Alegeri parlamentare
Trei consecințe ale alegerilor parlamentare din 2012
DANIEL BUTI
[„Dimitrie Cantemir”
Christian University]
Abstract:
The article represents an analysis of the 2012
general elections and their consequences on the
Romanian political system. The variables analysed in
the study are: the effective number of parties (N),
the level of electoral disproportionality (G) and
the nature of bicameralism. Although measured
indicators appear to call for an institutional
approach and a formal analysis, the article tries to
capture and simultaneously takes into account the
functional dimension of the political system too.
Thus, the consequences of the 2012 parliamentary
elections reveal not necessarily the imbalance in
the party system or the improvisation of a
delegitimized electoral formula, but rather the
current makeshift relationships between actors.
Keywords: the effective number of parties;
level of electoral disproportionality; bipolarism;
over-representation
Aflată la a 7-a rundă de alegeri parlamentare, democraţia
românească postcomunistă a avut parte de câteva premiere ce îi vor marca
evoluţia în următorii ani. Momentul electoral, programat pe 9 decembrie, la
începutul iernii, venea după o rundă de alegeri locale dominată categoric de USL
şi după o vară fierbinte marcată de o nouă încercare eşuată de demitere a
preşedintelui Traian Băsescu. Scena politică era aşadar puternic antagonizată,
iar miza alegerilor nu s-a rezumat la simpla stabilire a câştigătorului. De
altfel, atât rezultatul alegerilor locale, cât şi sondajele de opinie din toamnă1
anulau orice surpriză cu privire la ierarhia electorală. USL era câştigătoare
certă. Întrebarea care se punea era aceea dacă va reuşi să obţină peste 50% din
mandate. Aceasta a fost de fapt cheia alegerilor parlamentare din 2012 ce viza
schimbarea logicii de funcţionare a regimului politic, prin trecerea de la o
formulă prezidenţializată în urma intervenţiei „preşedintelui-jucător”, la una
parlamentarizată, centrată pe premier şi guvernul său.
Ca şi în urmă cu patru ani, alegerile s-au desfăşurat în baza aşa-numitei legi
a „votului uninominal”. Este vorba despre Legea nr. 35/2008 care instituie un
sistem electoral proporţional complex, ce combină scrutinul de tip RP cu regula
majorităţii, aplicată în unităţi electorale uninominale2.
S-au înscris în cursă 12 formaţiuni politice şi 13 candidaţi independenţi, dar
numai USL, ARD, PP-DD şi UDMR, au depus numărul maxim admis de candidaturi,
respectiv 452, PP-DD ramânând cu 450 după definitivarea acestora.
Confruntarea a fost încă de la început una dezechilibrată. Poate doar la
începutul anilor ’90, păstrând proporţiile, a mai existat o astfel de situaţie.
În ultimele două decenii, scena politică românească a cunoscut mai multe momente
în care unul dintre actori a avut statut dominant. S-a întâmplat, spre exemplu,
în perioada 1992-1996 cu PDSR sau după 2000 cu PSD. De fiecare dată însă,
sistemul partidist a căutat o formulă de echilibru, concretizată prin închegarea
unor alianţe care, cel puţin la nivelul percepţiei publice, erau conectate
ideologic. A fost cazul CDR sau al Alianţei D.A. Începând cu anul 2004, sistemul
partidist părea să fie ieşit din această logică, iar alegerile parlamentare din
2008 aveau să confirme tendinţa de echilibru la vârf şi de bipolarizare. Cel
puţin aceasta era imaginea statică pe care o proiectau ultimele momente
electorale. În plan funcţional însă, scena politică a avut o dinamică ce a
poziţionat-o, din nou, într-o zonă de dezechilibru. Acest lucru a devenit
evident mai ales după 2008, atunci când, atât majoritatea parlamentară, cât şi
guvernul s-au aflat sub controlul „preşedintelui-jucător”. A urmat, în mod
firesc, o mişcare de ponderare, ce a luat forma Uniunii Social Liberale3.
Deşi reunea sub aceeaşi umbrelă două partide cu ideologii diferite, ce au
evoluat de-a lungul timpului şi şi-au construit profilul imagologic în opoziţie
unul faţă de celălalt, USL a reuşit, în scurt timp, să contrabalanseze dominaţia
tandemului PDL/Traian Băsescu. Formaţiunea a avut un parcurs ascendent şi, până
la alegerile din iarna anului 2012, reuşise să aibă mai multe succese politice:
a răsturnat guvernarea PDL (aprilie 2012), a format guvernul (mai 2012), a
câştigat detaşat alegerile locale (iunie 2012).
De partea cealaltă, PDL înregistra un evident recul, confirmat de alegerile
locale. În perspectiva momentului electoral din decembrie, democrat-liberalii au
încercat să-şi construiască un paravan politic şi imagologic prin intermediul
Alianţei România Dreaptă (ARD)4.
Realizată în pripă, prin asocierea cu două formaţiuni lipsite de anvergură
politică şi electorală, ARD anunţa de fapt o repetare a experienţei PDL de la
locale. Atunci, în mai multe localităţi din ţară, democrat-liberalii s-au
prezentat în faţa electoratului în diverse alianţe locale5.
Cele mai multe dintre acestea nu au reuşit să treacă peste pragul de 1% din
voturi. Era clar că obiectivul PDL pentru alegerile parlamentare nu consta decât
într-o minimizare şi o gestionare cât mai bună a înfrângerii.
Pe axa electorală centrală se aflau aşadar doi actori cu un parcurs politic şi
electoral diametral opus. În vreme ce USL avea un statut dominant şi se afla pe
un culoar favorabil, PDL înregistra un evident recul. De fapt, în aceste
alegeri, USL nu a avut un contracandidat real. Singurul său adversar a fost
propria capacitate de organizare şi de mobilizare a alegătorilor.
Dincolo de acest context cu elementele sale de inedit pentru scena politică
românească, alegerile parlamentare din 2012 au marcat şi o altă premieră cu
relevanţă pentru sistemul partidist şi pentru caracterul său concurenţial.
Pentru prima dată, un partid nou6,
cu origine extraparlamentară – PP-DD – avea şanse certe să înlăture suspiciunea
de cartelizare7 şi să intre în
Parlament. După o prestaţie încurajatoare la alegerile locale din iunie8,
o formaţiune cu un mesaj populist, cu un lider informal extravagant şi cu o
platformă media în jurul căreia au existat mai multe controverse, ameninţa în
mod serios poziţia secundă ce părea adjudecată de PDL.
Pe acest fond, cei 7.694.180 de alegători prezenţi la urne pe 9 decembrie
(41,76%)9 au generat o situaţie
excepţională pentru scena politică românească. Pentru prima dată după scrutinul
din mai 1990, o formaţiune politică obţinea majoritatea absolută a voturilor. Cu
58,63% din voturi pentru Camera Deputaţilor şi 60,10% pentru Senat, Uniunea avea
peste 2/3 din mandatele parlamentare, întărindu-şi astfel statutul
ultra-dominant confirmat de alegerile locale10.
Victoria USL a fost una categorică. Pe locul secund, la mare distanţă, se situa
ARD cu 16,50% din voturi pentru Camera Deputaţilor şi 16,70% pentru Senat,
urmată de PP-DD cu 13,99% la Camera Deputaţilor şi 14,65% la Senat. Clasamentul
electoral a fost închis de UDMR cu 5,13% la Cameră şi 5,23% la Senat.
|
Partide/
formaţiuni politice |
CAMERA DEPUTAŢILOR |
SENAT |
VOTURI |
MANDATE |
VOTURI |
MANDATE |
Nr. abs. |
% |
Nr. abs. |
% |
Nr. abs. |
% |
Nr. abs |
% |
1. |
USL |
4.344.288 |
58,63 |
273 |
66,26 |
4.457.526 |
60,10 |
122 |
69,31 |
|
PSD |
|
|
160 |
38,83 |
|
|
64 |
36,36 |
PNL |
100 |
24,27 |
50 |
28,40 |
PC |
13 |
3,15 |
8 |
4,54 |
2. |
ARD |
1.223.189 |
16,50 |
56 |
13,59 |
1.239.318 |
16,70 |
24 |
13,63 |
3. |
PP-DD |
1.036.730 |
13,99 |
47 |
11,40 |
1.086.822 |
14,65 |
21 |
11,93 |
4. |
UDMR |
380.656 |
5,13 |
18 |
4,36 |
388.528 |
5,23 |
9 |
5,11 |
5. |
Total |
7.409.626 |
100 |
412* |
100 |
7.416.628 |
100 |
176 |
100 |
*Organizaţii ale minorităţilor naţionale, altele decât cea
maghiară: 18 mandate (4,36%)
Total alegători înscrişi în listele electorale: 18.423.066
Total voturi valabil exprimate: 7.409.626
O primă consecinţă a alegerilor parlamentare se
desprinde cu uşurinţă la o parcurgere sumară a rezultatelor electorale. USL are
o poziţie mai mult decât confortabilă, la o distanţă de peste 40 de procente în
faţa ARD. Modelele tipologice frecvent invocate în astfel de situaţii, precum
cel al lui Blondel11 sau cel
al lui Sartori12 îşi dovedesc
limitele, neputând oferi explicaţii cuprinzătoare şi edificatoare. Totuşi, la o
privire mai atentă, ce încearcă să surprindă (şi) dinamica sistemului partidist,
nuanţele încep să apară. Astfel, împărţirea câştigului politic al USL la cele
trei partide componente13
conduce nu atât la o echilibrare a raporturilor de forţe, cât mai ales la
posibilitatea definirii partidismului românesc şi a operării cu clasificări ce
permit comparaţiile. În acest sens, structurarea grupurilor parlamentare pare să
indice existenţa unui sistem de tip multipartidist cu partid dominant, acesta
din urmă fiind, în mod evident, PSD.
Imaginea scenei politice româneşti după alegerile parlamentare din 2012 se
schimbă însă pe măsură ce demersul analitic devine mai riguros, trecând dincolo
de simpla observaţie. Aducerea în discuţie a unui element variabil precum
numărul efectiv de partide (N14)
oferă mai multă precizie încadrării tipologice, în pofida caracterului static al
acestui indicator cifric ce nu surprinde întodeauna raporturile funcţionale
dintre actorii politici. Pentru a reduce cât mai mult din această limită a
instrumentului folosit au fost calculaţi doi indici N, mai întâi pe baza
considerării USL ca fiind un sigur actor politic, opţiune justificată de logica
acţiunii parlamentare, iar apoi prin divizarea sa în cele trei partide
componente. În ambele cazuri, cei 18 reprezentanţi, din Camera Deputaţilor, ai
minorităţilor naţionale, altele decât cea maghiară, au fost trataţi ca un sigur
partid, de cele mai multe ori ei acţionând ca atare la votul în plen. Cele două
tipuri de calcule (N1 cu USL – un singur partid şi N2 cu USL – divizat) au fost
realizate atât pentru Camera Deputaţilor, cât şi pentru Senat, rezultatele fiind
ulterior agregate prin medie aritmetică.
Înainte de a vedea care este dimensiunea sistemului partidist, trebuie precizat
că opţiunea calculării indicelui N2 are un fundament strict ipotetic, fiind
expresia unui exerciţiu teoretico-metodologic vizând un scenariu de evoluţie a
scenei politice. Pentru scrutinul din decembrie 2012, PSD, PNL şi PC nu există
ca actori electorali. Cele trei partide au participat în alegeri în formula USL
şi, chiar dacă au format grupuri parlamentare distincte, reprezintă din punct de
vedere funcţional un singur partid. Prin urmare, imaginea post-electorală a
partidismului românesc este reflectată cel mai bine de N1.
Numărul efectiv de partide 2012 |
N1CD = 2,10 |
N1S = 1,93 |
N1 = 2,02 |
N2CD = 2,04 |
N2S = 3,99 |
N2 = 3,02 |
|
N = 2,52 |
Valoarea indicelui N justifică paralela cu anul 199015.
Astfel, N1 – ca medie între N1CD şi N1S – este 2,02. În logica lui Blondel, am
avea de-a face cu un sistem bipartidist, împărţit probabil între USL pe de o
parte şi restul actorilor parlamentari de cealaltă parte. Într-o altă
interpretare, bipartidismul ar putea lua forma relaţiei bipolare, cel puţin
ipotetice, între PSD şi PNL. Este clar că scorul electoral al USL şi greutatea
sa parlamentară generează acest „defect” al sistemului de partide, care nu este
unul de tip bipartidist, chiar dacă funcţionează într-o logică duală. Trebuie
precizat că victoria categorică a USL a fost favorizată de modul de scrutin, mai
precis de aşa-zisul „vot uninominal”. Combinaţia dintre principiul
proporţionalităţii şi regula majorităţii folosită în colegii uninominale a făcut
ca Uniunea să-şi adjudece în Camera Deputaţilor 79 de mandate, iar la Senat 35,
peste nivelul rezultat în urma repartizării proporţionale a mandatelor pe
competitori electorali.
Dacă pentru perioada de început a postcomunismului românesc, în contextul
primelor alegeri democratice, se putea vorbi despre un „sistem politic al
partidului hiperdominant”16,
acum, la al 7-lea exerciţiu în faţa urnelor de vot, o astfel de formulă,
specifică mai degrabă unui regim neconcurenţial, nu poate fi explicată decât
prin modul în care a evoluat scena politică în ultimii ani. Este vorba despre
concentrarea jocului politic nu în jurul Parlamentului şi al partidelor
politice, ci al „preşedintelui-jucător”, care a acumulat putere şi a generat
mutaţii în comportamentul formaţiunilor politice.
Creşterea numărului real de partide, prin luarea în calcul a grupurilor
parlamentare (nu există un grup al USL, deşi partidele componente îşi corelează
acţiunea în forul legislativ) conduce, în mod natural, la creşterea numărului
efectiv de partide. Raporturile de forţe se modifică, iar N2 – ca medie între
N2CD şi N2S – are valoarea 3,02. Acest lucru semnalează existenţa unui sistem
partidist cu defect, situat, conform tipologiei lui Blondel, între bipartidism
şi multipartidism cu partid dominant. Am putea vorbi mai degrabă depre un sistem
multipartidist dominat de o tendinţă spre bipolaritate. Ţinând cont de dinamica
politică, tripartidismul poate fi uşor explicat prin enumerarea principalilor
actori: PSD, PNL şi PDL. Totuşi, raporturile dintre aceştia, exprimate cifric de
scorurile electorale, sunt profund dezechilibrate.
”Defectul” sistemului de partide este anulat, cel puţin sub aspect cantitativ,
de media celor doi indicatori. Astfel, numărul efectiv de partide în urma
alegerilor parlamentare din 2012 devine 2,5. Această valoare încadrează
partidismul românesc în categoria sistemului cu două partide şi jumătate. Chiar
dacă această formulă autohtonă este inconsistentă din punct de vedere ideologic
– este vorba despre ideologiile declarate şi auto-asumate de partidele politice
– iar diferenţele dintre protagonişti nu generează echilibrul funcţional
specific modelului propus de Blondel, ea pare să exprime o realitate politică în
care PSD şi PNL sunt actorii principali, chiar dacă inegali, iar PDL este
partidul mai mic ce ar putea echilibra raportul de forţe. Specificul conflictual
al scenei politice româneşti şi concentrarea puterii în zona
„preşedintelui-jucător” au făcut însă ca social-democraţii şi liberalii să se
afle, de această dată, în aceeaşi tabără. În pofida tuturor aproximărilor, a
nuanţelor, a limitelor şi a abaterilor de la modelul bipartidismului imperfect,
există cel puţin două elemente de natură funcţională care susţin această
încadrare: bipolarismul şi faptul că orice partid are nevoie de cel puţin un
partener pentru a guverna.
O altă consecinţă a alegerilor parlamentare ce merită supusă
atenţiei vizează discrepanţa dintre votul popular şi votul politic, mai exact
gradul de disproporţionalitate electorală. Calculat după formula propusă de
Michael Gallagher17, dar ca
medie a disproporţionalităţii celor două camere parlamentare, indicele G are
valoare de 6,618. Faţă de anul
2008, se înregistrează o creştere de aproape trei ori19.
Aceasta înseamnă că numărul de voturi a căror destinaţie a fost schimbată prin
distribuirea procentelor situate sub pragul electoral a crescut foarte mult.
Distanţa semnificativă dintre formaţiunile clasate pe primele două locuri în
opţiunile electoratului susţine această evoluţie ascendentă a indicelui G. Din
acest punct de vedere, momentul electoral din decembrie 2012 marchează o
posibilă schimbare de trend în privinţa disproporţionalităţii legislative.
Astfel, dacă în prima decadă a postcomunismului, indicele disproporţionalităţii
a crescut constant, de la 4,1 în 1990, la 7,5 în 2000, ulterior, la alegerile
din 2004 şi 2008, acesta s-a plasat pe un culoar descendent, ajungând la 3,7,
respectiv 2,420. În 2012 însă,
abaterea de la proporţionalitate a crescut din nou, situându-se peste media
întregii perioade postcomuniste21,
astfel încât „scrutinul RP românesc rămâne totuşi în zona celor cu un grad
ridicat de disproporţionalitate”22.
Important de menţionat în acest context este că cele 118 mandate acordate peste
numărul de locuri parlamentare23,
stabilit conform normei de reprezentare (452), nu contribuie la creşterea
disproporţionalităţii electorale, ci dimpotrivă asigură realizarea, în limitele
pe care tocmai le-am subliniat, a principiului proporţionalităţii care stă la
baza sistemului electoral românesc. Faptul că cele mai multe mandate au fost
câştigate la nivelul colegiilor uninominale, cu majoritatea absolută a voturilor
a deschis perspectiva unui efect majoritarist accentuat. Acesta a fost însă
corectat potrivit principiului reprezentării proporţionale prin creşterea,
conform legii, a numărului de parlamentari. Astfel, deşi cuantumul normei de
reprezentare a rămas neschimbat, numărul total al deputaţilor şi senatorilor a
ajuns la 588. Cele 118 locuri ce dau de fapt concreteţe principiului
proporţionalităţii nu sunt „în plus” şi nici suplimentate artificial, iar aleşii
care le ocupă nu au intrat în forul legislativ „pe uşa din dos”. Situaţia creată
are acoperire legală, fiind rezultatul prevederilor Legii nr. 35/2008. Ea are
însă implicaţii asupra reprezentării, acestea conducând de altfel spre a
treia consecinţă a alegerilor parlamentare din 2012.
Conform teoriei democratice şi a principiului reprezentării, creşterea
numărului de parlamentari nu ar trebui să îngrijoreze. Dimpotrivă, cu cât
dimensiunea parlamentului este mai mare cu atât reprezentativitatea lui creşte.
Totuşi, având în vedere că sistemul de alegere al deputaţilor şi senatorilor
români conţine şi o procedură majoritaristă, iar în 2012 aceasta s-a activat
mult mai mult decât în urmă cu patru ani, asigurarea unei reprezentări egale a
alegătorilor, prin prisma votului acordat în colegiile uninominale, necesită
unităţi electorale cu aceeaşi magnitudine. Diviziunile uninominale ale
circumscripţiilor prezintă, cel puţin formal, această caracteristică. Cu toate
acestea, în cazul ultimului scrutin parlamentar există 33 de circumscripţii
pentru Camera Deputaţilor şi 30 pentru Senat în care numărul de aleşi este mai
mare decât cel al colegiilor uninominale. Altfel spus, în urma procesului de
alocare şi atribuire a mandatelor, unele colegii au devenit plurinominale,
anulând astfel egalitatea reprezentării alegătorilor şi generând situaţii de
supra-reprezentare.
Mai mult, existenţa unor circumscripţii electorale cu „mandate suplimentare”
este de natură să modifice încadrarea sistemului parlamentar românesc în
categoria bicameralismului simetric şi congruent24.
Puterea formală relativ egală a celor două camere, precum şi legitimitatea
directă cu care sunt învestite le asigură simetria. În acelaşi timp, alegerea
similară a deputaţilor şi senatorilor pe baza unui sistem proporţional complex
susţine congruenţa bicameralismului. Nuanţele apar în privinţa reprezentării.
Deşi criteriul lui Lijphart, ce vizează compoziţia camerelor, nu surprinde
diferenţe între Camera Deputaţilor şi Senat, faptul că ambele supra-reprezintă
anumite minorităţi25 şi o fac
în grade diferite oferă argumente pentru poziţionarea bicameralismului românesc
într-o zonă de incongruenţă.
Consecinţele alegerilor parlamentare din 2012 scot în evidenţă nu atât
dezechilibrul existent la nivel partidist sau improvizaţia unei formule
electorale delegitimate, cât mai ales provizoratul actualelor raporturi dintre
actori. Statutul ultra-dominant al USL reprezintă un test pentru scena politică
românească ce trebuie să-şi pună în evidenţă caracterul concurenţial şi
capacitatea homeostatică. Numărul efectiv de partide pune de fapt în evidenţă
logica maniheistă în care evoluează actorii politici. Valoarea gradului de
disproporţionalitate electorală arată, în pofida distanţei foarte mari dintre
formaţiunile clasate pe primele două locuri, că sistemul electoral proporţional
îşi face treaba. Nu în ultimul rând, supra-reprezentarea unor electori, ca efect
pervers al legii „votului uninominal”, exprimă nu doar o eroare existentă în
mecanismul de fundamentare a democraţiei reprezentative, ci şi maniera
superficială şi politicianistă în care a fost reglementată, în 2008, instituţia
votului.
În acelaşi timp, consecinţele acestui moment electoral pot trece dincolo de zona
sistemului de partide, a modului de scrutin sau a reprezentării. Faptul că o
formaţiune politică, legitimată prin vot, deţine o majoritate confortabilă a
mandatelor parlamentare deschide calea unor schimbări de structură în plan
politic şi instituţional. USL a demarat deja procedurile în vederea revizuirii
Constituţiei şi a modificării legislaţiei electorale. În mod evident, acest
lucru este în primul rând rezultatul manifestării unui act de voinţă politică,
dar acest act a fost facilitat de rezultatul alegerilor parlamentare din 2012.
Bibliografie
BUTI, Daniel, „Alegeri locale 2012. Dominaţie şi dezechilibru”, în Sfera
politicii, nr. 171, 2012, pp. 34-42.
BUTI, Daniel, „Alegerile parlamentare 2008. Între confuzia schimbării
electorale şi stabilitatea sistemului politic”, în Sfera politicii, nr.
131-132, 2009, pp. 36-41.
LIJPHART, Arend, Modele ale democraţiei. Forme de guvernare şi funcţionare
în treizeci şi şase de ţări, trad. de Cătălin Constantinescu, Ed. Polirom,
Iaşi, 2000
MATEESCU, Silviu Dan, „Impactul cartelizării sistemului de partide din România
asupra consolidării sistemului democratic”, în Sfera politicii, nr.
162, 2011, pp. 12-22
PREDA, Cristian, Sorina Soare, Regimul, partidele şi sistemul politic din
România, Ed. Nemira, Bucureşti, 2008.
RADU, Alexandru, Politica între proporţionalism şi majoritarism. Alegeri şi
sistem electoral în România postcomunistă, Ed. Institutul European, Iaşi,
2012.
RADU, Alexandru, „Ce fel de sistem partidist?”, în Sfera politicii,
nr. 116-117, 2005, pp. 4-7
RADU, Alexandru, Daniel Buti, Sistemul politic românesc, ed. a 3-a,
Ed. Pro Universitaria, Bucureşti, 2010.
SARTORI, Giovanni, Parties and Party Systems. A Framewark for Analysis,
Cambridge: Cambridge University Press, 1976.
VOICU, George, Pluripartidismul. O teorie a democraţiei, Ed. All,
Bucureşti, 1998.
NOTE
1 Potrivit
unui sondaj IMAS realizat telefonic, prin metoda CATI, în perioada 29
noiembrie-3 decembrie, USL era creditată cu 60,5% din voturi, ARD şi PP-DD
erau la egalitate, cu aproape 15 procente, iar UDMR era cotată cu puţin
peste 6%.
2 Legea pentru alegerea Camerei
Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.
67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a
Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004
privind Statutul aleşilor locali, publicată în M. Of. nr. 196 din 13 martie
2008
3 USL a fost constituită oficial pe 5
februarie 2011, prin semnarea unui protocol politic între Partidul Social
Democrat şi Alianţa de Centru-Dreapta (ACD), din care făceau parte PNL şi
PC.
4 ARD a luat naştere pe 16 septembrie
2012, atunci când Vasile Blaga (PDL), Mihai Răzvan Ungureanu (Forţa Civică)
şi Aurelian Pavelescu (PNŢCD) au semnat protocolul de constituire a
alianţei electorale.
5 Alianţa pentru Bacău, Alianţa pentru
Argeş şi Muscel, Alianţa pentru Constanţa, Alianţa pentru Viitorul Brăilei,
Alianţa Popular-Creştină etc.
6 După mai multe încercări şi controverse
legate de înregistrarea ca partid politic, organizaţia lui Dan Diaconescu a
primit oficial acest statut în septembrie 2011, prin decizia Curţii de Apel
Bucureşti.
7 Pentru detalii vezi Silviu Dan
Mateescu, „Impactul cartelizării sistemului de partide din România asupra
consolidării sistemului democratic”, în Sfera politicii 162
(2011): 12-22
8 În cazul votului politic, pentru
consilierii judeţeni, PP-DD a obţinut 8,95% din voturi, care i-au adus 134
de mandate (10,01%). Formaţiunea lui Dan Diaconescu s-a plasat pe locul al
treilea în ierarhia alegerilor locale.
9 Prezenţa este valabilă pentru Camera
Deputaţilor. Numărul total de voturi valabil exprimate a fost de 7.409.626
10 Vezi Daniel Buti, „Alegeri locale
2012. Dominaţie şi dezechilibru”, în Sfera politicii 171 (2012):
34-42
11 Jean Blondel, „Party Systems and
Patterns of Government in Western Democracies”, în Canadian Journal of
Political Science, 1 /2 (1968): 180-203 apud Arend Lijphart,
Modele ale democraţiei. Forme de guvernare şi funcţionare în treizeci şi
şase de ţări, trad. de Cătălin Constantinescu (Iaşi: Polirom, 2000)
12 Giovanni Sartori, Parties and
Party Systems. A Framewark for Analysis (Cambridge: Cambridge
University Press, 1976)
13 USL este o formaţiune politică ce
s-a născut din nevoia contrabalansării dominaţiei tandemului Traian
Băsescu-PDL. Ea are un caracter reactiv şi conjunctural, fiind încă de la
începutul existenţei sale un proiect cu finalitate anunţată.
14 Numărul efectiv de partide a fost
calculat după formula propusă de Markku Laasko şi Rein Taagepera: N=1/Σs²,
unde s reprezintă proporţia locurilor fiecărui partid.
15 Pentru o imagine extinsă asupra
evoluţiei numărului efectiv de partide vezi Alexandru Radu, „Ce fel de
sistem partidist?”, în Sfera politicii 116-117 (2005): 4-7.
Conform lui Alexandru Radu, N1990=1,82
16 Vezi George Voicu,
Pluripartidismul. O teorie a democraţiei (Bucureşti: All, 1998),
212-232
17 G=√1/2Σ(v-l)², unde v reprezintă
numărul de voturi exprimat în procente, iar l pe cel al mandatelor fiecărui
partid. Baza pentru calcularea indicelui G este reprezentată de ponderea
mandatelor fiecărui actor electoral. Grupul minorităţilor din Camera
Deputaţilor a fost considerat un singur partid.
18 Cifra reprezintă media aritmetică a
Gsen=7,12 şi Gdep=6,08
19 Vezi Daniel Buti, „Alegerile
parlamentare 2008. Între confuzia schimbării electorale şi stabilitatea
sistemului politic”, în Sfera politicii 131-132 (2009): 36-41
20 Vezi Alexandru Radu, Politica
între proporţionalism şi majoritarism. Alegeri şi sistem electoral în
România postcomunistă (Iaşi: Institutul European, 2012): 257-262
21 Pentru media disproporţionalităţii
legislative vezi Cristian Preda, Sorina Soare, Regimul, partidele şi
sistemul politic din România (Bucureşti: Nemira, 2008) şi Alexandru
Radu, op. cit., 2012. Cei trei autori folosesc metodologii diferite de
calcul a indicelui G.
22 Alexandru Radu, op. cit., 2012, p.
259
23 79 la Camera Deputaţilor şi 39 la
Senat
24 Arend Lijphart, op. cit., 2000, pp.
192-196
25 În cazul Camerei Deputaţilor, pe
lângă cele 79 de „mandate suplimentare” (25% din total, în baza normei de
reprezentare) se adaugă cei 18 reprezentanţi ai minorităţilor naţionale,
altele decât cea maghiară. La Senat, cele 39 de „mandate suplimentare” sunt
echivalentul a 28,4% din total.
DANIEL BUTI
– Licenţiat în Ştiinţe politice (2003).
Doctor în Ştiinţe politice (2012). Lector universitar la
Facultatea de Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii
Creştine „Dimitrie Cantemir”. Autor al mai multor
articole privind alegerile şi partidele politice din
România postcomunistă.
sus
|