Alegeri parlamentare
Reprezentarea politică a femeilor: alegerile
parlamentare din 2012
Conf. dr. IONELA BĂLUȚĂ
[The University of
Bucharest]
Abstract:
The results of the 2012 parliamentary elections
indicates a rather small number of women as MP’s,
when compared with the situation (statistical data)
in other European states. Moving from a diacronical
and sincronical analysis of the statistical data
indicating the political representation of women in
post-communist Romania, the present paper aims to
reflect on this under representation as a central
element in the attempt to understand and analize the
present day Romanian democratic. Thus, it presents
the main theoretical concepts and two analitical
models and aims to analyze one of the factors that
influences, according to the theoretical framework,
the presence of women within representative
political structure: namely the legislative frame.
Keywords: women’s political representation;
parliamentary elections; legal framework in gender
equality; Romanian post communism
Dezbaterile şi controversele privind accesul femeilor la
cetăţenie şi mai apoi exercitarea de facto a drepturilor politice,
prezenţa lor în structurile politice specifice regimurilor democratice şi
reprezentarea politică a femeilor sunt subiecte care în ultimele două secole au
făcut să curgă multă cerneală şi au provocat dezbateri intense, atât în spaţiul
academic cât şi – mai ales – în spaţiul public şi politic.
Dincolo de argumente teoretice sau politice, statisticile actuale arată, la
nivel mondial, menţinerea unor parlamente majoritar masculine şi a unor guverne
dominate de bărbaţi: astfel, dacă ar fi să calculăm o medie mondială a tuturor
parlamentarilor (fără o separare în funcţie de cele două camere, acolo unde
acestea există), din totalul de 46.300 de parlamentari, 36.874 sunt bărbaţi şi
9.426 femei, ceea ce înseamnă o medie mondială de 20,4% de reprezentare politică
a femeilor1. Sigur că datele
statistice trebuie folosite cu precauţie şi cu respectarea principiilor
metodologice corespunzătoare2,
mai ales când avem de-a face cu o medie mondială care, în mod asumat, a lăsat
deoparte diferenţele de arhitectură politică şi electorală specifice fiecărei
ţări. Fără a propune în acest articol o analiză a diferitelor date statistice
disponibile în materie de reprezentare politică a femeilor, putem observa că
rezultatele alegerilor parlamentare din România din decembrie 2012 menţin un
procent scăzut – aproape la jumătatea mediei mondiale – al prezenţei acestora în
forul legislativ reprezentativ al regimului democratic românesc.
Plecând de la cifrele şi procentajele legate de prezenţa femeilor la aceste
ultime alegeri legislative şi de la principalele explicaţii teoretice avansate
în numeroasele lucrări ştiinţifice internaţionale care se opresc asupra acestui
subiect, voi încerca să avansez câteva explicaţii şi piste de reflecţie asupra
terenului românesc. Punctul de plecare al analizei mele este faptul că, dincolo
de argumentele specifice, înţelegerea factorilor care menţin o reprezentare
politică scăzută a femeilor consituie un element inconturnabil în reflecţia
asupra democraţiei şi funcţionării spaţiului politic românesc actual. Căci, aşa
cum afirmă Eleni Varikas şi Evelyne Pisier: «Oui, les femmes ont été bien
exclues „en tant que femmes“, mais cette exclusion est loin d’être la
conséquence logique du principe de la démocratie; la traiter ainsi, c’est
compromettre autant la cause des femmes que celle de la démocratie.»3
Reprezentarea politică a femeilor în cifre
Autoritatea electorală permanentă a publicat pentru
prima dată, în februarie 2013, un studiu care sintetizează principalele date
privind participarea femeilor la alegerile parlamentare (pentru scrutinul din
2012), completate şi de cifre comparative atât din perspectivă diacronică
(evoluţia prezenţei femeilor în Parlament din 1990 până în prezent) cât şi
dintr-o perspectivă comparativă sincronică raportată la situaţia din celelalte
state europene4. Conform acestor
date, în competiţia electorală pentru alegerile parlamentare din anul 2012 s-au
înscris 339 de candidaţi femei din partea formaţiunilor politice şi o candidată
din partea Asociaţiei Liga Albanezilor din România (A.L.A.R.); din totalul de
2451 de candidaţi, candidaţii femei reprezintă 13,8%. Numai 20% dintre femeile
care au figurat pe listele electorale au reuşit să câştige un loc în Parlament.
Mai precis, din totalul de 588 de mandate din actuala structură a Parlamentului
României, femeile deţin 68 de mandate, adică 11,5%. Repartiţia pe cele două
camere parlamentare menţine decalajul între un număr mai mic de femei prezente
în Senat – doar 7,35% (13 din totalul de 176) – faţă de Camera Deputaţilor –
13,35% (55 de locuri dintr-un total de 412)5.
Dacă ne uităm la procentul iniţial – 13,8% – al candidaţilor femei din totalul
celor care s-au înscris în cursa electorală, constatăm că procentul celor care
au reuşit să obţină un mandat în actualul Parlament al României – 11,5% –
reflectă o proporţionalitate destul de strânsă. Unul din factorii care
influenţează aşadar reprezentarea politică a femeilor este accesul efectiv al
acestora la listele electorale (şi apoi, evident, accesul la locurile din
colegiile cu mai multe şanse de eligibilitate).
Cifrele diacronice, care ne arată evoluţia mandatelor femeilor în Parlamentul
României de după 1990, indică o creştere a reprezentării politice a femeilor în
2000 faţă de primele 3 legislaturi postcomuniste, dar apoi o plafonare a
acesteia în jurul unui procent mediu (pe Camera Deputaţilor şi Senat) de 10-11%:
Legislatura |
Numărul
de mandate deţinute de femei în Parlament |
1990-1992 |
4,9% |
1992-1996 |
3,7% |
1996-2000 |
4,7% |
2000-2004 |
10,8% |
2004-2008 |
10,2% |
2008-2012 |
9,8% |
2012-prezent |
11,5% |
Din păcate studiul nu oferă şi procentele diferenţiate pe cele
două camere, şi nici nu precizează, din punct de vedere metodologic, care au
fost cifrele folosite în calcularea acestor procente. De exemplu, într-un
articol în care am reconstituit numărul de femei şi bărbaţi din Senat şi Camera
Deputaţilor din 1990 până în 2008, am constatat o fluctuaţie foarte mare între
numărul iniţial şi cel final al mandatelor, ceea ce ridică serioase probleme în
calcularea procentelor de reprezentare pe perioada unei legislaturi6.
De asemenea, am observat, de la o legislatură la alta, decalaje mai mari între
numărul mandatelor din Senat şi Camera Deputaţilor, ceea ce poate face ca, deşi
prezenţa femeilor în Camera Deputaţilor să fie de peste 125%, per total
procentul să rămână tot în jurul cifrei de 10%. Aceste nuanţe sunt fără îndoială
indispensabile pentru o analiză sociologică a prezenţei femeilor în Parlament,
dar din păcate ele nu sunt sistematizate şi de aceea uneori sunt greu de
reconstituit.
În sfârşit, faţă de restul statelor Europa, România se plasează, din punctul de
vedere al prezenţei femeilor în parlament, pe locul 27 din 32 de ţări, depăşind,
cu puţine procente, Rusia, Cipru, Ucraina, Ungaria şi Malta, aflându-se la
jumătatea procentului atins de Bulgaria (22%, locul 16) şi foarte departe de
primul loc, Suedia (44,7%)7.
Aşa cum am precizat deja, deşi indispensabile oricărei analize de sociologie
politică, statisticile şi cifrele nu trebuie absolutizate; acestea pot
reprezenta însă puncte de pornire serioase într-o reflecţie asupra arhitecturii
politice a regimurilor democratice şi a profesionalizării spaţiului politic.
Până la urmă, dincolo de cifrele în sine, procentele scăzute ale reprezentării
politice a femeilor în România postcomunistă impun, pentru a fi înţelese, o
analiză a spaţiului politic şi partizan, a cadrului legislativ şi a
reprezentărilor sociale dominante legate de rolurile de gen.
Cum analizăm (sub)reprezentarea politică a femeilor ?
Această întrebare este tratată în literatura internaţională de
numeroase studii de sociologie politică, ştiinţe politice şi gender studies, fie
din punctul de vedere al definiţiei cetăţeniei şi al raportului cu construcţia
Statului8, fie din punctul de
vedere al definiţiei şi construcţiei democratice. De la criticile care pun în
chestiune definiţia însăşi a democraţiei, considerând-o responsabilă pentru
excluderile care au fost operate de-a lungul vremii în interiorul regimurilor
democratice9 la analizele care
insistă, dimpotrivă, pe caracterul anti-democratic al oricărei forme de
excludere10, interpretările
sunt variate şi dezbaterile sunt intense. Cotele sau paritatea11
sunt teme intrinseci ale reflecţiei asupra reprezentării politice a femeilor :
la nivel teoretic, acestea sunt analizate în raport cu universalismul şi
egalitatea democratică, precum şi cu conceptele de discriminare şi de egalitate
de şanse. La nivel empiric, numeroase studii arată diversitatea felului în care
sunt reglementate şi aplicate, precum şi efectele lor, mai mult sau mai puţin
limitate în funcţie de contextul social şi politic12.
De asemenea, profesionalizarea spaţiului politic şi definirea «resurselor»
eficiente sau a rolurilor politice de succes, arhitectura electorală şi
importanţa stereotipurilor de gen sunt axe obligatorii ale analizei prezenţei
(sau absenţei) femeilor în spaţiul politic13.
Una dintre constatările transversale ale acestor studii este prezenţa încă
redusă a femeilor în structurile politice importante şi accesul lor limitat la
luarea deciziilor. Importanţa contextului istoric şi socio-politic este
determinantă, iar faptul că iniţial cetăţenia politică a fost construită la
masculin joacă fără îndoială un rol important în accesul dificil al femeilor la
instituţiile de reprezentare şi de decizie politică14.
Din acest punct de vedere, o întrebare care ar merita dezvoltată într-o
cercetare autonomă este de ce după 1989, deşi elitele politice masculine
comuniste se reconvertesc în procente covârşitoare15,
cele 30% femei impuse de cotele comuniste par să dispară aproape complet în
primele legislaturi postcomuniste ?
Pamela Paxton şi Sheri Kunovich constată că pentru înţelegerea
subreprezentării politice a femeilor au fost privilegiate trei tipuri de
explicaţii – cele socio-structurale, cele politice şi cele ideologice :
«Social-structural explanations focus on the pool of available women, political
explanations focus on the openness of the political system to women, and
ideological explanations focus on general impressions of women in politics and
how viable women are as candidates and leaders»16.
La rândul lor, Laure Bereni, Sébastien Chauvin, Alexandre Jaunait şi Anne
Revillard consideră că, din perspectiva mecanismelor contemporane de funcţionare
a câmpului politic şi a procesului de selecţie a candidaturilor de către
partidele politice, putem identifica trei tipuri de factori care îngreunează
intrarea femeilor în sferele înalte ale politicii: a). distribuirea inegală a
resurselor; b). cultura şi organizarea partidelor politice; c) instituţiile şi
regulile electorale17.
Fără a pretinde că pot propune o analiză nuanţată a atâtor aspecte într-un
spaţiu atât de limitat, o să încerc, în ultima parte a acestui articol, să mă
opresc doar asupra cadrul legislativ şi a influenţei acestuia asupra
reprezentării politice a femeilor.
Din punct de vedere legislativ, în timp ce prevederile din Constituţia
României din 199118 privind
egalitatea în drepturi erau generale şi minimale, Constituţia din 2003 dezvoltă
articolul 16 (Egalitatea în drepturi), introducând inclusiv o menţiune specială
privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi: „Statul român garantează
egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi pentru ocuparea acestor funcţii şi
demnităţi.”19 Influenţa
procesului de aderare a României la Uniunea Europeană este evidentă în
completările aduse acestui articol. De altfel, prevederile cele mai numeroase
privind respectarea egalităţii de şanse dintre femei şi bărbaţi în structurile
de putere se regăsesc în Legea egalităţii de şanse dintre femei şi bărbaţi,
202/2002, adoptată sub presiunea U.E, destul de târziu faţă de alte prevederi
din acquis-ul comunitar. Astfel, Capitolul IV priveşte explicit
„Egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi în ceea ce priveşte participarea la
luarea deciziei”, având următoarele articole: „Art. 21.(1)
Autorităţile publice, centrale şi locale, unităţile economice şi sociale, precum
şi partidele politice şi alte entităţi nonprofit, care îşi desfăşoară
activitatea în baza unor statute proprii, promovează şi susţin participarea
echilibrată a femeilor şi bărbaţilor la conducere şi la decizie. ” şi „Art.
22. Pentru a accelera realizarea în fapt a egalităţii de şanse între
femei şi bărbaţi autorităţile publice centrale şi locale vor adopta măsuri
stimulative de reprezentare echitabilă şi echilibrată a femeilor şi bărbaţilor
în cadrul autorităţilor decizionale ale partenerilor sociali, cu respectarea
criteriilor de competenţă”.20
În plus, în varianta republicată din 2007, în care articolul 22 s-a transformat
în articolul 23, acesta este completat cu două alineate: „(2) Toate comisiile şi
comitetele guvernamentale şi parlamentare asigură reprezentarea echitabilă şi
paritară a femeilor şi bărbaţilor în componenţa lor. (3) Partidele politice au
obligaţia să prevadă în statutele şi regulamentele interne acţiuni pozitive în
favoarea sexului subreprezentat la nivel de decizie, precum şi să asigure
reprezentarea echilibrată a femeilor şi bărbaţilor în propunerea candidaţilor la
alegerile locale, generale şi pentru Parlamentul European.”21
Previderile legale citate definesc un cadru legal în acord cu acquis-ul
comunitar care, dacă ar fi fost aplicat cu rigoare în restul legislaţiei
româneşti şi transpus în politici publice consistente ar fi putut constitui fără
îndoială un catalizator al promovării reale a egalităţii de şanse dintre femei
şi bărbaţi în spaţiul politic. Din păcate legile electorale din 200422
şi 200823 nu fac nicio
trimitere la principiul constituţional menţionat mai sus şi nu transpun în
niciun fel prevederile specifice din Legea egalităţii de şanse dintre femei
şi bărbaţi. Nu este vorba neapărat de introducerea unor cote de gen sau a
principiului parităţii24, ci
de încercarea de a integra, măcar cu caracter de recomandare, prevederile
privind incitarea partidelor politice de a asigura mecanisme pentru creşterea
reprezentării politice a femeilor. De asemenea, în constituirea Birourilor
electorale sau a altor structuri administrative nu există niciun fel de „măsură
stimulativă” pentru asigurarea unei prezenţe echitabile a femeilor şi
bărbaţilor. Ca să nu mai vorbim de nerespectarea acestor prevederi sau
recomandări în constituirea comisiilor şi comitetelor parlamentare. Niciunul din
principalele partide politice nu îşi fixează ca obiectiv, în ultimele statute,
creşterea reprezentării politice a femeilor sau măcar promovarea egalităţii de
şanse dintre femei şi bărbaţi. În plus, spre deosebire de modul de scrutin pe
liste practicat până în 2008, sistemul de vot uniniminal într-un singur tur cu
distribuţie proporţională a mandatelor reprezintă un tip de scrutin care, după
cum arată toate analizele pe această temă, este mai curând defavorabil accesului
femeilor la listele electorale şi creşterii reprezentării politice a acestora.
Aşadar, analiza cadrului legislativ privind promovarea şi asigurarea
egalităţii de şanse dintre femei şi bărbaţi în luarea de decizii şi
reprezentarea politică arată o abordare mai degrabă inegală şi inconsecventă a
acestui principiu juridic. Dacă procesul de aderare al României la Uniunea
Europeană a reprezentat fără îndoială un factor pozitiv, care a stimulat
introducerea unor prevederi juridice generoase în vederea asigurării egalităţii
de şanse dintre femei şi bărbaţi, legislaţia electorală pare să nu fi fost deloc
influenţată de aceste reglementări. În plus, principiile enunţate în Legea
202/2002 republicată în 2007 nu au avut niciun efect asupra organizării şi
funcţionării partidelor politice sau a comisiilor parlamentare (ca să rămânem la
aceste două exemple). Unul dintre motive este fără îndoială absenţa unui cadru
instituţional şi a unor instrumente de politici publice care să favorizeze sau
chiar să impună introducerea şi respectarea măsuri respective. În ciuda unui
cadru legislativ general mai curând favorabil egalităţii de şanse dintre femei
şi bărbaţi, prevederile care reglementează efectiv procesul electoral nu ţin
deloc seama de acest lucru.
Putem concluziona că, într-adevăr, cadrul legislativ (unul dintre factorii
modelului analitic propus) nu favorizează, în sistemul politic românesc,
creşterea reprezentării politice. Trebuie însă precizat că toţi ceilalţi factori
amintiţi în modelul analitic citat sunt extrem de importanţi, iar inconsecvenţa
cadrului juridic pe care am arătat-o mai sus, precum şi neaplicarea unor
recomandări legale este fără îndoială legată de aceştia. Atât cultura politică
şi organizarea partizană cât şi tipul de resurse utile şi necesare pentru a avea
acces la funcţii politice şi (mai ales) stereotipurile sociale care perpetuează
convingerea că bărbaţii sunt mai combativi şi mai fermi, pot face faţă mai uşor
şi mai bine luptelor politice (prezentate adesea ca fiind prea „murdare” pentru
femei) sunt aspecte esenţiale în înţelegerea participării scăzute a femeilor la
„jocul” politic.
Bibliografie
ACHIN, Catherine et alii, Sexe, genre et politique, Éd.
Economica, Paris, 2007.
ACHIN, Catherine, Levecque Sandrine, Femmes en politique, La
Découverte, Paris, 2006.
BARTD, Christine, Baudelot Christian, Mossuz-Lavau Janine, Quand les
femmes s’en mêlent. Genre et pouvoir, Paris, Editions de la Martinière,
2004.
BĂLUŢĂ, Ionela, «Le Parlement roumain à l’épreuve du genre. Les femmes
politiques dans la législature 2004-2008», Studia Politica, vol. X, no.
1/2010, pp. 123-151.
BERENI, Laure, Lépinard Eléonore, «Les femmes ne sont pas une catégorie. Les
stratégie de légitimation de la parité en France», Revue française de
science politique, vol. 54, n˚1/2004, pp. 71-98.
BERENI, Laure, Chauvin Sébastien, Jaunait Alexandre, Revillard Anne,
Introduction aux Gender Studies. Manuel des études sur le genre, De Boeck,
Bruxelles, 2008.
CAVENG, Rémy, «Les „dames conseillères“ de 1936. Une histoire de l’engagement
politique féminin», in N. Roux (dir.), Rien sans elles. De la parité en
politique, l’Atalante, Nantes, 2004.
DULONG, Delphine, Levecque Sandrine, «Une ressource contingente. Les
conditions de reconversion du genre en ressource politique», Politix,
no. 60, 2002, pp. 81-111.
DULONG, Delphine, Matonti Frédérique, «l’Indépassable féminité. La mise en
récit des femmes en campagne», in J. Lagroye, P. Lehingue, F. Sawicki (dir.),
Mobilisations électorales, PUF, CURAPP/CRAPS, Paris, 2005.
FOREST, Maxime, «L’enjeu de l’égalité hommes-femmes au prisme de
l’élargissement à l’est de l’UE», Politique européenne, n˚20, 3/2006,
pp. 101-119.
GAL, Susan, Kligman Gail eds, Reproducing Gender. Politics, Publics and
every day life After Socialism, Princeteon (NJ), Princeton University
Press, 2000.
GUIONNET, Christine, «Entrée des femmes en politique. L’irréductibilité du
genre à l’heure de la parité», Politix, no. 60, 2002, pp. 113-146.
GUIONNET, Christine, Neveu Erik, Féminins/Masculins. Sociologie du genre,
Paris, Armand Colin, 2009.
HEINEN, Jacqueline, «Genre et politiques étatiques en Europe centrale et
orientale», Recherches féministes, 1999, vol. 12, n˚1, pp. 123-133.
IONAŞCU, Alexandra, «Les élites politiques en Roumanie postcommuniste
1990-2008. Les voies d’accès au pouvoir exécutif», Studia Politica,
vol. XI, no. 1, 2011, pp. 27-50.
KROOK, Mona Lena, „Quota Laws for Women in Politics: Implication for Feminist
Practice”, Social Politics: International Studies in Gender, State & Society,
Oxford University Press, vol. 15, no 3, 2008, pp. 345-368.
LAGRAVE, Rose-Marie, „Une étrange défaite. La loi constitutionnelle sur la
parité”, Politix, 51, 2000.
LAGROYE, Jacques, (entretien) «On ne subit pas son rôle», Politix,
n˚38, 1997, pp. 7-17.
LAGROYE, Jacques, «Etre du métier», Politix, n˚28, 1994, pp. 5-15.
LENOIR, Rémi, Pinto Louis, Champagne Patrick, Merllié Dominique,
Initiation à la pratique sociologique, Dunod, Paris, 1996.
LÉPINARD Éléonore, L’égalité introuvable. La parité, les féministes et la
République, Presses de la Fondation nationale des sciences politiques,
Paris, 2007.
Le QUENTREC, Yannick, Rieu Annie, Femmes: engagements publics et vie
privée, Éd. Syllepse, Paris, 2003.
KENWORTHY, Lane, Malami Melissa, „Gender Inequality in Political
Representation: A World-wide Comparative Analysis”, Social Forces, 1, 1999, pp.
235-268.
MIROIU Mihaela, «Despre politica ultimei inegalităţi», étude introductive au
volume de Vladimir Pasti, Ultima inegalitate. Relaţiile de gen în România,
(Iasi: Polirom, 2003).
PAXTON, Pamela, Kunovich Sheri, «Women’s Political Representation: The
Importance of Ideology», Social Forces, vol. 82, no. 1, September 2003,
pp. 87-113.
Pouvoirs (Femmes en politique), no. 82, 1997.
SCOTT, Joan, «Genre : Une catégorie utile d’analyse historique», Les
Cahiers du Grif, n° 37-38, 1988.
SPEHAR, Andrea, «‘Eastern European Women’. Winers or Losers in Post-Communist
Transition?»,
http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/517/1/A.%20Spehar,%20FoE%20nr%2018.pdf.
ŞTEFAN, Laurenţiu, Patterns of Political Elite Recruitment in
Post-Communist Romania, Ed. Ziua, Bucarest, 2004.
THANH-Huyen Ballmer-Cao, Véronique Mottier, Lea Sgier, Gallimard, texte
reunite de, Genre et politique. Débats et perspectives, Gallimard,
Paris, 2000.
VARIKAS, Eleni, Pisier Evelyne, «Femmes, République, Démocratie. L’autre dans
le paire?», Pouvoirs (Femmes en politique), no. 82/1997.
VIENNOT, Eliane (sous la dir. de), La démocratie «à la française» ou les
femmes indésirables, Publications de l’Université de Paris – Denis-Diderot,
(Cahiers du CEDREF. Colloques et travaux), Paris, 1996.
Surse folosite
Statistici realizate de Uniunea interparlementară,
http://www.ipu.org/wmn-f/world.htm
Evoluţia reprezentării femeilor în Parlamentul României, material
realizatat de Direcţia Studii, Documentare şi Monitorizarea procesului
electoral, Autoritatea Electorală permanentă, 2013,
http://www.roaep.ro/ro/section.php?id=27&l2=58
Constituţia României din 1991,
http://www.cdep.ro/pls/dic/act_show?ida=1
Constituţia României din 2003,
http://www.cdep.ro/pls/dic/site.page?id=339
Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi,
http://legislatie.resurse-pentru-democratie.org/202_2002.php.
Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi,
http://legislatie.resurse-pentru-democratie.org/202_2002.php.
Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor şi a Senatului,
http://legislatie.resurse-pentru-democratie.org/373_2004.php.
Legea nr. 35 din 13 martie 2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a
Senatului,
http://www.clr.ro/rep_htm/L35_2008.htm.
Statutul partidului Socia-Democrat 2012,
http://www.psd.ro/STATUTPSD.pdf.
Statutul PDL,
http://www.pdlcluj.ro/despre-noi/statutul-pdl/.
Statutul PNL 2011,
http://www.pnl.ro/pagina/documente-de-infiintare.
Statutul UDMR,http://www.udmrhunedoara.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=68&Itemid=70&lang=hu.
NOTE
2 A se vedea, de exemplu, capitolul „La
construction statistique”, in Rémi Lenoir, Louis Pinto, Patrick Champagne,
Dominique Merllié, Initiation à la pratique sociologique,
(Paris:Dunod, 1996).
3 Eleni Varikas, Evelyne Pisier, «Femmes,
République, Démocratie. L’autre dans le paire?», Pouvoirs (Femmes en
politique), no. 82 (1997) : 129.
4 Evoluţia reprezentării femeilor în
Parlamentul României, material realizatat de Direcţia Studii,
Documentare şi Monitorizarea procesului electoral, Autoritatea Electorală
permanentă, 2013; studiul poate fi accesat la următoarea adresă:
http://www.roaep.ro/ro/section.php?id=27&l2=58
5 Studiul prezintă de asemenea şi cifrele
exacte ale candidaţilor femei şi bărbaţi pe fiecare circumscripţie
electorală, precum şi repartizarea acestora în funcţie de formaţiunile
politice, date foarte utile pentru analizele de sociologie electorală.
6 Ionela Băluţă, « Le parlement roumain à
l’épreuve du genre. Les femmes politiques dans la législature 2004-2008 »,
Studia Politica (2010).
7 Sursa acestor date preluate în studiul
AEP o reprezintă statisticile Uniunii interparlamentare.
8 Amintesc doar două volume care reunesc
studiile unor cercetători consacraţi, bibliografia pe aceste tematici fiind
extrem de vastă: Genre et politique. Débats et perspectives, texte
reunite şi prezentate de Thanh-Huyen Ballmer-Cao, Véronique Mottier şi Lea
Sgier, Gallimard, Paris (2000); Christine Bard, Christian Baudelot, Janine
Mossuz-Lavau, Quand les femmes s’en mêlent. Genre et pouvoir,
Paris, Editions de la Martinière (2004).
9 De exemplu, Françoise Collin consideră
că «la démocratie n’exclut pas les femmes comme elle le fait – même quand
elles bénéficient du droit de vote – par accident ou aveuglement, mais en
raison de sa définition même» qui «constituera toujours une difficulté pour
les femmes, ou en fera des „citoyens“ de seconde zone» (p. 29). Françoise
Collin, „Mythe et réalité de la démocratie”, in Eliane Viennot (sous la
dir. de), La démocratie «à la française» ou les femmes indésirables,
Publications de l’Université de Paris – Denis-Diderot, (Cahiers du CEDREF.
Colloques et travaux), Paris (1996) : 29.
10 Eleni Varikas, Evelyne Pisiser,
„Femmes, République, Démocratie. L’autre dans le paire?”, art. cit.
11 Mona Lena Krook, „Quota Laws for
Women in Politics: Implication for Feminist Practice”, Social Politics:
International Studies in Gender, State & Society, Oxford University
Press, vol. 15, no 3 (2008): 345-368; Rose-Marie Lagrave, „Une étrange
défaite. La loi constitutionnelle sur la parité”, Politix 51
(2000); Éléonore Lépinard, L’égalité introuvable. La parité, les
féministes et la République, Presses de la Fondation nationale des
sciences politiques, Paris (2007).
12 O sinteză în acest sens este dată
Christine Guionnet, Erik Neveu, Féminins/Masculins. Sociologie du genre,
Paris, Armand Colin (2009), în capitolul „Hommes et femmes dans l’espace
public”:327-334.
13 Putem aminti, în acest sens: Laure
Adler, Les femmes politiques, nouvelle édition, (Paris: Seuil,
2007 ; Yannick le Quentrec, Annie Rieu, Femmes: engagements publics et
vie privée, Paris: Éd. Syllepse, 2003 ; Catherine Achin, Sandrine
Lévèques, Femmes en politique, La Découverte, Paris (2006);
Catherine Achin et alii, Sexe, genre et politique, Éd.
Economica, Paris (2007); Delphine Dulong, Sandrine Levecque, „Une ressource
contingente. Les conditions de reconversion du genre en ressource
politique”, Politix, no. 60 (2002) : 81-111; Delphine Dulong, J.
Lagroye, P. Lehingue, F. Sawicki (dir.), Mobilisations électorales,
PUF, CURAPP/CRAPS, Paris (2005); Christine Guionet, „Entrées des femmes en
politique. L’irréductibilité du genre à l’heure de la parité”, Politix,
no. 60 (2002) : 113-146; Pamela Paxton, Sheri Kunovich, „Women’s Political
Representation: The Importance of Ideology”, Social Forces, vol.
82, no. 1, September (2003) : 87-113 ; Jacques Lagroye, « On ne subit pas
son rôle », Politix, n˚ 38 (1997) : 7-17.
14 Lane Kenworthy, Melissa Malami,
„Gender Inequality in Political Representation: A World-wide Comparative
Analysis”, Social Forces, 1 (1999): 235-268.
15 Vezi de exemplu Ştefan Laurenţiu,
Patterns of Political Elite Recruitment in Post-Communist Romania, Ed.
Ziua, Bucureşti (2004) ; Ionaşcu Alexandra, „Les élites politiques en
Roumanie postcommuniste 1990-2008. Les voies d’accès au pouvoir exécutif”,
Studia Politica, vol. XI, n° 1 (2011) : 27-50.
16 Pamela Paxton, Sheri Kunovich,
«Women’s Political Representation…cit.»: 88.
17 Laure Bereni, Sébastien Chauvin,
Alexandre Jaunait, Anne Revillard, Introduction aux Gender Studies.
Manuel des études sur le genre, (Bruxelles, De Boeck, 2008), 170-171.
19 Articolul complet este: „ Articolul
- Egalitatea in drepturi: (1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii
şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege. (3)
Funcţiile şi demnităţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, în
condiţiile legii, de persoanele care au cetăţenia română şi domiciliul în
ţară. Statul român garantează egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi
pentru ocuparea acestor funcţii şi demnitîţi. (4) În
condiţiile aderării României la Uniunea Europeană, cetăţenii Uniunii care
îndeplinesc cerinţele legii organice au dreptul de a alege şi de a fi aleşi
în autorităţile administraţiei publice locale.” Constituţia României
din 2003,
http://www.cdep.ro/pls/dic/site.page?id=339.
24 Dezbaterile pe aceste teme au apărut
târziu în spaţiul public românesc, iniţiativa cea mai cunoscută fiind
proiectul de lege privind introducerea cotei obligatorii de reprezentare
politică a femeilor în Parlamentul României propus de Sulfina Barbu în
2010, reacţiile majoritare fiind mai degrabă ostile.
IONELA BĂLUȚĂ
– >este conferențiar universitar doctor
la Facultatea de Științe Politice Universității din
București, director al Departamentului de Științe
Politice, Relații Internaționale și Studii de
Securitate. Doctor în sociologie la Ecole des Hautes
Etudes en Sciences Sociales de Paris; este membru în
Comitetul director al CR04 al Association Internationale
des Sociologues de Langues Française. Director al
Centrului pentru Politicile Egalității de șanse, este de
asemenea coordonatoare, pe Universitatea din București,
a masterului european E.G.A.L.E.S. A publicat La
bourgeoise respectable. Réflexion sur la construction
d’une nouvelle identité féminine dans la seconde moitié
du XIXe siècle roumain, ed. Universităţii
Bucureşti, 2008, co-editat trei volume colective și a
publicat peste treizeci de studii și articole în volume
și reviste de specialitate naționale și internaționale.
sus
|