CUPRINS nr. 112

ARHIVA


Stalin

Felix Anderca (1891 - 1962), aflam din “Istoria literaturii romane de la origini pina in prezent”, este un scriitor satiric si publicist prolific. Calinescu il ironizeaza usor cand aminteste ca are un frate la Milano si altul la Tel Aviv. Asta vrea totusi sa spuna ceva. Despre orizontul, cosmopolitismul, spiritul lui deschis. Este autorul catorva carti care au avut cititorii lor fideli in epoca, 1916, Femeia cu carnea alba, Orasele inecate. “Ca mai toti scriitorii evrei (scrie Calinescu n.a.), este obsedat de umanitarism, pacifism si toate celelalte aspecte ale internationalismlui.” Textul publicat mai jos, aparut in ziarul “Vremea” in 1933, este unul care indica nu doar interesul autorului, dar si conectarea presei timpului la dezbaterile europene. Astazi acest spirit a cam disparut. Racordarea noastra va mai dura. Aderca intelege destul de exact ce se intimpla in Rusia sovietizata si mai ales care este Rolul lui Stalin. Asta intr-o vreme in care destui intelectuali de anvergura se lasau inselati de aparente. Printre ei George Bernard Shaw, H.G. Welles, Einstein sau Malraux.
Un miracol care se numeste - caci totul la Stalin se poate reduce la o insusire unica - G.P.U., "Vremea", 15 octombrie 1933
 

STELIAN TANASE


Material provizoriu pentru un portret in desfasurare

Cine e acest om al carui nume greu ca un bloc de granit are totusi rezonanta unui tub de otel? De unde vine acest titan asiatic care a pus metodele lui Gingishan in slujba dialecticei lui Hegel si care inchis intre zidurile medievale ale Kremlinului iscaleste in numele lui Karl Marx si a societatii viitoare asasinarea a milioane de oameni?

Nimeni si nimic nu ne ajuta la aflarea si cunoasterea lui. Numeroasele articole de ziar adunate in volume sunt goale din ipocrizie si ametitoare de patima ca o legenda, iar glasurile care vin pe unde electrice din centrele radiofonice ale Rusiei pomenesc prea des numele temut, ca sa nu ghicim ca toate vestile sunt imbrobodite de intunericul teroarei.

Nici incercarea de a-l ghici prin intuitie si inlantuirea logica a unor fapte brute, nu poate da rezultate sigure din pricina culoarei rosii a subiectului – rosul incendiului, sangelui si idealului social rus care s-ar putea strecura ridicandu-si limbile mistuitoare printre randuri. Cum sa-l descifram pe Stalin fara sa fim banuiti?... Si sa fie oare cu putinta o explicare a psihologiei staliniste fara bolsevism?...

Si la toate aceste greutati si nesigurante se adauga prezenta vie a personajului, a carui activitate e in plina desfasurare.

Totusi Stalin poate fi prezentat cu o mare aproximatie de adevar daca intrebuintam o singura metoda – teribil de periculoasa caci ar putea fi rastalmacita si anume privindu-l pe Stalin din punctul de vedere al lui Stalin.

Intaia concluzie a acestei atitudini e uluitoare: trebuie sa scoatem pe Stalin cu desavarsire din socialism si in special din orice ideologie. Nu vrem sa repetam, cu aceasta afirmatie, calomnia unor literati ca Stalin e lipsit de inteligenta si n-a fost in stare niciodata sa invete o limba straina. Lupta lui cu regulile gramaticii engleze a fost mai cumplita decat cu inchisorile tariste si cand a renuntat in sfarsit la engleza, el s-a bucurat ca de o sarbatoare. Stalin totusi – si trebuie sa ne impacam cu acest adevar – e un ins, extrem de inteligent, atat de inteligent incat a putut sa-l arunce peste granita pe Trotzki, fostul sef al armatei rosii iar pe Lenin – dupa insasi parerea sotiei acestuia – sa-l fi surghiunit in Siberia, daca ar mai fi trait. Ca se misca mai greu intre stafiile cartilor decat intre realitati, nu e calitate nici defect, ci o categorie care explica in acelasi timp inteligenta unui cioban si imbecilitatea unui profesor universitar. Inteligenta lui Stalin e de felul unic al lui Freud sau Einstein: nu are de la nimeni de invatat nimic – si ea merge tragic de singura inainte, in fruntea unui imperiu de doua sute de popoare.

Faptul ca trebuie sa renuntam la sistemul ideologic, la bolsevismul lui Stalin e, pentru constructia acestui portret, catastrofala si imbucuratoare. Catastrofala pentru ca renuntam de buna voie la elementele cele mai sigure si mai convingatoare – un idealism occidental preschimbat in fanatism oriental, sa zicem – si ce mai ramane din dictatorul bolsevic, daca-i luam tocmai bolsevismul?... (Ar parea ca nimic, precum automobilul fara motor e o simpla caruta, ridicola si nefolositoare caci n-are macar oiste). Cercetarea lui Stalin fara bolsevism e insa absolut necesara, caci aceasta ideologie nu e caracteristica, nu e specificul lui. Sunt, in Rusia, cateva milioane de bolsevici. Stalin e totusi unic. Si Trotchi si Racovschi sunt bolsevici, dar ei se deosebesc de Stalin cel putin cat de Mussolini. Bolsevismul pe Stalin il difuzeaza, il destrama in personalitati si persoane de partid – pana la nerecunoastere. Renuntand la conceptia politica si sociala sub care se infatiseaza lumii ne vom apropia insa mai mult de adevaratul Stalin, de centrul lui de ghiata, mai putin vizibil, dar esential. Caci nu ideile (care nu sunt numai ale lui) ci technica psihologica (numai a lui) caracterizeaza pe Stalin.

Si ne miscam de mult fara curajul de a merge cu cercetarile mai departe, in banuiala atat de insemnata, desi ipotetica – iluzorie ca orice presupuneri in istorie – ca in Statele Unite industriale, in Japonia impestritata, in Marea Britanie maritima, in Germania inghesuita si flamanda, in Franta delicata si bine parfumata, Stalin nu s-ar fi purtat, n-ar fi putut, lasand la o parte rezultatele vietii lui – sa se poarte altfel. E miracolul initial al oricarei existente, din care se trag toate celelalte.

*

Intaiul miracol din viata lui Stalin s-a petrecut intr-o seara de martie in 1899. Se numea pe-atunci Iosef Giugasvili era seminarist la Tiflis si avea douazeci de ani. Nascut din parinti georgieni in vaile de miazazi ale Caucazului, invatatura popeasca era, ca la toate neamurile primitive, semn ales si intaia treapta de noblete. Dar in sufletul cantaretului bisericesc, travestit in sutana, clocoteau manii atat de complete, ca limba lui se-mpleticea cand incerca sa le reverse. Cine il adusese pe el sa traiasca de tanar in mireazma mortuara intre ziduri de puscarie ipocrita?.. Dincolo de ziduri muncitorii cailor ferate se puneau in greva.

Tanarul seminarist sare uluca scolii mincinoase si in sutana, cu bratul ridicat ca un steag negru, el blestema in fasa muncitorilor incruntati, speriati, pe Tar si pe Dumnezeu, care sunt niste capitalisti perversi si exploatatori destrabalati.

Drumul pe care-l apucase baiatul era, dupa orice minte sanatoasa, o gugumanie – cel putin. In pravoslavnica Rusie oricine era Inzestrat cu duh – chiar mujic din fundul Siberiei ca Rasputin – se putea urca pe treptele ierarhiei bisericesti pana-n preajma Sfantului Sinod, ba chiar si mai departe deasupra sinodului pana in apropierea tronului, iar un print al bisericii ortodoxe avea mai multa inraurire si putere decat un guvernator, un ministru sau un comandant de corp de armata.

Dar prostia lui Iosif, seminaristul din Tiflis, tinea de miracolul originar.

De-aci inainte isi schimba numele si portul de nenumarate ori si greu va fi istoricului sa scrie povestea intreaga a vietii omului cunoscut sub numele de Stalin. In linii mari si in amanunt viata lui pana la izbucnirea revolutiei din februarie 1917, nu se deosebeste de loc de a tuturor celorlalti revolutionari, in afara, desigur de faptul ca n-a fost niciodata in slujba ascunsa a Ochranei.

Cu toate intamplarile care-l puneau in fiecare zi in preajma unei morti violente – de-aci se trage poate familiaritatea lui cu moartea si usurinta de a ucide – viata lui Stalin e de-o uniformitate perfecta – uniformitatea rusa prerevolutionara. Daca n-ar fi izbutit sa cucereasca puterea dictatoriala de azi, numele lui ar fi fost tot atat de putin cunoscut, cu toate faptele-i de-o vitejie uluitoarea numele numerosilor martiri ai revolutiei, morti in streang, sub gloante sau sub loviturile de cnut, franghie si pat de arma, prin numeroasele inchisori presarate in cuprinsul Rusiei.

Sa bagam de seama aceasta ciudatenie – care tine si ea de acelasi miracol originar, caci nu-i mai gasim asemanare la nici un alt revolutionar contemporan: Iosef Giugasvili lupta mai putin pe sectorul social al frontului revolutionar, cat pe cel politienesc. Nu-l preocupa mult structura sociala a Rusiei, nu urmareste realizari sociale imediate, nu vede inainte implinirea ordinii sociale marxiste, pe el il supara teribil existenta politiei care parca ar fi uzurpat drepturile pe care Iosef la randul lui vrea sa le uzurpe. El nu se lupta cu regimul politic si social tarist, ci cu politia care-l ocroteste. In 1901, la douazeci si doi de ani, abea iesit din copilarie intemeiaza “guvernul din Tiflis” iar la 1 Mai demonstreaza cu tot “guvernul” pe strazi. Cazacii in numar mare, calari, iasa intru intampinarea revolutionarilor. Daca ar fi fost un luptator social, tanarul Iosif ar fi murit cu tovarasii lui, pe baricade. Ar fi biruit politia, desigur. Dar e tocmai ceiace viitorul Stalin nu putea ingadui! Ca un innascut agent de Siguranta Generala isi paraseste la timp tovarasii isi pierde urma prin ulitele intortochiate ale oraselului, in vreme ce muncitorimea razvratita si increzatoare in destin, e macelarita cu iataganele si zdrobita in propriul ei sange de copitele cailor grei.

Trecem peste denunturi, arestari, inchisoare grea, si facem odata pentru totdeauna socoteala ca din 18 ani de viata terorista, numai opt i-a petrecut in inchisori – o noua dovada de extraordinara lui dibacie politieneasca.

Nu e de asemenea nevoie de explicatii prea amanuntite ca sa intelegem de ce in 1903 cand partidul social democrat rus se rupe in doua, in mensevici (minoritari) si bolsevici (majoritari – plus un vot) Iosef Giugasvili trece de partea bolsevicilor care se declarasera impotriva luptei progresive si legale.

Dar niciodata poate in viata lui, Koba – Nigeradze (e tot viitorul Stalin) n-a dovedit un mai sigur instinct politienesc ca in 1905, cand a avut loc prologul marei revolutii din 1917. De-atunci inca fostul seminarist s-a aratat, pe-acest teren superior lui Lenin si lui Troschi, care au platit utopia lor sociala cu un de doisprezece ani de mizerie. Ivanivici (e tot viitorul Stalin) are intuitia precisa, de parca ar fi lucrat de-a dreptul in birourile centrale ale Politiei politice din Petersburg, ca batalia muncitorilor rasculati e pierduta mai inainte de a fin inceputa... Si in vreme ce Lenin si Trotchi isi treceau primul lor examen revolutionar si fugeau cu geamantanele pline de observatii asupra fenomenului sovietic ivit prin generatie spontanee, bolsevicul din Tiflis se gasea... la Londra.

Se vede in negativ insusirea dominanta a tanarului revolutionar din Tiflis. In pozitiv se arata de doua ori – nu provocand miscari sociale ci ca un adevarat sef de politie in opozitie (daca putem spune astfel) atacand casieriile tariste. Un grup de revolutionari bine instruiti de viitorul creator al Comisiei extraordinare (Ceka) ataca la 13 iunie 1907 la ora 11 din zi in centrul orasului Tiflis trasura de posta in care se aflau 375 000 ruble. Fapta avea incuviintarea lui Lenin din Finlanda. Banii au fost varsati partidului. Mai tarziu, cand oamenii de sacrificiu din Rusia piereau de foame iar partidul se stergea parca si din amintire, tot Stalin (care se numeste acum Cijicov) ataca in inima Petersburgului Banca Rusa cu bombe – la cativa pasi de fortareata Petru si Pavel – si transfuzeaza partidului un val nou de sange de aur. Oricat am admira geniul politic al lui Lenin, spiritul dialectic al lui Trotchi – trebuie sa recunoastem ca nici unul din ei n-ar fi putut fi la Tiflis si la Petersburg, la inaltimea lui Stalin...

Dupa revolutia din octombrie 1917 cand, doborand guvernul provizoriu al muncitorimii camuflate (de fapt al burgheziei) bolsevicii cuceresc puterea in virtutea tezelor lui Lenin: uzina – muncitor­lor, pamantul – taranilor, pace la toate hotarele, Stalin nu mai are in fata lui nici o politie! Locul era liber!

Cine ar putea sa descrie fericirea practicantului de biurou care se viseaza in fotoliul patronului, fericirea chelnerului care se vede stapan al restaurantului, angajand alti chelneri – fericirea agentului secret care se pomeneste sef al tuturor politiilor?... In vreme ce capeteniile bolsevice se ocupa de problemele sociale, diplomatice, internationale, Stalin – se putea altfel? – se ocupa de reorganizarea Sigurantei Statului. E visul lui din totdeauna, scopul adevarat al vietii! Ceka si G.P.U. sunt creatiile lui. Si trecand peste cunostintele prea subtile ale lui Lenin si Trotzki, tot el face, din umbra, gestul care pune odata pentru totdeauna capat vietii Tarului. A fost un gest suprem – si suprema satisfactie a politistului biruitor. Caci isi inlatura astfel pe cel mai de seama adversar, adversarul permanent din care decurgeau ceilalti care-l inchisesera si batusera cu patul armei pana aproape de agonie – si ar fi fost desigur nedrept in natura ca altcineva in locul lui Stalin sa fi suprimat pe Tar.

(Sa nu se uite: noi prezentam aici pe Stalin din punctul de vedere al lui Stalin.)

*

Multi au fost surprinsi de inaltarea brusca parca la dictatura, a acestui fruntas bolsevic lipsit desigur de “vederi largi” si in orice caz fara prestigiul celorlalti. Dar forta se castiga tot prin forta – e un adevar pe care Stalin il practica din copilarie. Din secretar general al partidului, slujba modesta, si care in mainile lui Stalin a devenit un instrument politic de aceiasi valoare ca forta armata, omul a devenit stapanul Rusiei. N-a fost oare totdeauna seful Sigurantei Generale adevaratul stapan in Rusia, superior Tarului caruia ii oferea din cand in cand, comploturi de intimidare? Si intr-o tara care tine de doua continente, cu 150 milioane de locuitori si limbi diferite – ar putea fi altfel?

Inainte inca de moartea lui Lenin, care s-a intamplat la 21 ianuar 1924, Stalin intrase in lupta cu cel mai de seama adversar al lui din partid. Trotchi, care ca sef al armatei rosii avea o dominanta situatie militara. Sa fi fost numai un conflict de psihologii, autoritare amandoua? Sa fi fost intr-adevar o deo­sebire de conceptii? ... Poate ca una conditiona pe cealalta ... In orice caz, conflictul Stalin – Trotchi, care s-a rezolvat in favoarea politica a celui dintai (si deci trei sferturi si in favoarea istorica) merita sa fie cercetat cu deamanuntul. Trotzki, care prin traditie hereditara, nu numai doctrina, e universalist – vede Rusia ca o rezultanta a unui joc de forte economice, hotaratoare mai cu seama dincolo de hotarele ei. Stalin care stie numai ruseste si nu cunoaste decat Rusia, se intereseaza prea putin de restul lumii, a carei soarta o vede mai curand tinand de realizarile geniului rus. Nu se cunoaste indeajuns amanuntul extraordinar ca-n 1923, cand Germania fierbea in flacarile mocnite ale unei lovituri de stat proletare, Trotzki a voit sa navaleasca in Germania cu 300 000 de calareti rosii. Stalin a retinut calarasii in Rusia. In istorie – se stie – au dreptate numai cei care izbutesc. Trotzki n-a avut dreptate. N-a avut dreptate nici in 1924 cand, in fruntea armatei, bucurandu-se de prestigiul legendar pe care nu-l depasea decat Lenin, s-a dovedit – cu toate ca a condus singur revolutia din octombrie si a infrant toate armatele albe in anii urmatori – in fond un ideolog, un literat semit, un creator al “revolutiei permanente universale” pe hartie alba, unde va trebui sa cautam si meritele lui cele mai trainice. Desi avea in fata lui pe Stalin – s-a lasat indepartat din fruntea armatei rosii, A ARMATEI LUI, ca un ministru oarecare din Finlanda, sa zicem, sustinut numai de prestigiile si gratiile nevestei.

Iar Stalin care lucra cu oamenii lui, situati strategic in administratie si cu armata sigura a Cekai, a avut mai mult decat dreptate – a fost predestinat, daca tinem seama ca pana si generalul basarabean Frunza, sortit de Stalin sa inlocuiasca si sa inlature gloria lui Trotzki, fiind bolnav si silit de Stalin sa se opereze, moare sub bisturiu. (Furios impotriva medicinei vrajmase, Stalin a voit sa-i impuste pe chirurgi si s-a multumit sa-i surghiuneasca in Siberia).

S-ar parea ca ajuns dictator, mare preot al Sigurantei Rosii, fara a mai avea nevoie sa dea socoteala cuiva de ideile si faptele lui, indepartand in cativa ani chiar pe creatorii revolutiei din Octombrie, destinul si deci biografia lui Stalin s-au incheiat.

Dimpotriva! Stalin deabea incepe sa traiasca, si sub o infatisare atat de nebanuita incat trebuie sa recurgem din nou, in lipsa de alta explicatie, la misterul originar.

S-a spus adesea, pentru a inlatura pe intelectuali de speranta unei dictaturi in sens platonician, cand inteleptul va fi presedintele Cetatii, ca omul de pe baricade nu poate fi decat un luptator, chiar dupa daramarea baricadelor.

Stalin – cel putin el – face exceptie. Omul care a jefuit caruta postei din Tiflis si a intrat cu lovituri de bombe in Banca din Petrograd, va ramane in istorie ca un conducator si un gospodar. Nu stim daca ideea planurilor cincinale e a lui, daca nu purcede din formula lui Lenin, soviet + electricitate = socialism, sau daca nu s-a lasat convins de o mana de ingineri si arhitecti, obscuri inca. Dar in istorie intra intai fapta si apoi ideia – si energia cu care Stalin isi realizeaza planurile de inzestrare a Rusiei innoind tot, incepand cu ultimul lui nume, de otel, e cel putin tot atat de pretioasa ca palida ideie initiala a cuiva.

“Inzestrarea Rusiei” e un fel de a vorbi, pe intelesul nostru burghez.

Stalin vrea mai mult: Sa faca o noua Rusie, cu alt popor.

De-aproape zece ani rasuna-n lume racnetele de durere ale milioanelor de tarani rusi, jefuiti, martirizati, colectivizati si in sfarsit impuscati. Stalin nu se sperie nici de tarani, nici de indignarile noastre miloase. In limba lui impiedicata tot a putut rosti cele doua legi care lamuresc intreaga metoda politica stalinista, daca nu chiar gandul suprem pe care-l serveste. “Una din functiile de seama ale oricarei puteri politice, a zis odata, e sugrumarea.” Si alta­data: “Nu neg ca teroarea e ceva cumplit, dar nu e mai bine sa ucidem noi dusmanii decat sa ne ucida ei pe noi?...”. Logic. Dar e cu putinta ca poporul rus, agrar de veacuri, prin indeletnicire si moravuri intrate in fire, sa fie socotit deodata, in intregime ca dusman?...

Aici s-a pus lui Stalin rezolvarea, nu a problemei agrare, ci a poporului agrar care in mintea unui socialist nu poate fi decat un rezervor de forte reactionare. Societatea socialista pare ca va fi exclusiv urbana – sau nu va fi niciodata. Ne-ndoim ca Stalin sa fi meditat asupra acestei probleme si sa fi facut cercetari istorice, etnografice si economice. Credem mai curand ca instinctul lui a tinut loc de geniu - acel geniu care i-a lipsit lui Lenin silindu-l sa capituleze, tocmai cand era la putere in celebra “Noua problema economica”.

Nici o revolutie fara farsa. In revolutia rusa farsa a fost fara pereche in istoria lumii: 400 000 de muncitori industriali, aglomerati in Petersburg, rastoarna ordinea sociala a celui mai mare imperiu european si instaureaza o morala politica noua in favoarea lor cu ajutorul a o suta de milioane de tarani, prostiti de o speranta. Daca nobilimea rusa ar fi avut prevederea sa impropietareasca pe fostii iobagi macar din faramiturile mosiilor, intinse pe sute de mii de hectare – Tarul singur stapanea peste 3 000 000 de hectare – revoltele din 1917 ar fi putut fi inabusite ca o greva oarecare. Nici unul din conducatorii revolutiei nu era inca de fata, toti surghiuniti prin strainatate sau prin inchisori iar din cei sapte deputati bolsevici ai Dumei, trei se aflau in slujba Ohranei, numar indestulator pentru a-i trada sau provoca si anula pe toti. La 14 april 1917, Lenin nu se sfieste inca sa marturiseasca: “Nu e ingaduit unui partid muncitoresc sa-si puie sperantele intr-o comunitate de interese cu taranimea. Noi ne straduim ca taranimea sa treaca de partea noastra, ea se afla insa, pana la un anume grad de partea capitalistilor”.

Lenin n-a stabilit pana la ce anume grad. Faptele stabilesc insa limpede: pana la dobandirea constiintei de sine. Caci taranul, chiar cand e proletar, prin felul muncii lui nu poate avea decat o mentalitate de proprietar, cu atat mai apriga cu cat proprietatea e mai mica sau inexistenta. Idealul lui nu e societatea – ci familia cu micul ei avut. Tot atat de (sa zicem) confuz e Lenin si mai tarziu, la 24 april cand sufletul lui e tras intr-o parte de necesitatea istorica a tacticei politice, in directie opusa de convingerea lui ca taranimea e numai un instrument sortit, dupa slujba, sa fie aruncat: “Suntem pentru pre­darea imediata a pamanturilor catre tarani, in cea mai desavarsita organizare. Suntem absolut impotriva insusirii anarhice”. Sigura era “predarea imediata a pamanturilor” (ceia ce a cucerit simpatia taranilor – soldati) – “organizare desavarsita” si “insusiri anarhice” erau cuvinte de orator pe care le-a inteles numai Lenin. De altfel impropietarirea s-a facut in regimul care voia sa desfiinteze proprietatea, exact cum au priceput taranii, nu cum presupunea marele bolsevic. Aceleiasi farse prelungite se datoreste si eroismul armatei rosii, in timpul razboiului civil, cand soldatul taran stia ca lupta nu pentru un ideal mai mult sau mai putin “social”, ci pentru petecul de pamant de acasa, caci adversarul din transeia dinainte nu era un soldat oarecare, ci fiul mosierului care voia sa se-ntoarca sa bata iar pe taran cu franghia uda la scara conacului.

Lupta lui Stalin impotriva taranimii ruse, adica a marei majoritati a poporului rus, lupta vicleana, cu pauze si cruzimi crescande, are ca scop rezolvarea definitiva, adica starpirea completa a farsei initiale revolutionare. E poate cea mai cum­plita ingratitudine istorica – in istoria care n-a fost niciodata recunoscatoare. Faptul ca distrugerea poporului rus se face pe-ncetul nu este tocmai meritul dictatorului bolsevic. Abea dupa incercarile de colectivizare si dupa rezultatele jalnice ale multor gospodarii colectivizate, Stalin a trimis vorba ca cine nu e colectivizat n-are in Rusia drept la viata. In 1931 s-au cultivat 79 de milioane hectare colectivizate. Mai exista in Rusia cam 400 milioane hectare de pamant virgin, pe care inginerii agricoli ai Tarului nici nu le vazusera. La aceste fantastice mosii ale partidului bolsevic, ce insemnatate mai cele cateva milioane de hectare ale taranilor mici proprietari? ...Cultura mecanica, rationalizata a mosiilor statului, chiar intr-un regim burghez, ar duce la faliment prin ieftinatatea produselor aruncate pe piata, intr-un singur an, pe toti micii producatori rurali, care ara cu boul si treera cu copita calului. Banuim ca acea ingrozitoare crima impotriva unei uriase colectivitati, nu se justifica nici economiceste, nici politiceste. Ea nu se poate explica decat prun temperamentul si biografia lui Stalin.

Acest fragmentar razboi civil care tine de vreo zece ani, e menit sa se-ncheie: in curand nu va mai exista in Rusia nici un taran demn de acest nume.

“Stalin face istorie in proportii mari, a declarat Lloyd George. Daca nu izbuteste comunismul este desfiintat si mort pentru generatii”.

Nu pentru generatii, pentru totdeauna, caci nu se va mai gasi taran, dupa experienta definitiva din Rusia, care sa se intovaraseasca vreodata cu muncitorimea de la orase!

Emblema bolsevismului, ciocanul incrucisat cu o secera, e o minciuna, adevaratul semn heraldic al comunismului e numai ciocanul – ciocanul care construieste uzina si autotractorul.

Lenin s-a folosit in 1917 de aceasta minciuna pentru a instaura dictatura proletara. Trotchi a voit sa eludeze nefireasca imperechere, incercand sa ras­coale muncitorimea industriala din restul lumii – Stalin care n-a voit sa lase vrabia din mana pentru cioara de pe gard si care n-are timp sa astepte a tras consecintele: in toate satele pe intreg cuprinsul Rusiei, toamna si primavara, secera mitralierele.

Dar suprimand satul, se poarta mai bine Stalin cu orasele?... N-au strazile infatisare de cartiere ale mizeriei iar locuitorii mutre de puscariasi?...

Nu se poate nega insa ca de la inceput bolsevismul a dat orasenilor dictatura politica. In vreme ce o mie de locuitori de tara trimit un delegat, o mie de oraseni au dreptul la cinci delegati. Prin industrializarea ciclopica a Rusiei – caci comunismul este o ideologie de fabrica, – s-au ivit numeroase orase noui, construite in jurul intreprinderii industriale in vederea unei vieti colective tot atat de intense in orele libere, ca si in uzina, in ceasurile muncii. Aceasta urbanizare a poporului rus a cuprins si orasele mari ale nobletei de odinioara, dandu-le acea infatisare jalnica de contesa cersetoare sau print vacsuitor de ghete... Moscova avea in 1914 in splendoarea viatii ei de sampanie, dans cu balalaici si cabaret de arte nocturne, 1 150 000 de locuitori, in 1931 locuesc in Moscova 2 800 000 de muncitori. Confiscarea cladirilor a fost o naivitate revolutionara de prima ora. Nu numai ca saloanele sunt, pentru locuit, neconfortabile unei familii, dar s-au dovedit ridicol de neindestulatoare, puteau fi lasate, fara mare paguba pentru comunism, vechilor proprietari. In vechile palate din Moscova abea au incaput 200 000 de persoane, intre paravane de panza. Pentru nouii locuitori ai Moscovei s-au construit cladiri noui, mult mai confortabile - si trupului si ideologiei comuniste. Planul cincinal prevazuse, pentru 1931, locuinte in valoare de 1 miliard 100 de milioane ruble, iar pentru 1932, 1 miliard 600 de milioane ruble. Aceste sume au fost depasite... Spune-mi cate ziare tiparesti si-ti voi spune cati oraseni exista. In 1913 se tipareau in Rusia 2 700 000 de exemplare, din care nu toate se vindeau. In 1931, in afara de ziarele pereti, s-au tiparit 27 000 000 exemplare.

Nu putem infatisa aci un tablou complect al cifrelor de urbanizare a Rusiei. Cele de mai sus sunt din 1932 si credem ca acum, in 1933 sunt prea mici. Viteza de investitie industriala si innoire a poporului rus e, sub dictatura lui Stalin, fara pereche in istoria lumii: el vrea sa realizeze intr-un deceniu ceia ce Japonia abea a adoptat intr-un veac, ceia ce Statele Unite ale Americii de Nord au construit in doua – ceia ce e admirabil si ar putea sta drept pilda oricarei tari agrare, in afara de orice ideologie politica.

Caracterul cumplit, despotic, al lui Stalin se vadeste si in acest domeniu, unde ar fi avut interesul sa-ti domoleasca firea.

Nu stim daca Lenin, Trotzki sau oricare alt fruntasi bolsevic, ar fi avut lipsa de scrupul sa impuie poporului rus de la orase, martirajul de ocna, instituit de Stalin. Caci metodele de a jefui pe muncitori de roadele muncii lor sunt, in Rusia care vrea sa-si creeze o avere, nu numai crunte, dar pe fata. In orice tara din lume, muncitorimea supusa la un regim de munca, salarizare si stoarcere asemanatoare, ar fi facut greva, s-ar fi razvratit si ar fi distrus uzinele. In 1922 contele Mihai Caroly povesteste: “Vizitand Dnieprostoi, uriasele lucrari hidroelectrice, am vorbit cu-n inginer american, d. Puls. Intrebandu-l cum a reusit sa bata toate recordurile lumii prin rapiditatea constructiei, mi-a raspuns: – In primu rand mi s-au pus la dispozitie cati lucratori am cerut. Uneori mi se trimiteau in ajutor regimente intregi ale armatei rosii. Apoi mi se puneau la dispozitie de doua ori atatea masini cate ceream. Si in sfarsit – aci inginerul se opri o clipa – acesti afurisiti de comunisti muncesc ca niste negrii. Sunt niste fanatici. Ei spun ca muncesc pentru cauza”.

Mi se pare ca tocmai aici e viclenia socialismului, de care ne speriam atat: el sileste pe muncitori la o munca de care cel mai crunt capitalism s-ar rusina.

Lipsit de cultura adversarului sau de idei Trotzki, Stalin nu tine seama ca-n definitive socialismul e facut pentru oameni, nu oamenii pentru socialism. Asemenea lui Moise, care a purtat prin pustie 40 de ani pe fostii sclavi ai Egiptului, ca sa intre in pamantul fagaduintei c-o rasa noua, Stalin se poarta cu rusii lui nu ca un om politic, ci ca un profet. Intre zidurile vechi ale Cremlinului, unde omuciderea in masa e de mult a doua religie, Stalin, in tacerea lui incruntata, isi tine, poate, in fiecare zi acest monolog:

– Ce e omul mijlociu? Un mat digestiv complicat inutil cu un creier slab. Pentru omul superior de maine, pe care va trebui sa-l selectionam din pantecele mamei cu forcepsul, a sacrifica o suta cincizeci de milioane de idioti e o datorie. N-are drept sa se planga nimeni. Orice tata trebuie sa se jertfeasca pentru copilul lui – sa se arunce-n foc, ca sa-l incalzeasca si sa-l faca sa rada... E ceia ce fac si eu – amenintat sa fiu impuscat de cel dintai soldat rosu care ma pazeste. Eu n-am avut norocul dusmanului meu Trotchi, sa fiu surghiunit in paradisul din Princhipo...

*

Aci e drama lui Stalin: in razboi de exterminare cu majoritatea poporului rus, taranesc, prin viteza pe care a impus-o muncii orasenilor din uzine, si-a instrainat si partizanii de ideal social. Ca e inca in picioare – iata un miracol!

Un miracol care se numeste – caci totul la Stalin se poate reduce la o insusire unica – G.P U.

F. Aderca
“Vremea” – 15 octombrie 1933

Google

 

Web

Sfera Politicii

 sus