Politica interna
Reportaj antropologic
Ierarhie, cumetrie si divort in familiile politice romanesti
CATALIN BALAN
A brief report on the status of
political families in Romania, attempting to explain
the internal strings of aggregating criteria and
behaviors in political parties. There is no
relevnace in these observations for the entire
political system, but the data give us good reasons
to believe that the criteria and behaviors above
mentioned rescpect a clan philosophy.
Comunitatea politica locala este in mod
radical diferita de cea centrala. Aceste diferente nu
rezida decit intr-un mod mult mai transparent de
organizare a structurii ierarhice care este suficient de
mult mascata de jocurile politice desfasurate “la
centru”. Plecand de la premisele cercetarii
antropologice (selectarea unui caz, colectarea datelor
despre anumite proprietati, folosirea metodei
observatiei participative, prezentarea datelor in mod
descriptiv1), voi alege in cercetarea mea
metoda schimbarii registrului si incercarii de a privi
realitatea asa cum este ea perceputa de membrii grupului
pe care-l studiez. O parte a acestei realitati va fi
deconspirata odata cu folosirea premiselor
antropologice, iar o alta va fi aflata prin aplicarea
asupra situatiei concrete a unor variabile in functie de
care se va face analiza cazului.
Starea de fapt
Un proiect de cercetare al Centrului de Analize si
Studii Politice din Bucuresti ma determina sa poposesc
in orasul natal, urmand sa aplic o serie de chestionare
elitelor partidelor politice din Galati, chestionare
care vor sta la baza analizei acestei elite in
majoritatea jude-telor tarii.
Ziua intai: Imi contactez omul de legatura (consilier
local PSD) si stabilesc o intalnire la chiar sedinta
partidului sau din acea seara. Eu trebuia sa intru la
sfarsitul intrevederii, dar mi-am fortat norocul si
amabilitatea persoanei de la poarta, pentru a obtine o
scutire de la o asteptarea zadarnica. Am reusit sa intru
la intrunire ceva mai tarziu si m-am asezat stingher pe
scaun langa un tanar (din TSD cred) care downloada
oferte promotionale de pantofi sport de pe Internet.
M-am concentrat insa asupra discutiei din plen: meciul
Steaua-nu-stiu-cine, care intrase in prelungiri.
Rabdator, am reusit sa ma abtin in a comenta arbitrajul
domnului primar, mai ales ca acceptase un chestionar
spre completare. Au urmat insa obiectiile aduse de
acesta: “imi place de tine, dar nu-mi place ca ai
barba”, “tot ce vine de la americani e rau” (referitor
la parteneriatul Centrului de Analize si Studii Politice
cu University of North Carolina at Greensboro din SUA).
Nici reactiile cauzate de completarea chestionarului de
catre edilul local nu au intarziat: “Ce completeaza
domul primar acolo? Ia sa completam si noi…”
In acest timp, un fost liberal, actual consilier PSD,
recita un monolog, catarat pe un soclu imaginar: “Iti
zic eu cum trebuie condusa tara asta… cu ranga. Pana nu
dai o ranga in dinti, nu se linisteste nimeni.
Conducatorul potrivit e despotul luminat pentru ca
Romania a dus-o cel mai bine pe vremea dictatorilor”,
“Ce e aia liberalism? Domnule, noi nu facem aici
filosofie politica… noi facem politica!”.
La sfarsitul zilei meditez si ma revolt tardiv. Mai
intai “Filosofum non facit barbam”; apoi tratez miopia
periferiei in perceperea centrului doar ca pe un clivaj
care se poate aplica societatii romanesti. In acelasi
context, tot clivaj era si cel dintre muncitori si
“ganditori”, primii remarcandu-se prin dorinta de a le
tune barbile celor din urma. In al treilea rand, ceea ce
parea la prima vedere o validare a criteriului
gerontocratic nu ascundea decat ironia lupilor tineri,
imuni la credulitatea care le infestase liderul.
Meditatia mea incremeneste insa la analiza discursului
purtatorului de cuvant al despotului luminat.
Urmarind inferentele, nu pot deduce decat ca
dictatorilor romani li s-ar fi potrivit apelativul
“luminatia ta”. Inainte de a ma pregati pentru o noua
experienta, imi propun sa scriu o carte: “Liberalismul
pe intelesul fostilor liberali”.
In sediul PRM am poposit, in ziua a doua, mai putin
decat la intrarea acestuia, unde schimbul de amabilitati
dintre mine si doi batranei simpatizanti, privind
intrarea/iesirea pe respectiva usa, m-a facut sa cred ca
trec un prag initiatic. Nu a fost sa fie asa deoarece,
conform declaratiilor secretarei “sediul e in curatenie,
iar oamenii cam pleaca”. Cu ultimii doi ma intalnisem
chiar eu. La intrarea in PD, primul lucru pe care l-am
remarcat a fost urma de sampanie de pe pereti, pastrata
precum cioburile de lut ars ce atesta ca “noi suntem
aici pe veci stapani”. In timp ce un consilier judetean
completa voia domnului de la Bucuresti, am fost
salutat si intrebat de “Edi”. Fara a mai astepta
raspunsul, potentialul meu prieten a intrat in camera
din care auzeam de minute bune indicatii pe marginea
unei teze de licenta privind comportamentul scolarului
mic. Ca dupa orice chef pe cinste, uitam cu cine am
venit la petrecere, iar in acest caz “Edi” poate fi
oricine.
In ziua a treia am batut la usa PNL-ului. Privit fara
scepticism, mi se ofera premisele colaborarii in mod a
priori. Amabilitatea merge la extrem si mi se recomanda
un scaun drept consecinta a doctrinei de partid: “De ce
stai in picioare? Ia loc, noi suntem liberali”. Ma asez
comod si asist inevitabil la o conversatie insetata:
“Imi arde gatul de o bere.” “Si mie.” “Bem o bere?”
Nefirescul nu e aici, ci in sustinerea pledoariei
anterioare cu noi argumente: “Ne scuzi limbajul. Stii…
noi suntem liberali”. La fostul PC ajung naucit si sunt
aproape de a ceda cand un onorabil consilier o
imputerniceste pe secretara cu completarea
chestionarului. “Stiti, chestionarul se adreseaza
elitelor locale si trebuie completat de dumneavoastra”.
In revendicarea mea am folosit, se pare, un cuvant
magic: elita. Desigur ca apoi timpul a avut rabdare.
Zilele care au urmat m-au regasit alergand dupa
chestionare ce promiteau sa se completeze. Un loc
deosebit de pelerinaj a fost sediul primariei, in chiar
ziua lucrului in comisii. Am intalnit aici medici la
Comisia Juridica si fosti “responsabili” cu alba-neagra,
actualmente consilieri conservatori (fosti puri).
La intoarcerea in Bucuresti am observat ca noua din zece
membri PSD se considerau plasati in dreapta axei
politice in timp ce liberalii, conservatorii, democratii
si PRM-istii erau furati de mirajul centrului.
Filosofia clanului
(intre etologie si meritocratie)
Relatiile de putere la nivelul clanului se bazeaza in
primul rand pe dictatul autoritatii. Acel individ sau
grup care detine acest privilegiu transeaza relatiile de
putere dupa bunul plac. Mai intai ne vom intreba care
este constructul care sustine autoritatea. Un raspuns
intuitiv ne spune ca aceasta este sustinuta din
interiorul unui clan si se manifesta fie in raporturile
dintre membrii acestuia, fie intre clanul respectiv si
alte clanuri. Clanul, asa cum il vede Balandier2
este determinat dupa mai multe criterii (clanul moaro):
o origine barbateasca si descendenta sa, un loc vital si
sacru ce ii leaga pe membrii clanului de un teritoriu
determinat, simboluri comune, determinarea zeilor
specifici, raporturi de filiatie, adoptie sau
descendenta intretinute cu alte grupuri.
Clanurile sau societatile umane primitive nu se
deosebesc in mod fundamental de comportamentul dezvoltat
de animalele aflate in grupuri de indivizi, iar cele
dintai nu se deosebesc decat in unele particularitati
ale continutului de comunitatile politice actuale caci
sub aspect formal diferentele sunt de neobservat.
Pentru a vedea relatiile dintre clanuri, vom
apela la studiul lui Konrad Lorenz3. Acesta
afirma ca atunci cand Darwin vorbea despre lupta pentru
existenta, se referea la concurenta dintre indivizii
inruditi indeaproape. Aplicat acest fapt la cazul
nostru, putem identifica in lupta politicienilor un
aspect de acest fel, care are ca imperativ
supravietuirea pe scena politica. Conform lui Balandier4,
lupta politica dobandeste un caracter special. Ea nu
vizeaza modificarea sistemului, ci doar o ajustare a
elementelor constitutive, fapt realizat prin secesiuni
si realizarea de grupari si coalitii noi. Preluand
aceasta idee, observam ca acestea intetesc lupta pentru
prada comuna – alegatorul. Urmandu-l pe Lorenz, animalul
nu e furios in momentul asaltului ce-i asigura hrana, ci
doar cand se lupta cu un adversar al propriei specii.
Poate de aceea un fost membru al PNL-ului se dezice de
ideile liberale, odata cu trecerea lui in PSD, el
aratandusi in acest fel furia fata de actualul adversar.
Acelasi caz al schimbarii “fronturilor” este emblematic
pentru urmatoarea situatie: comunitatile de animale
fiind mari, indivizii nu se cunosc personal decat
printr-un “miros” comun, propriu membrilor si dintinct
de al altor grupuri. Odata ce un individ a luat contact
cu un alt grup, imprumuta mirosul aceluia si daca isi
doreste intoarcerea in vechea comunitate, aceasta il va
extermina. Astfel, omul nostru poate adopta acest
comportament si datorita faptului ca are constiinta
“schimbarii mirosului” si actioneaza agresiv fata de
vechiul grup, tocmai pentru ca intuieste un posibil
comportament similar al acestuia, vis-a-vis de el. Nu
vom lua aici in calcul cazul in care vechiul grup il
poate primi pe “fiul risipitor” tocmai pentru a se
folosi de “mirosul” cu care acesta vine, demascand
clanul advers.
Relatia din interiorul clanului se bazeaza pe
aceeasi relatie de putere ca si in cazul relatiilor
dintre clanuri. Astfel, chiar daca in unele societati,
anumite persoane sunt considerate ca fiind inrudite desi
nu se cunoaste vreo legatura genealogica reala sau un
stramos comun5, se intampla frecvent ca o
persoana sa adopte o atitudine respectuoasa fata de
rudele din prima genera-tie ascendenta. Aceasta relatie
de ascendenta si subordonare este revelata de experienta
descrisa in cadrul sediului PSD. Atunci cand, respectuos
sau nu, a fost urmat gestul domnului primar de
completare a chestionarului si de alti membri ai
clanului, s-a recurs automat la respectul dat de
criteriul gerontocratic ce acorda intaietate generatiei
ascendente. Nu putem intui la fel de usor daca a mai
fost si alt criteriu in aceasta copiere comportamentala,
cum ar fi cel al meritocratiei. Insa, despre acest
criteriu, Ralf Dahrendorf6 afirma ca
diversitatea ofera o mai buna garantie a deschiderii
decat meritul, iar deschiderea este adevarata marca a
ordinii liberale. Problema care se pune este ca aceasta
diversitate este gresit inteleasa, mergandu-se pana la
expemplele “specialistilor” din comisii sau a elitei PSD
Galati care a situat propriul partid (precum si propria
orientare) pe axa stanga-dreapta, cu noua din zece
raspunsuri, la dreapta. Diversitatea sinonima cu
incompetenta ma face sa refuz ordinea liberala transpusa
in termenii lui Dahrendorf.
Relatiile de putere si acceptarea autoritatii:
Plec in aceasta mini-analiza de la punerea in lumina a
discursului privind necesitatea autoritatii unui despot
luminat. Aceasta tendinta pare a fi una neschimbata in
societatea politica romaneasca, atat la nivelul
perceptiei cat si la cel al difuzarii mesajului politic.
Daca aruncam o privire asupra evenimentelor anilor 1990,
observam ca in Occident s-a pastrat imaginea femeilor
din Bucuresti aplaudand minerii care brutalizau
intelectualii si studentii, “restabilind ordinea”7.
Aceasta imagine si votul coplesitor de la 20 mai in
favoarea unei puteri dovedite ca prea putin democratica
aveau sa acrediteze ideea ca problema Romaniei erau
atitudinile de masa de tip autoritar pe care se
sprijinea grupul interesat de la putere.
Aceasta tendinta arata ingrijoratorul fapt ca la nivelul
factorilor de decizie din sfera politica, lucrurile au
evoluat doar la un nivel aparent, atata timp cat
acceptam ca acest caz poate fi extrapolat la nivelul
intregii comunitati politice din Romania. Nici din
celalalt punct de vedere (al alegatorului), situatia nu
este schimbata. Un recent studiu al firmei specializate
in dezvoltare organizationala Interact derulat in
parteneriat cu compania de cercetare Gallup, asupra
valorilor si comportamentului romanesc din perspectiva
dimensiunilor culturale, a aratat faptul ca exista
nevoia de a avea lideri autoritari, centralizare in
decizii, iar populatia doreste sa urmeze regulile
stabilite de astfel de lideri. La nivelul companiilor,
angajatii prefera o relatie apropiata cu un singur sef
pentru a obtine protectia acestuia si pentru a evita
asumarea responsabilitatii unor pareri contrare. Mai
mult, indivizii se supun regulilor grupului social de
care apartin, societatea fiind fragmentata in mai multe
astfel de grupuri, unite prin interese comune. Grupurile
au scopul promovarii intereselor membrilor acestora in
detrimentul celorlalte grupuri (noi contra voastra).
Astfel, nevoia liderilor autoritari si scindarea clasei
politice in grupuri de interese reprezinta o justificare
a indemnului: “sparge-i dintii” sau a dezicerii de
ideologia vechiului partid.
In concluzie, realitatile constatate sunt
relevante pentru intreaga scena a politicii romanesti in
masura in care ele pot fi verificate prin experiente
similare. Disputele, ierarhiile, conducatorii si
condusii sunt identificati zilnic ca urmare a modului
cum aceste “secrete” transpar prin mijlocirea
mass-mediei. Problema este ca tocmai de aceea ele au
incetat sa mai fie deranjante: pentru ca le “respiram”
zilnic si, prin acest fapt, le acceptam tacit. Demersul
meu se poate traduce prin incercarea de a pune bazele
unui refuz in acest sens.
NOTE
1 Mihu, Achim (2002), Antropologie
culturala, ed. Dacia, Cluj-Napoca, p.20
2 Balandier, Georges (1998), Inrudire si
putere, in Antropologie politica, ed Amacord,
Timisoara
3 Lorenz, Konrad, Asa-zisul rau. Despre
istoria naturala a agresiunii, trad. Ioana
Constantin ed Humanitas, Bucuresti
4 G. Balandier – op cit.
5 Radcliffe-Brown, A.R. (2000), Structura
si functie in societatea primitiva, trad. Roxana
Calinescu, Liliana Ciobanu Harhas, ed Polirom, Iasi,
p.55
6 Dahrendorf, Ralf (2005), Marirea si
decaderea meritocratiei,
http://www.ziua.ro/display.php?id=10842&data=2005-04-28&ziua=e89ba4af17ba8c8c55767f7cd0f65742
7 Mungiu, Alina (1995), Romanii dupa 1989.
Istoria unei neintelegeri, ed. Humanitas, Bucuresti,
p.157
BIBLIOGRAFIE
Georges Balandier, Inrudire si putere, in
Antropologie politica, Amacord, Timisoara 1998
Achim Mihu, Antropologie culturala, Dacia,
Cluj-Napoca, 2002
Konrad Lorenz, Asa-zisul rau. Despre istoria naturala
a agresiunii, trad. Ioana Constantin Humanitas,
Bucuresti
A.R. Radcliffe-Brown, Structura si functie in societatea
primitiva, trad Roxana Calinescu, Liliana Ciobanu
Harhas, Polirom, Iasi, 2000
Ralf Dahrendorf, Marirea si decaderea meritocratiei,
2005,
http://www.ziua.ro/display.php?id=10842&data=2005-04-28&ziua=e89ba4af17ba8c8c55767f7cd0f65742
Alina Mungiu, Romanii dupa 1989. Istoria unei
neintelegeri, Humanitas, Bucuresti, 1995.
CATALIN BALAN
- student la Facultatea de Filosofie (Modul de filosofie
politica si morala) anul IV si la Facultatea de Stiinte
Politice anul III din cadrul Universitatii Bucuresti,
cercetator CASP (Centrul de Analize si Studii Politice)
in anul 2005.
sus
|