Editorial
Coruptia opaca
VIOREL ZAICU
Din 1990 incoace, Romania este trasa de urechi periodic
de catre diverse agentii, institutii si persoane
importante, iar principalul motiv al acestor urecheli
este coruptia. Chiar si acum, dupa “rezolvarea” celor
mai multe probleme legate de conditiile de aderare,
coruptia constituie o problema majora, vizibila, care nu
mai incape sub pulpana darnica trasa peste mai toate
problemele economice, sociale si politice.
Transparency International (si filiala sa din Romania)
publica rapoarte in care figuram la loc de frunte in
“topul coruptiei”. Pentru aceasta agentie activeaza
asa-zisi experti, care nu fac altceva decat sa
alcatuiasca topuri (dintre care cel mai vizibil este,
NB, unul al “indicilor de perceptie”!) si sa evidentieze
“puncte slabe” in legislatie, coruptia poate fi
determinata foarte simplu: o scurgere ineficienta de
capital economic inlesnita de o organizare
institutionala defectuoasa. Pe baza unor astfel de
“argumentari” sunt lansate campanii de genul “Nu da
spaga!”, ale caror rezultate sunt absolut
nesemnificative. Mesajele secundare sunt: “stai la
coada”, “bucura-te de un tratament egal” (adica prost)
etc. Or, coada si tratamentul egal-prost nu se inscriu
in spiritul eficientei, care nu are nevoie de campanii
publicitare pentru a patrunde adanc inclinatiile si
apetentele individului. Coruptia nu afecteaza doar
capitalul economic, ci si capitalurile uman si social,
care pot manifesta si ele scurgeri si malformatii. Am
serioase indoieli ca vreunul astfel de “expert”, atat de
sigur in diagnosticari, clasificari si recomandari
terapeutice, cunoaste cu adevarat natura
subiectului pe care il trateaza. Altfel nu s-ar grabi sa
mentioneze cat a declarat X – cetatean al unei tari
corupte! – ca a dat spaga in ultimul an. O idee mult mai
buna despre coruptie intr-o tara isi poate face orice
individ suficient de rabdator si de inteligent pentru a
observa comportamentul oamenilor in public si a pune cap
la cap toate relatarile cunoscutilor despre experientele
avute prin spitale, la circumscriptia fiscala, la
politia rutiera sau la scoala.
In vartejul salbatic al topurilor alcatuite dupa
criterii si cu concursuri tot mai bizare, un top al
coruptiei este si el binevenit, dar mi-e teama ca nu
spune mare lucru despre gradul de coruptie dintr-o tara.
Spre exemplu, putem vorbi despre aceeasi coruptie in
spitalele din Cluj si din Bucuresti? Dar in scoli? Cine
a avut experiente in aceste institutii (si nu numai) in
ambele orase poate depune marturie ca nu. Pentru a
percepe coruptia din astfel de institutii nu este nevoie
de topuri si statistici complicate. Experienta este
suficienta. Apoi, “perceptia coruptiei” poate fi
considerata un indicator fidel al gradului de coruptie?
Probabil ca este tot atat de fidel pe cat este cel care
indica “tinerii de valoare” selectati de niste
jurnalisti goniti de senzational si interes, ba chiar
mai putin, intrucat instrumentele de masurare sunt mult
mai expuse subiectivitatii si temerilor. Doar nu credeti
ca la interviurile care au stabilit indicele de
perceptie subiectul se apuca sa povesteasca despre
spagile date pentru angajarea copilului sau despre alte
astfel de “daruri” asezate sub scuza omnipotenta “Dai,
ce sa faci!”
Desigur, avem o problema foarte serioasa: cei care nu
“beneficiaza” de experientele cetateanului obisnuit
(pieton, sofer fara girofar, platitor de rand al taxelor
si impozitelor, bolnav comun, parinte obisnuit etc.)
percep mai greu ce se intampla cu adevarat in societate.
De asemenea, cei preocupati sa vaneze chichite
legislative care ar “favoriza” coruptia pot fi tentati
foarte usor sa neglijeze aceste experiente, chiar daca
le sunt la indemana. Ei au preocupari serioase si, chiar
daca sunt prinsi in activitati in care coruptia se
manifesta din plin, au justificarea unei “misiuni
inalte”, a unei “cauze bune” etc. Daca beneficiaza de
ceva, li se cuvine. In felul acesta, de coruptie se
ocupa, partial si arbitrar, institutiile europene.
Si atunci, cat de tare ar trebui sa ne mire ca un
“aplicant de succes” intr-un proiect PHARE s-a refugiat
in America de Sud dupa ce a ridicat fondurile Uniunii
Europene? Socoteala pe care si-o fi facut-o trebuie sa
fi fost: “Eu sunt un om inteligent. Uite, si ministrul
delegat pentru Controlul Implementarii Programelor cu
Finantare Internationala spune ca cei care acceseaza
astfel de fonduri sunt oameni cu studii si pricepere.
Atunci merit toti acesti bani drept recompensa.” Are UE
legi proaste? Greu de spus. Trebuie sa ne gandim la
obiceiuri si norme adoptate mutual mai degraba decat la
legi. Pentru ca nici o lege nu-l va impiedica efectiv pe
conducatorul auto sa treaca pe culoarea rosie a
semaforului sau pe castigatorul de finantari PHARE sa
devalizeze conturile. Mult mai eficiente in aceste
cazuri sunt normele sociale – cele care alcatuiesc acea
“mentalitate” exasperant vehiculata in discursul public
din 1990 incoace.
In concluzie as spune doar ca vom avea o coruptie
acceptabila (“de nivel european mediu”) atunci cand vor
exista institutii ale societatii civile competente si
bine intentionate (care nu graviteaza in jurul
partidului aflat la putere), cand ministrii isi vor lua
presa drept consilier anticoruptie, cand liderii de
sindicat nu vor mai fi personalitati, cand cel care
incalca regulile de circulatie va fi constient ca se
expune unui risc foarte mare de a fi penalizat, cand
profesorii si medicii vor pleca de acasa pentru a
profesa, nu pentru a face rost de bani si, bineinteles,
cand (cel putin) un “om politic” cu greutate va fi
asezat pentru ani buni dupa gratii, fie si dupa ce nu
mai este la putere.
sus
|