Politică și societate
Ideologia și construcția simbolică a violenței politice1
DANIEL ȘANDRU
[Romanian Academy, Iași
Branch]
Abstract:
The argumentation I intend to develop in this
paper aims to show that, being not a feature that
belongs exclusively to totalitarian regimes,
ideology represents an epistemic tool which may be
used to discern the manner in which the construction
of symbolic violence develops in any society – be it
“open” or “closed”. Taking this aspect into account,
the methodological hypothesis underlying my approach
claims that if we accept an “integrated”, “positive”
manner of defining ideology we will be able to
notice the heuristic opportunity to make explicit
the part played by the symbolic imaginary in the
configuration of the social space and, starting from
here, to highlight the fact that symbolic violence
is a constitutive presence in the establishment of
political relationships.
Keywords: ideology; political theory;
symbolic violence; power; domination; social
imaginary
Introducere
Parcursul argumentativ pe care intenţionez să-l urmăresc în
cuprinsul acestui articol are în vedere obiectivul de a demonstra că, nefiind în
mod exclusiv un apanaj al regimurilor totalitare, ideologia reprezintă un
instrument epistemic ce ne poate servi în decelarea modului în care se
realizează, în orice societate – fie aceasta „deschisă” ori „închisă” –
construcţia violenţei simbolice. Urmărind acest scop, nu eludez, desigur,
necesitatea identificării unor nuanţe importante, delimitative, între specificul
violenţei simbolice din societăţile non-democratice şi cel caracteristic
societăţilor democratice. Luând în calcul acest aspect, ipoteza metodologică
aflată la baza demersului meu susţine că, dacă acceptăm o modalitate de definire
„integrată”, „pozitivă” a ideologiei („detensionată” de anumite rigori
configurate în siajul unor îndreptăţite rezerve etice situate ca repere
fundamentale ale distincţiei dintre societăţile democratice şi cele totalitare),
putem marca oportunitatea euristică de a explicita rolul imaginarului simbolic
în configurarea spaţiului social şi, plecând de aici, de a evidenţia că violenţa
simbolică este o prezenţă constitutivă a relaţionării politice. Nu urmăresc,
aşadar, nici o reabilitare conceptuală a „ideologiei” (ci, pentru că termenul nu
are nevoie de aşa ceva, o „reinventare” a semnificaţiei sale generale) şi nu am
în atenţie nici o justificare a existenţei, în plan social, a violenţei
politice, în forma sa simbolică, în aceea coercitivă legitimă sau, respectiv, în
cea coercitivă ilegitimă. Sunt interesat, dimpotrivă, să explic, apelând la
instrumentarul analizei ideologice, de ce anume fiecare societate exhibă
prezenţa violenţei simbolice la nivelurile discursiv, atitudinal şi
comportamental ale membrilor săi situaţi în diverse poziţii de status şi să
demantelez impactul unei perspective care, pledând pentru menţinerea
negativităţii conceptuale a ideologiei, extrage de aici ideea că „raţionalitatea
socială” ar putea „triumfa” în lupta sa cu „iraţionalitatea” imaginarului
simbolic, ceea ce ar determina, implicit, dispariţia violenţei din lumea
noastră. Pun în discuţie premisele acestei perspective – dintre care cea mai
importantă este dată de instituirea dihotomiei raţionalitate-iraţionalitate în
plan social – în prima secţiune a articolului, prin apel la analiza raporturilor
dintre ideologie şi imaginarul simbolic. Susţin că, fiind figura centrală a
imaginarului unei comunităţi sociale, ideologia dă seama – în sensul său general
– de puterea acestuia în jocul de instituire a relaţiilor dintre indivizi şi
grupuri. În cea de a doua secţiune, iau în discuţie importanţa simbolurilor în
jocul politic, prin circumscrierea rezumativă a rolurilor deţinute, la modul
generic, de mituri şi de utopii, dar şi prin trimitere la manierele particulare
(discursuri politice, discursuri mediatice sau alte forme ale naraţiunilor
sociale implicând „lectură” şi „interpretare” în direcţie politică) de
constituire a spaţiului în care se produc actele „performative” (în sensul lui
Pierre Bourdieu) ale puterii. Secţiunea finală vizează procesul prin care
violenţa politică este construită simbolic în plan societal. Discut problema din
perspectivă epistemologică, prin trimitere la disputa
„obiectivism”-„subiectivism”, dar şi din unghi teoretico-politic, indicând
limitările impuse de abordarea reducţionistă a violenţei simbolice.
Ideologia şi puterea imaginarului
„Ideologie” şi „imaginar” sunt două concepte marcate de un
statut delicat în cadrul teoriei şi ştiinţei politice. „Aura” lor „metafizică”,
dublată de existenţa unei tendinţe exclusive – manifestată pe parcursul a câteva
decenii – spre analizele de factură empirică, în încercarea de a „raţionaliza”
sau chiar „algoritmiza” variatele aspecte ale mediului socio-politic au făcut ca
şi ideologia, şi imaginarul să fie plasate în zona „iraţionalului”. Pe de altă
parte, în cazurile în care au reuşit să supravieţuiască, din punct de vedere
conceptual, prin diferite „unghere” ale demersurilor normative din teoria
politică – de factură interpretativă ori antropologică – aceste concepte au fost
tratate, de cele mai multe ori, într-o manieră negativă, atunci când nu au fost
de-a dreptul considerate inutilizabile, dată fiind presupusa lor
„neoperaţionalizare”. Desigur, avem de-a face aici cu o opţiune metodologică pe
care evoluţiile recente din domeniul analizelor specifice ştiinţelor sociale şi
politice o anunţă deja ca fiind depăşită, cel puţin în ceea ce priveşte problema
imaginarului2. Lucrurile nu
stau, însă, diferit astăzi în ceea ce priveşte ideologia, un concept / o
realitate faţă de care o serie întreagă de autori şi-au manifestat nu doar
înţelegerea negativă, ci şi tendinţa de a-l / o „elimina” din vocabularul
politic, cel puţin prin intermediul repetatelor anunţuri relative la „moartea”
sa. În teoria politică de astăzi, voci autorizate, cum este cea a lui Michael
Freeden, subliniază totuşi faptul că „ideologia nu înseamnă filosofie rea; ea
este un tip diferit, şi totuşi necesar de a gândi despre politică, în care noi
toţi, incluzându-i şi pe filosofi, suntem angajaţi la diferite niveluri de
complexitate”3. Această
semnificaţie generală nu anulează, desigur, prezenţa ideologiilor particulare,
pe care le identificăm, de regulă, în termenii „-ismelor”. Ea dă seama,
însă, despre ceea ce consider a fi figura centrală a imaginarului social4;
prezenţa sa contribuie, deopotrivă, la construcţia şi la explicarea realităţii
sociale din anumite contexte spaţio-temporale pentru grupurile şi indivizii ce
vieţuiesc în aceste cadre. Definesc, deci, ideologia ca „sistem de idei şi
credinţe conturate în orice societate, sistem situat la nivelul imaginarului
socio-politic şi care are rolul de a trasa un cadru normativ şi acţional cu
privire la stilul de funcţionalitate al respectivei societăţi”5.
În ceea ce priveşte imaginarul social, „neîncrederea” ştiinţifică, de factură
pozitivistă faţă de acesta, manifestată de teoria politică, de care aminteşte
Raoul Girardet6, a fost
estompată graţie unor contribuţii venite din zona unor filosofi din cea de-a
doua jumătate a secolului trecut. Spre exemplu, Paul Ricoeur constată că „imaginarul
social este ansamblul poveştilor pe care orice societate îl posedă pentru
a-l folosi în medierea realităţii umane”7.
Astfel de conceptualizări au fost întregite de aportul antropologiei sociale şi
culturale, care a relevat – într-o comunitate de ştiinţă ce nu mai poate ingnora
interdisciplinaritatea – că „nu putem înţelege o societate în afara unui factor
unificator care asigură un conţinut semnificativ şi îl pune în legătură cu
structurile simbolice. Acest factor nu este pur şi simplu «realitatea»; fiecare
societate şi-a constituit propria realitate (...). Nu este nici «raţionalul»,
aşa cum cea mai sumară inspectare a istoriei consideră că e suficient să arate,
pentru că, dacă ar fi fost aşa, istoria nu ar fi fost în mod genuin istorie, ci
accesul instantaneu la o ordine raţională sau, în cele din urmă, un progres pur
în raţionalitate”8. Această
circumscriere a prezenţei şi rolului imaginarului socio-politic indică faptul că
el este constitutiv societăţii, contribuind, pe de o parte, la proiecţia
realităţii societale şi evoluând, pe de altă parte, în funcţie de modificările
ce survin, în timp, la nivelul acestei realităţi. Mai clar spus, imaginarul
socio-politic se constituie, inclusiv pentru cercetările de teorie şi ştiinţă
politică, într-un obiect de studiu care nu mai poate fi ignorat. Iar această
mutaţie epistemică are drept fundament faptul că, aşa cum am arătat într-un alt
loc, „de la societăţile considerate a fi marcate, şi astăzi, de o organizare
«primitivă» şi până la cele caracterizate de «complexitate civilizaţională»,
imaginarul socio-politic şi elementele sale îşi manifestă prezenţa, din moment
ce orice societate instituie mecanisme simbolice prin care caută să asigure
echilibrul comunitar, fie că acesta din urmă este garantat prin apel la forţă,
fie că este ordonat de uzul rezonabilităţii politice”9.
În ce constă „puterea” imaginarului? Aceasta îmi pare a fi întrebarea cu
substrat politic ce se poate constitui într-un punct de plecare al analizei
relative la modalităţile de instituire şi manierele de manifestare ale violenţei
simbolice. Repercutate asupra unei întregi comunităţi date şi vehiculate diferit
de către variatele segmente ale acesteia – putem să ne gândim la grupurile
sociale din mediul rural şi la cele din mediul urban, la instituţiile media, la
clasa politică ori la elita intelectuală, la subsistemul educaţional sau la cel
militar etc – elementele simbolice ale imaginarului, dintre care se remarcă,
într-un plan imediat, ideologia (ce poate comporta şi înfăţişări particulare),
urmată de proiecţiile utopice şi de cele mitice, îşi manifestă „puterea” prin
faptul că acestea instituie anumite realităţi. Având un caracter deopotrivă
normativ (aşa cum sunt regulile convieţuirii societale, de la cele
constituţionale şi până la legislaţia penală) şi empiric (identificabile în
planul „habitudinilor” comunitare), elementele imaginarului modelează evoluţia
unei societăţi. Instituind realitatea socială prin apel la o veritabilă
concentrare de simboluri (discursive ori imagologice), proiecţiile ideologice,
utopice şi mitice ale imaginarului delimitează un cadru al relaţiilor dintre
indivizi şi grupuri, cadru în care cea mai vizibilă este relaţia de putere.
Prezenţa acesteia este ceea ce face ca relaţiile dintre indivizi şi grupuri să
fie, eminamente, nişte relaţii politice. Din această perspectivă, consider că,
atât în societăţile considerate „fără stat”, cât şi în cazul celor calificate ca
fiind etatic-instituţionalizate, existenţa politicii este însoţită, în mod
constitutiv, de prezenţa anumitor tipuri de violenţă. Practic, indiferent de
tipul de societate, variatele moduri ale violenţei politice ţin de ceea ce aş
numi, în sens sociologic, „normalitatea” socialului: existenţa relaţiilor de
putere anunţă prezenţa, evidentă sau eterată, a violenţei politice; nicio
societate nu este lipsită de violenţă politică, iar aceasta se poate manifesta
fie la nivel simbolic, fie la nivel fizic, fie în ambele moduri, indiferent de
tipul de societate.
Pentru că violenţa este indispensabilă relaţiilor de putere, societăţile nu
pot fi împărţite în „raţionale” şi „iraţionale”. Din perspectivă socială, o
societate nu poate fi caracterizată drept „iraţională” nici măcar atunci când
violenţa politică este mecanismul esenţial al existenţei statului, aşa cum este
cazul variatelor forme de totalitarism. A susţine o astfel de poziţie nu
înseamnă a ignora componenta psihologico-politică a leadership-ului totalitar;
ea există, fără îndoială, iar studiile care relevă insanitatea unor dictatori
precum Hitler sau Stalin sunt, desigur, de o deosebită importanţă. Existenţa
acestei insanităţi în cazuri precum cele amintite nu anulează, însă, realitatea
că totalitarismele au raţionalizat (ba chiar au planificat raţional) violenţa de
stat, punându-i la dispoziţie o veritabilă „birocraţie a răului”, prin
intermediul căreia aceasta s-a manifestat deopotrivă la nivel simbolic şi fizic.
Ceea ce s-a întâmplat în gulagul sovietic şi în lagărele de exterminare naziste
poate fi calificat, discursiv, ca expresie a „iraţionalului”; din punct de
vedere politic este însă vorba despre o raţionalitate specifică
statului-criminal, o raţionalitate care nu are absolut nicio justificare.
Pretinsa şi aberanta legitimitate ideologică a nazismului şi, respectiv, cea a
comunismului sovietic iese, în astfel de cazuri, din sfera politicului şi se
plasează în aceea a unei realităţi „non-umane”, „transmundane”, proprie
„religiilor politice” care glorifică ideea „statului total” ce se confundă cu
liderul partidului unic: „Oricine înţelege statul nu va mai susţine că puterea
statului e înnăscută sau absolută; aceasta este mai degrabă dogma unui
credincios. În sfera de experienţă a credinciosului, existenţa omului îşi pierde
realitatea. În schimb, statul preia realitatea şi se face pe sine unica
realitate veridică, de la care un flux de realitate este trimis înapoi către
oameni, furnizându-le noi stimuli în vederea rolului lor de părţi ale unei
realităţi supraumane. Suntem prinşi în miezul intim al unei experienţe de tip
religios, iar cuvintele noastre descriu un proces mistic”10.
Nu este, aici, decât o aparentă contradicţie: prezenţa credinţei politice de tip
religios la nivelul guvernaţilor nu scoate în afara jocului raţionalitatea
criminală a guvernământului de stat ce se confundă cu liderul-partid unic.
Proiecţia raţională pe care acesta din urmă o oferă societăţii este situată sub
imperiul „necesităţii istorice” şi înveşmântată, iniţial, în limbajul simbolic11
al unei violenţe specifice, care abia ulterior, când credinţa celor dominaţi
este deja instaurată (şi menţinută prin controlul total al fricii) devine şi una
de natură fizică. Pretinzând existenţa unei legitimităţi „obiective”, de natură
raţională, liderul totalitar instilează în plan social elementele unei credinţe
mistice în proiectul său, din care apoi îşi extrage, de fapt, propria
legitimitate. Atunci când violenţa simbolică nu mai este suficientă,
statul-criminal total apelează la violenţa fizică extremă. Deloc întâmplător,
totalitarismele secolului al XX-lea, în variatele lor forme, apelează uneori la
mecanismul aparent democratic al plebiscitului: „În învăţătura asupra
plebiscitului, ideea că actul votului este un act al voinţei naţionale este
decisiv respinsă. Plebiscitul are loc pentru a exprima şi a întări concordanţa
între voinţa obiectivă a poporului încarnată în Führer şi convingerile
subiective ale poporului, Plebiscitul este o declaraţie de loialitate către
Führer, nu un enunţ al voinţei individuale”12.
Din cele redate până aici decurge că, a susţine că funcţionarea criminală a
statelor totalitare este una fundamentată în iraţional înseamnă a lăsa deschisă
o poartă spre interpretarea responsabilităţii pe care, indiscutabil,
leadership-ul acestora o are în istoria secolului trecut. Or, în mod evident,
responsabilitatea pentru crimele totalitare revine celor care au instituit
violenţa etatică raţionalizată, iar acest fapt este fără drept de apel nu doar
din perspectivă politică. Societăţile totalitare consolidate manifestă, din
acest punct de vedere, prezenţa unui imaginar simbolic în care capul de afiş îl
deţine ideologia anti-politică. La nivelul lor, proiecţia ideologică a
unui stat legal-raţional, cu o birocraţie aflată în serviciul cetăţenilor (aşa
cum apare aceasta, în sens weberian, în cazul democraţiilor moderne) se
transformă, într-un timp foarte scurt, în realitatea unui stat
ilegal-raţional, a cărui birocraţie a răului serveşte exclusiv regimului
terorist şi aplicării violente a prevederilor non-contractualiste ale acestuia.
Cum se manifestă puterea imaginarului în societăţile democratice? Răspunsul la
această întrebare implică, din perspectiva mea, cel puţin trei aspecte. Este
vorba, în primul rând, despre faptul că şi în societăţile democratice putem
constata atât existenţa unei violenţe simbolice, cât şi, în anumite cazuri, pe
aceea a violenţei fizice. În al doilea rând, diferenţa fundamentală faţă de ceea
ce se întâmplă în societăţile non-democratice este dată de faptul că
instituţiile abilitate ale unui stat democratic utilizează ceea ce încă Weber a
caracterizat drept „violenţă fizică legitimă”. În acest context, deşi
perfectibil – aşa cum experienţele democratice postbelice ne lasă să înţelegem –
statul legal-raţional de factură democratică funcţionează în baza unor principii
contractualiste care nu sunt – cel puţin la nivel formal – negociabile (iar dacă
uneori sunt, cadrele negocierii se constituie tot democratic, din punct de
vedere procedural). Cât priveşte violenţa simbolică per se, aceasta nu
este direcţionată (excepţiile sunt restrânse temporal, iar efectele pot fi
contestate de către societatea civilă) de către aparatul de stat, ci de către
variatele grupuri aflate în competiţie. Ideologia democratică vehiculată la
nivelul imaginarului simbolic al unor asemenea societăţi este – cel puţin acolo
unde există tradiţie în acest sens – caracterizată de pluralism. De aici decurge
cel de-al treilea aspect: societăţile democratice sunt prin excelenţă spaţiul de
manifestare a unor ideologii particulare aflate în competiţie, dintre care
unele, precum populismul, de exemplu, se pot manifesta împotriva democraţiei
însăşi13. Aceste ideologii pot
avea o profundă conotaţie politică, identificabilă, în principal, la nivelul
partidelor politice, dar şi una socială sau una orientată economic, în funcţie
de variatele grupuri care concurează pentru resurse simbolice şi materiale în
plan societal. Jocul puterii se realizează, aici, în cadrele procedurale ale
constituţionalismului democratic, iar violenţa simbolică, manifestată discursiv
ori imagologic, se constituie într-o parte importantă a acestui joc, este o
parte a „normalităţii” sociale. La fel stau lucrurile şi în ceea ce priveşte
violenţa bazată pe coerciţie, cu sublinierea, însă, a caracterului legitim al
acesteia.
Politică şi simboluri
Existenţa unui discurs simbolic ce gravitează în jurul
fenomenelor de putere manifestate în plan social constituie un subiect pe care,
dacă teoria politică de factură empirică a ales, de cele mai multe ori, să-l
eludeze, studiile de antropologie politică şi socială l-au aşezat în centrul
preocupărilor lor. Deloc întâmplător: după cum explică Georges Ballandier,
„puterea – întemeiată numai pe forţă; sau pe violenţă non-domestică – are o
existenţă ameninţată în mod constant. În acelaşi timp, puterea expusă doar sub
eclerajul raţiunii dispune de puţină credibilitate. Ea nu reuşeşte să se menţină
doar prin dominaţia brutală sau numai prin justificare raţională. De asemenea,
ea nu se constituie şi nu se conservă decât prin transpoziţii, prin producerea
de imagini, prin manipularea de simboluri şi prin organizarea lor într-un cadru
ceremonial”14. Ideea pe care o
extrag din cele susţinute de antropologul francez este aceea că manifestarea
simbolică a puterii, luată în sine, se situează într-o zonă de interval:
aceasta nu este nici iraţională, nici raţională. Direcţia utilizării acestei
manifestări poate avea, însă, fie o orientare raţională, fie una iraţională, în
sensul pe care l-am discutat în secţiunea anterioară. Opţiunea pentru un tip de
orientare sau altul depinde de cadrul societal, de contextul „ceremonial” care
îi este pus la dispoziţie în plan politic. Iar aceasta se întâmplă întrucât
politica se exprimă, de regulă, prin simbol, după cum subliniază David Kertzer:
„Mijlocul de comunicare al politicii a fost (...) dintotdeauna cel al
simbolismului; este o formă de comunicare care nu numai că recompensează cu
victorii politice, dar ne şi formează capacitatea de înţelegere a politicului.
Dacă simbolismul şi ritualurile sunt folosite pentru a crea o realitate
politică, aceasta se datorează faptului că nu putem să realizăm acest lucru în
nici un alt fel, ca fiinţe umane”15.
Aş spune că, „sintetizând” principalele evenimente politice dintr-o societate,
simbolurile sunt purtătoarele valorilor statuate, în anumite contexte sociale şi
istorice, de către imaginarul unei societăţi; sunt utilizate, în acest sens,
convenţiile ideologice, prin care înţeleg „expresia
social-instituţionalizată a credinţelor împărtăşite de membrii unei societăţi,
credinţe ce servesc drept «borne» ale cunoaşterii sociale şi care îşi pot
modifica sensurile în contextul schimbărilor societale produse de această
cunoaştere”16. Spre exemplu,
pluralismul şi toleranţa pot reprezenta, pentru societăţile democratice, astfel
de convenţii purtătoare de simboluri politice discursive şi ideologice. Pe de
altă parte, conformismul sau obedienţa necondiţionată sunt convenţii ideologice
a căror manifestare simbolică este prezentă în societăţile non-democratice.
Indiferent în ce tip de societate se manifestă, limbajul în care se exprimă
convenţiile ideologice este, prin excelenţă, unul de natură simbolică. Ca atare,
socialul în general, politica în mod particular sunt inseparabile de simboluri.
Dacă existenţa convenţiilor ideologice asigură cadrul general de manifestare a
limbajului simbolic, tot aceasta este cea care poate stimula sau, dimpotrivă,
estompa prezenţa elementelor secundare ale imaginarului social, aşa cum sunt
miturile şi utopiile politice. Cu privire la primul element, Christopher Flood a
indicat în mod clar faptul că „(...) mitul politic este o formă a discursului
ideologic”17. În plan general,
convenţiile ideologice pot să conţină şi elemente ale unor mituri non-politice,
după cum acestea din urmă se pot transforma, în anumite condiţii socio-istorice,
în mituri politice. Ceea ce face ca un mit să devină politic este dat
de semnificaţiile pe care el le poate oferi, într-un anumit moment istoric, unui
anumit grup social: „Aşadar, ceea ce face ca un mit să fie în mod specific
politic nu este un conţinut politic deja existent al poveştii pe care o spune,
ci faptul că povestea pe care o spune vine să «confere semnificaţie» condiţiilor
politice specifice pentru un anumit grup social ori societate. Aici, prin
condiţii politice înţeleg (...) condiţiile care privesc lupta pentru
distribuirea puterii şi resurselor, luptă care poate recurge, în ultimă
instanţă, la forţa fizică”18.
Încă o dată, rezultă că şi aspectele simbolice ale politicii conţin în subsidiar
prezenţa inerentă a violenţei în contextul jocurilor de putere manifestate în
societate. De altfel, miturile politice înseşi pot fi considerate ca forme de
manifestare a violenţei, din perspectivă simbolică, aspect implicat de existenţa
convenţiilor ideologice. Date fiind toate aceste consideraţii, definiţia pe care
o dau miturilor politice este următoarea: „(...) structuri narative ale
imaginarului, ce asigură investirea cu sens a proiecţiilor pe care grupurile şi
indivizii le vehiculează în plan societal, permiţând interpretarea realităţii
sociale în acord cu valorile pe care aceştia le împărtăşesc într-un anumit
context”19. Consider,
totodată, că aportul acestora la manifestările simbolice ale politicii,
incluzându-le, evident, pe cele care deţin un mai mare sau mai mic potenţial de
violenţă, este indeniabil. Nu altfel stau lucrurile în ceea ce priveşte utopiile
politice, care, la rândul lor, ca elemente ale imaginarului, presupun
posibilitatea de creionare a unor tipuri specifice de mentalitate20
ce implică, prin critica prezentului ideologic şi intenţia asumată de schimbare
a acestuia, „afişarea” violenţei simbolice. Este necesar să subliniez aici
faptul că, deşi denumirea de „utopianism” pare să aibă o conotaţie
ideologică, acesta manifestându-şi prezenţa deopotrivă în filosofie şi
literatură21, începând cu
Platon şi sfârşind cu proiecţiile ficţionale ale literaturii contemporane,
„utopismul (...) nu este o ideologie (în ciuda terminaţiei «ism». Pentru că au
fost imaginate numeroase feluri de utopie, la stânga şi la dreapta spectrului
politic, dar şi în afara acestor categorii. El este o metodă aparte de
reflecţie asupra politicii şi a societăţii, prin care se caută forma perfectă de
organizare socială, cea mai bună sau cea mai fericită, neîngrădită de ataşamente
faţă de instituţiile existente”22.
Cu toate acestea, tradiţia teoriei politice a relevat existenţa unei relaţii de
natură dialectică între utopie şi ideologie. Din punctul meu de vedere, critica
mentalităţii utopice este un pas important în procesul de „pozitivare” a
ideologiei şi de resemantizare a acestui concept într-o direcţie generală şi
inclusivă, aspect asupra căruia nu voi insista, însă, aici23.
Ceea ce vreau să spun este că, asemenea miturilor, şi proiecţiile de tip
utopico-politic sunt vehiculate în spaţiul social prin raportare la convenţiile
ideologice formatate în imaginarul social în anumite cadre socio-istorice.
Discursurile simbolice manifestate în plan social sub forma mişcărilor sociale,
a articolelor de presă (redate în mod clasic sau prin new - media) şi a
emisiunilor de radio şi televiziune, sub aceea a declaraţiilor politice şi
guvernamentale, a întâlnirilor de partid sau a celor specifice organizaţiilor
societăţii civile, prin intermediul variatelor forme de manifestare cetăţenească
şi prin judecăţile emise de intelectualii publici au ca „sistem de referinţă”
convenţiile ideologice existente în societate la un moment dat şi conţin, cel
mai adesea, elemente de natură mitică sau utopică. La modul general,
discursurile simbolice a căror conotaţie politică este fie evidentă, fie
estompată nu pot oblitera prezenţa în subsidiar a violenţei. Analizele
lingvistice realizate în această direcţie indică faptul că „(...) discursul
politic se hrăneşte cu resursele metaforice ale imaginarului violent” şi că
„imaginarul agresivităţii este potenţat de practicile discursive ale violenţei”24.
Rezumând problematica asupra căreia am insistat în această secţiune, consider că
relaţia dintre politică şi simbol conţine în esenţa sa, implicate fiind jocurile
de putere, prezenţa normală social a violenţei. Existenţa violenţei simbolice în
planul dezbaterilor sociale de la diverse niveluri nu este doar o chestiune de
„percepţie a conştiinţei comune”25,
ci o realitate de a cărei explicare în sensul „normalităţii sociologice” este
nevoie pentru înţelegerea complexităţii fenomenelor politice din societatea
contemporană. Un pas important în acest sens vizează, desigur, modul în care se
construieşte violenţa politică sub aspect simbolic, aspect pe care îl am în
vedere în secţiunea finală.
Construcţia simbolică a violenţei politice
Având ca fundament relaţia de putere, politica se manifestă, de
la nivel micro până la nivel macro, prin statuarea a ceea ce Ernesto Laclau
numeşte „trasarea unei frontiere interne” între „noi” şi „ei”26.
Deşi analiza teoreticianului are în vedere fenomenul populist, consider că
această imagine a „separaţiei” traversează întregul spectru al politicii,
manifestându-se, inclusiv simbolic, fie într-o manieră temperată, moderată, fie
în forma violentă a unui maniheism lipsit de orice nuanţă. În mod inevitabil,
instituirea şi menţinerea unor relaţii de putere în spaţiul societal presupune
şi utilizarea violenţei, deopotrivă în forma sa simbolică şi în aceea
coercitivă (legitimă sau ilegitimă). Pentru că este prezentă atât în societăţile
democratice, cât şi în acelea non-democratice, violenţa simbolică atrage
interesul din perspectiva modului în care ea este construită la nivel social.
Această prezenţă trebuie tratată, de către cercetătorul vieţii sociale şi
politice, ca un fenomen inseparabil de politică şi, deci, prin renunţarea
analizării sale cu instrumentarul etic, tocmai în ideea de a-i surprinde tiparul
esenţial şi de a corija, gradual, manifestările sale excesive (deşi, în mod
evident, acest din urmă „ideal regulativ” e mai probabil că poate fi urmat în
societăţile democratice, şi mai puţin în cele totalitare).
Cum se desfăşoară, aşadar, procesul de construcţie a violenţei simbolice în
spaţiul social, ca ingredient nelipsit al manifestării relaţiilor de putere?
Pentru a aborda această problemă, aş reda mai întâi, pe scurt, problema
epistemologică a raporturilor dintre „obiectivism” şi „subiectivism” în analiza
fenomenelor sociale şi politice, problemă care, aşa cum e tratată, spre exemplu,
de Pierre Bourdieu, vizează şi modalitatea de explicare şi înţelegere a puterii
simbolice (şi implicit pe aceea de explicare şi înţelegere a violenţei
simbolice, m-aş grăbi să adaug). Rezumând motivele pentru care discursul
intitulat „savant” recuză luarea în calcul a unor criterii „subiective” în
analiza socială şi politică, teoreticianul francez explicitează, practic – din
punctul meu de vedere –, riscurile adoptării unei viziuni reducţioniste, marcată
de un „obiectivism” ce nu reuşeşte să dea seama de toate aspectele unui fenomen
pus sub lupă: „(...) e vorba de realismul naiv care ne împinge să ignorăm tot ce
nu se poate arăta sau atinge cu degetul; e vorba de economismul care ne împinge
să nu recunoaştem alţi determinanţi ai acţiunii sociale în afara celor vizibili
înscrişi în condiţiile materiale de trai; e vorba de interesele asociate
aparenţelor de «neutralitate axiologică» care, în nenumărate cazuri, fac
întreaga diferenţă dintre «savant» şi militant, interzicând introducerea în
discursul «savant» a unor probleme şi noţiuni contrare bunei-cuviinţe; e vorba,
în sfârşit, şi în primul rând, de punctul de onoare ştiinţific care îi
împinge pe observatori – fără îndoială, cu atât mai mult cu cât sunt mai puţini
siguri de ştiinţa şi de statutul lor – să multiplice semnele rupturii
de reprezentările simţului comun, condamnându-i la un obiectivism
reductiv, total incapabil să introducă realitatea reprezentărilor comune în
reprezentarea ştiinţifică a realităţii”27.
Iată, aşadar, un punct foarte important al abordării pe care o putem avea atunci
când dezbatem probleme precum cea a indisocierii dintre puterea şi violenţa
politică. Alternativa propusă de Bourdieu la această modalitate reducţionistă de
analiză este aceea a îmbinării criteriilor numite „obiective” cu ceea ce rezultă
din practica politică, un tip de activitate care implică atât indivizi, cât şi
grupuri, în virtutea a ceea ce sociologul francez califică drept habitus;
acesta este înţeles „(...) ca set de dispoziţii instalat pe durată lungă, [ce]
tinde să genereze practici şi percepţii, realizări concrete şi judecăţi de
valoare în acord cu condiţiile de existenţă în cadrul cărora s-a format, în
primă instanţă, habitusul însuşi”28.
Putem susţine, plecând de aici, că, aşa cum există anumite convenţii ideologice,
anumite relaţii de putere şi un anumit tip de violenţă în societăţile
democratice şi, respectiv, în cele totalitare, şi „habitusurile” politice
proprii grupurilor sociale şi indivizilor din astfel de comunităţi sunt
diferite.
Revenind la nivelul general al cadrului societal, este evident că, în orice
societate, relaţiile de putere se fundamentează pe o anumită ordine simbolică.
Astfel, indiferent că vorbim despre societăţi democratice sau despre
non-democraţii, această ordine se instituie prin actele „performative” ale
discursului oficial, al puterii învestite cu autoritate. Mecanismul prin care
această autoritate se impune este, însă, diferit în democraţie faţă de cel
existent în totalitarism. În acest din urmă tip de societate, violenţa simbolică
este, cum spuneam mai sus, un apanaj exclusiv al statului care exercită un
control de tip terorist asupra societăţii. În plus, acolo unde violenţa
simbolică nu este suficientă pentru a asigura conformismul social, se apelează,
fără drept de apel, la violenţa fizică ilegitimă. Pe de altă parte, în
democraţii, violenţa simbolică se poate manifesta şi la nivelul aparatului de
stat (în cazul unor campanii guvernamentale, spre exemplu), dar este mai ales
prezentă într-un mediu competitiv al politicii, bazat pe existenţa unor surse
alternative de informare, în vreme ce violenţa fizică legitimă este monopol al
statului de drept29. Tocmai
din acest unghi putem înţelege aprecierea potrivit căreia „violenţa democratică
este o violenţă prin care societăţile pluraliste se folosesc de instrumente
juridice constrângătoare pentru a-şi proteja membrii de ameninţările potenţiale
ale mediului şi de agresivitatea înnăscută a membrilor comunităţii”30.
Construcţia simbolică a violenţei politice are, ca fundament, convenţiile
ideologice şi habitusurile ce orientează modul în care indivizii şi grupurile
percep realitatea socială, iar ca obiectiv instituirea şi, mai cu seamă,
menţinerea anumitor relaţii de putere. Nu este vorba, însă, aici, despre o
interpretare marxistă a evoluţiilor din spaţiul social şi politic, din moment ce
aceste relaţii nu sunt reduse la teoretizatul conflict dintre două clase.
Dimpotrivă, în societăţile complexe ale contemporaneităţii, relaţiile de putere
pot lua forme diferite şi multiple, iar acestea din urmă pun în joc, la
rându-le, variate tipuri de violenţă simbolică. Existenţa acestor relaţii este
observabilă peste tot acolo unde sunt prezente, în termenii lui Bourdieu,
„enunţuri performative” ale unor „autorităţi” (individuale sau colective) ce
sunt „recunoscute” ca atare de către cei care acceptă comandamentele supunerii.
Instituirea şi menţinerea lor pun în lumină şi prezenţa violenţei simbolice,
prin intermediul tiparelor discursive şi imagologice care sunt utilizate.
Acestea din urmă sunt construcţii sociale ce se raportează, de asemenea, la
convenţiile ideologice şi la setul de practici pe care indivizii şi grupurile le
împărtăşesc în plan social. Este ceea ce face ca, în cele din urmă, în calitate
de receptori ai violenţei simbolice, grupurile sociale şi indivizii să devină
agenţi ai unui joc politic în care se pot manifesta prin activism civic sau,
dimpotrivă, prin pasivitate. Atunci când e vorba de societăţi non-democratice,
pasivitatea poate fi subsumată conformismului accentuat de ameninţarea violenţei
fizice, până la un punct în care acesteia societatea îi poate răspunde tot prin
violenţă. Construită şi întreţinută social prin însăşi esenţa jocului politic,
redată prin exerciţiul puterii, joc la care participă atât deţinătorii acesteia,
cât şi cei aflaţi în poziţii subordonate, violenţa reprezintă un fenomen a cărui
manifestare poate fi temperată, dar niciodată eradicată. Nu este vorba, în acest
context, despre o sentinţă, ci despre necesitatea asumării unei realităţi şi a
decelării cauzelor sale, în ideea posibilităţii atenuării efectelor violenţei
simbolice în epoca de astăzi.
Concluzie
Produs social al vehiculării elementelor fundamentale ale
imaginarului, violenţa politică este un indicator de neevitat în analiza
fenomenelor de putere. Implicând diferenţe de manifestare în societăţile
democratice şi în cele non-democratice, reperele discursive şi imagologice ale
manifestărilor simbolic violente ne îndreaptă atenţia atât spre elementul primar
al imaginarului, care este ideologia, cât şi înspre ceea ce am calificat a fi –
în acest articol – elementele sale secundare: miturile şi utopiile politice. Am
mizat, aici, pe o înţelegere generală, inclusivă a conceptului de ideologiei,
tocmai pentru a sublinia faptul că, nefiind în mod exclusiv un artefact al
regimurilor totalitare, violenţa simbolică este prezentă şi în societăţile
democratice, chiar dacă în acestea din urmă se manifestă într-o manieră plurală,
dat fiind cadrul competitiv al jocului politic. Am pledat, plecând de la
asemenea consideraţii, pentru acceptarea „normalităţii” sociale a violenţei
politice, argumentând că, întrucât reprezintă un ingredient necesar al
fenomenului puterii, ea este inseparabilă de cadrul social şi politic. Această
constatare nu atrage însă după sine concluzia că o societate democratică nu
poate dezvolta anticorpi pentru violenţa simbolică, ci doar că avem de a face cu
un fenomen care, din perspectiva analizelor sociale şi politice, nu trebuie
interpretat în termeni etici. Este vorba despre un fenomen care poate fi şi
trebuie plasat contextual, prin raportare la o multitudine de factori politici,
economici, istorici culturali şi care, aşa cum lasă a se înţelege filosoful
politic Raymond Aron, nu trebuie nici abordat, nici utilizat ca un în sine:
„Ceea ce detest nu este alegerea hic et nunc, într-o anumită
conjunctură, a violenţei în defavoarea acomodării, deci o filosofie a violenţei
înţeleasă ca mijloc, uneori necesar al unei politici raţionale, ci o filosofie a
violenţei în şi prin ea însăşi”31.
Bibliografie
ARON, Raymond, Istoria şi dialectica violenţei, Bucureşti, Editura
Babel, 1995.
BALLANDIER, Georges, Scena puterii, Oradea, Editura Aion, 2000.
BOIA, Lucian, Pentru o istorie a imaginarului, Bucureşti, Editura
Humanitas, 2000.
BOTTICI, Chiara, A Philosophy of Political Myth, Cambridge, Cambridge
University Press, 2007.
BOURDIEU, Pierre, Limbaj şi putere simbolică, Bucureşti, Editura Art,
2012.
CASTORIADIS, Cornelius, The Imaginary Institution of Society,
Cambridge, Mass., MIT Press, 1975.
CREŢU, Bogdan, Utopia negativă în literatura română, Bucureşti, Cartea
Românească, 2008.
FLOOD, Christopher, Political Myth. A Theoretical Introduction,
London, Routledge, 2002.
FREEDEN, Michael, „Ideologies as communal resources”, în Journal of
Political Ideologies, 4:3, 1999.
GIRARDET, Raoul Girardet, Mituri şi mitologii politice, Iaşi, Editura
Institutul European, 1997.
KERTZER, David, Ritual, politică şi putere, Bucureşti, Editura
Univers, 2002.
LACLAU, Ernesto, „Populism: What’s in a Name?”, în Francisco Panizza (editor),
Populism an the Mirror of Democracy, London, Verso, 2005.
LANGRIDGE, Darren, „Ideology and utopia: social psychology and the social
imaginary of Paul Ricoeur”, în Theory & Psychology, 16 (5)/2006.
MANNHEIM, Karl, WIRTH, Louis, On Ideology and Utopia. An
Introduction to the Sociology of Knowledge, London, Routledge & Kegan Paul,
1949, reeditată de Kessinger Publishing’s Rare Reprints, New York, 2001.
MILLER, David (coord.), Enciclopedia Blackwell a gândirii politice,
Bucureşti, Editura Humanitas, 2006.
MILICĂ, Ioan, „Violenţa de limbaj în discursul politic actual. Studiu de caz
privind discursul parlamentar românesc”, în Sfera Politicii, 10
(164)/2011.
MOMOC, Antonio, „Agresivitatea comentariilor de pe blogurile candidaţilor în
campania prezidenţială din 2009”, în Sfera Politicii, 10 (164)/2011.
NICHIŢELEA, Pamfil, MITU, Bianca, „Puterea politică şi violenţa”, în Sfera
Politicii, 10 (164)/2011.
ŞANDRU, Daniel, Reinventarea ideologiei, Iaşi, Editura Institutul
European, 2009.
ŞANDRU, Daniel,”The ideological foundations of social knowledge”, în Logos
& Episteme. An International Journal of Epistemology, 1/2010.
ŞANDRU, Daniel, „Ideologie şi mituri politice în România contemporană”, în
Sergiu Ghergina şi Sergiu Mişcoiu (editori), Miturile politice în România
contemporană, Iaşi, Editura Institutul European, 2012.
ŞANDRU, Daniel, „Componente ideologice ale populismului”, în Sergiu Gherghina,
Sergiu Mişcoiu şi Sorina Soare (editori), Populismul contemporan. Un aspect
contemporan şi formele sale diverse, Iaşi, Editura Institutul European,
2012.
ŞANDRU, Daniel, „The critical-ideological analysis and the issue of utopia”, în
Transilvania, 3/2012.
ŞANDRU, Daniel, „Populismul”, în Eugen Huzum (coordonator), Teorii şi
ideologii politice, Iaşi, Editura Institutul European, 2013.
VOEGELIN, Eric, Religiile politice, Bucureşti, Editura Humanitas, 2010.
NOTE
1
ACKNOWLEDGEMENT: This paper was done within The Knowledge Based
Society Project-Researches, Debates, Perspectives supported by the
Sectorial Operational Programme Human Resources Development (SOP HRD),
financed from the European Social Fund and by the Romanian Government under
the contract number POSDRU/89/1.5/ S/56815.
2 Astfel, după cum susţine Lucian Boia,
„marginalizarea imaginarului, rezultând mai ales din tendinţele scientiste,
raţionaliste şi materialiste din ultimele două secole, aparţine deja
trecutului” – Pentru o istorie a imaginarului (Bucureşti: Editura
Humanitas, 2000), 9.
3 Michael Freeden, „Ideologies as
communal resources”, în Journal of Political Ideologies (4:3,
1999), 411.
4 Daniel Şandru, Reinventarea
ideologiei (Iaşi: Editura Institutul European, 2009), 116-55.
5 Şandru, Reinventarea..., 157.
6 „Studiul a ceea ce e desemnat în mod
obişnuit prin termenul ambiguu de istorie a ideilor politice nu a încetat,
de mai multe generaţii, să suscite lucrări frumoase şi temeinice. Dincolo
de diversitatea lor, dincolo de sistemele de valori, de referinţele şi
interpretările cărora li se alătură, acestea prezintă totuşi o constantă
ciudată: o încăpăţânată neîncredere în imaginar. Cu numai câteva excepţii,
şi aceste excepţii sunt recente, toate tind să restrângă investigaţia doar
la domeniul gândirii organizate, raţional construite, logic conduse” –
Raoul Girardet, Mituri şi mitologii politice (Iaşi: Editura
Institutul European, 1997), 1.
7 Apud Darren Langridge,
„Ideology and utopia: social psychology and the social imaginary of Paul
Ricoeur”, în Theory & Psychology (16 (5)/2006), 646.
8 Cornelius Castoriadis, The
Imaginary Institution of Society (Cambridge, Mass.: MIT Press, 1975),
103.
9 Daniel Şandru, „Ideologie şi mituri
politice în România contemporană”, în Miturile politice în România
contemporană, editori Sergiu Ghergina şi Sergiu Mişcoiu (Iaşi: Editura
Institutul European, 2012), 71.
10 Eric Voegelin, Religiile
politice (Bucureşti: Editura Humanitas, 2010), 82.
11 Din acest punct de vedere, Eric
Voegelin susţine că „limbajul simbolismului este raţional, destul de bine
dezvoltat şi uniform, deoarece teoreticienii celor două ecclesii
intramundane radicale, cea italiană fascistă şi ce germană
naţional-socialistă, se inspiră din vocabularul comun al Romantismului
german. Pentru ambele, substanţa sacrală este spiritul naţional sau
spiritul obiectiv, adică realissimum-ul care durează de-a lungul
timpului, care devine realitate istorică în indivizi ca membri ai naţiunii
lor şi în munca unor asemenea indivizi” – Voegelin, Religiile...,
141.
12 Voegelin, Religiile...,
144.
13 Am dezvoltat această idee în Daniel
Şandru, „Componente ideologice ale populismului”, în Populismul
contemporan. Un aspect contemporan şi formele sale diverse, editori
Sergiu Gherghina, Sergiu Mişcoiu şi Sorina Soare (Iaşi: Editura Institutul
European, 2012), 73-112, precum şi în „Populismul”, în Teorii şi
ideologii politice, coordonator Eugen Huzum (Iaşi: Editura Institutul
European, 2013), 181-220.
14 Georges Ballandier, Scena
puterii (Oradea: Editura Aion, 2000), 18.
15 David Kertzer, Ritual, politică
şi putere (Bucureşti: Editura Univers, 2002), 109.
16 Daniel Şandru, „The ideological
foundations of social knowledge”, în Logos & Episteme. An International
Journal of Epistemology (1/2010), 177.
17 Christopher Flood, Political
Myth. A Theoretical Introduction (London: Routledge, 2002), 13.
Definiţia pe care teoreticianul o alocă mitului politic este următoarea: „O
naraţiune marcată ideologic, care pretinde să ofere o evaluare adevărată
asupra unui set de evenimente politice trecute, prezente sau prezise şi
care este acceptată ca validă, în esenţa sa, de un grup social” (44).
18 Chiara Bottici, A Philosophy of
Political Myth (Cambridge: Cambridge University Press, 2007), 180.
19 Daniel Şandru, „Ideologie şi
mituri...”, 76-77.
20 Conform lui Karl Mannheim, tipurile
mentalităţii utopice sunt următoarele: „chiliasmul orgiastic anabaptist”,
„ideea liberal-umanitară”, „ideea conservatoare” şi „utopia
socialist-comunistă”. Iniţiatorul studiilor de sociologia cunoaşterii
apreciază că „putem vorbi, în mod concret, despre o mentalitate utopică nu
doar atunci când configuraţia utopiei de la un moment dat formează o parte
vitală a «conţinutului mentalităţii» implicate, ci şi când, în tendinţa sa
generală, aceasta pătrunde seria întreagă a respectivei mentalităţi. Numai
atunci când elementul utopic, în acest sens, tinde să fie complet infuzat
în fiecare aspect al mentalităţii dominante a timpului, când formele
experienţei, acţiunii şi ale perspectivei sunt organizate în acord cu acest
element utopic, suntem cu adevărat şi realist îndreptăţiţi să vorbim nu
doar despre diferite forme ale utopiei, ci şi, în acelaşi timp, despre
diferite configuraţii şi etape ale mentalităţii utopice” – Karl Mannheim,
Louis Wirth, On Ideology and Utopia. An Introduction to the
Sociology of Knowledge (London: Routledge & Kegan Paul, 1949,
reeditată de Kessinger Publishing’s Rare Reprints, New York, 2001), 188.
21 Pentru o foarte utilă analiză a
abordărilor de tip utopic din literatură, vezi Bogdan Creţu, Utopia
negativă în literatura română (Bucureşti: Cartea Românească, 2008),
11-38.
22 David Miller (coord.),
Enciclopedia Blackwell a gândirii politice (Bucureşti: Editura
Humanitas, 2006), 769.
23 Am argumentat în acest sens în
Daniel Şandru, „The critical-ideological analysis and the issue of utopia”,
în Transilvania (3/2012), 83-91.
24 Ioan Milică, „Violenţa de limbaj în
discursul politic actual. Studiu de caz privind discursul parlamentar
românesc”, în Sfera Politicii (10 (164)/2011), 38.
25 Nu sunt de acord că, aşa cum susţin
anumiţi autori, „fenomenul violenţei în viaţa politică”, care poate fi
observat, e adevărat, pe diverse paliere societale, ar fi unul „(...) pe
care conştiinţa comună tinde să-l perceapă şi să-l accepte ca pe ceva
natural, normal şi obişnuit” – vezi Pamfil Nichiţelea, Bianca Mitu,
„Puterea politică şi violenţa”, în Sfera Politicii (10
(164)/2011), 3. Dimpotrivă, consider că, fiind constitutivă politicii
înţeleasă ca manifestare a jocurilor de putere existente în orice
societate, violenţa simbolică este „normală”, sociologic vorbind,
indiferent de cum este percepută de „conştiinţa comună”. În acest ultim
sens, fenomenul este, într-adevăr, „natural”, „normal” şi „obişnuit”. Ceea
ce spun nu înseamnă că sunt un susţinător al violenţei în politică, ci este
doar o constatare a constitutivităţii politice şi, deci, a inerenţei
prezenţei violenţei în orice societate. Dacă nu înţelegem că, aşa cum
subliniază Raymond Aron, „politica este ireductibilă la morală” ( apud
Cristian Preda, „Studiu introductiv” la Raymond Aron, Istoria şi
dialectica violenţei (Bucureşti: Editura Babel, 1995), 8), riscăm să
ne plasăm într-o interpretare care poate rata sensul obiectului primar de
studiu al teoriei şi ştiinţei politice.
26 Ernesto Laclau, „Populism: What’s in
a Name?”, în Populism an the Mirror of Democracy, ed. Francisco
Panizza (London: Verso, 2005), 47.
27 Pierre Bourdieu, Limbaj şi
putere simbolică (Bucureşti: Editura Art, 2012), 253, nota 10.
28 John B, Thompson, „Studiu
introductiv” la Bourdieu, Limbaj şi putere..., 21.
29 Cu privire la acest aspect, Bourdieu
indică faptul că „(...) toate strategiile simbolice prin care agenţii
ţintesc să-şi impună propria viziune cu privire la diviziunile lumii
sociale şi la propria lor poziţie în această lume se pot situa între două
extreme: insulta, idios logos prin care un simplu
particular încearcă să-şi impună punctul de vedere asumându-şi riscul
reciprocităţii, şi numirea oficială, act de impunere simbolică
având de partea ei întreaga forţă a colectivului, a consensului, a sensului
comun, dat fiind că e operată de către un mandatar al statului deţinător al
monopolului violenţei simbolice legitime” – Bourdieu, Limbaj şi
putere..., 268-9.
30 Antonio Momoc, „Agresivitatea
comentariilor de pe blogurile candidaţilor în campania prezidenţială din
2009”, în Sfera Politicii (10 (164)/2011) , 60.
31 Raymond Aron, Istoria...,
259.
DANIEL ȘANDRU
– Conferențiar universitar doctor la
Facultatea de Științe Politice și Administrative a
Universității „Petre Andrei” din Iași, instituție în
cadrul căreia a fost ales, în 2012, Președinte al
Senatului Universitar. Este membru al International
Political Science Association, al International
Sociological Association (Research Committee on
Political Sociology) și al Societății Sociologilor din
România. Între 2010 și 2013 a fost bursier postdoctoral
al Academiei Române și a efectuat stagii de cercetare la
Universität Konstanz (2010, 2012) şi, respectiv,
Humboldt-Universität zu Berlin (2011). Ce-a mai
important[ lucrare publicată de autor este
Reinventarea ideologiei (2009, lucrare distinsă cu
Premiul „Ion Petrovici” al Academiei Române, cu Premiul
revistei Sfera Politicii și cu Premiul
revistei Transilvania pentru Filosofie
Politică) și Sub semnul paradoxului cotidian
(2010).
sus
|