Politica interna
PNL si Alianta D.A. Trei scenarii posibile
GABRIEL GHERASIM
The author tried to draw three
possbile scenarios regarding the future evolution of
the National Liberal Party, having as refference
guide the D.A. Alliance. The first assumes the party
will remain in the Alliance. The second assumes the
fusion beteen NLP and the Democrat Party. The third
assumes that NLP will step out frim the Alliance.
Miza oricarei competitii politice este, invariabil,
dobandirea si prezervarea puterii, iar mecanismele
folosite nu exclud, de obicei, politica de aliante intre
doua sau mai multe partide. Scena politica romaneasca nu
a fost facut si nici nu face exceptie de la aceasta
regula, mai ales ca sistemul de vot proportional nu
este, in cele mai multe cazuri, de natura sa ofere unei
singure formatiuni politice forta electorala necesara
castigarii alegerilor.
Initial principal pilon de sustinere a Aliantei D.A.
PNL-PD si mai apoi a actualei coalitii guvernamentale,
PNL ofera observatorului spectacolul unui partid care
resimte foarte acut traumele produse de “infidelitatea”
partenerului de alianta si de coalitie, PD. Proiect prin
excelenta electoral, alianta dintre cele doua partide se
dovedeste, pe zi ce trece, o zona in care modelul
conflictual castiga tot mai mult teren, in dauna
urmaririi unui proiect politic coerent, inzestrat cu
consecinte benefice in domeniul, atat de sensibil, al
politicilor guvernamentale. Pentru PNL, un partid
neomogen, el insusi o “alianta” de factiuni1,
se va pune, intr-adevar, problema unei optiuni
strategice fundamentale. La nivel politic, cadrele
Aliantei D.A. mai pot oare oferi acestui partid garantia
unei ecuatii politice de succes, in conditiile in care
gestionarea acestora consuma energii ce ar putea fi
canalizate, evident, spre scopuri demne de un viitor mai
bun? Aceasta alianta mai poate fi operationala in
conditiile in care nu se suprapune peste structura
actualei coalitii guvernamentale si intampina
dificultati in adecvarea mecanismului decizional intern
la caracteristicile sistemului institutional romanesc?
Mai pot constitui PNL si PD formatiuni politice aliate
in conditiile disputei din ce in ce mai vizibile dintre
presedintele Traian Basescu, succedat indeaproape de
Emil Boc, presedintele PD, si premierul Calin Popescu
Tariceanu.
Pornind de la aceste intrebari, vom construi trei
scenarii posibile (S1, S2 si S3)
dupa care ar putea evolua PNL daca opteaza pentru: a)
mentinerea statu-quo-ului, b) fuziunea cu PD si
asumarea unei noi identitati doctrinare, c) dizolvarea
Aliantei D.A.
S1: Persistarea in cadrele
Aliantei D.A.
La prima vedere, situatia actuala pare cea mai comoda
pentru cei care privesc orice schimbare drept asumarea
unui risc, uitand faptul ca “adevarata responsabilitate
politica este o incredere fara asigurare, un risc fara
garantii, o dererminare fara certitudine”2.
Insa problemele pe care liderii Aliantei trebuie sa le
surmonteze nu sunt deloc neglijabile. In primul rand,
erodarea popularitatii in urma actului de guvernare
(insotit, firesc, de traumele inerente procesului de
integrare efectiva in UE) face ca sondajele de opinie sa
confirme scaderea acesteia in preferintele
electoratului. Nu mai putin, afilierea internationala
deosebita a celor doua partide, disensiunile majore
dintre ele cu privire la politica fiscala a actualului
cabinet, ca si “polemicile” dintre presedintele Traian
Basescu si premierul Calin Popescu Tariceanu,
presedintele PNL, nasc deficiente de imagine greu de
recuperat. Astfel, Alianta devine o corabie in deriva,
iar cel care ramane sa raspunda in exclusivitate pentru
esecurile guvernarii este tot PNL, sanctionat prompt de
electorat. Avem de-a face, de fapt, cu repetarea
istoriei din anul 2000, cand PN|CD a fost aruncat brusc
in zona partidelor neparlamentare. PNL va avea totusi o
soarta mai buna: cu un electorat captiv mai numeros,
port-drapelul liberalismului in Romania va reusi sa-si
pastreze statutul de partid parlamentar in sistemul
politic autohton, dar nu si pe cel de partid liberal
important la scara europeana. Accesul la putere este
acum de domeniul trecutului, precum tot de domeniul
tercutului este si mandatul prezidential al lui Traian
Basescu, lipsit de sprijinul organizational si electoral
al unui PNL puternic.
S2: Fuziunea cu PD si
asumarea unei noi identitati doctrinare.
Proiectul fuziunii dintre PNL si PD si al afilierii
formatiunii politice nou-nascute la Partidul Popular
European, nu este nou, iar punerea sa in practica inca
din vara anului 2004, cand existau conditiile cele mai
favorabile pentru a o face, ar fi schimbat cu siguranta
infatisarea scenei politice romanesti. Desi efectuata
mai tarziu, fuziunea demonstreaza ca liderii celor doua
partide au stiut sa depaseasca asperitatile si
animozitatile din trecut, mai ales ca «formula de
concentrare sau dimpotriva de fragmentare reprezinta un
dat constant in viata, dezvoltarea si moartea
partidelor”3. Zona de centru-dreapta este
acum bine inchegata, permitand sistemului politic
romanesc sa se maturizeze treptat si, in cele din urma,
sa se structureze bipolar in functie de clasicul clivaj
stanga/dreapta. Dar pentru PNL aceasta inseamna, de
fapt, renuntarea la propria identitate doctrinara, la
liberalism. Ori acest lucru nu este acceptat de toata
lumea. Chiar a doua zi dupa fuziune ia nastere un nou
PNL, reunind pe liberalii ramasi credinciosi vechii
doctrine si unui foarte important om de afaceri, ale
caror eforturi concertate nu vor fi suficiente insa
pentru ca noul partid sa depaseasca pragul electoral. In
ciuda acestor tulburari si a scepticismului unor
analisti pentru care liberalii si democratii nu pareau
capabili sa construiasca o larga miscare de
centru-dreapta4, scena politica romaneasca
beneficiaza acum de un puternic partid popular, pandant
redutabil social-democratiei promovate de PSD.
S3: Parasirea Aliantei D.A.
Disputele din cadrul Aliantei D.A. nu mai pot fi
gestionate, iar rivalitatea dintre liderii celor doua
partide (PNL si PD) nu mai lasa loc nici unei forme de
colaborare. Calin Popescu Tariceanu ia deci decizia
retragerii PNL din Alianta si semneaza actul ei de
deces. Se confirma, astfel, inca o data, ideea ca
relatiile dintre partidele romanesti “nu depind atat de
interesele lor sau de consecventa urmaririi unei linii
politice, ci, in primul rand, de relatiile
interpersonale dintre liderii de partide”5.
Lipsit de o baza sociala foarte consistenta, PNL este
pus de acum inainte in fata unei situatii delicate din
perspectiva pozitionarii pe scena politica, riscand sa
repete experienta nefericita a liberalilor italieni care
nu au stiut sa-si gaseasca un loc satisfacator intre
stanga politica si democratia crestina6. Insa
pentru Calin Popescu Tariceanu, un lider al carui model
politic marturisit este I.I.C. Bratianu, se deschide
calea unei dominari pe termen lung a miscarii liberale
romanesti.
NOTE
1 Dimensiunea factionala a familiei politice
liberale de dupa 1989 a fost analizata detaliat in S.
Perseil, Liberal la plural, Libertés, Bucuresti,
2000, pp. 139-235; vezi si C. Preda, “Liberalisme si
partide liberale in Romania postcomunista”, in
Liberalisme si partide liberale in Europa, (Pascal
Delwit editor), Humanitas, Bucuresti, 2003, pp. 326-329.
Mai mult, miscarea liberala romaneasca post-decembrista
prezinta o mare similaritate cu situatia din statele
scandinave sau din Benelux, “unde liberalii sunt foarte
divizati”,(H. Portelli, Les régimes politiques
européens. Étude comparative, Libraire générale
française, Paris, 1994, p. 100.)
2 J. Freund, Qu´est ce que la politique?,
Editions Sirey, Paris, 1965, p. 9.
3 Y. Mény, Politique comparée. Les
démocraties. Allemagne, États-Unis, France,
Grande-Bretagne, Italie, 5e édition, Montchrestien,
Paris, 1996, p. 97.
4 Cf. Jean-Michel De Waele, «Consolidare
democratica, partide si clivaje in Europa centarla si de
est», in Partide politice in Europa centrala si de
est, Jean-Michel De Waele (editor), Humanitas,
Bucuresti, 2003, p. 182.
5 Vl. Pasti, M. Miroiu, C. Codita, Romania
- starea de fapt, Volumul 1, Societatea, Nemira,
Bucuresti, 1997, pp. 139-140.
6 Y. Mény, op. cit., p. 50.
GABRIEL GHERASIM - licentiat in istorie al
Universitatii Al. I. Cuza, Iasi, absolvent al Facultatii
de Stiinte Politice, studii academice postuniversitare,
SNSPA, Bucuresti.
sus
|