Intact: Antena 3 şi
Jurnalul Naţional, versus Trustul B1-Evenimentul Zilei. Referindu-se la
acest război mediatic, publicaţia Agenda de Iaşi a publicat
articolul: „Linsaj mediatic in direct! Ion Cristoiu a fost desfiintat
complet de Mihai Gadea in emisiunea Sinteza Zilei - 03.02.2013”,
http://www.agendadeiasi.ro/, accesat 04.02.2013
3 Preşedintele Traian Băsescu a
susţinut, în cadrul unei declaraţii de presă făcute la Palatul Cotroceni,
în data de 3 februarie 2013, că: “instituţia care reglementează
audiovizualul ar trebui să facă nişte reguli pentru evitarea linşajelor
mediatice. Nu vreau să mă bag în acest subiect, doar citesc corect
raportul. Spun doar că au fost oameni care nu meritau să fie linşaţi.
Aceste lucruri se aud la Bruxelles, iar instituţia care trebuie să
reglementeze aceste lucruri este Consiliul Naţional al Audiovizualului
(CNA) şi desigur justiţia.”
http://www.b1.ro/tag/linsaj-mediatic , accesat 03.02.2013 Anterior
acestui moment, premierul Victor Ponta a trimis vineri, 1 februarie 2013,
o scrisoare conducerii ziarului Evenimentului Zilei, (EVZ) în
care susţinea că „o serie de acţiuni” ale publicaţiei vin în totală
contradicţie cu recomandările pe care Raportul pe justiţie al Comisiei
Europene le face României. Şeful Guvernului susţinea că EVZ pune presiune
„directă” pe justiţie şi pe CNA. „De vreo patru zile, e o
campanie în Evenimentul Zilei, la fel de violentă ca la Antena 3, chiar
mai violentă, prin care a făcut presiuni asupra unui proces în curs. În
fiecare zi se scrie cât de rău este CNA”, a declarat premierul. Mircea
Marian, Dan Istratie, „Premierul susţine că a făcut un „exerciţiu de
sinceritate” cu Evenimentul Zilei”,
http://www.evz.ro/, accesat 01.02.2013
4 Ziarele România Liberă şi
Evenimentul Zilei au preluat şi dezbătut, în cursul lunii decembrie a
anului 2012, un articol publicat în Frankfurter Allgemeine Zeitung,
intitulat: „Linşajul mediatic din România”, în cuprinsul căruia
jurnalistul german, Karl-Peter Schwarz, acuza trustul Intact şi în special
postul TV Antena 3 că ar fi practicat linşajul mediatic la adresa şefului
A.N.I. “Nu doar Horia Georgescu este suspus atacurilor mediatice din
România, ci şi alţii, printre care şi unul dintre judecătorii Curţii
Constituţionale a României, Iulia Motoc. Despre ea, cei de la Antena 3 au
spus că este „bolnavă mintal”. Nici judecătorul Cristi Dănileţ nu a
scăpat: el a fost acuzat de „pedofilie” pe baza unei fotografii în care
apare cu fiica sa”, scria ziarul România Liberă despre articolul
din FAZ, în ediţia sa on line din data de 3 decembrie 2012.
Adrian Toma, „Frankfurter Allgemeine Zeitung, despre FRICA ce DOMNEŞTE în
ROMÂNIA şi LINŞAJUL MEDIATIC de dinaintea alegerilor parlamentare”,
http://www.romanialibera.ro/, accesat 03.12.2012 ; Vezi şi: Mircea
Marian, „Un nou articol în FAZ: „Linsaj mediatic” şi „teroare psihică” la
Antena 3”,
http://www.evz.ro/, accesat 03.12.2012.
5 Prin „operaţiunea mediatică
non-jurnalistică” înţelegem acel demers mediatic al unei instituţii
media, care nu respectă normele deontologice ale jurnalismului
profesionist.
6 Justiţia mediatică sau
tele-justiţia sunt concepte şi, din păcate, practici din ce în ce mai
frecvent folosite în societatea românească, caracterizate prin „acuzarea”,
„judecarea” şi „condamnarea” simbolică a unui personaj în platourile talk
show-urilor TV sau în paginile ziarelor, înainte ca justiţia să pronunţe
un verdict definitiv şi irevocabil. Una din principalele manifestări ale
telejustiţiei o reprezintă publicarea ilegală în mass media a unor
fragmente din rechizitoriul întocmit de procurori şi, mai ales, a
interceptărilor unor convorbiri telefonice, pe baza cărora justiţiarii
mediatici pronunţă sentinţele de compromitere publică.
7 Matt Haig, Mari eşecuri ale unor
branduri renumite (Bucureşti, Editura Meteorpress, 2008), 16.; Joe
Marconi susţine că „imaginea este ceea ce majoritatea publicului percepe
probabil a fi reprezentarea subiectului.” Joe Marconi, Ghid practic de
relaţii publice, (Iaşi, Editura Polirom, 2007), 83 n.1
8 „Brandingul şi-a depăşit atât de mult
originile comerciale, încât impactul lui este practic incomensurabil în
termeni sociali şi culturali. El s-a răspândit în educaţie, sport, modă,
turism, artă, teatru, literatură, politică regională şi naţională şi în
aproape toate celelalte domenii la care ne-am putea gândi. Brandingul este
tot mai folosit deorganizaţiile non-profit şi caritabile, care concurează
cu brandurile comerciale în teritoriul emoţional din minţile şi inimile
oamenilor, pentru banii din buzunarele lor.” Wally Olins, Despre
brand, (Bucureşti, Editura Comunicare.ro, 2003), 16, n.2.
9 La Cluj, limbajul comun s-a îmbogăţit
în aceşti 23 de ani ai democraţiei post comuniste cu o zicală elocventă în
acest sens: „Nu te spală tot Someşul dacă a ajuns presa să te
murdărească!”
10 Gustave Le Bon, Psihologia
mulţimilor, (Bucureşti, Editura Anima, 1990), 37-38.
11 Noi credem că linşajul mediatic
înlocuieşte, la nivel simbolic, în percepţia şi aşteptarea publică,
spectacolul violent şi sângeros al pierdutului Colosseum, cu ai săi
gladiatori condamnaţi la moarte, cu fiarele sălbatice şi cu sclavii
sfârtecaţi, în uralele entuziaste ale unui public barbar, dar îmbrăcat la
patru ace, cu cele mai fine togi şi cele mai aranjate coafuri.
12 Admitem că atunci când are un rol
şi un scop de salubrizare publică, adică este executat pentru
pedepsirea binemeritată a vreunui tâlhar cu guler alb sau a unui
politician corupt etc., linşajul mediatic poate fi un instrument util de
coerciţie al opiniei publice la adresa puternicilor sau potenţilor zilei,
sau pentru sancţionarea severă a unei nedreptăţi. Într-un asemenea caz,
linşajul mediatic poate fi o utilă supapă de evacuare prin care frustrarea
şi iritarea unei societăţi se poate descărca, evitându-se astfel
posibilele dezordini sociale.
13 Gustave Le Bon, în Psihologia
mulţimilor, dezvăluia că: „studiind imaginaţiam mulţimilor am văzut
că ele sunt impresionate mai ales de imagini. Cum aceste imagini nu sunt
întotdeauna la îndemână, ele pot fi evocate prin folosirea judicioasă a
cuvintelor şi formulelor. Mânuite cu artă, acestea posedă într-adevăr
forţa misterioasă pe care le-o atribuiau odinioară adepţii magiei.
Provoacă în sufletul maselor cele mai teribile furtuni,ştiind totodată să
le şi calmeze.” Le Bon, Psihologia, 57.
14 Constantin Mille (1961-1927),
jurnalist, avocat, activist radical-socialist, scriitor şi patron al
trustului Adevărul-Dimineaţa (1895-1920), este considerat a fi
părintele fondator al presei române moderne şi al conceptului de opinie
publică în România. Tudor Arghezi, Constantin Mille, Adevărul,
19 februarie 1947; vezi Tiberiu Avramescu, Constantin Mille. Tinereţea
unui socialist, (Bucureşti, Editura Politică, 1973), 391
ION NOVĂCESCU - este jurnalist la
Cluj, cu o experienţă de presă de 20 ani şi este
profesor asociat la Facultatea de Studii Europene a
Universităţii Babes Bolyai (U.B.B., 2012). Este doctor
în istorie (U.B.B., 2010). A publicat câteva studii şi
cărţi despre concepţia şi managementul politic al omului
politic, Ion I.C. Brătianu (1864-1927) şi despre
relaţiile şi conflictele dintre politicieni şi
jurnalişti în perioada interbelică.
sus
|