| 
            Politică și societate 
 
            			Linșajul mediatic în politica și mass media românească.
						Definiţie şi scurte explicaţii
 
 
						ION NOVĂCESCU[Babeș-Bolyai University, 
						Cluj-Napoca]
 
							Abstract:The Monitoring Report of justice in Romania, 
							published by the European Commission in late January 
							of this year, has sparked an intense controversy in 
							Romanian politics between the president of Romania 
							and the prime minister of the country, which has 
							focused on the mediatic lynching who was practiced 
							against the judges and the anti-corruption 
							prosecutors. This article defines and analyzes the 
							mediatic lynching and its specific features that 
							distinguish it from a press campaign.
 
							
							Keywords: 
							
							the media lynching; press campaign; romanian 
							politics; the Mechanism for Cooperation and 
							Verification; E.U. report    După publicarea recentului raport de monitorizare a justiţiei din 
România1, demers realizat în 
baza Mecanismului de Cooperare şi Verificare (M.C.V.) şi, mai ales după 
răspunsul oficial al României la acest raport, exprimat de preşedintele Traian 
Băsescu, dezbaterea publică s-a concentrat în jurul unui concept mediatic, cu 
înţeles şi practici macabre. În zilele care au urmat publicării 
raportului M.C.V., în platourile TV de ştiri şi-n paginile ziarelor politice au 
cursacuzele referitoare la folosirea excesivă şi în interes ocult contra unor 
oficiali din Justiţie, a unui demers mediatic specific, căruia i se atribuie 
conotaţii şi practici non-jurnalistice, demers cunoscut sub numele de 
linşaj mediatic. Practic, politicienii, analiştii, 
ziariştii prezenţi în talkshow-urile televiziunilor, sau în paginile ziarelor, 
ori publicul anonim care comentează în subsolul articolelor publicate în presa 
online, au operat intens, în funcţie de interesul politic şi comercial, sau în 
în funcţie de simpatie, ori antipatie cu acest concept fără a-l defini şi 
explica.2 Ba mai mult decât 
atât, dezbaterea a devenit pătimaşă când în această polemică mediatică şi 
politică s-au implicat, pe rând, premierul şi preşedintele României pentru a 
acuza sau menţiona, în funcţie de interesul politic, unul din grupurile 
mediatice suspectate că ar fi practicat linşajul mediatic la adresa unor înalţi 
magistraţi sau inspectori ai Agenţiei Naţionale de Integritate (A.N.I.).3  
Din acel moment, conceptul de linşaj mediatic a 
început să fie folosit ca armă politică de compromitere şi decredibilizare 
publică a uneia sau a alteia dintre grupările politico-mediatice aflate în 
conflict pe scena internă, cum că ar folosi practici non-jurnalistice şi 
anti-europene pentru a-şi satisface interesele private şi de grup în realaţia cu 
justiţia română.4  
Recunoaştem că definirea şi explicarea conceptului de mai sus ar fi fost destul 
de dificilă având în vedere inexistenţa, în literatura românească de 
specialitate, a unei lucrări de specialitate care să definească şi să analizeze 
conceptul şi practicile sale specifice.   
 Încercând să elaborăm o definiţie a conceptului cu care operăm, noi credem că 
linşajul mediatic este operaţiunea mediatică non-jurnalistică5, 
deosebit de agresivă, amplă şi uneori de lungă durată, promovată de către una 
sau mai multe instituţii media, coalizate sau nu, care acţionează premeditat, 
ori reactiv, împotriva unui individ, de obicei cu statut de persoană publică, în 
scopul compromiterii şi distrugerii credibilităţii şi reputaţiei sale. Scopul şi 
motivaţia unui linşaj mediatic le reprezintă eliminarea de pe scena publică (sau 
pur şi simplu dintr-o anumită funcţie, structură etc) a unei persoane care 
împiedică sau deranjează satisfacerea unui anumit interes, fie acela privat sau 
de grup; ori acea persoană   a devenit  inamic public din 
diverse motive şi interese sau, pur şi simplu, accidental.
 
 Din punct de vedere fenomenologic, linşajul mediatic are două identităţi 
distincte, generate de ariile diferite în care se manifestă: în plan general 
(ca atitudine şi manifestare a mass media în cadrul societăţii) şi în plan 
particular/individual. La nivelul unei societăţi/comunităţi (naţionale sau 
locale), linşajul mediatic este cea mai agresivă formă de manifestare a forţei 
şi orgoliului puterii mass media, cea care este considerată a fi cea de-a patra 
putere în stat, dar care, în realitate, are un statut de putere neoficială 
a regimului democratic. Având în vedere statutul său neoficial, precum şi 
relaţiile sale de inferioritate constituţională cu cele trei puteri 
oficiale ale democraţiei: puterea legislativă, puterea executivă şi puterea 
judecătorească, mass media simte uneori nevoia să-şi manifeste nu numai 
frustrarea faţă de acest statut al său, golit de autoritatea legală, ci  şi 
imensa sa putere, în scopul intimidării/descurajării sau câştigării respectului 
celorlalte trei puteri legale şi oficiale. Pe lângă satisfacerea intereselor 
oculte şi de obicei restrânse, aceasta este raţiunea formală şi oarecum 
ideologică în numele căreia, periodic, reprezentanţi de seamă ai celorlalte trei 
puteri constituţionale ale statului democratic sunt „biciuite”, ori 
„sacrificate” public pe altarul puterii şi autorităţii Celei de-a Patra Puteri.
 
 Evident, se pune întrebarea: ce sau cine anume asigură o asemenea libertate şi 
forţă de distrugere mass mediei şi, implicit linşajului mediatic, ca una dintre 
manifestările sale în societate. Pe de-o parte, opinia publică, în 
numele căreia A Patra Putere acţionează şi căreia i se adresează pentru 
a contra-semna actul său de justiţie mediatică6 
şi, în al doilea rând, imaginea publică a unei instituţii sau persoane. 
„Acum imaginea înseamnă totul”, susţine Matt Haig într-o lucrare dedicată 
brandurilor şi conceptului de imagine publică.7 
Imaginea publică a personajului politic, spre exemplu, a ajuns să însemne 
totul odată cu introducerea votului universal, când alegătorii votează mai 
mult percepţia lor personală asupra acelui politician, decât calităţile şi 
capacităţile, ori realizările acestuia. La fel este şi în cazul celorlalte 
gulere albe din cadrul puterii judecătoreşti sau a instituţiilor care compun 
cele trei puteri constituţionale. Pur şi simplu este vorba despre percepţia pe 
care publicul o are asupra acestora. E uşor de înţeles cine anume poate întări 
sau modifica percepţia publică asupra unui politician, magistrat, ori înalt 
funcţionar al statului; sau cu alte cuvine: cine poate tulbura limpezimea apei. 
Mass media este puterea, magicianul care poate poate crea plus valoare 
de marcă sau poate cauza pierderea oricărei valori a brandului politic/de 
justiţie8 etc. peste noapte. 
Aici, în această ecuaţie de zidire sau de distrugere a credibilităţii şi valorii 
emoţionale a unui brand politic/al justiţiei etc. se află sursa libertăţii şi a 
puterii mass media şi a linşajului mediatic. Un politician/un partid cu imagine 
proastă nu va fi votat sau va ajunge să piardă puterea pentru că astăzi, în 
România, imaginea lor publică reprezintă, din păcate, cam unicul capital de care 
dispun aceşti subiecţi publici. Aşa că, e simplu de înţeles de ce linşajul 
mediatic ajunge să îngrozească şi să fie de temut9. 
Acum mai bine de 100 de ani, Gustave Le Bon, în Psihologia mulţimilor, 
ştia că „tot ceea ce impresionează puternic imaginaţia mulţimilor trebuie să 
aibă forma unei imagini şocante şi limpezi.” În acelaşi timp, arăta el, “nu 
faptele prin ele însele sunt cele care impresionează imaginaţia populară, ci 
modul în care sunt prezentate. Aceste fapte trebuie să producă prin condensare, 
dacă mă pot exprima astfel, o imagine şocantă, care să ocupe şi să obsedeze 
mintea. Să cunoşti arta de a impresiona imaginaţia mulţimilor înseamnă să 
cunoşti arta de a le cârmui”. 10 
Aceasta este tactica şi în acelaşi timp metoda de lucru a linşajului mediatic, 
dar şi a mass media, în general în competiţia sa pentru autoritate şi respect cu 
puterile constituţionale ale regimului democratic, şi nu numai.
 
 În plan particular/individual, linşajul mediatic – ca formă agresivă de 
comunicare şi manipulare publică – este generat de ceea ce am putea denumi 
Forţa Întunecată a Celei de-a Patra Puteri a statului democratic. 
Ritualul unui linşaj mediatic presupune executarea în piaţă a inamicului 
public, după ce, în prealabil, acesta a fost declarat persona non grata 
şi „condamnat” de către „sentimentul public”, fabricat artificial şi manipulator 
în laboratoarele instituţiilor media, transformate în acuzatori publici, ori 
revărsat natural din conştiinţa publică, indignată de o anumită faptă 
reprobabilă.
 
 În altă ordine de idei, linşajul mediatic este manifestarea excesivă a 
arbitrariului şi lipsei de scrupule a Celei de-a Patra Puteri. Prin 
raţiunea şi formele sale de manifestare non-jurnalistice, linşajul mediatic nu 
are nimic de-aface cu principiile şi nevoile interesului public, ori cu normele 
deontologice care guvernează activitatea jurnalistică. Pur şi simplu, prin 
intermediul linşajului mediatic şi de obicei în baza unui interes major şi 
ocult, o persoană publică este discreditată la nivelul percepţiei publice, în 
numele libertăţii de opinie şi exprimare, de către jurnaliştii, prezentatorii 
sau moderatorii uneia sau a mai multor instituţii media care, într-un anumit 
cadru şi pe baza unui anumit scenariu, dezvăluie (denunţă), incriminează, 
condamnă şi  execută simbolic acea persoană, cu statut de inculpat 
public.11
 
 Din aceste motive, linşajul mediatic, deşi poate fi confundat, nu are nimic în 
comun cu o campanie de presă. În timp ce o campanie de presă luptă 
pentru o cauză nobilă sau pentru promovarea unui interes public, linşajul 
mediatic vizează satisfacerea unui interes privat sau cel mult de grup. Apoi, 
elementul definitoriu şi scopul fundamental al unei campanii de presă este 
construcţia, în timp ce, în cazul linşajului mediatic, scopul principal este 
distrugerea adversarului ori a personajului care deranjează sau a fost declarat 
„inamic public. O altă diferentă majoră constă în metodele de acţiune, sau mai 
bine spus de luptă mediatică. O campanie de presă operează cu tot registrul 
deontologic al genurilor jurnalistice: ştiri, anchete, reportaje, interviuri, 
talkshow-uri, editoriale, comentarii, analize, în cele mai multe cazuri produse 
şi difuzate în conformitate cu regulile şi valorile deontologiei jurnalistice, 
dintre care cele mai importante sunt obiectivitatea, imparţialitatea şi 
preponderenţa interesului public faţă de cel privat. De partea cealaltă, şi 
linşajul mediatic se foloseşte de o parte din genurile jurnalistice, în special 
de: ştiri, anchete, dezvăluiri, talk show-uri, editoriale şi mai ales articole 
de opinie, cu diferenţa majoră că producţia şi difuzarea acestora nu respectă 
normele deontologice şi principiile interesului public. În fapt, linşajul 
mediatic operează şi de fapt se bazează pe un singur instrument de luptă 
mediatică non-jurnalistică (arbitrar şi abuziv), şi anume: atacul la 
persoană. Această metodă non-jurnalistică utilizează manipularea publică, 
prin prezentarea deformată a informaţiei şi este caracterizată de insulte, 
calomnii şi etichete defăimătoare, aplicate pe fruntea/imaginea publică a 
victimei. În bilanţul unui linşaj mediatic au preponderenţă materialele 
fabricate în „laboratoarele adevărului”, subiectivismul şi, evident, materialele 
de opinie, în timp ce, în cazul unei campanii de presă, majoritare vor fi 
materialele obiective şi imparţiale de informare. Diferenţa majoră, şi altfel 
spus, între cele două operaţiuni mediatice este că în cadrul unei campanii de 
presă publicul va auzi şi vocea celui incriminat, în timp ce „procedura” 
linşajului mediatic „permite” manifestarea zgomotoasă şi agresivă în „sala de 
judecată publică” doar a justiţiarilor mediatici.12
 
 Indiferent de sursa media care o promovează  (print, tv, online sau 
radio), o campanie de presă este un demers care este asumat şi, foarte 
important, exersat liber şi voluntar de către majoritatea membrilor 
unei redacţii, în timp ce linşajul mediatic este un act comandat şi este 
promovat de către un număr restrâns de jurnalişti, care-şi asumă şi de multe ori 
le convine rolul şi statutul de călăi mediatici. Aceşti actori publici, 
în multe cazuri jurnalişti cu mare experienţă, se preschimbă peste noapte şi se 
manifestă public, la ore şi în spaţii de mare audienţă, fără scrupule morale şi 
constrângeri deontologice, doar pentru a satisface interesul privat şi ocult în 
slujba căruia s-au angajat, dar şi propriile interese.
 
 La urmă, dar nu în cele din urmă, diferenţa majoră dintre linşajul mediatic şi 
campania de presă constă şi în realităţile diferite cu care cele două operaţiuni 
mediatice operează. În timp ce o campanie de presă se desfăşoară în cadrele şi 
operează cu elementele realului, linşajul mediatic recurge des la ceea 
ce noi numim iluzionismul mediatic.13 
Prin operaţiunea de iluzionism mediatic, prestigitatorul de presă X 
(instituţia/„jurnalistul”) fabrică în laboratorul său media (redacţie, cabină de 
montaj, calculator de producţie etc.), pentru cititorii şi privitorii săi, 
realitatea virtuală convenabilă, motivaţia şi emoţiile necesare pentru 
desfăşurarea legitimă şi cu succes a linşajului mediatic.
 
 Aşa după cum s-au manifestat nu numai în România, ci aiurea-n lume, în funcţie 
de interesele care le provoacă şi le motivează, linşajele mediatice pot fi de 
scurtă ori lungă durată, înregistrându-se cazuri în care agresiunea mediatică 
poate să dureze chiar mai mulţi ani. În practica democratică românească, a 
votului universal, avem cazul primului linşaj mediatic din politica naţională, 
executat în 1919, timp de 333 de zile,  de către  jurnalistul, Const. 
Mille14  şi al său 
influent ziar, Adevărul, contra celui mai puternic om de stat al României Mari, 
premierul liberal Ion I.C. Brătianu. În urma acelui război politico-mediatic, de 
o agresivitate şi creativitate nemaintâlnite, omul politic liberal a fost 
trântit de la putere şi a pierdut primele alegeri organizate în România, în baza 
votului universal, ce tocmai fusese introdus de guvernul său, în noiembrie 1918. 
De atunci a rămas în conştiinţa colectivă celebra zicală: „nimeni nu poate 
câştiga un război cu presa!”. Sau, linşajele mediatice 
pot fi de scurtă durată şi de slabă intensitate, aşa cum a fost asaltul contra 
lui Iuliu Maniu, în 1920, al ziarului clujean România (patronat de 
către Octavian Goga), în baza rechizitoriului politic că acesta şi-ar 
fi însuşit fraudulos automobilul mareşalului von Mackensen, după retragerea 
acestuia şi a armatei sale din România, în noiembrie 1918. În perioada actuală 
avem linşajele mediatice pe care diferite instituţii şi trusturi media locale şi 
naţionale le practică mai ales la adresa unor politicieni rivali sau a altor 
personaje publice; cel mai renumit, intens şi amplu fiind linşajul mediatic 
practicat timp de mai mulţi ani de către un trust media contra şefului statului 
român.
 
 Să mai precizăm că durata şi duritatea unui linşaj mediatic sunt determinate 
şi de: puterea de impact şi influenţare publică a instituţiei media preschimbată 
în justiţiar mediatic, de rezistenţa personală la agresiune şi stres a persoanei 
devenită inculpat/inamic public, de susţinerea (politică, mediatică ori 
corporativă) de care aceasta beneficiază în timpul agresiunii mediatice la care 
este supus şi nu în ultimul rând  de evoluţia conjuncturii, în cadrul 
căreia includem şi evoluţiile sentimentului public. În fapt, succesul sau eşecul 
unui linşaj mediatic din raţiuni politice este asigurat de starea şi percepţiile 
sentimentului public faţă de un anumit personaj politc; mai precis de existenţa 
unui resentiment public la adresa acelui inculpat/inamic public. În măsura în 
care strategul unui linşaj mediatic ţine cont de existenţa sau nu a unui 
resentiment public la adresa unui politician pentru a declanşa agresiunea 
mediatică contra acestuia înseamnă că acel strateg ştie când este 
oportună o asemenea operaţiune politico-mediatică. În acelaşi timp, dacă 
strategul are capacitatea ca să alimenteze linşajul mediatic din umorile şi 
temerile resentimentului public şi mai ales să-l concentreze şi simbolizeze în 
şi prin propria sa acţiune, atunci acel strateg ştie cum trebuie să se 
facă un linşaj mediatic. Acest fapt este confirmat de istoria linşajul mediatic 
anti-brătienist din 1919, când succesul acestei agresiuni mediatice a ziarului 
Adevărul şi a jurnalistului Const. Mille, precum şi prăbuşirea politică şi 
electorală a premierului Ion I.C. Brătianu şi PNL-ului s-au datorat şi 
existenţei unui puternic resentiment public antiliberal, izvorât din 
dezastrul şi nenorocirile primului război mondial. Fără a avea la dispoziţie 
sondaje de opinie şi alte cercetări ori măsurători sociologice, justiţiarii 
mediatici ai anului 1919: Const. Mille, Gh. Costa-Foru, Constantin Bacalbaşa ori 
N.D. Cocea au simţit şi s-au urcat pe coama tsunami-ului public 
antiliberal, confiscându-l şi dirijându-l contra lui Ion I.C. Brătianu, pe care 
l-au portretizat în postura de Icoană a Răului, iar pe liberali ca pe 
cei mai mari duşmani şi paraziţi ai societăţii româneşti..
 
 Pe un alt plan, o răsfoire sumară a unei istorii a linşajelor mediatice de 
aici şi din întreaga lume ne arată că, într-o proporţie covârşitoare, acestea au 
fost provocate de un interes economico-politic. Sunt nenumărate exemple, în 
acest sens, în istoria românească trecută şi contemporană, dintre care, unul s-a 
petrecut în perioada interbelică iar altele se petrec sub ochii noştrii. În 
cazul oamenilor politici români, Ion I.C. Brătianu şi Iuliu Maniu, dar şi a 
altora din perioada interbelică şi actuală, linşajul mediatic, ca formă extremă 
de agresiune politico-mediatică, s-a manifestat şi a vizat, în principal, 
următoarele:
 – a fost/este generat de interesul politic dar şi economic al adversarilor 
acestora, care urmăreau compromiterea şi distrugerea reputaţiei, credibilităţii 
şi autorităţii acestor oameni politici, atât în interiorul propriilor partide, 
cât şi pe scena politică, în viaţa publică dar mai ales în cadrul structurilor 
de putere ale statului român. Când spunem: interes politic şi economic 
avem în vedere influenţa, plus resursele şi repartizarea 
acestora, pe care omul politic supus linşajului mediatic le controla în virtutea 
statutului şi funcţiei pe care le avea.
 – a vizat înlăturarea acestor oameni politici din fruntea partidelor pe care 
le conduceau şi în plus, în cazul lui Ion I.C. Brătianu, înlăturarea acestuia 
din fruntea guvernului României; explicaţia aceasta este valabilă şi pentru 
prezent, când linşajele mediatice au urmărit căderea unor lideri politici din 
fruntea partidelor sau din funcţiile înalte pe care le aveau; de premier sau şef 
al statului.
 – a fost executat mediatic prin intermediul unor instituţii media (ziare, TV, 
on line) care, deşi clamau/clamează independenţa editorială şi politică, 
erau/sunt înregimentate politic în taberele adverse liderilor deveniţi ţinte 
politice.
 – a reprezentat o supapă de evacuare a furiei publice, a frustrărilor şi 
traumelor sufleteşti naţionale, create şi amplificate în cadrul societăţii 
româneşti de primul război mondial, iar acum de criza economică.
 
 În concluzie – şi privind lucrurile dintr-un unghi pozitiv - dincolo de 
excesele, abuzurile şi caracteristicile sale non-jurnalistice, linşajul mediatic 
poate fi considerat şi o formă de atenţionare şi sancţionare de către opinia 
publică a practicilor şi comportamentelor incorecte şi ilegale ale oficialilor 
celor trei puteri constituţionale.
 
 Dacă admitem funcţia sa coercitivă, exercitată în numele opiniei publice şi a 
interesului general, pentru a corecta atitudinea şi comportamentul celor trei 
puteri oficiale, sub nicio formă nu se poate admite exercitarea linşajului 
mediatic, în numele unui interes ocult şi privat, şi folosit ca instrument de 
discreditare publică şi eliminare a unui individ dintr-o anumită funcţie sau 
structură a statului. Cu atât mai puţin se poate admite un linşaj mediatic 
executat din raţiuni de răzbunare, ori de pedepsire a unui individ, din diverse 
motive private ale unui jurnalist, instituţii sau patroni de media.
 
 Dintr-o altă perspectivă – şi referindu-ne strict la viaţa politică românească 
actuală – politicienii români ar trebui să înţeleagă cât de şubredă şi de 
vremelnică e postura lor de „stăpâni” ai afacerilor publice în democraţie, 
atunci când Cuvântul şi Imaginea, mânuite de jurnalişti 
determinaţi, se năpustesc asupra lor pentru a-i prăvăli din jilţurile în care 
naţiunea i-a instalat temporar şi cu mandat precis.
   BibliografieAVRAMESCU, Tiberiu, Constantin Mille. Tinereţea unui socialist, 
Bucureşti, Editura Politică, 1973.
 BON, Le Gustave, Psihologia mulţimilor, Bucureşti, Editura Anima, 
1990.
 Comisia Europeană, Raport al Comisiei către Parlamentul  European şi 
Consiliu privind progresele înregistrate de România în cadrul Mecanismului de 
cooperare şi de verificare, Bruxelles, 31.01.2013
 MATT, Haig, Mari eşecuri ale unor branduri renumite , Bucureşti, 
Editura Meteorpress, 2008
 MARCONI, Joe, Ghid practic de relaţii publice, Iaşi, Editura Polirom, 
2007.
 OLINS, Wally, Despre brand , Bucureşti, Editura Comunicare.ro, 2003.
 
 Presă
 Adevărul, 19 februarie 1947
 http://adevarul.ro/
 http://www.agendadeiasi.ro/
 http://www.b1.ro
 http://ec.europa.eu
 http://www.evz.ro/
 http://www.romanialibera.ro/
   NOTE 
  1 Comisia 
	  Europeană a făcut public raportul său în baza M.C.V. pe Justiţie,  în data 
	  de 30 ianuarie 2013. Paragraful referitor la mass media românească din 
	  acest raport a generat dezbateri aprinse despre o lege a presei 
	  şi, mai ales, despre linşajul mediatic exercitat de către anumite grupuri 
	  media asupra înalţilor oficiali din justiţie şi sistemul anticorupţie din 
	  România. “Revizuirea standardelor existente pentru a se garanta existenţa 
	  unor mijloace de  informare în masă libere şi pluraliste, asigurându-se, 
	  totodată, măsuri reparatorii eficiente împotriva încălcării drepturilor 
	  fundamentale ale omului şi împotriva exercitării de presiuni nejustificate 
	  şi a recurgerii la acte de intimidare de către mijloacele de informare în 
	  masă asupra sistemului judiciar şi a instituţiilor implicate în combaterea 
	  corupţiei. Ar trebui să se dea asigurări Consiliului Naţional al 
	  Audiovizualului cu privire la independenţa sa efectivă, iar acesta ar 
	  trebui să îşi îndeplinească pe deplin rolul prin instituirea şi aplicarea 
	  unui cod de conduită în această privinţă”, se specifică în Raportul MCV. 
	  Comisia Europeană, Raport al Comisiei către Parlamentul  European şi 
	  Consiliu privind progresele înregistrate de România în cadrul Mecanismului 
	  de cooperare şi de verificare , Bruxelles, 30.01.2013, 
	  http://adevarul.ro/ , accesat 30.01.2013; vezi şi: 
	  http://ec.europa.eu/cvm/progress_reports_en.htm , accesat 30.01.2013  
    2 Vezi: polemica violentă dintre 
	  grupurile mediatice concurente, respectiv Trustul Intact: Antena 3 şi 
	  Jurnalul Naţional, versus Trustul B1-Evenimentul Zilei. Referindu-se la 
	  acest război mediatic, publicaţia Agenda de Iaşi  a publicat 
	  articolul: „Linsaj mediatic in direct! Ion Cristoiu a fost desfiintat 
	  complet de Mihai Gadea in emisiunea Sinteza Zilei - 03.02.2013”, 
	  http://www.agendadeiasi.ro/ , accesat 04.02.2013
   
    3 Preşedintele Traian Băsescu a 
	  susţinut, în cadrul unei declaraţii de presă făcute  la Palatul Cotroceni, 
	  în data de 3 februarie 2013, că: “instituţia care reglementează 
	  audiovizualul ar trebui să facă nişte reguli pentru evitarea linşajelor 
	  mediatice. Nu vreau să mă bag în acest subiect, doar citesc corect 
	  raportul. Spun doar că au fost oameni care nu meritau să fie linşaţi. 
	  Aceste lucruri se aud la Bruxelles, iar instituţia care trebuie să 
	  reglementeze aceste lucruri este Consiliul Naţional al Audiovizualului  
	  (CNA) şi desigur justiţia.” 
	  http://www.b1.ro/tag/linsaj-mediatic  , accesat 03.02.2013  Anterior 
	  acestui moment, premierul Victor Ponta a trimis vineri, 1 februarie 2013, 
	  o scrisoare conducerii ziarului Evenimentului Zilei , (EVZ)  în 
	  care susţinea că „o serie de acţiuni” ale publicaţiei vin în totală 
	  contradicţie cu recomandările pe care Raportul pe justiţie al Comisiei 
	  Europene le face României. Şeful Guvernului susţinea că EVZ pune presiune„ directă” pe justiţie şi pe CNA. „De vreo patru zile, e o 
	  campanie în Evenimentul Zilei, la fel de violentă ca la Antena 3, chiar 
	  mai violentă, prin care a făcut presiuni asupra unui proces în curs. În 
	  fiecare zi se scrie cât de rău este CNA”, a declarat premierul. Mircea 
	  Marian, Dan Istratie,  „Premierul susţine că a făcut un „exerciţiu de 
	  sinceritate” cu Evenimentul Zilei”,http://www.evz.ro/ , accesat 01.02.2013
   
    4 Ziarele România Liberă  şi Evenimentul Zilei  au preluat şi dezbătut, în cursul lunii decembrie a 
	  anului 2012, un articol publicat în Frankfurter Allgemeine Zeitung , 
	  intitulat: „Linşajul mediatic din România”, în cuprinsul căruia 
	  jurnalistul german, Karl-Peter Schwarz, acuza trustul Intact şi în special 
	  postul TV Antena 3 că ar fi practicat linşajul mediatic la adresa şefului 
	  A.N.I. “Nu doar Horia Georgescu este suspus atacurilor mediatice din 
	  România, ci şi alţii, printre care şi unul dintre judecătorii Curţii 
	  Constituţionale a României, Iulia Motoc. Despre ea, cei de la Antena 3 au 
	  spus că este „bolnavă mintal”. Nici judecătorul Cristi Dănileţ nu a 
	  scăpat: el a fost acuzat de „pedofilie” pe baza unei fotografii în care 
	  apare cu fiica sa”, scria ziarul România Liberă despre articolul 
	  din FAZ,  în ediţia sa on line din data de 3 decembrie 2012. 
	  Adrian Toma, „Frankfurter Allgemeine Zeitung, despre FRICA ce DOMNEŞTE în 
	  ROMÂNIA şi LINŞAJUL MEDIATIC de dinaintea alegerilor parlamentare”, 
	  http://www.romanialibera.ro/ , accesat 03.12.2012 ; Vezi şi: Mircea 
	  Marian, „Un nou articol în FAZ: „Linsaj mediatic” şi „teroare psihică” la 
	  Antena 3”, 
	  http://www.evz.ro/ , accesat 03.12.2012.
   
    5 Prin „operaţiunea mediatică non-jurnalistică ” înţelegem acel demers mediatic al unei instituţii 
	  media, care nu respectă normele deontologice ale jurnalismului 
	  profesionist.
   
    6  Justiţia mediatică sau tele-justiţia  sunt concepte şi, din păcate, practici din ce în ce mai 
	  frecvent folosite în societatea românească, caracterizate prin „acuzarea”, 
	  „judecarea” şi „condamnarea” simbolică a unui personaj în platourile talk 
	  show-urilor TV sau în paginile ziarelor, înainte ca justiţia să pronunţe 
	  un verdict definitiv şi irevocabil. Una din principalele manifestări ale 
	  telejustiţiei o reprezintă publicarea ilegală în mass media a unor 
	  fragmente din rechizitoriul întocmit de procurori şi, mai ales, a 
	  interceptărilor unor convorbiri telefonice, pe baza cărora justiţiarii 
	  mediatici pronunţă sentinţele de compromitere publică.
   
    7 Matt Haig, Mari eşecuri ale unor 
	  branduri renumite  (Bucureşti, Editura Meteorpress, 2008), 16.; Joe 
	  Marconi susţine că „imaginea este ceea ce majoritatea publicului percepe 
	  probabil a fi reprezentarea subiectului.” Joe Marconi, Ghid practic de 
	  relaţii publice , (Iaşi, Editura Polirom, 2007), 83 n.1
   
    8 „Brandingul şi-a depăşit atât de mult 
	  originile comerciale, încât impactul lui este practic incomensurabil în 
	  termeni sociali şi culturali. El s-a răspândit în educaţie, sport, modă, 
	  turism, artă, teatru, literatură, politică regională şi naţională şi în 
	  aproape toate celelalte domenii la care ne-am putea gândi. Brandingul este 
	  tot mai folosit deorganizaţiile non-profit şi caritabile, care concurează 
	  cu brandurile comerciale în teritoriul emoţional din minţile şi inimile 
	  oamenilor, pentru banii din buzunarele lor.” Wally Olins, Despre 
	  brand, (Bucureşti, Editura Comunicare.ro, 2003), 16, n.2.
   
    9 La Cluj, limbajul comun s-a îmbogăţit 
	  în aceşti 23 de ani ai democraţiei post comuniste cu o zicală elocventă în 
	  acest sens: „Nu te spală tot Someşul dacă a ajuns presa să te 
	  murdărească!”
   
    10 Gustave Le Bon, Psihologia 
	  mulţimilor , (Bucureşti, Editura Anima, 1990), 37-38.
   
    11 Noi credem că linşajul mediatic 
	  înlocuieşte, la nivel simbolic, în percepţia şi aşteptarea publică, 
	  spectacolul violent şi sângeros al pierdutului Colosseum, cu ai săi 
	  gladiatori condamnaţi la moarte, cu fiarele sălbatice şi cu sclavii 
	  sfârtecaţi, în uralele entuziaste ale unui public barbar, dar îmbrăcat la 
	  patru ace, cu cele mai fine togi şi cele mai aranjate coafuri.
   
    12 Admitem că atunci când are un rol 
	  şi un scop de salubrizare publică , adică este executat pentru 
	  pedepsirea binemeritată a vreunui tâlhar cu guler alb sau a unui 
	  politician corupt etc., linşajul mediatic poate fi un instrument util de 
	  coerciţie al opiniei publice la adresa puternicilor sau potenţilor zilei, 
	  sau pentru sancţionarea severă a unei nedreptăţi. Într-un asemenea caz, 
	  linşajul mediatic poate fi o utilă supapă de evacuare prin care frustrarea 
	  şi iritarea unei societăţi se poate descărca, evitându-se astfel 
	  posibilele dezordini sociale.
   
    13 Gustave Le Bon, în  Psihologia 
	  mulţimilor , dezvăluia că: „studiind imaginaţiam mulţimilor am văzut 
	  că ele sunt impresionate mai ales de imagini. Cum aceste imagini nu sunt 
	  întotdeauna la îndemână, ele pot fi evocate prin folosirea judicioasă a 
	  cuvintelor şi formulelor. Mânuite cu artă, acestea posedă într-adevăr 
	  forţa misterioasă pe care le-o atribuiau odinioară adepţii magiei. 
	  Provoacă în sufletul maselor cele mai teribile furtuni,ştiind totodată să 
	  le şi calmeze.” Le Bon, Psihologia , 57.
   
    14 Constantin Mille (1961-1927), 
	  jurnalist, avocat, activist radical-socialist, scriitor şi patron al 
	  trustului Adevărul-Dimineaţa  (1895-1920), este considerat a fi 
	  părintele fondator al presei române moderne şi al conceptului de opinie 
	  publică în România. Tudor Arghezi, Constantin Mille , Adevărul , 
	  19 februarie 1947; vezi Tiberiu Avramescu, Constantin Mille. Tinereţea 
	  unui socialist , (Bucureşti, Editura Politică, 1973),  391
     
						ION NOVĂCESCU - este jurnalist la 
						Cluj, cu o experienţă de presă de 20 ani şi este 
						profesor asociat la Facultatea de Studii Europene a 
						Universităţii Babes Bolyai (U.B.B., 2012). Este doctor 
						în istorie (U.B.B., 2010). A publicat câteva studii şi 
						cărţi despre concepţia şi managementul politic al omului 
						politic, Ion I.C. Brătianu (1864-1927) şi despre 
						relaţiile şi conflictele dintre politicieni şi 
						jurnalişti în perioada interbelică. 
 
            			 sus
   
            			  |