Politica interna
Stanga romaneasca – melancolica sau indoliata?
IZABELLA GHITA
The article represents a deep
analyse of the attempt to form a Social Pole in
Romania, sketching a parallel with the Italian
Social Pole. The problem in the Romanian case is
that there are two attampts to form such a
confederation: that of Ion Iliescu and Petre Roman,
and that of Mircea Geoana. But a closer look at
these attemps reveals an empty filed, in which every
actor concentrates the discourse around his person
and around all the social and political problems.
Thus, we can talk about a melancholic and mourned
Left, confronting a future Left with this Left –
both fitted in the Sartrian metaphor of the “empty
cans”.
La sfarsitul lunii august a acestui an, Ion
Iliescu si Petre Roman anuntau intentia de a coaliza
fortele si interesele aflate la stanga esichierului
politic romanesc intr-o suprastructura numita “Pol
Social”. La prima vedere aceasta idee, lansata intr-un
cadru oarecum festiv, punea in prim plan conjunctia
celor doua figuri politice marcante ale scenei politice
romanesti post-decembriste intr-un context politic
confuz. Ion Iliescu, membru al celui mai important
partid de stanga din Romania (PSD), se declarase in
nenumarate randuri nemultumit de actuala situatie a
stangii romanesi, afirmand ca ea nu este o sanga matura,
solidara, reala. In prima instanta, aceasta a fost
vazuta ca o atitudine de dizidenta fata de propriul
partid care dintr-o data nu isi mai recunostea
parintele. De aici si usuratatea cu care a fost
receptata imaginea bicefala Iliescu-Roman a unei
viitoare stangi romanesti. La drept vorbind, Petre Roman
a ramas mai mult o figura a trecutului, destul de
neputincioasa in prezent, in timp ce Ion Iliescu pare sa
isi fi consumat tot capitalul electoral si sprijinul
politic al propriului partid, devenind la randul sau
imaginea imbatranita si trista a unui trecut care apune.
Astfel, asupra ideii proiectului numit “Pol Social”
planeaza dintru inceput suspiciunea imposibilitatii
practice. Totusi, aceasta initiativa poate fi vazuta si
ca o recunoastere tacita a unei situatii de criza pe
care o certifica un om politic experimentat, sau poate
ca o asumare a imperativului maturizarii politice in
Romania de azi.
In interiorul PSD criza pare sa fie din ce in ce mai
puternica. Esecul electoral de la sfarsitul anului 2004
a marcat destul de puternic noua constiinta a
partidului, care s-a vazut in primul rand incapabil sa
furnizeze un lider cu o imagine puternica si, in al
doilea rand, sa arate o fata umana conectata la
realitatile sociale curente. Astfel, ideea unei
coalitii/federatii/aliante (electorale sau nu) – care sa
prinda ca intr-un sac tot ceea ce este la stanga
esichierului politic – apare ca necesara, in sensul ca
stanga romaneasca trebuie reformata.
Asadar, din punct de vedere politic ramane de un
deosebit interes ideea asa numitului “Pol Social”, cu
atat mai mult cu cat insusi presedintele PSD, Mircea
Geoana, relua, grosso modo, aceeasi idee a unei
coalitii/federatii/aliante (de acesta data cu un
caracter mult mai electoral), numita in prima instanta
tot “Pol Social” si adresata cam aceluiasi segment
politico-social cu interese de stanga. Demersul lui
Geoana culmina in data de 5 septembrie a.c. cu
declansarea unui poiect de “reforma profunda” a clasei
politice numit “revolutia binelui in Romania”, din ai
carui trei pasi (introducerea votului uninominal,
sustinerea Parlamentului unicameral si coagularea
fortelor intr-un pol social) nu s-a materializat nici
unul pana in prezent. Ramas numai la stadiul de
declaratie de intentie, proiectul continua totusi sa
afirme recunoasterea imperativului reformarii.
Iata ce ar fi trebuit sa aduca inceputul lunii
septembrie pe scena socio-politica romanesca in materie
de noi structuri politice (caci se promisese ca acest
Pol Social va iesi din starea de idee si se va afirma ca
o structura – cel putin in varianta Iliescu-Roman –
incepand cu sfarsitul lunii septembrie, inceputul lunii
octombrie)! Dar ce ar fi trebuit sa fie acest Pol
Social? Care i-ar fi fost dimensiunile
ideologico-politice reale? Si incotro ar fi tintit el?
O sugestie ne-o ofera, intr-o maniera extrem de
lapidara, Corina Dragotescu, intr-un editorial din
ziarul Adevarul: “Ideea Polului Social lansata de
Iliescu si Roman nu este nici originala, nici noua. Ea
este imprumutata de la italieni”1. Nota
Bene (pentru a nu lasa sa cada in derizoriul unui PS
ideea Polului Social), ne mai spune si ca intentia pare
sa fi fost aceea “de a strange, intr-un pol al
nemultumitilor, toate vocile de pe stanga esichierului,
fara a le disloca din partide”2, construind
astfel un fel de “federatie” (caci aceasta presupune
amintitul model italian) de stanga in care ambii
(referindu-se exclusiv la Iliescu si Roman) incearca sa
se refugieze ca urmare a esecurilor personale
inregistrate pe scena politica. Ceea ce este de retinut
de aici este faptul ca avem, dupa cum am schitat deja in
paragrafele anterioare, atat o componenta
socio-politica, cat si una psihologica, criza stangii
romanesti fiind astfel dublu marcata.
Revenind la sugestia Corinei Dragotescu, sa presupunem
ca ideea Polului Social este de inspiratie italiana; iar
prin acest “sa presupunem” vom pune intre paranteze
toate celelalte aspecte colaterale potrivit carora
modelul italian ar putea fi el insusi de o alta
inspiratie3, din moment ce si el este de data
recenta, sau privitoare la faptul ca ar exista vreo
intentie explicita de a urma modelul federalist italian.
Ce stim despre aceste doua concepte politice pe care le
alaturam in aceasta maniera? Din pacate nu avem inca ce
compara, Polul Social nefiind conturat clar.
Metodologic, presupunand ca ideea Polului Social urmeaza
modelul mai sus amintit, cunosterea modelului ar arunca
o raza de lumina si asupra replicii sale. Asadar, vazand
mai intai ce presupune si cum functioneaza modelul
italian, ar putea fi intuite posibilitatilor romanesti
de realizare ale acestui model, in cazul in care stanga
romaneasca chiar doreste sa realizeze ceva similar.
Stanga italiana:
traditie, identitate, actualitate.
Intr-adevar, stanga italiana este actualmente intrupata
(in mare parte si nicidecum in totalitate) intr-o
confederatie de partide politice, confederatie numita
L’Ulivo (nume cu o anumita incarcatura, tinzand
inspre ideea afirmarii si mentinerii unei identitatii
nationale), a carei figura centrala este Romano Prodi
(fost presedinte al Comisiei Europene). In cadrul
acesteia are loc un puternic revizionism
doctrinar-ideologic, ceea ce i-a facut pe unii dintre
extremistii de stanga sa creada ca avem de fapt de a
face cu un neo-liberalism al stangii – ceea ce este in
parte adevarat4–, si nu cu o stanga (mai mult
sau mai putin) clasica exprimata in vechii termeni plini
de inteles si incarcatura ideologica ai vechiului
antagonism politic. Totusi, acesta stanga (deloc
fragila) vine pe fondul unei lungi traditii parlamentare
si democratice in care discursul de stanga si stanga ca
atare au trebuit sa se regandesca si redefineasca
permanent. Astfel, putem vorbi de o lunga istorie a
discursului si politicii de stanga in Italia chiar cu
mult mai devreme decat martie 1944 cand Togliatti venea
ca ministru fara portofoliu alaturi de Benedetto Croce
in cel de-al doilea guvern al lui Badoglio.
La inceput problema era centrata pe o reactie activa la
coalitia antifascista care a adus in atentia opiniei
publice a vremii (si nu numai) problema institutionala
privind impasul care paraliza intrega viata politica.
Curand Togliatti incepe constructia “noului partid”,
care devenea un partid de masa puternic ancorat in
realitatea sociala a tarii si in cerintele realizarii
unei astfel de structuri si in celelalte tari
socialiste. Marele deziderat era de a face posibila “o
cale italieneasca spre socialism”, la care si Gramsci
isi aducea propria contributie cu ale sale concepte ale
“compromisului istoric” si “solidatitatii nationale”.
Partidul Comunist Italian (Partito Comunisto Italiano -
PCI) a inceput sa fie o mare forta politica pana in anii
’80, cand s-a instalat hedonismul reaganian,
imobilitatea sistemului politic si criza stangii.5
In afara propriei sale istorii si traditii, se poate
vorbi si de o particularitate a stangii italiene.
Aceasta prezinta cel putin trei aspecte. Un prim aspect
este legat de faptul ca PCI a fost cel mai puternic
partid comunist din intrega zona a Europei Occidentale,
amintirea lui si a lui Togliatti reusind pana si in
prezent sa trezeasca nostalgii in randul simpatizantilor
stangii traditionale. Un al doilea aspect este legat de
faptul ca a existat un puternic sprijin din partea
intelectualilor de marca pentru cauza socialista,
importante figuri ale vietii intelectuale italiene
devenind ideologi sau facand o activa propaganda
politica de stanga. Iar un al treilea aspect este legat
de faptul ca aici a existat un activism subteran
intrupat in asa numitele “lotta continua” (“lupta
continua”), “avanguardia operaia” (“avangarda
muncitoreasca”), “potere operaio” (“puterea
muncitorului”) etc., toate grupari ale Noii Stangi (o
alternativa la domeniul institutional al scenei politice
italiene a timpului), care au intretinut chiar cu o
anumita agresivitate cauza proletariatului, eshiband in
manierele cele mai efervescente nemultumirile maselor6.
Se poate astfel vorbi de o particularitate si in sensul
unei anume violente combative in randurile muncitorilor
italieni (proletariatul italian), extrem de atasati de
ideologia revolutionara marxista, violenta care a atins
culmea cu rebeliunea studenteasca din ’68 si ulterior cu
forma organizata a Brigazilor Rosii. Atasamente
puternice la o ideologie anarhista asociate unor miscari
radicaliste puternice par sa fie deasemenea o alta
particularitate a traditiei de stanga in Italia.
Dar intr-o forma sau alta, traversand culmea sau criza
sa ideologica, stanga italiana a continuat in primul
rand sa caute un raspuns la nerezolvata problema
institutionala, ceea ce o defineste si astazi in mare
masura.
In prezent, stanga italiana (chiar daca este de centru,
moderata, reformista sau revizionista) pare sa isi fi
gasit noua sa modalitate de a exprima intr-o maniera
clara idei care ii sunt proprii. Astfel, cel putin
inceputul anului 2005 si conjunctura unor alegeri
regionale au facut sa se vada acest lucru destul de
clar, prezentand o stanga revigorata, care pare sa fi
depasit criza provocata de insasi caderea Cortinei de
Fier.
Scena politica italiana
de stanga la inceputul anului 2005
Uniunea L’Ulivo, presupusul model structural al
ideii Polului Social, vine fara doar si poate pe fondul
traditiei si particularitatilor mai sus amintite. Ca o
solutie la o lunga perioada de criza docrinara, sau
poate doar ca un simpu mecanism electoral, ea s-a format
cu putin inainte de alegerile regionale din mai 2005. De
altfel, initiativa nici nu a scapat de acuza de populism
ieftin, desi a stiut sa iasa din criza profitand de un
context intern si international special. Dar pentru a
afla cine este L’Ulivo voi proceda in cele ce
urmeaza la o simpla si destul de plictisitoare trecere
in revista a celor mai importante figuri (intelegand
prin acestea partidele politice si liderii lor vizibili)
din aria politica italiana de stanga a momentului.
Voi aminti mai intai de toate Margherita,
datorita celor doua figure politice extrem de
importante, cea a lui Romano Prodi si cea a lui
Francesco Rutelli. Margherita este ea insasi “o
federatie” care aduce laolalta Partidul Popular Italian
(Partito Populare Italiano-PPI), Democratii lui Prodi si
Parisi, UDEUR-ul (Uniunea democratica pentru Europa) lui
Martella si Reinnoirea Italiana (Rinnovamento Italiano)
a lui Dini. Ea alege totodata aria de centru-stanga a
scenei politice, simplificand de o maniera extrem de
importanta liniile sale politice directoare si oferind
astfel electorilor sai un punct de vedere unitar pentru
a asigura un posibil echilibru in interiorul ideologiei
de centru-stanga. Supranumiti si Catolicii (I
Cattolici), cei din Margherita raman cumva in
afara dezbaterilor propriu-zis de stinga, folosind acest
concept intr-o maniera puternic revizuita. Abordarea sa
este mult mai aplicata la cerintele practice ale
actualei dinamici social-politice, adica este mult mai
lucida fata de posibilitatile reale ale unei schimbari
in bine in domeniul institutional si administrativ al
unei vieti politice active. Din acest motiv, principala
sa atitudine este mai mult aceea de a fi pro-reforma,
atitudine care a fost vazuta ca una de tradare fata de
nucleul tare al atitudinii de stanga traditionale. Este
adevarat ca la prima vedere pare putin ciudata aceasta
punere laolalta a simpatiilor catolice si a atractiei
fata de ideile laice ale miscarilor de stanga. Dar un
lucru este sigur, pozitia sa este totusi una de stanga
si nu una a unei neutralitati impartiale7, in
care sa se abordeze conceptul de centralitate in sensul
unei pozitii neutre si nu in sensul, poate mai realist,
al unei pozitii moderate. Nostalgicii radicalismelor
sunt din ce in ce mai dezavantajati, in astfel de
timpuri, caci totul pare sa tinda catre o centralitate a
sistemului politic, constrans sa fie mult mai atent fata
de propriile sale atitudini extremiste sau nerealiste.
Poate fi, e drept, o simpla masura tehnica prin care se
poate asigura o mai mare masa de electori, dar in
acelasi timp poate fi solutia viabila la relativ
recentul esec al socialismului real. Astfel, evitand
extremismul si cautand centralitatea, cel mai insemnat
actor politic de stanga din Italia promoveaza, in
continuarea traditiei, totusi nu rupta de aceasta,
emanciparea institutionala si producerea unei schimbari
reale in sistemul politic si administrativ.
In al doilea rand, voi mentiona Partidul Refondarii
Comuniste (Partito della Rifondazione Comunista - PRC)
cu cea mai vizibila figura politica a sa: Fausto
Bertinotti, pentru ca de aici sunt furnizate unele
dintre cele mai importante critici aduse la adresa
revizionismului Margheritei. Acest partid ramane
in latura de stanga cea mai pura a scenei politice
contemporane. Provenind din vechiul PCI, PRC mentine
ideologia si programul sectiunii politice a traditiei
italiene de stanga (chiar daca o face revizuind si el,
sub influenta Noii Stangi a anilor ’60-’70, unele parti
ale ei). Distinct de grupul Italienilor Comunisti
(Comunisti Italiani - CI) si de Autonomia Posibila
(Autonomia Possibile), ca un grup politic minoritar
ex-parlamentar, PRC are o pozitie destul de bine
definita care ii permite sa ramina vizibil activ in
spatiul politic. Avand in parte o atitudine idealista,
acest partid are o abordare mult mai radicala fata de
problema sistemului institutional, despre care crede ca
trebuie nu doar revizuit sau reformat, ci revolutionat.
In al treilea rand, voi mentiona alte grupuri
parlamentare precum Democratii de Stanga (Democratici di
Sinistra - DS - un partid aparut si el din ruinele PCI),
Social-Democratii Italieni (Socialdemocratici Italiani -
SDI), Verzii8 (cu abordarea lor ecologista,
asociata stangii numai dupa anii ‘70) si nu in ultimul
rand Uniunea Democratilor si Catolicilor (Unione di
Democratici e di Cattolici - UDC).
In parte pentru a fi o structura politica mult mai
puternica si competitiva, dar si din alte considerente
(cum ar fi, dupa cum de altfel am mai spus, cele legate
de o strategie imediata pentru castigarea alegerilor
regionale din mai a.c.), o parte din aceste partide
politice (Margherita, DS, SDI, Verdi, CI
and UDC) au decis sa formeze o con-federatie, acceptand
linia ideologica dominanta a Margheritei, adica
linia reformismului. Obiectivele programatice – pentru a
numi astfel o posibila declaratie de intentii – au fost:
1. necesitatea de a reflecta asupra ratiunilor unei
munci comune in vederea elaborarii unor programe viabile
in conditiile in care se mentine autonomia fiecaruia in
parte, 2. nevoia de a individualiza idei politice
puternice care sa aiba un impact major la realitatea
externa, 3. dorinta de a face sa functioneze aceasta
forma de federalism politic. Cu acestea, ca obiective
organice, a luat nastere Uniunea Ulivo. Cazul PRC
este aici unul foarte interesant. Incepand sa isi
negocieze pozitia fata de uniune, PRC a raspuns intr-un
mod pozitiv cererilor Margheritei, astfel ca
incepe o colaborare in vederea includerii PRC, care
apuca astfel si el reformismului.
Despre ce ne vorbeste
stanga italiana?
Incepand cu 14 februarie 2005 (data marcata de vizita
lui Romano Prodi in Franta pentru o intrevedere cu
presedintele acesteia) devine extrem de vizibila o
atitudine deschisa a stangii italiene fata de politica
europeana si de inchidere fata de cea americana. Un
titlu din Europa (nr. 31, anul III), organ de
partid al Margheritei, anunta: “Cu Prodi Italia
incepe sa se intoarca in Europa. L’Ulivo cauta o
politica pentru Iraq”. Reintoarcerea Italiei spre Europa
are loc in primul rand datorita unei polarizari a
atitudinilor politice de baza (pro sau contra politicii
Statelor Unite) pe fondul unei angoase a maselor privind
nesiguranta vietii lor. Ceea ce se produce este cumva o
regasire a identitatii unei politici de stanga care sa
rupa astfel barierele unei demagogii goale si a
simplului populism electoral. E drept ca Uniunea
con-federativa a aparut ca o solutie directa si imediata
la presiunea alegerilor regionale, dar strangerea
statistica a electorilor fideli fiecarei formatiuni in
parte prin insasi strangerea laolalta a formatiunilor ca
atare nu parea a fi suficienta. Se pare ca acesta Uniune
a aparut totodata ca reactie la asteptarile unei mari
parti a populatiei care fie redescopera nostalgia
visului utopic al varstei de aur (caci criza si declinul
stangii dupa caderea zidului Berlinului au inceput sa se
estompeze in memoria individuala si colectiva a
cetatenilor), fie pentru ca resimt in mod real ca
dureroase pierderea identitatii personale sau nationale
in masificatorul fenomen al globalizarii (de aici si
atitudinile frecvente antiamericane, antiglobaliste,
anarhice ale unor grupuri minoritare organizate – ca asa
numitii desobedienti – sau nu).
Printr-un discurs anti-american (insemnand
anti-neo-capitalist si anti-neo-imperialist)
central-stanga italiana aduce cu sine si un discurs
anti-global in care tendinta este de a face vizibile
trasaturile specifice ale lui “a fi diferit” si ale
respectarii acestei diferente. Ceea ce spune aceasta
stanga este totodata faptul ca este momentul unei
intoarceri la o traditie careia Italia apartine. Astfel,
actiunea politica specifica imediata a fost de a spune
NU reinnoirii suportului financiar al actiunii militare
in Iraq, facand astfel presiuni asupra guvernului in
vederea retragerii definitive a trupelor italiene din
Iraq. Iata si motivele: 1. cel moral (sau cel umanist):
- ceea ce este in Irak este o problema de Viata si de
moarte la care nu este posibil un raspuns adecvat fara a
lua in considerare libertatea constiintei, care pare sa
fie violata cand decizia reannoirii ajutorului financiar
nu vede posibilitatea de a aduce moartea cu ea; 2. cel
politic: - electorii confederatiei de centru-stanga au
anumite asteptari legate de o atitudine reformista
moderata care lupta pentru democratie, solidaritate si
respect egal, si tocmai de aceea uniunea de
centru-stanga spune NU razboiului si DA noii democratii
din Irak, respectandu-i cursul sau propriu, independent
de acum inainte fata de orice vointa externa; 3. cel
nationalist: - Europa este cea alaturi de care Italia
trebuie sa stea, caci aici sunt traditiile si viitorul
ei.9
In aceste conditii si alte aspecte ale discursului de
stanga devin mult mai puternice. Lupta pentru un sistem
politic democratic participativ aduce in atentia noastra
posibilitatea reala de a schimba sau reforma sistemul
introducand elementul de e-goverment in stransa sa
legatura cu acea transparenta a sistemului de guvernare
si a deschiderii catre comunicarea directa cu
cetateanul. Totodata, ideea solidarita-tii sau a unei
vieti in pace (ca cea mai populara idee sustinuta in
linia PRC) devine una percutanta, aducand laolalta o
mare parte a populatiei nesatisfacute, deja saracite si
saturate de imaginea etalata a luxului celor foarte
putini dar si foarte bogati, a opulentei si falselor
nevoi (toate conjugate cu o puternica antipatie fata de
chiar persoana primului ministru, S. Berlusconi).
Scotand din acest context istoric complex posibilitatea
de a fi o miscare politica afirmativa, intreaga stanga
italiana (de centru-stanga, de stanga, de extrema
stanga, din spatiul anarhismului si rebeliunii sau din
discursul subteran) umple un discurs destul de bine
definit din care se contureaza urmatoarele tendinte: de
a forma un sistem politic mult mai transparent, de a
respinge dezvoltarea exagerata si inutila a tehnicii
(concluzie ce ar rezulta dintr-un rationament ce are la
baza problema resurselor din ce in ce mai limitate si
utilizarea in scopuri rele a tehnicii), de a se
reintoarce la o “identitate pierduta” in fenomenul
irational al globalizarii, devenita deja culturala si
politica, de a respinge a “import-exportului” de valori
etc.
Ce ne ofera stanga
romaneasca?
Spre deosebire de modelul italian, Polul Social romanesc
este constrans sa se dezvolte in niste conditii extrem
de austere. Ceea ce el are in spate este traditia
discursului ideologic rigid de propaganda al partidului
unic, o istorie mult prea scurta de pluralism politic si
o mare amorteala a initiativei civice. Astfel, din capul
locului insasi ideea de a urma un model ca cel presupus
si prezentat lapidar mai sus pare neinspirata (amintind
de vesnica reiterare a paradigmei “formelor fara fond”).
Din cele expuse mai sus, este limpede ca modelul italian
se sprijina: pe o traditie a democratiei, capitalismului
si dezbaterii politice, care a constrans in permanenta
actorii politici sa se revizuiasca atat la nivelul
doctrinei cat si al actiunii politice; pe o mare
varietate de expresii ale stangii care acopera intreaga
arie centru-extrema stanga; si la urma urmei, pe un
“know how” al prinderii sansei istorice. Cumva la
antipod, Polul Social s-ar sprijini pe o falsa idee a
stangii (caduca si anatemizata), pe incercari esuate ale
altor formatiuni politice de a se constitui ca o
alternativa de stanga la o stanga deja dominanta, si nu
in ultimul rand pe un sanctionat oportunism istoric care
doar rationalizeaza in lumina unei ideologii ad-hoc
initiative arbitrare lipsite in fapt de sprijin
doctrinar real.
Desi istoria stangii romanesti10 incepe ca si
cea a celei europene undeva in cea de-a doua jumatate a
secolului al XIX, ea nu are deloc un parcurs comparabil
cu al acesteia din urma11. Astfel, in timp ce
in Germania aparea primul partid socialist, in Romania
interese de stanga se concretizau intr-un program
ititulat “Ce vor socialistii romani”, care anticipa in
1885 formarea in 1893 al Partidului Social-Democrat al
Muncitorilor din Romania. Din pacate la al VI-lea
congres din aprilie 1899, la doar sase ani de la
infintare, acest partid se autodizolva prin trecerea
masiva a asa numitilor “generosi” la liberali, lasand in
urma sa doua formatiuni politice relativ lipsite de
importanta: Partidul National-Democrat (grupul lui G.
Diamandi) si Partidul Muncitorilor (grupul lui C.Z.
Buzdugan). “Vlastarul vechii radacini socialiste” este
redescoperit – ca reactie la reformele propuse de
Partidul National Liberal – abia in 1907 prin aparitia
Uniunii Socialiste din Romania devenita in 1910
Partidului Social-Democrat din Romania. Acest partid isi
va consuma insa istoria intr-o absortie lenta in
partidul unic care in 1965 devine din Partidul
Muncitoresc Roman (PRM) Partidul Comunist Roman (PCR)12.
Decembrie 1989 aduce in cele din urma dizolvarea
automata a PCR si aparitia unor formatiuni improvizate.
Stanga romaneasca a ramas inca reprezentata (sub
influenta vechii paradigme deja mentionate a partidului
unic) de o singura formatiune realmente vizibila:
Partidul Social-Democrat. PSD se prezinta ca atare din
2000, ca urmare a fuzionarii PSDR-ului (Partidului
Social-Democrat Roman) si a PUSD-ului (Partidului
Unitatii Social-Democrate) cu PDSR (Partidul Democratiei
Sociale din Romania) fost FDSN, subdiviziune a FSN-ului
initial. Partidul Democrat, fost FSN, desi declarat de
stanga (membru al Internationalei Socialiste), paraseste
odata cu ultimele alegeri parlamentare aceasta scena in
favoarea unei aliante convenabile cu liberalii, ajungand
ulterior sa adopte motiunea populara agreata de dreapta
europeana. Miscarea sindicala este si ea o constanta a
Romaniei postdecembriste, dar ramane in afara
dezbaterilor politice, facand doar mici jocuri de
culise. Oricum, in acest peisaj imaginea dominanta este
cea a lipsei angajarilor docrinare clare si a tendentei
de a crea aliante politice de tip electoral. Iar
situatia nu pare cu nimic deosebita de cea din 1897: “la
noi – se afirma intr-un ziar important de acum un secol
– clasele nu sunt bine deosebite, afara de imparteala
generala – bogati si saraci – care-ti sare in ochi la
fiecare pas… Marele industrias are si mosii, mare mosier
e si functionar, functionarul este si patron. De aceea
trecerile dintr-un partid intr-altul se fac cu cea mai
mare inlesnire.”13 Altfel spus, clivajul
bogat/sarac ramane inca o buna piesa de speculat in
motivarea electorilor atata timp cat nici un partid
politic nu este inca pe deplin capabil sa sustina si
reprezinte interesele unei clase.
Cristian Preda realiza intr-un articol al sau o
relevanta dare de seama a “strategiilor si
performan-telor electorale” ale partidelor romanesti in
toata perioada de dupa decembrie 198914. Din
aceasta reiese capacitatea deosebita a partidelor de a
forma coalitii din cele mai diverse pentru a castiga
capital electoral. Cel mai relevant exemplu ramane de
departe cel al Partidului Umanist Roman care realiza in
2000 o coalitie cu PSDR devenit PSD, pentru a se
transforma anul acesta in Partidul Conservator (declarat
de centru-dreapta si afiliat coalitiei de guvernare, ea
insasi de centru-dreapta).
Prin toate acestea nu am facut nimic altceva decat sa
subliniez fragilitatea stangii romanesti marcata de
existenta efemera a unor partide pasagere (i.e. Partidul
Socialist al Muncii) sau de convertiri oportuniste care
fac aproape imposibila identificarea cu succes a celor
ce sustin dezideratele unei stangi autentice. Grupul de
Analiza Socio-Politica a |arilor din Europa Centrala si
de Est identifica o serie de efecte perverse specifice
aceste regiuni, dintre care as mentiona indeosebi
incapacitatea unei identificari programatice stabile,
incoerenta politica si lipsa de experienta politica15.
Fara doar si poate aceste efecte se vor reflecta si in
structura Polului Social, care daca s-ar realiza ar
face-o plecand dintru inceput cu toate cele mentionate
mai sus ca handicapuri. Este drept ca sub un singur nume
se pot ascunde doua idei pe care generic le-am putea
identifica sub titulaturile de “varianta Iliescu-Roman”
si “varianta Geoana”, despre care se presupune ca ar fi
expresia unei sincere dorinte de a cladi o stanga
autentica si respectiv expresia sincera a unei reformari
in sanul stangii deja existente. Oricum ar fi, nici una
din ele nu poate scapa de suspiciunea de a tinde catre
formarea unui “partid capcana” (sau altfel spus
“insfaca-tot”) care sa urmareaca simpla acaparare a
puterii.
Ceea ce declara Petre Roman cu privire la ideea polului
social este ca ea nu sta pentru o formatiune, ci pentru
“o constructie politica, care isi propune sa creeze o
alternativa” la guvernare, reunind “oameni cu
sensibilitate sociala, (...) partide, personalitati,
miscari sindicale, societate civila”. Insa Polul Social
regandit de Geoana nu ramane simpla “tribuna” (care este
deplin cedata partii Iliescu-Roman), ci o structura cu
un real capital electoral. “Nu ne adresam lui Petre
Roman ca personalitate politica – spune domnul Geoana –,
ci formatiunii sale politice, cum deasemenea, nu ne
adresam lui Cosmin Gusa16, ci partidului sau”17.
Dar varianta Iliescu-Roman se adresa si celor carora
Geoana nu li se mai adreseaza. Iar aici cu siguranta
suntem ceva mai aproape de modelul confederatiei de
stanga din Italia: ideea unei constructii politice care
sa fie o alternativa la guvernare si care sa se
transforme la nevoie intr-o alianta electorala.
Modelul italian pune in evidenta in primul rand
dificultatea mentinerii autonomiei formatiunilor care il
compun si cea a crearii unui culoar al consensului in
privinta solutiilor pe care le adopta ca un singur
organism, dincolo de particularitatile partilor lui.
Polul Social ar trebui sa raspunda si el la problema
pastrarii autonomiei fiecaruia in conditiile realizarii
consensului tuturor. Partial, modelul pare sa fi
functionat deja in Romania sub forma Aliantei DA ca
alianta electorala, dar nu si la guvernare,
confruntandu-se dramatic cu problema consensului.
Subliniind caracterul de proiect al Polului Social, in
privinta caruia manifesta si un scepticism sublimat,
presedintelui PSD afirma ca “dimensiunea electorala va
fi decisa doar daca aceasta constructie isi va arata
eficacitatea. Acum vrem sa coagulam fortele”18.
Si intr-adevar, prima problema a realizarii acestei idei
este, in contextul actual al stangii romanesti, cea a
“coagularii”, adica a simplei puneri laolata a acelor
actori politici carora polul se adreseaza. Aceasta
dificultate devine simptomatica, caci realitatea unui
astfel de impas devine iminenta in momentul in care
Polul insusi realizeaza ca nu stie de fapt caror actori
politici se adreseaza. De aici si aparenta unei mai mari
doze de realism continuta in varianta Iliescu-Roman:
ideea polului social nu este, astfel, de a coaliza o
stanga deja existenta (care ulterior sa fie constransa
sa functioneze ca un corp politic eficient), ci mai
curand de a crea o stanga.
Redusa la simpla opozitie datorata unei conjuncturale
alternante la guvernare, relatia dintre stanga si
dreapta romaneasca se afla inca, sau poate mai ales
acum, in ipostaza intrupata a metaforei sartriene
(“stanga si dreapta politica sunt doua cutii goale”) pe
care o amintea Norberto Bobbio in anii ce au marcat
criza stangii europene. Criteriile de a le separa la
nivelul continutului lor profund ne scapa. Ambele
marcheaza pe agenda politica aceleasi prioritati, ambele
vorbesc de o reforma in administratie, probleme sociale
le preocupa pe amandoua, ideea democratiei participative
este draga si liberalilor, iar politica externa le
angajeaja pe amandoua atat fata de sustinerea politicii
Statelor Unite cat si fata de imperativul integrarii
europene. Criteriul propus de Bobbio, cel al egalitatii
sociale proprie stangii, devine el insusi insuficient.
Varianta Iliescu-Roman a Polului Social cuprinde in
gestul ei recunoasterea tacita a faptului ca stanga
romaneasca se confrunta cu propriul ei moment de criza,
pe care incerca sa o depaseasca.
Polul Social – solutie
sau simptom?
Daca este sa acceptam definitia pe care Rorty o da
Stangii19 trebuie sa acceptam totodata o
atitudine politica a stangii in acei termeni ai unei
“societati fara clase” in care poate aparea o mare
varietate de indivizi si de comportamente politice, si
astfel, o mare speranta a sfarsitului organismului
politic traditional, sfarsit care indeplineste
obiectivul fericirii tuturor indivizilor. Problema
ramane totusi in continuare cea a intelegerii
posibilitatii sau imposibilitatii compatibilizarii
teoriei si practicii in ceea ce priveste reforma
domeniului institutional. Dar intre noul
institutionalism si dependenta de cale, stanga
romaneasca nu se poate debarasa de cea din urma. Aceasta
presupune imposibilitatea unei reforme reale sau a unei
constructii neviciate de sechele mai vechilor rute.
Dificultatea transpunerii teoriei in practica consta la
acest nivel in faptul ca insusi sistemul institutional
inmormanteaza in el o rigiditate formala foarte greu de
depasit.
Si pana la uma ce ni se propune prin ideea unui pol
social? O chemare la “centru” (recentralizare) a tuturor
intereselor (politice, sociale, civice, economice etc.)
de stinga. El poate fi o solutie numai daca este privit
dinspre necesitatea pe care o reclama in a se constitui
ca un nucleu al viitoarei stangi, pana atunci ramanand
doar un simptom.
Ceea ce propune varianta Geoana nu poate sfarsi decat in
absortia partidelor mai mici – carora explicit se si
adreseaza (i.e. Forta Democrata si partidul Initiativei
Nationale) – in mai marele PSD, transformand astfel
incipienta idee a Polului Social in proiectul unui nou
partid unitar asa cum PSD deja este. Departe de a sfarsi
in modelul federatiei italiene, Polul Social anunta in
aceasta varianta nici mai mult nici mai putin decat
intentia reorganizarii imaginii electorale a unicului
partid de stanga cu sanse la guvernare. Mult mai
provocatoare pare sa fie insa varianta Iliescu-Roman,
care subintinde un slab apel la solidaritate pentru o
conceptie. Ea este totodata si cea mai putin credibila20.
Am folosit in titlu doi termeni din metapsihologia
freudiana: cel de melancolie si cel de doliu. Potrivit
dictionarelor de psihanaliza, care recupereaza si
etimologia lui (melas-negru, chole-bila),
termenul de melancolie presupune printre altele si
manifestari de tristete profunda, sau de teama si
descurajare, care iau sau nu aspectul delirului.
Melancolia apare ca un corelativ al doliului, ambele
constituindu-se ca reactii fata de obiectul pierdut al
dorintei. Astfel, daca travaliul doliului este perceput
ca normal, caci recunoaste pierderea obiectului si
sprijina detasarea, melancolia apare ca o anomalie.
Aceasta pastreaza obiectul nu ca pierdut ci ca prezent
sau posibil in orizontul subiectului. Freud afirma ca
melancolia este adesea o trasatura a firilor
revolutionare.
Revenind la ideea Polului Social, ea poate fi vazuta
acum astfel: in latura sa revolutionara (varianta
Iliescu-Roman), ea scoate la iveala o stanga
descurajata, melancolica, ramasa captiva in imaginea
unui organism politic cu puteri depline (i.e. imaginea
partidului unic)21; in latura sa revizionista
(reformatoare – varianta Geoana), ea pune in evidenta o
stanga dispusa sa recunoasca si sa depaseasca spectrele
trecutului. Astfel, depasind ideea copiei si modelului,
caci am vazut din cele expuse mai sus cat de nepotrivita
este orice comparatie a Polului Social cu modelul
federativ de stanga italian, ideea propusa la sfarsitul
august si inceputul lunii septembrie cuprinde doua
aspecte diferite: cel al promisiunii unei viitoare
stangi si cel al inradacinarii acestei stangi, unde
varianta Iliescu-Roman se consuma in propria promisiune,
in timp ce varianta Geoana impietreste in marea
“coagulare a fortelor”. Iata asadar o stanga romanesca
melancolica (purtand nostalgia si atasamentul fata de
vechea paradigma) si indoliata (inmormantata pentru a
doua oara in vidul ei de sens). Modelul nu ar putea fi
cel al federatiei (al punerii laolalta a unor structuri
autonome, angajate), ci mai curand cel al partidului
unitar (o structura care sa le asimileze pe toate
celelate); iar pentru orice astfel de initiativa
asteptarile noastre ar fi mai usor implinite daca ele
s-ar centra pe imaginea inregimentarii si mai putin pe
cea a cooperarii.
Noi suntem in pozitia pe care Bobbio a descris-o, a
metaforei sartriene a celor doua cutii goale. Aici, in
campul politic romanesc, unde necesitatea recunoasterii
si integrarii internationale care se manifesta obsesiv
de la NATO, UE, ONU, internationale etc., este mult mai
importanta decat afirmarea, cautarea, exprimarea unei
identitati politice interne. Astfel, discursul politic -
de dreapta sau de stanga - nu are loc decat in preajma
unor figuri sau situatii care concentraza pur si simplu
intregul discurs (ele insele, ca figuri sau situatii
emblematice, sunt intregul discurs). Pana si inflatia de
partide politice fara identitate ne plaseaza in acelasi
caz descris de Bobbio. Astfel, aici, idealul
soldaritatii, consensului sau cooperarii (ca unul
politic sau social) ramane in sfera abstractului.
NOTE
1 Corina Dragotescu, “P.S. la o istorie
terminata”, Adevarul, nr. 4717/ 2 sept. 2005,
p.1.
2 Idem.
3 In 2001 dreapta italiana realiza o coalitie
inspirata, sub denumirea de Casa a Libertatilor fiind
reunite trei formatiuni autonome: Forza Italia, Alianta
Nationala si Liga Nordului. In Franta, J. Chirac realiza
ceva asemanator cu a sa Uniune pentru Majoritatea
Prezidentiala, creata pentru unificarea diverselor
tendinte de dreapta. Grupul Initiativei Social-Liberale
din Republica Moldova reunea sub intentia intemeierii
unei forte politice pe segmentul liberal mai multe
formatiuni autonome. Si cu siguranta ca lista inca mai
poate continua acesta fiind numai tendinta segmentului
de dreapta.
4 Mai ales daca avem in vedere si faptul ca
dinspre liberalism insusi neoliberalismul
politico-social se intoarce catre o conceptie a statului
ca initiator de programe interventioniste si
reformatoare in aria sociala, si nu numai faptul ca
actualul contex istoric nu mai poate permite decat
valorile unei economii de piata.
5 cf. Paolo Spriano, Storia del Partito
comunista italiano, Roma , L’Unita, 1990, 8 vol.;
AA.VV. , Problemi di storia del Partito cominista
italiano, Editori Riuniti, Istituto Gramsci, Roma,
1971; Coen, Federico, Sinistra italiana, sinistra
europea : le ragioni di un’anomalia / Federico Coen;
nota introduttiva di Giorgio Ruffolo - Roma:
Gangemi, stampa 1997, etc.
6 cf. Vallauri, Carlo, I gruppi
extraparlamentari di sinistra: genesi e organizzazione /
Carlo Vallauri - Roma: Bulzoni,1976.
7 Cf. partajarea operata de Norberto Bobbio
in spectrul politic contemporan, urmarind pozitia fata
de egalitate si dreptate a dreptei si respectiv stangii
actuale. In schema sa, centralitatea opereaza sciziunea
majora intre extrema si moderatie N. Bobbio, Dreapta
si stanga. Ratiuni si semnificatii ale unei diferente
politice, trad. rom. Michaela Schiopu, Humanitas,
Bucuresti, 1999. Ea se opune unei viziuni mai pesimiste
potrivit careia intreg spectrul politic contemporan este
dominat exclusiv de un centru radical cf. J. Naisbitt,
Megatendinte. Zece noi directii care ne transforma
viata, Bucuresti, Humanitas, 1993.
8 Verzii sunt asimilati miscarii de stanga
dupa ce ei au fost o lunga perioada de timp fara nici o
culoare politica clara. Cf. in acest sens si Bobbio care
’94 inca sustinea acest aspect al indiferentei culorii
politice a ecologistilor.
9 Il Riformista, organ al DS, 14th
February, no. 37, year X, p.1.
10 cf. scurt istoric in Ion Capreanu,
Partide si idei politice in Romania (1880-1947),
Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1994, pp.
76-111.
11 Cf. si despre absenta stangii romanesti
interbelice in Mai avem un viitor? Romania la un
inceput de mileniu. Mihai Sora in dialog cu Sorin Antohi,
Polirom, 2001, pp.24-25.
12 cf. Vasile Niculae, O istorie a
social-democratiei romane, vol. I, Ed “Noua
Alternativa”, Bucuresti, 1993, pp. 76-120, vol. II,
Editura Institutului de Teorie Sociala, Bucuresti, 1997;
13 apud Vasile Niculae, op.cit., vol
I, p.117.
14 Cristian Preda, “Sistemul de partide si
familiile politice din Romania postcomunista”,
pp.273-300 in Jean-Michel de Waele (editor), Partide
politice in Europa centrala si de est, Humanitas,
2003.
15 Cf. Jean-Michel de Waele, Petia
Gueorguieva, Sorina Soare, “Analiza partidelor politice
in Europa Centrala”, in J-M. de Waele (editor), op.cit.,
p.8.
16 al carui partid (Partidul Initiativei
Nationale) nu l-am mentionat, el fiind de data foarte
recenta si alternativa singulara la stanga actuala. De
asemeni nu am mentionat nici formatiunea Forta
Democrata, considerand ca e inscrie tiparului deja
prezentat.
17 Adevarul, nr. 4719/5 sept. 2005,
p.2, “Mircea Geoana declanseaza revolutia roz “.
18 Idem.
19 Cf. Richard Rorty, Achieving Our
Country. Leftist Thought in Twentieth Centrury America,
trei conferinte tinnute la Standford Humanities Center
in 1996 si 1997, aici apud Ermanno Vitale, “Un piano
Marshall per la sinistra europea?”, in IRIDE.
Filosofia e discussione pubblica, no. 32, year XIV,
April 2001, p. 206.
20 Constructia Polului Social in viziunea
presedindelui PSD presupunea totodata si varianta
Iliescu-Roman. Explicit presedintele PSD conferea
acestei versiuni, vazuta ca subdiviziune a unui proiect
mult mai mare, doar un rol minor, rolul civic. Rolul
politic ramane rezervat variantei Geoana, ca varianta
reformatoare.
21 Primele organisme politice menite sa
inlocuiasca in pripa vechea structura dizolvata in urma
actului revolutionar reiterau de fapt acelasi model cu
al structurilor de-abia rasturnate. Imaginea CNFSN-ului
ramane cea a unui corp politic cu puteri absolute. cf.
Vladimir Pasti, Romania in tranzitie. Caderea in
viitor, Nemira, Bucuresti, 1995, cap. “Conducerea
improvizata”.
IZABELLA GHITA-
Absolventa a Facultatii de Filosofie din cadrul
Universitatii din Bucuresti. Master in Filosofie
teoretica si moral politica. Doctorand al Facultatii de
Filosofie.
sus
|