Eseu
Valoarea educatiei in Romania
OVIDIU MANTALUTA
Ei se pot uni ca sa miste din loc stanca ce le
astupa izvorul. Dar,
mai intai, trebuie sa-i aminteasca, sau sa li se
spuna, si mai apoi sa
creada ca exista o stanca si un izvor. Pana atunci,
vor bea, fiecare, pe
ascuns, din urmele de copite si se vor inchina
turmelor ce s-au
intamplat sa treaca pe campia lor.
(Parafraza dupa conceptul de trecere-tranzitie a
romanilor prin
desertul romanesc, fara Moise si fara Tablele Legii,
fara
Dumnezeu si fara de lege).
The article discusses the status of
the educational system in Romania. Beyond the
differences related to social class and the private
institutions imposed by the free market, the
Romanian system has specific differences, due to the
transition from communist regime to the market
economy. All these being given, we can say that the
most important policy nowadays has to aim at a
judicial use of resources, through creativity and
inventiveness, in order to create changing agents.
Introducere
In domeniul valorii si valorizarii educatiei, exista
multiple abordari – axiologice, economice, sociologice,
politice. Comportamentul economic are intre componentele
sale si dimensiunea valorizarii acelor activitati care
solicita oamenilor un timp indelungat pentru producerea
lor – si nu cred ca exista activitate care, in mod
implicit sau explicit, sa solicite oamenilor un timp
atat de indelungat, atentie si implicare, participare
afectiva si angajament emotional precum cele din
domeniul invatarii. Fie ca este vorba de activitatea
scolara timpurie, diverse etape de studii, formare
profesionala si documentare in vederea exercitarii
profesiei, invatarea reprezinta o activitate dominanta a
omului, fie el roman sau nu, iar multiple determinari –
pozitie sociala, recompensa materiala, succes,
implinirea aspiratiilor – sunt in aria de consecinte a
capacitatii de a invata.
In ultimii ani, romanii au invatat diverse lucruri, si
aceasta de multe ori sub imperiul necesitatii, al
demersului costisitor incercare-eroare. Intr-o societate
cu mutatii profunde, de la un regim totalitar declarat,
la o succesiune de stari neclare, pe care nimeni nu le-a
anuntat, in care nimeni nu a fost intrebat si nu a stiut
sa puna intrebarile potrivite, ci, doar in care
mecanismele sociale au fost distorsionate, senzatia
romanilor este de neputinta, lipsa de control intern,
anomie chiar. In dizolvarea continua a normelor sociale,
a reglementarilor, in deplinul incalcarilor si
neconformitatilor de toate tipurile, concep-te cum ar fi
“capital uman”, “capital social”, “competenta
profesionala” nu pot opera in afara valorilor, sau a
lipsei de valori a “celuilalt”. Romanii au capatat un
sentiment acut ca lipsa de valori, de principii, de
corectitudine a “celuilalt” ii aduce aceluia succesul –
material, social, de pozitionare in ierarhia puterii.
Aceasta putere, ce se percepe de regula ca asociata
indivizilor cu atribute negative – incorect, necinsitit,
incult sau cel putin mediocru –, face ca majoritatea
societatii romanesti sa se distanteze net de fenomenele
postmoderne din restul lumii europene; partea aceasta
ramane cantonata intr-un registru “post-revolutionar” al
Frantei iacobine, in care, dupa teroare, a venit vremea
oportunistilor, si orice este permis. Perceptia publica
spune ca Romania este un “El-Dorado” infractional al
Europei, in care fraudele bancare, delapidarile,
abuzurile majore si traficul de persoane, de droguri si
o arie larga de activitati (strict controlate in alte
regiuni) sunt fapte ce aduc profituri semnificative.
Modele ale deciziei
individului privind educatia
Mai multi autori (Bourdieu, Berger si Luckmann)
considera diferentele de clasa sociala ca fiind
importante pentru existenta si mentinerea diferente-lor
dintre rezultatele scolare ale tinerilor apartinand unor
clase sociale diferite (“clasa sociala” se va citi in
acest articol “categorie socio-economica, de statut si
putere” , in acceptiunea weberiana, de stratificare, si
nu cea ideologizanta). Conform acestor teorii,
apartenenta la clasa influenteaza deciziile
tinerilor si ale familiilor in punctele de bifurcatie
(continuarea studiilor pe diferite niveluri sau
abandonarea studiilor dupa examene, testari sau alte
modalitati de selectare), influenteaza optiunile
educationale, probabilitatea succesului in cazul
diferitelor optiuni educationale, accesul la resurse
si creeaza diferente in utilizarea resurselor ce,
teoretic, sunt la dispozitia tuturor tinerilor dintr-o
colectivitate mai larga. Ipoteza explicativa ce ar
trebui testata intr-un studiu viitor este “aversiunea
relativa la risc”: riscul investitiei in educatie
este perceput diferit, in functie de clasa de origine.
Apartenenta la clase sociale diferite conduce la
urmatoarele presupuneri:
– inegalitatea sanselor – copiii din familii
bogate au acces mai mare la resurse de toate tipurile
(carti, bunuri si alimentatie, petrecerea timpului
liber, oportunitati de invatare suplimentara etc.);
– inegalitatea tratamentului social – includem
aici inegalitatile care apar intre mediile de rezidenta
si inegalitatea tratamentului in cadrul institutiei
scolare si al claselor de studiu;
– inegalitatea aspiratiilor si asteptarilor –
pastrarea statutului social sau realizarea mobilitatii
sociale expectate comporta diferente pentru subiecti din
clase diferite.
Evaluarea efectelor
produse de meritul individual
Intr-o masura mai mare sau mai mica, meritul individual,
inteles in termeni de competente, efort si rezultate
educationale, conteaza in procesul selectiei sociale si
in mobilitatea sociala. Modul clasic de evaluare a
acestui efect consta in studierea modificarii
pattern-ului mobilitatii de clasa, intre cohorte ce
difera suficient de mult temporal (10-20 de ani) sau, in
cazul Romaniei, intra in viata activa la perioade ce
difera din punct de vedere al schimbarilor esentiale
produse in societate.
Efectele competentelor si al nivelului educa-tional
asupra mobilitatii relative a individului, importanta
acestora in medierea asocierii dintre clasa de origine
si clasa de destinatie, constituie criteriul de
comparatie intre cohorte.
Conform unui studiu publicat in revista “Sociologie
Romaneasca”1, desi mobilitatea
intergenerationala este predominant ascendenta, aceasta
s-a realizat cu precadere intre categorii vecine, si
indeosebi la nivele inferioare ale scalei ierarhice.
Exista discrepante majore intre medii rezidentiale
(rural-urban), precum si persistenta inegalitatii de
sanse in educatie. Citam, in acest sens, cateva
rezultate privind declinul unor indicatori de analiza
relevanti pentru caracterizarea resurselor umane din
Romania: amplificarea ratei de abandon scolar, care a
atins cota de 23%, diminuarea capacitatii de promovare
sociala prin educatie – doar 5% dintre studenti provin
din unitati scolare din mediul rural –, participarea
scazuta a populatiei la programele de invatare
permanenta – doar 1,8%.
Alte studii ne spun despre emigratia fortei de munca
tinere, demotivarea profesorilor si lipsa de interes
pentru educatie. Totodata, in randul tinerilor de liceu
si de scoala profesionala s-au creat subculturi
diferite, conducand la ideea unor sisteme de valori,
repere morale si “thinking models” diferite2.
Chiar daca subiectul valorii si valorizarii educatiei
necesita o serie de studii dedicate, unele ipoteze incep
sa se contureze: Romania seamana mai mult cu tarile
Latino-Americane decat cu cele europene, din punctul de
vedere al valorii educatiei si al mobilitatii
socio-ocupationale.
In cautarea unei idei
calauzitoare
Numai atunci cand vom vedea intregul si vom avea
intelegerea intregului tablou al schimbarilor, care sa
cuprinda calendarul, actorii implicati, atitudinile lor,
credintele si asteptarile, hotararile ce trebuie luate
si felul in care vor hotari, cand, dupa ce ne vom fi
intrebat pe noi insine si unii pe altii care este
informatia pe care trebuie s-o avem pentru a intelege si
pentru a schimba ce trebuie schimbat, cand vom putea sa
ne imbunatatim in mod constant, fiecare, viata lui, casa
lui, viata sociala si locul in care munceste fiecare,
vom putea sa spunem ca suntem pe calea cea buna intr-o
constructie personala si sociala de folos, aceea a
educatiei. Am gasit aceasta abordare pe site-ul
Institutului Kaizen3, dar, in acelasi timp,
si in scrierile lui Michael Fullan4. Ideea
imbunatatirii continue si in intregul aspectelor este
baza abordarii Kaizen si a teoriei managementului
calitatii totale. Aceasta idee poate fi aplicata in
orice domeniu al serviciilor publice, deci si in
invata-mant.
Dar cum pot grupurile sa satisfaca cerintele
imbunatatirii continui a capacitatii lor de a satisface
asteptarile privind calitatea, costul scazut si
adecvarea la cerinte? Contrariile trebuie tinute
impreuna, ele nu se anuleaza reciproc ci se tin in
tensiune, se potenteaza reciproc. Filosofia Kaizen
propune sa tinem contrariile: mentinerea in functie a
sistemului, stabilitatea si standardele, pe de o parte,
si inovatia, schimbarea, in acelasi spatiu. O asemenea
abordare ar insemna sa definim o matrice care sa
cuprinda conducerea si sursa politicilor centrale si a
expertizei tehnice, precum si nivelul local in care
aceste politici si strategii se aplica. Silogismul pe
care se bazeaza mentinerea contrariilor intr-un
echilibru creator nu este departe de principiul
cibernetic al sistemelor cu autoreglare: pentru a
controla, trebuie sa masori, pentru a masura, trebuie sa
definesti, pentru a defini, trebuie sa cuantifici, sa
exprimi granitele lucrurilor. Ce trebuie sa cuantifici?
Nu orice, ci numai ceea ce adauga valoare si, in cel mai
fericit caz, creeaza valoare. De aceea, trebuie sa stii
ce adauga valoare si sa te ocupi cu prioritate de
aceasta. Altfel, vei ajuta si tu la confuzia generala
care ne face nefericiti pe multi.
Urmand aceasta cale, am ajunge la un sistem de
indicatori “construiti social”, nu impusi sau proveniti
din exteriorul grupului. Ideal ar fi sa se stabileasca
un consens in comunitati, in privinta scopurilor si a
indicatorilor de succes in atingerea acestor scopuri,
precum si asupra modalitatilor prin care sa masoare ele
insele acesti indicatori. De fapt, nimic nou, ci doar
adeziunea la ceea ce inseamna standarde. Acest proces
este iterativ, necesita mult timp, si la fiecare
repetare a ciclului ceva trebuie sa se schimbe in bine.
Altfel, ceea ce se produce este degradarea: sperantei,
coeziunii grupului, increderii si, simultan, a
comunitatii care se defineste mai ales prin acestea
enuntate. Crearea de standarde, infatisarea ideilor si
sustinerea lor a fost insotita, intotdeauna, de
exprimarea lor publica – as zice de publicitatea lor. De
aceea presa are un rol covarsitor, atat in propagarea
modelelor sociale, in structurarea nevoilor de
informare, cat si in explicare, lamurire si decantare.
Scrierile, asa-zis de vulgarizare sau de popularizare,
au pierdut atributul de blamabil, pe care l-am simtit in
anii din urma, si fac parte din actiunea innobilata a
societatii civile.
Interactiuni la nivel de
sisteme: sistemul de invatamant public si logica pietei
Cele mai multe abordari ale sistemului de invata-mant
considera acest sistem ca interactionand cu piata si cu
factorii economici in mod mediat:
– fie ca subsistem al sistemului social mai larg,
in care anumite responsabilitati, scopuri si rezultate
sunt transferate sistemului de invatamant; in principal,
asigurarea functionarii invatamantului revine statului,
ca reprezentant atat al cetatenilor cat si al puterii
politice;
– fie ca participant secvential la procesul economic,
analizat la nivel macroeconomic sau la nivel al deciziei
individuale (modelele capitalului uman, modelele
contributiilor sectoriale). Secventa educationala
este vazuta astfel ca parte a unui proces economic, fie
in etapa de investitie (capitalul uman) fie in etapa de
construire a fortei de munca (teoriile marxiste ale
fortei de munca), si tratata astfel in mai toate
analizele privind dezvoltarea.
Consideram ca invatamantul, vazut simultan ca
serviciu public si ca piata, contine la nivelul
ultim de contact cu publicul, cel institutional si al
clasei ca formatiune de studiu, al individului ca
subiect, client si decident rational, elementele
intrinseci ale negocierii unor produse complexe.
Mai consideram ca aceste produse negociate contin
elemente ce tin atat de proiectul intentionat prin
curriculum, interesele elevului si familiei,
contributia profesorilor, a clasei si a institutiei
scolare ca grupuri sociale. Cea de a doua parte a
contributiei este denumita de multe ori curriculum
ascuns, iar tot ceea ce inseamna costuri,
semnificatie si efecte ale acestei parti a fost de multe
ori neglijat in momentul proiectarii strategiilor,
reformelor si al realizarii evaluarilor. Ba, mai mult,
am impresia ca toate aceste prudente se constituie
intr-o zona tabu, in care cercetatori, decidenti,
profesori, parinti au hotarat, in mod tacit, sa nu
produca informatie, cunoastere si dezbatere. Poate
pentru ca multa lume doreste sa evite discutia privind
coruptia in educatie, incercand sa salveze o ultima si
palida recompensa simbolica cuvenita profesorilor –
respectabilitatea. Dar aici nu este vorba de a menaja
susceptibilitatile unei categorii profesionale care,
incet incet, s-a declasat (in sensul propriu al
cuvantului), ci de a afla informatii legate de valoarea
educatiei, a timpului petrecut in scoala si a modului in
care fiecare dintre noi, dar mai ales tinerii, percep
importanta investitiei individuale in educatie.
Contributia familiilor elevilor prin sustinerea unor
costuri educationale, de multe ori importante dar
nedeclarate, deoarece de multe ori intra intr-o zona gri
de activitati sau actiuni ilegale, imorale sau pur si
simplu nereglementate, efectul de clasa si de
institutie, care confera sensuri, importanta si
produc efecte in interiorul si in afara formalismului
curricular oficial, impreuna cu tot ceea ce se
propune din partea ofertei etatizate, atat ca intentie
cat si ca realizare concreta, pot fi incorporate intr-un
intreg, pe care il vom denumi produs educational
negociat. Voi incerca sa explic ce inteleg eu prin
aceasta.
Credintele si asteptarile parintilor privind educatia
copiilor lor sunt extrem de diverse, totusi, majoritatea
doresc mobilitate sociala crescuta pentru copiii lor, o
soarta mai buna, conformarea la asteptarile celor din
jur – rude, prieteni, cunostinte, satisfacerea
orgoliului personal. Urmare acestui fapt, parintii
impreuna cu elevii, negociaza – cu profesorii, cu
directorul – in prima instanta, iar intr-un mod mult mai
ineficient, sau chiar inexistent, cu cei mai importanti
actori ai negocierii – autoritatile locale si statul.
Bineinteles, acest proces de negociere si obiectul sau
sunt de multe ori abstracte, inefabile, dar de multe ori
teribil de concrete. Se negociaza intrarea intr-o scoala
dorita, clasa dorita, liceu, se plateste scolarizarea
intr-un liceu particular daca elevul nu a obtinut
rezultatele la examene care sa-i permita accesul la un
liceu de stat, se plateste accesul intr-un liceu
particular de elita, se mituieste, se falsifica, se
minte, daca aceasta este de folos cuiva. Nu trebuie sa
privim in prima instanta aceste actiuni ca blamabile, ci
doar ca niste comportamente economice. Plata fireasca,
legala si morala, ar fi efortul fiecarui elev, efortul
fiscal si economic legal al parintelui, investitia sa ca
timp, afectivitate si participare, efortul de a
satisface criteriile institutionale solicitate de catre
fiecare nivel de acces. Cred ca ar fi de mare folos
pentru multi romani sa afle cum stau de fapt treburile
in acest domeniu, fara patima si partinire.
Produsul educational negociat este vazut la nivel de
analiza, si ramane de vazut daca si in ce masura
componentele sale pot sta pe acelasi plan, ca un
mozaic, jigsaw-puzzle. La nivelul
individului, acest mozaic reprezinta rezultatul unor
contributii multiple, din partea actorilor individuali
sau colectivi amintiti anterior, ca si a unor decizii,
care, indiferent cui apartin, au efect asupra aceluiasi
individ, elevul.
Acest tip de metafora, sau metoda de analiza, permite
construirea a doua instrumente economice clasice:
functia de utilitate, la nivel de individ si
functia de productie, la nivel de institutie si la
diferite nivele de agregare superioare. De mare folos
este in analiza de acest tip teoria tranzactionala
(Commons), conform careia individul realizeaza
trans-actiuni cu un continut social in raport cu
institutiile care gestioneaza controlul si libertatile.
Justificarea
interventiei statului în educatie - esecul de piata al
serviciilor publice
Esenta acestei teorii consta in urmatorul silogism:
individul are un comportament economic maximizator,
economisind efortul si dorind avantaje maxime, pana la
nivelul la care efectul social al scolarizarii nu mai
prezinta avantaje pentru societate. Diploma obtinuta
ii confera avantaje individului, dar acesta nu mai poate
oferi societatii “externalitati” semnificative,
rezultatul fiind ineficienta sociala a educatiei. Statul
trebuie, deci, sa intervina, pentru a constrange
individul sa investeasca in educatie pana la un
nivel considerat de acesta ca ineficient, dar care este
eficient la scara societatii.
Interventia statului, indiferent de modul in care se
realizeaza aceasta interventie, se va face in scopul
asigurarii conditiilor de scolarizare omogene, garantand
egalitatea sanselor si eficienta sistemului. Tot statul
garanteaza indeplinirea obiectivelor fundamentale ce
sunt propuse (impuse) sistemului educativ, prin decizie
politica si/sau negociere sociala, in conditiile in care
piata, prin specificul sau, nu poate asigura acest
lucru. Dar s-a intrebat cineva, serios, daca piata poate
oferi sau nu ceea ce statul se pare ca nu ofera, adica o
educatie de calitate? Este vremea sa aflam care este
locul si rolul unei oferte credibile, serioase si masive
a invatamantului particular, de toate nivelele – si, mai
ales, cum s-ar realiza aceasta.
Rolul statului –
asigurarea echitatii si a egalitatii sanselor
Scola contribuie la asigurarea egalitatii sanselor –
este scris in toate documentele, politicile si
“marturisirile europene” ale statului roman. Daca
utilizatorii (beneficiarii, clientii) serviciilor
educationale ar trebui sa achite pretul acestora,
cererea de educatie ar depinde foarte mult de veniturile
familiilor si de costul de oportunitate asociat
educatiei (la ce anume se renunta pentru a achita
costurile educationale).
Consecinta: copiii provenind din familii de origine
modesta ar avea o scolarizare inferioara celor din
familii avute – si chiar au, dovada rezultatele
statistice privind mobilitatea sociala si invata-mantul.
Echitatea asigurata de stat se deosebeste ca accent
pentru diferitele niveluri de invatamant: la nivelul
initial, al invatamantului obligatoriu (scoala primara
si gimnaziu) echitatea consta in furnizarea tuturor
elevilor a unei scolarizari de calitate convenabila,
independent de conditiile sociale si geografice,
asigurarea externalitatilor pozitive din sistemul
educativ, contracararea efectelor informatiei incomplete
de care dispun actorii sistemului.
Studiile citate anterior arata ca in ultimii 15 ani
statul roman s-a achitat din ce in ce mai rau de aceste
cerinte.
Cat si cum platesc
statul si autoritatile locale pentru educatie. Analiza
factorilor ce au condus reformele, din punctul de vedere
al coliziunii centralizare-descentralizare
Atat in Romania, cat si in alte tari exista anumite
elemente constante, care conduc deciziile privind
centralizarea/descentralizarea finantarii
invata-mantului, iar contextul reformelor a fost
caracterizat de cativa factori esentiali:
• demografia scolara,
• circumstantele economice,
• contextul politic intern si extern,
• descentralizarea aparuta in alte sectoare decat
educatia (in principal, in administratia publica).
Atata timp cat exista sisteme de finantare constituite
pe criteriul alocarii resurselor in functie de numarul
de elevi (fapt enuntat in mai multe acte normative din
Romania, dar care nu reprezinta deocamdata o realitate),
orice crestere sau descrestere in numarul acestora nu
genereaza conflicte majore intre nivelul (autoritatea)
ce aloca fondurile si nivelul (autoritatea) ce
realizeaza cheltuirea acestor fonduri. Prin contrast,
atunci cand metodele de finantare nu tin cont sau nu
realizeaza o finantare bazata in ultima instanta pe
numarul beneficiarilor (care ar fi primul pas,
elementar, de adecvare a resurselor la cererea definita
in modul cel mai simplu si egalitar cu putinta), orice
crestere sau descrestere importanta a numarului de elevi
va produce un conflict de interese dintre centrul de
alocare (formatorul de buget) si centrul de cost (unde
se realizeaza managementul financiar si cheltuirea
fondurilor). Aceste lucruri s-au produs in Romania, pe
fondul declinului demografic si al scaderii populatiei
scolare.
In mai multe tari – si Romania nu face exceptie –,
implementarea unei alocari per capita a coincis cu o
scadere demografica a populatiei scolare si a constituit
unul din raspunsurile sistemului de management financiar
in incercarea de a limita cheltuielile de personal.
Exista suficiente motive pentru care viteza cu care
scade populatia scolara este mai mare decat aceea de
scadere a numarului personalului din invatamant.
Totodata, solicitarea pentru profesiile din invatamant,
chiar daca slaba anumite categorii (informatica, limbi
straine), incepe sa creasca, chiar daca perceptia
sociala a profesiilor din invatamant nu este dintre cele
mai bune.
Diferenta dintre capacitatea economica a diferitelor
autoritati locale, care au dorit autonomie in gestiunea
fondurilor, a facut ca in multe localitati institutiile
de invatamant si nivelul cheltuielilor curente sa aiba
de suferit. In altele, cheltuielile materiale au
crescut, fara a exista un sistem de indicatori si de
standarde care sa permita masurarea eficacitatii acestor
cheltuieli.
De regula, se pun cateva intrebari simple, care sunt
fara sens sau nu pot primi raspunsuri simple: daca
descentralizarea este buna sau rea, sau cine (ce
organisme sau organizatii) ar trebui pus sa exercite
anumite functii. Tendinta de a raspunde simplist si
pripit la acest tip de intrebari, care includ un
potential exploziv si presupun largirea prealabila a
cercului de dezbateri (fiindca includ in mare masura
solicitarea de adeziune la o paradigma insuficient
clarificata si enuntarea de judecati de valoare in
absenta datelor relevante si intelese) pune in pericol
orice tip de reforma. Multe instante (presa, autoritati,
vectori de opinie publica, consultanti straini)
considera ca este important sa gasesti solutii, deoarece
oricine poate formula probleme. Consider ca o definire
corecta a problemelor si stabilirea unui cadru
conceptual adecvat sunt chiar mai importante decat
solutiile. Oricum, o problema complexa are solutii
graduale, etape in furnizarea acesteia, si mai rar o
solutionare completa. Definirea problemei, daca este
bine facuta, are sanse sa devina mai stabila decat
solutiile, de multe ori inerent conjuncturale, stadiale
sau partiale.
Analiza
caracteristicilor zonelor socio-economice
Zonele socio-economice au slabiciuni si puncte forte
diferite, privind structura dezvoltarii economice,
nivelul somajului, calitatea serviciilor oferite de
diferite institutii, incluzand aici si institutiile
scolare sau cele care ofera diferite forme de calificare
si instruire pentru adulti (fie acestia si profesori).
Modul in care institutiile coopereaza, implicarea
acestora si calitatea umana si profesionala a
persoanelor ce le compun, adecvarea rezultatelor pe care
acestia le obtin in definirea unei oferte educationale
care sa fie: dorita, utila si recunoscuta de catre
beneficiari lasa loc la un numar foarte mare de optiuni
valabile, posibile cai de succes. Retetele nu pot
functiona in acest domeniu, dar o analiza sistematica
este necesara pentru a identifica punctele de
convergenta, modelele si ceea ce este recunoscut ca
util, propunerea de “bune practici”. Tratamentul unor
fenomene sociale cum ar fi saracia (excluziunea
sociala), somajul, corelarea sau ajustarile dintre
oferta de munca si cererea locala sau regionala pot fi
abordate ca previziune si proactivitate, sau reactiv,
pasiv si de multe ori fara rezultate vizibile. La nivel
local si regional se constituie aria incubarii
solutiilor antreprenoriale integratoare, la acest nivel
diferite initiative private, testarea unor solutii,
dezvoltarea proiectelor individuale si colective,
introducerea unor programe de utilitate publica pot sa
gaseasca sustinere si ecou in constiinta oamenilor. De
aceea, capitalul social (manifestat prin incredere in
oameni si institutii, vocatia comunitara a unor
intreprinderi si initiative) constituie unul din
conceptele ce se impun cu necesitate, in orice analiza
privind corelarea dintre oferta educationala si nevoile
locale.
Politicile active privind piata muncii si combaterea
somajului se implementeaza tot la nivel local: sprijinul
pentru crearea de noi locuri de munca in firmele private
sau in cadrul proiectelor comunitare, crearea de
facilitati pentru dobandirea unui loc de munca pentru
categoriile ce au dificultati in acest sens, orientarea
profesionala si programele de instruire, asistenta
acordata celor care cauta o slujba, precum si tot ce se
face (sau nu) pentru ca locurile de munca sa fie mai
sigure.
Creativitatea, inventivitatea in domeniul acestor
comportamente active pe piata muncii poate fi oricat de
mare, dar, tocmai in mediile ce au nevoie imperioasa de
aceste comportamente, ele sunt deficitare si atipice,
indivizii ce au anumite tendinte si initiative utile din
acest punct de vedere nu pot rezista multa vreme
pasivitatii generale si ostilitatii mediului. Putem
discuta despre nevoia de a tinti aceste programe catre
indivizi, de a implica o cat mai mare varietate de
actori in aceasta dinamica a cresterii, dar vom
experimenta in aceste medii, in care indivizii nu au
incredere in ei insisi, si mai ales unii in altii, o
rezistenta ce are multiple cauze si se alimenteaza din
experiente si credinte intarite mereu de realitati.
Multe proiecte, programe de asistenta si de dezvoltare
sociala au un impact slab in astfel de medii, iar
cateodata au chiar efecte perverse.
Resursele suficiente, aflate la dispozitia
organizatiilor economice, ale administratiei, a altor
instante civice si sociale, insotite de un spatiu de
manevra suficient pentru acestea asigura premisele, nu
si garantia pentru a furniza raspunsuri
multi-dimensionale la problemele complexe individuale si
colective.
Mai este nevoie ca aceste forte sa se uneasca si sa
dezvolte proiecte comune, sa devina agenti ai
schimbarii, in sensul teoretizat de Fullan.
NOTE
1 Revista Sociologie Romaneasca, nr. 1, 2000;
Corneliu Cartana Mobilitatea sociala in Romania.
Aspecte cantitative si calitative la nivel national si
in profil teritorial
2 Institutul de Stiinte ale Educatiei, 2005;
Motivatia invatarii si reusita sociala
3
http://www.kaizen-institute.com/
4 Fullan, M.; Change forces probing the
depths of educational reform; The Palmer Press,
London, 1994.
OVIDIU MANTALUTA
- cercetator stiintific la Institutul de Stiinte ale
Educatiei
sus
|