Politica internationala
Miopie strategica
JEAN DUFOURCQ
The article is a brief review of
nowadays’ international relations, regarding
terrorism on the one hand and nuclear arsenals on
the other. The main idea is that we have to confront
with a strategic myopia, responsible for the global
war on terrorism, the Iranian problem, etc. Focusing
all our strategic capabilities on the new dimensions
of international politics and on the EU enlargement
policies would be a more appropriate choice, with
much more possibilities for response to the world’s
problems and to the interests of Europe’s countries.
Cum sa ne recunoastem in reflectia strategica din
zilele noastre1? Daca vom conveni ca lumea
viitorului ne poate provoca ingrijorarea, acest fapt nu
e suficient pentru a justifica climatul strategic
european actual ce oscileaza intre doua extreme
mediocre, inertia autosatisfacuta si imitatia (suivism)
fatalista. Astfel, in ce ma priveste, nu impartasesc
maniera in care sunt abordate actualele provocari
teroriste, problema iraniana si in general problemele
nucleare; nu ma regasesc nici in modul de abordare a
problemei turce. Asadar, noi privim toate acestea prin
grile strategice diferite si incercam sa ne exprimam “cu
adevarat strategic” cu ajutorul catorva principii de bun
simt.
Terorismul de masa. Provocarile teroriste prin a
caror experinta cruda trecem in aceasta perioada nu sunt
lansate, in mod evident, de o internationala criminala
care cauta sa distruga actualul monopol de putere al
lumii occidentale. Ar fi fost prea usor si amenintarea
ar fi fost deja eradicata daca ar fi fost constituita
dintr-o structura operationala unica avand un singur
obiectiv de razboi. Desemnand islamul radical ca un nou
nazism verde anti-occidental, pe Ben Laden ca pe seful
sau iar Al Qaida ca diabolicul sau centru de operatiuni,
se comite o gafa psihologica si tactica care ne lipseste
de elemente utile de intelegere. Acum se poate spune
fara teama de reprosuri indignate ca afacerea de la 11
septembrie este una americano-saudita si ca a servit ca
model si ca declansator al altor dezordini. Prin
ocuparea spatiului psihologic lasat liber prin
disparitia amenintarii sovietice, aceasta a lovit
spiritele si a parut a declansa un al patrulea razboi
mondial. Totusi, trebuie sa luam distanta fata de
aceasta analogie facila; de altfel, dezbaterea americana
asupra pertinentei conceptului de GWOT (global war on
terrorism – razboiul global impotriva terorismului)
dovedeste dramatica confuzie care rezulta, in prezent,
din aceasta eroare initiala.
De fapt, problema pe care o pune acest terorism umil ce
a marcat multe epoci si societati anterioare noua este
problema Celuilalt si problema alteritatii ca vector de
violenta. Strainul, Celalalt, cel care nu gaseste sau
nu-si mai gaseste locul in societatile noastre sfarseste
prin a-l revendica, prin a-l cere, iar in lumea
globalizata a satului planetar sunt numerosi straini
lasati in afara progresului, prosperitatii,
solidaritatii; de asemenea, sunt din ce in ce mai
numerosi si structurati cei rezervati, cei care se opun
la carapacea unica pe care pretinde s-o impuna noul
colonialism democratic si liberal care face ravagii si
ai carui organizatori sunt unii americani la fel de
gentili ca acesta. Gilles Kepel si Olivier Roy ne
explica pe coloane lungi articulatiile care exista intre
un Islam radical in cautarea de spatii de manifestare
(chiar cu pretul revenirii la vechiul califat) si o
comunitate flotanta de dezradacinati, de neasimilati
care se constituie si se organizeaza in hatisul
Internetului care ii furnizeaza dincolo de laitmotivele
politice, de tacticile sale de gherila si de planul
pentru bombele sale artizanale, garantia unei “cauze
drepte” recompensate in lumea de apoi.
In fata autorilor anonimi de atentate oarbe, nu merg
nici razboiul conventional, nici cel special, ci cu
totul altceva; pentru a lupta contra extremismului
violent, se impune o dubla atitudine politica, pe de-o
parte, insanatosire interna, economica, sociala si
religioasa in plan national pentru a oferi mai mult
spatiu Celuilalt si, pe de alta parte, solidaritate si
cooperare judiciara externa fara cusur in plan
international pentru a-i pune la punct cu fermitate pe
cei care refuza sa se integreze in societatile
occidentale care i-au primit. Toti incep sa fie de acord
cu acestea, chiar si Londra, dupa retractarea sangeroasa
de asta vara. Si oricine ghiceste ca modul american si
israelian de lupta antiterorista nu poate sa convina
restului lumii occidentale; cu atat mai rau pentru cei
care in cadrul Aliantei atlantice ar fi vrut sa gaseasca
in acest mod o noua ratiune de a fi a NATO. In 2005,
teroristii nu mai trec granitele iar taberele de
antrenament au devenit virtuale; asadar trebuie pazite
societatile noastre si nu frontierele, si cu atat mai
rau pentru sistemele noastre de aparare nationale
articulate pe mijloace de destinate razboaielor care nu
mai au loc, in timp ce securitatea cetatenilor
occidentali cere astazi sa se depaseasca cadrul
obisnuit, sa se iasa “in afara pistei” (“hors
piste”2). E vorba de a articula lupta
fortelor speciale, politistilor si judecatorilor,
actiunea hotarata a asistentilor sociali si de a
destepta sentimentele de solidaritate si de coeziune
nationala; si cu atat mai rau pentru visatorii de
societati post-nationale si utopistii lui “toti sunt de
treaba”. In ultima instanta, trebuie sa redevenim
combativi, rezistenti si stoici pentru a reduce efectele
agresiunilor pe care sufera societatile noastre ludice
si satule din cauza acestei pandemii teribile, dar pe
deplin suportabile, pe care o reprezinta terorismul
“inspirat”. Tsunami, uraganele si cutremurele sunt la
fel de ucigase. Si cu atat mai rau pentru Casandrele
care trag profit din hiperterorism si din ramificatiile
sale tentaculare, contribuind in acest fel, din
nenorocire, la deruta societatilor noastre.
Problema iraniana a oferit foiletonul verii
careia nu i se pricepe rostul. Timpul imprecatiilor a
revenit si, odata cu el, suspiciunile si amenintarile.
Totusi fiecare poate observa ca anticul Perseu, noul
Iran fundamentalist, se confrunta cu o incercuire
strategica pe care n-o poate nici ignora, nici lasa sa
se inchida fara sa reactioneze. Forte ostile peste tot,
coalitie occidentala in sud, in Agfanistan, la vest in
Irak si baza americana in Kuweit; forte amenintatoare in
Israel; slabiciuni pakistaneze si saudite; impas politic
irakian. In plus, cursul barilului care salta pe un varf
istoric din care al doilea producator mondial de petrol
doreste sa-si securizeze beneficiile. In acest context,
cine nu-ar dori garantii de securitate pentru a-si
asigura destinul imediat? Nu cumva e datoria unui regim
legitim stabilit la urne de a le furniza? In plus,
maniera in care au fost incurajate “fortele schimbarii”
in Georgia, Ucraina, Moldova n-au scapat Teheranului
care poate vrea sa se protejeze de o liberalizare
intempestiva. Asadar sanctuarizarea Iranului este de
actualitate si este legitima. Ramane problema dificila a
armamentului nuclear.
Problema nucleara militara continua sa invenineze
dezbaterea strategica mondiala. TNP si diferitele sale
avataruri, problema proliferarii nucleare, “atingerea
adusa pacii si securitatii internationale” au fost, dupa
mai bine de 30 de ani, (prost) tratate printr-o optica
wilsoniana, impregnata de prejudecati imperialiste.
Faptul ca ieri trebuia sa se reduca efectele potential
dramatice ale cursei inarmarilor intre cele doua mari
puteri ale razboiului rece tinea de aplicarea
inteleptului principiu al economiei de mijloace si a
permis stoparea proliferarii nucleare galopante pe
verticala. Faptul ca era judicios de a pune in practica
un cadru constrangator de control pentru a evita
dezvoltarea de tehnici electronucleare care sa mascheze
programe militare clandestine se impunea cu evidenta,
dar rezerva dreptul detinerii armei terorii de catre
cativa privilegiati legati prin pactul responsabilitatii
ONU. Faptul ca trebuia sa fie supravegheati indeaproape
mostenitorii nucleari ai imperiului sovietic era cea mai
potrivita cale pentru a evita dispersarea fara limite a
cunostintelor si materialelor sensibile. Toate acestea
s-au facut si s-au facut suficient de bine. Blamabila
proliferare nucleara a fost aproape descurajata3
si doar trei tari, din motive strategice explicite si
implicit recunoscute ca atare, au realizat sisteme
nucleare centrale pe care le-au sanctuarizat. Asadar,
contrar vulgatei in vigoare, proliferarea nucleara nu
mocneste; dimpotriva, a regresat. Totusi, au mai ramas
cativa maestri cantareti incontestabili care cauta sa-si
valorifice mai bine presupusele lor active nucleare
clandestine pentru a trage din ele cel mai bun profit;
iar pana in prezent, in acest domeniu, Libia s-a aratat
mai avizata decat Coreea de Nord. Pe langa arsenalele
occidentale, cateva state au optat pentru posturi mai
inteligente: China, al carui arsenal este minimal, si
Japonia, a carei postura prenucleara este inovatoare;
doua excelente raporturi pret/calitate la care se poate
medita si pe care conducatorii iranieni si multi altii
le pot analiza in detaliu.
Insa in spatele dezbaterii asupra chestiunii nucleare
iraniene se profileaza probleme mult mai spinoase, aceea
a multipolaritatii, aceea a reformei Consiliului de
Securitate al ONU, acea a guvernarii mondiale. Fara
pretentia de a le rezolva si fara a urla ca lupii si a
denunta apocalipsa ce va sa vina, sa remarcam, cu
intelegere, ca precum Rusia si Turcia, Persia este una
din puterile tutelare ale unui Caucaz si ale unei Asii
Centrale in cautare unui nou echilibru strategic, ca
urmare a cutremurelor caderii lumii sovietice si
crizelor petrolului. Spre deosebire de inconsistentul
Irak de astazi, Iranul dispune de o inertie si de o
pondere strategica care nu datoreaza nimic petrolului si
care se bazeaza pe o existenta si o cultura milenare. Sa
reflectam la securitatea Iranului inainte de a vrea s-o
schimbam si sa nu cream cu orice pret un impas inutil
care ar intarzia intelegerea lumii secolului 21, ai
carui poli sunt in plina reconfigurare.
Frontierele Europei. Aventura nefericita a
tratatului constitutional european, semnat in toamna
anului 2004 la Roma de cei 25 de sefi de stat si de
guvern ai Uniunii Europene si respins in mai 2005 de
cateva milioane de francezi si olandezi, a relevat
ingrijorarea popoarelor din Europa. Dincolo de
problemele interne, problematica frontierelor Europei a
atarnat greu si, in spatele ei, chestiunea turca a
cristalizat nelinistile. In realitate, dezbaterea
tehnocratica asupra ecuatiei aprofundarea/extinderea
Uniunii a mascat, cu grija, chestiunea frontierelor. Cu
toate acestea, o intrebare obsedeaza popoarele si iarasi
este vorba de problema alteritatii. Celalalt nu este
dusmanul meu? In Europa, vecinul a fost de-a lungul
secolelor amenintarea imediata. Or, impingand
frontierele spre Est, Uniunea Europeana integreaza in
cadrul ei pe acei altii care ii seamana, pe acei altii
pe care ii cunoaste, si prin urmare totul are loc in mod
firesc si in conditii bune. Cu Turcia problema se pune
altfel; Ankara nu este Bizantul, nici chiar
Constantinopolul, iar radacinile comune nu mai sunt
perceptibile; fara indoiala, aici se opreste
permeabilitatea societatilor europene. Ignorarea acestui
fapt va avea un pret greu de platit. Adevarata problema
este de fapt cea a Estului Europei. Nici o tara nu vrea
sa fie “Estul Vestului”, nu numai Romania, dar nici
Turcia sau Georgia si nici chiar Azerbaidjanul. Iar daca
lumea slava (Ucraina si Rusia) si-ar gasi locul aici,
aceasta s-ar putea face excluzand lumea turcofona. Ce-i
de facut? In fapt, in punctul in care am ajuns, sunt
posibile mai multe tipuri de Uniune si fiecare are
propriile merite.
Orice s-ar spune, integrarea Turciei nu aduce Uniunii
nici un avantaj strategic identificat; dimpotriva, aduce
probleme dificile, precum problema kurda in Mesopotamia
si armeana in Caucazul de Sud. Iar daca acestea nu sunt
suficiente pentru a respinge Turcia la marginea Uniunii,
atunci e logic ca Uniunea sa fie deschisa Ucrainei si
Moldovei si sa le integreze. Procedand astfel, cum sa
fie refuzata Georgia si vecinii sai caucazieni ? Apoi,
cum se vor aranja relatiile cu Rusia, incercuita de
Uniune, daca nu incercand o forma de integrare
diferentiata a lumii ruse? Cum sa tratezi, in aceste
circumstante, revendicarile inevitabile si legitime ale
vecinilor apropiati magrebieni? Se vede bine ca Uniunea
care va integra Turcia are un drum lung de parcurs, care
nu este in mod necesar impracticabil, dar este un drum
semanat cu obstacole de depasit. Pariem ca aceste nuclee
dure subregionale vor fi atunci utile pentru a consolida
o structura atat de slabita; astfel functioneaza
biologia strategica conform careia atunci cand o celula
se dezvolta exagerat aceasta tinde sa se reconfigureze
in jurul celulelor mai mici si mai bine corelate. O
super-Uniune in 6 pentru un nou inceput?
A ramane la cele 25 state actuale si la statele
Balcanilor de Vest, cand cele din urma vor putea sa se
alature primelor, este un alt tip de Uniune, mai
apropiata de ideea parintilor fondatori, mai inclinati
spre spiritul de familie decat spre spiritul de club
care caracterizeaza Uniunea extinsa descrisa mai sus.
Aceasta formula poate sa se cristalizeze destul de
repede si permite, intr-un deceniu, stabilirea unui
punct de echilibru si de referinta in Europa
continentala. Un astfel de ansamblu ar fi capabil sa
patroneze alte ansambluri subregionale in marcile
continentului european, in jurul Magrebului, in jurul
Turciei si Caucazului de Sud, in directia Asiei
Centrale… In realitate, problema frontierelor Europei nu
este o problema tehnica si functionala, legata de
economia de piata, de globalizare, ci este o problema
geopolitica, iar pe continentul european nu se poate
evada nepedepsit din istorie si din geografie. Sa vorbim
de frontierele Europei si sa alegem cu seninatate
formula care convine popoarelor Europei si, in primul
rand, Europei continentale.
Sa reluam firul unei viziuni intelepte, sa incercam sa
fim clarvazatori si sa ne pastram sangele rece, chiar in
vremuri vitrege, pentru a raspunde problemelor lumii si
intereselor tarilor Europei.
10 decembrie 2005
(Traducere de G. Ciascai)
NOTE
1 Aceasta reflectie o dezvolta pe cea aparuta
la Paris, in ultimul numar din decembrie 2005 al
revistei Défense nationale sub titlul “Alteritatea ca
factor strategic”.
2 “La guerre hors piste”, Jean Dufourcq, in
revista “AGIR” no. 18, iunie 2004
3 “La prolifération en questions “ de Jean
Dufourcq, in “NDC/RP” no. 10 iunie 2004
JEAN DUFOURCQ
- ofiter de marina (Amiral) francez, este cercetator si
sef al departamentului cercetare la Colegiul de Aparare
al NATO de la Roma.
sus
|