Teorie politica
Critica sociala si principiile reformei
ALEXANDRU STAICULESCU
This is a commentary on the social
critique of Constantin Dobrogeanu Gherea and Serban
Voinea, two reformists of the Romanian social
analysis. The politic oligarchy of the XIXth century
imprinted its effects on the social structure in
Romania. So, the Gherea solution in this situation
was that of reforming the political system, with new
political ideas, but, emphasizes the author, not
with structural theories that put the state as the
central figure of the reform.
In articolul Marxism, revolutie si stat1
lasam deschisa posibilitatea continuarii analizei
scrierilor celor doi autori de care ne ocupam, spunind
ca acestea cuprind si elemnte de valoare care trebuie si
ele evidentiate. Am analizat in acel studiu cadrul
teoretic in care se plaseaza cei doi autori si in care
isi plaseaza observatiile referitoare la realitatile
romanesti, cadru constituit de marxism. Este momentul
acum sa analizam lucrarile cele mai importante ale
acestora, adica lucrarile de critica sociala care
cuprind esenta gandirii lor. Inainte de a trece la
analiza propriu-zisa trebuie insa sa lamurim un aspect
al abordarii acestor texte. Acesta este legat de opera
lui Serban Voinea. In lucrarea sa2, Voinea
raspunde atacului lui Zeletin impotriva conceptiei
gheriste cu scopul de a dovedi lipsa de temeinicie a
acuzatiei adusa socialismului roman de a fi
“reactionar”. Ca bun prieten si discipol al lui Gherea,
Voinea reexpune intr-o forma didactica clara teoriile
acestuia aducandu-le la zi, cu noi informatii privind
istoria noastra sociala, asa cum era ea vazuta la acea
vreme de social-democratia romaneasca. Una din tezele
originale ale lui Voinea din acest volum este cea
conform careia dezvoltarea comertului cu Occidentul nu
incepe odata cu Tratatul de la Adrianopol, in 1829, ci
mai inainte. Avand in vedere aceste consideratii, nu vom
face referiri la aceasta lucrare. Ne vom ocupa in
special de lucrarile gheriste de critica sociala. Gherea
este un autor foarte original, acesta fiind si motivul
pentru care ne vom ocupa de contributiile sale
intelectuale la traditia culturii critice.
1. Rolul calauzitor al
tarilor capitaliste
Sentimentul pe care il traia Gherea cand analiza
realitatea romaneasca era unul de dezgust3,
el fiind total nemultumit de starea de fapt. Acest
sentiment al dezolarii pe care il traieste autorul poate
fi atribuit in egala masura pesimismului marxist cat si
problemelor grave cu care se confrunta Romania acelor
timpuri. Analiza textelor de critica sociala ne permite
sa afirmam ca sentimentul lui Gherea era indreptatit in
special de cel de-al doilea element. Despre acest lucru
Henri H. Stahl nota ca “teoria si practica socialista a
lui Gherea au deci un caracter clar reformist.”4
(s.m.) Caracterul reformist al conceptiilor Gheriste
este cel care ne intereseaza in acest punct.
Una din teoriile originale ale lui Gherea este cea cu
privire la intrarea tarilor inapoiate in orbita tarilor
capitaliste. Teoria este dezvoltata in disputa pe care
Gherea o poarta cu poporanistii romani, in special cu
Constantin Stere si Garabet Ibraileanu, care sustineau
ca solutia pentru problemele economice si sociale ale
Romaniei consta in trecerea la o forma de organizare
bazata pe mica proprietate taraneasca si condamnau
institutiile moderne imprumutate din afara. Gherea
sustine insa ca avem de-a face in cazul Romaniei “cu un
fenomen general al vietii noastre sociale, ca nu numai
socialismul e o planta exotica, ci in acelasi fel si
sens e o planta exotica intreaga noastra viata de stat
modern; nu numai socialismul nu rezulta din conditiunile
adanci sociale ale vietii noastre nationale, ci in
acelasi fel si sens nu rezulta din ele mai toate
fenomenele vietii noastre moderne... aici avem a face cu
o lege insasi a dezvoltarii societatilor inapoiate,
ramase in urma in dezvoltarea lor sociala, in
dezvoltarea lor capitalista.”5 Intelegerea
acestei legi era considerata fundamentala pentru
intelegerea evolutiilor tarilor semicapitaliste. Legea
pe care Gherea o concepe sustine ca “tarile ramase in
urma intra in orbita tarilor capitaliste inaintate, ele
se misca in orbita acelor tari si intreaga lor viata,
dezvoltare si miscare sociala sunt determinate de viata
si miscarea tarilor inaintate, sunt determinate de epoca
istorica in care traim, de epoca capitalisto-burgheza.
Si aceasta determinare a vietii si miscarii sociale a
tarilor inapoiate prin cele inaintate e insasi conditia
necesara pentru viata... de aceea miscarea lor si toate
manifestatiunile vietii lor sociale se fac de multe ori
prin sarituri, prin zigzaguri, sunt sau par a fi
anormale”6. Gherea sesizeaza foarte bine
aceasta evolutie a tarilor inapoiate. Desi nu o afirma
explicit el este constient de faptul ca tarile inapoiate
pot beneficia de pe urma inventiilor si a progreselor
intelectuale si tehnologice produse in tarile
capitaliste fara a mai trece prin incercarile si erorile
prin care au trecut acestea; schimbul economic liber
intre o tara inapoiata si una dezvoltata este de
asemenea unul din argumentele pe care le putem aduce in
sprijinul teoriei lui Gherea. Schimbul se produce ca
urmare a dublei inegalitati a nevoilor, deci banii pe
care indivizii dintr-o tara inapoiata ii pot obtine din
vanzarea unor produse catre indivizi dintr-o tara
dezvoltata pot constitui un nou capital, care investit,
fie si partial, in tara subdezvoltata, poate contribui
la imbunatatirea situatiei ei economice. Un alt element
despre care Gherea nu vorbeste explicit este capitalul
strain. Ca marxist el considera capitalul ca fiind
generatorul razboaielor la nivel international.
Poporanistii condamnau “capitalul vagabond”, ignorand
faptul ca una din functiile intreprinzatorului economic
este si aceea de a cauta noi posibilitati de investire;
iar o piata dintr-o tara inapoiata poate constitui un
mediu atractiv pentru capitalul strain, in anumite
conditii. Vom vedea ce inseamna aceste “anumite
conditii” dupa ce vom analiza teoria neoiobagiei si
critica oligarhiei la Gherea.
2. Teoria neoiobagiei
Teza neoiobagiei dezvoltata de Gherea a dat nastere la
dezbateri interesante despre paternitatea si despre
originalitatea ei. Henri H. Stahl este cel care dezvolta
dupa Gherea teoria neoiobagiei si se ocupa si de
aspectul controversat al originalitatii ei la acesta din
urma, subliniind aparitia unor teorii sociologice
asemanatoare inca din corespondenta lui Engels cu Marx
in 1882. Stahl afirma ca “Gherea nu putea sti insa de
existenta acestei teorii – teoria celui de-al doilea
servaj – formulata de Engels in 1882 si ca atare teoria
neoiobagiei nu a fost sugerata lui Gherea de teoria
celui de-al doilea servaj”7. Tot aici Stahl
mai ia in considerare si teoria emisa de Lenin cu
privire la cele “doua cai de patrundere a capitalismului
in agricultura”, teorie formulata doar in 1907; prin
urmare, “problema unei posibile influente straine
exercitate asupra lui Gherea nu se poate pune deci in ce
priveste pe Engels si Lenin”8. Se exclude de
asemenea si posibilitatea influentei traditiei
“narodnice” ruse9.
Teoria lui Gherea cu privire la regimul neoiobag juridic
si economic10, se plaseaza in traditia
teoriei “formelor fara fond” a lui Maiorescu. Neoiobagia
este intr-un prim sens un “amestec de forma capitalista
si de fond iobagist”11. Aceasta stare de fapt
este in stransa legatura cu starea de drept: “una din
cauzele obisnuite, as putea zice cauza clasica a
revolutiunilor sociale, e dezacordul si antagonismul
intre fondul economico-material, moral si cultural al
societatii si forma ei politico-sociala, intre starea ei
reala de fapt si intre starea ei formala de drept...
Fata cu schimbarile adanci ale fondului social, ale
starii de fapt a societatii, sta de obicei o intocmire
politico-sociala, o stare de drept invechita, ultima
reduta a claselor vechi sociale privilegiate, care
gasesc aici un ultim refugiu al privilegiilor lor”12.
Acesta ar fi modelul teoretic clasic care are verificare
empirica in experienta statelor dezvoltate. In statele
inapoiate modelul sufera transformari importante.
Astfel, “in Rusia, starea de drept a ramas in urma
starii reale de fapt, la noi, dimpotriva, starea reala
de fapt a ramas in urma celei de drept; la noi, contrar
Rusiei, starea de drept e superioara celei reale de
fapt”13. Gherea sustine ca “o stare formala
de drept, odata introdusa, tinde tot mai mult, prin
insasi existenta ei, sa se realizeze in viata”. Aceasta
afirmatie care tradeaza o abordare pozitivista a
dreptului nu contrazice ceea ce afirmase mai inainte si
nu “vrea sa zica insa ca starea de drept e o categorie
sociala absolut pasiva, care urmeaza in mod pasiv
dezvoltarea economica si culturala a societatii, ba
nicidecum, ci, la randul ei, aceasta categorie sociala
formala influenteaza starea reala economico-culturala.
Cand deci o intocmire politico-sociala, o stare
superioara formala de drept, e introdusa intr-o
societate inapoiata, in care nu gaseste un substrat real
corespunzator in starea reala de fapt – dupa legea
sociologica enuntata mai sus -, aceasta stare superioara
de drept tinde, in masura realizarii ei, sa influenteze
si starea inferioara de fapt in sensul sau”14.
Sesizam mai sus ambiguitatea terminologica a lui Gherea.
Trebuie acum evidentiata si ambiguitatea intelectuala.
In Neoiobagia, Gherea face un inventar riguros al
realitatilor romanesti, aratand cu numeroase exemple
practice de ce sistemul politico-social si economic era,
asa cum bine remarca chiar el, o monstruozitate. Totusi,
el nu stabileste legatura logica dintre conceptele si
legile sociologice si starea de fapt. Din acest motiv
este necesara o reconstructie a teoriilor si in unele
cazuri, a terminologiei folosite de Gherea. Astfel, din
lectura Neoiobagiei se poate observa foarte clar
de ce starea superioara de drept nu poate trage dupa ea
starea inferioara de fapt. Sistemul juridic romanesc din
perioada la care Gherea face referire trebuie
interpretat ca o “tehnologie a puterii” in sensul pe
care Michel Foucault il da acestei expresii15.
Este instrumentul prin definitie prin care elita
guvernanta isi conserva pozitiile de putere, fara nici o
urma de interes fata de consecintele punerii lui in
practica. Sistemul juridic romanesc al epocii era
conceput si manipulat de elitele politice cu singurul
scop de a-si consolida si perpetua puterea. Astfel ca
teoria neoiobagiei se leaga de teoria oligarhiei, despre
care vom vorbi in continuare. Vom explica, in cele ce
urmeaza, legaturile care se stabilesc intre aceste
categorii, la nivelul operei lui Gherea si vom evidentia
de ce sunt ele de un real interes pentru stiinta
politica romaneasca contemporana.
3. Critica oligarhiei
politice
Gherea a fost un critic foarte dur al generatiei
pasoptiste si al proiectului politic al acesteia16.
Pentru Gherea, in revolutia de la 1848 se afla germenele
decadentei, ea si cei care au realizat-o sunt vinovati
pentru pacatul originar. Momentul revolutiei pasoptiste
a continut o greseala, deoarece tinerimea revolutionara
“a staruit sa se introduca formele superioare politice
fara sa priceapa ca ele trebuie sa ajunga o minciuna
daca nu se vor face si reformele economice
corespunzatoare”17. De aici decurg toate
relele, una dintre ele fiind oligarhia politica.
Definitia pe care o da oligarhiei este foarte clara:
“prin legea electorala si colegiile cenzitare atat de
restranse, constitutia introdusa de clasele noastre
privilegiate a dat deci din capul locului intreaga
putere politica, intreaga conducere a treburilor
publice, intrega putere si intreaga gospodarire a
statului in mana unei clase extrem de restranse – cateva
zeci de mii in forma, cateva mii in fond. In felul
acesta era deci de la inceput hotarata si inevitabila o
oligarhie politica (s.a.) pe mainile careia
trebuia sa incapa intreaga formidabila putere si
intreaga conducere a statului... Toate drepturile
fundamentale ale natiunii, ale adevaratei natiuni, au
fost confiscate de catre o infima minoritate de
oligarhi”18. Cu alte cuvinte Gherea critica
in primul rand nasterea statului roman modern, vazut ca
proiect conceput de sus in jos, de la o elita inspre
societate, si in al doilea rand crearea unei clase de
“antreprenori politici” care confisca statul pentru a-i
servi propriilor scopuri. Oligarhia politica romaneasca,
spune Gherea, largind campul analizei, “ar fi trebuit sa
fie o oligarhie mai mult sau mai putin inchisa,
reprezentand in primul rand, daca nu chiar exclusiv,
interesele clasei marilor proprietari de pamant – clasa
de o covarsitoare influenta economica intr-o tara
eminamente agricola”19 insa contrar acestei
probabilitati foarte mari, oligarhia recurge la alta
strategie. Aceea de a imparti pamanturi taranilor, nu
din fondul funciar enorm al statului cum ar fi fost
firesc, ci din proprietatile marilor boieri. Astfel ca
“in formarea oligarhiei politice i-a fost lasat si
proprietatii mari un loc insemnat, foarte insemnat
chiar, dar nu exclusiv, restul – foarte mare – din
puterea oligarho-politica a fost acaparat insa de
clasele celelalte, burgheze, nou-nascute.” Expresia
“clase burgheze” nu trebuie inteleasa in sensul ei
clasic. Nu avem de-a face cu intreprinzatori economici,
sau pentru a folosi o terminologie austriaca,
intreprinzatori catalactici20, ci cu
intreprinzatori politici care au trasaturi radical
diferite. Tot din strategia elitei politice face parte
si faptul ca in cazul colegiilor cenzitare “au lasat
usile larg deschise pentru ca, in afara de marii
proprietari rurali si urbani, sa poata intra in raiul
oligarhiei boiernasii, negustorii si negustorasii,
popii, avocatii (mai ales acestia din urma, care, prin
insasi profesiunea lor, erau meniti sa joace un rol
covarsitor in oligarhia politica), profesiunile libere
de tot felul, functionarii (de asemenea aspiranti la
slujbe si sinecure), declasatii si, mai in urma, o clasa
foarte importanta si caracteristica pentru oligarhia
noastra, clasa profesionistilor politicianismului”21.
Oligarhia mituieste deci profesiunile liberale,
categoriile cele mai dinamice si mai educate dintr-o
tara, pentru a le atrage de partea ei si pentru a
micsora in acest fel aparitia situatiilor violente pe
care acestea sunt capabile, tocmai datorita
caracteristicilor lor, sa le declanseze. Rezultatul
acestei strategii este tinerea in afara a poporului
muncitor, conditie de baza pentru supravietuirea
oligarhiei22.
Foarte interesant, corect si original este modul in care
explica Gherea geneza partidelor politice romanesti.
Fenomenul partizan este generat de lupta dintre clasa
proprietarilor de pamant si detinatorii puterii
politice: “de la inceput, aceasta lupta trebuia sa se
iveasca in special intre oligarhia ce reprezenta, de o
parte, clasa marilor proprietari de pamant, clasa care
tindea, in virtutea importantei sale economice
covarsitoare, sa acapareze o corespunzatoare influenta
politica, iar de alta parte clasele celelalte, clasele
tinere burgheze, care, la randul lor, cautau sa
acapareze o parte cat se poate mai mare din imensele
foloase ale puterii oligarho-politice”23.
Odata ajunsa in exercitiul functiilor sale, elita
politica a constatat care sunt beneficiile enorme de
care se poate folosi si datorita expansiunii sale
cantitative “nu mai incapea in bugetul tarii”. Remediul
pentru aceasta situatie urgenta era ca “oligarhia sa se
imparta in doua tabere care sa vina pe rand la putere si
sa se adape a tour de role la nenumaratele
foloase ale acesteia. Asadar, si din pricina aceasta –
atat de insemnata si hotaratoare – trebuiau sa se
formeze doua partide politice, si s-au si format: de o
parte, partidul conservator – supranumit “reactiunea” –,
partidul in special al marii proprietati rurale, cu
oligarhia si clientela sa politica; de alta – partidul
national-liberal – denumit “natiunea” –, partidul in
special al burghezimii orasenesti, cu oligarhia si
clientela sa proprie”24.
Din analiza pe care o face fenomenului partizan romanesc
se poate trage cel putin o concluzie importanta
referitoare la acesta: partidele politice romanesti nu
se nasc intr-un mod asemanator celor din tarile
europene, pe baze sociale solide, ci se nasc din ratiuni
de autoconservare a oligarhiei politice, suferind de o
lipsa de legitimitate politica, determinata atat de
votul cenzitar cat si de lipsa de reprezentativitate.
Din aceasta “patologie” a sistemului partinic are de
suferit intreaga viata politica, economica si sociala:
“in regimul oligarhic, un om de stat ramas in opozitie
nu se multumeste cu rolul de opozant care in regimul
parlamentar are menirea sa controleze guvernul. Nu ! El
lucreaza parca-ar fi la guvern, el cauta sa guverneze
din opozitie, el intra in relatii si tratatative cu
reprezentantii puterilor straine, da promisiuni, ia
angajamente; astfel alaturi de guvernul oficial si
responsabil, se stabilesc guverne oculte si
neresponsabile, care ii paralizeaza si ii zadarnicesc
intreaga lui politica externa.” Rezultatul acestor
actiuni iresponsabile ale elitei dau nastere “anarhiei
politice”25.
Gherea surprinde si transformarile din cadrul elitei
politice: “cele mai multe mosii au fost cumparate, pe
pret derizoriu, de negustori imbogatiti prin
intreprinderile statului, de avocati imbogatiti din
treburile publice. Alti oligarhi, folosindu-se de
trecerea lor politica, au pus mana pe multe din mosiile
statului... Boierii saraciti, scapatati, ca si odraslele
lor, trebuiau sa caute mijloace de trai la unicul izvor
unde se puteau gasi la noi in tara – la stat: ca
slujbasi, aspiranti la slujbe si sinecuri, ca
politicieni si profesionisti ai politicianismului,
ingrosand oligarhia politica cea mai caracteristica...
Indata ce marea proprietate a trecut in buna parte la
liberali, s-a stabilit intre acestia si proprietarii
conservatori un acord patriotic asupra raporturilor de
productie agrara, asupra felului mai eficace de
exploatare a muncii taranesti; s-a stabilit de comun
acord neoiobagia economica si juridica (s.a.) -
una din cele mai dureroase si grozave pagini din trista
istorie a mult incercatei taranimi romane. Prin acordul
acesta s-au sters si mai mult deosebirile fundamentale
dintre amandoua partidele. Oligarhul roman, avocat sau
ba, imbogatit in, din si prin afacerile statului,
cumpara o mosie si astfel devine mare proprietar rural”26.
Intr-o interpretare actuala a terminologiei lui Gherea,
vedem ca acesta identifica un pact al elitei politice.
In terminologia stiintei politice prin pact se intelege
o conventie intre elitele politice cu scopul de a
exclude societatea din treburile statului; prin acordul
elitei se intelege o conventie intre elite prin care se
include societatea in luarea deciziilor publice. Gherea
revine in cadrul acestei analize afirmand ca “regimul
oligarhic, in fond e un regim absolutist si reactionar,
la fel ca toate regimurile reactionare, intrucat exclude
cu desavarsire din viata publica masele populare, iar in
vremuri exceptional de grave, cand se cere unitate de
vedere si actiune in politica externa a tarii, regimul
oligarhic este mai rau, chiar si decat un regim
absolutist, pentru ca acesta din urma, atat de
detestabil cat e, permite totusi la momentul necesar,
unitate de vederi si actiune, pe cand cel oligarhic o
impiedica”27.
4. Efectele guvernarii
oligarhice
Gherea se dovedeste a fi un fin observator si al
urmarilor guvernarii oligarhice. Ba chiar constata, cu
originalitate, ca “lupta de clasa, bazata pe adanci
interese economice, e o lupta rodnica, plamaditoare de
viata si progres. Prin aceasta lupta se preface
productia societatii, se transforma formele si
raporturile sociale de productie si impreuna cu ele
formele sociale de convietuire a oamenilor... Lupta
oligarhiilor politice de parvenire la putere pentru
impartirea foloaselor nenumarate ce rezulta din
conducerea treburilor publice, din conducerea statului e
stearpa, pentru ca oligarhiile politice ca atare n-au
nici o functiune in productia societatii, ele consuma
numai, sunt organisme parazitare. Lupta lor e sterila,
regresiva; departe de a organiza si crea, ea
dezorganizeaza si nimiceste; nu e deci un factor de
dezvoltare, ci de decadenta”28. Sau altfel
spus, economia de piata, sistemul bazat pe
intreprinderea libera insemna fertilitate si
prosperitate, iar orice forma de interventionism asupra
acestuia inseamna distrugerea celor mai importante
caracteristici ale sale. O alta teorie interesanta pe
care Gherea o dezvolta in continuarea celor dinainte
este cea a oligarhiei ca clasa sui generis: “oligarhia
politica nu reprezinta ca atare interese economice
speciale, desi membrii ei apartin diferitelor clase
economice privilegiate, ci, ca oligarhie propriu-zisa,
reprezinta interesele unei industrii sui generis –
industria politica... Oligarhia politica are, ca
atare, numai interesele industriei ei proprii, care e
insa de natura politica, si nu economica.(s.m.)”29
Efectele guvernarii de acest tip pe care Gherea le
inventariaza sunt: 1. functionarismul, cautarea
slujbelor la stat: “neajunsurile sociale ce decurg din
functionarismul exagerat si parazitar sunt
incalculabile. Mai intai se creeaza un mare proletariat
artificial – parazitar fara voia lui, caci in alte
conditii sociale ar fi depus o munca productiva –, care
este totodata un proletariat peste masura de mizer”30;
2. arbitrariul si ilegalitatea31; 3. anarhia
si incuria administrativa32; 4. sistemul
educational si mai ales universitatile care “au fost
ocupate de oameni absolut nepregatiti pentru inalta
misiune de profesor universitar... Profesorii
universitari numiti in calitate de patrioti – adica de
membri influenti ai partidelor oligarhice – au inceput
sa trateze catedrele, pentru care nu aveau nici o
vocatie, ca simple fiefuri, dandu-le numai atat interes
cat li se cuvenea intre alte interese mai insemnate si
ocupandu-se de procese, de afaceri, de mosii, de
pacienti, de politica mai ales de politica...
Universitatile au ajuns adevarate pepiniere de
politicianism si oligarhism politic. Studentii au
devenit si ei oameni practici. Au inceput si studentii
sa faca politica in loc de stiinta si in curand au ajuns
unul din factorii esentiali ai vietii noastre politice.”33;
5. politica externa.
Gherea acorda un spatiu larg analizei efectelor
guvernarii oligarhice in politica externa, si sustine ca
“aceasta politica externa a avut, desigur, si fatal
trebuia sa aiba greselile ei, si inca destul de
insemnate. Zic fatal trebuia sa aiba nu numai pentru ca
orice activitate omeneasca pe terenul social trebuie sa
aiba fatal greselile ei, dar pentru ca aceasta politica
externa a fost opera unui singur om, si acest om, ca
rege, era influentat de interesele clasei dominante pe
care o reprezenta, cat si de interesele sale
dinastice... Cu toate aceste greseli grave, politica
externa a regelui Carol, in liniile ei generale si in
baza ei politica, se afla in directia intereselor tarii”34.
Dar “oligarhia noastra politica, devenind in decursul
anilor tot mai numeroasa, socotindu-se ca a ajuns la
destula maturitate politica si folosindu-se de faptul ca
regele imbatranise si slabise, oligarhia noastra
politica a luat din mana regelui conducerea politicii
externe.” Locul politicii externe conduse de Carol “l-a
luat o alta politica externa, fara baza, fara carma,
fara directiva, o politica superficiala, sovaitoare si
plina de contraziceri”35. Astfel ca “politica
externa a devenit in functie de politica interna”36
si acest lucru este vizibil in transferarea exercitarii
violentei si in politica externa, rezultatul fiind
razboiul cu Bulgaria. O alta consecinta este “aparenta
de unanimitate razboinica a natiunii, un alt rezultat
deplorabil e starea de spirit fatalisto-razboinica, o
adevarata hipnoza si obsesie, care se creeaza chiar in
paturile mai largi ale populatiei tarii”37.
5. Disparitia oligarhiei
si programul de reforme
Oligarhia politica “trebuie sa moara pentru ca s-a
supravietuit pe sine insusi si pentru ca toti si toate
mor pe lumea asta: mor si aceia care n-ar fi trebuit sa
moara, mor si aceia care n-ar fi trebuit sa se nasca. Si
nu mai incape indoiala ca regimul oligarhic face parte
din categoria celor ce n-ar fi trebuit sa se nasca”38.
Gherea ne anunta ca oligarhia politica va disparea,
constatand chiar in interiorul ei o tendinta de
descompunere: “procesul de descompunere care se petrece
in insusi sanul oligarhiei, grabindu-i disparitia, are
doua serii de cauze: prima e mai veche, cealalta e mai
recenta. Intaia e lupta diferitelor elemente din sanul
oligarhiei – nu lupta dintre partidele ei, aceasta i-a
fost dimpotriva, o conditie de viata –, lupta intre
elementele felurite ale aceleasi oligarhii, lupta
datorita deosebirilor de clasa, deosebirilor de
functiuni si deosebirilor de interese provenite de aci.
Organismul oligarhic, in anatomia si fiziologia lui, ca
rezultat al dezvoltarii economice, politice si culturale
a tarii”39. Oligarhia este condamnata sa
dispara, in conceptia lui Gherea, deoarece fiind “prea
numeroasa nu mai poate sa incapa in doua partide, care
sunt ratiunea de a fi a regimului oligarhic. De aceea
trebuie sa se reformeze cu vremea neaparat si alte
partide”40. Aceasta conceptie a lui Gherea
despre disparitia oligarhiei politice poate fi
considerata una naiva. Disparitia oligarhiei politice nu
se produce ca urmare a divergentelor din interiorul ei;
acestea dispar in momentul in care oligarhia isi simte
amenintate interesele din afara. Or, aceasta amenintare
din afara este destul de putin probabil sa apara in
conditiile in care aparatul coercitiv al statului se
afla in mainile oligarhiei, si acesta este chiar folosit
pentru mentinerea pozitiilor castigate si, chiar mai
mult, este folosit pentru castigarea de noi pozitii
pentru ea. Pe de alta parte, intr-o societate guvernata
de o oligarhie – societate destructurata de efectele
interventionismului – este foarte greu sa se nasca noi
partide care sa aiba reprezentativitate si programe
coerente de reforme radicale. Pe langa greutatea
atragerii interesului indivizilor pentru o actiune
politica exista si probabilitatea foarte mare ca
oligarhia sa recurga la actiuni de intimidare a
coagularii intereselor in jurul partidelor nou aparute.
Din acest motiv solutia lui Gherea – votul universal –
este facila.
Gherea ramane confuz si in ce priveste votul universal.
El sustine ca oligarhiei “nu-i mai ramane deci altceva
mai bun de facut decat sa dispara, facand loc unui alt
regim: votul universal. (s.a.)”41
Gherea nu se opreste insa numai la problema votului
universal. El dezvolta in cadrul unui text, un veritabil
program de masuri reformatoare. Pe primul loc sunt
cererile de acordare a drepturilor politice, iar pe al
doilea masurile interventioniste care trebuie aplicate
societatii si economiei. Obiectivele lui Gherea sunt
votul universal pentru persoanele cu varsta de minim 20
de ani, desfiintarea armatei permanente si inarmarea
poporului, autonomia comunala, libertatea presei, a
intrunirilor, a asociatiilor, inviolabilitatea
domiciliului, desfiintarea bugetului cultelor,
invatamant liber si gratuit, introducerea caselor de
corectie in locul penitenciarelor si egalitatea sexelor.
In cea de-a doua categorie de masuri propuse de Gherea
avem: trecerea proprietatilor statului in stapanirea
comunelor, rascumpararea proprietatilor mari, credite
pentru lucratorii industriali si pentru comune, taxarea
mostenirilor de peste 100.000 de lei42.
Gherea devine avocatul regimului capitalist din doua
motive: unul, intemeiat, este dat de conditiile mizere
de existenta ale populatiei Romaniei; al doilea,
decurgand din ideologia marxista, este dat de credinta
ca societatea capitalista va fi in curand inlocuita de
cea socialista. Gherea a militat pentru desfiintarea
neoiobagiei. Aceasta insemna desfiintarea servitutilor
si relatiilor de productie medievale, desfiintarea
legilor speciale, a inalienabilitatii pamanturilor si a
legilor agricole. Gherea nu uita insa sa atraga atentia
asupra faptului ca desfiintarea neoiobagiei “va lecui
mizeriile regimului neoiobagist, nu pe ale celui
capitalist; pentru acesta din urma, va veni odata alt
regim, care va lecui toate ranile produse de el: e
regimul socialist”43.
Ceea ce reprezinta o contradictie a operei lui Gherea
este legatura dintre teoria intrarii tarilor inapoiate
in orbita tarilor capitaliste, critica oligarhiei
politice si teoria neoiobagiei. Am afirmat ca toate sunt
corecte din punct de vedere analitic. De asemenea
legatura dintre critica oligarhiei politice si teoria
neoiobagiei este logica, neoiobagia fiind un rezultat al
actiunilor oligarhiei politice. Legatura dintre teoria
intrarii tarilor inapoiate in orbita tarilor capitaliste
si critica oligarhiei este cea problematica. Pentru ca
legea orbitei sa fie valida in practica ar trebui ca
intr-o tara inapoiata sa avem o elita guvernanta care sa
fie adepta laissez-faire-ului, care nu intervine in nici
un fel in economie si societate. Gherea demonstreaza
magistral ca acest lucru nu se intampla. Solutia pe care
el o considera viabila pentru inlaturarea oligarhiei
este una fara nici un efect. Practica demonstreaza ca o
oligarhie poate supravietui chiar si in cadrul unui
sistem politic inclusiv – in sensul ca cetatenii au
drept de vot – si participativ – in sensul ca cetatenii
se prezinta in numar suficient la vot pentru ca
rezultatul alegerilor sa fie validat. Acesta este cercul
vicios de care trebuie sa ne ocupam. Autorul este
constient de el dar nu reuseste sa-l rupa: “reforme
economice mai importante poporul muncitor le poate
dobandi numai avand, ca unealta de lupta, anumite
drepturi politice. Dar atunci ne invartim intr-un cerc
vrajit, din care nu putem iesi; reformele politice raman
litera moarta fara cele economice, iar acestea din urma
nu pot fi capatate fara cele dintai. Iesirea din acest
cerc vrajit e foarte simpla: trebuie de facut, impreuna
cu anumite reforme politice, corespunzatoare reforme
economice si, mai ales, nu trebuie uitat ca cele mai
insemnate sunt acestea din urma”44. Cercul
vicios tot nu se sparge! Cine ar trebui sa faca aceste
reforme? Oligarhia politica pe care o descrie atat de
bine mai tarziu? acesta este probabil aspectul cel mai
interesant al personalitatii lui Gherea, asa cum se
desprinde ea din textele sale: recurgerea la solutii
facile exact in cazurile care necesita un demers mult
mai greu, si de o cu totul alta natura.
6. O precautie necesara
In critica pe care o face oligarhiei politice, Gherea
face la un moment dat o precizare, spunand ca “viata
sociala e prea complexa pentru ca raul sa poata fi redus
la o sigura cauza. In Neoiobagia am aratat o
cauza mai fundamentala a raului, dar nimeni nu va putea
tagadui ca regimul politic oligarhic a facut si el tarii
acesteia un rau imens. Ba spiritul public exagereaza
chiar atribuind regimului acesta si acele rele de care
numai cu greu poate fi facut raspunzator. Orice rau s-ar
intampla in tara, auzi pe toate cararile: «Politica e de
vina, domnule, politica ne mananca», iar sub politica se
intelege in mod nedeslusit, regimul nostru oligarhic”.
Ceea ce face Gherea in acest punct este o incercare de
minimizare a propriei sale critici la adresa oligarhiei
politice. Avem de a face cu o punere in garda fata de
posibila ascensiune a partidului social-democrat care
isi dorea ajungerea la putere si care ar fi produs cam
aceleasi rezultate pe care le produceau si actiunile
elitei politice cu care Gherea se arata nemilos. “In mod
nedeslusit” se intelege ca Gherea constientizeaza ca in
probabilitatea destul de mica in care, intr-o buna zi,
social-democratii ar obtine puterea politica, critica pe
care o face el oligarhiei va putea fi folosita impotriva
sa. Observatorul prezent isi distruge un excelent
instrument de analiza, speriat fiind de omul politic
viitor. Pe de alta parte aceasta tendinta initiata de
Gherea in cateva randuri este continuata si dusa la
consecintele ei ultime de posteritatea lui Gherea. Nici
unul din autorii de mai tarziu care s-au ocupat de opera
lui Gherea nu au valorificat aceasta parte a operei
sale. De la Lucretiu Patrascanu, trecand prin scrierile
lui Henri Stahl, Gherea este fie demonizat, fie i se
preia teoria neoiobagiei care este apoi dezvoltata.
Ratiunile acestei abordari sunt justificate de ideologia
pe care o impartasesc autorii si de pozitia pe care
acestia o aveau in cadrul regimului comunist la un
moment dat sau altul al existentei acestuia45.
Concluzii
Analiza scrierilor celor doi autori marxisti permite
trasarea catorva concluzii, care nu doresc sa se
constituie ca date ultime, si cu atat mai putin ca
adevaruri absolute. Analiza pe care am facut-o ne
permite sa trasam aceste concluzii pe mai multe planuri.
Vom urmari aceste planuri tinand cont de premisele de la
care a pornit analiza.
In planul istoriei ideilor trebuie subliniat faptul ca
scrierile lui Gherea si ale lui Serban Voinea reprezinta
o ruptura cu traditia intelectuala anterioara si chiar
cu epoca in care acestia si-au scris operele. Prin
scrierile lor, prin ideile si teoriile pe care le
dezvolta, cei doi autori sunt printre primii si cei mai
importanti autori care schimba ierarhia ideilor si
valorilor in gandirea politica romaneasca. Vlad
Georgescu sublinia, in urma analizei ideilor politice
romanesti din perioada 1369 – 1878, ca “remarcam in
primul rand insemnatatea cu totul deosebita a
subiectelor tinand de politica externa, preeminenta lor
asupra celor de politica interna, aflate de cele mai
multe ori in subordonare cantitativa, valorica si
aplicativa, situatie nefireasca, pricinuita de
avatarurile statutului de independenta periclitata sau
de semisuveranitate care a ingaduit statelor mari sa
influenteze pe langa relatiile internationale ale
statelor mici si realitatea lor interna; aceasta
imprejurare a dat nastere unei preferinte marcate pentru
problemele concrete, neglijarii celor abstracte,
diferitele subiecte avand numeroase variante practice
dar putine justificari teoretice”46. Aceasta
traditie se rupe prin preocuparile foarte laborioase ale
celor doi autori, preocupari ce sunt circumstantiate
unei metodologii bine articulate, chiar daca asa cum am
vazut, ea este inadecvata stiintelor sociale.
Preocuparile teoretice ale lui Gherea si Voinea sunt
legate in primul rand de probleme concrete ce se cereau
a fi solutionate; ele erau dublate de o activitate
practica, care lua forma publicarii de articole si
studii riguros elaborate, si pe cea a luptei politice,
ambele animate de credinta in schimbare.
In planul reconceperii istoriei ideilor politice
romanesti, Constantin Dobrogeanu-Gherea si Serban Voinea
trebuie sa-si recapete locul pe care il merita. Iar
acest lucru trebuie gandit in afara simpatiilor si
ideologiilor politice dominante la un moment dat sau
altul. Din acest motiv consideram ca atat conceptia lui
Zigu Ornea despre istoria ideilor politice – asezarea
curentelor intelectuale pe o axa de la stanga la
dreapta, stanga fiind conotata pozitiv iar dreapta
negativ – cat si modul in care aceasta axa a fost
imaginata dupa 1989 – prin valorizarea autorilor care
apartin curentelor de dreapta si considerarea unora
dintre ei ca facand parte dintr-o traditie liberala
romaneasca47 – trebuiesc reconstruite. Orice
demers de acest tip trebuie insa sa tina cont ca
marxismul celor doi autori nu mai poate fi acceptat nici
ca metodologie stiintifica, si cu atat mai putin ca
ideologie politica.
Considerand ca cele doua mari teorii ale lui Gherea –
teoria intrarii tarilor inapoiate in orbita tarilor
capitaliste si critica oligarhiei politice – au o mare
valoare explicativa si sunt de mare actualitate este de
datoria stiintei politice romanesti contemporane de a le
recupera si de a incerca sa rupa cercul vicios lucru pe
care Gherea nu l-a reusit, limitat fiind, pe de o parte,
de activitatea sa politica, iar pe de alta parte de
dogmatismul marxist. Aceste teorii dezvoltate de Gherea,
si in special critica oligarhiei politice, arata ca
statul modern roman se naste ca un proiect introdus de
un grup restrans de intelectuali si devine cu totul
altceva decat era anuntat in proiectul initial. Teoria
lui Gherea demonstreaza ca in istoria moderna a Romaniei
nu se produc rupturi sau schimbari fundamentale, ci mai
degraba avem de a face cu o continuitate. Exista o
traditie a guvernarii de tip autoritar care degenereaza
in extrema dreapta, apoi in extrema stanga si dupa
inlaturarea acesteia din urma se intoarce la aceleasi
forme pe care le investiga Gherea in urma cu mai bine de
100 de ani. Cu alte cuvinte, problemele identificate de
Gherea nu si-au gasit inca solutiile. Perspectiva ramane
deschisa: guvernarea unor elite pradatoare, o societate
destructurata si nevoia gasirii unei solutii din
interior. Gherea devenise avocatul convins al
capitalismului deoarece in viziunea sa acesta ar fi
inlaturat relele regimului neoiobag si ar fi fost mai
apoi distrus de venirea socialismului. Astazi stim ca
doar capitalismul este dezirabil.
Din acest motiv, prin prezentarea teoriilor liberale si
folosirea lor in analiza noastra, dorim sa respingem
orice tentativa de intoarcere la diverse teorii
structuraliste care considera ca inlaturarea saraciei si
inapoierii se poate face prin masuri izolationiste,
protectioniste in care actorul principal este statul.
Aceste probleme lasa deschisa si discutia despre modul
in care este predata stiiinta politica si despre rolul
ei in Romania.
Karl Popper sustinea ca viata este in cautarea unei lumi
mai bune si ca “un pericol deosebit il reprezinta
credinta intr-o utopie politica. Lucrul se leaga
probabil de faptul ca aceasta cautare a unei lumi mai
bune este, ca si cercetarea imprejurimilor, unul din
instinctele vitale cele mai vechi si mai importante.
Credem pe buna dreptate ca trebuie si se poate sa
contribuim la imbunatatirea lumii noastre”48.
NOTE
1 “Sfera Politicii” nr. 118, 2005.
2 Serban VOINEA, Marxism oligarhic:
contributie la problema desvoltarii capitaliste a
Romaniei. In aceasta lucrare Voinea ii neaga lui
Zeletin meritul pe care acesta si-l aroga de a fi
descoperit ca Romania este o tara capitalista, adevar
acceptat de totii autorii din epoca si semnalat de
Gherea inca din 1886. sunt analizate in detaliu
principalele idei ale lui Zeletin, pentru a se demonstra
lipsa lor de temeinicie. Sunt analizate teoria “fazelor
capitalismului”, cap. II., cea a “circulatiei
marfurilor”, cap. IV, si mai ales teoria conform careia
oligarhia romana, pe masura ce devine bancocrata preia
rolul de factor de progres al Romaniei, cap. VII. Sunt
evidentiate deosebirile dintre dezvoltarea
capitalismului autohton fata de cel occidental.
3 Vezi, Constantin DOBROGEANU-GHEREA, “Pentru
unii confrati” in Opere complete, vol. I, Editura
Politica, Bucuresti, 1998, p. 366.
4 Henri H. Stahl, Ganditori si curente de
istorie sociala romaneasca, Editura Universitatii
din Bucuresti, 2001, p. 212.
5 Constantin DOBROGEANU-GHEREA,
“Post-scriptum sau cuvinte uitate” in Opere complete,
vol. III, p. 481.
6 Ibidem.
7 Henri H. STAHL, op. cit., p. 194.
8 Ibidem.
9 Ibidem, p. 195. Vezi si Serban
VOINEA, Marxism oligarhic, unde se afirma pe baza
unor argumente ca “pentru a ajunge la formularea acestei
legi era necesara existenta institutiilor liberale.
Numai din coexistenta lor cu elemente inapoiate, se
putea deduce pentru viitor o desvoltare asemanatoare cu
privire la introducerea socialismului. Conditia aceasta
nu era data in Rusia.” deci, “nu se va putea aduce
dovada precisa a unui imprumut facut de Gherea
literaturii ruse in aceasta privinta”, p. 15.
10 Despre ambiguitatea conceptului de “regim
neoiobag” vezi Cristian PREDA, Staulul si sirena,
Editura Nemira, Bucuresti, 1998, pp. 48-52.
11 Constantin DOBROGEANU-GHEREA,
Neoiobagia, Editura Librariei SOCEC & Comp,
Bucuresti, 1910, p.101.
12 Constantin DOBROGEANU-GHEREA,
“Post-scriptum...” in Opere complete,vol. III, p.
498.
13 Ibidem, p. 499.
14 Ibidem, p. 501.
15 Vezi Michel FOUCAULT, Dits et ecrits
1980-1988, Vol. IV, Gallimard, Paris, 1994, pp.
182-195.
16 Critica la adresa pasoptistilor este
intalnita in multe din textele lui Gherea ca de exmplu
in Neoiobagia, Tactica liberala, Ce vor socialistii
romani, s. a. Vezi de asemenea si Cristian PREDA,
op. cit., pentru o lectura detaliata a criticii gheriste
la adresa pasoptistilor, pp. 32-37.
17 Constantin DOBROGEANU-GHEREA, “Raspuns la
unele intampinari”, in Opere complete, vol. II,
p. 209.
18 Constantin DOBROGEANU-GHEREA, “Despre
oligarhia romana” in Opere complete vol V, p.
177.
19 Ibidem, pp. 177-178.
20 Catalaxia este analiza acelor actiuni care
sunt conduse pe baza calculului monetar. Schimbul de
piata si calculul monetar sunt inseparabil legate intre
ele. Vezi L. von MISES, Human Action, Fourth
Revised Edition, Fox & Wilkes, San Francisco, 1996, p.
234.
21 Constantin DOBROGEANU-GHEREA, “Despre
oligarhia romana”, p. 178.
22 Ibidem.
23 Ibidem, p. 179.
24 Ibidem.
25 Ibidem, p. 216.
26 Ibidem, pp. 180-181.
27 Ibidem, p. 216.
28 Ibidem, p. 182.
29 Ibidem, p. 185.
30 Ibidem, p.184.
31 Ibidem, pp. 185-186.
32 Ibidem, pp. 186-188.
33 Ibidem, pp. 188-191.
34 Ibidem, p. 192.
35 Ibidem, p. 197.
36 Ibidem, p. 199.
37 Ibidem, p. 220.
38 Ibidem, p. 191.
39 Ibidem, p. 226.
40 Ibidem, p. 227.
41 Ibidem, p. 229.
42 Vezi “Ce vor socialistii romani”, in
Opere complete, pp.115-117.
43 Constantin DOBROGEANU-GHEREA,
Neoiobagia, pp. 371-372.
44 Constantin DOBROGEANU-GHEREA, “Reformele
politice si economice” in Opere complete, vol.
III, p.275-276.
45 Vezi Cristian PREDA, op. cit., pp.
91-121 unde se gasesc fise de lectura si analize ale
autorilor postbelici care fac referiri la Gherea.
46 Vlad GEORGESCU, Istoria ideilor
politice romanesti (1369 – 1878), Ion
Dumitru-Verlag, Munchen, 1987, p. 349.
47 Vezi si Cristian PREDA, “Zeletin a fost
socialist, nu liberal” in Modernitatea politica si
romanismul, Editura Nemira, Bucuresti, 1998, pp.
201-235.
48 Karl POPPER, In cautarea unei lumi mai
bune, traducere de Anca Radulescu, Editura
Humanitas, Bucuresti, 1998, p. 40.
ALEXANDRU STAICULESCU
- masterand in stiinte politice, Universitatea din
Bucuresti.
sus
|