CUPRINS nr. 119

ARHIVA

Eseu


Postmodernitatea ca metafora a eliberarii
 

COSTEL DUMBRAVA

This essay tryes to sketch a way in which we can see the postmodern social structure as a liberation factor. The answer to the quoestion of what shall be put instead of the modern social system – a global culture, or a culture of diversity – replaced by nowadays’ post-isms? In any case, the result is favorable for the liberationist forces of globalization, attacking the self imposed objectivity of the nation-state.


1. Situatiunea

Nicicand lumea nu a fost mai omogena ca astazi, nicicand fire economice, politice, culturale n-au legat mai strans regiuni indepartate ale lumii si, totusi, nicicand cuvintele identitate, diferenta, independenta, autonomie nu s-au pronuntat mai puternic si mai dramatic. Este un paradox al globalizarii, acela de a suprapune doua tendinte opuse: una a uniformizarii economice si sociale cu o alta a diferenti-erii politice si culturale. Cu cat indivizii si grupurile se percep mai asemanatori, cu atat mai stringenta le pare nevoia de a se deosebi unii de altii. Visul modern al unei umanitati unite, solidarizate in numele unei naturi umane rationale si universale incepe sa se piarda sub acuzele grave ridicate de profetii dezbinarii: etnocentristi, nationalisti, multiculturalisti, feministi, fundamentalisti s.a. Ceea ce ii uneste este o perceptia acuta a inechitatii, a dependentei dar si o dulce si suspecta obsesie a emanciparii! Au toate aceste miscari un fundament istoric, politic, filosofic? Raspund ele unor nevoi sau sunt niste simple constructe, inventii, niste exercitii de contestatie?

Globalizarea, asa cum o defineste Giddens - intensificarea relatiilor sociale la nivel mondial, intensificare ce leaga localitati indepartate intr-un asemenea mod incat evenimentele locale sunt modelate de evenimente ce se petrec la mare distanta si invers (Giddens, 2000: 64) - e un fenomen cu precadere modern si postmodern. Premisa acestei lucrari este aceea ca putem disocia intre mai multe faze ale globalizarii sau mai multe grade ale sale. Astfel, concentrandu-ma asupra organizarii statale, disting intre un model al statului national modern si altul al statului pluri- sau post-national postmodern, ambele cu vocatie globala.

Asa cum nationalismul a avut un efect universal, el fiind o forma impusa de stat unor culturi dintre cele mai diferite, la fel si cultul diversitatii reprodus astazi in interiorul tuturor statelor este o dovada a similitudinii valorilor si comportamentelor la scara globala. Modernitatea distruge imobilismul comunitatilor locale si impune noi forme de comunicare si interactiune, insa fara a putea atinge scara mondiala; impunerea modelului natiunii reprezinta un proces de globalizare limitata. Odata cu dezvoltarea mijloacelor tehnice de comunicare, cu transformarile industrialismului, modelul natiunii-stat se perimeaza, el devenind o piedica in calea unei globalizari totale. E momentul in care indivizii si grupurile de indivizi din cadrul statului tind sa-si afirme puterea economica, culturala ignorand sau chiar subminand autoritatea statului. Acest scenariu este deopotriva motiv de spaima dar si de speranta, pe de o parte se pierde certitudinea institutionalizata pe care o oferea statul, pe de alta parte, se deschide calea afirmarii indivizilor, culturilor, subculturilor care raspund cu succes asteptarilor pietei.

Voi dezvolta in continuare aceste idei slujindu-ma de distinctia dintre modernitate si postmodernitate.

2. Modernitate si rationalizare
Nasterea epocii moderne poate fi reperata in preajma secolelor XV–XIII, in mijlocul unor lupte ideologice, dar nu numai, de desprindere de modelul feudal, incremenit in dogmatism si absolutism. Daca ar trebui sa identificam un spirit al modernitatii, acesta ar fi unul contestatar, un spirit dornic sa sparga lantul ierarhic al existentei care asigura fiecarui lucru locul potrivit si de netagaduit in ordinea generala a lucrurilor (Casirer, 2001: 48.). Ceea ce defineste modernitatea este caracterul sau discontinuu, profunda mutatie inregistrata la nivelul tuturor sistemelor (de gandire, social, politic). Dislocarea aceasta s-a produs pe ambele axe: orizontala, prin extinderea fara precedent in spatiu a unor idei, norme, practici; si verticala, prin intensitatea si dramatismul cu care acestea s-au impus distrugand echilibrul ordinii feudale (Giddens, 2000). Contextul ideatic al acestor mutatii este asigurat de filosofiile optimiste ale umanismului si iluminismului, care vor proclama omul drept fiinta autonoma, valorica, inzestrata de natura sau de Dumnezeu (entitate din ce in ce mai abstractizata) cu instrumente sigure de a (se) cunoaste si de a (si) supravietui.

Suportul acestei revolutii filosofice este oferit de prima revolutie industriala si de crearea unor piete economice mai largi, devenite, in scurt timp, nationale. Desi legitimat de ideologia umanista universalista, modelul occidental al modernizarii va impune natiunea si nationalismul.

Dezvrajirea lumii pe care a presupus-o modernitatea s-a datorat ambitiei de a rationaliza complet universul; totul trebuia sa corespunda unui plan, trebuia sa raspunda unui scop inteligibil; spiritele, demonii ce populau culturile traditionale, ideile, practicile ce nu corespundeau noului ideal al stintei fiind expulzate fara drept de apel. Principalul beneficiar al acestor ambitii a fost statul. Acesta va impune monopolul asupra activitatii stiintifice, stiinta fiind folosita pentru descoperirea unor modalitati mai eficiente si mai putin costisitoare de manipulare si control. Daca societatile premoderne se identificau prin reprezentari specifice ale obiectelor si relatiilor, statul va sparge aceste tipare specifice impunand categorii omogene unice. Spre exemplu, spatializarea societa-tilor traditionale se realiza in jurul insusirilor fizice ale corpului omenesc, prin metafore organice: conflictul - cap la cap, lupta - corp la corp, dreptatea - ochi la ochi, solidaritatea - umar la umar, schimbarea - pas cu pas, sa (Timothy W. Luke). Statul modern va incerca sa elimine relativitate inerenta unor astfel de perceptii prin impunerea unor norme de masurare unice. Limpezimea, transparenta spatiului au devenit o miza majora in lupta statului modern pentru afirmarea puterilor sale (Bauman, f.a. 33). Increderea in puterea ratiunii de a anula contingenta, imprevizibilul, suferinta va fi deturnata de stat in crearea unei administratii onmiprezente.

Michel Foucault descrie cel mai bine modelul statului modern prin metafora panopticului desemnand puterea supraveghetorilor ascunsi in turnul central al Panopticului exercitata asupra detinutilor inchisi in pavilioanele cladirii in forma de stea. Avantajele unui asemenea sistem erau ca permitea impunerea unei puteri constante, previzibile si putin costisitoare. Daca in statul premodern, de tip dentist (Gellner), cei multi supravegheau pe cei putini, puterea trebuind sa fie violenta si coplesitoare, acum cei putini isi impun puterea asupra celor multi, cu un minimum de efort si violenta.

Ernest Gellner leaga nasterea nationalismului de consecintele societatii industriale moderne: omogenitate si mobilitate sociala, exo-socializare si generalizarea cunoasterii de carte, ceea ce a necesitat consolidarea statului si a unei culturi inalte care sa-l legitimeze. Cu alte cuvinte, nationalismul nu-si are originea in atasamentele de tip pre-modern, si nici nu e o idee inventata sau redesteptata de ideologi, el isi are radacina in necesitatile structurale ale societatii industriale (Gellner, 1997: 58), el este sociologic necesar.

Statul modern avea nevoie de cetateni identici, bine pregatiti, pe care ii va produce prin mecanismul educational. Cum insa nu dispunea de resurse tehnice nelimitate, el a trebuit sa se rezume la un teritoriu limitat, creand o cultura oficiala ca forma pe care sa se construiasca solidaritatea nationala prin valorificarea unor elemente ale culturii populare dominante, ale uneia minoritate sau ale alteia pur imaginare. Vocatia globala a acestei intreprinderi consta in doua laturi. In primul rand, statul national impune o noua comunitate, inventeaza o solidaritate complexa, o naratiune inedita (B. Anderson) care transgreseaza limitarile comunitatilor traditionale. In al doilea rand, el impune un model care va fi adoptat, de buna voie sau nu, de comunitati de pe intreg globul. Paradoxal, cintarea particularitatii, a virtutilor nationale, are o valoare globala, atata timp cit este intalnita in cele mai diverse regiuni ale lumii.

3. Postmodernitate si eliberare
Concepte extrem de controversate, postmodernismul si postmodernitatea grupeaza o serie de fenomene din domenii variate: filosofie, societate, estetica, cultura. Intr-o acceptiune larga desemneaza o stare de spirit, un tip special de sensibilitate indreptat impotriva tuturor autoritatilor consacrate si a tipurilor de legitimare ale acestora, o suspiciune in fata metapovestirilor (Lyotard, 1993: 15). Din moment ce s-a constatat ca nu mai exista nici un punct de observatie suficient de obiectiv (Connor, 1999: 15) sau tocmai pentru a sustine aceasta, se vorbeste despre realizarea unei heterontropii, o privare de centru care sa abandoneze ierarhiei in favoarea plurarhiei. Exista o obsesie a sfarsiturilor, o “post”-manie, un sindrom al Bastiliei pare sa-i indemne pe teoreticienii postmodernismului sa desfiinteze toate distinctiile traditionale din domeniile cele mai diverse (obiectiv-subiectiv, universal-particular, economic-politic-cultural, public-privat, mase-elite etc.). Autoritatile impuse de modernitate sunt hulite si aduse la judecata sub acuza ca au legitimat opresiunea (simbolica si fizica). Modernitatea e blamata ca fiind totalitara, fie in mod explicit, prin regimurile politice pe care le-a generat, fie implicit, prin institutiile si valorile sale (individualism, tehnicism, secularizare, masculinitate sa.). Atacul este condus pe mai multa planuri: filosofic, politic, etic, estetic.

Conditie sociala a postmodernismului, postmodernitatea se refera, in mare, la mutatiile inregistrate in zona capitalului, a tehnologiilor informatiei si a comunicarii, a consumului si revendicarilor culturale specifice. se poate sustine ca nu exista o diferenta calitativa intre revolutiile modernitatii si cele ale postmodernitatii, ci doar de grad. Asa cum culturile populare au fost inghitite de cele nationale cu doua secole in urma, astazi asistam a venit randul culturilor nationale sa se destrame. Intrebarea care se ridica e ce anume se va pune in loc: o cultura globala, non-nationala, multinationala sau o cultura a diversitatii in care nici una particulara nu va avea intaietatea?

Impactul noilor mijloace de comunicare si al liberei circulatii a capitalului este enorm, Bauman vorbeste de sfarsitul geografiei si de Marele Razboi de Independenta fata de Spatiu. Aceste conditii ii lipseau statului modern atunci cand a fost nevoit sa se limiteze la un teritoriu specific, insa, desi exista astazi, ele nu apartin statului. Statul natiune pierde controlul economiei. Astfel, industria vest europeana se delocalizeaza, mari companii se deplaseaza in afara Occidentului lasand acasa mii de someri carora statul trebuie sa le poarte de grija. Pierderea suveranitatii economice a statului se datoreaza presiunilor pietelor financiare globale. De exemplu, suma zilnica a tranzactiilor financiare intervalutare pur speculative se ridica la 1300 de miliarde de dolari - de 50 de ori mai mare decat volumul schimburilor comerciale si aproape egala cu totalul rezervelor tuturor bancilor de pe glob (Rene Passat).

In afara presiunilor economice, statul national trebuie sa faca fata presiunilor grupurilor minoritare din interior, care nu inceteaza sa scoata la lumina dominatia fatisa sau ascunsa prin care acesta a luat nastere si s-a mentinut. In lupta acesta, minoritarii se folosesc de retorica si forta globalizarii ca de niste aliati veritabili. Recunoasterea diversitatii – cultul exotismului - pe care o presupune o lume globala intretine speranta in desfacerea capsulei nationale si eliberarea din minorat a culturilor subnationale. Situatia acestora aminteste de pozitia minoritarilor evrei ai Imperiului Otoman care preferau supunerea fata de acest stat multinational constructiei nationale a popoarelor autohtone.

E putin probabil ca statul national sa dipara, mai probabil el isi va restrange functiile, apropiindu-se de modelul statului minimal liberal, asa cum spune Cornelis Castoriadis, cu baza materiala distrusa, cu suveranitatea si independenta anulate, cu clasa politica anihilata, statul-natiune devine un simplu serviciu de securitate pentru megacompanii (Bauman, f.a. 66).

Asadar fortele globalizatoare pot actiona ca factori eliberatori, prin atacul asupra obiectivitatii auto-impuse de catre statul national. Naratiunea oficiala a solidaritatii va fi completata de alte mininara-tiuni alternative. Problemele minoritarilor nu vor disparea; dimpotriva, obsesia dominatiei si a obstructionarii se va transforma, cel mai probabil, in obsesia marginalizarii economice, a neprofitabilitatii.


BIBLIOGRAFIE

Bauman, Zigmunt, Globalizarea si efectele ei sociale, Antet, Bucuresti, f.a.
Casirer, Ernst, Mitul statului, Iasi, Institutul european, 2001.
Connor, Steven, Cultura postmoderna. O introducere in teoriile contemporane, Meridiane, Bucuresti, 1999.
Foucault, Michel, A supraveghea si a pedepsi, Humanitas, Bucuresti, 1997.
Giddens, Anthony, Consecintele modernitatii, Univers, Bucuresti, 2000.
Gellner, Ernst, Natiuni si nationalism, Antet, Bucuresti, 1997
Harvey, David, Conditia postmodernitatii, Amarcord, Timisoara, 2002.
Lyon David, Postmodernitatea, DuStyle, Bucuresti, 1998.
Lyotard, Jean Francois, Conditia postmoderna, Dacia, Bucuresti, 1993.


COSTEL DUMBRAVA
- Masterand Sisteme si Politici Publice Locale, Universitatea “A. I. Cuza”, Iasi.

Google

 

Web

Sfera Politicii

 sus