|  
            Eseu 
 
            „Datoria de opoziție” și cultura maniheismului politic în România 
			postcomunistă
 
 
						ANA-MARIA AMBROSĂ[„Petre Andrei” University 
						of Iaşi]
 
							Abstract:Romanian post-communism began with a media show 
							and has been building up on the Manicheist sense 
							embraced by the mass-media obsessed with „opposition 
							duty”.
 
							
							Keywords: post-communism, democracy, 
							mass-media, opposition duty, Manicheism    Postcomunismul a început în România printr-un spectacol media: un anunţ  televizat, în 22 decembrie 1989, privind fuga dictatorului, apoi prima  transmisie în direct a unei revoluţii. Tot ceea ce a urmat – revoluţie  anticomunistă, reformă instituţională, schimbarea sistemului economic – a  purtat pecetea mediatizării, a implicării decisive a presei în procesele  complexe de schimbare socială. Televiziunea (autoproclamată „liberă” şi  reconfortată de rolul său de punct nodal al evenimentelor), radioul şi ziarele  s-au manifestat constant ca foruri de dezbatere publică a chestiunilor arzătoare  de pe agenda politică, uneori doar redând in extenso lucrările  CFSN/CPUN, alteori construind pur şi simplu „priorităţile”, etichetând  partidele şi notabilii, inducând comportamentele electorale şi stereotipurile  mentale ale tranziţiei. 
 În melanjul de naţional-comunism şi de valori / instituţii  democratice de import, care a caracterizat cel puţin primul deceniu de după  Revoluţie, mass-media au reprezentat de departe cel mai avansat  sector în materie de schimbare socială, dar şi cel mai contradictoriu.  Astfel, pornind de la o legitimă revendicare de libertate, presa scrisă şi  audio-vizualul au simbolizat, pe de o parte, ruptura de  totalitarism, dar pe de altă parte au perpetuat schemele pre-revoluţionare de comunicare şi de interpretare a fenomenelor de putere (suspiciunea generalizată, mitul  complotului, schizofrenia discurs-acţiune etc.). Cu alte cuvinte,  „câinele de pază al democraţiei” – agitat şi imprevizibil deopotrivă în relaţiile  cu „stăpânul” şi cu „străinul” – a muşcat fără discriminare din corpul vizibil şi  din cel simbolic al noii democraţii, uneori cu folos, iar alteori erodând  nejustificat tocmai fundamentul paradigmei pe care trebuia să o apere şi să o  promoveze: dialogul rezonabil, argumentat, în respect pentru libertatea de  expresie a fiecăruia. Dincolo de precaritatea culturii politice şi a  capitalului social din România post-comunistă (perfect explicabilă, după  aproape jumătate de secol de totalitarism), stilul şi temele privilegiate ale  mass-media au contribuit copios la cantonarea societăţii româneşti  post-decembriste într-o zonă gri de incertitudine şi debusolare, cu grave  consecinţe pentru viteza şi profunzimea tranziţiei.
 
 În ansamblul caracteristicilor esenţiale ale mass-media ca vectori ai  democratizării în postcomunism (prin diseminarea de idei şi valori sociale cu  funcţie directivă1),  cea mai vizibilă, chiar din primele ore după fuga dictatorului, a fost cultivarea  datoriei de opoziţie şi implicit a maniheismului politic. Faptul nu  trebuie să ne mire, întrucât la finele deceniului nouă se adunaseră toate  premisele necesare şi suficiente pentru o asemenea traiectorie. În primul rând,  ieşirea din epoca monologului puterii descătuşa vocile unei opoziţii extrem de  pestriţe: de la disidenţii cunoscuţi, la nemulţumiţii de tot felul ai regimului  comunist. Toţi simţeau că au ceva de spus împotriva defunctei dictaturi; toţi  se doreau simboluri ale democraţiei. În al doilea rând, profesioniştii din  mass-media care proveneau din structurile de presă comuniste se vedeau obligaţi  „să-şi spele păcatele” de comunicatori ai vechiului regim, adoptând o atitudine  exagerat critică (adesea inchizitorială) în raport cu politicul. În al treilea  rând, însăşi viaţa publică şi politică – materia primă a presei – oferea un  spectacol cotidian al „înfierărilor”, contestărilor, dezicerilor, clivajelor  etc. În fine, aderenţa presei la „stilul de opoziţie” şi la atitudinea  maniheistă a fost impulsionată de mecanismele specifice ale creării unui sector  nou de piaţă informaţională, în care succesul depindea de capacitatea de a  vinde mereu lucruri „excepţionale”, chiar şi atunci când ele erau în fond nişte  banalităţi. În comunism, mass-media lucraseră în regim de monopol şi de cenzură  a informaţiei, atât în privinţa conţinutului, cât şi a formei; după 
'89, părea  natural ca lucrurile să se întâmple exact contrariu.
 
 „Datoria de opoziţie” a fost una dintre primele lecţii de democraţie pe  care românii le-au primit prin intermediul presei. În esenţă, mesajul acestei  lecţii era acela că democraţia e cu atât mai solidă cu cât opoziţia este mai  puternică. O asemenea idee părea destul de bizară oamenilor socializaţi politic  în comunism; cum să aibă de câştigat democraţia şi calitatea guvernării din ţinerea  guvernanţilor sub tirul constant al unei opoziţii vocale, dotată cu pârghii de  control şi presiune? Aşa se explică popularitatea ideii de „democraţie originală”,  în care tradiţionala dispută putere-opoziţie trebuia substituită de o formă  sui-generis de tehnocraţie, combinată cu o pseudo-aristotelică acţiune etică a  „oamenilor de bine”. Pe de altă parte, existau şi opinii conform cărora a te  opune puterii politice reprezenta un semn de inteligenţă şi de bun-simţ  democratic. Liviu Antonesei spunea, în acest sens, că „teoretic, intelectualul  se plasează, în principiu, într-o poziţie tensionată cu puterea. Dacă este un  intelectual prob, este tot timpul de partea cealaltă”2.  Persiflând exagerările ambelor direcţii, Andrei Pleşu sintetiza sugestiv  tensiunile existente în societatea românească cu privire la relaţia  putere-opoziţie şi la rolul mass-media în această relaţie:
 
    „1. Guvernul se va  abţine să guverneze. 2. Guvernul va organiza campania electorală în aşa  fel încât alegerile să fie câştigate de Opoziţie.
 3. Guvernul îşi va cere scuze săptămânal pentru  faptul că nu e în Opoziţie, îşi va declara zilnic incompetenţa şi va cădea ori  de câte ori se va aplica o moţiune de cenzură.
 4. Nimănui nu i se va permite să exprime public  observaţii critice la adresa partidelor şi a liderilor din Opoziţie.
 5. Presa va tipări zilnic lungi poeme  antiguvernamentale, din care să reiasă că Opoziţia e şubredă, dar viguroasă, că  va câştiga, că a câştigat. Cu respectarea acestor câteva reguli elementare,  reconcilierea naţională s-ar putea transforma peste noapte din vis în  realitate. Cu alte cuvinte, nu ne trebuie decât un mic efort «constructiv»  pentru ca România să fie bine şi pentru ca tot românul să prospere”3.
   „Datoria de opoziţie” ar fi fost o trăsătură profund pozitivă a presei în  post-comunism, dacă nu ar fi antrenat de cele mai multe ori un spirit  maniheist, în siajul căruia s-a relativizat sensul acţiunii politice şi s-a  adâncit deficitul de capital social. Preluat din domeniul gnozelor orientale  ale primelor veacuri creştine, termenul de maniheism a ajuns să  desemneze, printre altele, o atitudine politică intolerantă faţă de adversari,  în virtutea operării unor judecăţi tranşante în alb-negru. Pentru un politician  de factură maniheistă, binele, dreptatea şi adevărul se află totdeauna în tabăra  sa; opusul acestor valori se află la adversar. Lumea e alcătuită pe acest  principiu dual Bine-Rău, fără posibilitatea căii de mijloc. De aceea,  atitudinea maniheistă este în fapt o negare a politicii însăşi, înţeleasă ca  negociere, ca artă a compromisului rezonabil, având drept scop o formă îndeobşte  acceptabilă a Binelui public. Nu încape îndoială că, în orice societate,  sinteza scopurilor comunitare şi ducerea lor la îndeplinire implică o luptă  politică ce îmbracă adesea forme virulente, excluderi şi duşmănii de durată, în  urma cărora colectivitatea riscă chiar instituirea de clivaje, sfâşierea,  separarea în „buni” şi „răi”, „ai noştri” şi „ai lor”. Asemenea situaţie devine  infinit mai tensionată când, printre argumentele şi metodele construirii  identităţii grupurilor de interese, apar teme ce transcend raţionalul şi  laicul, în profitul afectivului şi al religiosului, mascând în cele din urmă acţiunea  brută de îmbogăţire prin spolierea avuţiei publice. 
 Analizând viaţa politică din lumea postcomunistă, constatăm că maniheismul  este cel mai prezent la nivelul limbajului – mijlocul privilegiat prin care  actorii politici îşi legitimează opţiunile şi îşi atrag susţinătorii. Maniheist  este, astfel, discursul ideologic (indiferent de poziţionarea lui pe abscisa  politică); maniheist este limbajul utilizat în campaniile electorale; uneori,  se remarcă prin maniheism chiar analizele autoproclamate „ştiinţifice” sau  „neutre”. Toate fac trimitere, însă, nu atât la o apucătură răutăcioasă a  politicienilor de a discredita adversarul cu orice preţ, cât la un întreg  arsenal de valori morale, extrase din filosofie, teologie sau din aşa-zisa etică  „pozitivistă”. În aceasta constă „viclenia” spiritului intolerant.
 
 Și în România, spaţiul public al perioadei postcomuniste este marcat de o  sumă de mituri, de scheme explicative şi atitudinale croite în baza unei  prejudecăţi, ale cărei origini depăşesc, desigur, postcomunismul (putându-le  plasa oriunde, pe parcursul deceniilor de modernitate liberală sau al celor de  naţional-comunism): prejudecata maniheistă  potrivit căreia, în politică, se confruntă mereu Binele suprem cu Răul absolut.  Pe coordonatele acestei obişnuinţe de evaluare a realităţilor politice, se  manifestă deopotrivă oamenii politici şi simplii cetăţeni, dar şi analiştii din  mass-media, aşa-numiţii „directori de opinie”, sau chiar intelectualii de prestigiu,  care ies uneori din proclamata lor „neutralitate”, pentru a se angaja în  dispute partizane. În propagarea spiritului maniheist, mass-media reprezintă  atât un vehicul (cel mai important), cât şi un potenţator atitudinal. Spunem  acest lucru pornind de la o mulţime de situaţii discursive în care dialogul  dintre adversarii politici este condus deliberat şi insistent spre poziţionări  maniheiste, fie pentru sublinierea necesarei diferenţe de opinie, fie pur şi  simplu pentru „amorul artei jurnalismului de scandal”.
 
 Exploatarea de către presă a maniheismului ca ingredient al spectacolului  public se bazează în primul rând pe o constantă a civilizaţiilor istorice: aşezarea  ritualică şi religioasă pe coordonatele binomului Bine-Rău. Prejudecata „de  serviciu” a oricărui om politic şi chiar a multora dintre filosofii şi „savanţii”  politicului este aceea că analiza realităţilor încape în alveola binelui şi a răului  – mai mult sau mai puţin clar conturate, dar în mod necesar distincte, în ultimă  instanţă. Aşa cum aprecia Adrian-Paul Iliescu, departe de a fi un „duios  devotament faţă de Bine”, maniheismul este un cult al distrugerii, care se  maschează sub imperative morale absolute. Maniheismul urmăreşte cu înverşunată  hotărâre şi cu perseverenţă exterminarea Răului în numele Binelui, căpătând  astfel aparenţa unei profunde şi nobile angajări etice. Dar totul e numai  aparenţă!
 
 Maniheismul nu este preocupat doar de pericolul Răului şi de eliminarea sa,  ci este caracterizat prin faptul că face din aceasta o prioritate absolută.  Strategia maniheistă are la bază premisa că nimic nu mai contează în afara  sarcinii supreme de eradicare imediată a Răului. Astfel, regulile morale nu mai  au un statut constrângător, ele degradându-se până la nivelul de simple unelte.  „Când se întâmplă ca invocarea unei reguli morale să fie utilă asedierii Răului,  regula în cauză devine subit Imperativ Suprem; când însă se întâmplă ca cerinţele  unei reguli morale să stânjenească hăituirea Răului (impunând reţineri sau abţineri,  reclamând evitarea unei proceduri), nefericita normă este pusă în paranteze şi  redusă la tăcere”4.
 
 Demersul jurnalistic derulat în paradigma maniheismului pune orice acţiune  politică sub semnul complotului, al „gândului ascuns”, al manevrelor oculte şi  necesarmente imorale. Nimic din ceea ce fac sau din ce spun ceilalţi nu este  demn de încredere sau de respect; mai mult, nu e demn nici măcar de minima  tolerare. Dar o astfel de atitudine riscă să-l arunce pe practicantul ei într-o  patologie a admiraţiei de sine. Prejudecata maniheistă duce la alimentarea  exageratei stime de sine a marilor şi micilor dictatori (unii având pârghii  decizionale în spaţiul politic-administrativ, alţii „dictând idei”, de la  microfon, din spatele televizorului sau din paginile ziarelor). Ea cultivă o  neîncredere structurală până şi în aliaţii politici, ducând la comportament  duplicitar, suspiciune generalizată şi dedublare. Omul dominat de prejudecata că  binele se află invariabil la sine şi răul la ceilalţi suferă şi de o „singurătate  istorică”, din care nu poate evada decât prin acceptarea unei înfrângeri.
 
 România este marcată încă de o atitudine maniheistă, în virtutea căreia  „Celălalt” (adversarul politic) trebuie desfiinţat, azvârlit peste bord,  terminat! Aşa cum arată şi Adrian-Paul Iliescu, răul cel mai profund din  societatea noastră „este adânc întipărit în noi înşine şi constă într-o  raportare greşită la treburile publice, la instituţiile moderne – pe care le  abordăm cu ură, dispreţ şi aversiune. Ura maniheistă faţă de Celălalt  (totdeauna demonizat) transformă competiţia politică într-o hăituială larvară.  Dispreţul pentru norme şi reguli transformă jocul politic românesc în farsă. Iar  aversiunea pentru spiritul democratic modern anemiază instituţiile publice,  dând câştig de cauză spiritului discreţionar, arbitrariului şi abuzurilor  tuturor liderilor noştri, mici sau mari, politici sau culturali”5.
 
 Situaţia descrisă mai sus îşi are una din explicaţii în lunga istorie  comunistă, care a distrus fibra comportamentului democratic şi l-a transformat  pe individul masificat într-o fiinţă deopotrivă agresivă şi fricoasă. După  1989, în absenţa mecanismelor coercitive ale vechiului regim comunist,  societatea ar fi trebuit să-şi găsească drumul spre libertate şi toleranţă. Dar  calea pe care a urmat-o a fost, dimpotrivă, una a multiplicării atitudinilor  maniheiste, sub masca unei închipuite „datorii de opoziţie”. Mass-media au  stimulat această poziţionare, fie din raţiuni tehnice şi de marketing, fie din  motive care transcend aria moralităţii publice.
   Bibliografie   ANTONESEI  Liviu, 1990 – vremea în schimbare, Iaşi: Editura Moldova, 1993.PLEŞU Andrei, Chipuri şi măşti ale tranziţiei, Bucureşti: Editura Humanitas, 1996.
 ILIESCU  Paul-Adrian, Anatomia răului politic, Bucureşti: Editura Fundaţiei  Culturale Ideea Europeană, 2005.
   
  NOTE 1 Ca în toate societăţile informaţionale, presa din  România şi-a jucat rolul de diseminant principal al valorilor politice în  post-comunism, în această calitate difuzând şi o serie de idei pe care diferiţi  autori (Valdimir Tismăneanu, Sorin Antohi, Horia Patapievici, Lucian Boia,  Virgil Nemoianu, Andrei Pleşu etc.) le consideră de-a dreptul dăunătoare pentru  progresul sperat al ţării. Rezumând perspectivele analitice ale autorilor citaţi,  Silviu Mihai publica în Cotidianul  (pe la finele anului 2005) un  „Catalog al ideilor care au ţinut România pe loc”. Acesta trimite la opt direcţii  nocive pe care am fi mărşăluit ezitant, cu largul concurs al presei: obsesia  poporului de excepţie; mesianismul; degradarea patriotismului în „fudulie  provincială”; împăcarea cu eşecul, într-o stranie combinaţie de catastrofă şi  veselie; mitul autenticităţii; colectivismul şi dispreţul faţă de proprietatea  privată; cultul atotputerniciei statului în raport cu individul; iluzia  „rezistenţei prin cultură”.  
    2 Liviu Antonesei, 1990 – vremea în schimbare  (Iaşi: Editura Moldova, 1993), 50.
   
    3 Andrei Pleşu, Chipuri şi măşti ale tranziţiei  (Bucureşti: Humanitas, 1996), 188-189.
   
    4 Adrian-Paul Iliescu, Anatomia răului politic  (Bucureşti: Editura Fundaţiei Culturale Ideea Europeană, 2005), 176.
   
    5 Iliescu, Anatomia , 252.
   
    
	  
						ANA-MARIA AMBROSĂ 
						- Lect. Univ. drd în cadrul 
						Universităţii „Petre Andrei” din Iaşi, Facultatea de 
						Ştiinţe Politice şi Administrative. 
 
             sus
   
              |