Politica internationala
Transformarea NATO si evolutia Parteneriatul Euro-Atlantic
LOREDANA ENACHESCU
The ending of the Cold War was a
significant moment for the North Atlantic Alliance,
as it marked the departure point for NATO’s
transformation. The Alliance has had to evolve and
transform itself in accordance with the dynamics of
the security environment. Building partnerships was
part of its evolving process into the last decade of
the ‘90s and beginning of the new century. Moving
towards “new members, new missions, new capabilities
and new partnerships”, the Euro-Atlantic Partnership
itself had to go along with the overall
transformation process.
Stadiul actual al transformarii Aliantei
NATO a evoluat, incepand cu 1990, spre o forma din ce in
ce mai complexa, pentru a corespunde noii structuri de
securitate internationala, in care riscurile s-au
diversificat ca substanta si arie din care provin.
Mediul de securitate fluid, complex si volatil, a carui
dinamica a riscurilor se manifesta pe diferite paliere
(militar, politic, economic, social, cultural), a
influentat procesul de transformare in care Alianta a
intrat odata cu debutul anilor 1990.
Complexitatea si dinamica mediului de securitate
international au imprimat un ritm de dezvoltare rapid al
Aliantei Nord Atlantice. Astfel, NATO si-a largit sfera
de interese, imbogatindu-si agenda cu problematici din
ce in ce mai variate ca substanta si acoperire
geografica. Adaptarea Aliantei Nord Atlantice la noul
mediu s-a facut prin redefinirea misiunilor si
obiectivelor sale, modificarea ariei geografice a
teritoriului aliat, precum si prin proiectarea
stabilitatii dincolo de aria euro-atlantica
propriu-zisa.
Astfel, Alianta a trecut printr-un proces complex de
transformare, determinat de riscurile carora trebuie sa
le faca fata si care s-a reflectat in modificarea
structurii sale (numar de membri, modalitate de
organizare) si a tipului de raspuns pe care trebuie sa-l
genereze.
Acest din urma fapt s-a manifestat printr-o abordare
extensiva a securitatii, Alianta contribuind la procese
de constructie institutionala, asistenta in domeniul
apararii, pregatirea fortelor pentru a deveni
interoperabile, schimbul de experienta in domeniul
doctrinei si conceptelor militare etc.
De asemenea, procesul transformarii a determinat o
rearanjare a prioritatilor Aliantei, care au variat in
functie de gradul de risc al amenintarilor la adresa
securitatii statelor membre NATO.
Dupa terminarea Razboiului Rece principala sursa
de instabilitate a fost reprezentata de conflictele
inter-etnice, religioase, nationaliste, generate de
fragmentarile intra-statale care au avut loc imediat
dupa prabusirea comunismului in Europa Centrala si de
Est, spatiul fostei Iugoslavii reprezentand un focar de
risc deosebit de ridicat.
In perioada respectiva, prioritatile Aliantei erau
focalizate asupra stabilizarii regiunii Balcanilor
pentru evitarea propagarii sursei de risc si spre
statele invecinate, statele membre NATO alocand o mare
parte din resurse pentru zona Europei Centrale si de
Est.
Dupa atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001
si odata cu invocarea articolului V al Tratatului Nord
Atlantic, pentru prima data, de catre statele aliate,
prioritatile (geografice si functionale) ale NATO s-au
rearanjat, pe primul loc situandu-se amenintarile de
natura terorista, propagarea armelor de distrugere in
masa, amenintarile de natura asimetrica, in general.
Transformarea Aliantei a presupus identificarea acelor
prioritati si mijloace de actiune care sa o mentina
relevanta in noul context de securitate international.
Insa, vulnerabilitatea, nesiguranta, complexitatea si
ambiguitatea generata de amenintarile asimetrice fac mai
dificila identificarea mecanismelor potrivite de
reactie. Provocarile la adresa securitatii spatiului
aliat s-au intensificat pe masura ce riscurile au
inceput sa cunoasca o delocalizare accentuata. Mediul de
securitate s-a transformat, trecand de la un sistem
bipolar la unul in care polii de putere sunt mai greu de
identificat, iar amenintarile sunt mai difuze.
In prezent riscurile sunt generate de atacuri teroriste,
dezvoltarea si proliferarea armelor de distrugere in
masa, dublate de pericolul ca acestea sa ajunga in
posesia unor regimuri politice nedemocratice sau a unor
entitati ale crimei organizate sau celule teroriste,
existenta unor regimuri nedemocratice sau cu o structura
institutionala fragila, fluxuri masive de refugiati,
dezechilibre ecologice sau catastrofe naturale majore
(secete, inundatii, furtuni, incendii, cutremure,
accidente nucleare etc), insecuritate economica,
conflicte etnice regionale sau locale, perpetuarea
starilor de conflict - in anumite zone sau regiuni
neguvernabile-, care se afla in afara controlului
national, de catre grupari criminale cu interese de
natura pecuniara.
Combaterea unor astfel de riscuri, slab definite, difuze
si cu un potential de distrugere masiv, antreneaza
strategii si politici militare sau ne-militare din ce in
ce mai complexe. La aceasta contribuie divergenta de
interese, perceptia diferita asupra strategiilor si
procedurilor de urmat avand in vedere faptul ca
interesele actorilor implicati nu converg intotdeauna.
Din aceasta perspectiva, transformarea priveste
potentialul militar si tehnologic de combatere a
amenintarilor, alocarea resurselor pentru domeniul
apararii, modalitatile si mecanismele prin care se poate
recurge la mijloace militare in detrimentul celor de
natura politica sau socio-economica.
In cadrul Aliantei acest proces este dependent de
prioritatile de politica interna ale aliatilor europeni
si nord americani, la care se adauga diferentele in
perceperea riscurilor, mijloacelor si procedurilor de
contracarare a acestora, elemente care influenteaza
direct proiectarea unei abordari vizionare a misiunilor
si procesului de transformare a Aliantei.
Una din directiile de transformare urmarite a fost
largirea spatiului de actiune al Aliantei spre zone din
ce in ce mai indepartate, acolo de unde riscurile se
propaga. Alianta a inceput sa se angajeze, gradual, in
regiuni cu o structura neomogena din punct de vedere al
dezvoltarii politico-economice si sociale. Alianta a
trecut de la operatiuni cu caracter strict militar spre
operatiuni de gestionare a crizelor, prevenirea
conflictelor, operatiuni in sprijinul pacii, raspuns la
dezastre, urgente civile, sprijin umanitar, asistenta in
domeniul constructiei institutionale etc.
Diversificarea riscurilor si extinderea ariei
operatiunilor au imprimat o trecere de la solutionari
bazate exclusiv pe mijloace militare spre cele cu
componente socio-economice, actionand alaturi de
organizatii internationale cu competente specifice in
aceste domenii. Alianta si-a dezvoltat, in acest fel, un
rol in care caracteristica militara predominanta a fost
complementata de elemente ne-militare, precum protectia
unor infrastructuri civile, asistenta oferita altor
organisme internationale in vederea sprijinirii
activitatilor acestora in teatre de operatii in care
actioneaza concomitent etc.
Evolutia mediului de securitate in anii 1990 au
demonstrat ca stabilitatea si pacea in zona
euro-atlantica nu pot fi realizate doar prin actiuni ale
statelor membre, dialogul pe aceste probleme trebuind sa
fie extins si catre alte state interesate, situate in
imediata vecinatate a teritoriului Aliantei. In acest
fel, au fost dezvoltate parteneriate ale NATO cu statele
din zonele de interes pentru Alianta (fostul spatiu
sovietic sau zona mediteraneana), astfel incat prin
cooperare si dialog in domeniul apararii si securitatii
sa fie create premisele pentru un spatiu de stabilitate
si pace.
In acest format accentul s-a pus pe programe de reforme
directionate catre acele state care doresc sa faca parte
din sistemul de securitate euro-atlantica si care doresc
sa-si reformeze sistemul de aparare cu sprijinul
Aliantei in vederea dobandirii capacitatilor necesare
pentru a face fata noilor amenintari. De asemenea,
abordarea extensiva a securitatii de catre NATO explica
si importanta deosebita acordata de aceasta
democratizarii, transparentei, dezvoltarii principiilor
statului de drept.
NATO nu si-a incheiat procesul de transformare
inceput in anii 1990, ci continua se adapteze noului
mediu de securitate prin dialog politic, desfasurarea de
operatiuni, constructia de parteneriate.
Dezvoltarile din anii ’90 demonstreaza ca Alian-ta
percepe intr-un mod mult mai complex mediul de
securitate. Astfel se explica si crearea, aprofundarea
si extinderea retelei sale parteneriate, procesul
transformarii NATO manifestandu-se si pe aceasta
dimensiune. Evolutia Parteneriatului Euro-Atlantic,
asupra caruia lucrarea de fata se va apleca in mod
deosebit, dovedeste faptul ca schimbarile mediului de
securitate, ale priorita-tilor Aliantei s-au reflectat
si asupra acestuia.
Parteneriatului Euro-Atlantic –
adaptare si transformare
Evolutia relatiilor de cooperare ale Aliantei cu statele
partenere dupa 1990 a cunoscut o dinamica rapida.
Cooperarea a evoluat pe doua dimensiuni importante, una
de natura politica, intruchipata incepand cu 1997
(Sintra) in Consiliul Parteneriatului Euro-Atlantic1
(Euro-Atlantic Partnership Council EAPC), si una bazata
pe cooperari specifice intre NATO si statele
partenere interesate concretizata in Parteneriatul
pentru Pace2 (Partnership for Peace - PfP),
creat in 1994 (Bruxelles). Cele doua formate, cu functii
distincte dar complementare, au fost rationalizate prin
deciziile Summit-ului de la Praga (2002), cele doua
componente fiind reunite sub conceptul de Parteneriat
Euro-Atlantic.
Dialogul politic si consultarile cu statele
partenere au evoluat in functie de schimbarile mediului
de securitate si de componenta EAPC. In prezent, numarul
aliatilor (26) il depaseste pe cel al partenerilor (20,
cuprinzand tari din Europa, Caucaz si Asia Centrala3),
insa substanta dialogului si problemele cu care se
confrunta statele partenere ramase, dupa aderarea
recentului val de 7 parteneri la Alianta (martie 2004),
sunt in continuare relevante. Parteneriatul
Euro-Atlantic a facilitat, prin consultari si dialog
politic cu statele partenere, declansarea reformei la
nivel intern pentru construirea unor sisteme de aparare
si securitate care sa poata face fata noilor amenintari
la adresa securitatii si participarea la operatiuni de
pace comune aliati-parteneri.
Principiile de la care se porneste sunt includerea
tuturor si auto-diferentierea4, pentru ca
dialogul politic sa fie bazat pe specificitatea statelor
partenere si sa fie relevant pentru acestea.
Cooperarea practica a fost realizata prin Parteneriatul
pentru Pace, care reprezinta un cadru de cooperare
militara intre statele aliate si cele partenere ale
NATO.
Scopul Parteneriatului pentru Pace este de a sprijini
crearea de institutii de aparare moderne, democratice si
eficace, precum si de a imbunatati capacitatea tarilor
membre NATO si partenere de a actiona impreuna in
operatiuni comune pentru diminuarea riscurilor la adresa
securitatii si consolidarea pacii si stabilitatii
internationale. Avantajul principal al PfP consta in
crearea unui fundament pentru cooperare practica in
functie de necesitatile fiecarui partener.
Avand in vedere istoria Parteneriatului Euro-Atlantic,
modul in care s-a adaptat transformarilor prin care
Alianta a trecut - extindere, noi riscuri, absorbtia
unor state variate ca interese si capacitati -, acesta
si-a dovedit utilitatea prin antrenarea aliatilor si
partenerilor intr-un exercitiu comun de sporire a
increderii si abilitatilor de reactie cu semnificatii
deosebite in plan politic si de securitate.
Prin dialog politic si cooperare practica s-a reusit
cultivarea unui spirit de cooperare si deschidere
spre noi dimensiuni ale securitatii si stabilitatii,
crearea unor noi canale de comunicare si transparenta in
domeniul apararii, partenerii actionand pentru un scop
comun – combaterea amenintarilor de securitate prin
construirea capacitatilor de aparare necesare cu sprijin
si asistenta aliata –, dar si pentru a contribui activ
la securitatea ariei geografice din care fac parte.
Programele comune din cadrul Parteneriatului au
contribuit la extinderea ariei de securitate si
stabilitate prin crearea unor baze conceptuale comune,
institutii si mecanisme de lucru transparente,
stabilirea unor standarde in domeniul militar in ceea ce
priveste planificarea bugetelor apararii, precum si
incurajarea controlului democratic al fortelor,
dezvoltarea unor forte capabile sa fie interoperabile in
teatrul de operatii, prin participarea alaturi de aliati
in operatiuni comune.
Astfel, evolutia Aliantei a avut efecte directe asupra
parteneriatului, acesta reusind sa se adapteze
transformarilor functionale si geografice ale
Aliantei mentinandu-si relevanta in diferitele etape
prin care NATO a trecut. Prioritatile Aliantei si
interesele particulare ale partenerilor au fost
echilibrate de-a lungul timpului pentru a corespunde
intereselor si componentei sale, dialogul politic si
instrumentele practice de cooperare luand forma
cerintelor de securitate si stabilitate de la timpul
respectiv.
In vederea mentinerii Parteneriatului conectat la
modificarile mediului de securitate si a abilitatilor
partenerilor de a evolua in acelasi timp cu statele
membre, instrumentele de cooperare ale acestuia au fost
flexibile, astfel incat sa se potriveasca grupului
divers de state partenere.
Daca, incepand din 1994 pana in 2004, Parteneriatul a
reprezentat un mecanism care servea celor interesati in
mai buna pregatire in procesul de aderare la NATO, dupa
momentul recentei extinderi din 2004, Parteneriatul a
trecut intr-o etapa noua, in care flexibilitatea
mecanismului, puterea sa de autogenerare si conectare la
cerintele mediului de securitate au devenit primordiale
pentru viitoarea sa supravietuire. In acest sens, au
fost lansate noi instrumente practice pentru a mentine
treaz interesul partenerilor in acest mecanism de
cooperare si dialog.
Parteneriatul s-a dovedit generator de stabilitate
prin actiunile comune la care statele aliate si
partenere au participat sub egida sa. Implicarea
partenerilor in actiuni de sporire a increderii si
interdependentelor intre acestia, participarea acestora
la operatii comune in zonele de interes ale Aliantei
(Balcanii de vest, Marea Mediterana, Afganistan etc.),
promovarea mijloacelor pasnice de solutionare a
conflictelor si pastrarea deschisa a canalelor de dialog
au contribuit la stabilitatea si securitatea zonei
euro-atlantice.
Parteneriatul a avut un rol major in derularea si
oferirea de asistenta necesara statelor interesate in
procesele de reforma interna, cu accent asupra
sectorului de aparare. Crearea unor institutii moderne,
a unor forte armate care sa fie interoperabile cu cele
aliate a presupus si presupune in continuare procese de
transformare si reforma interna. Instrumentele de
interoperabilitate in domeniul apararii au reprezentat
modalitati de identificare a ariilor prioritare de
reforma, a masurilor de urmarit, constituindu-se intr-un
cadru propice pentru obtinerea asistentei necesare in
acest sens. Impartasirea experientelor in domenii de
interes comun, transparenta in planificarea apararii,
asistenta in educatie si formarea profesionala vor
reprezenta arii de actiune comuna si in viitor.
Parteneriatul a reprezentat unul dintre cele mai de
succes instrumente si cele mai longevive instrumente de
cooperare dupa terminarea Razboiului Rece,
contribuind la dezvoltarea unei logici a cooperarii in
detrimentul intereselor competitive.
Intelegerea actiunilor Aliantei, a scopurilor si
misiunilor sale de catre state, care in cea mai mare
parte facusera parte timp de decenii din blocul
sovietic, a putut fi posibila prin deschiderea NATO
catre aceste state, plecand de la identificarea
scopurilor comune si a actiunilor precise in
indeplinirea acestora. Din aceasta perspectiva,
Parteneriatul a reprezentat un mecanism de consolidare a
increderii prin constituirea unei comunitati de
valori si principii in scopul diminuarii riscurilor de
securitate.
Prin mecanismele de cooperare, schimb de experienta,
asistenta in domeniul reformelor, Parteneriatul a
reprezentat, pentru o buna perioada de timp, un pas
premergator aderarii la Alianta. Acest fapt a contribuit
la procesul de extindere a NATO cu 10 noi state
(1999, 2004). Din acest punct de vedere, Parteneriatul a
antrenat statele interesate intr-un exercitiu de
autoevaluare, stabilire de standarde precise pentru
fortele armate, intrarea intr-un proces bidirectional al
impartasirii riscurilor si oportunitatilor.
Un alt rezultat al Parteneriatului a fost mentinerea sa
in acelasi ritm de evolutie cu prioritatile NATO, cu
amenintarile carora aliati si parteneri deopotriva
trebuie sa le faca fata, chiar daca din punct de vedere
structural Parteneriatul a suferit modificari
semnificative.
Caracteristici ale
Parteneriatului si modalitati specifice de adaptare a
acestuia la transformările Aliantei
Ca orisice forma de cooperare, Parteneriatul
Euro-Atlantic dezvolta un echilibru intre interesele
nationale ale statelor participante, care in cazul
relatiei NATO-parteneri produce efecte asupra domeniului
securitatii si apararii.
In primul rand, aceasta cooperare s-a caracterizat prin
flexibilitate si diversificarea instrumentelor de
parteneriat. Acestea s-au dezvoltat astfel incat sa
raspunda nevoilor individuale ale partenerilor
interesati, lasand libertatea ca fiecare sa aleaga tipul
de instrument de cooperare in functie de gradul de
intensitate al relatiei cu Alianta si de domeniile de
care sunt interesati.
In al doilea rand, s-au intensificat legaturile
bilaterale, fie intre NATO si o anumita tara
partenera fie intre o tara aliata si una partenera,
pentru atingerea obiectivelor comune ale
parteneriatului, mai usor de gestionat avand in vedere
specificitatea fiecarui partener.
In al treilea rand, gradul de intensitate al
cooperarii variaza, depinzand de obiectivele si
interesele nationale ale fiecarui stat implicat; suntem
martorii unei cooperari intensificate cu scopuri precise
de mentinere a interoperabilitatii, pregatirii fortelor
la standarde ridicate, crearea de structuri armate
moderne, dar si ai unei cooperari minimale.
In al patrulea rand, ariile de interes s-au
multiplicat, gradul de complexitate al actiunilor
Parteneriatului crescand. Accentul este pus asupra:
controlului armamentelor, dezarmare, neproliferare,
apararea anti-aeriana, cooperarea si gestionarea
armamentelor, gestionarea spatiului aerian, controlul si
protectia frontierelor, consultare, comanda si control,
provocarile societatii moderne, planificarea urgentelor
civile, gestionarea crizelor, controlul democratic al
fortelor armate si al structurilor de aparare, economia
apararii, educatie, formare si reconversie militara,
diplomatie publica, traficul de persoane, raspunsul la
amenintarea terorismului, cooperare stiintifica.
In al cincilea rand, participarea la operatii si
reforma sectorului de aparare s-au conturat ca doua
arii majore de cooperare.
Pentru a se mentine in acelasi ritm de evolutie cu cel
al Aliantei, in cadrul Parteneriatului au fost
dezvoltate o serie de instrumente specifice de
cooperare. Dintre acestea, la Summit-ul de la Praga
(2002) a fost lansat Planul de Actiune Individual al
Parteneriatului (Individual Partnership Action Plan –
IPAP), care ofera o orientare generala a intereselor
partenerilor, precum si preferintele si prioritatile
considerate necesare pentru modernizare,
interoperabilitate, transparenta. De asemenea, un
instrument similar, insa diferit ca scop5,
care ofera un cadru general politic si de aparare
cursului transformarii interne si atingerii standardelor
de interoperabilitate il constituie Planul de Actiune
pentru Aderare (Membership Action Plan – MAP).
Apoi, un alt instrument vital pentru reforma in domeniul
apararii si al mecanismelor de dobandire a unor forte
armate care sa fie compatibile cu gestionarea
amenintarilor prezente de securitate, al atingerii unui
grad ridicat de interoperabilitate cu trupele aliate il
reprezinta Programul de Planificare si Analiza a
Apararii (Planning and Assessment Review Programme –
PARP) in care sunt implicate 16 state partenere.
Un alt domeniu specific pentru care au fost create o
serie de instrumente este cel al formarii si pregatirii
fortelor armate. Din acest punct de vedere sunt
relevante instrumentele precum Programul de Ameliorare a
Pregatirii si Educatiei (Training and Education
Enhancement Programme – TEEP), Planul de Actiune al
Parteneriatului pentru edificarea institutiilor de
aparare (Partnership Action Plan for Defence Institution
Building - PAP DIB) al caror scop principal este
interoperabilitatea actiunilor si valorilor la nivelul
capitalului uman angajat in cadrul fortelor armate.
Tuturor acestor mecanisme li se adauga proiecte
specifice in domeniile de interes pentru parti, dintre
care cel mai important este combaterea terorismului,
domeniu in care exista si un Plan de Actiune Impotriva
combaterii Terorismului (Partnership Ation Plan against
Terrorsim – PAPT).
Apoi, nu in ultimul rand, dezvoltarea proiectelor de tip
trust-fund, constituite din donatii financiare ale
natiunilor, reprezinta un mecanism prin care tarile
partenere sunt sprijinite sa distruga armamente si
munitii nefolosite, dar care se pot transforma intr-un
pericol pentru populatia civila. Aceste fonduri
reprezinta eforturi financiare, umane si de organizare
semnificative cu impact pozitiv direct asupra populatiei
civile din tarile partenere. Diversificarea domeniilor
pentru care acest tip de fonduri pot fi create a
determinat o extindere cantitativa si calitativa a
acestora in beneficiul partenerilor.
Avand in vedere doar cele cateva instrumente de
cooperare amintite sintetic, se poate observa faptul ca
Parteneriatul Euro-Atlantic s-a diversificat si adaptat
mediului de securitate prin dialog si cooperare practica
intre aliati si parteneri, pentru a raspunde cerintelor
secolului XXI.
Perspectivele
Parteneriatului Euro-Atlantic
Parteneriatul va continua sa joace un rol important in
cooperarea si abordarea comuna a securitatii si
stabilitatii regionale a statelor aliate si partenere
din spatiul euro-atlantic. Accentul va fi pus in
continuare pe reforma apararii, intensificarea
dialogului politic si interoperabilitatea fortelor, dar
si pe intarirea capacitatii partenerilor de a sprijini
misiunile NATO si eforturile Aliantei de combatere a
terorismului si a noilor amenintari la adresa
securitatii.
PfP a contribuit la progresul semnificativ al
stabilizarii zonelor de conflict din spatiul Europei
Centrale si de Sud-Est, aparute imediat dupa terminarea
Razboiului Rece, si va continua sa proiecteze in
continuare securitate, valori si principii democratice
spre zone mai indepartate ale ariei euro-atlantice prin
actiuni comune de promovare a valorilor si principiilor
incorporate in Parteneriatul Euro-Atlantic.
Continuarea cooperarii prin intermediul acestui mecanism
rezida in mentinerea relevantei sale pentru statele EAPC
prin realizarea unui echilibru intre interesele
nationale pe termen scurt si obiectivele Aliantei pe
termen lung.
Misiunile Parteneriatului Euro-Atlantic si ale Aliantei
in sine pot fi indeplinite prin continuarea
implementarii actualelor instrumente ale
Parteneriatului, care si-au dovedit capacitatea de
inovatie, transformare si adaptabilitate cerintelor
statelor participante, precum si ale mediului de
securitate. Prezervarea geometriei variabile a
tiparelor de cooperare reprezinta o modalitate de
continuare a dialogului intr-un cadru atat de eterogen
precum Parteneriatul.
Parteneriatul va continua sa reprezinte un mecanism prin
care statele partenere se pot conecta la principiile si
standardele de actiune ale NATO si care va continua sa
contribuie la promovarea principiilor si valorilor
inscrise in documentele sale fundamentale.
De asemenea, Parteneriatul isi poate spori valoarea
actiunilor proprii prin conlucrarea in proiecte de
cooperare comune si actiuni conjugate cu alte
organizatii internationale (UE, OSCE, ONU) care dezvolta
programe specifice de cooperare cu zone de interes
similare cu cele ale Aliantei, cum ar fi spre exemplu
spatiul fostei Uniuni Sovietice sau zona mediteraneana.
Astfel, o combinare adecvata a aspectelor militare ale
cooperarii cu cele ne-militare vor reprezenta un
ingredient perpetuarii relatiei NATO-parteneri, alaturi
de mentinerea deschisa a capacitatii de absorbtie a unor
noi membrii.
NOTE
1 Summit-ul NATO din 1997 (Sintra) a
consfintit crearea Consiliului Parteneriatului
Euro-Atlantic, care inlocuia forma precedenta
Consiliului de Cooperare Nord-Atlantic, creat in 1991.
Cu ocazia Summit-ului din 1197 a fost adoptat Documentul
de Baza al EAPC in care sunt stipulate principiile,
valorile, structura, substanta si eligibilitatea pentru
a deveni membru EAPC.
2 Cu ocazia Summit-ului NATO din 1994
(Bruxelles) a fost adoptat Documentul Cadru al
Parteneriatului pentru Pace, care reflecta principiile,
valorile, obiectivele PfP.
3 Statele partenere: Albania, Armenia,
Austria, Azerbaijan, Belarus, Croatia, Finlanda,
Georgia, Irlanda, Kazakhstan, Kizrghizstan, R. Moldova,
Rusia, Suedia, Elvetia, Tadjikistan, Fosta Republica
Iugoslava a Macedoniei, Turkmenistan, Ucraina,
Uzbekistan
4 Conform Documentului de Baza al EAPC,
Sintra, 1997
5 Statele care au intrat in procesul IPAP
(Armenia, Azerbaijan, Georgia, Kazakhstan) isi stabilesc
individual ariile prioritare de actiune, procesul fiind
unul selectiv, spre deosebire de statele care fac parte
din procesul MAP (Albania, Croatia, Fosta Republica
Iugoslava a Macedoniei) care este cuprinzator si este
menit pregatirii statelor aspirante la a fi membre ale
Aliantei.
LOREDANA ENACHESCU
- doctorand la specializarea Economie Mondiala,
Facultatea de Relatii Economice Internationale, Academia
de Studii Economice Bucuresti, Master in Relatii
Internationale, Facultatea de Stiinte Politice,
Universitatea Bucuresti.
sus
|