Anul electoral 2016


Reflectarea principiului egalității de șanse în alegerile din anul 2016


 

CLAUDIA GILIA
[Valahia University of Targoviste]

Abstract:
In the life of a nation, elections are an important moment. Changes of the election system involve always both the engagement of human, financial, and logistical resources, etc., and the revival of the political forces and the onset of the battle for power.
In our study, we performed an analysis of the way in which local and parliamentary elections took place both in terms of the women’s presence on candidate lists, and in terms of the mandates and management positions they obtained.
The changes which had been made to electoral law - prior to the two types of elections - did not bring unfortunately an improvement in women’s representation within the elected authorities. Likewise the implementation of the principle of equal opportunities has remained a public discourse.

Keywords: Gender equality, women, representation, elections, political parties

 

I. Reprezentarea femeilor în administrația locală după alegerile locale din 2016

Anul 2016 a fost un an electoral cu două momente electorale foarte importante: alegerile locale și alegerile parlamentare.

Alegerile s-au desfășurat după reguli noi, legislația electorală suferind modificări importante, atât în ceea ce privește alegerile locale, dar mai ales cele parlamentare.

Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali a reglementat o serie de reguli pe baza cărora s-a desfășurat scrutinul electoral din 5 iunie 2016. Legea electorală a statuat că cu privire la candidaturile pentru consiliile locale și consiliile județene, precum și cele pentru primari, că se pot propune de partidele politice sau alianțele politice, constituite potrivit Legii partidelor politice nr. 14/2003, republicată, către alianțele electorale, respectiv de către organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, lăsând posibilitatea de a fi depuse și candidaturi independente. Listele de candidați pentru alegerea consiliilor locale și a consiliilor județene trebuie întocmite astfel încât să asigure reprezentarea ambelor sexe, cu excepția acelora care conțin un singur candidat[1].

Noutatea a reprezentat-o faptul că pentru fiecare candidat la funcția de primar, listă de candidați pentru consiliul local și pentru consiliul județean, partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale au trebuit să prezinte câte o listă de susținători, care trebuia să cuprindă minimum 1% din numărul total al alegătorilor înscriși în Registrul electoral și în listele electorale complementare din circumscripția pentru care candidau, dar nu mai puțin de 100 în cazul comunelor, de 500 în cazul localităților urbane de rangul II și III și de 1.000 în cazul județelor, municipiului București, sectoarelor municipiului București și localităților urbane de rangul I[2].

Titlul II din Legea nr. 115/2015 a vizat modificarea Legii nr. 215/2001 privind administrația publică locală, statuând că alegerea președintelui consiliului județean se face din rândul consilierilor județeni și nu prin scrutin majoritar uninominal, ca în vechea reglementare. Alegerea Președintelui și vicepreședinților se face cu votul secret al majorității consilierilor județeni în funcție. În dezbaterea publică, această modificare a fost contestată de unii politicieni, care au susținut că un astfel de sistem electoral avantajează partidele mari, primarii în funcție și candidații cu notorietate, dezavantajând partidele mici și candidații din afara sistemului.

La startul alegerilor locale din 2016 s-au înscris 267.242 candidați din care doar 57.149 au fost femei[3], adică un procent de 21,38%.

Tabel centralizator al candidaților în cadrul alegerilor locale din 5 iunie 2016

PG[4]

P

TOTAL

P

CL

TOTAL CL

CJ

TOTAL CJ

TOTAL

M

F

M

F

M

F

M

F

M

F

10

2

12.858

1181

14.039

186.257

52877

239.134

10.968

3089

14.057

210.093

57.149

TOTAL

267.242

% FEMEI

21,38 %

Spre deosebire de anul 2012, când în competiția electorală pentru funcția de primar s-au înscris 14.146 candidați, din care 13.162 bărbați reprezentând un procent de 93,04% și 984 femei, reprezentând un procent de 6,96%, alegerile locale din 2016, s-au înscris 14.039 candidați, din care 12.858 bărbați (91,58%) și 1181 femei (8,41%). Observăm o creștere ușoară de 1,45% a numărului mandatelor de primar deținute de femei.

Candidați ai partidelor și formațiunilor politice în alegerile locale din 2016

Partide și formațiuni politice

P

CL

CJ

TOTAL

TOTAL

din care

%

FEMEI

M

F

M

F

M

F

M

F

PSD

2740

183

39.020

8811

1267

390

52.411

43.027

9384

17.90%

PNL

2801

172

39.539

8908

1442

368

53.231

43.783

9448

17,74%

ALDE

1690

180

26.096

7739

1464

293

37.463

29.251

8212

21,92%

UDMR

279

13

5873

1968

472

144

8749

6624

2125

24,28%

PMP

1432

171

20.086

6726

1245

314

29.975

22.764

7211

24,05%

Independenți

667

99

1338

162

11

0

2278

2017

261

11,45%

Datele din tabelul prezentat mai sus nu exprimă pe deplin realitatea faptică din cadrul alegerilor locale din 5 iunie 2016, deoarece candidați ai unora din formațiunile menționate s-au prezentat în alegeri și în cadrul unor alianțe electorale, gen: ALIANȚA SOCIAL-LIBERALĂ PSD + ALDE, ALIANȚA ELECTORALĂ PSD – ALDE PENTRU BUDEȘTI, ALIANȚA PNL – PNȚCD TĂTĂRĂȘTII DE JOS, etc.

Cu toate acestea, cifrele sunt edificatoare pentru a evidenția numărul de femei care au candidat din partea formațiunilor politice la alegerile locale din 2016. Cifrele arată că doar un procent de 21,38% din candidați au fost femei.

Mandate de primar în alegerile din 5 iunie 2016

Nr. crt.

Județul

Nr. de mandate

Femei

Total

Procentaj (%)

Rural Urban

1.

BUCUREȘTI

6

0

1

1

14,29%

2.

ARAD

78

8

0

8

10,26%

3.

CONSTANȚA

70

7

0

7

10%

4.

VASLUI

86

8

0

8

9,30%

5.

CLUJ

81

7

0

7

8,64%

6.

NEAMȚ

83

7

0

7

8,43%

7.

BACĂU

93

7

0

7

7,53%

8.

BRĂILA

44

3

0

3

6,82%

9.

CARAȘ-SEVERIN

77

5

0

5

6,49%

10.

ALBA

78

4

1

5

6,41%

11.

BOTOȘANI

78

5

0

5

6,41%

12.

DOLJ

111

6

1

7

6,31%

13.

SATU MARE

65

3

1

4

6,15%

14.

IALOMIȚA

66

4

0

4

6,06%

15.

BIHOR

101

6

0

6

5,94%

16.

GORJ

70

3

1

4

5,71%

17.

DÂMBOVIȚA

89

5

0

5

5,62%

18.

GIURGIU

54

3

0

3

5,56%

19.

MARAMUREȘ

76

3

1

4

5,26%

20.

MUREȘ

102

4

1

5

4,90%

21.

SIBIU

64

2

1

3

4,69%

22.

GALAȚI

65

3

0

3

4,62%

23.

SUCEAVA

114

5

0

5

4,39%

24.

IAȘI

98

4

0

4

4,08%

25.

TULCEA

51

2

0

2

3,92%

26.

PRAHOVA

104

4

0

4

3,85%

27.

VÂLCEA

89

3

0

3

3,37%

28.

SĂLAJ

61

2

0

2

3,28%

29.

TELEORMAN

97

3

0

3

3,09%

30.

ARGEȘ

102

2

1

3

2,94%

31.

HUNEDOARA

69

2

0

2

2,90%

32.

VRANCEA

73

2

0

2

2,74%

33.

ILFOV

40

1

0

1

2,50%

34.

COVASNA

45

1

0

1

2,22%

35.

CĂLĂRAȘI

55

1

0

1

1,82%

36.

MEHEDINȚI

66

1

0

1

1,52%

37.

BUZĂU

87

1

0

1

1,15%

38.

OLT

112

1

0

1

0,89%

39.

BRAȘOV

58

0

0

0

0%

40.

BISTRIȚA-NĂSĂUD

62

0

0

0

0%

41.

HARGHITA

67

0

0

0

0%

42.

TIMIȘ

99

0

0

0

0%

TOTAL

3187

138

9

147

4,61%

Din totalul de 3178 de mandate de primar, doar 147 de mandate au fost obținute de femei, adică un procent de doar 4,61%. Cifrele ne arată că în județele Arad, Constanța, Cluj și Neamț mandatul de primar au fost obținute în proporție de peste 8% de către femei, în timp ce la polul opus, în județe precum Brașov, Bistrița-Năsăud și Harghita nu există niciun primar femeie. Procentul femeilor primar este foarte mic – 4,61% – prin comparație cu procentul bărbaților care exercită funcția de primar – 95,39%.

În Municipiul București, la nivelul primăriilor de sector au fost depuse 55 candidaturi, din care 9 femei (16,36%) și 46 bărbați (83,64%). Sectorul 1 este cel în care femeile reprezintă cel mai mare procentaj, în schimb sectoarele 4, 5 și 6 nu au nicio reprezentare feminină.

Pentru Primăria Generală a Municipiului București au fost depuse 2 candidaturi feminine de către Alianței Electorale PSD-UNPR și Partidului Național Țărănesc Creștin Democrat. În 5 iunie 2016 pentru prima dată în istoria electorală primăria Generală a Municipiului București a fost câștigată de o femeie, în persoana Gabrielei Firea de la Partidul Social Democrat.

Numărul de mandate de Consilieri locali în alegerile din 5 iunie 2016

Nr. crt.

Județul

Nr. de mandate

Femei

Total femei

Procentaj (%)

Rural Urban

1.

ALBA

924

83

23

106

11,47%

2.

ARAD

944

98

25

123

13,02%

3.

ARGEȘ

1302

128

17

145

11,13%

4.

BACĂU

1283

152

29

181

14,10%

5.

BIHOR

1259

115

34

149

11,83%

6.

BISTRIȚA-NĂSĂUD

776

39

9

48

6,18%

7.

BOTOȘANI

1006

132

16

148

14,71%

8.

BRAȘOV

768

49

32

81

10,54%

9.

BRĂILA

556

60

17

77

13,84%

10.

BUZĂU

1071

127

15

142

13,25%

11.

CARAȘ-SEVERIN

867

61

20

81

9,34%

12.

CĂLĂRAȘI

709

87

25

112

15.79%

13.

CLUJ

983

93

23

116

11.80%

14.

CONSTANȚA

942

130

46

176

18,68%

15.

COVASNA

553

45

11

56

10,12%

16.

DÂMBOVIȚA

1201

165

23

188

15,65%

17.

DOLJ

1341

131

21

152

11,33%

18.

GALAȚI

861

108

13

121

14,05%

19.

GIURGIU

688

81

4

85

12,35%

20.

GORJ

876

60

17

77

8.78%

21.

HARGHITA

837

73

31

104

12,42%

22.

HUNEDOARA

827

56

50

106

12,81%

23.

IALOMIȚA

788

112

23

132

17,13%

24.

IAȘI

1358

156

16

174

12,81%

25.

ILFOV

608

61

26

87

14,30%

26.

MARAMUREȘ

970

60

40

100

10,30%

27.

MEHEDINȚI

746

69

15

84

11,26%

28.

MUREȘ

1268

101

25

126

9,93%

29.

NEAMȚ

1115

132

15

147

13,18%

30.

OLT

1304

115

25

140

10,73%

31.

PRAHOVA

1400

155

45

200

14,28%

32.

SATU MARE

827

66

13

79

9.55%

33.

SĂLAJ

703

59

10

69

9,81%

34.

SIBIU

798

44

35

79

9,89%

35.

SUCEAVA

1536

138

35

173

11,26%

36.

TELEORMAN

1143

126

19

145

12,68%

37.

TIMIȘ

1239

154

29

183

14,76%

38.

TULCEA

607

95

16

111

18,28%

39.

VASLUI

1080

119

15

134

12,40%

40.

VÂLCEA

1065

80

21

101

9,48%

41.

VRANCEA

925

91

16

107

11,56%

42.

BUCUREȘTI

166

0

42

42

25,30%

TOTAL

40220

4008

982

4990

12,40%

În anul electoral 2016, cele mai multe candidaturi feminine, la nivel național, au fost depuse pentru consiliile locale, respectiv 52.877 femei (22,11%) și 186.257 bărbați (77,89%) din totalul de 239.134 candidați, înregistrându-se cel mai mare procentaj feminin la nivelul celor 3 poziții electorale analizate (primar, consilier județean și consilier local).

Din numărul de 40.220 de mandate de consilieri locali, un număr de 4990 de mandate au fost obținute de către femei, adică un procent de 12,40%, restul de 87,6% sunt deținute de bărbați.

Număr de mandate de Consilieri județeni în alegerile locale din 2016

Nr. crt.

Județul

Nr. de circumscripții electorale

Nr. de mandate

Nr. de femei

Procentaj

%

1

ALBA

78

33

0

0

2

ARAD

78

33

4

12,12

3

ARGEȘ

102

35

6

17,14

4

BACĂU

93

37

6

16,22

5

BIHOR

101

35

6

17,14

6

BISTRIȚA-NĂSĂUD

62

31

8

25,81

7

BOTOȘANI

78

33

5

15,15

8

BRAȘOV

58

35

8

22,86

9

BRĂILA

44

33

4

12,12

10

BUZĂU

87

33

3

9,09

11

CARAȘ-SEVERIN

77

31

3

9,68

12

CĂLĂRAȘI

55

31

2

6,42

13

CLUJ

81

37

6

16,22

14

CONSTANȚA

70

37

2

5,41

15

COVASNA

45

31

4

12,90

16

DÂMBOVIȚA

89

35

7

20,00

17

DOLJ

111

37

12

32,43

18

GALAȚI

65

35

6

17,14

19

GIURGIU

54

31

6

19,35

20

GORJ

70

33

2

6,06

21

HARGHITA

67

31

3

9,68

22

HUNEDOARA

69

33

8

24,24

23

IALOMIȚA

66

31

5

16,13

24

IAȘI

98

37

4

10,81

25

ILFOV

40

33

4

12,12

26

MARAMUREȘ

76

35

3

8,57

27

MEHEDINȚI

66

31

4

12,90

28

MUREȘ

102

35

4

11,43

29

NEAMȚ

83

35

8

22,86

30

OLT

112

33

6

18,18

31

PRAHOVA

104

37

7

18,92

32

SATU MARE

65

33

4

12,12

33

SĂLAJ

61

31

1

3,23

34

SIBIU

64

33

7

21,21

35

SUCEAVA

114

37

5

13,51

36

TELEORMAN

97

33

7

21,21

37

TIMIȘ

99

37

2

5,41

38

TULCEA

51

31

6

19,35

39

VASLUI

86

33

4

12,12

40

VÂLCEA

89

33

4

12,12

41

VRANCEA

73

33

5

15,15

42

BUCUREȘTI

6

55

13

23,64

TOTAL

1436

213

14,83

Dacă în anul 2012, din totalul de 14.635 de candidați pentru funcția de consilier județean, mai mult de 2/3 dintre aceștia au fost bărbați (77,38%), în timp ce femeile care au candidat pentru aceeași funcție au întrunit un procent de 22,62%.

În anul 2016, la nivel național s-au înregistrat, pentru consiliile județene, 14.057 candidaturi, din care 3.089 femei (21,97%) și 10.968 bărbați (78,03%). În ceea ce privește candidaturile feminine pentru această categorie, procentajul a scăzut ușor față de alegerile precedente, respectiv cu 0,65%.

Deși la nivelul consiliilor județene, prezența femeilor este mult mai mare, situându-se la 14,83%, prin raportare la procentul femeilor care dețin funcția de primar sau de consilier local, numărul femeilor care dețin o funcție de conducere în cadrul acestor consilii este foarte redus. Astfel, în cele 41 de județe, funcția de președinte al consiliului județean este deținută de o femeie în județul Sibiu, în timp ce în funcția de vicepreședinte a unui Consiliului județean regăsim 5 femei în județele Argeș, Dâmbovița, Dolj, Brașov și Timiș.

Conform unui studiu realizat de către Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, alegerile pentru autoritățile publice locale din iunie 2016 au relevat, per ansamblu, „o reprezentare destul de scăzută a femeilor atât în pozițiile de candidați, cât și în cele de aleși pentru posturile de conducere ale autorităților publice locale”[5].

Într-o societate în care mentalitatea spune încă, că politica se face de către bărbați, femeile pătrund timid și parcă fără forța și chiar dorința de a se implica. Însă, oricât de mare ar fi interesul femeilor de a ocupa o funcție aleasă, este nevoie de o legislație care să le încurajeze să o facă și, chiar să le permită acest lucru.

Din păcate, liderii politici consideră că le fac femeilor o concesie atunci când le pun pe listele electorale, și de foarte puține ori le încredințează mandate cu greutate, precum candidatura unui Municipiu sau unui oraș. Cu toate acestea, trebuie să recunoaștem că, nici femeile nu sunt dispuse total să renunțe la cariera profesională sau la familie pentru a se angrena în malaxorul care îl reprezintă politica și administrația.


II. Reprezentarea femeilor în legislatura 2016-2020

După experiențele eșuate ale alegerilor parlamentare din 2008 și 2012, desfășurate în baza Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului și pentru modificarea și completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, a Legii administrației publice locale nr.215/2001 și a Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali, care utiliza sistemul majoritar uninominal, pe baza principiului reprezentării proporționale și care, a condus la o subreprezentare a femeilor, legiuitorul român a schimbat regulile electorale și a decis să revină la scrutinul plurinominal, cu listă închisă.

Astfel, Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente a statuat că senatorii și deputații se aleg prin scrutin de listă, potrivit principiului reprezentării proporționale.

O altă modificare importantă a reprezentat-o lărgirea normei de reprezentare, în sensul că un deputat revine la 73.000 de locuitori, iar un senator la 168.000 de locuitori[6].

Legea electorală a instituit și regula conform căreia listele de candidați pentru alegerea senatorilor și deputaților trebuie întocmite astfel încât să asigure reprezentarea ambelor sexe, cu excepția listelor care conțin un singur candidat[7].

O altă condiție fundamentală pentru depunerea candidaturilor a reprezentat-o lista de susținători cuprinzând cel puțin 1% din numărul total al alegătorilor înscriși în Registrul electoral la nivel național pentru listele depuse la Biroul Electoral Central sau minimum 1% din numărul total al alegătorilor înscriși în Registrul electoral cu adresa de domiciliu sau reședință în circumscripția unde se depun listele electorale, fără ca numărul acestora să fie mai mic de 1.000 de alegători[8].

La alegerile din 11 decembrie 2016, au candidat 6476 de persoane, din care 1797 au fost candidați femei, reprezentând un procent de 27,7% din total. În topul județelor care au propus un număr mai mare de femei s-au aflat: Giurgiu (39,1%), Municipiul București (34,1%), Ilfov (33,3%), Bistrița Năsăud (31,9%), Tulcea și Galați (31,5%), în timp ce la polul opus s-au aflat: Prahova (19,1%), Hunedoara (20,3%), Cluj (21,8%), Alba (21,9%).

Pentru cercetarea noastră am ales formațiunile politice care au obținut ulterior și mandate în Parlament.

Candidaturi depuse de partidele politice la alegerile din 11 decembrie 2016

Partid politic, formațiune politică, alianță politică, candidat independent

Total candidaturi

Femei

Procent

PSD

639

182

28,5%

PNL

633

160

25,3%

UDMR

638

177

27,7%

ALDE

627

147

23,4%

PMP

628

146

23,2%

USR

482

122

25,3%

Organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale

50

17

34%

Independenți

44

8

18,2%

Raportul dintre numărul total de mandate și numărul mandatelor deținute de femei[9]

Partid politic, formațiune politică, alianță politică, candidat independent

CAMERA DEPUTAȚILOR

SENAT

% Femei / mandate

Bărbați

Femei

Total mandate

Bărbați

Femei

Total mandate

PSD

113

41

154

56

11

67

23,52%

PNL

58

11

69

25

5

30

16,16%

UDMR

17

4

21

9

0

9

13,33%

ALDE

18

2

20

9

0

9

6,89%

PMP

17

1

18

7

1

8

7,69%

USR

25

5

30

10

3

13

18,60%

Minorități

13

4

17

-

-

-

23,52%

TOTAL MANDATE

261

68

329

116

20

136

88

% femei/

TOTAL MANDATE

CAMERA DEPUTAȚILOR

20,66%

SENAT

14,70%

17,39%

Din totalul de 506 mandate de parlamentari, doar 88 sunt deținute de către femei, adică un procent de 17,39%.

Este interesant de observat că, deși partidele și formațiunile politice au propus un anumit număr de femei pe listele electorale, numărul mandatelor obținute de acestea este mult mai mic, ceea ce relevă faptul că majoritatea s-au aflat pe poziții neeligibile.

Analizând procesul electoral din 2016 cu privire la alegerile din 11 decembrie 2016 remarcăm următoarele aspecte:
– nicio formațiune politică nu a depășit pragul de 30% în materie de candidaturi ale femeilor pe listele de candidați pe care l-au tot clamat înainte de depunerea candidaturilor;
– partidele politice nu au respectat dispozițiile legale ale art. 52 alin 2 din Legea nr. 208 din 20 iulie 2015 care dispune: „Listele de candidați pentru alegerea senatorilor și deputaților trebuie întocmite astfel încât să asigure reprezentarea ambelor sexe, cu excepția listelor care conțin un singur candidat”[10]. În acest sens, au fost încălcări de către birourile electorale de circumscripții și, implicit, de către partidele politice, care au validat candidaturile, respectiv au înaintat liste, numai cu candidați de sex masculin (ex. Biroul Electoral Dâmbovița a validat lista de candidați a USR pentru Camera Deputaților alcătuită exclusiv din bărbați[11]);
– candidatele s-au aflat pe listele electorale în marea lor majoritate pe poziții neeligibile, lucru care este evidențiat și de procentul foarte mic de mandate obținut de femei în legislatura 2016-2020, respectiv de 17,39%, deși liderii formațiunilor importante de pe scena politică au evidențiat în nenumărate rânduri că vor acorda femeilor un loc important pe listele de candidați[12];
– remarcăm faptul că, Partidul Social Democrat rămâne partidul care a promovat pe listele de candidați cel mai mare număr de femei – 182 (28,5%), obținând, de altfel, și cel mai mare număr de mandate deținute de femei parlamentar – 52 (23,52%), în timp ce ALDE a inclus pe listele sale de candidați doar un procent 6,89% de candidate femei;
– alegerile din 11 decembrie 2016 derulate prin scrutinului de listă, pe baza principiului reprezentării proporționale a determinat creșterea gradului de reprezentarea femeilor în Parlamentul României față de toate alegerile derulate anterior în România;

Situație comparativă a reprezentării femeilor în Parlament în perioada 1990-2016

Legislatura

Total mandate

Numărul de mandate deținute de femei în Parlamentul României

%

1990-1992

471

30

6.36%

1992-1996

471

19

4.03%

1996-2000

471

23

4.88%

2000-2004

467

56

11.99%

2004-2008

451

53

11.75%

2008-2012

471

46

9.76%

2012-2016

588

68

11.56%

2016-2020

506

88

17.39%

Chiar dacă procentul femeilor care ocupă funcția de deputat sau de senator a crescut față de scrutinele anterioare, prin comparație cu celelalte state din Europa, România se plasează la finele clasamentului.

STAT

Parlament unicameral/Camera inferioară[13]

Camera superioară

Data alegerilor

Mandate

Femei

% F

Data alegeri

Mandate

Femei

% F

Islanda

29.10.2016

63

30

47.6%

-

-

-

-

Suedia

14.09.2014

349

152

43.6%

-

-

-

-

Finlanda

19.04.2015

200

84

42.0%

-

-

-

-

Norvegia

09.09.2013

169

67

39.6%

-

-

-

-

Spania

26.06.2016

350

137

39.1%

26.06.2016

266

101

38.0%

Belgia

25.05.2014

150

57

38.0%

03.07.2014

60

30

50.0%

Olanda

12.09.2012

150

57

38.0%

26.05.2015

75

26

34.7%

Danemarca

18.06.2015

179

67

37.4%

-

-

-

-

Germania

22.09.2013

630

233

37.0%

N.A.

69

27

39.1%

Slovenia

13.07.2014

90

33

36.7%

20.11.2012

40

3

7.5%

Portugalia

04.10.2015

230

80

34.8%

-

-

-

-

Italia

24.02.2013

630

195

31.0%

24.02.2013

320

91

28.4%

Austria

29.09.2013

183

56

30.6%

N.A.

61

19

31.1%

Regatul Unit

07.05.2015

650

195

30.0%

N.A.

809

209

25.8%

Luxembourg

20.10.2013

60

17

28.3%

-

-

-

-

Polonia

25.10.2015

460

129

28.0%

25.10.2015

100

14

14.0%

Estonia

01.03.2015

101

27

26.7%

-

-

-

-

Franța

10.06.2012

577

149

25.8%

28.09.2014

348

95

27.3%

Moldova

30.11.2014

101

23

22.8%

-

-

-

-

Irlanda

26.02.2016

158

35

22.2%

25.04.2016

60

18

30.0%

Bosnia-Herțegovina

12.10.2014

42

9

21.4%

29.01.2015

15

2

13.3%

Lituania

09.10.2016

141

30

21.3%

-

-

-

-

Monaco

10.02.2013

24

5

20.8%

-

-

-

-

România

11.12.2016

329

68

20.6%

11.12.2016

136

20

14.7%

Cehia

25.10.2013

200

40

20.0%

07.10.2016

80

15

18.8%

Slovacia

05.03.2016

150

30

20.0%

-

-

-

-

Croația

11.09.2016

151

30

19.9%

-

-

-

-

Bulgaria

05.10.2014

240

46

19.2%

-

-

-

-

Grecia

20.09.2015

300

55

18.3%

-

-

-

-

Cipru

22.05.2016

56

10

17.9%

-

-

-

-

Letonia

04.10.2014

100

16

16.0%

-

-

-

-

Ungaria

06.04.2014

199

20

10.1%

-

-

-

-

Din păcate, reprezentarea justă a femeilor în Parlament, dar și în celelalte autorități publice locale alese rămâne un deziderat[14].

Factorii care determină slaba reprezentare sunt multipli:
– o legislație care nu reglementează de o manieră categorică alternanța pe liste a candidaturilor de sex masculin, cu cele de sex feminin[15];
– selecția candidaților de către partidele politice, care nu are la bază profesionalismul, deși în cadrul discursului politic, liderii de partid situează acest criteriu în fruntea ierarhiei selecției;
– opțiunea femeilor mai degrabă pentru o carieră profesională, decât pentru una politică;
– numărul redus al femeilor în funcții de conducere în cadrul structurilor alese[16];
– misoginismul societății românești;
– lipsa unei culturi a egalității de șanse și de tratament în România;
– și nu în cele din urmă, modul de a face politică în sistemul românesc, unde decizia este luată, de regulă, în grupuri restrânse (exclusiv masculine), fără o consultare prealabilă a tuturor membrilor etc.

Pentru a putea realiza o reprezentară cât mai bună a femeilor în structurile alese, fie că vorbim de Parlament sau de autoritățile administrației publice locale este nevoie de modificarea legislației electorale, din timp, astfel încât să se dea posibilitatea electorilor și partidelor politice să se pregătească pentru viitoarele alegeri, în sensul introducerii metodei „zipper” ce presupune alternanța candidaturilor femei/bărbați pe liste.

Este, în opinia noastră, nevoie și de o educație politică și de o promovare, nu doar de o clamare, a principiului egalității de șanse și de tratament. Autoritățile care au astfel de atribuții trebuie să se implice în transpunerea în practică a acestui principiu și nu doar în realizarea de studii și de mese rotunde în care constatăm cu toții că femeile sunt subreprezentate.

Pe de altă parte, partidele politice trebuie să treacă de la stadiul de discurs politic, la studiul de implementare a măsurilor care să le ofere femeilor șansa de a intra în bătălia electorală de pe picior de egalitate cu bărbații, iar competiția internă onestă în cadrul partidelor poate fi o soluție.

 

BIBLIOGRAFIE

Monografii. Articole

GHERGHINA, Sergiu, Cine decide? Partide, reprezentanți și politici în Parlamentul României și cel European, Institutul European, Iași, 2010.

RADU, Alexandru, Politica între proporționalism și majoritarism. Alegeri și sistem electoral în România postcomunistă, Institutul European, Iași, 2002.

GILIA, Claudia, „Feminizarea politicii românești – un deziderat?”, Sfera politicii, nr. 186(2015): 3-17.

Acte normative

Legea nr. 115 din 19 mai 2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 349 din 20 mai 2015.

Legea nr. 208 din 20 iulie 2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 533 din 24 iulie 2015


Resurse online

*** http://www.roaep.ro

***http://www.cdep.ro

*** http://www.senat.ro

***http://www.becparlamentare2008

***http://www.becparlamentare2012.ro

***http://www.2016bec.ro

***http://parlamentare2016.bec.ro

***http://www.ipu.org

***http://anes.gov.ro

***http://www.femeileinpolitica.ro

*** http://ongen.ro

 

NOTE

[1] Art. 7 alin. 1 din Legea nr. 115/2015.

[2] Candidații independenți pentru funcția de consilier trebuiau să fie susținuți de minimum 1% din numărul total al alegătorilor înscriși în Registrul electoral și în listele electorale complementare din circumscripția pentru care candidează, dar nu mai puțin de 100 în cazul comunelor, de 500 în cazul localităților urbane de rangul II și III și de 1.000 în cazul județelor, municipiului București, sectoarelor municipiului București și localităților urbane de rangul I. Pentru funcția de primar, candidații independenți trebuie să prezinte o listă de susținători, care trebuie să cuprindă minimum 1% din numărul total al alegătorilor înscriși în Registrul electoral și în listele electorale complementare din circumscripția pentru care candidează.

[3] A se consulta pentru detalii studiul Reprezentarea femeilor și a bărbaților în alegerile pentru autoritățile publice locale 2016, realizat de Agenția Națională pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați (http://anes.gov.ro/cs/groups/public/documents/document/mjaw/mdex/~edisp/1010115116200011009.pdf, accesat în 3 martie 2016)

[4]PG – Primar general, P-primar, Cl-consilieri locali, CJ-consilieri județeni.

[5] A se consulta studiul: Reprezentarea femeilor și a bărbaților în alegerile pentru autoritățile publice locale 2016 http://anes.gov.ro/cs/groups/public/documents/document/mjaw/mdex/~edisp/
1010115116200011009.pdf
, accesat în 4.03.2017

[6] Art. 5 alin. 1-3 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente.

[7] Art. 52 alin. 2 din Legea nr. 208/2015.

[8] Art. 54 alin.1 și 2 din Legea nr. 208/2015.

[9] Pentru detalii: http://parlamentare2016.bec.ro/statistici/, accesat în 28.02.2017

[11] A se consulta: http://www.prefecturadambovita.ro/uploadfiles/2016/bej2016/136.pdf, accesat în data de 02.03.2017

[12] Liviu Dragnea, președintele PSD: „Așa cum ne-am asumat mai demult, vorbim de peste 67 – 68% candidați noi pentru Parlament, de asemenea de o medie mai mare de cel puțin o femeie pe liste. De asemenea, tinerii sunt reprezentanți foarte bine, mult mai bine decât au fost reprezentanți în perioada trecută. S-a avut în vedere ca listele de candidați ale PSD să fie profesionalizate, pentru ca toate comisiile de specialitate din Parlament să fie populate cu reprezentanți ai PSD-ului care sunt foarte bine pregătiți pe acea specializare”.

Alina Gorghiu, Președinte PNL, la data alegerilor parlamentare: „Minimum 30% femei pe listele de candidați pentru alegerile parlamentare și locale – este propunerea depusă de PNL în Parlament.
Nu a existat un context mai potrivit în țara noastră pentru a promova implicarea femeilor în politică, un teren mai fertil, decât cel creat de nevoia de schimbare a politicii noastre. Trebuie să deschidem politica pentru femei, o sursă valoroasă de competență și înnoire, o categorie care a avut prea puține oportunități de a se implica” (https://www.facebook.com/alinagorghiu/photos/a.821279017937355.1073741828.821269587938298/1006327006099221/?type=1&theater, accesat în 3.03.2017)

[13]A se vedea: http://www.ipu.org/wmn-f/classif.htm, accesat în 4.03.2017

[14] În articolul Feminizarea politicii românești – un deziderat? (Sfera Politicii, nr. 186/2015, pp. 3-17) am evidențiat o serie de factori care nu favorizează accesul femeilor în funcții de reprezentare, dar și o serie de soluții.

[15] Evidențiem încă o dată modele de reglementare ce pot fi adoptate și de legiuitorul român:

– În Franța, Constituția revizuită în anul 2008 a consacrat principiul egalității de șanse cu privire la mandatele elective. Astfel, în art. 1 alin. (2) din Constituție se stipulează: „Legea favorizează accesul egal al femeilor și bărbaților la mandatele electorale și la funcțiile elective, precum și la responsabilitățile profesionale și sociale”. Prima reglementare expresă cu privire la accesul egal al femeilor la mandatele electorale și funcțiile elective s-a realizat prin Legea nr. 2000-493 din 6 iunie 2000 care în Art. 2 stipulează: „Pe fiecare listă, distanța între numărul de candidați din fiecare sex nu poate fi mai mare de unu. În cadrul fiecărui grup întreg de șase candidați în ordinea prezentării pe listă trebuie să figureze un număr egal de candidați din fiecare sex”;

– în Belgia, sistemul cotelor minimale de gen este reglementat atât în Constituție, cât și prin legea electorală. Astfel este instituită obligativitatea existenței unui număr egal de bărbați și femei pe listele electorale, inclusiv cu condiția ca primele două poziții de pe listă să nu fie ocupate de candidați de același gen. Constituția Belgiei în art. 10 alin. (3) stipulează: „Egalitatea între femei și bărbați este garantată”. De asemenea, art. 11 bis dispune: „Legea, legea federală sau norma menționată la art. 134 garantează că femeile și bărbații își pot exercita în mod egal funcțiile publice și elective”. Capitolul II art. 2 din Legea din 18 iulie 2002 cu privire la asigurarea prezenței egale a bărbaților și femeilor pe listele de candidaturi pentru alegerea Camerelor legislative federale și Consiliului Comunității germanofone, publicată în Monitorul belgian din 28 august 2002 dispune: „Art. 117 bis. Pe fiecare listă, diferența între numărul de candidați de fiecare sex nu poate fi mai mare de unu. Primii doi candidați din fiecare listă trebuie să fie de sex diferit”.

[16] În legislatura 2016-2020, din structura de conducere a Camerei Deputaților, din cei 12 membri ai Biroului permanent fac parte doar 2 femei: o vicepreședintă și un secretar al Biroului, iar la Senat, Biroul permanent are în componența sa tot 2 femei: o vicepreședinte și un chestor. Din cele 21 de Comisii permanente care funcționează la Camera Deputaților, doar 3 sunt conduse de femei (Comisia pentru învățământ, Comisia pentru politică externă, Comisia pentru egalitate de șanse între femei și bărbați). La Senat, din cele 22 de comisii permanente, doar 3 sunt conduse de femei (Comisia pentru învățământ, Comisia pentru agricultură, Comisia pentru afaceri europene).

 

 

CLAUDIA GILIA este Conf. univ. dr., Universitatea Valahia din Târgoviște, Facultatea de Drept și Științe Administrative.

 

Google

 

Web

Sfera Politicii

 sus