Recenzii, semnalari, comentarii
“Cat de suveran mai este
un popor suveran care habar nu are de politica”*
* Giovanni
Sartori, Homo videns. Imbecilizarea prin televiziune
si postgandirea, Humanitas, 2005.
Este intrebarea
pe care sio pune Giovanni Sartori in una dintre cele mai
recente traduceri ale operei sale in limba romana,
aparuta recent la Editura Humanitas sub numele “Homo
videns. Imbecilizarea prin televiziune si postgandirea”.
Ganditorul italian ne avertizeaza, chiar daca nu de la
inceput, ca “razboiul” ideatic nu se declara principial
contra televiziunii ca parte a “industriei electronicii”
in plina afirmare, ci impotriva “televiziunii care face
sau desface opinia publica”1. Desi este
dificil de incadrat intrun gen anume (nu acelasi lucru
se poate spune, in schimb, despre “Teoria democratiei
reinterpretata”), este clar ca “Homo videns” reprezinta
creatia unui “Homo sapiens”, a unui “Homo cogitans”
ramas tot mai singur si speriat de ceea ce vede (nu prin
“ochii” unui televizor, adica ai altora, ci prin ai
sai). Sartori ne propune o reflectie la inceput generala
(“Partea intai – Primatul imaginii”) cu accente
pedagogice (“Videocopilul”), apoi politica (“Partea a
doua – Opinia teledirijata”, “Partea a treia – Si
democratia?”), iar in final filosofica (“Apendice”). Cu
alte cuvinte, cititorul este introdus in tema lucrarii –
transformarea “homo sapiens, produs de cultura scrisa,
intrun homo videns, in care cuvantul e detronat de
imagine” – ca in capitolele urmatoare sa ajunga acolo
unde, de fapt, isi propune: impactul televiziunii asupra
democratiei. Pentru a evalua calitativ acest impact,
Sartori pleaca, cum el insusi marturiseste, de la ou
catre gaina, unde oul este individul/cetateanul, iar
democratia este suma indivizibila a
indivizilor/democratia. Pentru a fi si mai exact in
rationament, autorul urmareste evolutia individului de
la copil catre adult sub presiunea unor factori de
influenta grupati in patru elemente: “parintii”,
“colegii de aceeasi varsta (peer group)”, “scoala” si
“massmedia”2. Dintre acestea, se opreste doar
asupra massmediei. Media se constituie ca factori de
influenta de relativ putina vreme (secolele XVIIIXIX), o
data cu aparitia –in ordine cronologica – a
cotidianului, telegrafului, telefonului, radioului,
televiziunii si Internetului3. La nivelul
influentei comportamentale, Sartori separa televiziunea
si, partial, Internetul de oricare alt mijloc de
informare. Aici se regaseste motivatia centrala a
demersului intelectual propus de ganditorul italian in
cartea recenzata: aparitia televiziunii “a facut vederea
precumpanitoare fata de vorbire”4,
transformand omul din vorbitor (“animal loquax”),
simbolic (“animal symbolicum” – Ernst Cassirer) si
ganditor (“homo cogitans”) doar intrunul vazator (“homo
videns”). Altfel spus, televiziunea a permis lucruri
care pana la aparitia ei erau de neimaginat.
Adultul, definit legal ca persoana peste 18 sau 21 de
ani (deci cu drept de vot, adica de participare directa
la viata civitasului) pe care se bazeaza
fundamental democratia este predictibil din punct de
vedere politic in masura in care exista o imagine asupra
mediului in care copilul se dezvolta. Pentru a explica
(video) adultul, Sartori porneste de la (video) copil.
Faptul ca el se opreste doar la massmedia nu este lipsit
de relevanta; “micutii nostri privesc la televizor, ore
si ore in sir, inainte de a invata sa citeasca si sa
scrie”5. Televiziunea devine o paideia
(model de educatie), creand omul nou (Werner
Jaeger) inainte de a a fi doar un simplu mijloc de
informare. Ce anume are caracteristic acest anthropos
nou? Raspunsul elaborat nil ofera chiar autorul in
numeroase secvente ale argumentatiei sale: vederea care
atrofiaza intelegerea6, scaderea capacitatii
de a gestiona realitatea (polisul, altfel spus)
prin saracirea conceptului (“Cuvantul ne face sa
intelegem numai daca e inteles .... Imaginea se vede si
gata; e de ajuns sa nu fim orbi” ne avertizeaza Sartori7),
gandirea “heterodirijata” (Riesman), alterarea ratiunii
(mundus intelligibilis) in detrimentul
sentimentului, a emotiei (mundus sensibilis)8.
Acestea sunt accentele in care ar trebui sal cautam pe
adultul majoritar al videosocietatii.
In ce fel se nuanteaza realitatea politica pe care acest
tip de adult este capabil sa o construiasca, devine
intrebarea la care Sartori incearca sa raspunda in a
doua si a treia parte a cartii. Democratia este definita
etimologic ca puterea poporului, adica puterea sumei
indivizibile a adultilor. Sartori identifica trei
paliere ale influentei decisive a televiziunii asupra
democratiei: liderul politic, alterarea partiala a
sistemului de relatii internationale si chiar diluarea
sensului clasic al democratiei. Sa le luam pe rand.
Liderul politic, usor anemic in trecut, devine, incepand
cu secolul XX (adica o data cu aparitia televiziunii),
videoliderul care personalizeaza alegerile, politica si
altereaza conceptul de partid. “Videoliderul nu doar
transmite mesajul, ci este mesajul insusi”9
marturiseste Sartori. Pentru a demonstra asertiunea,
autorul aduce in discutie cazul Statelor Unite ale
Americii care contine aproape toate elementele
favorizante dezvoltarii acestei tipologii politice:
sistemul prezidential si electoral (colegii de vot
uninominale cu un singur tur)10. In federatia
statelor americane a luat fiinta traditia –care acum
face cariera in toata lumea dezbaterilor electorale
(talkshowuri) intre primii doi candidati ramasi in
cursa. In opozitie cu SUA, cazul Marii Britanii (care
beneficiaza de acelasi sistem electoral) este explicabil
prin sistemul partidic unde “cu cat alegatorul voteaza
mai mult simbolul, ideologia sau programul unui partid,
cu atat mai mutl candidatii depind de partidul lor
pentru a fi alesi”. Asadar, influenta televiziunii se
resimte prin diminuarea ponderii partidului in procesul
electiv si accentuarea elementelor exterioare ale
candidatului.
Se spune ca o imagine face cat 1.000 de cuvinte. Sartori
argumenteaza ca, cu toate acestea, “si imaginea minte”;
in primul rand prin decontextualizare (“se bazeaza pe
primplanuri in afara contextului”) si fotomontajul
productiilor tv care ajung la telespectator. Studiile
realizate de H. M. Kepplinger au demonstrat ca
schimbarea perceptiei publice asupra unui candidat poate
fi realizata cu ajutorul mijloacelor optice, filmand
dupa anumite unghiuri11. In contextul
interactiunilor la nivel international, Sartori se arata
ingrijorat de cresterea ponderii stirilor locale
accentuand ceea ce el numeste “localism”12 si
pierderea viziunii de ansamblu prin saracirea relatarii
evenimentelor internationale. Ceea ce McLuhan denumea
“sat global” (stergerea distantelor pentru vedere prin
accesibilitatea ochiului cu ajutorul televiziunii in
orice colt al lumii) nu este decat o iluzie. Un adevar
tragic adus in discutie este acela ca pentru demos
realitatea internationala exista doar acolo unde
televiziunea este prezenta. Pentru a fi prezenta, este
nevoie de acordul autoritatilor guvernamentale ale tarii
respective. Astfel, eveniment international cu relevanta
pentru cultura politica a demosului este, de
exemplu, moartea Printesei Diana si nu moartea zilnica a
mii de nordcoreeni sub imperiul eminamente represiv al
regimului de la Phenian. Asadar, lumea exista doar acolo
unde televiziunea are acces. Alterarea sistemului de
relatii internationale poate fi o capcana inclusiv
pentru sefii de state sau liderii politici cu influenta
dupa cum Sartori pune in lumina prin exemple relevante.
In fine, diluarea sensului clasic al democratiei, cel
deal treilea element al efectului tv asupra politicului,
se face prin inventarea formulei “democratie
deliberativa”, un hibrid straniu al democratiei
participative si reprezentative13. Dupa ce
sistemul politic al delegarii suveranitatii poporului
catre un grup conducator a fost teoretizat de filosofii
reprezentativi ai gandirii politice (Hugo Grotius,
Thomas Hobbes, John Locke) si pusa cu succes in practica
de cele mai avansate democratii (adunarea parlamentara a
Angliei este cel dintai parlament din lume), aparitia
televiziunii a depasit barierele informarii si a creat
iluzia participarii directe la viata politica. Asa sa
nascut nevoia democratiei directe prin sondajele de
opinie difuzate din belsug intre zilele alegerilor si
care reprezinta mai curand “expresia puterii massmedia
asupra poporului”14 si referendumuri,
institutionalizarea sondajelor de opinie.
Daca democratia reprezentativa este o guvernare a
opiniei publice (definita ca parere despre lucruri
publice care reclama autonomie, este usor elitista si
apartine cetateanului15), democratia
participativa solicita cunoastere si “este imposibila
cand poporul nu cunoaste”16. Asa cum arata in
nenumarate locuri, videoelectorul nu cunoaste pentru ca
televiziunea nu informeaza in sensul cognitiv al
cuvantului, ci doar creeaza iluzia ca o face. Ca atare,
democratia directa nu poate exista, afara doar de
impresia ei. Ipoteza ca “televiziunea da mai putine
informatii decat oricare alt instrument de informare”
este, cu siguranta, neasteptata chiar si pentru cel care
se indoieste inainte de a crede. Sartori, pentru a
confirma premisa, arata ca gandirea conceptuala pe care
o solicita informarea (cunoasterea politica) pleaca de
la cuvinte pe care televiziunea nu le poate releva in
imagini: natiune, stat, suveranitate, democratie,
reprezentanta, birocratie17. Asadar, din
comportamentul politic al videoelectorului lipseste
intelesul acestor termeni, structurali in cunoasterea
politica. In baza distinctiei semantice pe care
filosoful italian o face intre subinformare (informare
insuficienta) si dezinformare (distorsiunea
informatiei), televiziunea reuseste performanta de a le
combina in proportii diferite si a le transpune in
pseudoprodusul politic care ajunge la telespectator si
care exista numai in masura in care omul din spatele
ecranului il vrea.
Sondajele de opinie, atat de populare datorita
televiziunii (nu ezita a aduce in discutie ideea
sondocratiei/ sondajocratiei) inregistreaza opinia
videoelectorului in sensul descris mai sus.
In categoria massmedia, autorul cartii include si
Internetul, insa in cazul acestui instrument discursul
se schimba usor. Mai mult, se face o distinctie foarte
clara intre televizor (“instrument monovalent care
primeste imagini pentru un spectator pasiv”) si lumea
multimediala (“lume interactiva cu utilizatori activi”)
in care include Internetul18. Accepta ca
exista o varianta pozitiva a utilizarii retelei virtuale
doar in masura in care te poti folosi de ea “pentru a
dobandi informatii si cunostinte”19. Punctul
critic este insa ca “homo videns deja exista cand
descopera reteaua” (Internetul). In aceasta situatie,
capabilitatile de a folosi latura pozitiva a
Internetului sunt deja atrofiate, interestul real pentru
cunoasterea politica respectand tiparele stabilite de
televiziune. In aceasta logica, utilizatorul nu va sti
ca, spre deosebire de televiziune, are posibilitatea de
a controla informatia pentru sine (data fiind abundenta
sa) si va astepta in continuare sa primeasca doar ce
altii vor ca el sa stie. Realitatea virtuala este insa
la fel de primejdioasa ca si “realitatea televiziunii”.
Si intrun caz si in altul, insingurarea, desocializarea
individului il rupe de realitatea mediului in care se
poate vedea pe sine si il abandoneaza in fata unei
oglinzi deformante. Trivializarea imaginilor (pe care
Sartori nu ezita sa o blameze) este motivul principal de
a te recunoaste pe tine insuti altfel de cum esti.
Pentru multi europeni, Romania este o tara saraca,
prolifica in delincventi poate si pentru faptul ca se
retransmit imaginile pe care televiziunile noastre le
ofera. Sigur ca nu acesta este exemplul pe care Sartori
il aduce, insa nu e deloc anevoie al imagina in logica
construita cu succes in paginile cartii. Si tot in
aceeasi logica, ne dam seama ca revolutia pe orizontala
din 1989 a existat doar atata vreme cat a fost relatata
ca atare. Odata ce omul din spatele camerei sa schimbat,
revolutia din decembrie 1989, continuata mai tarziu in
evenimentele din Piata Universitatii, sa golit brusc de
continut; minerii stiau (inclusiv de la tv) ca acolo
sunt golani, vagabonzi care contesta noul regim politic,
legitimat de “popor”. Si tot camera ia convins pe multi
la acea vreme ca “noi nu ne vindem tara”.
Cartea lui Giovanni Sartori nu este deliberativa, ci
este un vademecum al cetateanului care in hatisul
informatiei vrea sa ramana un om rational, un “homo
sapiens”. Pentru autorul insusi, acesta este un alt mod
de a spune dupa 80 de ani de viata si poate peste 50 de
activitate intelectuala in “antegandire” (sensul opus pe
carel atribuie “postgandirii” dominata de “homo
videns”): dixit et salvavi animam meam. Lucru
neobisnuit poate pentru o cercetare stiintitica, cartea
este presarata din loc in loc de numeroase intruziuni in
euul personal (“Pana aici am spus tot cemi statea la
inima”20 sau, cum apare exact in finalul
cartii, “cu riscul de a nu exista, eu aleg rezistenta”21).
Acest lucru nu exclude valoarea cartii; ba, dimpotriva,
io sporeste, prin impresia de participare directa a
autorului la cele relatate. Daca intrebarea din titlu
apartine autorului, cititorul se poate intreba “ce
realitate este capabil sa construiasca homo videns”?
In acest moment, poate este greu de imaginat, dar un
lucru este foarte clar: Ex nihilo, nihil fit.
Nicolae DRAGUSIN
NOTE
1 Giovanni Sartori – “Homo videns.
Imbecilizarea prin televiziune si postgandirea”, Ed.
Humanitas, 2005, p. 141;
2 idem, p. 127;
3 idem, p. 19;
4 idem, p. 20;
5 idem, p. 26;
6 idem, p. 37;
7 idem, p. 25;
8 idem, p. 34;
9 idem, p. 85;
10 idem, p. 86;
11 Gabriel Thoveron – “Comunicarea politica
azi”, Ed. Antet, Bucuresti, 1996, p. 181;
12 Giovanni Sartori – “Homo videns.
Imbecilizarea prin televiziune si postgandirea”, Ed.
Humanitas, 2005, p. 91;
13 idem, p. 135;
14 idem, p. 59;
15 idem, p. 132;
16 idem, p. 53;
17 idem, p. 32;
18 idem, p. 39;
19 idem, p. 42;
20 idem, p. 152;
21 idem, p. 165.lea.
sus
|