Uniunea Europeana
Insemnari marginale la dosarul mediu
din acquis-ul comunitar
CONSTANTIN STOENESCU
The article analyzes the
environment legislation enforcement in Romania,
along with a brief review of the history of
environment policies in Europe. There is now a
common place that the effects of neglecting the
environment in favor of an irrational economic
development put serious problems. If the European
states have start different programs to address this
issue, in Romania there is a wide inertial force
regarding the environmental matters.
1. Un dosar verde pentru o economie gri
Pe parcursul negocierilor de aderare a Romaniei la
Uniunea Europeana s-a spus in diverse imprejurari ca
dosarul de mediu a fost unul dintre cele mai dificile.
Principala scuza a negociatorilor romani a
reprezentat-o, dupa cate se pare, neputinta economiei
noastre de a se restructura relativ repede conform
criteriilor extrem de dure ce sunt fixate prin diverse
reglementari, directive si decizii obligatorii pentru
statele membre. Impresia generala a fost aceea ca
Romania adera cu entuziasm la obiectivele Uniunii, dar
nu isi poate asuma responsabilitatea suportarii
costurilor atingerii acestor obiective. De aici au
rezultat numeroase amanari si decalari dupa principiul
“aderam astazi, dar intram in joc abia poimaine”. Asa se
face ca in timp ce la scara europeana dosarul protectiei
mediului este in plina expansiune in raport cu
dimensiunea aplicarii prevederilor pe care le contine,
noi continuam sa gospodarim o economie care produce un
Produs Intern Brut negru, cum zic ecologistii, spre
deosebire de PIB-ul nu doar mult mai mare, ci si din ce
in ce mai verde al statelor occidentale. Simplificand,
vom spune ca un PIB verde este acela care internalizeaza
si efortul economic al protectiei mediului. Mai mult,
chiar si dupa ce dosarul aderarii a fost inchis si ne
aflam in asteptarea clauzei de salvgardare, Guvernul de
la Bucuresti a produs emotii Delegatiei Comisiei
Europene, emitand in plina vara un act normativ prin
care lasa deschisa posibilitatea firmelor care au
cumparat fabrici de la stat sa nu mai faca investitii de
mediu. Pe langa caracterul vicios pentru mediu al
acestui act normativ, continutul sau este in
contradictie si cu cerinta de a dezvolta un mediu de
afaceri concurential. Indiferent de soarta acestei
“ordonante toxice”, asa cum a numit-o presa, aceasta
intamplare tradeaza in primul rand o mentalitate deloc
europeana si comunitara. Preocuparea pentru mediu
continua sa nu aiba o buna vizibilitate pentru clasa
noastra politica. Drept urmare, desi dosarul pentru
mediu a fost negociat pana la capat, exista riscul ca
reflexele sa ne tradeze cel putin pe termen scurt, pana
la o presupusa si mult dorita europenizare a
politicienilor nostri, si sa ne puna deseori in situatia
specific provinciala de a da explicatii pentru faptul ca
una semnam si alta facem.
2. De la ideea
dezvoltarii durabile la acquis-ul comunitar
Spre sfarsitul deceniului al saselea al secolului trecut
au aparut cateva lucrari cu titluri alarmiste precum
Limitele cresterii sau Omenirea la raspantie,
unele dintre ele ca rapoarte ale Clubului de la Roma,
care denuntau modelul occidental de crestere economica
si atrageau atentia asupra problemelor grave de mediu
care se manifestau deja si afectau calitatea vietii
locuitorilor. Guvernele occidentale au reactionat rapid,
in conditiile in care presiunea societatii civile a fost
foarte puternica, astfel incat la inceputul deceniului
al saptelea au inceput sa fie adoptate politici
sectoriale de protectie a mediului integrate unei noi
viziuni asupra dezvoltarii economice. Din punct de
vedere institutional si legislativ a fost parcurs drumul
de la un climat legislativ permisiv si
ultraconsumatorist, favorabil pentru “cresterea
economica”, la o legiferare precauta, integratoare si
punitiva, specifica “dezvoltarii durabile”. La numai un
an dupa Reuniunea de la Rio din 1992 a sefilor de state
si de guverne ai statelor membre ale Organizatiei
Natiunilor Unite, cand dezvoltarea durabila a fost
definita drept satisfacere a nevoilor prezentului fara a
prejudicia capacitatea generatiilor viitoare de a-si
satisface propriile nevoi, in Tratatul asupra Uniunii
Europene se vorbeste deja despre relatia dintre economie
si mediu si despre o politica de mediu unitara,
integrata in armonios ansamblul celorlalte politici
comunitare. In scopul punerii in practica a
dispozitiilor derivate din Tratatul de la Amsterdam
a fost elaborat “Al cincilea Program de Actiune al
Comunitatii privind mediul”, subintitulat “Catre o
dezvoltare durabila”, pentru perioada 1992-2000.
Noutatea pe care a adus-o acest program, comparativ cu
alte programe adoptate incepand din 1972, a
reprezentat-o o noua abordare a problemelor mediului
prin intampinarea pe orizontala a tuturor cauzelor de
poluare, de la industrie si pana la turism, precum si
prin armonizarea politicilor sectoriale ale Uniunii in
raport cu cerintele protectiei mediului. In anul 2001,
la Consiliul European de la Göteborg a fost adoptata
strategia de dezvoltare durabila prin care s-a inchis
cercul economie-societate-mediu. Dupa un an, la Laeken
au fost adoptati principalii indicatori de mediu, iar la
Barcelona a fost adoptat planul de actiune de promovare
a tehnologiilor de mediu. Sa nu uitam ca principalul
obiectiv al strategiei de la Lisabona este transformarea
Uniunii Europene, pana in anul 2010, in cea mai
competitiva economie din lume bazata pe cunoastere.
Cum se realizeaza in prezent politica de protectie a
mediului la nivelul Uniunii Europene?
La nivel european functioneaza Agentia Europeana de
Mediu, care are drept scop monitorizarea starii mediului
si identificarea tendintelor de evolutie la nivel
global. Pe de alta parte, fiecare stat european este
obligat sa efectueze inspectii de mediu pe baza unor
criterii minime obligatorii si sa faca publice
rezultatele acestora.
Principalul instrument financiar de implementare a
politicilor de mediu il reprezinta programul LIFE, cu
componentele Life-Natura, care are ca obiective majore
conservarea habitatelor si a speciilor pe cale de
disparitie, Life-Mediu, care vizeaza promovarea unor noi
metode si tehnici precum reducerea impactului
activitatilor economice asupra mediului si Life-Terte
state, care sustine dezvoltarea capacitatilor
institutionale pentru aplicarea unor politici de
protectie a mediului in tari de la Marea Mediterana si
Marea Baltica, altele decat tarile Europei de est aflate
in proces de aderare la UE. Dintre instrumentele tehnice
de aplicare a politicilor de mediu mentionam: sistemul
de management si audit al mediului (EMAS), ecoprofitul,
ecoeficienta, ecoetichetarea, precum si standardele ISO
14000.
Politicile de mediu tin seama la nivel european de doua
principii de baza:
– principiul raspunderii pentru poluarea mediului
(“poluatorul plateste”), prin care se are in vedere
penalizarea financiara a persoanelor fizice si juridice
care aduc prejudicii mediului. Acest principiu, bine
insusit de Garda de mediu, ar trebui sa duca la
cresterea preocuparii agentilor economici pentru
investitii in protectia mediului. Din pacate, in Romania
amenzile sunt uneori folosite ca instrument politic in
lupta cu adversarul politic, fie el un patron sau un
primar. Garda de mediu dispune de o vedere selectiva.
– principiul precautiei presupune luarea unor
masuri de prevenire a poluarii mediului inclusiv prin
stoparea unor actiuni in cazul in care nu dispunem
anticipat de o evaluare a riscului.
Aceste doua principii specifice politicilor de mediu
sunt potentate de principiul subsidiaritatii care consta
in descentralizarea decizionala, astfel incat decizia sa
fie luata la un nivel optim la ierarhiei decizionale,
acolo unde exista maximum de competenta, implicare si
feed-back. Ca urmare, cel putin in domeniul protectiei
mediului autoritatile locale, organizatiile
non-guvernamentale si grupurile de experti ar trebui sa
aiba un cuvant greu de spus. In acest sens, Conventia de
la Aarhus este un bun exemplu de legislatie europeana
favorabila subsidiaritatii.
3. Stop cadru asupra
starii de drept
In prezent este operational “Al saselea program de
Actiune privind mediul”, intitulat “Mediu 2010 –
Viitorul nostru, Optiunea noastra”, care stabileste
patru mari domenii prioritare:
a) Schimbari climatice.
Obiectivul principal este reducerea efectului de
sera astfel incat sa nu se ajunga la modificari
ireversibile ale climei. Cercetatorii apreciaza ca
temperatura Terrei a crescut in secolul trecut cu 0,6°C
ca urmare a activitatilor umane ce produc emisii de
bioxid de carbon (gaze cu efect de sera, in general). In
conditiile in care in acest secol vor continua actualele
tendinte de dezvoltare economica si urbana pe baza
arderii combustibililor fosili si a despaduririlor in
vederea extinderii infrastructurilor economice si a
spatiului de locuire, se estimeaza ca temperatura
terestra va creste cu cel putin 1,5°C, ceea ce va
determina cresterea nivelului apelor marilor si
oceanelor de la cativa centimetri pana la aproape un
metru. Efectul imediat al acestei incalziri globale este
deja resimtit de locuitorii planetei: asistam la o
crestere a intensitatii si a frecventei manifestarilor
meteorologice cu caracter extrem (ploi torentiale
diluviene, uragane devastatoare), precum si la o
eroziune puternica in zonele de coasta (fenomen
sesizabil cu ochiul liber si pe litoralul romanesc) si
la inundarea acestora. Uniunea Europeana a adoptat
diverse reglementari interne, dar se afla si in fruntea
comunitatii internationale, in primul rand a grupului
tarilor industrializate, pentru atingerea obiectivului
stabilit prin Tratatul de la Kyoto (1997) de reducere a
emisiilor gazelor cu efect de sera cu 8% pana in
intervalul 2008-2012 comparativ cu nivelul de referinta
din anul 1990. Astfel, la nivelul Uniunii s-a reusit
stabilizarea emisiilor in anul 2000 la nivelul anului
1990 si s-a inregistrat, in primii ani ai acestui secol,
o tendinta de scadere cu putin peste 2%. Principalele
mecanisme de succes sunt doua directive: Directiva
privind prevenirea si controlul integrat al poluarii
care orienteaza spre alegerea celei mai bune tehnologii
posibile in diversele activitati industriale, de
transport si din sectorul energetic, precum si
Directiva privind schema de negociere a emisiilor cu
efect de sera prin care se stabilesc principii
comerciale de transfer a obligatiei de reducere a
emisiilor de la o tara la alta, ceea ce are drept
consecinta deplasarea unor capitaluri substantiale spre
tarile putin dezvoltate ale Uniunii. Acestora li se
adauga din februarie 2004, Decizia privind
monitorizarea la nivel comunitar a emisiilor gazelor ce
produc efect de sera.
b) Natura si biodiversitate
Obiectivele principale sunt stoparea procesului de
disparitie a speciilor de plante, pasari si mamifere,
conservarea biodiversitatii la nivelul actual prin
protejarea diverselor areale, precum si restaurarea unor
sisteme naturale acolo unde acest lucru mai este
posibil. Pentru atingerea acestor directive au fost
depuse mari efortguri de innoire legislativa care
vizeaza conservarea habitatelor naturale, protejarea
anumitor specii de pasari, a cetaceelor si a delfinilor,
limitarea comertului cu pasari sau animale salbatice.
Aceste masuri sunt dublate de participarea statelor
europene la diverse conventii internationale, cum ar fi
Conventia de la Berna privind conservarea florei si
faunei salbatice si a habitatelor naturale sau Conventia
de la Bonn privind conservarea speciilor de pasari
migratoare. O alta actiune prioritara vizeaza
dezvoltarea durabila a silviculturii prin monitorizarea
ecosistemelor forestiere si acordarea de asistenta in
scopul conservarii padurilor. De asemenea, s-au facut
pasi inainte in directia coordonarii actiunilor la nivel
european in caz de dezastre naturale sau provocate ca
urmare a unor accidente tehnologice. Are deja
celebritate asa-numita Directiva Seveso privind
prevenirea accidentelor majore produse in industrie.
c) Mediul si sanatatea
Se stie ca poluarea influenteaza negativ starea de
sanatate. Ca urmare, a fost formulat obiectivul
asigurarii unei asemenea calitati a mediului care sa nu
influenteze in directia raului patologic sanatatea
populatiei. Pentru atingerea acestui obiectiv sunt
intreprinse actiuni complexe de monitorizare a
factorilor de mediu, inclusiv dezvoltarea unui sistem de
evaluare si management al riscului. Actiuni specifice
sunt intreprinse in legatura cu reglementarea
transportului produselor chimice astfel incat sa se
asigure protectia sanatatii si a mediului. Concurenta
din industria chimica a functionat ca un factor de
presiune, dar institutiile europene au impus masuri
stricte atat de clasificare, ambalare si etichetare a
substantelor periculoase, cat si de limitare sau
interzicere a folosirii anumitor substante periculoase
cu efect cancerigen. De asemenea, statele europene sau
angajat, incepand din 2001, sa limiteze sau sa interzica
productia si folosirea a 12 poluanti care se acumuleaza
si persista in organismele vii. O alta tema
controversata o reprezinta folosirea organismelor
modificate genetic si a ingredientelor alimentare
(asa-numitele E-uri). Controversa a fost mutata in
laboratoare si tinde sa capete si un continut comercial
de vreme ce marii producatori agricoli si din industria
alimentara finanteaza cercetarile stiintifice
propriu-zise.
O alta componenta a politicilor de mediu o reprezinta
prevenirea poluarii aerului, apei si a solului. Problema
calitatii aerului este o preocupare a Uniunii Europene
inca din anii ’70, cand s-au luat primele masuri de
reducere a concentratiei de dioxid de sulf sau benzen pe
fondul cresterii aproape exponentiale a traficului
rutier, a transporturilor in general. In anul 2000 a
fost adoptat documentul “Aer curat pentru Europa. Catre
o strategie tematica privind calitatea aerului”, prin
care au fost stabilite urmatoarele obiective:
– dezvoltarea cercetarilor stiintifice privind efectele
poluarii atmosferice, inclusiv identificarea si
inventarierea emisiilor periculoase;
– acomodarea legislatiei in scopul eficientizarii ei;
– dezvoltarea unei strategii integrate care sa tina
seama de relatiile cu alte domenii;
– diseminarea publica a informatiilor.
In privinta transporturilor este in curs de implementare
o strategie care are drept obiective reducerea emisiilor
si a consumului de combustibil, precum si promovarea
vehiculelor nepoluante. Binecunoscutele norme Euro
pentru motoarele cu combustie interna isi dovedesc deja
eficienta.
O tema obsedanta a institutiilor europene o reprezinta
prevenirea poluarii apei. Intr-un timp relativ scurt, cu
mari eforturi financiare, s-a reusit sa se asigure
accesul la apa curata pentru marea majoritate a
populatiei din Uniunea Europeana. De asemenea, au fost
construite retele de alimentare cu apa si de canalizare
in mediul rural, iar in din ce in ce mai multe
localitati functioneaza statii de epurare care au
adaugat treptei mecanice si treapta biologica.
Transformarea Tamisei dintr-un fluviu mort intr-unul in
care inoata iarasi pestii este una dintre performantele
exemplare. Au fost introduse diverse standarde de
calitate a apei, de la apa potabila si pana la apele
uzate. In prezent este functionala o strategie de
management durabil si global al apelor.
In fine, din anul 2004 a fost pusa in opera o strategie
de protectie a solului impotriva poluarii si a
eroziunii.
d) Managementul resurselor naturale si al deseurilor
Obiectivele majore corespunzatoare acestui domeniu
sunt limitarea folosirii resurselor regenerabile la
capacitatea lor de regenerare, cresterea eficientei
utilizarii resurselor neregenerabile si reducerea
deseurilor. Ca mijloace de actiune sunt folosite
inclusiv parghii financiare, cum ar fi impozitarea
folosirii resurselor, introducerea unor taxe de mediu
pentru activitatile poluante, reducerea si eliminarea
subventiilor pentru tehnologiile mari consumatoare de
resurse.
S-au facut mari eforturi financiare in privinta
managementului deseurilor. Tendinta actuala de crestere
a cantitatii de deseuri produse in statele Uniunii
Europene se va mentine in continuare in conditiile
cresterii consumului, estimandu-se o crestere de circa
45 la suta pentru perioada 2000-2020, dar se apreciaza
ca procentul de deseu din produsul initial se va reduce
la doar 20 la suta. Au fost constatate trei strategii
complementare:
– reducerea si chiar eliminarea producerii deseurilor la
sursa prin imbunatatirea tehnologiilor de fabricatie,
promovarea unor produse ecologice si prin folosirea
redusa a ambalajelor;
– reciclarea si refolosirea deseurilor, transformarea
deseurilor in resurse (ambalaje, sticle PET, bateriile
si acumulatorii auto, deseurile electrice si
electronice);
– reducerea poluarii generate de depozitarea deseurilor
in gropi de gunoi sau de incinerarea acestora.
De asemenea, lucrurile au ajuns departe in privinta
colectarii si depozitarii deseurilor specifice, cum ar
fi, de exemplu, deseurile spitalicesti sau deseurile
periculoase, intre care mentionam substantele si
deseurile radioactive.
Ca un fapt divers mentionam ca Romania, desi nu este
inca membra a Uniunii Europene, “a contribuit”, prin
accidentul de la Baia Mare din anul 2000, la grabirea
institutiilor europene in adoptarea unui document
privind operarea in siguranta a activitatilor miniere.
In acest context, intrebarea daca la viitoarea
exploatare aurifera de la Rosia Montana va fi folosita
cea mai buna tehnologie disponibila tinde sa devina nu
doar una legitima din perspectiva protectiei mediului,
ci si una corecta politic.
4. In loc de concluzie,
un semnal de alarma
Romania a inceput foarte tarziu, abia in martie 2002,
negocierile privind Capitolul 22 – protectia mediului
din acquis-ul comunitar. Aceasta intarziere s-a
reflectat intr-o inertie crescuta a institutiilor
statului la nivel central si local, precum si a mediului
economic, in asimilarea practicilor specifice unei
politici de protectie a mediului. Cu toate ca efortul de
armonizare legislativa a anihilat intre timp decalajul
legislativ, organizatiile nonguvernamentale de mediu isi
exprima rezervele fata de capacitatea administrativa a
autoritatilor de a actiona conform acquis-ului
comunitar. Intre altele, nu este inca transparenta
activitatea de gestionare a Fondului de Mediu, iar
efortul de conformare la normele europene de mediu se
desfasoara haotic, dupa principiul “scapa cine poate”.
La un seminar organizat de ziarul Adevarul s-a
anuntat ca dintr-un numar total de 716 firme care
genereaza o poluare multipla, a apei sau a solului, doar
13 au obtinut pana in octombrie 2005 autorizatia
integrata de mediu pentru a putea intra pe piata
europeana. Ce vor face in continuare autoritatile
romane, daca luam in consideratie faptul ca unele dintre
statele recent intrate in Uniunea Europeana au platit o
amenda de 300 000 euro pe zi pentru neconformare? Sau
vor fi inchise toate aceste intreprinderi poluatoare?
Lucrurile sunt cu atat mai complicate cu cat unii agenti
economici nu stiu nici ca instalatiile lor intra sub
incidenta Directivei privind Prevenirea si Controlul
Integrat al Poluarii si nici ca au sansa solicitarii
unor decalari fata de momentul intrarii Romaniei in
Uniunea Europeana. Aceasta stare de fapt explica
motivele pentru care intr-un raport realizat de
organizatia Euractiv, privind indeplinirea conditiilor
de aderare, Romania a primit pentru capitolul mediu cea
mai mica nota comparativ cu celalalte capitole, doar 4,6
pe o scara de la 1 la 10, chiar mai putin decat lupta
impotriva coruptiei, care a fost catalogata cu 4,9
puncte.
BIBLIOGRAFIE
www.europa.eu.int/eco-lex
Raport privind stadiul acceptarii si punerii in
aplicare a acordurilor multilaterale de mediu in Romania,
realizat de Dana Carmen Marinescu, in cadrul proiectului
REReP 1.12 - “Sprijin pentru acceptarea si implementarea
Acordurilor Multilaterale de Mediu in Europa de
Sud-Est”, finantat de Guvernul Olandei, 2002.
Protectia mediului inconjurator, supervizare
Elena Simina Tanasescu si Aurel Ciobanu-Dordea, brosura
realizata de Centrul de Resurse Juridice in cadrul
proiectului “Campanie de informare a functionarilor
publici privind continutul acquis-ului
comunitar”, 2004.
Constantin Stoenescu – “Principiul subsidiaritatii si
dezvoltarea locala” in Natura si cultura, nr. 4,
1999.
Constantin Stoenescu – “Ideea dezvoltarii durabile si
contextul politic international” in Iubiti Pamantul,
nr. 5, 2000.
Dumitru Mihu, Constantin Stoenescu – “Directiva Uniunii
Europene privind delegatia de mediu”, in Sfera
Politicii, nr. 110-111, Anul XII, 2004.
Dumitru Mihu, Constantin Stoenescu – “Conventia de la
Aarhus si politica formelor fara fond” in Sfera
Politicii, nr. 115, anul XIII, 2005.
Ziarul Cotidianul nr. 184 (4250) din 5 august
2005. Ziarul Adevarul nr. 4758 din 20 octombrie
2005.
CONSTANTIN STOENESCU
- Doctor in filosofie. Lector la Facultatea de Filosofie
a Universitatii Bucuresti unde preda logica si
epistemologie. Este presedintele Societatii Ecologiste
Noua Alianta, organizatie nonguvernamentala de mediu.
sus
|