Politică și societate
Democrația românească la răscruce de vânturi?1
VASILE PLEȘCA
[Romanian Academy, Iași
Branch]
„Un sistem democratic se instaurează ca urmare a
presiunilor deontologice. Ce este democraţia nu poate fi
separat de ce ar trebui să fie democraţia. O democraţie
există numai în măsura în care idealurile şi valorile
sale îi dau viaţă”.
Giovanni Sartori, Teoria democraţiei reinterpretată
Abstract:
This article aims to investigate the voting
power of political groups in Romanian Parliament
after elections held in December 2012. Using some
classical indeces of voting power such as
Shapley-Shubik, Banzhaf and Coleman indices, the
paper leads to the conclusion that the relative
power of political groups within Parliament
significantly varies from voting weights that these
groups have as a result of the election outcome.
Keywords: Romanian Parliament; political
groups; voting power; power indices; voting weights
Democraţia între aspecte teoretice şi realităţi nude
Democraţia e un proces în continuă transformare şi nu
obligatoriu într-una benefică. Cine ignoră modificările în însăşi înţelegerea
fenomenului democratic, în doar câteva decenii, de la supremaţia
totalitarismelor în primele decenii ale secolului al XX-lea, la prăbuşirea
acestora la sfârşitul mileniului trecut, ignoră, în fapt, problemele
contemporaneităţii. Ceea ce se observă foarte uşor – dar este cuantificat foarte
clar şi în studii comparative foarte serioase2
–, este faptul că democraţia, la nivel global, a încheiat cel de-al treilea său
val de expansiune, iar reculul este de o amploare fără precedent.3
Aceasta se întâmplă şi pentru că, la un moment dat, se pierde înţelegerea
democraţiei şi, deci, se pierde ştiinţa a ceea ce aşteptăm să ofere o ordine
politică numită democraţie. Faptul că echilibrul democratic este unul inerent
mai fragil cu cât înaintăm în creşterea nivelului de complexitate a societăţii
umane este una dintre explicaţiile veşnicei crize în care se situează
construcţia democratică.
Totuşi, în orice condiţii, există câteva repere, multe dintre ele ignorate, ce
delimitează destul de strict cadrul în care funcţionează o democraţie. Astfel,
acest regim politic porneşte de la câteva asumţii de bază, necesare fiecare în
parte şi toate la un loc. Astfel, o democraţie porneşte de la ideea că individul
este atât o fiinţă morală, cât şi una raţională. Altfel spus, demersul
democratic porneşte de la individ şi are ca finalitate exclusivă individul, nu
statul, nu diferite structuri sociale sau birocratice, nu relaţiile sociale.
Ignorarea faptului că individul este entitatea supremă într-o democraţie este,
probabil, defectul major într-o democraţie şi simptomul cel mai evident că
aceasta nu funcţionează. În acelaşi timp, o democraţie se bazează pe o teorie
consensuală a societăţii, bazată pe credinţa că societatea este un fel de
asociere în ideea avantajului reciproc, bazată pe dorinţa de ordine şi
cooperare, mai degrabă decât dorinţa de tulburare şi conflict. Nu în ultimul
rând, pentru că a fost tocmai imboldul ce a dat naştere democraţiei, este
necesară o suspiciune faţă de formele concentrate de putere politică,
manifestate în orice condiţii şi întrupate în indivizi singulari, în grupări
politice sau în guverne. Şi mai trebuie amintit un lucru, pentru că şi acesta
este de foarte multe ori uitat: democraţia este termenul cel mai apropiat de
viziunea unei societăţi create de oameni liberi.
Altfel spus, în creionarea, definirea şi înţelegerea sistemului numit
democraţie se împletesc mai multe discursuri. Primul este cel etimologic, ce se
referă la viziunea ce are în vedere poporul, în sensul că democraţia e regimul
politic în care acesta conduce. Cum, din păcate, cuprinderea a ceea ce este
„poporul” este foarte slab delimitată şi înţelegerea acestui termen poate uşor
degenera („populismul” este un termen ce aparţine aceleeaşi familii lexicale, de
exemplu), discursul despre „popor” trebuie completat de unul ce are în vedere
pluralismul, în sensul că democraţia este regimul în care există şi e promovată
competiţia dintre diferite grupuri. În sfârşit, pentru ca domnia „poporului” să
funcţioneze într-un cadru în care toate facţiunile au acces egal la putere, este
necesară împărtăşirea unei viziuni ce are în vedere instituţionalismul, în
sensul că democraţia este regimul în care instituţiile, regulile şi procedurile
sale sunt accesibile şi obligatorii pentru toţi indivizii şi pentru toate
facţiunile politice.
Acest fel de înţelegere a democraţiei se află, de fapt, cel mai clar
delimitat, în Constituţia Statelor Unite, fiind viziunea aşa numiţilor Părinţi
fondatori.4
În acest cadru teoretic destul de clar şi, la rigoare, destul de uşor de
aplicat, apare o întrebare care pune cu adevărat în evidenţă complexitatea
construcţiei democratice:
„Există o procedură rezonabilă îndeajuns de puternică,
care, cel puţin în anumite cazuri, poate stabili modul în care interese aflate
în competiţie vor fi evaluate, iar, în cazuri de conflict, un interes poate fi
ales în dauna altuia?”5
Credinţa că e posibil a da un răspuns unic şi clar la această
întrebare este fundamental greşită. La fel de greşite sunt însă şi multe din
încercările de a oferi un răspuns. Altfel spus, drumul democratizării este un
sinuos proces de tip încercare – eroare, în care experienţa altora, deşi
importantă, este, de multe ori, absolut nerelevantă. Mai mult, afluxul erorilor
poate deveni, la un moment dat, determinant în cadrul viitorului demersului
democratic.
În acest context, discursul democraţiei româneşti e mai mult decât elocvent,
mai ales prin prisma frâmântărilor prin care trece.
Nefastele dispute ale democraţiei româneşti
Regimul politic – de orice fel – din România modernă până în
zilele lui februarie 2013 – şi în special cel din ultimul sfert de secol, nu a
fost niciun moment unul care să aibă ca finalitate respectul pentru individ şi
drepturile sale. Ceea ce e mai grav însă e faptul că nu a existat niciodată o
masă critică care să militeze şi să acţioneze în acest sens, atât la nivelul
unor grupuri reprezentative din societate, cât şi – mai ales – la nivelul clasei
politice.
Acest fapt, uşor de observat chiar şi dintr-o analiză superficială a
societăţii în care trăim, a cunoscut o confirmare extrem de neplăcută pe
parcursul întregului an 2012. Anul trecut a fost unul foarte fierbinte dacă
vorbim de intensitatea luptei politice, dar extrem de nefavorabil jocului
democratic. Din această cauză analiza următoare va lua în calcul doar date
confirmate din mai multe surse, analize confirmate de alte analize independente
şi interpretări ce ţin cont exclusiv de aceste fapte şi aceste analize.
Astfel, în funcţie de apartenenţa la una dintre taberele aflate în conflictul
politic din România anului 2012, fiecare actor politic implicat s-a considerat a
fi unul care respectă cu sfinţenie rigorile democratice, în timp ce opina că
adversarii săi politici deviază major de la aceste rigori. Exemplul paradigmatic
a fost în timpul procesului de suspendare a preşedintelui Traian Băsescu. În
vreme ce USL, ca formaţiune politică iniţiatoare a demersului, a clamat
încontinuu că demersul său este legitimat de voturile unei majorităţi
consistente şi că mandatul preşedintelui Băsescu este ilegitim din punct de
vedere democratic tocmai datorită acestei majorităţi covârşitoare ce s-a
pronunţat împotriva sa, acesta din urmă a atras atenţia încontinuu că procesul
de demitere iniţiat de USL a fost neconstituţional, iar referendumul de demitere
nu a fost valid tocmai pentru că nu a îndeplinit criteriul majorităţii necesare,
întreg demersul USL fiind, astfel un atac la adresa statului de drept. Simpla
prezentare doar a acestor atitudini relevă tocmai lipsa de respect pentru
normele democratice a ambelor tabere implicate în lupta politică. În fapt,
fiecare tabără şi-a însuşit doar unul dintre cele trei discursuri ce delimitează
spaţiul democratic: USL şi-a însuşit discursul care vorbeşte despre „domnia
poporului”, Traian Băsescu şi-a însuşit discursul care vorbeşte despre
necesitatea construcţiei instituţionale a democraţiei, ambele tabere ignorând
complet şi refuzând apriori discursul ce are în vedere cooperarea şi
pluralismul. Această ignorare din partea ambelor tabere a respectului pentru
celălalt este, poate, cel mai nefast fenomen în anul democratic 2012 din
România.
Orice acţiune politică a fost considerată apriori greşită doar pentru că era
realizată de adversarii politici. Orice critică la adresa acţiunilor
adversarilor politici a fost apriori respinsă din cauză că ar fi doar expresia
unei opinii a opozanţilor politici. Or, însăşi esenţa democraţiei se sprijină pe
ideile pluralismului şi ale controlului puterii, tocmai pornindu-se de la ideea,
liberală la origine, că omul, şi în mediul politic, este o fiinţă predispusă
greşelii şi înclinată spre abuz, iar acestea trebuie temperate prin recursul la
un control extern. Mai mult, maniheismul extrem a fisurat nu doar discursul
politic, ci şi întreaga societate şi acest lucru ascunde o carenţă majoră:
impermebialitatea la discursul diferit şi, la limită, la discursul critic relevă
o viziune monistă asupra societăţii, nu una pluralistă. Din păcate, consecinţele
negative ale acestor fapte „banale”, dar clar asumate de actorii politici, ca şi
de susţinătorii lor, nu se opresc aici. Inapetenţa pentru vocea celuilalt,
refuzul de a interpreta o replică strict argumentativ, ci doar prin prisma
apartenenţei politice, scoate din ecuaţia discursului democratic românesc
puterea argumentului raţional, construind o democraţie nu prin prisma faptului
că individul este o fiinţă raţională, ci, pur şi simplu, prin prisma relaţiilor
de putere din cadrul diferitelor facţiuni politice. Altfel spus, regimul politic
din România, promovat de oricare dintre facţiunile înscrise în jocul puterii, nu
se înscrie în reperele impuse de nişte principii democratice, ci în relativismul
impus de interesele particulare ale diferitelor facţiuni.
Concluzia lipsei de respect pentru valorile democratice nu se sprijină doar pe
interpretarea discursului asumat dintr-un singur moment istoric. Faptele sunt
mult mai relevante. Nota caracteristică a discursului „taberei Băsescu” pe
întreg parcursul anului trecut a fost identificarea propriului demers cu unul în
sprijinul statului de drept. Este însă foarte greu de acceptat o asemenea
interpretare de vreme ce toate rapoartele independente asupra democraţiei
româneşti atestă un recul al acesteia începând cu 2008.6
Ceea ce a oprit guvernarea PDL de la o manifestare a abuzului politic nu a
fost un apetit democratic mai dezvoltat decât adversarii politici sau o lipsă de
voinţă a puterii, ci doar o legitimitate mai redusă, concretizată într-o
majoritate parlamentară fragilă şi volatilă.
Toate acestea fac din discursul „taberei Băsescu” despre apărarea statului de
drept un pericol la adresa acestuia. Nu e nimic paradoxal aici: lecturile
abuzive asupra statului de drept sunt la fel de periculoase ca şi abuzurile în
sine la adresa domniei legii, aceasta pentru că aceste interpretări din afara
spaţiului democratic sunt, în acelaşi timp, justificarea teoretică şi antecamera
realităţii abuzului politic şi a excesului de putere. A justifica o formă de
abuz de putere doar pentru că acesta vine să contracareze alt abuz nu e tocmai
cea mai bună strategie de apărare a democraţiei
De cealaltă parte însă, lucrurile par a fi şi mai grave:
„In July 2012, the Romanian Government and Parliament
adopted a series of measures in quick succession, which led to the removal
from office of the Advocate of the People, the Presidents of both Houses of
Parliament, a limitation of the competences of the Constitutional Court,
changes on the conditions for a referendum on the suspension of the President
of the Republic and the suspension of the President itself. The Venice
Commission is of the opinion that these measures, both individually and taken
as a whole are problematic from the viewpoint of constitutionality and the
rule of law.”7
Ceea ce s-a imputat guvernării USL pe parcursul verii anului
2012 e o lungă listă de devieri de la principiile democratice:
– adoptarea ordonanţelor de urgenţă fără să existe vreo urgenţă reală8;
– limitarea atribuţiilor Curţii Constituţionale prin ordonanţă de urgenţă;
– încercarea de a elimina cvorumul la referendum prin ordonanţă de urgenţă,
după ce procedurile referendumului fuseseră iniţiate;
– revocarea Avocatului Poporului fără un temei întemeiat;
– demiterea preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului în paralel cu
restrângerea atribuţiilor CSM de a se pronunţa pe această temă;
– presiunile exercitate asupra judecătorilor Curţii Constituţionale;
– modificarea regulilor în timpul jocului.
Oricare dintre faptele imputate este periculoasă în sine şi nici măcar nu e
nevoie ca toate să fie interpretate ca fiind acţiuni anti-democratice. Ultimul
punct, modificarea regulilor în timpul jocului, e de necontestat. Or, acesta
singur e suficient pentru a înţelege cu claritate nivelul democraţiei româneşti.
În fapt, acest comportament, la nivelul întregii clase politice, fără
excepţie, se bazează tocmai pe lectura în cheia luptei pentru putere în regimul
politic – şi nu pe o înţelegere liberală a democraţiei, ce vizează limitarea,
controlul şi echilibrul puterii –, şi, mai mult, pe credinţa autoritaristă, că,
odată câştigată puterea şi, mai ales, beneficiind de legitimitatea votului
popular, orice este permis. Acest fapt, cu adevărat periculos, dar, din păcate,
inerent spaţiului politic românesc, este subliniat şi în acelaşi Raport al
Comisiei de la Veneţia.
The underlying idea may have been that the majority can do
whatever it wants to do because it is the majority. This is obviously a
misconception of democracy. Democracy cannot be reduced to the rule of the
majority; majority rule is limited by the Constitution and by law, primarily
in order to safeguard the interests of minorities”9
Situaţia delicată în care se află democraţia românească este
confirmată şi de alte analize, precum raportul emis în decembrie 2012 în cadrul
„World Justice Project”. Analiza asupra domniei legii din România poate părea
paradoxală10: în România, dacă
vorbim de respectarea drepturilor omului, putem vorbi de un nivel apropiat de
cel al democraţiilor cu tradiţie11,
sau, cel puţin, de un nivel comparabil. În schimb, datele ce vorbesc despre
dezvoltarea instituţională spun adevăruri mult mai dure: nu există un control al
legii asupra reprezentanţilor statului, nu există control şi limitare a
puterilor guvernamentale, corupţia este extrem de ridicată şi răspândită la
nivelul autorităţilor statului, nu există transparenţă a autorităţilor statului12,
iar demnitarii şi funcţionarii de nivel înalt sunt corupţi şi pot fi catalogaţi
a fi deasupra legii. Astfel, de exemplu, la capitolul „Oficialii guvernamentali
sunt sancţionaţi pentru abateri” punctajul este de 0.47, unde 1 este notaţia
pentru „Oficialii guvernamentali sunt sancţionaţi întotdeauna pentru abateri”,
iar 0 este notaţia pentru „Oficialii guvernamentali nu sunt sancţionaţi
niciodată pentru abateri”; la ”Membrii puterii executive nu utilizează funcţia
publică pentru cîştiguri private” avem 0.47, dar cel mai slab punctaj este în
dreptul item-ului „Membrii puterii legislative nu utilizează funcţia publică
pentru câştiguri private”, unde avem 0.27, unul dintre cele mai mici scoruri din
lume. Cu alte cuvinte, avem unul dintre cele mai corupte Parlamente din lume
(spre comparaţie punctajele pentru alte câteva ţări sunt următoarele: Bangladesh
0.34, Belarus 0.38, Bulgaria 0.33, Coasta de Fildeş 0.32, El Salvador 0.27,
Ecuador 0.38, Etiopia 0.50, Ghana 0.43, Malawi 0.31, Senegal 0.37 şi Tanzania
0.38.
Concluzii
Toate aceste date identifică o problemă: felul în care practica
politică din România funcţionează determină în mod direct calitatea democraţiei.
Altfel spus, un stat prea puternic, corupt şi incompetent nu
construieşte o democraţie, iar soluţia este relativ simplă: reaşezarea
construcţiei democratice pe temeiuri exact opuse celor actuale, în care
primează interesul individului şi nu interesul structurilor politice.
Astfel, în primul rând, discursul despre democraţie, de la nivelul academic,
trecând prin nivelul politic şi ajungând la cel individual, trebuie reorientat
de la lupta pentru puterea politică la lupta pentru limitarea şi controlul
acestei puteri. În al doilea rând, şi decurgând din primul aspect, viziunea
asupra statului trebuie să se transforme dintr-una monolitică, exhaustivă şi
autoritară, în una flexibilă, dinamică şi subordonată, moral, ontologic şi
instituţional, intereselor individului.13
În al treilea rând, democraţia vorbind despre limitarea puterii şi despre un
guvernământ limitat, mecanismele de contestare şi control al puterii de către
individ trebuie să devină coloana vertebrală a instituţiilor statului.14
În fapt, toate cele trei paliere ale acestei reaşezări a discursului democratic
spun acelaşi lucru: democraţia este despre indivizi, nu despre structuri
politice, astfel încât singura posibilitate ca o democraţie să fie viabilă – iar
aici e vorba în primul rând despre democraţia românească –, e să îndeplinească
acest deziderat: individul este, în acelaşi timp, mobilul şi finalitatea
demersului democratic, iar fiecare acţiune politică trebuie subordonată acestui
fapt.
Bibliografie
MISES, von Ludwig, Liberalism. The Classical Tradition ,Indianapolis,
Liberty Fund, 2005.
RAWLS, John, „Outline for a Decision Procedure of Ethics”, în John Rawls,
Collected Papers, edited by Samuel Freeman , Harvard, Harvard University
Press, 2001.
UROFSKY, I, Malvin (ed.), Texte fundamentale ale democraţiei
americane, traducere de Mihaela Gafencu Cristescu, Bucureşti, Teora, 1994,
35-51.
http://www.economist.com/media/pdf/DEMOCRACY_INDEX_2007_v3.
http://graphics.eiu.com/PDF/Democracy%20Index%202008.pdf
http://graphics.eiu.com/PDF/Democracy_Index_2010_web.pdf
http://www.eiu.com/public/topical_report.aspx?campaignid=DemocracyIndex2011
http://www.transparency.org
http://www.venice.coe.int/docs/2012/CDL-AD(2012)026-e.pdf
http://www.scribd.com/doc/ 117124113/Raport-Comisia-de-la-Veneţia
http://www.monitoruloficial.ro
http://worldjusticeproject.org/sites/default/files/WJP_Index_Report_2012.pdf
http://www.heritage.org/index/
http://www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalCompetitivenessReport_2010-11.pdf
NOTE
1
ACKNOWLEDGEMENT: This paper was made within The Knowledge Based
Society Project supported by the Sectoral Operational Programme Human
Resources Development (SOP HRD), financed from the European Social Fund
and by the Romanian Government under the contract number
POSDRU/89/1.5/S/56815
3 Indexul citat mai sus vorbeşte, de
exemplu, în 2008, despre o „democraţie în stagnare”, dar în 2011 se spune
clar: „The dominant pattern globally over the past five years has been
backsliding on previously attained progress in democratisation. The global
financial crisis that started in 2008 accentuated some existing negative
trends in political development”.
http://www.eiu.com/public/topical_report.aspx?campaignid
=DemocracyIndex2011.
4 Vezi Malvin I. Urofsky (ed.),
Texte fundamentale ale democraţiei americane, traducere de Mihaela
Gafencu Cristescu (Bucureşti: Teora, 1994), 35-51.
5 John Rawls, „Outline for a Decision
Procedure of Ethics”, în John Rawls, Collected Papers, edited by
Samuel Freeman (Harvard: Harvard University Press, 2001), 1.
6 Astfel, dacă România ocupa locul 50
în „Democracy Index” în 2008, în 2011 constatăm o prăbuşire de 9 locuri,
între ţările din centrul şi estul Europei, România înscriindu-se atât în
seria celor 12 care au regresat din 2010 până în 2011, cât şi în grupul
celor 19 care au regresat în perioada cuprinsă între 2008 şi 2010. De
asemenea, în clasamentul Transparency International ce analizează
nivelul corupţiei, România se prăbuşeşte 7 poziţii între 2010 şi 2011 ( http://www.transparency.org,
accesat în 10 februarie 2013), iar în Indicele libertăţii presei,
publicat de „Reportes sans frontieres” (rsf.org, accesat în 10 februarie
2013), România pierde 10 locuri între 2008 şi 2011.
8 Ordonanţele de urgenţă, acte prin
care executivul se substituie legislativului, sunt o constantă negativă în
practica politică din România. Pur şi simplu, cifre: guvernul Năstase a
emis în 2003 127 de OuG, iar în 2004, 225, guvernul Tăriceanu a emis în
2005 211 OuG, în 2006, 137, în 2007, 157, iar în 2008, 230, guvernele Boc
au emis, în 2009, 117, în 2010, 132, în 2011, 124. În sfârşit, guvernul
Ponta 1 a emis, în 7 luni din 2012, 88 de Ordonanţe de urgenţă ( http://www.monitoruloficial.ro,
accesat în 25 ianuarie 2013). Opţiunea atâtor cabinete în favoarea
ordonanţelor de urgenţă a dat naştere unei practici pe care vara lui 2012
a exacerbat-o, pentru că au fost emise ordonanţe ce încălcau flagrant
Constituţia.
11 Deşi „Democracy Index”
consemnează, în ultimii ani o scădere uşoară a nivelului drepturilor
civile. În acelaşi timp, dreptul la proprietate este notat cu 40 de puncte
în „2013 Index of Economic Freedom”, realizat de Heritage Foundation
( http://www.heritage.org/index/,
accesat în 20 februarie 2012), comparat cu punctaje cuprinse între 80 şi
95 de puncte, din 100 posibile, în cazul democraţiilor cu tradiţie
12 Fapt ce confirmă şi analize mai
vechi, precum cel din „Global Competitiveness Index” ( http://www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalCompetitivenessReport_2010-11.pdf,
accesat în 20 februarie 2013), unde, la capitolul „Favoritism in decisions
of government officials”, România ocupă locul 123 în lume, iar la
capitolul „Transparency of government policymaking”, România este plasată
pe poziţia 137 din 139 de ţări analizate
13 „As the liberal sees it, the task
of the state consists solely and exclusively in guaranteeing the
protection of life, health, liberty, and private property against violent
attacks. Everything that goes beyond this is an evil.” Ludwig von Mises,
Liberalism. The Classical Tradition (Indianapolis: Liberty Fund,
2005), 30.
14 Unul dintre mecanismele cele mai
uşor de implementat fiind un sistem electoral în care omul politic este
recompensat cu adevărat pentru calităţile sale şi pedepsit automat pentru
incompetenţă, abuz sau delăsare.
VASILE PLEȘCA
– doctor în filosofie al Universității
„Al. I. Cuza”, Iași (2005), absolvent al Școlii
Postdoctorale „Societatea Bazată pe Cunoaştere –
cercetări, dezbateri, perspective”, Academia Română,
Filiala Iaşi (2010-2013). În prezent este cercetător
științific principal III la Institutul de Cercetări
Economice și Sociale „Gh. Zane”, Academia Română,
Filiala Iaşi. Editor executiv al revistei Logos &
Episteme. An International Journal of Epistemology. Este
autorul volumului Liberalismul și democrația în
câteva dezbateri contemporane (Iași, Institutul
European, 2011) și a numeroase studii în reviste precum European
Journal of Scince and Theology, Sfera Politicii, Symposion sau Transilvania. Domenii
de interes: teoriile contemporane ale democrației,
liberalism (clasic).
sus
|