Alegeri parlamentare
Putere de vot în Parlamentul României după alegerile din
2012
CIPRIAN NIŢU
[West University of
Timișoara]
Abstract:
This article aims to investigate the voting
power of political groups in Romanian Parliament
after elections held in December 2012. Using some
classical indeces of voting power such as
Shapley-Shubik, Banzhaf and Coleman indices, the
paper leads to the conclusion that the relative
power of political groups within Parliament
significantly varies from voting weights that these
groups have as a result of the election outcome.
Keywords: Romanian Parliament; political
groups; voting power; power indices; voting weights
Analiza puterii de vot în Parlamentul României. Indici
ai puterii de vot
Cercetarea de faţă îşi propune să analizeze puterea de vot a
grupurilor politice din Parlamentul României generate în urma alegerilor din
decembrie 2012. Analiza utilizează câţiva indici (clasici) care măsoară puterea
de vot a membrilor unui organism decizional. Aceşti indici au fost propuşi în
literatura de specialitate pentru a măsura puterea de vot a jucătorilor care
deţin ponderi diferite ale voturilor în cadrul unor astfel de organisme
decizionale. De multe ori, atât la nivelul nespecialiştilor, cât şi la
nivelul specialiştilor în ştiinţele politice, puterea de vot a unui astfel de
jucător este echivalată cu ponderea voturilor pe care le deţine acesta în cadrul
mecanismului decizional. Ori, indicii puterii de vot (care pleacă întotdeauna de
la o modalitate particulară de conceptualizare a puterii) sugerează că influenţa
(puterea) unui actor ce deţine o anumită pondere a voturilor în cadrul
procesului decizional, poate fi mai mare sau mai mică decât respectiva pondere.
Aşa cum constată D. Leech,
„puterea de facto a unui membru depinde nu doar
de numărul voturilor pe care le are acesta, ci şi de configuraţia completă a
voturilor alocate tuturor membrilor organismului respectiv. Pentru a măsura
puterea este necesară calcularea unui indice de putere care ia în considerare
toate aceste voturi. Un indice de putere măsoară influenţa relativă a fiecărui
membru asupra procesului de luare a deciziilor, în sensul abilităţii sale de
a-şi folosi votul astfel încât să transforme o coaliţie a altor membrii din
una care nu satisface criteriul majorităţii într-una care satisface acest
criteriu, şi care devine astfel câştigătoare. Numărul cazurilor în care un
membru poate face acest lucru este exprimat ca proporţie a cazurilor în care
poate apărea o astfel de coaliţie câştigătoare. [Ca expresie de tip
probabilist], un indice de putere măsoară puterea unui jucător în sens a
priori [şi] nu poate fi folosit pentru a prezice anumite rezultate
particulare, dar poate fi folosit pentru a înţelege şi propune diverse
mecanisme decizionale în termenii puterii relative a membrilor.]”1
Pentru a calcula puterea (influenţa) grupurilor parlamentare
din Parlamentul României rezultate în urma alegerilor parlamentare de la finele
anului 2012, am plecat de la câteva presupuneri care creează o situaţie ideală
de vot. Am presupus astfel că prezenţa la vot este de 100%, că parlamentarii
votează solidar cu grupul parlamentar din care fac parte şi că nu există
coaliţii ideologice sau electorale între grupurile parlamentare. Această
simplificare (idealizare) a situaţiei permite analiza puterii de vot a
grupurilor parlamentare ca actori individuali şi, mai mult, poate fi privită ca
o expresie a voinţei populare care a înzestrat partidele cu o putere relativă în
cadrul legislativului.
Alegerile parlamentare din 2012 au generat următoarea structură a grupurilor
celor două camere ale Parlamentului României. Din totalul de 412 locuri în
Camera Deputaţilor PSD a obţinut 160 locuri (38,83%), PNL 101 locuri (24,51%),
PDL 55 locuri (13,35%), PP-DD 45 locuri (10,92%), UDMR 18 locuri (4,37%),
minorităţile 18 locuri (4,37%), PC 15 locuri (3,64%). Din totalul de 175 de
locuri în Senat PSD a obţinut 64 locuri (36,57%), PNL 50 locuri (28,57%), PDL 24
locuri (13,71%), PP-DD 21 locuri (12%), UDMR 9 locuri (5,14%), PC 15 locuri
(3,64%)2.
Atunci când încercăm să aflăm care este puterea relativă de vot în Parlament,
pe lângă numărul grupurilor şi ponderea voturilor lor, e important să luăm în
considerare şi procedurile de vot care impun cote diferite ale votului pentru
adoptarea unei decizii şi, astfel, modifică puterea relativă a actorilor.
Conform regulamentelor de organizare şi funcţionare ale celor două Camere ale
Parlamentului României, în condiţiile existenţei cvorumului legal, un proiect de
lege sau propunere legislativă se adoptă conform următoarei proceduri: dacă
propunerea legislativă în cauză se referă la un proiect de modificare a
Constituţiei, atunci aceasta este adoptată cu o majoritate de cel puţin 2/3 din
numărul membrilor fiecărei Camere; dacă propunerea legislativă se referă la o
lege organică, aceasta este adoptată cu votul majorităţii absolute a membrilor
fiecărei camere; dacă propunerea legislativă vizează o lege ordinară, aceasta
este adoptată cu votul majorităţii simple a membrilor fiecărei Camere3.
Întrucât, aşa cum am menţionat mai sus, ne intereasă o situaţie ideală de vot,
cazurile de boicot sau lipsă a cvorumului nu fac obiectul analizei de faţă. De
asemenea, deoarece presupunem prezenţa completă la votul plenului, diferenţa
între majoritatea simplă şi cea absolută devine irelevantă. Ce ne interesează
însă în continuare este diferenţa între deciziile care presupun majoritatea de
cel puţin 2/3 şi 1/2 din numărul voturilor din cele două Camere.
Lucrarea va discuta în continuare indicii puterii de vot care stau la baza
analizei (aceştia fiind Shapley-Shubik, Banzhaf şi Coleman), urmând ca apoi, pe
baza calculului acestor indici pentru fiecare grup parlamentar, să fie
evidenţiate unele aspecte privitoare la de puterea de vot a grupurilor din
Camera Deputaţilor şi Senatului României.
Indicele Shapley-Shubik
Indicele Shapley-Shubik4
are la bază două concepte importante: cel de „coaliţii secvenţiale” care se pot
forma între membrii unui organism decizional şi cel de „jucător-pivot” (pivotal
player). În cazul coaliţiilor secvenţiale, spre deosebire de coaliţiile
non-secvenţiale cum vom vedea mai jos, se iau în calcul toţi jucătorii
precum şi ordinea în care actorii intră într-o astfel de coaliţie. Dacă
notăm jucătorii (grupurile parlamentare în cazul nostru) cu G, <G1, G2, G3> şi
<G3, G1, G2> se referă la două coaliţii secvenţiale diferite în cazul unui
sistem cu 3 jucători. În acest caz <G1, G2>, de exemplu, nu reprezintă o
coaliţie secvenţială. Pentru un joc cu minim 3 jucători (indicele Shapley-Shubik
nu se aplică la un joc cu 1 sau 2 jucători) avem 6 coaliţii secvenţiale
exprimate prin factorialul numărului 3 (3!). Factorialul unui număr întreg n
este notat cu n! şi este egal cu produsul numerelor întregi mai mici
sau egale cu n
sau
Jucătorul „pivot” în cazul coaliţiilor secvenţiale este acel
jucător unic care, prin votul său în sprijinul coaliţiei în momentul
intrării, transformă respectiva coaliţie dintr-una pierzătoare într-una
câştigătoare5. Indicele
Shapley-Shubik măsoară puterea unui jucător luând în considerare cazurile în
care acesta apare ca jucător pivot (raportat la numărul coaliţiilor
secvenţiale).
Pentru a calcula indicele de putere al jucătorului p trebuie făcuţi
următorii paşi: 1) se face lista tuturor coaliţiilor secvenţiale ce conţin toţi
cei n jucători (există n! coaliţii); 2) pentru fiecare
coaliţie secvenţială se determină jucătorul pivot; 3) se numără de câte ori
p este jucător pivot, iar acest număr se notează cu
; 4) se calculează raportul
, care reprezintă indicele
Shapley-Shubik () pentru
jucătorul p.
Pentru exemplificare să presupunem sistemul format din 3 jucători [10: 3, 5,
9], unde cota q (numărul voturilor necesare pentru a forma o
majoritate) este 10, iar ponderea voturilor celor trei jucători G1, G2, G3 este
3, 5, respectiv 9. În acest caz avem şase coaliţii secvenţiale posibile în
cadrul cărora jucătorul G3 apare de patru ori ca jucător-pivot, în timp ce
jucătorii G1 şi G2 apar o singură dată ca jucători-pivot. Astfel indicele de
putere pentru G1 şi G2 este de 1/6 (adică 0,16666), iar pentru G3 este de 4/6
(adică 0,66666).
Formula indicelui Shapley-Shubik poate fi definită în felul următor6:
unde p = 1, ... , n; operatorul Σ se
referă la suma cazurilor în care jucătorul p are rol de jucător-pivot
(Tp), T fiind o submulţime a lui N (mulţimea tuturor
jucătorilor); t este numărul membrilor lui Tp, iar n este
numărul membrilor lui N. Formula indicelui Shapley-Shubik exprimă
probabilitatea ca jucătorul p să deţină statutul de jucător-pivot în
cadrul coaliţiilor formate în mod aleator şi reprezintă astfel un indicator al
puterii sale de a schimba prin vot sensul unei decizii particulare. Trebuie
precizat faptul că indicele de putere se calculează pentru fiecare jucător în
parte, iar suma indicilor de putere a tuturor jucătorilor trebuie să fie 1. Cota
şi ponderile sunt numere întregi (fapt pentru care în calculul de mai jos al
valorilor indicelui corespunzător grupurilor politice din Parlamentul României,
ponderile grupurilor parlamentare vor fi rotunjite fără zecimale).
Indicele Banzhaf
Distribuţia puterii calculată cu ajutorul indicelui Banzhaf7
poate fi diferită de cea calculată cu ajutorul indicelui Shapley-Shubik deoarece
el conceptualizează diferit puterea sau influenţa unui actor. Ca şi
indicele Shapley-Shubik , indicele Banzhaf exprimă probabilitatea ca votul unui
jucător să modifice rezultatul în cadrul unor sisteme electorale sau de luare a
deciziilor în care voturile actorilor nu au ponderi egale. Spre deosebire de
primul însă, indicele Banzhaf ia în considerare toate coaliţii non-secvenţiale
posibile, indiferent de mărime. Pentru Banzhaf {G1, G2, G3} şi {G3, G2, G1} este
una şi aceeaşi coaliţie, spre deosebire de Shapley-Shubik unde ele reprezintă
coaliţii diferite. De asemenea, Banzahaf foloseşte noţiunea de „jucător-cheie” (critical
player), nu pe cea de „jucător-pivot”, acesta fiind acel jucător care poate
determina prin votul său eşecul unei măsuri.
Pentru a calcula puterea de vot a unui actor cu ajutorul indicelui Banzhaf
trebuie identificate toate coaliţiile câştigătoare din cadrul coaliţiilor
posibile formate din minim 2 jucători (înţelese ca şi combinaţii de n
jucători luaţi câte k în care ordinea jucătorilor nu este importantă)
şi identificat numărul votanţilor-cheie. Dacă luăm ca exemplu următorul sistem
simplu cu patru jucători [6: 4, 3, 2, 1], unde cota q (numărul
voturilor necesare pentru a lua o decizie) este 6, iar ponderea voturilor celor
patru jucători G1, G2, G3, G4 este 4, 3, 2, respectiv 1, numărul coaliţiilor
posibile este 11 şi se calculează cu ajutorul formulei
unde n este numărul jucătorilor, iar k = 2, 3,
4. Din aceste combinaţii (coaliţii) posibile şapte sunt câştigătoare, iar
numărul votanţilor cheie este 0, 1, 2 sau 3, în funcţie de combinaţie.
Coaliţiile câştigătoare în acest exemplu sunt următoarele (jucătorii-cheie fiind
cei subliniaţi): {G1, G2, G3},{G1, G2, G4},{G1,
G3, G4},{G2, G3, G4},{G1, G2},{G1,
G3},{G1, G2, G3, G4}. După cum se poate observa din acest exemplu, indicele
Banzhaf interpretează altfel decât indicele Shapley-Shubik cazurile în care un
jucător poate să influenţeze rezultatul votului, astfel că probabilitate ca un
jucător să transforme o coaliţie formată în mod aleator dintr-una câştigătoare
într-una pierzătoare este calculată conform formulei (Banzhaf absolut)
sau formulei (Banzhaf normalizat)
unde probabilitatea unui subset al lui N, (Tp) este acum
21-n şi nu t!(n-t-1)! ca în cazul indicelui Shapley-Shubik8.
Indicii Coleman
James Coleman critică viziunea cu privire la putere exprimată
prin intermediul indexului Shapley-Shubik şi, în general, prin teoria jocului9,
dar prezintă o afinitate mai mare cu indicele Banzhaf (unii autori preferă chiar
să se refere la indicele Banzhaf-Coleman)10.
Coleman optează pentru o concepţie cu privire la putere ca „acţiune” şi nu ca
„împărţire a prăzii”. Astfel Coleman renunţă la condiţia specifică teoriei
jocului ca suma indicilor de putere a membrilor să fie o constantă (1). Altfel
spus, Coleman concepe puterea în termeni absoluţi, nu relativi. Coleman mută
accentul de la puterea membrilor în relaţiile dintre ei, la relaţia existentă
între puterea membrilor şi cea a organizaţiei în interiorul căreia aceştia
acţionează. El introduce trei concepte: puterea de vot a organizaţiei, puterea
„negativă” a unui membru de a împiedica o acţiune şi puterea „pozitivă” a unui
membru de a iniţia o acţiune11.
Să presupunem că avem o colectivitate formată din n membri, N
= {1, 2, …, n}. În cazul oricărei decizii adoptate vor exista s membri
care votează „pentru” şi n membri care votează „împotrivă”. Membrii
care votează „pentru” formează submulţimea S a acestei colectivităţi,
S⊆N, numărul acestora fiind exprimat prin w(S),
iar numărul celor care votează „împotrivă” prin w(N/S). Decizia este
luată dacă w(S)= q. Dacă notăm cu ω submulţimea rezultatelor
care conduc la acţiune (adoptarea deciziei), un membru p poate schimba
rezultatul votului dacă există o submulţimeS astfel
încât q −wp= w(S) < q. Numărul subseturilor în cazul cărora p
poate schimba rezultatul votului este notat cu ηp.
Puterea organizaţiei de a acţiona (A) este numărul relativ al
rezultatelor care conduc la acţiune: A = ω/2n. Din 2n rezultate
posibile în ω cazuri votul majoritar conduce la acţiune. Notaţia A
reprezintă probabilitate apariţiei unui astfel de vot câştigător. În cazul
luării deciziilor prin unanimitate (altfel spus când toţi membrii trebuie să
voteze „pentru” ca decizia să fie adoptată) ω = 1 şi A =2-n.
Când n este mare puterea de acţiune a organizaţiei este foarte
mică. În cazul luării deciziilor prin regula majorităţii simple unde q =
w(N)/2, puterea organizaţiei de a acţiona este maximă (A =1/2),
jumătate din rezultatele voturilor conducând la acţiune, ω = 2n-1.
Puterea unui membru de a preveni acţiunea (Pp) se referă la capacitatea unui
membru p de a împiedica luarea deciziei prin votarea împotriva unui
grup care devine astfel din unul câştigător unul pierzător:
Pp=ηp/ω
unde p = 1, ..., n; ω este numărul submulţimilor
câştigătoare; iar ηp este numărul cazurilor în care p transformă o
submulţime câştigătoare într-una pierzătoare.
Puterea unui membru de a iniţia acţiunea (Ip) reprezintă capacitatea unui
membru p de a contribui la luarea deciziei prin votarea alături de un
grup care devine astfel din unul pierzător unul câştigător.
UIp= ηp/(2n-ω)
unde p = 1, ..., n; 2n-ω reprezintă numărul submulţimilor
pierzătoare; iar ηp este numărul cazurilor în care p transformă o
submulţime pierzătoare într-una câştigătoare.
Observăm din această descriere a tipurilor de putere la Coleman că un jucător
care are puterea totală (Pp=1)de a împiedica o decizie, ponderea voturilor sale
fiind mai mare decât majoritatea necesară (q), nu are în mod necesar o
putere similară de a iniţia o acţiune. Ideea călăuzitoare în propunerea acestor
indici de către Coleman este că, indiferent de procedura de vot, indiferent de
modul în care este definită majoritatea necesară pentru adoptarea unei decizii
(cota, q), fie ea majoritate simplă sau calificată, nu va exista doar
un grup câştigător al votului, în timp ce restul membrilor formează un grup
pierzător. Definind puterea în termeni absoluţi, Coleman consideră că fiecare
actor are partea sa de influenţă, mai mare sau mai mică. Acest lucru ne ajută,
consideră D. Leech,
„să înţelegem de ce există multe organisme decizionale sau
situaţii care angajează o colectivitate în direcţia acţiunii în condiţiile în
care cota este mai mică decât jumătate din ponderea totală a voturilor, sau
faptul că există atât reguli de vot simetrice (majoritate simplă), cât şi
reguli de vot asimetrice (supermajoritate, vot majoritar calificat, sau
proceduri care necesită mai puţin de jumătate din numărul voturilor)”12.
Puterea de vot a grupurilor din Camera Deputaţilor şi Senat
Calculul valorii indicilor de putere (Shapley-Shubik, Banzhaf
şi Coleman) pentru Camera Deputaţilor şi Senat este redat în tabelele de mai
jos. Indicii au fost calculaţi atât pentru situaţia în care luarea deciziei
necesită cel puţin 1/2 din totalul voturilor cât şi pentru situaţia în care
decizia necesită cel puţin 2/3 din totalul voturilor.
Grup |
Locuri |
Ponderea voturilor (%)* |
Indicele Shapley-Shubik (q=1/2)** |
Indicele Shapley-Shubik (q=2/3)** |
Indicele Banzhaf (q=1/2) |
Indicele Banzhaf (q=2/3) |
Indicele Coleman- împiedicarea acţiunii (q=1/2) |
Indicele Coleman - iniţierea acţiunii (q=1/2) |
Indicele Coleman- împiedicarea acţiunii (q=2/3) |
Indicele Coleman - iniţierea acţiunii (q=2/3) |
PSD |
160 |
39 |
0,4905 |
0,5500 |
0,4852 |
0,4524 |
0,7539 |
0,7778 |
1,0000 |
0,4222 |
PNL |
101 |
25 |
0,1571 |
0,2333 |
0,1485 |
0,2857 |
0,2308 |
0,2381 |
0,6316 |
0,2667 |
PDL |
55 |
13 |
0,1571 |
0,0833 |
0,1485 |
0,0952 |
0,2308 |
0,2381 |
0,2105 |
0,0889 |
PP-DD |
45 |
11 |
0,1238 |
0,0833 |
0,1287 |
0,0952 |
0,2000 |
0,2064 |
0,2105 |
0,0889 |
UDMR |
18 |
4 |
0,0238 |
0,0167 |
0,0297 |
0,0238 |
0,0462 |
0,0476 |
0,0526 |
0,0222 |
MINORIT |
18 |
4 |
0,0238 |
0,0167 |
0,0297 |
0,0238 |
0,0462 |
0,0476 |
0,0526 |
0,0222 |
PC |
15 |
4 |
0,0238 |
0,0167 |
0,0297 |
0,0238 |
0,0462 |
0,0476 |
0,0526 |
0,0222 |
TOTAL |
412 |
100 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1,5538 |
1,6032 |
2 |
0,9333 |
Puterea de vot în Camera Deputaţilor |
Grup |
Locuri |
Ponderea voturilor (%)* |
Indicele Shapley-Shubik (q=1/2)** |
Indicele Shapley-Shubik (q=2/3)** |
Indicele Banzhaf (q=1/2) |
Indicele Banzhaf (q=2/3) |
Indicele Coleman- împiedicarea
acţiunii (q=1/2) |
Indicele Coleman- împiedicarea
acţiunii (q=1/2) |
Indicele Coleman- împiedicarea
acţiunii (q=2/3) |
Indicele Coleman - iniţierea acţiunii
(q=2/3) |
PSD |
64 |
37 |
0,400 |
0,533 |
0,389 |
0,429 |
0,636 |
0,677 |
1,000 |
0,391 |
PNL |
50 |
29 |
0,217 |
0,233 |
0,204 |
0,286 |
0,333 |
0,355 |
0,667 |
0,261 |
PDL |
24 |
14 |
0,167 |
0,083 |
0,167 |
0,095 |
0,273 |
0,290 |
0,222 |
0,087 |
PP-DD |
21 |
12 |
0,117 |
0,083 |
0,130 |
0,095 |
0,212 |
0,226 |
0,222 |
0,087 |
UDMR |
9 |
5 |
0,050 |
0,033 |
0,056 |
0,048 |
0,091 |
0,097 |
0,111 |
0,043 |
PC |
7 |
4 |
0,050 |
0,033 |
0,056 |
0,048 |
0,091 |
0,097 |
0,111 |
0,043 |
TOTAL |
175 |
100 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1,636 |
1,742 |
2 |
0,913 |
Puterea de vot în
Senat
*ponderea ca număr întreg a rezultat prin rotunjire zecimalelor in sus
(≥0.51) sau în jos (≤0.50)
** q este cota (numărul de voturi necesar pentru adoptarea unui proiect
normativ) |
Concluzii
Observăm din valorile indicilor că ipoteza iniţială, conform
căreia puterea (influenţa) grupurilor nu este egală cu ponderea voturilor pe
care o deţine diferitele partide politice, este confirmată. Observăm, de
exemplu, că probabilitatea ca grupul parlamentar al PSD să transforme o
presupusă coaliţie pierzătoare într-una câştigătoare este mai mare decât
ponderea voturilor pe care o are acest partid, atât la Camera Deputaţilor, cât
şi în Senat, indiferent de cota (q) necesară pentru adoptarea unei
legi. Această probabilitate este mai apropiată de valoarea ponderei voturilor în
Senat, în cazul deciziilor care necesită o majoritate „simplă” a voturilor
(1/2). Surprinzător este faptul că puterea PNL în Camera Deputaţilor de a
transforma o potenţială coaliţie pierzătoare într-una câştigătoare este egală cu
cea a PDL, chiar dacă ponderea voturilor este aproape dublă, în cazul
proiectelor de lege ce necesită adoptarea lor cu cel puţin 1/2 din totalul
voturilor. Raportat la numărul voturilor, PDL are o putere mai mare decât PNL de
a transforma o coaliţie pierzătoare într-una câştigătoare atunci când cota
necesară este 1/2. Raportul dintre PNL şi PDL în ceea ce priveşte puterea de vot
se echilibrează atunci când cota este 2/3. Observăm de asemenea că indicele
Shapley-Shubik este acelaşi pentru PDL şi PP-DD atunci când cota este de 2/3,
chiar dacă ponderea voturilor lor este diferită (13, respectiv 11%). Se poate
observa şi faptul că partidele mici au o influenţă mai mică în formarea
coaliţiilor câştigătoare decât simpla pondere a voturilor (cu excepţia PC la
Senat când cota este de 1/2).
În ceea ce priveşte puterea grupurilor de a transforma o potenţială coaliţie
câştigătoare într-una pierzătoare, observăm că aceasta înregistrează o creştere
pentru grupurile mici, în timp ce PSD, partidul cel mai mare, înregistrează o
valoare a indicelui Banzhaf pentru cota de 1/2 apropiată de cea a indicelui
Shapley-Shubik, însă înregistrează o scădere semnificativă de aproximativ 10%
pentru o cotă de 2/3, atât la Camera Deputaţilor, cât şi la Senat. Situaţia
pentru PNL şi PDL se repetă, în mare, în jurul aceloraşi valori. La fel şi în
cazul PDL şi PP-DD (atunci când cota este de 2/3, cele două partide au o putere
egală în ceea ce priveşte împiedicarea formării unei coaliţii câştigătoare).
În ceea ce priveşte indicii Coleman, puterea jucătorilor de a împiedica o
acţiune este substanţial mai mare pentru jucătorii mari. PSD de exemplu are un
indice de 0,75 la Camera Deputaţilor şi 0,64 la Senat (când cota este 1/2) şi 1
atât la Camera Deputaţilor, cât şi la Senat când cota este de 2/3. Puterea
PSD de iniţiere a unei acţiuni scade însă dramatic atunci când cota este de 2/3,
revenind foarte aproape de ponderea voturilor pe care PSD o deţine în cele două
camere. Interesant din nou, PNL şi PDL au la Camera Deputaţilor o putere egală
de prevenire şi iniţiere a unei acţiuni, atunci când cota este 1/2. La Senat
raportul dintre cele două rămâne echilibrat atât în ceea ce priveşte
împiedicarea, cât şi iniţierea unei acţiuni, atâta timp cât cota este 1/2.
Raportul este însă în favoarea PNL atunci când cota este de 2/3, fie că e vorba
despre împiedicarea unei acţiuni, fie că este vorba despre iniţierea unei
acţiuni. Partidele mai mici au o putere mai mare de împiedicare a unei acţiuni
(mai mare atunci când cota este 2/3) şi de iniţiere (când cota este 1/2) la
Senat, însă au o putere mult mai mică de a iniţia o acţiune (atunci când cota
este 2/3) la Camera Deputaţilor.
Bibliografie
BANZHAF, John F., „Weighted voting doesn’t work: A mathematical analysis,”
Rutgers Law Review 19, 2 (1965): 317-343.
COLEMAN, James S., „Control of Collectivities and the power of a collectivity
to act”, în Bernhardt Lieberman (coordonator), Social Choice (New York:
Gordon and Breach, 1971), 269-300.
LEECH, Dennis, „An Empirical Comparison of the Performance of Classical Power
Indices,” Political Studies 50,1 (2002): 1-22.
LEECH, Dennis, „The use of Coleman’s power indices to inform the choice of
voting rule with reference to the IMF governing body and the EU Council of
Ministers” (research paper, 2002: 11-2),
http://www2.lse.ac.uk/CPNSS/projects/VPP/VPPpdf/vpppublications/vpp02_07.pdf,
accesat 15.02.2013.
SHAPLEY, Lloyd S., SHUBIK, Martin, „A method for evaluating the distribution of
power in a committee system,” American Political Science Review 48
(1954): 787-792.
*** „Structura Parlamentului României”,
http://www.cdep.ro/pls/parlam/structura.gp?leg=2012, accesat 06.02.2013.
***„Organizarea şi funcţionarea celor două Camere ale Parlamentului României”,
http://www.cdep.ro/pls/dic/site.page?den=introcd1-i, accesat 06.02.2013.
NOTE
1 Dennis
Leech, „An Empirical Comparison of the Performance of Classical Power
Indices,” Political Studies 50,1 (2002): 1-2.
4 Lloyd S. Shapley şi Martin Shubik, „A
method for evaluating the distribution of power in a committee system,”
American Political Science Review 48 (1954): 787-792.
5 În cazul coaliţiilor câştigătoare
non-secvenţiale nu vorbim despre un astfel de jucător „pivot”, ci despre
jucători „cheie” (ei pot fi unul sau mai mulţi sau, dimpotrivă, e posibil
ca niciunul dintre jucători să nu aibe un asemenea statut) care, prin
retragerea lor, transformă o coaliţie câştigătoare într-una pierzătoare. A
se vedea mai jos discuţia despre indicele Banzhaf.
6 Vezi şi Leech, „An Empirical,” 11-12.
7 John F. Banzhaf, „Weighted voting
doesn’t work: A mathematical analysis,” Rutgers Law Review 19, 2
(1965): 317-343.
8 Leech, „An Empirical,” 12-13.
9 James S. Coleman, „Control of
Collectivities and the power of a collectivity to act”, în Bernhardt
Lieberman (coordonator), Social Choice (New York: Gordon and
Breach, 1971), 269-300.
10 Aşa cum observă Dennis Leech,
indicele Banzhaf poate fi considerat ca medie a puterii de a împiedica sau
iniţia o acţiune, în timp ce Coleman este interesat de descompunerea
puterii unui actor şi analiza diferită a celor două tipuri de putere.
Dennis Leech, „The use of Coleman’s power indices to inform the choice of
voting rule with reference to the IMF governing body and the EU Council of
Ministers” (research paper, 2002: 11-2),
http://www2.lse.ac.uk/CPNSS/projects/VPP/VPPpdf/vpppublications/vpp02_07.pdf,
accesat 15.02.2013.
11 Urmez mai jos descriere pe care
Dennis Leech o face acestor trei tipuri de putere în Leech, „The use,”
5-8.
12 Dennis Leech, „The use,” 9.
CIPRIAN NIŢU
– asistent universitar la facultatea de
Ştiinţe Politice, Filosofie şi Ştiinţe ale Comunicării a
Universităţii de Vest din Timişoara. Este doctorand al
Facultăţii de Ştiinţe Politice a Universităţii din
Bucureşti. Din 2009 este editor al revistei
Political Studies Forum, revistă ce apare sub egida
departamentului de Știinţe Politice din cadrul
Facultății de Ştiinţe Politice, Filosofie şi Ştiinţe ale
Comunicării a Universitatea de Vest din Timișoara.
sus
|