CUPRINS nr. 152

ARHIVA

Editorial


Alianţa īn transformare
care este raţiunea de a fi a Alianţei Nord-Atlantice
şi care este aparatul aflat la dispoziţia ei?1
 

JEAN DUFOURCQ

Abstract:
Admiral Dufourcq article critically analyzes the current capacity of NATO, the organisation resulting from the Washigton Treaty, to adapt to global geo-strategic framework of XXI century. This framework is completely changed compared to that in which it appeared the NATO from the Yalta order. In the new geopolitical framework and in the new developing world order the role of Atlantic actors decreases. In this context, the proposal of author is the rebuilding of Alliance based on Euro-American Strategic Partnership between the US and European Union that is open to other actors from Atlantic and Eurasian areas.

Keywords: Atlantic Alliance, euro-american partnership, geostrategic area, new global order, European Union

NATO, organizaţia politico-militară creată acum mai multe decenii, īn contextul strategic de atunci, īn baza Tratatului Atlanticului de Nord semnat la Washington, īn 1949, atinge astăzi limitele flexibilităţii sale. Ea se confruntă, īn prezent, cu dificultăţi enorme īn toate domeniile, operaţional (īn special īn Afganistan), funcţional (īn planificarea apărării şi īn finanţare) şi politic (īn diversificarea partenerilor săi). Solidaritatea şi coeziunea aliaţilor par afectate. Acest diagnostic fără complezenţă ridică problema perenităţii NATO īnsă nu şi a Alianţei Nord-Atlantice. Īn Franţa, noi facem o distincţie naturală īntre alianţa politică şi organizaţia sa militară, disticţie care pare adesea stranie aliaţilor noştri.

Īn general, ni se pare evident că Alianţa Nord-Atlantică constituie cadrul politic necesar īn care europenii şi americanii tratează interesele lor comune de securitate şi decid conduita lor militară comună atunci cānd acţionează īmpreună. Īn astfel de cazuri, ei activează Comandamentul Suprem al Forţelor Aliate din Europa (SHAPE), un instrument militar multinaţional creativ şi fiabil care permite evaluarea forţelor lor precum planificarea, organizarea şi conducerea operaţiilor militare multinaţionale interarme care reunesc capacităţi americane şi europene. Īn schimb, ni se pare, de asemenea, că NATO şi īn special organele sale de comandament teritorial şi de planificare a apărării nu mai au decāt īn mică măsură utilitate şi sens. Īn plus, cīt priveşte necesara adaptare a forţelor occidentale la provocările actuale, mulţi se īndoiesc de capacitatea NATO de a o realiza īntr-o manieră centralizată de la Norfolk şi de a o conduce după un model american ale cărui limite operaţionale par să fi fost atinse, īn special īn Afganistan; mulţi pun la īndoială faptul că asimetria politică şi bugetară euro-americană ar permite asigurarea funcţionalităţii oricărei structuri comune.

De asemenea, consolidarea contribuţiei Franţei la structura militară integrată a Alianţei Nord-Atlantice adusă īn prezent la nivelul marilor săi vecini, īi furnizează acesteia o bună ocazie de a pune cel puţin trei īntrebări: La ce servesc alianţele militare īntr-o lume care se multipolarizează ? Care e aparatul operaţional de care Alianţa Nord-Atlantică are nevoie pentru a produce efectele aşteptate de diferiţii săi membri? Care este valoarea reziduală a teatrului atlantic ca spaţiu strategic comun?

Acesta este obiectul principal al acestei reflecţii care schiţează o sinteză adusă la zi a lucrărilor publicate īn ultimii 10 ani şi īncearcă să pună īn lumină o Alianţă Nord-Atlantică sexagenară, īn continuă mişcare de 20 de ani, aflată īn căutarea unei noi utilităţi şi a unei noi raţiuni de a fi, care să fie īmpărtăşită de toţi membri săi. Īnainte de a aborda aceste īntrebări, remarcăm că īntoarcerea franceză īn structura militară a NATO va reda sens geopolitic unei realităţi devenite funcţionale a unei organizaţii īn continuă restructurare de la sfārşitul războiului rece.

Īntradevăr, de 20 de ani, această alianţă şi-a revizuit de două ori strategia general㠖 conceptul strategic – la Roma īn noiembrie 1991 şi la Washington īn 1999; revizuirile au condus-o atīt la diversificare şi sporirea structurilor cāt şi la tripla extindere (a misiunilor, a parteneriatelor şi a zonelor de acţiune), parcurgānd, īn acelaşi timp, o glisare geostrategică dinspre Atlantic spre Asia şi Orientul Apropiat iar apoi o glisare operaţională generalizată spre acţiuni de securitate, altele decīt războiul, cu mijloace şi forţe din ce īn ce mai diversificate.

De altfel, putem sprijini ideea că poziţia Franţei īn afara structurii militare a NATO, vreme de 45 de ani, a produs, pīnă la urmă, o pierdere a densităţii istorice a Alianţei care a slăbit nucleul său euro-american şi a făcut ilizibilă continuitatea sa geostrategică. Fără īndoială, această abţinere atlantică a Franţei a contribuit la facilitarea mişcării către Est a NATO dar ne-a mascat realitatea, preocupantă pentru proiectul european, a dublei īnrolări: cea a construcţiei europene prin NATO şi cea a NATO prin strategia americană īn expansiunea Alianţei spre Asia2. Īn interiorul NATO, această distanţare franceză a dat dreptate funcţionaliştilor īn faţa geopoliticienilor. Īn orice caz, opţiunea Franţei a lăsat cāmp liber celor care, īn ultimii 20 de ani, au īmpins treptat alianţa pe drumul către China prin Asia Centrală şi au deschis perspectiva unui NATO vădit global. Această organizaţie concepută pentru războiul contra Pactului de la Varşovia a fost pusă, īn mod progresiv, la dispoziţia coaliţiilor occidentale devenite prin forţa īmprejurărilor jandarmul unic al comunităţii internaţionale, conduse de īnvingătorul lumii bipolare, devenită unica hiperputere de facto.

Putem deduce din această analiză succintă că recenta reintegrare atlantică a Franţei ar fi trebuit să ofere ocazia unei recentrări pe nucleul euro-american iniţial şi īndeplinirea fără complicaţii a acelei necesităţi a construcţiei europene evocată īn limbajul de la Haga īncă din 1987 «de a aborda problemele de securitate şi apărare». Dacă Europa apărării n-a progresat īn ritmul aşteptat după Tratatul de la Amsterdam şi summitul de la Helsinki, acest fapt s-a datorat şi comportamentului Franţei; īn orice caz, acest fapt este un argument avansat īn mod curent. Īnsă, la mai bine de un an de la summitul aniversar al NATO de la Strasburg-Kehl, putem, din contră, la fel de bine să susţinem ideea că această reintegrare franceză echivalează de fapt cu alinierea şi banalizarea, adică cu abandonarea perspectivei autonomiei strategice a Uniunii Europene faţă de SUA şi confirmarea īnrolării strategice a Uniunii Europene de către NATO. Problema rămāne deschisă.

Vom īncerca să facem un bilanţ al acestei problematici sensibile efectuīnd această investigaţie.


La ce servesc alianţele īntr-o lume multipolară?3

Este legitimă această primă interogaţie. La ieşirea din ceea ce se numea ordinea de la Ialta, cea care a reglementat planeta occidentalizată īntre 1945 şi 1990 şi care a urmat ordinilor anterioare (ordinea de la Westfalia, dintre 1648 şi 1789 şi ordinea de la Viena dintre 1815 şi 1918), trăim, īntradevăr, o perioadă istorică intermediară, o fază multipolară fluidă. Suntem īn aşteptarea unei ordini viitoare care, fără īndoială, nu va putea deveni stabilă decāt īn cāteva decenii, atunci cānd umanitatea va fi īncheiat tranziţia sa demografică şi care va putea controla mai bine constrāngerile sale ecologice şi va termina transformare sa economică4. Īn aşteptare, planeta de acum multipolară trăieşte o fază de maturizare lentă a acestui nou sistem īntr-o dezordine ambiantă adesea indescifrabilă5. Iar īn această perioadă de lungă tranziţie se pune īntrebarea perenităţii alianţelor revolute, instrumente croite la comandă pentru a gestiona ordini vechi şi se studiază cu predilecţie şi īntr-o manieră laborioasă (summiturile de la Praga, Istanbul, Riga, Bucureşti, Strasbourg) īntrebarea utilităţii Alianţei Nord-Atlantice, fiica Ialtei şi a organizării sale geostrategice.

Acest concept de alianţă, care trimite la jocurile de putere din trecut, poate părea, īn prezent, anacronic. Deoarece nu mai sīntem īn vremurile īn care «popoarele libertăţii» se aliau īn lupta lor fără concesii īmpotriva imperialismelor nazist şi japonez, nici īn cele īn care barajul contra ideologiei comuniste conjugat cu promovarea virtuţilor occidentale justifica Tratatul de la Washigton din martie 1949. Trăim īntr-o lume aflată īn mişcare rapidă de fragmentare politică, de «deconstrucţie» strategică accelerată, o lume eterogenă care are dificultăţi īn a păstra universalitatea soluţiilor propuse pentru diversele sale probleme. După exemplul majorităţii instrumentelor dezvoltate īn lume la finalul celui de al doilea război mondial – o lume a cărei populaţii s-a triplat de atunci – NATO, organizaţia care dă chip şi consistenţă Tratatului Atlanticului de Nord pare a fi inadaptată la noul context. Mai mult, a avut dificultăţi īn faţa fluidităţii strategice a unei planete īn stare de incertitudine. Pentru a răspunde diferitelor provocări pe care le-a īntīmpinat şi care i-au uzat autoritatea sa strategică şi operaţională (contra proliferarea, anti-terorismul şi contra-insurecţia), alianţa practică un proces de transformare continuă, proces evocat de la un summit la altul.


Următoarea īntīlnire, Lisabona īn noiembrie 2010

Īn materie de alianţe strategice dacă ştim bine de unde vin acestea – din secolul războaielor mondiale şi al războiului rece; dacă ştim bine unde suntem – īntr-o lume īn mutaţie structurală care pune la īncercare solidarităţile dobāndite şi puterile stabilite; īn schimb, avem dificultăţi de a discerne īncotro ne īndreaptăm, īntrucāt schimbările de paradigmă sunt profunde iar noua situaţie este īncă confuză. Din trecut putem reţine că Alianţa īntre nord-americani şi europenii occidentali a avut ca raţiune imperialismele şi totalitarismele care pretindeau să domine inima Europei şi, de aici, să cucerească restul lumii. Chiar dacă reacţia primilor n-a fost instantanee īn a se angaja pentru libertatea celorlalţi (au trebuit să aştepte 1917, 1942, 1949), legătura transatlantică, consolidată cu regularitate,a arătat atunci o comunitate indiscutabilă de valori, de interese şi de responsabilităţi a lumii occidentale, respectiv «corpusul atlantic» al anilor ’60. Astfel, a rezultat o intimitate strategică optimală īncă din primii ani ai Alianţe, pe vremea cīnd aceasta era condusă de un «grup permanent» restrāns care avea sediul la Washington pānă īn 1966.

Ştim că criza Suezului dar mai ales negocierile directe de limitare a armamentelor īntre americani şi sovietici au modificat pas cu pas climatul strategic şi au condus la afirmarea progresivă de interese strategice diferenţiate şi pur europene (platforma de la Haga din 1987, deja menţionată). Din această perioadă, īncheiată cu dislocarea sovietică fără confruntări militare, a rămas o solidaritate transatlantică firească şi impresia că o tutelă a Statelor Unite asupra Europei face parte parte din ordinea strategică normală a cărei expresie şi vector desemnat era NATO. Din această perioadă densă vom conchide că lumea occidentală a ajuns să domine conflictualitatea unei Europe frămīntate de naţionalisme şi ideologii totalitare; că stabilitatea şi prosperitatea cerută au produs, īn final, structuri perene, Alianţa Nord-Atlantică, pentru a administra solidaritatea transatlantică şi Uniunea Europeană pentru a administra comunitatea de destin şi de interese a naţiunilor Europei reconciliate.


Putem aborda la fel de simplu un secol 21 radical nou īn aceeaşi formaţie şi cu acelaşi cuplu strategic?

Este dificil de a evalua impactul real al mutaţiilor actuale ale planetei īn privinţa solidarităţilor moştenite din istorie, din geografie şi din cultura comună a lumii occidentale. Aceste mutaţii de natură socio-economică traduc, de fapt, sfārşitul monopolului occidental asupra organizării lumii şi glisarea centrului de gravitate al acesteia spre Asia, continent care va concentra, īn curīnd, 2/3 din populaţia lumii. Problemele de piaţă şi de resurse au devenit chestiuni strategice centrale ale secolului al XXI-lea; americanii şi europenii le abordează īn concurenţă asumată mai mult decāt īn parteneriate avizate. Īn domeniul apărării, această competiţie intensă apasă substanţial asupra conduitei celor două părţi īn diferitele lor posturi de securitate. Simplificīnd, vom putea fie să conservăm īmpreună ordinea garantată prin supremaţia sferei occidentale, īn special tehnologică, fie să căutăm să dezvoltăm separat poli sau arhipelaguri exemplare de stabilitate regională securizată, īntr-o planetă din ce īn ce mai diversificată. Deoarece din fenomenul crizei sistemice actuale pe care NATO nu o mai poate ignora, jocul actorilor s-a schimbat profund, ordinea factorilor de putere este īn restructurare profundă şi fiecare din polii Alianţei abordează noua situaţie cu propria viziune strategică specifică, abordare determinată de interesele sale şi de practica proprie īn materie de leadership6.

Poate părea paradoxal să vorbeşti de alianţă īntr-un moment īn care odată cu liberalismul se fisurează ultima din ideologiile cuceritoare care a structurat secolul trecut şi a ilustrat excelenţa occidentală. Fiindcă ce rămīne din modalităţile de ieri ? Marile īnfruntări naţionale, imperiale apoi ideologice ale ordinilor precedente care au condus la războaie globale s-au estompat de mai multă vreme pentru a face loc dezvoltării dezordonate a unei competiţii economice globale şi dezvoltării dezlănţuite de confruntări industriale radicale – din fericire fără război deschis – īntre puterile militare (dar nu fără lupte, īnvinşi, victime, nu fără umilinţe, frustrări şi antagonisme difuze). Ar trebui, prin urmare, īn acest cadru nesigur să se păstreze fostele scheme strategice, necesitatea prudentă de a menţine īntre americani şi europeni o alianţă de precauţiune ? Pentru cazul īn care timpurile viitoare ne-ar pregăti o reīntoarcere a īnfruntărilor sīngeroase īntre puteri clasice? Fie pentru cazul īn care competiţia globală ar conduce la stabilirea de grupări cu interese puternic antagonizate care ar cere clasica apărarea colectivă a intereselor comune ameninţate ?

Ceea ce īnseamnă să fie reformulată astfel īntrebarea privind rolul alianţelor: care sunt de acum īnainte sensul, pertinenţa şi relevanţa unei alianţe īntre riveranii Atlanticului de Nord īn secolul al XXI-lea, un secol al «puterilor relative» după formula lui Pierre Hassner7. Ştim bine că trăim timpuri noi, fără termeni de comparaţie cu alte vremuri, īn care, fără īndoială, pe termen lung, problemele de putere, de stabilitate şi de securitate au pierdut reperele lor obişnuite. Ne amintim că obiectul central al Alianţei Nord-Atlantice este securitatea membrilor săi, un grup de state a cărui compoziţie s-a schimbat profund după sfīrşitul războiului rece de acum 20 de ani; un grup a cărui forţă majoritară de pe continentul european s-a regrupat īn cadrul Uniunii Europene care constituie de facto un partener nou pentru statele nord-americane.

NATO rezultă īn prezent dintr-o alianţă īntre Statele Unite, pe de-o parte, singura şi fără īndoială ultimul model de putere globală a epocii istorice actuale şi a ordinii de la Ialta şi statele europene, pe de altă parte, grupate īntr-o uniune politică, economică şi socială tot mai integrată la care se adaugă alte cīteva state vecine, tovarăşii de drum anticomunişti. Īn plus, această alianţă care nu mai cunoaşte un inamic justificat de articolul 5, cel referitor la apărarea colectivă, s-a deschis progresiv de 15 ani către un ansamblu de parteneri īn multiple cadre de cooperare pe care le-a dezvoltat pentru parteneri cu statuturi diferite. Astfel, alianţa a atras mai multe state asiatice vecine cu Europa, candidate la aderare, preocupate să scape de influenţa unei Federaţii Ruse autoritare sau pur şi simplu dornice de contacte cu lumea occidentală dezvoltată. Aceasta este alianţa foarte īntinsă care astăzi susţine sau conduce vaste coaliţii militare care acţionează īn zone din ce īn ce mai īndepărtate de Europa. Acţionānd astfel, această alianţă apare din ce īn ce mai mult ca vārful de lance a unui club occidental care īmprumută mai mult din spiritul misiunii tradiţionale asumate la Washington („transformarea lumii īntr-o lume mai bună”) decāt din acea mai prudentă a īnţelepţilor europeni din Justus Lipsius8 de la Bruxelles („realizarea unei Europe mai sigură īntr-o vecinătate viabilă”). NATO care provine dintr-o asemenea viziune nu are mare lucru de a face cu organizaţia politico-militară care ţinea īn şah Pactul de la Varşovia.

Această alianţă, de acum explicit eterogenă, instituită īntre cei doi poli disctincţi au unei lumi occidentale diversificate, ezită asupra căii de urmat pentru a īnfrunta provocările secolului al XXI-lea. Este tentată de un occidentalism defensiv demodat şi nu reuşeşte să se regīndească nici pe plan intercontinental, nici măcar pe plan regional. Aşadar ea adoptă un model de alianţă «redusă la rezultate», un model relativ care fără īndoială prefigurează o nouă stare de organizare a lumii, mai puţin controlată, mai puţin legată īn comparaţie cu precedenta, mai incertă, īnsă nu īn mod necesar mai instabilă şi nici lipsită de arbitrii strategici. Astfel, alianţa transformă neobosit organizaţia sa executivă pentru a īncerca să facă faţă mizelor unei planete a cărei fluiditate strategică este caracteristica dominantă şi care nu doreşte, am spus-o, stabilirea unei ordini comparabilă cu cea de la Ialta sau de la Viena īntr-un anumit orizont temporal, īnainte ca fundamentele sale demografice, ecologice şi economice să fie din nou stabilizate.

Prin urmare, pentru a ieşi din capcana īn care lumea de azi riscă să blocheze alianţele şi dacă vrea să scape de relativa neputinţă īn care stagnează, Alianţa Nord-Atlantică are nevoie de o altă organizaţie executivă, alta decāt actuala NATO, un aparat operaţional adaptat, util, eficace şi sincronizat cu potenţialele cīmpuri de conflict ale secolului al XXI-lea.


Ce fel de aparat operaţional pentru Alianţa Nord-Atlantică ? Pentru a produce care efecte strategice?

O viziune franceză
Dacă reţinem idealurile sale, Tratatul de la Washington al cărui preambul reia direct Carta ONU de la San Francisco din 1945 stabileşte īntre membrii săi, īn plan juridic, o solidaritate strategică implicīnd consultarea īn caz de criză şi asistenţa īn caz de agresiune armată. Este de la sine īnţeles că instrumentele constituite de către aliaţi pentru a īndeplini aceste obligaţii īmpărtăşite rezultă direct din analiza riscurilor, individual şi īn comun, din experienţa strategică a fiecăruia din ei, din interesele sale, din mijloacele şi ambiţiile sale. Fiecare observă, de o parte şi de alta a Atlanticului, că aceşti parametri nu mai converg atāt de spontan precum īn epoca sovieticilor dar şi că aceşti parametrii nu se mai suprapun perfect nici īn cadrul Uniunii Europene. Ceea ce explică faptul că cele două instituţii moştenite din perioada războiului rece, NATO şi UE, fiecare īn parte, au dificultăţi de abordare a interregnului actual şi, mai mult, de coordonare īntre ele īn favoarea īndeplinirii mandatelor lor.

Īn mod evident, situaţia actuală nu este satisfăcătoare, atāt īn Alianţă, cāt şi īn Uniunea Europeană, ceea ce le īmpiedică pe amīndouă să administreze crispările, fricţiunile şi opoziţiile. Un inventar rapid a zonelor de tensiuni o demonstrează fără dificultate.

Pentru Alianţa Nord-Atlantică, problema este dublă.

Īn primul rīnd, este problema strategiei. Trebuie să se inspire din strategia de securitate naţională americană aşa cum s-a exprimat īn 2002 şi 2006 G.W. Bush şi, mai recent, B. Obama īn mai 20099, cu alte cuvinte, dar cu aceleaşi obiective ca ale predecesorului său ? Trebuie prelungită strategia europeană de securitate aprobată īn decembrie 2003 şi reīnnoită ulterior10 sau ar fi mai bine să facem un amestec inteligent īntre cele două de tip «nici cal, nici măgar» ? Vom remarca en passant că prin publicarea strategiei lor naţionale de securitate aproape īn acelaşi timp cu momentul īn care Madeline Albright, şeful grupului de experţi īnsărcinat cu coordonarea lucrărilor de pregătire a noului concept strategic al NATO, difuza rezultatele preliminare11, Statele Unite nu i-au menajat pe aliaţii lor europeni.

Īn al doilea rīnd, apare problema instrumentelor militare. Naţiunile care compun Alianţa alocă NATO forţe adesea limitate, disparate sau puţin adaptate pentru tratarea unor crize reale. Trebuie să-şi consolideze bugetele militare, să-şi transforme structurile şi să-şi modernizeze echipamentele lor după metodologia americană ? Trebuie mers spre unicitatea doctrinelor, convergenţa aparatelor, specializarea mijloacelor şi centralizarea acţiunilor bugetare şi programelor de armament ? Este dificil de decis cātă vreme, īn mod evident, a trecut timpul comunităţii precise de interese, de valori şi de responsabilitate īntre americani şi europeni şi cītă vreme viziunile asupra viitorului şi metodele diferă, precum pe timpul recentelor demersuri americane īn Orientul Mijlociu sau īn Afganistan, unde acordul strategic este minimal şi unde contribuţiile militare sunt īmpărţite mai echitabil.

Dincolo de aceste tensiuni, se profilează alte două probleme dificile pe care aliaţii nu riscă să le abordeze īn cadrul colaborărilor lor īn domeniul apărării şi pe care le-a ocolit şi dezbaterea strategică a Cărţii Albe franceze: cea a valorii actuale a instrumentului militar ca regulator adecvat al competiţiilor mondiale şi ultima ratio a antagonismelor secolului al XXI-lea şi cea a univesalităţii şi a perenităţii modelelor operaţionale de securitate occidentale īn perioada multipolarismului fluid pe care īl cunoaştem. Sub semnul incertitudinii referitoare la calea de urmat, dimensiunea regională a dezvoltării şi securităţii este cea care ar putea să-i tenteze pe aliaţii europeni continentali īn timp ce o formulă «NATO global» bazat pe o concepţie centralistă a securităţii lumii ar tenta pe europenii periferici12 care adesea vor să se alinieze sub autoritatea militară a aliatului american.

Prin urmare, aparatul, organizaţia necesară care trebuie să administreze pentru Alianţă ansamblul acestor contradicţii şi ezitări, nu poate fi derivată din actuala NATO; trebuie, fără īndoială, definit altceva. A fost sugerată ipoteza că se va stabili o veritabilă «comisie paritară strategică euro-americană» cu un secretariat politico-militar permanent care reuneşte reprezentanţi ai executivului Uniunii Europene şi al Statelor Unite īntr-un adevărat demers de planificare euro-american care reia spiritul faimosului «Standing grup» al anilor 50 evocat mai sus. Rămīne de văzut.

A propos de Uniunea Europeană, observăm profunde tensiuni interne īn două domenii cheie, īn materie strategică: prima - problema geopoliticii Uniunii Europene şi a doua, legată de prima, a naturii şi a gradului de integrare a mijloacelor de intervenţie civilă şi militară şi a structurilor cerute pentru a contribui.

Īn privinţa primei probleme care ar permite fixarea frontierelor Europei şi precizarea personalităţii strategice a Uniunii Europene dezbaterea se cristalizează asupra Turciei. Īnsă, natura vecinătăţii Uniunii Europene la fel ca şi modelul puterii la care aspiră statele membre determină structura mijloacelor sale de apărare. Fără un acord general asupra extinderii Uniunii precum şi asupra devenirii şi finalităţii sale este dificil de construit o politică europeană de securitate şi apărare şi de integrat mijloacele militare īntr-o organizaţie operaţională generică europeană. Īn această stare de incertitudine, multe state europene preferă să-şi menţină provizoriu opţiunea pentru «poliţa» de reasigurare americană prin actuala NATO.

Referitor la a doua problemă, īntrebarea care se pune este aceea, cvasi-teologică, a instituţiilor, a integrării lor civilo-militare şi a finanţării lor graţie noii Politicii de Apărare şi de Securitate Comună din Tratatul de la Lisabona. Există, de asemenea, mai puţin teologic, o redundanţă a acestor instituţii cu structurilor operaţionale pe care NATO le-a stabilit şi pe care europeni pot, īn anumite condiţii, să le utilizeze īn cadrul «Berlin plus». Īn aceste două probleme, Turcia şi Ciprul sunt protagoniştii emblematici care cristalizează dificultăţile punerii īn practică a unui aparat euro-american eficient. Ele maschează de fapt incertitudinea strategică prin care trec naţiunile aliate şi statele membre.

Īn consecinţă, cum se articulează, īn mod eficace, NATO şi UE de vreme ce singura verigă care le uneşte, misiunea de securitate şi de apărare, este fragilizată īntr-o asemenea măsură ? De partea europeană printr-o lipsă de convergenţă asupra perimetrului geopolitic de securizat şi printr-o integrare de negăsit, comunitară sau interguvernamentală, a instrumentelor necesare garantării sale. De partea anglo-americană prin voinţa de a subordona construcţia securităţii europene dinamicii atlantice şi de a include strategia extinderii europene īn manevra globală americană. Impasul european actual indică lipsa unui profil strategic european īn timp ce impasul Alianţei indică o divergenţă euro-americană asupra unui proiect strategic. Tensiunea resimţită astăzi de către occidentali şi care le provoacă incertitudine şi reflexul de apărare generează īn multe ţări demersuri convergente către SUA, prin intermediul NATO, īn căutarea unui club protector capabil să le apere interesele lor de puteri minoritare13. Ideea unei uniuni a democraţiilor regrupate īntr-un «NATO globală» exprimă acest sentiment defensiv. Puternicul impuls al lumii non-occidentale cu numeroasele recuperări pe care le-a indus provoacă această formă de īnchidere occidentală īntr-o atitudine rezistentă la alteritate14.

Aceasta nu poate fi poziţia Franţei.


O posibilă abordare franceză a unui posibil aparat nou transatlantic15

Franţa care s-a reintegrat īn nucleul militar al NATO trebuie să aibă grijă să nu se lase contaminată de acest spirit defensiv care īmpinge spre ataşarea la remorca americană. Franţa trebuie să provoace prin reintegrarea militară necesara reflecţie asupra sensului unei alianţe a secolului al XXI-lea, o alianţă deschisă, utilă şi non-exclusivistă. Pentru Franţa, care a fost totdeauna activă īn viziunea politică a Alianţei, angajată financiar şi militar īn principalele operaţii ale NATO şi care a reatins nivelul de angajare al vecinilor săi europeni īn comandamentul militar integrat aliat, ceea ce trebuie să aibă prioritate este bineīnţeles capacitatea acestei organizaţii colective de a face faţă mizelor de securitate ale secolului al XXI-lea.

Franţa a afirmat, de asemenea, īn mod constant, că Uniunea Europeană devine, la rīndul său, un actor strategic angajat şi autonom al stabilităţii planetei şi cadrul primar al securităţii membrilor săi. Reinserţia Franţei īn structura militară integrată atlantică nu s-a produs īntr-un spirit defensiv ci pentru a oferi toate şansele īn Uniunea Europeană unei noi responsabilităţi strategice europene. Fiindcă proiectul său nu mai poate fi realizarea unui pilon european al NATO, aşa cum a īncercat pe timpul reīntoarcerii sale eşuate īn 1996 atunci cīnd IESA/ESDI16 putea, via UEO, să ducă culorile «apărării europene» īn NATO. Această manevră care a eşuat īn 1997 nu poate fi reluată azi datorită apariţiei alternative a PESA, īn 1999, la Helsinki, care īnlocuieşte IESA şi UEO17 şi care acum s-a structurat īn profunzime īn PSAC la Lisabona. Viitorul acestei organizaţii militare integrate trebuie prin urmare abordată cu o altă ambiţie care să plece de la conştiinţa lacunelor sale intrinseci.

Deoarece o alianţă de bună calitate īntre europeni şi americani nu este maşină de război către toate azimuturile servind la asigurarea faţă de toate riscurile, la adresa unei comunităţi atlantice plonjată īn incertitudinea secolului al XXI-lea. Nici un club occidental defensiv destinat să prelungească efectele benefice ale unei poziţii strategice care a fost mult timp dominantă īn secolul precedent. Nu mai este un parteneriat funcţional impunīnd restului lumii modelul occidental de protecţie de securitate cu instrumentele şi tehnologiile asociate. Aceasta nu poate fi o īntreprindere de transformare īn orb din summit īn summit a structurii militare ieşite victorioasă din războiul rece; o NATO reechilibrată puţin īn favoarea Europei, cu un pilon de securitate minimal, pe care tehnostructura de la Bruxelles s-a străduit să īl ridice şi care va fi validat prin Tratatul de la Lisabona. Īn fine, nu mai este nici această maşină complexă şi ezitantă, sub controlul american, care pare īmpotmolită īn operaţiile din Afganistan. Fără īndoială, o alianţă bună īntre partenerii atlantici este altceva. Aceasta trebuie să răspundă nevoilor noastre, acum şi aici. De ce avem nevoie de o parte şi de alta a Atlanticului ? Īn orice caz, văzută din această parte a Atlanticului, avem nevoie cel puţin de un spaţiu organizat pentru a vorbi de interesele şi de valorile noastre precum şi de maniera de a le apăra īmpotriva adversităţii secolului al XXI-lea; şi apoi bineīnţeles de o structură de coordonare şi de reglementare a diferitelor noastre strategice; şi īn fine de o organizaţie capabilă să facă din solidaritatea atlantică motorul coaliţiilor īn favoarea progresului general şi stabilităţii planetei. Avem nevoie de unitate şi de solidaritate īntre riveranii Atlanticului dar şi de legături strategice sigure cu vecinii noştri din Europa, ruşii şi mediteraneenii de sud pentru a racorda realităţile lor strategice la puzzle-ul european, deoarece pe continentul nostru nu putem evada din geografie.

Iar pentru a funcţiona o alianţă bună nu trebuie să oculteze īn reflecţia sa politico-militară diferenţa experienţelor strategice trăite de popoarele Americii de Nord şi Europei. După Thomas Jefferson, poporul american īşi asumă orgoliul de a transcede istoria şi de a oferi un model de dezvoltare armonioasă umanităţii moderne, chiar dacă dezbaterea americană asupra dilemei Ideal/Interes n-a īncetat niciodată să fie alimentată din 1776 la Obama! Chiar dacă, īn acelaşi timp, după cele două războaie mondiale, popoarele europene au adoptat o atitudine mai modestă decāt īn secolul al XIX-lea, o postură care ţine cont de istoria tragică a accidentelor lor din trecut şi care postulează valoarea interesului general european şi a bunei vecinătăţi strategice. Acestea sīnt experienţe distincte care au īntemeiat strategii diferite pe care, după sfīrşitul războiului rece, NATO n-a ştiut să le mobilizeze prin posturi militare diferenţiate şi complementare. O alianţă atlantică bună īn sec. XXI trebuie să ţină cont de toate aceste aspecte.

O legătură transatlantică celebrată fără prea multă analiză şi īntemeiată pe dogma comunităţii implicite de interese, valori şi responsabilităţi din anii 60 nu ar fi atāt de solidă pe cāt se afirmă. Astăzi trebuie să o reevaluăm dacă vrem să menţinem o bună alianţă euro-americană. Astfel, vom vedea dezvoltarea necesităţii unei incinte politice noi īn care americanii şi europenii (dar şi alţii pe baza regrupărilor regionale ale viitorului sau a unui viitor tratat de securitate continental) ar putea, după vechea clasificare, să-şi armonizeze interesele lor vitale, strategice şi de putere; o incintă īn care ei afişează hotărīrea fermă de a acţiona īmpreună de fiecare dată cīnd interesele lor se suprapun şi separat, dar īn strīnsă corelaţie, īn celelalte cazuri. Interese comune, acţiuni comune; interese distincte, corelaţie stīnsă; interese divergente, cod de conduită şi exigenţa de solidaritate occidentală. Iată tipul de cod atlantic care īncă ne lipseşte pentru a administra o legătură utilă şi naturală şi pentru a īntreţine o reală comunitate de securitate īn secolul al XXI-lea.

Plecīnd de la această viziune, trei căi ar putea alimenta un proiect de aparat mai suplu, mai modern, mai echilibrat decīt actuala NATO, īn serviciul unei alianţe relative, prin natură, īntre americani şi europeni şi īn care vechea NATO ar putea să joace un rol rezidual dar fără să ocupe īntreg spaţiul euro-american.

Iată-le schiţate.


Nu legătură atlantică fără identităţi mai bine afirmate

Punem īn evidenţă pentru a le denunţa, abordarea īnglobantă denumită euro-americană a problemelor strategice precum şi postulatul larg răspīndit dar rareori sprijinit că UE şi NATO sīnt organizaţii complementare18. O postură euro-americană adesea simplistă presupune, īntradevăr, o identitate de interese, o comunitate de valori şi un sens īmpărtăşit al responsabilităţii īntre americani şi europeni, un fundament menţinut după războiul rece. Totuşi, astăzi, nimic nu mai este atāt de armonios īntr-o lume occidentală a cărui motor este competiţia economică īntre parteneri ale căror experienţe istorice şi pondere relativă diferă īn mod semnificativ. Ficţiunea īntreţinută a unei comunităţi euro-americane de vederi rezultă din acţiune pe care Statele Unite au exercitat-o asupra Europei de 60 de ani. Această tutelă care a fost naturală şi dorită īn timpul războiului rece, īn prezent, īmpiedică Uniunea Europeană să gīndească securitatea – şi stabilitatea şi prosperitatea – continentului euroasiatic conform propriilor sale interese care nu au motive să coincidă cu interesele americane. Problema rusă precum şi problema mediteraneană au dimensiuni europene bine specificate care sunt abordabile īn afara NATO.

Iar dacă Uniunea Europeană doreşte să menţină un parteneriat strategic puternic şi natural cu Statele Unite la Vest, ea are nevoie să dezvolte un parteneriat strategic critic dar de aceeaşi intensitate la Est cu o Federaţie Rusă desigur autoritară, īnsă aceasta nu e ceva nou īn istoria ei19. Totuşi, această necesitate este azi perturbată de presiunea politică pe care o efectuează asupra actorilor jocului continental actuala Alianţă Nord-Atlantică care nu vede īn Federaţia Rusă decīt o moştenitoare sovietică.

Secolul al XXI-lea va vedea, fără īndoială, un nou puzzle strategic care se va constitui de la Atlantic la Urali īn care Alianţa Nord-Atlantică, Uniunea Europeană şi Uniunea pentru Mediterana vor reglementa masa continentală eurasiatică şi periferia sa, care a fost sursa marilor puteri ale secolelor precedente. Acest puzzle va īnlocui arhitectura şi securitatea asigurată de aproape 60 de ani de o organizaţie atlantică care dispunea de superioritate militară şi de exclusivitate strategică.


Nu exclusivismului NATO şi parteneriatului euro-american

Precum Statele Unite īn zona lor de contiguitate din America de Sud şi Asia de Nord, europeni au īn spaţiul mediteranean şi sud-saharian şi īn Asia Centrală interese strategice pe care trebuie să le promoveze şi să le apere īn afara cadrului transatlantic. Dialogul strategic īn Alianţă nu are vreun temei specific de a monopoliza aceste domenii pe care să le gestioneze independent. Īn realitate nu toată relaţia strategică īntre americani şi europeni poate fi conţinută īn NATO nici administrată de această orgnaizaţie. Trebuie dezvoltat pe līngă această alianţă cu vocaţie regională un alt spaţiu politic care să pună īn contact regulat SUA şi UE īntr-un parteneriat specific la scara planetei pentru a administra şi reglementa interesele comune şi interesele concurente sau divergente ale americanilor şi europenilor şi pentru a decide īmpreună atitudini comune şi complementare20. Dacă americanii şi europenii vor să-şi confrunte punctele lor de vedere strategice şi să-şi ajusteze atitudinile lor politico-economice pentru a prezenta un front occidental mai bine coordonat īn secolul XXI, trebuie dezvoltată acea Super-comisie euro-americană deja evocată. Rămīne de imaginat această formulă şi de pus īn practică, īn afara NATO, folosind un model care poate fi īmprumutat din experienţa Comisiei Europene, Organizaţiei Stalelor Americane sau Asociaţiei de liber-schimb nord-americană. Acordarea viorilor americane şi europene la scară planetară trebuie să se facă īn afara spaţiului atlantic şi după ce s-a acordat grija cuvenită aducerii NATO īn leagănul său geografic atlantic care merită o atenţie mai susţinută (vezi mai departe).


Nu angajamentului operaţional colectiv īn afara coaliţiilor deschise

Rămīne ca tezaurul operaţional al NATO să păstreze capacitatea sa de a pregăti, evalua, califica, desfăşura şi conduce vaste coaliţii militare pentru a gestiona crizele care afectează interesele comune ale ţărilor aliate. Moştenitor al marilor cartiete generale ale generalisimilor Foch şi Eisenhower acest tezaur este constituit din cunoştinţele militare multinaţionale acumulate la SHAPE. Inima NATO care este aptitudinea de a aplica articolul 5 solicită păstrarea acestui instrument principal. Īnsă dincolo de de ceea ce este mai mult decīt un simbol, trebuie menţionat că numeroase situaţii critice cer acţiunea unei comunităţi internaţionale fragile şi căreia īi lipsesc, adesea, mijloacele şi expertiza militară şi că acest instrument acoperă un vid21. Trebuie căutată mai buna utilizare a capitalului de expertiză militară a SHAPE pentru a o pune la dispoziţia instituţiilor politice care au nevoie reală de aceasta. Controlul politic şi conducerea strategică a operaţiilor, fie că e vorba de cele de angajare de forţe, fie de stabilizare sau de reconstrucţie conform terminologiei īn vigoare trebuie să poată fi exercitate şi prin alte instanţe decīt Consiliul Nord-Atlantic, prin COPS, OSCE, ONU sau prin orice comitet legitim pentru că e constituit din contributori cu forţe şi cu finanţare, pentru că obiectivul politic urmărit este agreat de Alianţa Nord-Atlantică şi pentru că mandatul este validat de ONU.

Ceea ce caracterizează angajamentul militar al secolului al XXI-lea este acţiunea multilaterală īn coaliţii deschise. Fără īndoială, aparţine NATO actuale facilitarea execuţiei oferind serviciile sale operaţionale īn calitate de operator strategic central expert şi nu ca lider occidental care dispune de un răspuns tehnic la crizele lumii. Franţa care la fel ca partenerii săi din UE aparţine clubului acţionarilor majoritari din această organizaţie militară ar putea promova mai ferm această evoluţie.

Iată schiţa unui aparat nou pentru susţinerea alianţei euro-americane construită pe partea reutilizabilă a fundaţiilor actualului NATO a cărui perimare se accelerează.


Am putea deci imagina un tripod pentru a īnlocui actuala NATO.

O structură militară teritorială de comandament moştenită de cea a NATO pe continentul european, īn mod pogresiv integrată şi simplificată īn cadrul PSAC a Uniunii Europene; īn locul CNA, o comisie strategică paritară euro-americană (UE-SUA) īnsărcinată cu parteneriatul strategic global īntre cei doi poli principali ai lumii occidentale pentru a păstra «interesul general occidental» şi pentru a garanta o «cooperare reciproc favorabilă» şi īn fine, un Centru de comandă şi de susţinere euro-american, moştenitor al SHAPE, īnsărcinat cu calificarea/evalurea, susţinerea şi conducerea operaţiilor coaliţiilor militare sub controlul politic şi conducerea strategică a unei instituţii multinaţionale mandatate de ONU.

Departe de a slăbi solidaritatea occidentală, o astfel de evoluţie, care ar cere cel puţin un deceniu pentru a se structura şi a se realiza efectiv, ar restaura fundamentele alianţei atlantice pentru a pereniza utilitatea acesteia şi a o adapta la realităţile unei planete nesigure care cere o nouă articulare a diferitelor continente şi a familiei occidentale.

Īnsă se va spune: şi cei «3 D» ai doamnei Madeline Albright ? Dar indispensabilul cuplaj īntre Europa şi SUA printr-un scut antibalistic comun şi reasigurarea nucleară americană ? Şi cum să tratezi presiunea rusă, fiecare pe partea sa? Care garanţii de securitate colectivă se păstrează avīnd īn vedere pericolele viitorului, securitatea aprovizionării energetice, pirateria, războiul cibernetic, criminalitatea organizată, şi, īn general, incertitudinea strategică ambiantă ? Vom răspunde: toţi aceşti factori sīnt atīt de importanţi pentru Alianţa Nord-Atlantică aşa cum se pretinde īn prezent ? Justifică ele singure NATO actuală ? Putem să ne īndoim. Să analizăm. La sfīrşitul acestei reflecţii şi īn calitate de concluzie provizorie vom reveni la īntrebarea propusă la īnceputul acestei lucrări.


Care este valoarea actuală a teatrului atlantic īn calitatea sa de spaţiu strategic?

Este necesar astăzi să reconectăm Alianţa Nord-Atlantică de cadrul care a generat-o, spaţiul atlantic, un spaţiu strategic şi un spaţiu de civilizaţie, cel al leagănului lumii occidentale moderne. Am sărbătorit după sfīrşitul războiului rece virtuţile transatlantice fără a le detalia şi fără a le doza pe măsura evidentelor evoluţii recente. Am introdus şi utilizat, de asemenea pe larg, dinamica euro-americană cu o referinţă implicită la o comunitate de destin, un club atlantic, trăit adesea după modul defensiv al unui occidentalism timorat.mPutem prefera azi īntr-o manieră mai explicită o altă gramatică geostrategică cea care utilizează conceptele euro-american, euro-mediteranean şi paneuropean. Īntradevăr, fiecare din aceşti termeni poartă o puternică dimensiune politică articulată pe o realitate geopolitică incontestabilă.

Toate aproximaţiile conceptuale sīnt cele care invită, astăzi, la restaurarea caracterului regional al Alianţei Nord-Atlantice şi la reorientarea preocupărilor şi priorităţilor sale. Ele sugerează consolidarea unui dialog strategic īntre americani şi europeni aplicat pentru a demara, nu la ansamblul planetei globalizate, ci pentru īnceput īn spaţiul european pe care l-au apărat īmpreună īm timpul războiului rece şi care acum trebuie administrat cu prioritate, inclusiv īn materie de securitate şi apărare, direct prin Uniunea Europeană. Solidaritate atlantică nu mai este condiţia securităţii europene. Deoarece unul din principalele succese ale NATO a fost să provoace denaţionalizarea apărărilor europene. Putem afirma că odată cu reīntoarecerea Franţei īn structura militară integrată această denaţionalizare proclamată de multă vreme s-a finalizat. Tutela americană care a fost garanţia explicită este īn prezent superfluă iar apărarea Europei trebuie asigurată de europeni care dispun pentru aceasta de instrumentul colectiv modern pe care īl oferă PSAC din tratatul de la Lisabona. Īntīrzierea transferului de autoritate şi de responsabilitate a NATO spre PSAC īnseamnă o lovitură sigură de slăbire a parteneriatului atlantic, menţinerea ambiguităţii euro-americane şi īmpiedicarea stabilirii unei veritabile relaţii strategice euro-americane, acest partenership in leadeship evocat ca un slogan comod post-război rece.

Această nouă gramatică invită la reconsiderarea cu prioritate a zonei geostrategice pe care o īmpart riveranii atlantici. Astăzi, īn trendul susţinut de alianţa dinamică pe care o cunoaştem, centrul de greutate geostrategică al Alianţei ar putea să se găsească foarte departe de Atlantic, īn Asia, iar pivotul său ar putea fi Istanbul şi nu Bruxelles. Prin urmare, Europa europenilor propune un atlantism mai realist şi mai creativ. Riveranii atlantici nu trebuie să se limiteze la membrii actuali ai NATO; pot fi cautate noi parteneriate strategice de dezvoltare, īn condiţii de securitate, cu alţi actori atlantici apropiaţi, īn America şi īn Africa: īn primul rīnd, Mexic, vecin al Statelor Unite, Brazilia, Argentina şi, de asemenea, ţările Africii de Vest, ale Golfului Guineii...Īnainte ca alianţa atlantică să se intereseze de Asia Centrală şi Orientul Apropiat nu ar putea să se preocupe de spaţiul său apropiat precum Caraibe, Atlanticul de Sud22? Īn mod indubitabil, īn aceste regiuni, americanii şi europenii concentrează maximum de interese comune iar indentitatea lor strategică comună găseşte cel mai bun fundament23.

Chiar dacă SUA sunt riverane la Pacific şi īn baza acestei situaţii sunt implicate īn stabilitatea Asiei de Nord şi īn securitatea triunghiului Japonia/Corea de Sud/Taiwn, Uniunea Europeană este implicată īn stabilitatea euroasiatică, de la Atlantic la Urali şi īntreţine o relaţie de parteneriat strategic, īn special īn vecinătatea energetică, cu Federaţia Rusă. O nouă viziune paneuropeană ilustrată prin reflecţia lansată de preşedintele Medvedev referitoare la structura paneuropeană de securitate a suscitat interesul europenilor continentali şi a schiţat o nouă axă Moscova-Berlin-Paris24 ca o continuare a afirmaţiei generalului de Gaulle din 1949: «Eu afirm că trebuie făcută Europa avīnd ca bază un acord īntre francezi şi germani (...) o dată Europa făcută pe aceste baze (...) ne putem īntoarce către Rusia. Īn acel moment, vom putea īncerca să facem Europa īntreagă, inclusiv cu Rusia, cu schimbarea obligatorie a regimului său. Iată programul adevăraţilor europeni. Iată-l pe al meu.»

Īn mod fundamental, Alianţa Nord-Atlantică trebuie să rămīnă o alianţă euro-americană centrată geografic asupra Atlanticului, să ia īn considerare datele strategice ale europenilor precum şi pe cele ale americanilor dar trebuie să evite, pentru stabilitatea secolului al XXI-lea, de a se transforma īntr-un sistem occidental global de rezistenţă la noua ordine care se proiectează, īntr-o anumită măsură, īn altă parte. Dimpotrivă, alianţa trebuie să contribuie la articularea noii ordini prin noi parteneriate intercontinentale.

Cele cīteva căi evocate mai sus se abat de la domeniul obişnuit al clasicelor lucrări de renovare ale Alianţei Nord-Atlantice. Īn general, ultimele sīnt bazate pe reglaje noi şi mai fine ale structurile existente īn materie de planificarea apărării, de planificare strategică sau operaţională, pe noi chei financiare şi programatice sau pe noi forme de guvernanţă şi de solidaritate politico-operaţională. Aceste lucrări clasice urmăresc să definească ajustări care ţin cont mai bine de raporturile de forţe şi de constrīngerile conjuncturale ale diferiţilor aliaţi. Īnsă o asemenea viziune prin continuitate şi adaptare de-a lungul diferitelor summituri, cu o abordare prea integrată, nu mai reuşeşte să mascheze divergenţa de interese şi de priorităţi ale aliaţilor.

Aşa cum am afirmat la īnceputul acestei reflecţii, plasticitatea actualei NATO atinge limitele sale iar reforma graduală, pas cu pas, nu poate să conducă decīt la periclitarea NATO, fapt de care mulţi se tem dar fără să realizeze caracterul inexorabil al acestei tendinţe.

Iată de ce, dacă vrem să facem bilanţul reīntoarcerii Franţei īn structura militară atlantică, la un an de la aplicarea sa, putem aprecia că doar un proiect francez ambiţios pentru alianţă, care să stabilească un parteneriat euro-american adaptat secolului al XXI-lea, este susceptibil să-l justifice. Acesta trebuie exprimat īntr-o manieră hotărītă īn contextul lucrărilor pregătitoare ale noului concept strategic şi trebuie evitată elaborarea celei de a nşpea propunere de reglare a actualei NATO. Alianţa īntre America de Nord şi Europa va supravieţui īntīmplărilor secolului al XXI-lea şi căutăriii unei ordini internaţionale care să o īnlocuiască pe cea de la Ialta, perimată īn prezent, precum şi pe cea a Cartei ONU, insuficientă azi. Īntr-o lume de 9 miliarde de oameni, alianţa nu va reuni decīt un om din şase. Pentru a rămīne utilă, trebuie să īşi conserve şi să īşi dezvolte caracterul regional, să ţină cont de proiectele strategice distincte ale SUA şi Uniunii Europene şi să se asigure că ele rămīn compatibile şi solidare, să contribuie la noua arhitectură de securitate a planetei, să faciliteze stabilirea unei ordini a viitorului continuīnd să ofere un cadru flexibil al coaliţiilor politico-militare deschise, care consolidează pacea şi securitatea tuturor.

Generalul Beaufre īntr-o carte vibrānd de sinceritate şi de regret25 cerea americanilor īn 1966 «să ne ajute să facem Europa, nu o Europă care să fie copia nereuşită a SUA, ci o Europă edificată pe fundamentele datelor originale ale lungii noastre istorii. Este singura soluţie care ne permite să vindecăm rănile ultimului război precum şi menţinerea alianţei pe fundaţiile sale sănătoase... V-am ajutat să vă naşteţi şi, de două ori, ne-aţi ajutat să supravieţuim. Īnsă nu ne-am achitat de toate datoriile. Īn lumea actuală, nimic nu se poate fără America, īnsă America are nevoie īn egală măsură de Europa, element esenţial al echilibrului mondial şi al dezvoltării civilizaţiei noastre comune».

 

NOTE

1 Articol preluat cu acordul autorului din cahier IRSEM no 3/2010, traducător Gheorghe Ciascai
2 Cf. tezei pe care am schiţat-o īn 2009 (vezi «sur la trace des maītres» īn bibliografe), publicată īn engleză īn revista EUFAJ °2 (aprilie 2010) sub titlul «Strategic maneuvering in Eurasia».
3 Acest paragraf actualizează o reflecţie apărută īn 2006 sub titlul «Les alliances du 21čme sičcle»
4 Vezi «Esquisses stratégiques» Cahier d’Agir, no 3 (printemps 2010) : 68/81.
5 Hassner, Pierre, «Incertitudes stratégiques et ambiguļtés politiques», Défense nationale, (Aprilie 2010).
6 Vezi la finalul lucrarii «l’exercice du leadership dans l’Alliance»,
7 Hassner Pierre, «Le sičcle de la puissance relative», Le Monde, 03.102007.
8 Numele clădirii din Bruxelles īn care are sediul Consiliul de miniştrii al Uniunii Europene (n. tr.)
9 Strategia de securitate nationala a Statelor Unite din 27 mai 2010.
10 Strategia europeană de securitate« une Europe sūre dans un monde meilleur» adoptat la 12/13 decembrie 2003 de Consiliul UE şi revizuit cu regularitate.
11 Lucrări prezentate la 17 mai 2010, la sediul NATO, de grupul de experţi prezidat de Madeleine K. Albright şi Jeroen van der Veer, numiţi de secretarul general al NATO pentru a pune bazele unui nou concept strategic (analiză şi recomandări, Consiliul Nord-Atlantic).
12 Această distincţie rămīne utilă. Īn jurul masei eurasiatice care reuneşte de la Atlantic la Urali, vechile state europene continentale sunt atente la frontierele lor şi la fostele lor arii de influenţă, există litoralul riveranilor bazinelor Mării Nordului, Mării Baltice, Mării Mediterane care flanchează masa continentală şi care este atent la circulaţia economică. Această frontieră reuneşte statele europene de la periferie care formează arhipelagul european, scandinavii, britanicii mediteraneeni. Datorită poziţiei sale geopolitice la extremitatea occidentală a continetului, Franţa are rarul privilegiu de a aparţine ambelor categorii.
13 Stim că Japonia, Coreea de Sud, Australia, Noua Zeelandă, Argentina s-au apropiat NATO īn ultimii ani.
14 Vezi «l’altérité comme facteur stratégique» īn Défense nationale et sécurité collective (decembrie 2005).
15 Această parte actualizează o reflecţie publicată īn 2008 sub titlul «L’alliance relative» (Vezi bibliografia).
16 IESA pentru identitatea europeană de securitate şi apărare ; expresie utilizată īn NATO după sumitul de la Bruxelles din ianuarie 1994 pentru a califica preocuparea europeană a Alianţei.
17 Vezi «vers l’Europe stratégique» īn Stratégique n°86/87 (2006).
18 Obiectivele urmărite prin cele două structuri comparabile prin administraţiile lor şi prin sediul lor din Bruxelles au ca veritabil spaţiu comun doar PESA şi PSAC, mai recent, a mai puţin dezvoltată (cīteva sute de funcţionari) dintre politicile comune ale Uniunii Europene. Cu siguranţă formatele sīnt comparabile dar asimetria prevalează iar obiectivele diferă prin natura lor. Īn plus, multe state membre care păstrează neutralitatea īn bagajul lor politic cer o atitudine de parteneriat suplu dar limitat al UE cu NATO. UE trebuie să ţină cont de toate aceste sensibilitaţi īn relaţiile cu NATO, iar procesul laborios de ratificare al Tratatului de ratificare al Tratatului de la Lisabona care marchează un avans īn materie de PESA l-a demonstrat cu prisosinţă.
19 5 iunie 2010 Angela Merkel şi Dimitri Medvedev convin să deschidă consultări de securitate regulate UE-Rusia la nivelul COPS al UE.
20 Vezi « Régulations occidentales : quelle Alliance voulons-nous ?», Défense nationale, decembrie 2004.
21 Dar a recentra NATO pe art. 5 precum o preconizează unii nu are sens īn lipsa inamicului. Această postură reflexă indică le désarroi al unei organizaţii care īşi caută īn trecut un proiect de viitor viabil. Chiar dacă autoritatea militară a NATO este afectată de dificultăţile īntīlnite īn Balcani şi īn Afganistan, chiar dacă capacitatea militară americană s-a relativizat īn Irak nu se īntrevede nici o ţară capabilă să provoace frontal aliaţii atlantici. Dar se ştie că luptele asimetrice ocolesc metodic superioritatea militară şi relativizează tehnologia. Dialectica vulnerabilităţilor s-a suprapus vulnerabilităţilor capacităţilor. Articolul 5 a devenit o ipoteză teoretică.
22 Īn acest spirit se dezvoltă īn 2009 o reflecţie asupra «tricontinentului atlantic» sub impulsul unui Īnalt Comisariat al Planului Regatului Marocului ; «Repenser l’atlantique» este tema unui colocviu de toamnă la Montreal.
23 Vezi eseul foarte complet de fenomenologie politică asupra Atlanticului care expune, īntre altele, lucrările comitetului de valori morale ale NATO īn «L’alliance atlantique» de Claude Delmas (membru al secretariatului internaţional al NATO) Payot 1962.
24 Vezi «La Nouvelle Europe: Paris-Berlin-Moscou/Le continent européen face au choc des civilisations» de Marc Rousset.
25 Vezi «l’Otan et l’Europe» generalul Beaufre, Calman-Lévy 1966, 11.

 

JEAN DUFOURCQ – Contra-amiral, doctor īn ştiinţe politice, director de studii la IRSEM, Paris.

Google

 

Web

Sfera Politicii

 sus